img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
7 bilder i galleri
Murray bygger superbil
Fremdeles har Gordon Murrays snart 30 år gamle F1 en enestående plass blant verdens superbiler. Nå skal han bygge en ny.

Gordon Murray har klart å beholde heltestatusen, snart 75 år gammel. Han ser jo fremdeles ut som en rocke-stjerne, fremdeles er gitarer på veggen og motorsykler og verdens magreste biler på landeveien inne i bildet, og fremdeles er det spennende konstruksjoner som gjelder.

Han overtok førsteplassen fra Lotus-sjefen Colin Chapman når det gjelder å tolke det underlige Formel 1 reglementet, og bygge smarte biler ut fra regel-smutthull ingen andre så. 

Og den tre-seteren han konstruerte for McLaren i begynnelsen av nitti-tallet, F1, er fremdeles helt i toppen når man lister opp historiens superbiler.

Så har han brukt mange år på å få verden interessert i rasjonelle småbiler bygget med hans egen produksjons-prosess – fremdeles uten noe tydelig gjennombrudd.

Nå tror jeg ikke hans nyeste konstruksjon, T50, har dukket opp fordi han kjedet seg og måtte ha noe å gjøre. Nysgjerrige hoder som hans kjeder seg aldri.

Men jeg tror han begynte å bli litt lei av alle disse megabilene som har dukket opp på bilutstillinger i det siste, disse med et par tusen hestekrefter og toppfart som det overhodet ikke er noe poeng i.

Spesielt fordi alle disse konstruksjonene – og da inkluderer jeg også de fra etablerte produsenter som Ferrari, Bugatti og Aston Martin – synder mot noe av det han virkelig betrakter som hellig: Disse andre bilene er feite.

De veier for mye. To tonn er ikke lenger noe unntak for biler i de øvre prestasjonsklassene.

Selv den foreløpige kronen på verket hans, McLarens F1, syntes han var i tyngste laget, litt over 1100 kg. Men den var jo solid nok til å bli kjørt på landeveien, vinne Le Mans og bli kjørt hjem igjen.

Og la meg si det sånn. De av dere som tror vekt ikke betyr noe, at det bare er hestekrefter per kilo som er viktig, har verken snakket med Murray eller kjørt en Lotus Elise.

Så dukker han altså opp med planer for en T50. En lukket tre-seter, med samme seteplassering som i F1: fører i midten og en langlegget passasjerer på hver sin side. 

Det er så man ser for seg Porfirio Rubiroso og andre av femtitallets notoriske playboys.

Rubiroso og de andre ville sikkert kjenne igjen spesifikasjonene. Ren bensinmotor og drift på bakhjulene. Ikke noen ekstra elektriske hestekrefter og ikke noe tull med firehjulsdrift med elektronisk torque vectoring.

De ville kjenne igjen girskiftet også. Ikke noen mystiske manualer bak rattet, her er det hardcore sekstrinns girkasse med dobbel-H-sporet girspak. Her er det opp til deg dersom du vil forbedre skiftetiden med åtte tusendels sekund.

Selvfølgelig blir det elektroniske hjelpemidler om bord her også, men vel så viktig er det at Cosworth skal bygge V12-motoren som har turtall som en hysterisk sykkel på Tourist Trophy på Isle of Man: 12.100 omdreininger.

De gamle gutta ville nok ikke kjent igjen aerodynamikken, med mindre de hadde vært i Sverige og sett Niki Lauda vinne det svenske Grand Prix i 1978. Da kjørte han nemlig Murrays Brabham BT46B med sugeviften.

Nok en smart tolking av reglementet, og selvfølgelig på den tiden den like smarte Bernie Ecclestone eide teamet. 

Viften var ment å bedre kjølingen, påsto konstruktøren, sannheten var selvfølgelig at den økte marktrygget i vanvittig grad. 

Den varte bare dette ene løpet, men kommer til å dukke opp igjen på T50. Og siden all aktiv aero finnes på undersiden, kommer denne bilen til å få et ganske avslappet utseende, uten enorme aggressive luftinntak, og uten finner og spoilere i alle ender.

Motoren rett bak kupeen, slik engelskmennene pionerte oppskriften, lenge før Ferrari oppdaget sentralmotor.

Og selvfølgelig brukes det materialer som overhodet ikke var aktuelle da jet-set playboy og Fiat-høvding Gianni Agnelli fikk sin tre-seters sentralrattete Pininfarina-designede Ferrari 365 P Berlinetta Speciale i 1966.

Her snakker vi karbon, og ekstremt vekt- og material-fokus på hver eneste komponent. Murray sier at bilen skal veie 980 kg – det er sensasjonelt i dag, for vi snakker om en bil som skal kunne få skilt og kjøre på gata.

Bilen skal bygges på et eget anlegg i Surrey, med alle delene fra engelske bedrifter inklusive Cosworth for motor og Xtrac for transmisjon. Rundt to millioner pund, og leveringer av de første av de 100 som skal bygges fra tidlig 2022.

– Akkurat som med F1 har vi glemt bort alt som har med krav om toppfart, akselerasjon eller rundetider å gjøre, sier Gordon Murray.

– F1 var rask fordi den var lett og relativt kompakt. T50 vi gi eierne ytelser og dynamiske opplevelser som simpelthen er hinsides det andre superbiler kan prestere, på grunn av den lave vekten. Nok en gang har jeg fokusert på den totale kjøreopplevelsen, ikke hestekrefter eller toppfart.

Nå slipper han ikke unna at Cosworth lover 650 hk fra en 4-liters motor, og når det gjelder kompakt kan det skrives med to streker under: 438 x 185 er grunnflaten på.

Tenk så gøy hvis flere tar lav-vekt utfordringen i stedet for å fortsette det tøvete hk-racet.

Se mer av hva Gordon Murray har utrettet her


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Facelift for Mazda2
Mazda har i dag startet salget av en ny 2-er på hjemmemarkedet. En viktig nyhet er navnet.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde2
Skoda fornyer SUV-ene
Skoda foretar oppgraderinger av Karoq og Kodiaq foran modellåret 2020. Forskjellen oppdages lettest bakfra.
Les mer
layid-bilde3
Ny favoritt i oransje
Mazda er flinke til å markere jubileer. Nå er MX-5 30 år, og det markeres med en spesialutgave i frisk farge og begrenset opplag.
Les mer
layid-bilde4
Comeback (med en hake)
Etter nærmere et års opphold kommer nå Mercedes C-Klasse tilbake som ladbar hybrid. Men det spørs om den blir like pop som forgjengeren, nå må du nemlig innom andre pumper når tanken skal fylles.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Kunderacere fra øst og vest
Audi og Toyota har presentert nye racerbiler med «Til salgs»-plakat i løpet av siste uke. De skal inn i hver sin kategori.
Les mer
layid-bilde6
Bentleys fremtidsvisjon
Det går ikke upåaktet hen når luksusmerket Bentley runder hundre år. I dag har de vist en selvkjørende konseptbil. Men du får lov å kjøre den selv også.
Les mer
layid-bilde7
Her er Minis nye elbil
Det har vært knyttet stor spenning til elbilen fra Mini. Nå er den endelig offentlig.
Les mer


layid-bilde8
Nok en BMW pick-up
Les mer
toppsak-bilde9
Porsche-debut på Goodwood
Porsche har i dag avduket sin nye 911 RSR på Goodwood Festival. Dette er en bil Dennis Olsen vil få mye glede av de neste årene.
Les mer
layid-bilde10
Den fine balansegangen
Les mer
layid-bilde11
Peugeot priser elbilen
Les mer
layid-bilde12
Opel oppgraderer Astra
Les mer
layid-bilde13
Ny Captur får en fordel i Norge
Renault viser i dag de første bildene av andre generasjon Captur. Viktigst for den norske Renault-organisasjonen er at den kommer som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde14
BMW lanserer ny X6
Med ny X5 og storebror X7 på plass i stallen, er tiden nå moden for en ny X6.
Les mer
toppsak-bilde15
Taycan på verdensturne
Det er fortsatt en stund til den offisielle debuten, men Porsche varmer opp med en liten runde på tre kontinenter.
Les mer
layid-bilde16
Volvo utvider VIP-programmet
Les mer
layid-bilde17
Oppgradering for Audi Q7
Les mer
layid-bilde18
Her er Kias nye crosser
Som om de ikke har stort nok utvalg allerede lanserer Kia i dag en ny crossover. Oppskriften de benytter er langt fra uvanlig.
Les mer
layid-bilde19
Ny Corsa i flere varianter
Den mest interessante varianten for Opel i Norge er naturlig nok den kommende elbilutgaven. Men bilen kommer også med andre drivlinjer.
Les mer
layid-bilde20
Puma i helt ny form
Det er noen år siden Ford solgte Puma, men nå er modellnavnet tilbake - i helt ny innpakning.
Les mer
layid-bilde21
BMWs fremtidsvisjon med henda på rattet
Akkurat nå presenterer BMW en ny konseptbil i #NEXTGen-familien. Det er mengder av fremtid i den, men denne gangen er det heldigvis en bil med ratt.
Les mer
layid-bilde22
Audi SQ8 med V8 diesel, 435 hk og 900 Nm
Dieselmotoren er på ingen måte død. Sent i sommer kommer kupe-SUV-en SQ8 med Europas kraftigste V8 dieselmotor.
Les mer
toppsak-bilde23
Honda e - noe du lurer på?
Denne har jeg likt fra første stund. Mandag skal jeg få prøve den en liten tur, og snakke med ekspertisen. Er du også spent på Hondas første elbil?
Les mer
layid-bilde24
Strand-Fiat? Ny eller gammel?
Takket være Milano-baserte Garage Italia kan du velge mellom gammel eller ny Fiat 500 hvis du vil jåle deg opp med en skikkelig strandversjon i sommer.
Les mer
layid-bilde25
Her er Mercedes’ nye kunderacer
I dag avduker Mercedes-AMG sin nye GT3 kunderacer. En bedre ramme for arrangementet kunne de neppe funnet.
Les mer
layid-bilde26
Ny Passat - noe du lurer på?
Mandag morgen drar jeg til Tyskland for å prøvekjøre oppgradert Passat som kommer til Norge på sensommeren. Er det noe du vil jeg skal spørre om?
Les mer
layid-bilde27
Bestillingsklar stjerne
Les mer
toppsak-bilde28
Murray bygger superbil
Fremdeles har Gordon Murrays snart 30 år gamle F1 en enestående plass blant verdens superbiler. Nå skal han bygge en ny.
Les mer
layid-bilde29
Skoda er tidlig ute
Les mer
layid-bilde30
Familievennlig 8-serie
BMW lanserer nå tredje karosseriform i 8-serien, og dermed er familien komplett.
Les mer
layid-bilde31
Peugeot lanserer ny Norges-SUV
Peugeot lanserer i dag en ny kompakt-SUV med de egenskaper som trengs for å skape venteliste. Den kommer på markedet tidlig i 2020.
Les mer
layid-bilde32
Nye lekebiler fra Porsche
Her kommer to kjøreglade nykommere fra Porsche - 718 Spyder og 718 Cayman GT4.
Les mer
toppsak-bilde33
Her er nye Zoe
Renault har i dag offentliggjort nye Zoe som er klar for markedet allerede i september.
Les mer
layid-bilde34
Nå kan du bestille ny Passat
Les mer
layid-bilde35
Her er nye 3-serie Touring
Les mer
layid-bilde36
Bentleys nye luksus-limo
Bentley har nettopp lansert Continental GT i nye versjoner, og nå følger den mektige sedanen etter.
Les mer
layid-bilde37
Her er Mercedes GLB
Det var Mercedes-Benz i USA som i natt fikk æren av å avduke nye GLB. Med tid og stunder kommer den også til Europa.
Les mer
layid-bilde38
Skodas femte kineser
Man strekker seg langt for å tilfredsstille sine viktigste kunder. Skoda viser en forsmak på deres femte SUV for Kina.
Les mer