img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
12 bilder i galleri
Her er Mercedes’ nye kunderacer
I dag avduker Mercedes-AMG sin nye GT3 kunderacer. En bedre ramme for arrangementet kunne de neppe funnet.

Bilen ble nettopp avduket på Nürburgring. Ikke bare er det en bane hvor bilen har høstet heder og ære, men denne helgen er et par hundre tusen fans samlet der for å overvære det årlige 24-timersløpet.

Nå har ikke dette 24-timersløpet samme internasjonale status som det som gikk på Le Mans forrige helg, men for tyskerne er dette det store. Det er det også når det gjelder deltagelse med rundt 200 biler på startstreken – tre ganger så mange som på Le Mans!

Inntil 250.000 mennesker rigger seg opp med mat og drikke for hele helga langs den drøyt 20 kilometer lange Nordsløyfa. Og de kommer igjen og igjen, år etter år. De ivrigste kommer til Nürburg flere dager før løpet for å sikre seg den beste utsikten.

Jeg har vært så heldig å få overvære begge disse klassikerne flere ganger, og jeg kan på det varmeste anbefale at du tar en tur.

Mens fabrikkteamene dominerer de grommeste klassene på Le Mans, er det bare såkalte privat-team på Ringen. Men ikke la deg lure – fabrikkene er sterkt involvert med ekspertise og deleforsyning. Og de låner gjerne ut sine førere til de beste teamene.

Ekte racingfans bør unne seg å dra på et av disse løpene minst én gang i livet. Spesielt nå som vi har norske førere som er med i verdenstoppen og kjører for å vinne disse klassikerne. Dennis Olsen og Christian Krognes sitter begge i potensielle vinnerbiler denne helgen.

Men det jeg skulle fortelle om er den nye racerbilen – Mercedes-AMG GT3 som nettopp ble avduket. Forgjengeren har gjort det strålende på Nordsløyfa siden debuten i 2015, og den er absolutt med i toppstriden denne helgen også.

At den er solgt i over 130 eksemplarer gjør den til en av de mest vanlige i klassen. Derfor er nykommeren selvsagt tuftet på all erfaring fra forgjengeren, men forbedret på en rekke områder.

Ikke bare har Mercedes-AMG laget en bil de hevder er raskere enn forgjengeren, den skal også være mer driftssikker, bedre beskyttet, samt enklere og rimeligere å vedlikeholde. Det må jo låte som musikk i ørene til de potensielle kundene (som er profesjonelle racing-team).

Blant tiltakene for å redusere kostnader er at 6,3-liters V8 motoren ikke trenger å overhales like ofte som før. Fronten er optimert med hensyn til aerodynamikk, men den gir også bedre beskyttelse for radiatoren og utsatte komponenter som motor, aksel, styring osv.

Hver omdreining en mekaniker må foreta med en skiftenøkkel i depotet betyr tapte tideler på banen, så den nye Mercedes-AMG GT3 er gjort mer servicevennlig på en rekke områder. For eksempel kan nå frontsplitter og bakving reguleres raskere, luftfilter skiftes raskere etc.

En ny egenskap i GT3-bilen er en Drop Start-funksjon: Så snart bilen slippes ned fra de innebygde luftjekkene som er standard i GT3, startes motoren automatisk uten at føreren foretar seg noe som helst. Nye tideler spart.

At den har et uttrykk som sier «Fløtt deg!» er jo heller ingen ulempe – selv stillestående ser den ut som en vinnerbil.

De mange detaljene som skiller GT3 fra gatebilen er ikke der for syns skyld – de er viktige aerodynamiske detaljer som sørger for redusert luftmotstand og økt marktrykk hvilket betyr enda raskere rundetider.

Mercedes-AMG setter sin ære i å levere det det definerer som en ferdig utviklet bil som er klar for konkurranser. Bilen som er vist på Nürburgring i dag skal nå testes ut grundig ut året.

De første teamene får biler som er klare til 2020-sesongen, og dersom du lurer er prislappen 399.000 euro ekskl. avgifter for en bil klar for sprintløp.

Dere som er spesielt interessert finner de tekniske detaljer her – videreformidlet på engelsk.

Technical specifications of the new Mercedes-AMG GT3*:

Engine

AMG 6.3-Liter V8 naturally aspirated engine (6,208 cm3)

Transmission

Sequential AMG 6-speed competition gearbox

Electronics

Motorsport electrics incl. multi-adjustable ABS and AMG TRACTION CONTROL

Wheels/Tyres

AMG alloys, 18", forged

[front 325/680-18 / rear 325/705-18]

Brakes

[front 390 mm / rear 355 mm]

brake balance configuration via balance beam

Suspension

Double wishbone front and rear

Adjustable competition dampers via compression and rebound, adjustable anti-roll bars

Weight

< 1,285 kg*

Tank Volume

120 litres, competition safety tank

Length

max. 4,746 mm

Width

max. 2,049 mm

Height

max. 1,238 mm

Price

399.000,- EUR without tax (Sprint Spec.)

*FIA homologation, depending on BoP classification


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Facelift for Mazda2
Mazda har i dag startet salget av en ny 2-er på hjemmemarkedet. En viktig nyhet er navnet.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde2
Skoda fornyer SUV-ene
Skoda foretar oppgraderinger av Karoq og Kodiaq foran modellåret 2020. Forskjellen oppdages lettest bakfra.
Les mer
layid-bilde3
Ny favoritt i oransje
Mazda er flinke til å markere jubileer. Nå er MX-5 30 år, og det markeres med en spesialutgave i frisk farge og begrenset opplag.
Les mer
layid-bilde4
Comeback (med en hake)
Etter nærmere et års opphold kommer nå Mercedes C-Klasse tilbake som ladbar hybrid. Men det spørs om den blir like pop som forgjengeren, nå må du nemlig innom andre pumper når tanken skal fylles.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Kunderacere fra øst og vest
Audi og Toyota har presentert nye racerbiler med «Til salgs»-plakat i løpet av siste uke. De skal inn i hver sin kategori.
Les mer
layid-bilde6
Bentleys fremtidsvisjon
Det går ikke upåaktet hen når luksusmerket Bentley runder hundre år. I dag har de vist en selvkjørende konseptbil. Men du får lov å kjøre den selv også.
Les mer
layid-bilde7
Her er Minis nye elbil
Det har vært knyttet stor spenning til elbilen fra Mini. Nå er den endelig offentlig.
Les mer


layid-bilde8
Nok en BMW pick-up
Les mer
toppsak-bilde9
Porsche-debut på Goodwood
Porsche har i dag avduket sin nye 911 RSR på Goodwood Festival. Dette er en bil Dennis Olsen vil få mye glede av de neste årene.
Les mer
layid-bilde10
Den fine balansegangen
Les mer
layid-bilde11
Peugeot priser elbilen
Les mer
layid-bilde12
Opel oppgraderer Astra
Les mer
layid-bilde13
Ny Captur får en fordel i Norge
Renault viser i dag de første bildene av andre generasjon Captur. Viktigst for den norske Renault-organisasjonen er at den kommer som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde14
BMW lanserer ny X6
Med ny X5 og storebror X7 på plass i stallen, er tiden nå moden for en ny X6.
Les mer
toppsak-bilde15
Taycan på verdensturne
Det er fortsatt en stund til den offisielle debuten, men Porsche varmer opp med en liten runde på tre kontinenter.
Les mer
layid-bilde16
Volvo utvider VIP-programmet
Les mer
layid-bilde17
Oppgradering for Audi Q7
Les mer
layid-bilde18
Her er Kias nye crosser
Som om de ikke har stort nok utvalg allerede lanserer Kia i dag en ny crossover. Oppskriften de benytter er langt fra uvanlig.
Les mer
layid-bilde19
Ny Corsa i flere varianter
Den mest interessante varianten for Opel i Norge er naturlig nok den kommende elbilutgaven. Men bilen kommer også med andre drivlinjer.
Les mer
layid-bilde20
Puma i helt ny form
Det er noen år siden Ford solgte Puma, men nå er modellnavnet tilbake - i helt ny innpakning.
Les mer
layid-bilde21
BMWs fremtidsvisjon med henda på rattet
Akkurat nå presenterer BMW en ny konseptbil i #NEXTGen-familien. Det er mengder av fremtid i den, men denne gangen er det heldigvis en bil med ratt.
Les mer
layid-bilde22
Audi SQ8 med V8 diesel, 435 hk og 900 Nm
Dieselmotoren er på ingen måte død. Sent i sommer kommer kupe-SUV-en SQ8 med Europas kraftigste V8 dieselmotor.
Les mer
toppsak-bilde23
Honda e - noe du lurer på?
Denne har jeg likt fra første stund. Mandag skal jeg få prøve den en liten tur, og snakke med ekspertisen. Er du også spent på Hondas første elbil?
Les mer
layid-bilde24
Strand-Fiat? Ny eller gammel?
Takket være Milano-baserte Garage Italia kan du velge mellom gammel eller ny Fiat 500 hvis du vil jåle deg opp med en skikkelig strandversjon i sommer.
Les mer
layid-bilde25
Her er Mercedes’ nye kunderacer
I dag avduker Mercedes-AMG sin nye GT3 kunderacer. En bedre ramme for arrangementet kunne de neppe funnet.
Les mer
layid-bilde26
Ny Passat - noe du lurer på?
Mandag morgen drar jeg til Tyskland for å prøvekjøre oppgradert Passat som kommer til Norge på sensommeren. Er det noe du vil jeg skal spørre om?
Les mer
layid-bilde27
Bestillingsklar stjerne
Les mer
toppsak-bilde28
Murray bygger superbil
Fremdeles har Gordon Murrays snart 30 år gamle F1 en enestående plass blant verdens superbiler. Nå skal han bygge en ny.
Les mer
layid-bilde29
Skoda er tidlig ute
Les mer
layid-bilde30
Familievennlig 8-serie
BMW lanserer nå tredje karosseriform i 8-serien, og dermed er familien komplett.
Les mer
layid-bilde31
Peugeot lanserer ny Norges-SUV
Peugeot lanserer i dag en ny kompakt-SUV med de egenskaper som trengs for å skape venteliste. Den kommer på markedet tidlig i 2020.
Les mer
layid-bilde32
Nye lekebiler fra Porsche
Her kommer to kjøreglade nykommere fra Porsche - 718 Spyder og 718 Cayman GT4.
Les mer
toppsak-bilde33
Her er nye Zoe
Renault har i dag offentliggjort nye Zoe som er klar for markedet allerede i september.
Les mer
layid-bilde34
Nå kan du bestille ny Passat
Les mer
layid-bilde35
Her er nye 3-serie Touring
Les mer
layid-bilde36
Bentleys nye luksus-limo
Bentley har nettopp lansert Continental GT i nye versjoner, og nå følger den mektige sedanen etter.
Les mer
layid-bilde37
Her er Mercedes GLB
Det var Mercedes-Benz i USA som i natt fikk æren av å avduke nye GLB. Med tid og stunder kommer den også til Europa.
Les mer
layid-bilde38
Skodas femte kineser
Man strekker seg langt for å tilfredsstille sine viktigste kunder. Skoda viser en forsmak på deres femte SUV for Kina.
Les mer