img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
12 bilder i galleri
Her er Mercedes’ nye kunderacer
I dag avduker Mercedes-AMG sin nye GT3 kunderacer. En bedre ramme for arrangementet kunne de neppe funnet.

Bilen ble nettopp avduket på Nürburgring. Ikke bare er det en bane hvor bilen har høstet heder og ære, men denne helgen er et par hundre tusen fans samlet der for å overvære det årlige 24-timersløpet.

Nå har ikke dette 24-timersløpet samme internasjonale status som det som gikk på Le Mans forrige helg, men for tyskerne er dette det store. Det er det også når det gjelder deltagelse med rundt 200 biler på startstreken – tre ganger så mange som på Le Mans!

Inntil 250.000 mennesker rigger seg opp med mat og drikke for hele helga langs den drøyt 20 kilometer lange Nordsløyfa. Og de kommer igjen og igjen, år etter år. De ivrigste kommer til Nürburg flere dager før løpet for å sikre seg den beste utsikten.

Jeg har vært så heldig å få overvære begge disse klassikerne flere ganger, og jeg kan på det varmeste anbefale at du tar en tur.

Mens fabrikkteamene dominerer de grommeste klassene på Le Mans, er det bare såkalte privat-team på Ringen. Men ikke la deg lure – fabrikkene er sterkt involvert med ekspertise og deleforsyning. Og de låner gjerne ut sine førere til de beste teamene.

Ekte racingfans bør unne seg å dra på et av disse løpene minst én gang i livet. Spesielt nå som vi har norske førere som er med i verdenstoppen og kjører for å vinne disse klassikerne. Dennis Olsen og Christian Krognes sitter begge i potensielle vinnerbiler denne helgen.

Men det jeg skulle fortelle om er den nye racerbilen – Mercedes-AMG GT3 som nettopp ble avduket. Forgjengeren har gjort det strålende på Nordsløyfa siden debuten i 2015, og den er absolutt med i toppstriden denne helgen også.

At den er solgt i over 130 eksemplarer gjør den til en av de mest vanlige i klassen. Derfor er nykommeren selvsagt tuftet på all erfaring fra forgjengeren, men forbedret på en rekke områder.

Ikke bare har Mercedes-AMG laget en bil de hevder er raskere enn forgjengeren, den skal også være mer driftssikker, bedre beskyttet, samt enklere og rimeligere å vedlikeholde. Det må jo låte som musikk i ørene til de potensielle kundene (som er profesjonelle racing-team).

Blant tiltakene for å redusere kostnader er at 6,3-liters V8 motoren ikke trenger å overhales like ofte som før. Fronten er optimert med hensyn til aerodynamikk, men den gir også bedre beskyttelse for radiatoren og utsatte komponenter som motor, aksel, styring osv.

Hver omdreining en mekaniker må foreta med en skiftenøkkel i depotet betyr tapte tideler på banen, så den nye Mercedes-AMG GT3 er gjort mer servicevennlig på en rekke områder. For eksempel kan nå frontsplitter og bakving reguleres raskere, luftfilter skiftes raskere etc.

En ny egenskap i GT3-bilen er en Drop Start-funksjon: Så snart bilen slippes ned fra de innebygde luftjekkene som er standard i GT3, startes motoren automatisk uten at føreren foretar seg noe som helst. Nye tideler spart.

At den har et uttrykk som sier «Fløtt deg!» er jo heller ingen ulempe – selv stillestående ser den ut som en vinnerbil.

De mange detaljene som skiller GT3 fra gatebilen er ikke der for syns skyld – de er viktige aerodynamiske detaljer som sørger for redusert luftmotstand og økt marktrykk hvilket betyr enda raskere rundetider.

Mercedes-AMG setter sin ære i å levere det det definerer som en ferdig utviklet bil som er klar for konkurranser. Bilen som er vist på Nürburgring i dag skal nå testes ut grundig ut året.

De første teamene får biler som er klare til 2020-sesongen, og dersom du lurer er prislappen 399.000 euro ekskl. avgifter for en bil klar for sprintløp.

Dere som er spesielt interessert finner de tekniske detaljer her – videreformidlet på engelsk.

Technical specifications of the new Mercedes-AMG GT3*:

Engine

AMG 6.3-Liter V8 naturally aspirated engine (6,208 cm3)

Transmission

Sequential AMG 6-speed competition gearbox

Electronics

Motorsport electrics incl. multi-adjustable ABS and AMG TRACTION CONTROL

Wheels/Tyres

AMG alloys, 18", forged

[front 325/680-18 / rear 325/705-18]

Brakes

[front 390 mm / rear 355 mm]

brake balance configuration via balance beam

Suspension

Double wishbone front and rear

Adjustable competition dampers via compression and rebound, adjustable anti-roll bars

Weight

< 1,285 kg*

Tank Volume

120 litres, competition safety tank

Length

max. 4,746 mm

Width

max. 2,049 mm

Height

max. 1,238 mm

Price

399.000,- EUR without tax (Sprint Spec.)

*FIA homologation, depending on BoP classification


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Produksjonsklar Byton
Byton - Bytes on Wheel - har besøkt Oslo flere ganger. Frankfurt besøkte de med sin produksjonsklare modell. Men de ville ikke kalle det verdenspremiere.
Les mer
layid-bilde1
En av ti
Når Brabus legger sin sjel i å bygge den ultimate Geländewagen blir den så eksklusiv at det holder med ti eksemplarer.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde3
Mazda CX-30 er priset og salgsklar
Prisene på nye Mazda CX-30 er nå klare. I november kommer de første bilene til Norge.
Les mer
layid-bilde4
Lambos hybrid
Vi har hørt om mild hybrid før, men dette blir veldig mildt: 34 elektriske hester på toppen av Lamborghinis 774 V12 hester. Hva er vitsen?
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Røykskyer i Frankfurt
Det var en viss fare for at den sterkt reduserte bilutstillingen i Frankfurt ikke ville inneholde en eneste avviker. Heldigvis sto Ramsmobile der.
Les mer
layid-bilde6
Nye variasjoner over A7
Audi lanserer en ny generasjon RS7 Sportback muskelbil. De viser også et nytt alternativ med stikkontakt.
Les mer
layid-bilde7
Fra romfart til bybil
En av de mer spennende presentasjonen i en IAA-avdeling som het New Mobility World kom fra romfart. Der ble vi servert en helt ny serie modul-baserte autonome kjøretøy.
Les mer


layid-bilde8
Volkswagens neste elbil
Les mer
toppsak-bilde9
En sjelden fugl
Isdera var en god bekjent en periode. Så forsvant de fullstendig, men er åpenbart tilbake på et vis nå. De hadde i hvert fall en bil i gammel tradisjon i Frankfurt i år.
Les mer
layid-bilde10
Trippelseier for Dennis Hauger
Les mer
layid-bilde11
Morsomste Macan fornyes
Les mer
layid-bilde12
Retro med blikket rettet fremover
Les mer
layid-bilde13
Grillparty hos BMW
BMW viste en firer-studie i Frankfurt. Fronten gjorde at man nesten glemte å legge merke til hvor vellykket resten av bilen var. Men fabrikken har andre kort i ermet også.
Les mer
layid-bilde14
Diskresjon - ikke lenger en selvfølge
HongQi, som bygget Røde Flagg - luksuslimoen for Mao og alle hans etterfølgere - har plutselig slått ut med armene. Frankfurts mest overraskende.
Les mer
toppsak-bilde15
Kontraster hos Mercedes
Tre store nyheter hos Mercedes. Utstillingslokalet deres så ut som det det egentlig er, de kom med sin elektriske S-drøm, men den største nyheten var dessverre også den kjedeligste, så den kommer til å få minst oppmerksomhet.
Les mer
layid-bilde16
Opp i rekkevidde - ned i pris
Les mer
layid-bilde17
Opels hybride SUV er priset
Les mer
layid-bilde18
Ford klar med ladbar Kuga
Ford er klar med en ny generasjon Kuga. Leveringene starter på nyåret, men prisene er klare nå.
Les mer
layid-bilde19
Ikon i helt ny drakt
Jeg er spent på hvordan menigheten reagerer på denne, for det er ingen enkel oppgave Land Rover har tatt på seg når de nå presenterer en helt ny Defender.
Les mer
layid-bilde20
Skodas første elbil blir attraktiv
Skoda lanserer sin første elbil i Frankfurt. Den har velkjent teknologi og blir blant Norges aller billigste bybiler.
Les mer
layid-bilde21
Attraktiv pris på Corsa-e
Nye Opel Corsa har sin debut i Frankfurt. Den mest aktuelle modellen for Norge er priset og klar for salg.
Les mer
layid-bilde22
Lever Honda i sin egen verden?
Bilen er kul og kjøreglad, men når Honda setter en altfor høy pris i dagens marked tror jeg prosjektet er dødt før det er startet.
Les mer
toppsak-bilde23
Endelig ute av skapet
Endelig kan vi vise detaljerte bilder og avsløre fakta om elbilen tusenvis av nordmenn står på venteliste for å kjøpe i 2020.
Les mer
layid-bilde24
Audi oppgraderer A5-familien
Blant attraksjonene på Audis stand i Frankfurt finner vi oppgraderte versjoner av A5 og S5 i tre karosseriformer.
Les mer
layid-bilde25
En opptur og en nedtur
Ladbare hybrider står i lanseringskø hos Mercedes for tiden. I dag kommer to nye, en av dem med skuffende rekkevidde.
Les mer
layid-bilde26
Over 50 km elektrisk rekkevidde for 508
Ladbare hybridutgaver av Peugeot 508 er på plass på tampen av 2019. Nå får vi offisielle data som viser at den elektriske rekkevidden blir godt over 50 kilometer.
Les mer
layid-bilde27
Puma er priset
Les mer
toppsak-bilde28
Cupra debuterer på MEB-plattformen
Når bilutstillingen i Frankfurt åpner neste uke viser Cupra en elektrisk konseptbil. De legger ikke skjul på at den skal realiseres.
Les mer
layid-bilde29
Endelig offisiell: Porsche Taycan
Les mer
layid-bilde30
Honda e i produksjon
Honda har nå startet produksjonen av sin kompakte elbil. Publikums-debuten finner sted i Frankfurt til uka.
Les mer
layid-bilde31
Her er nye Nissan Juke
Nye Nissan Juke ble i kveld avduket samtidig i fem europeiske byer. Norge er ikke med på det nye Juke-kartet.
Les mer
layid-bilde32
Kia utvider plug-in-utvalget
Kia ruster seg for å møte nye, strengere utslippskrav som innføres fra 2020.
Les mer
toppsak-bilde33
Hyundai oppgraderer Ioniq
Det er kanskje ikke så lett å se ved første øyekast, men endringene er inngående når Hyundai nå oppgraderer sine Ioniq-modeller. Det reflekteres også i en prisjustering.
Les mer
layid-bilde34
Ny X5 plug-in
Les mer
layid-bilde35
Mercedes lanserer ny crossover
Les mer
layid-bilde36
God elektrisk rekkevidde for ny Peugeot
Firehjulstrekkeren Peugeot 3008 GT Hybrid4 er ferdig testet og har fått WLTP-tall for rekkevidde og CO2-utslipp.
Les mer
layid-bilde37
Eksklusiv Tesla-utfordrer
Blant nyhetene på Monterey var en ny Tesla-utfordrer. Men noen volummodell blir den ikke.
Les mer
layid-bilde38
Kineser på gjennomreise
Det virket som en munter roadtrip. I går var Aiways, en spennende kinesisk elbil, innom Oslo på sin tur fra Kina til Frankfurt via ganske mange omveier. 14.000 kilometer til sammen.
Les mer