img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Ferraris nyeste plug-in
SF90 Stradale heter Ferraris mai-debutant. Plug-in hybrid, men dessverre med for lite el-rekkevidde til å nyte godt av norske avgiftsfordeler.

La oss ta navnet først.

SF90 Stradale er ment å formidle at dette er Ferraris gateutgave av deres Formel 1 bil.

Problemet er bare det at det er nesten ingen som har oppfattet at bilene til Vettel og Leclerc heter SF90.

Og enda færre vet at navnet kommer av at Scuderia Ferrari fyller 90 år i år.

Derfor.

Så kan vi ta anorak-detaljene. 

V8 motoren fra F8 Tributo, men sterkt bearbeidet. 4 liter, 769 hk og 800 Nm. Den drar hele 8.000 omdreininger.

I tillegg har den tre elmotorer – en til hvert forhjul og en som ligger mellom motor og transmisjon. De yter 217 hk som du kan legge på toppen av bensinmotorens.

Siden batteriet ikke er større enn 7,9 kWh blir ikke ren el-rekkevidde på mer enn 25 km – halvparten av det Norge krever for å gi deg noen avgiftsfordeler.

Dette skal da gi deg 2,5 sekunder til 100 – ny rekord for Ferraris produksjonsbiler. Men du må vente hele 6,7 sekunder for å se 200 km/t. Toppfarten ligger oppunder 333 km/t.

Men så er det detaljene da. De som imponerer meg når jeg leser pressemeldingen.

For eksempel den nye transmisjonen der man har kuttet enda 1/100 sekund av skiftetiden. Og man har klart å bygge den 20 prosent mer kompakt og skrape ytterligere ti kilo av den, på tross av at man har lagt på et nytt åttende gir.

Til gjengjeld har man sagt opp revers-avdelingen. Skal du rygge gjelder det å fremdeles ha strøm på batteriene.

Beskrivelsen av materialene som er brukt i konstruksjonen er også spennende med en blanding av karbon, aluminium og støpte komponenter som er hule. I kombinasjon har de på en aller annen måte økt vridningsstivheten med 40 prosent – uten at jeg vet noe om selve verdiene.

Aerobiten ser også fiks ut. Her skal man blant annet betjene en forbrenningsmotor som kan generere inntil 900 grader på utsiden.

Samtidig har du en to-delt spoiler der bak – du må faktisk se godt etter for å se at den er der – den aktive komponenten endrer marktrykket der bak ved hard kurvekjøring eller hard oppbremsing.

Det skjer ved hjelp av treghets-sensorer, signaler fra ECU-en og også ved at den merker hva føreren foretar seg – men den lever stort sett sitt eget, perfekte, liv.

Og vi behøver nok ikke tvile på at den elektroniske Torque Vectoringen (RAC-e heter det på Ferrarisk) og den elektriske Side Slip Control har lært seg noen nye knep under utviklingen av denne nye bilen.

Men det som gjør mest inntrykk i første runde er interiøret. (Hvilket, underforstått, betyr at jeg ikke akkurat er overveldet av eksteriøret).

Jeg vet at det ikke bare er jeg som har hatt problemer med å orientere meg i et Ferrari førersete. Og det er ikke bare fordi det skjer så sjelden – innholdet er simpelthen ikke logisk.

Ved introduksjonen på Fiorano i går sa da også Michael Leiters, teknisk sjef hos Ferrari, at de nå tror de har knekt HMI-koden.

Du finner en krum 16 tommers skjerm foran deg, der instrumentene dukker opp med en stor turteller i midten og de sekundære (når ble speedometeret sekundært forresten?) på siden.

Du kan selvfølgelig styre det bildet du får opp selv, inklusive full kart-tjeneste, og dessuten har du en head-up for første gang i en Maranello-bil.

Men hovedjobben gjøres fra rattet. 80 prosent av alle bilens funksjoner (se bort fra de som pedalene bestyrer) betjenes derfra. Det ser ut som du trenger 13 tommeltotter for å betjene det hele.

(saken fortsetter)

For eksempel ligger det fire kjøre-modii der nå, separat fra dem du velger på Manettino-knotten.

e-Drive sier seg selv. Hybrid betyr den udramatiske overgangen mellom strøm og bensin avhengig av fart og gasspedalstilling. Performance betyr forbrenningsmotor resten av dagen med elmotorer som assistenter når det trengs.

Og så har vi den blodferske Qualifying modus da, der el-motorene er i angrepsposisjon hele tiden og der ekstrem ytelse kommer lenge før noen tenker på å lade batteriene igjen.

Norsk i kulissene
Det som er spesielt gøy med denne interiør-revolusjonen hos Ferrari er at den i stor grad er norsk. Men jeg tviler på at du får designsjefen, Flavio Manzoni, til å tilstå det. Selv under ganske intens tortur.

Etter at kvartnorske Frank Stephenson ble sjef for det nystartede Ferrari-Maserati Concept Design and Development for nesten 20 år siden og faset ut Pininfarina som hoffleverandør, og spesielt etter at Manzoni overtok det hele for ti år siden, har denne delen av Ferrari vært svært klar på at de ikke bruker underleverandører.

I hvert fall ikke offentlig.

Akkurat denne historien er imidlertid såpass spesiell at jeg håper vi kan fortelle den en dag. Og for bare så det er sagt – Frank Stephenson har ikke hatt noe med denne å gjøre. Han gjør elektriske fly for tiden.

Men jeg kan kanskje legge til at når historien en dag blir kjent vil også Rogaland – og kanskje spesielt Finnøy kommune – bli en viktig faktor.

Og bilen selv?

Som produksjonsbil blir den selvfølgelig ikke det samme ekstreme samlerobjektet som Ferraris først hybridLaFerrari

Men den virker adskillig mer brukbar. Og til en pris et stykke nordafor 812 Superfast




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde1
Nå kan du bestille ny Passat
Volkswagen åpner nå for bestilling av en oppgradert Passat som kommer på markedet i september. Det er liten tvil om hvilken variant som blir norsk bestselger.
Les mer
layid-bilde2
Her er nye 3-serie Touring
Her kommer nye 3-serie Touring, og den får en egenskap som mange nordmenn vil elske.
Les mer
layid-bilde3
Bentleys nye luksus-limo
Bentley har nettopp lansert Continental GT i nye versjoner, og nå følger den mektige sedanen etter.
Les mer
layid-bilde4
Her er Mercedes GLB
Det var Mercedes-Benz i USA som i natt fikk æren av å avduke nye GLB. Med tid og stunder kommer den også til Europa.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Skodas femte kineser
Man strekker seg langt for å tilfredsstille sine viktigste kunder. Skoda viser en forsmak på deres femte SUV for Kina.
Les mer
layid-bilde6
Her kommer BMW M8
BMW har lenge forberedt oss på at 8-serien skal toppes med M-modeller. Nå er de første modellene klare, men vi har mer i vente.
Les mer
layid-bilde7
Audi lanserer ny A6 Allroad
Det er en populær norgesvenn som fornyes når Audi lanserer fjerde generasjon A6 Allroad.
Les mer


layid-bilde8
Appetittvekker fra Kia
Les mer
toppsak-bilde9
Nok en elbil klar for bestilling
Nå begynner det å bli mange reservasjonslister å forholde seg til. I dag åpner Opel sin, for nye Corsa e. Om du heller vil ha en Ampera kan du vel nærmest spasere inn i butikken og hente den.
Les mer
layid-bilde10
Seat starter turné i Oslo
Les mer
layid-bilde11
Audi lanserer ladbar Q5
Les mer
layid-bilde12
Ferraris nyeste plug-in
Les mer
layid-bilde13
Mye nytt fra BMW
BMW presenterer en rekke nye modellvarianter og oppgraderinger. Nordmenn kan glede seg over flere nye ladbare alternativer.
Les mer
layid-bilde14
Første Skoda med plugg
Som en del av Volkswagen Gruppen må Skoda tålmodig vente på tur når det gjelder å ta i bruk innovasjoner. Nå starter de elektrifiseringen.
Les mer
toppsak-bilde15
Her er nye BMW 1-serie
BMW har i dag sluppet bilder og informasjon om tredje generasjon 1-serie. Bilen er ny tvers gjennom og for første gang utstyrt med forhjulsdrift.
Les mer
layid-bilde16
Så lang rekkevidde får elektrisk Opel Corsa
Les mer
layid-bilde17
58 km elektrisk DS-7 Crossback-rekkevide
Les mer
layid-bilde18
Oppgraderer Discovery
Ny grill, nye støtfangere og LED-lykter foran og bak er den synlige endringen på Land Rover Discovery Sport, men Snart blir Land Rover Discovery Sport også ladbar.
Les mer
layid-bilde19
Nå kan alle reservere Hondas lille elbil
Tirsdag morgen åpnet Honda for at alle som ville kunne reservere den lille elbilen e.
Les mer
layid-bilde20
Bildrømmer fra Uganda
Hvorfor skal ikke Afrika, nummer to i verden både i areal og folketall, ha sin egen, selvstendige bilindustri? I Uganda er de nå i ferd med å realisere en slik tanke.
Les mer
layid-bilde21
Her er Fords nye råtass
Ford viste i dag frem de første bildene av den helt nye råtassen Ford Focus ST som stasjonsvogn.
Les mer
layid-bilde22
Audi strammer opp A4
Audi A4 får en facelift etter fire år på markedet. I den forbindelse lanseres en supersprek dieselvariant.
Les mer
toppsak-bilde23
MINIs sprekeste får mer krutt under panseret
MINI John Cooper Works Clubman og Countryman får nå over 300 hk.
Les mer
layid-bilde24
Opel Grandland X Hybrid4: Ladbar 300-hester med 4x4
Opel fortsetter sin strategi mot elektrifisering av alle modeller når de mot slutten av året lanserer Grandland X Hybrid4.
Les mer
layid-bilde25
Den siste av arten?
Rike mennesker har problemer - akkurat som du og jeg. Bare på et annet plan. Rike mennesker kjører også biler - akkurat som du og jeg. Men på et annet plan det også. NB: Dette er IKKE en «test», ikke engang en prøvekjøring, med en fantastisk Bentley Continental GTC. Men den er LANG!
Les mer
layid-bilde26
Nå kan du bestille Volkswagen ID.
Fra i dag kan du sette deg på liste for å bli blant de fremste i køen på Volkswagens kommende elbil.
Les mer
layid-bilde27
Snart oppgraderes Kona
Les mer
toppsak-bilde28
Den måtte jo bare realiseres
Nå avslører Porsche en dårlig skjult hemmelighet - deres nydelige Speedster settes i produksjon.
Les mer
layid-bilde29
Mercedes EQC: Prisen er klar
Les mer
layid-bilde30
Elbil med Morgan-gener
For en gangs skyld, når vi presenterer en ny elbildrøm fra et start-up-selskap, er den verken kinesisk eller overdrevent Super. Men engelsk og ganske kjapp allikevel.
Les mer
layid-bilde31
Sniktitt på ny 8-er
BMW har sendt ut en første teaser på den kommende 8-serie Gran Coupe. Det nærmer seg med andre ord lansering.
Les mer
layid-bilde32
Ladbar DS får norsk pris
Dersom du har ventet på den ladbare hybridversjon av DS7 Crossback, kan du trøste deg med at ventingen nå går inn i siste fase. Prisene er i alle fall klare.
Les mer
toppsak-bilde33
Hyundai oppgraderer Ioniq
Hyundai har i dag sendt ut de første bildene av en oppgradert Ioniq. De viktigste endringene er økt rekkevidde og nytt sikkerhetsutstyr.
Les mer
layid-bilde34
Mercedes EQC i nærmiljøet
Les mer
layid-bilde35
Prisløft for ny Soul
Les mer
layid-bilde36
Lotus i sitt andre hjemland
Det var på tide at Lotus fikk en skikkelig lansering i Kina etter at Geely overtok henne fra Proton for ett år og elleve måneder siden. I Shanghai bød hun faktisk på en av de virkelige store meldingene.
Les mer
layid-bilde37
Mystisk kineser i New York
De som følger med hadde nok ventet denne bilen på Shanghai-utstillingen. I stedet dukket den opp i New York. Her er bakgrunnen mer utydelig enn det som er vanlig med kinesiske superbiler man aldri har hørt om før.
Les mer
layid-bilde38
Ny Passat GTE på snarvisitt i Norge
Torsdag var den nye ladbare versjonen av Volkswagen Passat på snarvisitt til Norge.
Les mer