img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
29 bilder i galleri
Audi lanserer ny A6 Allroad
Det er en populær norgesvenn som fornyes når Audi lanserer fjerde generasjon A6 Allroad.

Biler som A6 Allroad, Volvos Cross Country-modeller, Subaru Outback og de mange tilsvarende modellene som er kommet de senere årene, er for meg personlig langt mer attraktive enn store SUV-er.

De har fremkommelighet og bakkeklaring som gjør mange SUV-er grønne av misunnelse, samtidig som de har i behold dynamikken og kjøregleden som ofte kjennetegner en stasjonsvogn.

Audi var ikke først ute med denne biltypen, både Subaru og Volvo var før dem, men Allroad har likevel vært på markedet i 20 år. Og den har mange tilhengere blant stasjonsvognelskende nordmenn.

– Audi A6 allroad quattro har vært en veldig populær bil i Norge siden den kom på markedet for 20 år siden, og nå gleder vi oss til en helt ny utgave av den allsidige familiebilen, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller AS.

– Kombinasjonen av en praktisk stasjonsvogn med lekker design, rommelig interiør, firehjulsdrift og høy bakkeklaring har falt i smak hos norske bilkjøpere. Audi A6 allroad quattro er på mange måter det beste fra to verdener – en bil som dekker de aller fleste behovene, og fungerer like godt på fjellet som i byen, sier hun.

Adaptivt chassis
Det adaptive luftunderstellet med dynamisk demping er standard, og er spesielt tilpasset offroadbruk. Kjørehøyden justeres etter hastigheten, og det valgte kjøreprogrammet. I Auto- og Comfort-modus er bakkeklaringen 139 mm, den samme som i Audi A6 Avant.

I hastigheter under 80 km/t kan kjøremodus Offroad velges. Da heves bilen 30 mm. I hastigheter under 35 km/t kan karosseriet heves ytterligere 15 mm, altså 45 mm over standardhøyden – til en total bakkeklaring på hele 184 mm.

I hastigheter over 120 km/t, senkes A6 allroad quattro automatisk 15 mm under standardnivå, for bedre stabilitet og mindre luftmotstand.

Off-road-assistanse
I tillegg til det adaptive understellet, gir «Hill descent control» og «Tilt angle assist» føreren mer komfort og sikkerhet ved offroadkjøring.

Informasjonen om hellingsvinkler i alle retninger vises på MMI-skjermen. Dersom det skulle oppstå fare for at kjøretøyet velter, blir føreren varslet.

Nye A6 allroad har et offroadutseende som er mer slående enn hos forgjengeren og interiøret understreker ifølge Audi den nye modellens sterke karakter.

Nye dieselmotorer
A6 Allroad tilbys med tre alternative 3.0 TDI dieselmotorer med kraftige ytelser. Minste alternativ (45 TDI) har 231 hk og et dreiemoment på 500 Newtonmeter mens toppmodellen (55 TDI) kan skilte med hele 349 hk og 700 Nm.

Mellom disse fins 50 TDI  med 286 hestekrefter og et dreiemoment på 620 Newtonmeter. Samtlige motorer leveres i kombinasjon med 8-trinns automatgirkasse. Caravan-fraksjonen vil sette pris på en tilhengervekt på inntil 2500 kg.

Mild hybrid
De tre TDI-motorene er alle utstyrt med Audis mildhybridteknologi (MEHV) som standard. Det er basert på et 48 volt elektrisk anlegg, og sparer inntil fire centiliter på mila.

En beltedrevet generator er den mest sentrale MEHV-komponenten. Den kan regenerere energi med en effekt på opptil 8 kW, og lagrer den elektriske energien i et litium-ion-batteri med kapasitet på 10 Ah.

Systemet gjør at den nye Audi A6 allroad kan «seile» elektrisk over større fartsområder, og at start-stopp-automatikken er virksom fra 22 km/t.

Nye Audi A6 allroad quattro er 4,95 meter lang, 1,90 meter bred og 1,50 meter høy. Akselavstanden på 2,93 meter, noe som gir stor innvendig plass, både foran og i baksetet. Bagasjevolumet på mellom 565 liter og 1680 liter er det samme som i A6 Avant.

Nykommeren er på plass i Norge i løpet av høsten, og prisene er foreløpig ikke fastlagt.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Folkelig Folkevogn
Volkswagen i Brasil har avduket en ny, kompakt-crosser. Den er først aktuell for lokale markeder, men kan på sikt bli global.
Les mer
layid-bilde1
Ladbar SUV fra Citroën
Nå starter salget av hybridversjonen av Citroën C5 Aircross. Vi gir deg priser og flere detaljer.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde3
Oppgradert Mini Countryman
Dagen generasjon Mini Countryman ble lansert i 2017. Dermed er tiden inne for en midtlivs oppgradering av både teknikk og design.
Les mer
layid-bilde4
Vårnyheter i kø hos BMW
BMW priser våren med en rekke nyheter og oppgraderinger. Mest aktuelt for Norge er en ny ladbar stasjonsvogn - med firehjulsdrift.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Effektiv kombinasjon
Mercedes-forhandlere i Tyskland åpner nå for salg av GLC 300 de, en modell som kan bli midt i blinken for det norske markedet.
Les mer
layid-bilde6
Muskel-SUV fra Alpina
BMW-spesialistene hos Alpina er klar med sin spesialversjon av BMWs største SUV. Her er det muskelkraft og luksus i utsøkt kombinasjon.
Les mer
layid-bilde7
Her er Porsche 911 Targa
Med 911 Targa lanserer Porsche sin tredje karosserivariant av den nye sportsbilen. Den er på plass i august.
Les mer


layid-bilde8
Ny variant på Kamiq
Les mer
toppsak-bilde9
Nå kommer Fords store Explorer
For et år siden annonserte Ford at de skulle hente 7-seteren Explorer til Norge. Nå er den endelig på plass.
Les mer
layid-bilde10
Retro i ny innpakning
Les mer
layid-bilde11
Kinesisk designperle skal til Europa
Les mer
layid-bilde12
Amerikansk bestselger til Norge
Les mer
layid-bilde13
Skoda leverer i pose og sekk
Når Skoda lanserer sin etterlengtede el-SUV gir de kundene mange valgmuligheter.
Les mer
layid-bilde14
Volumselgere på løpende bånd
For noen uker siden hadde de færreste nordmenn hørt om Xpeng. Nå har det kinesiske merket lansert nok en ny modell. Den er som skapt for Norge.
Les mer
toppsak-bilde15
Stor kineser til Europa - via Norge
Du ser elbussene deres daglig i Stor-Oslo, men nå vil kinesiske BYD også selge sine personbiler i Norge. Og hva er vel mer naturlig enn å starte i Norge?
Les mer
layid-bilde16
Aggressiv prising på ny elbil
Les mer
layid-bilde17
Peugeot realiserer muskelbil
Les mer
layid-bilde18
A6 Avant som ladbar hybrid
Audi lanserer A6 Avant som ladbar hybrid. Den får anstendig rekkevidde, men mister plass i bagasjerommet.
Les mer
layid-bilde19
Ny Kina-bil til Norge
I februar observerte vi denne på prøveskilter i Oslo. Nå er det klart at Xpeng G3 skal selges i Norge, som en konkurrent til Tesla Model Y og en rekke andre nykommere som er på vei.
Les mer
layid-bilde20
Genesis imponerer igjen og igjen
Hyundais luksusmerke lar vente på seg i Europa, men det hindrer dem ikke å hoste opp den ene skjønnheten etter den andre.
Les mer
layid-bilde21
Tre sylindre pluss strøm for Land Rover
Nå er den nye drivlinjen for Range Rover Evoque og Land Rover Discovery Sport offentlig. En kjent motor er kappet til tre sylindre, og det ligger 109 ekstra hester i bakakselen.
Les mer
layid-bilde22
Her kommer Yaris Cross
Toyota hadde planlagt å lansere sin nye kompakt-SUV på bilutstillingen i Genève. Slik gikk det som kjent ikke, men i dag er den presentert virtuelt. Vi gir deg de viktigste nyhetene.
Les mer
toppsak-bilde23
Audi A3 i alternativ form
Her er de første bildene av Audi A3 Sedan. Hvem sa at kompakte sedaner ikke kunne være elegante?
Les mer
layid-bilde24
El-Lexus med lang lade-tid og kort rekkevidde
I løpet av oktober slipper Lexus løs elektrisk UX 300e i Norge. Den burde hatt bedre rekkevidde og større hurtigladefart.
Les mer
layid-bilde25
Klodens siste analoge superbil
T50 heter Gordon Murrays nyeste superbil. Hans 50. konstruksjon - de fleste geniale, og hans 50. år som bilkonstruktør. 100 kjennere har virkelig noe å se frem til.
Les mer
layid-bilde26
Aks som nærmer seg umulig
Hvor raskt kan man kjøre fra null til 100? En gruppe japanske entusiaster har jobbet et par år med svaret. Nå skal resultatet i produksjon, i femti eksemplarer.
Les mer
layid-bilde27
Frem fra glemselen
Les mer
toppsak-bilde28
Nathalie var klar
I fjor møtte vi en av de gamle Genèvekrigerne i helt ny sammenheng. Gumpert hadde inngått et slags kompaniskap med kinesiske Aiways.
Les mer
layid-bilde29
Monoton? Ikke akkurat
Les mer
layid-bilde30
Valkyrien nærmer seg
Aston Martin har nettopp sluppet noen bilder av sin toppmodell i landeveis-utgave, samtidig som de forteller om tre modeller som deltar i sertifiseringsarbeidet. Bilen nærmer seg åpenbart produksjon.
Les mer
layid-bilde31
Flere Volvoer med plugg
Volvo utvider satsingen på ladbare hybrider i Norge og lanserer et nytt motoralternativ på modellene V60 og XC60. Samtidig ruller Volvo nå ut et nytt begrep - Recharge.
Les mer
layid-bilde32
Carmen fra Boulogne
I fjor var det en arving av Hispano Suiza-grunnleggeren som møtte opp i Genève med en ganske omfattende konseptutgave av luksusbilen. I år skulle han vært der med en litt mer sportslig versjon.
Les mer
toppsak-bilde33
Apex må vente
Her har vi en annen kjapp bil vi gjerne skulle møtt i Genève. Bilen var klar den, men utstillingen var ikke. Noen detaljer fikk vi da.
Les mer
layid-bilde34
En kineser som kommer
Les mer
layid-bilde35
En ny stjerne fra Sri Lanka
Les mer
layid-bilde36
Eksklusiv Zenvo-presentasjon
Zenvo er fast innslag på Genève-messen. I år måtte de i stedet invitere til et privat lite selskap hjemme i Danmark.
Les mer
layid-bilde37
Gammelt nytt fra Eadon Green
Eadon Green har ikke vært i Genève mer enn et par år. Men er så gjennomført eksentrisk at et besøk der er obligatorisk. I år må vi dessverre gjøre besøket virtuelt isteden.
Les mer
layid-bilde38
Fra Bulgaria med en god idé
Opprinnelig kom Sin Cars fra Bulgaria, men i dag tilhører de den spennende underskogen av britiske spesialprodusenter. Men her betyr «spesial» litt mer enn bare en og annen sportsbil.
Les mer