img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
152 bilder i galleri
Familievennlig 8-serie
BMW lanserer nå tredje karosseriform i 8-serien, og dermed er familien komplett.

Lanseringen av den nye toppmodellen startet med 8-serie Coupé for et år siden  før den åpne varianten fulgte i fjor høst. Disse modellen er allerede på plass i Norge. Nå følger utgaven for de som er ute etter den mer praktiske egenskaper – 8-serie Gran Coupe.

– Den nye BMW 8-serie Gran Coupe er sportslighet og luksus, pakket inn i subtil eleganse med fire dører. Dette er bilen for de som ønsker en dose ekstravaganse og kjøreglede, både i hverdagen og til de lengre kjøreturene, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

8-serie Gran Coupe deler naturlig nok mye design med sine to søsken, men fra A-stolpen og bakover er det store forskjeller. Akselavstanden måler 3023 mm, hvilket er hele 201 mm lengre en Coupe-modellen.

Sammenlignet med 2-dørsutgaven har Gran Coupe vokst i alle retninger. Lengden har vokst med 231 mm og måler 5082 mm, bredden er økt med 30 mm til 1932 mm og høyden med 61 mm til 1407 mm.

Verdt å merke seg er også at sporvidden fremme er den samme som på 8-serie Coupe og Cabriolet (1627 mm), mens sporvidden bak er økt med 28 mm til 1671.

Til tross for de økte dimensjonene, har ikke vekten økt med mer enn rundt 70 kg, noe som skyldes utstrakt bruk av lette materialer.

De utvidede målene gjør at både proporsjoner og linjer skiller seg ut fra Coupe- og Cabriolet-modellene. Siden frontruten har en noe mer stående vinkel, er også taklinjen høyere.

Sammen med den økte akselavstanden og bredden betyr det naturlig nok mer plass for både fører og passasjerer, ikke minst i baksetet.

Det elegante eksteriøret følges opp av et luksuriøst interiør med betydelig større skulder- og benplass både foran og i baksetene.

De ytre baksetene har samme utforming som sportssetene fremme, men det er også plass til en tredje passasjer om kravene til komfort ikke er for høye. BMW omtaler bilen som en 4+1-seter, så midten bak er nok forbeholdt barn og kortvokste på korte turer.

Bagasjerommet har en kapasitet på 440 liter, som eksempelvis betyr plass nok til tre golfbagger.

Som for de to andre 8-serie modellene, leveres også helt nye BMW 8-serie Gran Coupe med det siste innen digital instrumentering som standard.

I første omgang lanseres 8-serie Gran Coupe med tre motorvarianter. En sekssylindret bensinmotor, en sekssylindret dieselmotor og en åttesylindret bensinmotor sistnevnte i den foreløpige toppmodellen, BMW 850i xDrive Gran Coupe.

Alle modellene har 8-trinns Steptronic automatgir og xDrive-firehjulsdrift som standard.

Tekniske data

Modell:

Effekt:

Dreiemoment:

0-100 km/t:

Toppfart:

BMW 840i xDrive Gran Coupe

340 hk

500 Nm

4,9 sek

250 km/t

BMW M850i xDrive Gran Coupe

530 hk

750 Nm

3,9 sek

250 km/t

BMW 840d xDrive Gran Coupe

320 hk

680 Nm

5,1 sek

250 km/t

Litt senere lanseres det som blir toppmodellen, BMW M8 Gran Coupe som får tilsvarende drivlinje som de øvrige M8-modellene

BMW 8-serie Gran Coupe lanseres i november. Norske BMW-forhandlere åpner for bestilling om kort tid.

– Sammen med helt nye BMW X7 og den markant oppgraderte 7-serien, er den nye BMW 8-serien et tydelig eksempel på at BMWs pågående modelloffensiv gjelder i alle segmenter, også i de mest luksuriøse, avslutter Tegneby.

Her er prisene på 8-serie Gran Coupe.

Modell:

Pris:

BMW 840i xDrive Gran Coupe

fra kr. 1.261.100

BMW M850i xDrive Gran Coupe

fra kr. 1.758.400

BMW 840d xDrive Gran Coupe

fra kr. 1.271.500


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Folkelig Folkevogn
Volkswagen i Brasil har avduket en ny, kompakt-crosser. Den er først aktuell for lokale markeder, men kan på sikt bli global.
Les mer
layid-bilde1
Ladbar SUV fra Citroën
Nå starter salget av hybridversjonen av Citroën C5 Aircross. Vi gir deg priser og flere detaljer.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde3
Oppgradert Mini Countryman
Dagen generasjon Mini Countryman ble lansert i 2017. Dermed er tiden inne for en midtlivs oppgradering av både teknikk og design.
Les mer
layid-bilde4
Vårnyheter i kø hos BMW
BMW priser våren med en rekke nyheter og oppgraderinger. Mest aktuelt for Norge er en ny ladbar stasjonsvogn - med firehjulsdrift.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Effektiv kombinasjon
Mercedes-forhandlere i Tyskland åpner nå for salg av GLC 300 de, en modell som kan bli midt i blinken for det norske markedet.
Les mer
layid-bilde6
Muskel-SUV fra Alpina
BMW-spesialistene hos Alpina er klar med sin spesialversjon av BMWs største SUV. Her er det muskelkraft og luksus i utsøkt kombinasjon.
Les mer
layid-bilde7
Her er Porsche 911 Targa
Med 911 Targa lanserer Porsche sin tredje karosserivariant av den nye sportsbilen. Den er på plass i august.
Les mer


layid-bilde8
Ny variant på Kamiq
Les mer
toppsak-bilde9
Nå kommer Fords store Explorer
For et år siden annonserte Ford at de skulle hente 7-seteren Explorer til Norge. Nå er den endelig på plass.
Les mer
layid-bilde10
Retro i ny innpakning
Les mer
layid-bilde11
Kinesisk designperle skal til Europa
Les mer
layid-bilde12
Amerikansk bestselger til Norge
Les mer
layid-bilde13
Skoda leverer i pose og sekk
Når Skoda lanserer sin etterlengtede el-SUV gir de kundene mange valgmuligheter.
Les mer
layid-bilde14
Volumselgere på løpende bånd
For noen uker siden hadde de færreste nordmenn hørt om Xpeng. Nå har det kinesiske merket lansert nok en ny modell. Den er som skapt for Norge.
Les mer
toppsak-bilde15
Stor kineser til Europa - via Norge
Du ser elbussene deres daglig i Stor-Oslo, men nå vil kinesiske BYD også selge sine personbiler i Norge. Og hva er vel mer naturlig enn å starte i Norge?
Les mer
layid-bilde16
Aggressiv prising på ny elbil
Les mer
layid-bilde17
Peugeot realiserer muskelbil
Les mer
layid-bilde18
A6 Avant som ladbar hybrid
Audi lanserer A6 Avant som ladbar hybrid. Den får anstendig rekkevidde, men mister plass i bagasjerommet.
Les mer
layid-bilde19
Ny Kina-bil til Norge
I februar observerte vi denne på prøveskilter i Oslo. Nå er det klart at Xpeng G3 skal selges i Norge, som en konkurrent til Tesla Model Y og en rekke andre nykommere som er på vei.
Les mer
layid-bilde20
Genesis imponerer igjen og igjen
Hyundais luksusmerke lar vente på seg i Europa, men det hindrer dem ikke å hoste opp den ene skjønnheten etter den andre.
Les mer
layid-bilde21
Tre sylindre pluss strøm for Land Rover
Nå er den nye drivlinjen for Range Rover Evoque og Land Rover Discovery Sport offentlig. En kjent motor er kappet til tre sylindre, og det ligger 109 ekstra hester i bakakselen.
Les mer
layid-bilde22
Her kommer Yaris Cross
Toyota hadde planlagt å lansere sin nye kompakt-SUV på bilutstillingen i Genève. Slik gikk det som kjent ikke, men i dag er den presentert virtuelt. Vi gir deg de viktigste nyhetene.
Les mer
toppsak-bilde23
Audi A3 i alternativ form
Her er de første bildene av Audi A3 Sedan. Hvem sa at kompakte sedaner ikke kunne være elegante?
Les mer
layid-bilde24
El-Lexus med lang lade-tid og kort rekkevidde
I løpet av oktober slipper Lexus løs elektrisk UX 300e i Norge. Den burde hatt bedre rekkevidde og større hurtigladefart.
Les mer
layid-bilde25
Klodens siste analoge superbil
T50 heter Gordon Murrays nyeste superbil. Hans 50. konstruksjon - de fleste geniale, og hans 50. år som bilkonstruktør. 100 kjennere har virkelig noe å se frem til.
Les mer
layid-bilde26
Aks som nærmer seg umulig
Hvor raskt kan man kjøre fra null til 100? En gruppe japanske entusiaster har jobbet et par år med svaret. Nå skal resultatet i produksjon, i femti eksemplarer.
Les mer
layid-bilde27
Frem fra glemselen
Les mer
toppsak-bilde28
Nathalie var klar
I fjor møtte vi en av de gamle Genèvekrigerne i helt ny sammenheng. Gumpert hadde inngått et slags kompaniskap med kinesiske Aiways.
Les mer
layid-bilde29
Monoton? Ikke akkurat
Les mer
layid-bilde30
Valkyrien nærmer seg
Aston Martin har nettopp sluppet noen bilder av sin toppmodell i landeveis-utgave, samtidig som de forteller om tre modeller som deltar i sertifiseringsarbeidet. Bilen nærmer seg åpenbart produksjon.
Les mer
layid-bilde31
Flere Volvoer med plugg
Volvo utvider satsingen på ladbare hybrider i Norge og lanserer et nytt motoralternativ på modellene V60 og XC60. Samtidig ruller Volvo nå ut et nytt begrep - Recharge.
Les mer
layid-bilde32
Carmen fra Boulogne
I fjor var det en arving av Hispano Suiza-grunnleggeren som møtte opp i Genève med en ganske omfattende konseptutgave av luksusbilen. I år skulle han vært der med en litt mer sportslig versjon.
Les mer
toppsak-bilde33
Apex må vente
Her har vi en annen kjapp bil vi gjerne skulle møtt i Genève. Bilen var klar den, men utstillingen var ikke. Noen detaljer fikk vi da.
Les mer
layid-bilde34
En kineser som kommer
Les mer
layid-bilde35
En ny stjerne fra Sri Lanka
Les mer
layid-bilde36
Eksklusiv Zenvo-presentasjon
Zenvo er fast innslag på Genève-messen. I år måtte de i stedet invitere til et privat lite selskap hjemme i Danmark.
Les mer
layid-bilde37
Gammelt nytt fra Eadon Green
Eadon Green har ikke vært i Genève mer enn et par år. Men er så gjennomført eksentrisk at et besøk der er obligatorisk. I år må vi dessverre gjøre besøket virtuelt isteden.
Les mer
layid-bilde38
Fra Bulgaria med en god idé
Opprinnelig kom Sin Cars fra Bulgaria, men i dag tilhører de den spennende underskogen av britiske spesialprodusenter. Men her betyr «spesial» litt mer enn bare en og annen sportsbil.
Les mer