img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
7 bilder i galleri
Murray bygger superbil
Fremdeles har Gordon Murrays snart 30 år gamle F1 en enestående plass blant verdens superbiler. Nå skal han bygge en ny.

Gordon Murray har klart å beholde heltestatusen, snart 75 år gammel. Han ser jo fremdeles ut som en rocke-stjerne, fremdeles er gitarer på veggen og motorsykler og verdens magreste biler på landeveien inne i bildet, og fremdeles er det spennende konstruksjoner som gjelder.

Han overtok førsteplassen fra Lotus-sjefen Colin Chapman når det gjelder å tolke det underlige Formel 1 reglementet, og bygge smarte biler ut fra regel-smutthull ingen andre så. 

Og den tre-seteren han konstruerte for McLaren i begynnelsen av nitti-tallet, F1, er fremdeles helt i toppen når man lister opp historiens superbiler.

Så har han brukt mange år på å få verden interessert i rasjonelle småbiler bygget med hans egen produksjons-prosess – fremdeles uten noe tydelig gjennombrudd.

Nå tror jeg ikke hans nyeste konstruksjon, T50, har dukket opp fordi han kjedet seg og måtte ha noe å gjøre. Nysgjerrige hoder som hans kjeder seg aldri.

Men jeg tror han begynte å bli litt lei av alle disse megabilene som har dukket opp på bilutstillinger i det siste, disse med et par tusen hestekrefter og toppfart som det overhodet ikke er noe poeng i.

Spesielt fordi alle disse konstruksjonene – og da inkluderer jeg også de fra etablerte produsenter som Ferrari, Bugatti og Aston Martin – synder mot noe av det han virkelig betrakter som hellig: Disse andre bilene er feite.

De veier for mye. To tonn er ikke lenger noe unntak for biler i de øvre prestasjonsklassene.

Selv den foreløpige kronen på verket hans, McLarens F1, syntes han var i tyngste laget, litt over 1100 kg. Men den var jo solid nok til å bli kjørt på landeveien, vinne Le Mans og bli kjørt hjem igjen.

Og la meg si det sånn. De av dere som tror vekt ikke betyr noe, at det bare er hestekrefter per kilo som er viktig, har verken snakket med Murray eller kjørt en Lotus Elise.

Så dukker han altså opp med planer for en T50. En lukket tre-seter, med samme seteplassering som i F1: fører i midten og en langlegget passasjerer på hver sin side. 

Det er så man ser for seg Porfirio Rubiroso og andre av femtitallets notoriske playboys.

Rubiroso og de andre ville sikkert kjenne igjen spesifikasjonene. Ren bensinmotor og drift på bakhjulene. Ikke noen ekstra elektriske hestekrefter og ikke noe tull med firehjulsdrift med elektronisk torque vectoring.

De ville kjenne igjen girskiftet også. Ikke noen mystiske manualer bak rattet, her er det hardcore sekstrinns girkasse med dobbel-H-sporet girspak. Her er det opp til deg dersom du vil forbedre skiftetiden med åtte tusendels sekund.

Selvfølgelig blir det elektroniske hjelpemidler om bord her også, men vel så viktig er det at Cosworth skal bygge V12-motoren som har turtall som en hysterisk sykkel på Tourist Trophy på Isle of Man: 12.100 omdreininger.

De gamle gutta ville nok ikke kjent igjen aerodynamikken, med mindre de hadde vært i Sverige og sett Niki Lauda vinne det svenske Grand Prix i 1978. Da kjørte han nemlig Murrays Brabham BT46B med sugeviften.

Nok en smart tolking av reglementet, og selvfølgelig på den tiden den like smarte Bernie Ecclestone eide teamet. 

Viften var ment å bedre kjølingen, påsto konstruktøren, sannheten var selvfølgelig at den økte marktrygget i vanvittig grad. 

Den varte bare dette ene løpet, men kommer til å dukke opp igjen på T50. Og siden all aktiv aero finnes på undersiden, kommer denne bilen til å få et ganske avslappet utseende, uten enorme aggressive luftinntak, og uten finner og spoilere i alle ender.

Motoren rett bak kupeen, slik engelskmennene pionerte oppskriften, lenge før Ferrari oppdaget sentralmotor.

Og selvfølgelig brukes det materialer som overhodet ikke var aktuelle da jet-set playboy og Fiat-høvding Gianni Agnelli fikk sin tre-seters sentralrattete Pininfarina-designede Ferrari 365 P Berlinetta Speciale i 1966.

Her snakker vi karbon, og ekstremt vekt- og material-fokus på hver eneste komponent. Murray sier at bilen skal veie 980 kg – det er sensasjonelt i dag, for vi snakker om en bil som skal kunne få skilt og kjøre på gata.

Bilen skal bygges på et eget anlegg i Surrey, med alle delene fra engelske bedrifter inklusive Cosworth for motor og Xtrac for transmisjon. Rundt to millioner pund, og leveringer av de første av de 100 som skal bygges fra tidlig 2022.

– Akkurat som med F1 har vi glemt bort alt som har med krav om toppfart, akselerasjon eller rundetider å gjøre, sier Gordon Murray.

– F1 var rask fordi den var lett og relativt kompakt. T50 vi gi eierne ytelser og dynamiske opplevelser som simpelthen er hinsides det andre superbiler kan prestere, på grunn av den lave vekten. Nok en gang har jeg fokusert på den totale kjøreopplevelsen, ikke hestekrefter eller toppfart.

Nå slipper han ikke unna at Cosworth lover 650 hk fra en 4-liters motor, og når det gjelder kompakt kan det skrives med to streker under: 438 x 185 er grunnflaten på.

Tenk så gøy hvis flere tar lav-vekt utfordringen i stedet for å fortsette det tøvete hk-racet.

Se mer av hva Gordon Murray har utrettet her


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Folkelig Folkevogn
Volkswagen i Brasil har avduket en ny, kompakt-crosser. Den er først aktuell for lokale markeder, men kan på sikt bli global.
Les mer
layid-bilde1
Ladbar SUV fra Citroën
Nå starter salget av hybridversjonen av Citroën C5 Aircross. Vi gir deg priser og flere detaljer.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde3
Oppgradert Mini Countryman
Dagen generasjon Mini Countryman ble lansert i 2017. Dermed er tiden inne for en midtlivs oppgradering av både teknikk og design.
Les mer
layid-bilde4
Vårnyheter i kø hos BMW
BMW priser våren med en rekke nyheter og oppgraderinger. Mest aktuelt for Norge er en ny ladbar stasjonsvogn - med firehjulsdrift.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Effektiv kombinasjon
Mercedes-forhandlere i Tyskland åpner nå for salg av GLC 300 de, en modell som kan bli midt i blinken for det norske markedet.
Les mer
layid-bilde6
Muskel-SUV fra Alpina
BMW-spesialistene hos Alpina er klar med sin spesialversjon av BMWs største SUV. Her er det muskelkraft og luksus i utsøkt kombinasjon.
Les mer
layid-bilde7
Her er Porsche 911 Targa
Med 911 Targa lanserer Porsche sin tredje karosserivariant av den nye sportsbilen. Den er på plass i august.
Les mer


layid-bilde8
Ny variant på Kamiq
Les mer
toppsak-bilde9
Nå kommer Fords store Explorer
For et år siden annonserte Ford at de skulle hente 7-seteren Explorer til Norge. Nå er den endelig på plass.
Les mer
layid-bilde10
Retro i ny innpakning
Les mer
layid-bilde11
Kinesisk designperle skal til Europa
Les mer
layid-bilde12
Amerikansk bestselger til Norge
Les mer
layid-bilde13
Skoda leverer i pose og sekk
Når Skoda lanserer sin etterlengtede el-SUV gir de kundene mange valgmuligheter.
Les mer
layid-bilde14
Volumselgere på løpende bånd
For noen uker siden hadde de færreste nordmenn hørt om Xpeng. Nå har det kinesiske merket lansert nok en ny modell. Den er som skapt for Norge.
Les mer
toppsak-bilde15
Stor kineser til Europa - via Norge
Du ser elbussene deres daglig i Stor-Oslo, men nå vil kinesiske BYD også selge sine personbiler i Norge. Og hva er vel mer naturlig enn å starte i Norge?
Les mer
layid-bilde16
Aggressiv prising på ny elbil
Les mer
layid-bilde17
Peugeot realiserer muskelbil
Les mer
layid-bilde18
A6 Avant som ladbar hybrid
Audi lanserer A6 Avant som ladbar hybrid. Den får anstendig rekkevidde, men mister plass i bagasjerommet.
Les mer
layid-bilde19
Ny Kina-bil til Norge
I februar observerte vi denne på prøveskilter i Oslo. Nå er det klart at Xpeng G3 skal selges i Norge, som en konkurrent til Tesla Model Y og en rekke andre nykommere som er på vei.
Les mer
layid-bilde20
Genesis imponerer igjen og igjen
Hyundais luksusmerke lar vente på seg i Europa, men det hindrer dem ikke å hoste opp den ene skjønnheten etter den andre.
Les mer
layid-bilde21
Tre sylindre pluss strøm for Land Rover
Nå er den nye drivlinjen for Range Rover Evoque og Land Rover Discovery Sport offentlig. En kjent motor er kappet til tre sylindre, og det ligger 109 ekstra hester i bakakselen.
Les mer
layid-bilde22
Her kommer Yaris Cross
Toyota hadde planlagt å lansere sin nye kompakt-SUV på bilutstillingen i Genève. Slik gikk det som kjent ikke, men i dag er den presentert virtuelt. Vi gir deg de viktigste nyhetene.
Les mer
toppsak-bilde23
Audi A3 i alternativ form
Her er de første bildene av Audi A3 Sedan. Hvem sa at kompakte sedaner ikke kunne være elegante?
Les mer
layid-bilde24
El-Lexus med lang lade-tid og kort rekkevidde
I løpet av oktober slipper Lexus løs elektrisk UX 300e i Norge. Den burde hatt bedre rekkevidde og større hurtigladefart.
Les mer
layid-bilde25
Klodens siste analoge superbil
T50 heter Gordon Murrays nyeste superbil. Hans 50. konstruksjon - de fleste geniale, og hans 50. år som bilkonstruktør. 100 kjennere har virkelig noe å se frem til.
Les mer
layid-bilde26
Aks som nærmer seg umulig
Hvor raskt kan man kjøre fra null til 100? En gruppe japanske entusiaster har jobbet et par år med svaret. Nå skal resultatet i produksjon, i femti eksemplarer.
Les mer
layid-bilde27
Frem fra glemselen
Les mer
toppsak-bilde28
Nathalie var klar
I fjor møtte vi en av de gamle Genèvekrigerne i helt ny sammenheng. Gumpert hadde inngått et slags kompaniskap med kinesiske Aiways.
Les mer
layid-bilde29
Monoton? Ikke akkurat
Les mer
layid-bilde30
Valkyrien nærmer seg
Aston Martin har nettopp sluppet noen bilder av sin toppmodell i landeveis-utgave, samtidig som de forteller om tre modeller som deltar i sertifiseringsarbeidet. Bilen nærmer seg åpenbart produksjon.
Les mer
layid-bilde31
Flere Volvoer med plugg
Volvo utvider satsingen på ladbare hybrider i Norge og lanserer et nytt motoralternativ på modellene V60 og XC60. Samtidig ruller Volvo nå ut et nytt begrep - Recharge.
Les mer
layid-bilde32
Carmen fra Boulogne
I fjor var det en arving av Hispano Suiza-grunnleggeren som møtte opp i Genève med en ganske omfattende konseptutgave av luksusbilen. I år skulle han vært der med en litt mer sportslig versjon.
Les mer
toppsak-bilde33
Apex må vente
Her har vi en annen kjapp bil vi gjerne skulle møtt i Genève. Bilen var klar den, men utstillingen var ikke. Noen detaljer fikk vi da.
Les mer
layid-bilde34
En kineser som kommer
Les mer
layid-bilde35
En ny stjerne fra Sri Lanka
Les mer
layid-bilde36
Eksklusiv Zenvo-presentasjon
Zenvo er fast innslag på Genève-messen. I år måtte de i stedet invitere til et privat lite selskap hjemme i Danmark.
Les mer
layid-bilde37
Gammelt nytt fra Eadon Green
Eadon Green har ikke vært i Genève mer enn et par år. Men er så gjennomført eksentrisk at et besøk der er obligatorisk. I år må vi dessverre gjøre besøket virtuelt isteden.
Les mer
layid-bilde38
Fra Bulgaria med en god idé
Opprinnelig kom Sin Cars fra Bulgaria, men i dag tilhører de den spennende underskogen av britiske spesialprodusenter. Men her betyr «spesial» litt mer enn bare en og annen sportsbil.
Les mer