img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
94 bilder i galleri
Her er nye 3-serie Touring
Her kommer nye 3-serie Touring, og den får en egenskap som mange nordmenn vil elske.

Tradisjonen tro følger stasjonsvognen noen måneder etter sedanen når BMW lanserer en ny 3-serie. Men om den kommer sent, så kommer den godt. Og enda bedre skal det bli. For første gang i historien kommer den nemlig også som ladbar hybrid – noe som betyr lave avgifter og gunstig pris i Norge.

– I 2019 kommer BMW-nyhetene som perler på en snor, vi er nå midt i en av våre største modelloffensiver noensinne. I mars lanserte vi BMW 3-serie Sedan, og i september får den selskap av helt nye BMW 3-serie Touring. sier kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, Marius Tegneby.

Tradisjonelt har 3-serien vært en global bestselger for BMW i årevis, men de siste årene har den fått tøff konkurranse fra SUV-er og i elbillandet Norge har den måtte spille statistens rolle i forhold til i3.

Ifølge OFV ble det registrert 642 nye BMW 3-serie i 2018, ned fra 906 året før.

Mens det tradisjonelt har vært stasjonsvognen som har hatt høyest markedsandel, er det sedanen som har dominert de siste årene. Det skyldes ene og alene at den har vært tilbudt som prisgunstig ladbar hybrid. Det blir det endringer på nå.

Typisk BMW
Designen er umiskjennelig BMW, med de nye linjene man kjenner igjen fra sedan-modellen.

Sideprofilen til stasjonsvognen preges av de korte overhengene, den stigende linjen som går fra fronten til bakenden og sidevinduene som smalner bak sammen med den fallende taklinjen.

Eksteriørdesign-alternativene M Sport, Luxury Line og Sport Line, har alle hver sine individuelle karakterer.

Mer plass, mindre vekt
Sjette generasjonen 3-serie Touring større enn forgjengeren i alle retninger – noe som kommer både fører og passasjerer til gode.

Modellen er 76 mm lenger og måler nå 4709 mm. Bredden har økt med 16 mm, til 1827 mm og høyden med 8 mm, til 1470 mm. Akselavstanden er også strukket med 41 mm, til 2851 mm samtidig som sporvidden er økt med 43 mm foran og 21 mm bak.

Bagasjerommet har et volum på 500 liter som øker til 1510 liter når bakseteryggene legges ned – en økning på henholdsvis 5 og 10 liter fra utgående modell.

Mer komfort
Automatisk åpning av bagasjeromsluken er standard, og den klassiske BMW-finessen med separat åpning av bakruten for innlasting av handleposer etc. er selvsagt på plass.

Standard er også akustikkglasset i frontruten for økt innvendig komfort. Om ønskelig kan også siderutene bestilles med akustikkglass.

De som ønsker seg ekstra lys i nattemørket, kan bestille bilen med laserlys som strekker seg opptil 530 meter med fjernlysene på.

50:50
I typisk BMW-manér er vektfordelingen mellom for- og bakaksel 50:50 på alle modeller. Utstrakt bruk av aluminium bidrar til at vekten er redusert sammenlignet med forrige generasjon til tross for de økte dimensjonene. Tyngdepunktet ligger også lavere enn tidligere.

Et helt nytt chassis sørger for at støtdemperne gir en enda mer komfortabel og sportslig opplevelse på veien.

Motorer og priser
Ved lanseringen i september tilbys først tre motorvarianter – alle i kombinasjon med 8-trinn Steptronic automatgir og xDrive firehjulsdrift.

Modell:

Pris:

Effekt:

Dreiemoment:

0-100 km/t:

Toppfart:

320d xDrive Touring (4 syl)

Fra kr. 515.300

190 hk

400 Nm

7,4 sek

225 km/t

330d xDrive Touring (6 syl)

Fra kr. 670.000

265 hk

580 Nm

5,4 sek

250 km/t

330i xDrive Touring (4 syl)

Fra kr. 596.500

258 hk

400 Nm

5,8 sek

250 km/t

Kort tid senere følger også BMW M340i xDrive Touring. Den har sekssylindret bensinmotor som yter 374 hk med et dreiemoment på 500 Nm. Sprinten 0-100 km/t går da unna på 4,5 sekunder og toppfarten nås ved 250 km/t.

Ladbar Touring
Så til dere som venter på stasjonsvogn med plug-in teknologi – i 2020 lanseres BMW 330e Touring, som blir BMWs aller første ladbare stasjonsvogn.

Tilsvarende sedanen 330e kommer den med en elektrisk motor som integreres i den 8-trinns automatgirkassen, og kobles til en firesylindret bensinmotor.

Samlet effekt fra de to motorene er til vanlig 252 hk, men gjennom den nye funksjonen XtraBoost økes totaleffekten med ytterligere 40 hk i inntil 10 sekunder, slik at samlet effekt blir 292 hk.

Du kommer deg kjapt ut fra lyskrysset med 0-100 på 6,1 sekunder. Den elektriske rekkevidden er beregnet til 63 km målt etter den gjeldende NEDCcoor-metoden, basert på WLTP-typegodkjenning.

BMW nevner ikke firehjulsdrift med et ord, så bakhjulsdrift blir inntil videre eneste alternativ dersom du vil ha en ladbar hybrid. De tekniske utfordringene er trolig overkommelige, så dette er kun et spørsmål om hva markedet ønsker.

Teknikk og førerglede
Nye 3-serie Touring inneholder selvsagt de siste nyvinninger når det gjelder komfort og sikkerhet. De autonome egenskapene til den adaptive cruise-kontrollen er betraktelig videreutviklet, for eksempel kan bilen memorere de siste 50 meterne føreren kjører, for så å benytte dette minnet til å betjene rattet automatisk når man rygger samme strekning senere.

Det heldigitale instrumentpanelet «Live Cockpit Professional» og det nye infotainment-systemet har også fått nye tilgjengelige funksjoner.

Premiere i juni
BMW 3-serie Touring får sin verdenspremiere allerede denne måneden.

Sammen med helt nye BMW 1-serie, BMW M8 Coupé og Cabriolet, samt den oppgraderte versjonen av BMW X1, er 3-serie Touring et av høydepunktene når BMW Group arrangerer sin egen bilmesse på BMW Welt i München 25.-27. juni. Der skal man heller ikke utelukke at flere nyheter dukker opp.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Oppdatert Q7
Audi presenterer nå en oppdatert versjon av sin plug-in Q7. Jeg er ikke sikker på at den blir like populær som forgjengeren.
Les mer
layid-bilde1
Spør i vei om elektrisk Peugeot 2008
PSA kommer med et helt batteri elektriske biler i 2020: Opel Corsa-e, Peugeot e-208 og DS 3 Crossback E-Tense. Men viktigst blir likevel Peugeot e-2008 som BilNorge prøvekjører denne uken.
Les mer
layid-bilde2
Salgsstart for ladbar Mercedes
Etter å ha vært uten ladbare hybrider en lengre periode starter Mercedes-forhandlerne nå salget av nye GLE 350 de 4Matic med uvanlig lang elektrisk rekkevidde.
Les mer
layid-bilde3
Opel oppdaterer Insignia
Insignia er klar for en midtlivs oppdatering. I kjent Opel-stil får den avansert lysteknikk med hele 168 LED-er i frontlyktene.
Les mer
layid-bilde4
Ansiktsløft for F-Type
Jaguar har foretatt en midtlivs oppdatering av F-Type. Sjeldent er ansiktsløftet så markant som her.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
VW plugger ledige segmenter
Volkswagen har vært tomme for minivans. De har riktignok Sharan, 2010-modell på gammel plattform. I Kina viser de nå et nytt innslag.
Les mer
layid-bilde6
Uvanlig kombinasjon
De tyske tuningspesialistene har mest tradisjon med lokale produkter. Men når en japansk produsent samarbeider med en tysk åpner det seg nye muligheter.
Les mer
layid-bilde7
Audi oppgraderer
Få måneder etter at Audi begynte å selge e-tron 55 i hopetall kommer den første oppgraderingen. Og vi får flere detaljer om den rimeligere modellen.
Les mer


layid-bilde8
Hyundais Sensuelle Parametri
Les mer
toppsak-bilde9
Mercedes GLB, kompakt og flott familie-SUV
Til tross for sju seter og masse praktisk plass forstår jeg ikke hvorfor Mercedes lanserer en familie-SUV i 2020 uten også å ha et ladealternativ på plass.
Les mer
layid-bilde10
Ny Skoda først til Norge
Les mer
layid-bilde11
Mini-el fra Russland
Les mer
layid-bilde12
Konseptbil for geimere
Les mer
layid-bilde13
609 hk og Volvo Concept Coupé i bunnen på Polestars første modell
Selv med 609 hk under panseret er 1.665.000 kroner ganske mye for en bil fra et kinesisk merke knapt noen har kjørt, få kjenner til og som ennå ikke har et serviceopplegg å vise til i Norge. Men det hjelper for Polestar å ha Volvo i bunnen og i ryggen.
Les mer
layid-bilde14
Tesla på ramme alvor?
En bil med overflate som en månerakett, design som en italiensk polygon fra 70-tallet, stålruter som sprekker og en yppersteprest som ber til gudommelige vesener på en lite høvisk måte - MÅ vi ta Teslas Cybertruck på alvor?
Les mer
toppsak-bilde15
Muskel-SUV-er i fleng
Selv om alle produsenter virker å være fokusert på elbil for tiden, er det langt fra slutt for bensingulpende muskelbiler. I Los Angeles og Guangzhou står opp til flere av dem.
Les mer
layid-bilde16
Audis utfordrer i direktørsjiktet
Les mer
layid-bilde17
Høye ambisjoner hos Lexus
Les mer
layid-bilde18
Fremkommelighet på første klasse
Mercedes-Maybach GLS 600 4Matic blir et nytt alternativ å vurdere i det mest luksuriøse SUV-sjiktet. Den er sikkert fin å kjøre, men luksusprodusenten fremhever primært komforten i baksetet.
Les mer
layid-bilde19
Fra sportsbil til SUV
Sportsbilprodusenten Aston Martin følger i fotsporene til andre sport- og luksusbilprodusenter. I Los Angeles viser de sin først SUV. Møt DBX.
Les mer
layid-bilde20
Supersprek Mini kan bli samlerobjekt
Det kan bli kamp om de 3.000 eksemplarene av MINI John Cooper Works GP som skal produseres. Råskinnet kommer på norske veier neste år.
Les mer
layid-bilde21
Volkswagen viser nytt konsept
Det har vært tett mellom Volkswagens konsepter de siste årene. Samtlige staker opp kursen for nye elbiler basert på en og samme plattform.
Les mer
layid-bilde22
Ladbar Toyota RAV4 får over 300 hk
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid kan fort bli en storselger i Norge. Den har oppgitt rekkevidde på 60 km på strøm og har over 300 hk.
Les mer
toppsak-bilde23
Her kommer Audis andre elbil
Audi har i natt avduket sin e-tron Sportback - en praktisk familie-elbil med lang rekkevidde.
Les mer
layid-bilde24
Mye muskler og lang rekkevidde
BMW har røpet en del detaljer for sin kommende i4, men den lanseres ikke før i 2021 og har to modeller foran seg i køen.
Les mer
layid-bilde25
Comeback for ladbar GLC
Den har vært sterkt savnet i den norske Mercedes-organisasjonen, men nå er snart den ladbare utgaven av GLC tilbake - i to karosserifasonger.
Les mer
layid-bilde26
Gunstigere priser på Kona
Hyundai lanserer en oppdatert Kona electric med enda gunstigere priser. Modellen har fått flere viktige produktoppdateringer som kundene etterspør, nye utstyrsnivåer og kortere leveringstid.
Les mer
layid-bilde27
Ford Mustang Mach-E koster fra 420.000 kroner og får inntil 600 km rekkevidde
Les mer
toppsak-bilde28
Ford Mustang Mach-E uten hemmeligheter
Det er ikke mye vi ikke vet om den kommende elbilen til Ford som skal avdukes natt til mandag. Det er nesten slik at vi mistenker Ford for å ha styrt alle lekkasjene.
Les mer
layid-bilde29
La Dolce Vita med Ferrari
Les mer
layid-bilde30
Cutting edge McLaren ser bakover
Man skal være stø i bilhistorien sin for å se hvor den nye McLaren-modellen har sine røtter. Modellen heter Elva, hos noen gir det kanskje assosiasjoner.
Les mer
layid-bilde31
Elegant koreaner
Kia lanserer en ny generasjon K5 på hjemmebane. Hos oss kan den på sikt bli aktuell under en annen betegnelse, gitt visse forutsetninger.
Les mer
layid-bilde32
Helt ny Skoda Octavia
Skoda har i kveld avduket en helt ny generasjon Octavia i to karosseriformer, som kombikupe og stasjonsvogn. En viktig nyhet for Norge er at den kommer som ladbar hybrid.
Les mer
toppsak-bilde33
Lister går elektrisk
I 65 år har Lister laget sine spesialutgaver av Jaguar. Nå er de klar med sin første elbil.
Les mer
layid-bilde34
Gemballa på nye eventyr
Les mer
layid-bilde35
ID. Space Vizzion til LA
Les mer
layid-bilde36
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde37
Citroën lanserer ladbar SUV
Nå starter Citroën elektrifiseringen. Første modell ut er C5 Aircross Hybrid med elektrisk rekkevidde på 50 kilometer.
Les mer
layid-bilde38
Prisene klare på Toyota C-HR
Snart er en oppdatert Toyota C-HR på plass i markedet. Heretter kan du velge mellom to hybrider. Prisene er klare.
Les mer