img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
152 bilder i galleri
Familievennlig 8-serie
BMW lanserer nå tredje karosseriform i 8-serien, og dermed er familien komplett.

Lanseringen av den nye toppmodellen startet med 8-serie Coupé for et år siden  før den åpne varianten fulgte i fjor høst. Disse modellen er allerede på plass i Norge. Nå følger utgaven for de som er ute etter den mer praktiske egenskaper – 8-serie Gran Coupe.

– Den nye BMW 8-serie Gran Coupe er sportslighet og luksus, pakket inn i subtil eleganse med fire dører. Dette er bilen for de som ønsker en dose ekstravaganse og kjøreglede, både i hverdagen og til de lengre kjøreturene, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

8-serie Gran Coupe deler naturlig nok mye design med sine to søsken, men fra A-stolpen og bakover er det store forskjeller. Akselavstanden måler 3023 mm, hvilket er hele 201 mm lengre en Coupe-modellen.

Sammenlignet med 2-dørsutgaven har Gran Coupe vokst i alle retninger. Lengden har vokst med 231 mm og måler 5082 mm, bredden er økt med 30 mm til 1932 mm og høyden med 61 mm til 1407 mm.

Verdt å merke seg er også at sporvidden fremme er den samme som på 8-serie Coupe og Cabriolet (1627 mm), mens sporvidden bak er økt med 28 mm til 1671.

Til tross for de økte dimensjonene, har ikke vekten økt med mer enn rundt 70 kg, noe som skyldes utstrakt bruk av lette materialer.

De utvidede målene gjør at både proporsjoner og linjer skiller seg ut fra Coupe- og Cabriolet-modellene. Siden frontruten har en noe mer stående vinkel, er også taklinjen høyere.

Sammen med den økte akselavstanden og bredden betyr det naturlig nok mer plass for både fører og passasjerer, ikke minst i baksetet.

Det elegante eksteriøret følges opp av et luksuriøst interiør med betydelig større skulder- og benplass både foran og i baksetene.

De ytre baksetene har samme utforming som sportssetene fremme, men det er også plass til en tredje passasjer om kravene til komfort ikke er for høye. BMW omtaler bilen som en 4+1-seter, så midten bak er nok forbeholdt barn og kortvokste på korte turer.

Bagasjerommet har en kapasitet på 440 liter, som eksempelvis betyr plass nok til tre golfbagger.

Som for de to andre 8-serie modellene, leveres også helt nye BMW 8-serie Gran Coupe med det siste innen digital instrumentering som standard.

I første omgang lanseres 8-serie Gran Coupe med tre motorvarianter. En sekssylindret bensinmotor, en sekssylindret dieselmotor og en åttesylindret bensinmotor sistnevnte i den foreløpige toppmodellen, BMW 850i xDrive Gran Coupe.

Alle modellene har 8-trinns Steptronic automatgir og xDrive-firehjulsdrift som standard.

Tekniske data

Modell:

Effekt:

Dreiemoment:

0-100 km/t:

Toppfart:

BMW 840i xDrive Gran Coupe

340 hk

500 Nm

4,9 sek

250 km/t

BMW M850i xDrive Gran Coupe

530 hk

750 Nm

3,9 sek

250 km/t

BMW 840d xDrive Gran Coupe

320 hk

680 Nm

5,1 sek

250 km/t

Litt senere lanseres det som blir toppmodellen, BMW M8 Gran Coupe som får tilsvarende drivlinje som de øvrige M8-modellene

BMW 8-serie Gran Coupe lanseres i november. Norske BMW-forhandlere åpner for bestilling om kort tid.

– Sammen med helt nye BMW X7 og den markant oppgraderte 7-serien, er den nye BMW 8-serien et tydelig eksempel på at BMWs pågående modelloffensiv gjelder i alle segmenter, også i de mest luksuriøse, avslutter Tegneby.

Her er prisene på 8-serie Gran Coupe.

Modell:

Pris:

BMW 840i xDrive Gran Coupe

fra kr. 1.261.100

BMW M850i xDrive Gran Coupe

fra kr. 1.758.400

BMW 840d xDrive Gran Coupe

fra kr. 1.271.500


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Produksjonsklar Byton
Byton - Bytes on Wheel - har besøkt Oslo flere ganger. Frankfurt besøkte de med sin produksjonsklare modell. Men de ville ikke kalle det verdenspremiere.
Les mer
layid-bilde1
En av ti
Når Brabus legger sin sjel i å bygge den ultimate Geländewagen blir den så eksklusiv at det holder med ti eksemplarer.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde3
Mazda CX-30 er priset og salgsklar
Prisene på nye Mazda CX-30 er nå klare. I november kommer de første bilene til Norge.
Les mer
layid-bilde4
Lambos hybrid
Vi har hørt om mild hybrid før, men dette blir veldig mildt: 34 elektriske hester på toppen av Lamborghinis 774 V12 hester. Hva er vitsen?
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Røykskyer i Frankfurt
Det var en viss fare for at den sterkt reduserte bilutstillingen i Frankfurt ikke ville inneholde en eneste avviker. Heldigvis sto Ramsmobile der.
Les mer
layid-bilde6
Nye variasjoner over A7
Audi lanserer en ny generasjon RS7 Sportback muskelbil. De viser også et nytt alternativ med stikkontakt.
Les mer
layid-bilde7
Fra romfart til bybil
En av de mer spennende presentasjonen i en IAA-avdeling som het New Mobility World kom fra romfart. Der ble vi servert en helt ny serie modul-baserte autonome kjøretøy.
Les mer


layid-bilde8
Volkswagens neste elbil
Les mer
toppsak-bilde9
En sjelden fugl
Isdera var en god bekjent en periode. Så forsvant de fullstendig, men er åpenbart tilbake på et vis nå. De hadde i hvert fall en bil i gammel tradisjon i Frankfurt i år.
Les mer
layid-bilde10
Trippelseier for Dennis Hauger
Les mer
layid-bilde11
Morsomste Macan fornyes
Les mer
layid-bilde12
Retro med blikket rettet fremover
Les mer
layid-bilde13
Grillparty hos BMW
BMW viste en firer-studie i Frankfurt. Fronten gjorde at man nesten glemte å legge merke til hvor vellykket resten av bilen var. Men fabrikken har andre kort i ermet også.
Les mer
layid-bilde14
Diskresjon - ikke lenger en selvfølge
HongQi, som bygget Røde Flagg - luksuslimoen for Mao og alle hans etterfølgere - har plutselig slått ut med armene. Frankfurts mest overraskende.
Les mer
toppsak-bilde15
Kontraster hos Mercedes
Tre store nyheter hos Mercedes. Utstillingslokalet deres så ut som det det egentlig er, de kom med sin elektriske S-drøm, men den største nyheten var dessverre også den kjedeligste, så den kommer til å få minst oppmerksomhet.
Les mer
layid-bilde16
Opp i rekkevidde - ned i pris
Les mer
layid-bilde17
Opels hybride SUV er priset
Les mer
layid-bilde18
Ford klar med ladbar Kuga
Ford er klar med en ny generasjon Kuga. Leveringene starter på nyåret, men prisene er klare nå.
Les mer
layid-bilde19
Ikon i helt ny drakt
Jeg er spent på hvordan menigheten reagerer på denne, for det er ingen enkel oppgave Land Rover har tatt på seg når de nå presenterer en helt ny Defender.
Les mer
layid-bilde20
Skodas første elbil blir attraktiv
Skoda lanserer sin første elbil i Frankfurt. Den har velkjent teknologi og blir blant Norges aller billigste bybiler.
Les mer
layid-bilde21
Attraktiv pris på Corsa-e
Nye Opel Corsa har sin debut i Frankfurt. Den mest aktuelle modellen for Norge er priset og klar for salg.
Les mer
layid-bilde22
Lever Honda i sin egen verden?
Bilen er kul og kjøreglad, men når Honda setter en altfor høy pris i dagens marked tror jeg prosjektet er dødt før det er startet.
Les mer
toppsak-bilde23
Endelig ute av skapet
Endelig kan vi vise detaljerte bilder og avsløre fakta om elbilen tusenvis av nordmenn står på venteliste for å kjøpe i 2020.
Les mer
layid-bilde24
Audi oppgraderer A5-familien
Blant attraksjonene på Audis stand i Frankfurt finner vi oppgraderte versjoner av A5 og S5 i tre karosseriformer.
Les mer
layid-bilde25
En opptur og en nedtur
Ladbare hybrider står i lanseringskø hos Mercedes for tiden. I dag kommer to nye, en av dem med skuffende rekkevidde.
Les mer
layid-bilde26
Over 50 km elektrisk rekkevidde for 508
Ladbare hybridutgaver av Peugeot 508 er på plass på tampen av 2019. Nå får vi offisielle data som viser at den elektriske rekkevidden blir godt over 50 kilometer.
Les mer
layid-bilde27
Puma er priset
Les mer
toppsak-bilde28
Cupra debuterer på MEB-plattformen
Når bilutstillingen i Frankfurt åpner neste uke viser Cupra en elektrisk konseptbil. De legger ikke skjul på at den skal realiseres.
Les mer
layid-bilde29
Endelig offisiell: Porsche Taycan
Les mer
layid-bilde30
Honda e i produksjon
Honda har nå startet produksjonen av sin kompakte elbil. Publikums-debuten finner sted i Frankfurt til uka.
Les mer
layid-bilde31
Her er nye Nissan Juke
Nye Nissan Juke ble i kveld avduket samtidig i fem europeiske byer. Norge er ikke med på det nye Juke-kartet.
Les mer
layid-bilde32
Kia utvider plug-in-utvalget
Kia ruster seg for å møte nye, strengere utslippskrav som innføres fra 2020.
Les mer
toppsak-bilde33
Hyundai oppgraderer Ioniq
Det er kanskje ikke så lett å se ved første øyekast, men endringene er inngående når Hyundai nå oppgraderer sine Ioniq-modeller. Det reflekteres også i en prisjustering.
Les mer
layid-bilde34
Ny X5 plug-in
Les mer
layid-bilde35
Mercedes lanserer ny crossover
Les mer
layid-bilde36
God elektrisk rekkevidde for ny Peugeot
Firehjulstrekkeren Peugeot 3008 GT Hybrid4 er ferdig testet og har fått WLTP-tall for rekkevidde og CO2-utslipp.
Les mer
layid-bilde37
Eksklusiv Tesla-utfordrer
Blant nyhetene på Monterey var en ny Tesla-utfordrer. Men noen volummodell blir den ikke.
Les mer
layid-bilde38
Kineser på gjennomreise
Det virket som en munter roadtrip. I går var Aiways, en spennende kinesisk elbil, innom Oslo på sin tur fra Kina til Frankfurt via ganske mange omveier. 14.000 kilometer til sammen.
Les mer