img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
75 bilder i galleri
Her er Minis nye elbil
Det har vært knyttet stor spenning til elbilen fra Mini. Nå er den endelig offentlig.

Det var jo helt logisk at denne urbane bilen måtte komme som elbil, i alle fall for oss her på berget som har vært opptatt av biler som fylles fra stikkontakten i noen år.

Vi har fått den servert i form av konsepter og teasere gjennom flere år, men nå får vi endelig se den ferdige bilen.

Det har tatt lang tid – jeg kjørte den første elbilen fra Mini for over ti år siden

Noen av dere vil bli skuffet, for rekkevidden blir ikke som de beste av konkurrentene. Mini utnytter heller ikke den raskeste ladefarten som er tilgjengelig. Så er den da heller ikke skapt for de lange turene.

– Vår nye Mini Cooper SE er ikke en typisk elbil, det er en genuin Mini, sier Anders Brocknäs, ansvarlig for BMWs småbilmerke i de nordiske landene.

Det minner sterkt om kommentarene vi fikk fra Honda for noen uker siden

Lik originalen
Mini Cooper SE er tett beslektet med 3-dørsmodellen, som i dag er tilgjengelig med flere bensinmotorer.

Med en lengde på 3845 mm, akselavstand på 2495 mm, bredde på 1727 mm og høyde på 1432 mm, er også dimensjonene så godt som identiske. Den eneste forskjellen ligger i høyden. For å sikre bakkeklaringen under batteriene i gulvet, er elbilen 18 mm høyere.

Under panseret er forskjellene naturlig nok langt større. Den elektriske motoren har en effekt på 135 kW/184 hk og et dreiemoment på 270 Nm. Det er tilsvarende effekt som nye BMW i3S S og høres ut som friske fraspark.

Det reflekteres da også i ytelser – sprinten fra stillestående til 60 km/t går unna på 3,9 sekunder, mens 0-100 km/t tar 7,3 sekunder. Toppfarten er begrenset til 150 km/t.

Gokart-følelsen
I typisk Mini-maner leveres kreftene til forhjulene. En nyutviklet differensial og stabilitetskontroll sørger for at den gokart-lignende kjørefølelsen vi kjenner fra andre Mini-modeller, også er fullt til stede i Cooper SE.

Høyspenningsbatteriet er bygget opp av 12 moduler satt sammen i en T-form, plassert i bilens gulv mellom forsetene og under baksetene. Det gir bilen et lavt tyngdepunkt, uten at det går utover den innvendige plassen.

På lik linje med en tredørs Mini Cooper med bensinmotor er bagasjerommet på 211 liter, og 731 liter dersom bakseteryggene legges ned.

Sammenlignet med en MINI Cooper S med bensinmotor og automatgir, veier den elektriske MINI Cooper SE rundt 145 kg mer, med en egenvekt på 1365 kg.

By-rekkevidde
Bruttoeffekten til høyspenningsbatteriet er 32,6 kWh, som er mindre enn nye BMW i3 (42,2 kWh). Det gir en rekkevidde på mellom 235 og 270 km, basert på WLTP-typegodkjenning og korrigert til gjeldende NEDCcorr. Her er vi også på nivå med nevnte Honda e.

En hemsko med hensyn til batterikapasitet er trolig plassmangel i gulvet siden Cooper SE deler plattform med de konvensjonelle Mini-modellene.

Batteriet kan lades fra til 80 % på 2 timer og 30 minutter gjennom Type 2-kontakt med 11 kW-kapasitet. Fra 0 til 100 % er tiden 3 timer og 30 minutter. Med hurtiglading gjennom CSS og 50 kW-kapasitet lades batteriet til 80 % på 35 minutter.

Design, interiør og utstyr
Mini Cooper SE er tro mot den ikoniske designen, men har også elementer som gjør at den skiller seg ut. Mest iøynefallende er den lukkede grillen med den nye logoen som er formet både som en e, for «electric», og et støpsel.

Den samme logoen finner man flere steder på bilen. Fronten preges også av lysdesignen, da Cooper SE har LED-lykter som standard. Baklyktene spiller på mønsteret i Union Jack i sin design. Felgene er også særegne og unike for elbilen. Bortsett fra disse detaljene er det meste likt på en vanlig Mini.

Interiøret byr på nye funksjoner og elementer. Først og fremst skiller det digitale instrumentpanelet bak rattet seg ut fra instrumentpanelet i andre Minier.

App-styrt
Mini Connected navigasjon og infotainment-skjerm på 6,5 tommer er også standard. Systemet er også sentralt for oppkobling av Mini Connected appen, som tillater fjernstyring av lading og forvarming med mere.

I bryterpanelet til Cooper SE finner man også en egen bryter som justerer regenereringen til bremsene.

Gjennom aktiveringen av ulike kjøremodi justeres også layout og fargene i instrumentpanelet og rundt infotainment-skjermen.

Tosoners klimaanlegg, multifunksjons-sportsratt og varmepumpe står også på listen over standardutstyr. Varmepumpen er nyutviklet til MINI Cooper SE og bruker 75 % mindre energi enn et konvensjonelt elektrisk varmesystem.

Priser og lansering
Mini Cooper SE får sin verdenspremiere på den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt i september, rett før serie-produksjonen starter. Norske forhandlere åpnet for forhåndsreservasjoner i april og vil ta imot endelige ordre til høsten.

– For våre nordiske markeder tilbyr vi Mini Cooper SE med tre ulike utstyrsnivåer, hvor selv innstegsmodellen har et høyt nivå av standardutstyr. Vi ønsker å gjøre valget lett og oversiktlig for våre kunder, sier Anders Brocknäs.

Mini Cooper SE

Modell:

Inkluderer blant annet følgende utstyr:

Pris:

MINI Cooper SE «Essential»

Mini Connected Navigation, valgfri farge, oppvarmede forseter, comfort access, lyspakke, ryggekamera og parkeringssensorer bak, førerassistentsystem med mer

Fra kr. 259.900

MINI Cooper SE «Experience»

Som «Essential» med tillegg som Navigation Plus, parkeringsassistent, adaptive LED-frontlykter, head-up display, parkeringssensorer foran og bak, trådløs lading for mobiltelefon, Harman Kardon høyttalersystem med mer

Fra kr. 279.900

MINI Cooper SE «Maximise»

Som «Experience» med tillegg av blant annet sportsratt, skinninteriør, panoramasoltak, egen farge med mer

Fra kr. 299.900





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Facelift for Mazda2
Mazda har i dag startet salget av en ny 2-er på hjemmemarkedet. En viktig nyhet er navnet.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde2
Skoda fornyer SUV-ene
Skoda foretar oppgraderinger av Karoq og Kodiaq foran modellåret 2020. Forskjellen oppdages lettest bakfra.
Les mer
layid-bilde3
Ny favoritt i oransje
Mazda er flinke til å markere jubileer. Nå er MX-5 30 år, og det markeres med en spesialutgave i frisk farge og begrenset opplag.
Les mer
layid-bilde4
Comeback (med en hake)
Etter nærmere et års opphold kommer nå Mercedes C-Klasse tilbake som ladbar hybrid. Men det spørs om den blir like pop som forgjengeren, nå må du nemlig innom andre pumper når tanken skal fylles.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Kunderacere fra øst og vest
Audi og Toyota har presentert nye racerbiler med «Til salgs»-plakat i løpet av siste uke. De skal inn i hver sin kategori.
Les mer
layid-bilde6
Bentleys fremtidsvisjon
Det går ikke upåaktet hen når luksusmerket Bentley runder hundre år. I dag har de vist en selvkjørende konseptbil. Men du får lov å kjøre den selv også.
Les mer
layid-bilde7
Her er Minis nye elbil
Det har vært knyttet stor spenning til elbilen fra Mini. Nå er den endelig offentlig.
Les mer


layid-bilde8
Nok en BMW pick-up
Les mer
toppsak-bilde9
Porsche-debut på Goodwood
Porsche har i dag avduket sin nye 911 RSR på Goodwood Festival. Dette er en bil Dennis Olsen vil få mye glede av de neste årene.
Les mer
layid-bilde10
Den fine balansegangen
Les mer
layid-bilde11
Peugeot priser elbilen
Les mer
layid-bilde12
Opel oppgraderer Astra
Les mer
layid-bilde13
Ny Captur får en fordel i Norge
Renault viser i dag de første bildene av andre generasjon Captur. Viktigst for den norske Renault-organisasjonen er at den kommer som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde14
BMW lanserer ny X6
Med ny X5 og storebror X7 på plass i stallen, er tiden nå moden for en ny X6.
Les mer
toppsak-bilde15
Taycan på verdensturne
Det er fortsatt en stund til den offisielle debuten, men Porsche varmer opp med en liten runde på tre kontinenter.
Les mer
layid-bilde16
Volvo utvider VIP-programmet
Les mer
layid-bilde17
Oppgradering for Audi Q7
Les mer
layid-bilde18
Her er Kias nye crosser
Som om de ikke har stort nok utvalg allerede lanserer Kia i dag en ny crossover. Oppskriften de benytter er langt fra uvanlig.
Les mer
layid-bilde19
Ny Corsa i flere varianter
Den mest interessante varianten for Opel i Norge er naturlig nok den kommende elbilutgaven. Men bilen kommer også med andre drivlinjer.
Les mer
layid-bilde20
Puma i helt ny form
Det er noen år siden Ford solgte Puma, men nå er modellnavnet tilbake - i helt ny innpakning.
Les mer
layid-bilde21
BMWs fremtidsvisjon med henda på rattet
Akkurat nå presenterer BMW en ny konseptbil i #NEXTGen-familien. Det er mengder av fremtid i den, men denne gangen er det heldigvis en bil med ratt.
Les mer
layid-bilde22
Audi SQ8 med V8 diesel, 435 hk og 900 Nm
Dieselmotoren er på ingen måte død. Sent i sommer kommer kupe-SUV-en SQ8 med Europas kraftigste V8 dieselmotor.
Les mer
toppsak-bilde23
Honda e - noe du lurer på?
Denne har jeg likt fra første stund. Mandag skal jeg få prøve den en liten tur, og snakke med ekspertisen. Er du også spent på Hondas første elbil?
Les mer
layid-bilde24
Strand-Fiat? Ny eller gammel?
Takket være Milano-baserte Garage Italia kan du velge mellom gammel eller ny Fiat 500 hvis du vil jåle deg opp med en skikkelig strandversjon i sommer.
Les mer
layid-bilde25
Her er Mercedes’ nye kunderacer
I dag avduker Mercedes-AMG sin nye GT3 kunderacer. En bedre ramme for arrangementet kunne de neppe funnet.
Les mer
layid-bilde26
Ny Passat - noe du lurer på?
Mandag morgen drar jeg til Tyskland for å prøvekjøre oppgradert Passat som kommer til Norge på sensommeren. Er det noe du vil jeg skal spørre om?
Les mer
layid-bilde27
Bestillingsklar stjerne
Les mer
toppsak-bilde28
Murray bygger superbil
Fremdeles har Gordon Murrays snart 30 år gamle F1 en enestående plass blant verdens superbiler. Nå skal han bygge en ny.
Les mer
layid-bilde29
Skoda er tidlig ute
Les mer
layid-bilde30
Familievennlig 8-serie
BMW lanserer nå tredje karosseriform i 8-serien, og dermed er familien komplett.
Les mer
layid-bilde31
Peugeot lanserer ny Norges-SUV
Peugeot lanserer i dag en ny kompakt-SUV med de egenskaper som trengs for å skape venteliste. Den kommer på markedet tidlig i 2020.
Les mer
layid-bilde32
Nye lekebiler fra Porsche
Her kommer to kjøreglade nykommere fra Porsche - 718 Spyder og 718 Cayman GT4.
Les mer
toppsak-bilde33
Her er nye Zoe
Renault har i dag offentliggjort nye Zoe som er klar for markedet allerede i september.
Les mer
layid-bilde34
Nå kan du bestille ny Passat
Les mer
layid-bilde35
Her er nye 3-serie Touring
Les mer
layid-bilde36
Bentleys nye luksus-limo
Bentley har nettopp lansert Continental GT i nye versjoner, og nå følger den mektige sedanen etter.
Les mer
layid-bilde37
Her er Mercedes GLB
Det var Mercedes-Benz i USA som i natt fikk æren av å avduke nye GLB. Med tid og stunder kommer den også til Europa.
Les mer
layid-bilde38
Skodas femte kineser
Man strekker seg langt for å tilfredsstille sine viktigste kunder. Skoda viser en forsmak på deres femte SUV for Kina.
Les mer