img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
89 bilder i galleri
Her er Minis nye elbil
Det har vært knyttet stor spenning til elbilen fra Mini. Nå er den endelig offentlig.

Det var jo helt logisk at denne urbane bilen måtte komme som elbil, i alle fall for oss her på berget som har vært opptatt av biler som fylles fra stikkontakten i noen år.

Vi har fått den servert i form av konsepter og teasere gjennom flere år, men nå får vi endelig se den ferdige bilen.

Det har tatt lang tid – jeg kjørte den første elbilen fra Mini for over ti år siden

Noen av dere vil bli skuffet, for rekkevidden blir ikke som de beste av konkurrentene. Mini utnytter heller ikke den raskeste ladefarten som er tilgjengelig. Så er den da heller ikke skapt for de lange turene.

– Vår nye Mini Cooper SE er ikke en typisk elbil, det er en genuin Mini, sier Anders Brocknäs, ansvarlig for BMWs småbilmerke i de nordiske landene.

Det minner sterkt om kommentarene vi fikk fra Honda for noen uker siden

Lik originalen
Mini Cooper SE er tett beslektet med 3-dørsmodellen, som i dag er tilgjengelig med flere bensinmotorer.

Med en lengde på 3845 mm, akselavstand på 2495 mm, bredde på 1727 mm og høyde på 1432 mm, er også dimensjonene så godt som identiske. Den eneste forskjellen ligger i høyden. For å sikre bakkeklaringen under batteriene i gulvet, er elbilen 18 mm høyere.

Under panseret er forskjellene naturlig nok langt større. Den elektriske motoren har en effekt på 135 kW/184 hk og et dreiemoment på 270 Nm. Det er tilsvarende effekt som nye BMW i3S og høres ut som friske fraspark.

Det reflekteres da også i ytelser – sprinten fra stillestående til 60 km/t går unna på 3,9 sekunder, mens 0-100 km/t tar 7,3 sekunder. Toppfarten er begrenset til 150 km/t.

Gokart-følelsen
I typisk Mini-maner leveres kreftene til forhjulene. En nyutviklet differensial og stabilitetskontroll sørger for at den gokart-lignende kjørefølelsen vi kjenner fra andre Mini-modeller, også er fullt til stede i Cooper SE.

Høyspenningsbatteriet er bygget opp av 12 moduler satt sammen i en T-form, plassert i bilens gulv mellom forsetene og under baksetene. Det gir bilen et lavt tyngdepunkt, uten at det går utover den innvendige plassen.

På lik linje med en tredørs Mini Cooper med bensinmotor er bagasjerommet på 211 liter, og 731 liter dersom bakseteryggene legges ned.

Sammenlignet med en MINI Cooper S med bensinmotor og automatgir, veier den elektriske MINI Cooper SE rundt 145 kg mer, med en egenvekt på 1365 kg.

By-rekkevidde
Bruttoeffekten til høyspenningsbatteriet er 32,6 kWh, som er mindre enn nye BMW i3 (42,2 kWh). Det gir en rekkevidde på mellom 235 og 270 km, basert på WLTP-typegodkjenning og korrigert til gjeldende NEDCcorr. Her er vi også på nivå med nevnte Honda e.

En hemsko med hensyn til batterikapasitet er trolig plassmangel i gulvet siden Cooper SE deler plattform med de konvensjonelle Mini-modellene.

Batteriet kan lades fra til 80 % på 2 timer og 30 minutter gjennom Type 2-kontakt med 11 kW-kapasitet. Fra 0 til 100 % er tiden 3 timer og 30 minutter. Med hurtiglading gjennom CSS og 50 kW-kapasitet lades batteriet til 80 % på 35 minutter.

Design, interiør og utstyr
Mini Cooper SE er tro mot den ikoniske designen, men har også elementer som gjør at den skiller seg ut. Mest iøynefallende er den lukkede grillen med den nye logoen som er formet både som en e, for «electric», og et støpsel.

Den samme logoen finner man flere steder på bilen. Fronten preges også av lysdesignen, da Cooper SE har LED-lykter som standard. Baklyktene spiller på mønsteret i Union Jack i sin design. Felgene er også særegne og unike for elbilen. Bortsett fra disse detaljene er det meste likt på en vanlig Mini.

Interiøret byr på nye funksjoner og elementer. Først og fremst skiller det digitale instrumentpanelet bak rattet seg ut fra instrumentpanelet i andre Minier.

App-styrt
Mini Connected navigasjon og infotainment-skjerm på 6,5 tommer er også standard. Systemet er også sentralt for oppkobling av Mini Connected appen, som tillater fjernstyring av lading og forvarming med mere.

I bryterpanelet til Cooper SE finner man også en egen bryter som justerer regenereringen til bremsene.

Gjennom aktiveringen av ulike kjøremodi justeres også layout og fargene i instrumentpanelet og rundt infotainment-skjermen.

Tosoners klimaanlegg, multifunksjons-sportsratt og varmepumpe står også på listen over standardutstyr. Varmepumpen er nyutviklet til MINI Cooper SE og bruker 75 % mindre energi enn et konvensjonelt elektrisk varmesystem.

Priser og lansering
Mini Cooper SE får sin verdenspremiere på den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt i september, rett før serie-produksjonen starter. Norske forhandlere åpnet for forhåndsreservasjoner i april og vil ta imot endelige ordre til høsten.

– For våre nordiske markeder tilbyr vi Mini Cooper SE med tre ulike utstyrsnivåer, hvor selv innstegsmodellen har et høyt nivå av standardutstyr. Vi ønsker å gjøre valget lett og oversiktlig for våre kunder, sier Anders Brocknäs.

Mini Cooper SE

Modell:

Inkluderer blant annet følgende utstyr:

Pris:

MINI Cooper SE «Essential»

Mini Connected Navigation, valgfri farge, oppvarmede forseter, comfort access, lyspakke, ryggekamera og parkeringssensorer bak, førerassistentsystem med mer

Fra kr. 259.900

MINI Cooper SE «Experience»

Som «Essential» med tillegg som Navigation Plus, parkeringsassistent, adaptive LED-frontlykter, head-up display, parkeringssensorer foran og bak, trådløs lading for mobiltelefon, Harman Kardon høyttalersystem med mer

Fra kr. 279.900

MINI Cooper SE «Maximise»

Som «Experience» med tillegg av blant annet sportsratt, skinninteriør, panoramasoltak, egen farge med mer

Fra kr. 299.900





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde1
DS viser nytt flaggskip
Luksusmerket i PSA-familien, DS, viser en ny luksusmodell som kan få spesiell appell i Norge og Kina.
Les mer
layid-bilde2
Facelift på Volvos 90-serie
Fire år etter lanseringen får Volvo S90 et ansiktsløft og tekniske oppdateringer. V90 og Cross Country-versjonen får være med på spabehandlingen.
Les mer
layid-bilde3
Her er nye Cupra Leon
Når Leon Cupra blir Cupra Leon blir den en spydspiss for Seats morobilmerke. Du får den i to karosseriformer og med ulike drivlinjer, en av dem elektrifisert for å gi mest mulig kjøreglede.
Les mer
layid-bilde4
Her er BMW-en mange har ventet på
BMW fortsetter elektrifiseringen av hele produktporteføljen. På bilutstillingen i Genève får flere nye modeller sin premiere, deriblant én som mange nordmenn har ventet på.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Toppløst på øverste hylle
Dersom jeg hadde disponert 2-3 millioner til kjøp av åpen sportsbil, er dette definitivt en modell jeg ville sett nærmere på.
Les mer
layid-bilde6
Bare se, men ikke røre
Mazdas batterielektriske debut har vært teaset ganske lenge. Nå har den nye MX-30 vært på statisk besøk i Norge. Det kan vi i hvert fall påstå - den er i elbil-toppen når det gjelder utseende.
Les mer
layid-bilde7
Og navnet blir …
Skoda avslører navnet på sin kommende el-SUV som mange nordmenn venter spent på.
Les mer


layid-bilde8
Citroën oppgraderer C3
Les mer
toppsak-bilde9
McLaren utvikler hybrider
SPIONBILDER: Selv sportsbilprodusentene må tilpasse seg stadig strengere utslippskrav for å overleve. Her er en fremtidig modell fra McLarens «folkerekke».
Les mer
layid-bilde10
Appetittvekkere fra Skoda
Les mer
layid-bilde11
En Skoda for India
Les mer
layid-bilde12
Ny Megane kan bli attraktiv i Norge
Les mer
layid-bilde13
Kia fornyer Sorento
Når Kia på den kommende Genève-utstillingen drar lakenet av en ny Sorento er det særlig ett moment som kan påvirke salget i Norge.
Les mer
layid-bilde14
Mercedes røper fremtiden
Til sommeren lanserer Mercedes en ansiktsløftet E-Klasse spekket med ny teknologi. Her får du noen smakebiter.
Les mer
toppsak-bilde15
Nå kan du bestille nye Golf 8
Volkswagen har nå offentliggjort prisen på lanseringsmodellen av nye Golf 8 i Norge og samtidig åpnet ordrebøkene.
Les mer
layid-bilde16
Nytt blad i postkassen - Bil blir til Bil Autofil
Les mer
layid-bilde17
Nye ladbare Kia-modeller
Les mer
layid-bilde18
Helt ny Seat Leon
Seat har i dag presentert fjerde generasjon Leon. Den spanske fetteren har mye til felles med nye Golf.
Les mer
layid-bilde19
Oppfrisket Smart
Etter tre år på markedet får dagens generasjon av Smart-modellene et ansiktsløft. Og nå følger resten av verden i Norges fotefar.
Les mer
layid-bilde20
Så dyr blir nye Land Rover Defender
Den norske Land Rover-importøren har sluppet prisene for nye Defender 110. Direkte billig blir den ikke.
Les mer
layid-bilde21
Variasjoner over Kamiq
De første bilene kom til Norge like før årsskiftet, men snart kommer nye utstyrsvarianter av kompakt-SUV-en Kamiq.
Les mer
layid-bilde22
Ny BMW-motor til Supra
Da nye GR Supra ble lansert i fjor hadde den ett motoralternativ. Nå kommer et til, også det fra BMW.
Les mer
toppsak-bilde23
Ford lanserer nye hybrider
Ford lanserte i fjor vår Mondeo stasjonsvogn i hybridutgave. Neste år følger ytterligere to familiebiler med tilsvarende drivlinje.
Les mer
layid-bilde24
Konsept for India
Skoda serverer de første designskisser av en modell som skal skreddersys for India. Den er først ut på en tilpasset plattform.
Les mer
layid-bilde25
Nå får Kona enda lengre rekkevidde
Hyundai Kona er blant elbilene i det moderate prissjiktet med best rekkevidde. Nå blir den enda bedre.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar el-Volvo
Den norske Volvo-organisasjonen åpner i dag for bestilling av merkets første elbil, XC40 Recharge. Men du rekker å spise mange ventepølser før du har den i garasjen.
Les mer
layid-bilde27
Første SUV fra Hyundais luksusmerke
Les mer
toppsak-bilde28
Andre generasjon Mirai
Toyota er sammen med Hyundai de to produsentene som leverer hydrogenbiler på det norske markedet. Nå trenger du ikke lenger være ihuga hydrogen-entusiast for å velge en Mirai.
Les mer
layid-bilde29
Toyota viser skisse av kompakt-SUV
Les mer
layid-bilde30
Belgisk Blå
Første nyttårsdag fylte racinglegenden Jacky Ickx 75 år. Den anledningen benyttet Porsche til å lage en spesialmodell.
Les mer
layid-bilde31
Toyota GR Yaris
Toyota er mer kjent for praktiske og driftssikre biler enn for sportslige egenskaper. Men de overrasker innimellom. Som her.
Les mer
layid-bilde32
Opel topper Insignia-familien
Opel får en ny toppmodell når den oppdaterte versjonen av Insignia GSi debuterer på bilutstillingen i Brussel denne uken.
Les mer
toppsak-bilde33
Renault-modeller blir strømførende
Renault avslører nå detaljer om to nye, elektrifiserte modeller som begge får tilleggsbetegnelse E-Tech.
Les mer
layid-bilde34
Nye ladbare SUV-er fra BMW
Les mer
layid-bilde35
Nå kan du bestille RAV4 plug-in
Les mer
layid-bilde36
Tyrkia vil lansere eget merke
Nå er det slett ikke uvanlig med bilproduksjon i Tyrkia - flere internasjonale selskaper har produksjonsanlegg der. Men nå er et eget elbilmerke på trappene.
Les mer
layid-bilde37
En forsmak fra Kina
NIO gir oss en forsmak på hva vi har i vente når kinesiske elbiler entrer Europa om kort tid.
Les mer
layid-bilde38
Nå blir Kona hybrid
Hyundai lanserer nå hybridutgaven av elbilsuksessen Kona i det norske markedet. Bilen er klar for bestilling fra nyttår, og leveringer starter i januar.
Les mer