img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
104 bilder i galleri
Her kommer BMW M8
BMW har lenge forberedt oss på at 8-serien skal toppes med M-modeller. Nå er de første modellene klare, men vi har mer i vente.

– Helt siden lanseringen av den nye generasjonen 8-serie har det vært en dårlig bevart hemmelighet at toppmodellen M8 også ville komme. Når vi samtidig også lanserer Competition-modellene, blir dette en rå luksuskvartett med gentlemansracere, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Bilene er utstyrt med en turtallsvillig 4,4-liters TwinPower V8 bensinmotor. I BMW M8-modellene yter den 600 hk og har et dreiemoment på 750 Nm, mens den i M8 Competition-modellene har 25 hester mer.

BMW M8 Coupé Competition gjør null til hundre på raske 3,2 sekunder mens den andre trenger en tidel mer. Toppfarten er for alle varianter begrenset til 250 km/t, men kan oppjusteres til 305 km/t med tilvalget «M Driver’s package».

Kreftene sendes til asfalten via en 8-trinns Steptronic automatgirkasse og M xDrive firehjulsdrift.

Det innovative firehjulsdriftsystemet, som først ble lansert i den nye generasjonen BMW M5, gjør det mulig å fordele kreftene mellom akslene på en helt ny måte.

Til mange puristers glede er det også mulig å sende alle kreftene til bakhjulene. I de nye BMW M8-modellene kan sjåføren for første gang også stille inn oppsettet for bremsene mellom de ulike kjøreprogrammene.

Godlåt
Eksosanlegget spiller også en viktig rolle for BMWs modeller med bokstaven M i navnet. Ifølge BMW løftes lydbildet i de nye M8-modellene til et nytt nivå i takt med at turtallet stiger. Lyden strømmer ut fra de fire eksosrørene, hvert med en diameter på 100 mm.

For lange reiser hvor man ønsker maksimal komfort kan eksoslyden enkelt dempes gjennom en egen bryter i midtkonsollen.

For de som virkelig gleder seg over V8-godlåt anbefaler BMW M Sport eksossystemet som gir et enda fyldigere lydbilde. Dette er standard på Competition-modellene.

Spisset design
Som for alle BMWs M-modeller, er designen på de nye M8-modellene spisset. Spesielt kommer dette til syne gjennom større luftinntak og detaljer i støtfangeren fremme, samt diffusoren i støtfangeren bak.

Interiøret har også fått sine helt særegne detaljer. Et eget M-ratt med røde girskiftehendler, ny girspak og eksklusive M-sportsseter med M-setebelter er blant detaljene BMW fremhever.

Mer i vente
De fire nye modellene får sin verdenspremiere i sommer og er på plass i markedet fra september. Prisene er enda ikke klare, men norske forhandlere åpner for bestilling i løpet av kort tid.

Litt lenger frem i tid får BMW M8 Coupé og M8 Cabriolet selskap av firedørsversjonen BMW M8 Gran Coupé

Tekniske data BMW M8

Modell:

Effekt:

Dreiemoment:

0-100 km/t

0-200 km/t

Toppfart:

BMW M8 Coupé

600 hk

750 Nm

3,3 sek

10,8 sek

250/305 km/t

BMW M8 Coupé Competition

625 hk

750 Nm

3,2 sek

10,6 sek

250/305 km/t

BMW M8 Cabriolet

600 hk

750 Nm

3,4 sek

11,3 sek

250/305 km/t

BMW M8 Cabriolet Competition

625 hk

750 Nm

3,3 sek

11,1 sek

250/305 km/t


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Folkelig Folkevogn
Volkswagen i Brasil har avduket en ny, kompakt-crosser. Den er først aktuell for lokale markeder, men kan på sikt bli global.
Les mer
layid-bilde1
Ladbar SUV fra Citroën
Nå starter salget av hybridversjonen av Citroën C5 Aircross. Vi gir deg priser og flere detaljer.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde3
Oppgradert Mini Countryman
Dagen generasjon Mini Countryman ble lansert i 2017. Dermed er tiden inne for en midtlivs oppgradering av både teknikk og design.
Les mer
layid-bilde4
Vårnyheter i kø hos BMW
BMW priser våren med en rekke nyheter og oppgraderinger. Mest aktuelt for Norge er en ny ladbar stasjonsvogn - med firehjulsdrift.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Effektiv kombinasjon
Mercedes-forhandlere i Tyskland åpner nå for salg av GLC 300 de, en modell som kan bli midt i blinken for det norske markedet.
Les mer
layid-bilde6
Muskel-SUV fra Alpina
BMW-spesialistene hos Alpina er klar med sin spesialversjon av BMWs største SUV. Her er det muskelkraft og luksus i utsøkt kombinasjon.
Les mer
layid-bilde7
Her er Porsche 911 Targa
Med 911 Targa lanserer Porsche sin tredje karosserivariant av den nye sportsbilen. Den er på plass i august.
Les mer


layid-bilde8
Ny variant på Kamiq
Les mer
toppsak-bilde9
Nå kommer Fords store Explorer
For et år siden annonserte Ford at de skulle hente 7-seteren Explorer til Norge. Nå er den endelig på plass.
Les mer
layid-bilde10
Retro i ny innpakning
Les mer
layid-bilde11
Kinesisk designperle skal til Europa
Les mer
layid-bilde12
Amerikansk bestselger til Norge
Les mer
layid-bilde13
Skoda leverer i pose og sekk
Når Skoda lanserer sin etterlengtede el-SUV gir de kundene mange valgmuligheter.
Les mer
layid-bilde14
Volumselgere på løpende bånd
For noen uker siden hadde de færreste nordmenn hørt om Xpeng. Nå har det kinesiske merket lansert nok en ny modell. Den er som skapt for Norge.
Les mer
toppsak-bilde15
Stor kineser til Europa - via Norge
Du ser elbussene deres daglig i Stor-Oslo, men nå vil kinesiske BYD også selge sine personbiler i Norge. Og hva er vel mer naturlig enn å starte i Norge?
Les mer
layid-bilde16
Aggressiv prising på ny elbil
Les mer
layid-bilde17
Peugeot realiserer muskelbil
Les mer
layid-bilde18
A6 Avant som ladbar hybrid
Audi lanserer A6 Avant som ladbar hybrid. Den får anstendig rekkevidde, men mister plass i bagasjerommet.
Les mer
layid-bilde19
Ny Kina-bil til Norge
I februar observerte vi denne på prøveskilter i Oslo. Nå er det klart at Xpeng G3 skal selges i Norge, som en konkurrent til Tesla Model Y og en rekke andre nykommere som er på vei.
Les mer
layid-bilde20
Genesis imponerer igjen og igjen
Hyundais luksusmerke lar vente på seg i Europa, men det hindrer dem ikke å hoste opp den ene skjønnheten etter den andre.
Les mer
layid-bilde21
Tre sylindre pluss strøm for Land Rover
Nå er den nye drivlinjen for Range Rover Evoque og Land Rover Discovery Sport offentlig. En kjent motor er kappet til tre sylindre, og det ligger 109 ekstra hester i bakakselen.
Les mer
layid-bilde22
Her kommer Yaris Cross
Toyota hadde planlagt å lansere sin nye kompakt-SUV på bilutstillingen i Genève. Slik gikk det som kjent ikke, men i dag er den presentert virtuelt. Vi gir deg de viktigste nyhetene.
Les mer
toppsak-bilde23
Audi A3 i alternativ form
Her er de første bildene av Audi A3 Sedan. Hvem sa at kompakte sedaner ikke kunne være elegante?
Les mer
layid-bilde24
El-Lexus med lang lade-tid og kort rekkevidde
I løpet av oktober slipper Lexus løs elektrisk UX 300e i Norge. Den burde hatt bedre rekkevidde og større hurtigladefart.
Les mer
layid-bilde25
Klodens siste analoge superbil
T50 heter Gordon Murrays nyeste superbil. Hans 50. konstruksjon - de fleste geniale, og hans 50. år som bilkonstruktør. 100 kjennere har virkelig noe å se frem til.
Les mer
layid-bilde26
Aks som nærmer seg umulig
Hvor raskt kan man kjøre fra null til 100? En gruppe japanske entusiaster har jobbet et par år med svaret. Nå skal resultatet i produksjon, i femti eksemplarer.
Les mer
layid-bilde27
Frem fra glemselen
Les mer
toppsak-bilde28
Nathalie var klar
I fjor møtte vi en av de gamle Genèvekrigerne i helt ny sammenheng. Gumpert hadde inngått et slags kompaniskap med kinesiske Aiways.
Les mer
layid-bilde29
Monoton? Ikke akkurat
Les mer
layid-bilde30
Valkyrien nærmer seg
Aston Martin har nettopp sluppet noen bilder av sin toppmodell i landeveis-utgave, samtidig som de forteller om tre modeller som deltar i sertifiseringsarbeidet. Bilen nærmer seg åpenbart produksjon.
Les mer
layid-bilde31
Flere Volvoer med plugg
Volvo utvider satsingen på ladbare hybrider i Norge og lanserer et nytt motoralternativ på modellene V60 og XC60. Samtidig ruller Volvo nå ut et nytt begrep - Recharge.
Les mer
layid-bilde32
Carmen fra Boulogne
I fjor var det en arving av Hispano Suiza-grunnleggeren som møtte opp i Genève med en ganske omfattende konseptutgave av luksusbilen. I år skulle han vært der med en litt mer sportslig versjon.
Les mer
toppsak-bilde33
Apex må vente
Her har vi en annen kjapp bil vi gjerne skulle møtt i Genève. Bilen var klar den, men utstillingen var ikke. Noen detaljer fikk vi da.
Les mer
layid-bilde34
En kineser som kommer
Les mer
layid-bilde35
En ny stjerne fra Sri Lanka
Les mer
layid-bilde36
Eksklusiv Zenvo-presentasjon
Zenvo er fast innslag på Genève-messen. I år måtte de i stedet invitere til et privat lite selskap hjemme i Danmark.
Les mer
layid-bilde37
Gammelt nytt fra Eadon Green
Eadon Green har ikke vært i Genève mer enn et par år. Men er så gjennomført eksentrisk at et besøk der er obligatorisk. I år må vi dessverre gjøre besøket virtuelt isteden.
Les mer
layid-bilde38
Fra Bulgaria med en god idé
Opprinnelig kom Sin Cars fra Bulgaria, men i dag tilhører de den spennende underskogen av britiske spesialprodusenter. Men her betyr «spesial» litt mer enn bare en og annen sportsbil.
Les mer