img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Ferraris nyeste plug-in
SF90 Stradale heter Ferraris mai-debutant. Plug-in hybrid, men dessverre med for lite el-rekkevidde til å nyte godt av norske avgiftsfordeler.

La oss ta navnet først.

SF90 Stradale er ment å formidle at dette er Ferraris gateutgave av deres Formel 1 bil.

Problemet er bare det at det er nesten ingen som har oppfattet at bilene til Vettel og Leclerc heter SF90.

Og enda færre vet at navnet kommer av at Scuderia Ferrari fyller 90 år i år.

Derfor.

Så kan vi ta anorak-detaljene. 

V8 motoren fra F8 Tributo, men sterkt bearbeidet. 4 liter, 769 hk og 800 Nm. Den drar hele 8.000 omdreininger.

I tillegg har den tre elmotorer – en til hvert forhjul og en som ligger mellom motor og transmisjon. De yter 217 hk som du kan legge på toppen av bensinmotorens.

Siden batteriet ikke er større enn 7,9 kWh blir ikke ren el-rekkevidde på mer enn 25 km – halvparten av det Norge krever for å gi deg noen avgiftsfordeler.

Dette skal da gi deg 2,5 sekunder til 100 – ny rekord for Ferraris produksjonsbiler. Men du må vente hele 6,7 sekunder for å se 200 km/t. Toppfarten ligger oppunder 333 km/t.

Men så er det detaljene da. De som imponerer meg når jeg leser pressemeldingen.

For eksempel den nye transmisjonen der man har kuttet enda 1/100 sekund av skiftetiden. Og man har klart å bygge den 20 prosent mer kompakt og skrape ytterligere ti kilo av den, på tross av at man har lagt på et nytt åttende gir.

Til gjengjeld har man sagt opp revers-avdelingen. Skal du rygge gjelder det å fremdeles ha strøm på batteriene.

Beskrivelsen av materialene som er brukt i konstruksjonen er også spennende med en blanding av karbon, aluminium og støpte komponenter som er hule. I kombinasjon har de på en aller annen måte økt vridningsstivheten med 40 prosent – uten at jeg vet noe om selve verdiene.

Aerobiten ser også fiks ut. Her skal man blant annet betjene en forbrenningsmotor som kan generere inntil 900 grader på utsiden.

Samtidig har du en to-delt spoiler der bak – du må faktisk se godt etter for å se at den er der – den aktive komponenten endrer marktrykket der bak ved hard kurvekjøring eller hard oppbremsing.

Det skjer ved hjelp av treghets-sensorer, signaler fra ECU-en og også ved at den merker hva føreren foretar seg – men den lever stort sett sitt eget, perfekte, liv.

Og vi behøver nok ikke tvile på at den elektroniske Torque Vectoringen (RAC-e heter det på Ferrarisk) og den elektriske Side Slip Control har lært seg noen nye knep under utviklingen av denne nye bilen.

Men det som gjør mest inntrykk i første runde er interiøret. (Hvilket, underforstått, betyr at jeg ikke akkurat er overveldet av eksteriøret).

Jeg vet at det ikke bare er jeg som har hatt problemer med å orientere meg i et Ferrari førersete. Og det er ikke bare fordi det skjer så sjelden – innholdet er simpelthen ikke logisk.

Ved introduksjonen på Fiorano i går sa da også Michael Leiters, teknisk sjef hos Ferrari, at de nå tror de har knekt HMI-koden.

Du finner en krum 16 tommers skjerm foran deg, der instrumentene dukker opp med en stor turteller i midten og de sekundære (når ble speedometeret sekundært forresten?) på siden.

Du kan selvfølgelig styre det bildet du får opp selv, inklusive full kart-tjeneste, og dessuten har du en head-up for første gang i en Maranello-bil.

Men hovedjobben gjøres fra rattet. 80 prosent av alle bilens funksjoner (se bort fra de som pedalene bestyrer) betjenes derfra. Det ser ut som du trenger 13 tommeltotter for å betjene det hele.

(saken fortsetter)

For eksempel ligger det fire kjøre-modii der nå, separat fra dem du velger på Manettino-knotten.

e-Drive sier seg selv. Hybrid betyr den udramatiske overgangen mellom strøm og bensin avhengig av fart og gasspedalstilling. Performance betyr forbrenningsmotor resten av dagen med elmotorer som assistenter når det trengs.

Og så har vi den blodferske Qualifying modus da, der el-motorene er i angrepsposisjon hele tiden og der ekstrem ytelse kommer lenge før noen tenker på å lade batteriene igjen.

Norsk i kulissene
Det som er spesielt gøy med denne interiør-revolusjonen hos Ferrari er at den i stor grad er norsk. Men jeg tviler på at du får designsjefen, Flavio Manzoni, til å tilstå det. Selv under ganske intens tortur.

Etter at kvartnorske Frank Stephenson ble sjef for det nystartede Ferrari-Maserati Concept Design and Development for nesten 20 år siden og faset ut Pininfarina som hoffleverandør, og spesielt etter at Manzoni overtok det hele for ti år siden, har denne delen av Ferrari vært svært klar på at de ikke bruker underleverandører.

I hvert fall ikke offentlig.

Akkurat denne historien er imidlertid såpass spesiell at jeg håper vi kan fortelle den en dag. Og for bare så det er sagt – Frank Stephenson har ikke hatt noe med denne å gjøre. Han gjør elektriske fly for tiden.

Men jeg kan kanskje legge til at når historien en dag blir kjent vil også Rogaland – og kanskje spesielt Finnøy kommune – bli en viktig faktor.

Og bilen selv?

Som produksjonsbil blir den selvfølgelig ikke det samme ekstreme samlerobjektet som Ferraris først hybridLaFerrari

Men den virker adskillig mer brukbar. Og til en pris et stykke nordafor 812 Superfast




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Folkelig Folkevogn
Volkswagen i Brasil har avduket en ny, kompakt-crosser. Den er først aktuell for lokale markeder, men kan på sikt bli global.
Les mer
layid-bilde1
Ladbar SUV fra Citroën
Nå starter salget av hybridversjonen av Citroën C5 Aircross. Vi gir deg priser og flere detaljer.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde3
Oppgradert Mini Countryman
Dagen generasjon Mini Countryman ble lansert i 2017. Dermed er tiden inne for en midtlivs oppgradering av både teknikk og design.
Les mer
layid-bilde4
Vårnyheter i kø hos BMW
BMW priser våren med en rekke nyheter og oppgraderinger. Mest aktuelt for Norge er en ny ladbar stasjonsvogn - med firehjulsdrift.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Effektiv kombinasjon
Mercedes-forhandlere i Tyskland åpner nå for salg av GLC 300 de, en modell som kan bli midt i blinken for det norske markedet.
Les mer
layid-bilde6
Muskel-SUV fra Alpina
BMW-spesialistene hos Alpina er klar med sin spesialversjon av BMWs største SUV. Her er det muskelkraft og luksus i utsøkt kombinasjon.
Les mer
layid-bilde7
Her er Porsche 911 Targa
Med 911 Targa lanserer Porsche sin tredje karosserivariant av den nye sportsbilen. Den er på plass i august.
Les mer


layid-bilde8
Ny variant på Kamiq
Les mer
toppsak-bilde9
Nå kommer Fords store Explorer
For et år siden annonserte Ford at de skulle hente 7-seteren Explorer til Norge. Nå er den endelig på plass.
Les mer
layid-bilde10
Retro i ny innpakning
Les mer
layid-bilde11
Kinesisk designperle skal til Europa
Les mer
layid-bilde12
Amerikansk bestselger til Norge
Les mer
layid-bilde13
Skoda leverer i pose og sekk
Når Skoda lanserer sin etterlengtede el-SUV gir de kundene mange valgmuligheter.
Les mer
layid-bilde14
Volumselgere på løpende bånd
For noen uker siden hadde de færreste nordmenn hørt om Xpeng. Nå har det kinesiske merket lansert nok en ny modell. Den er som skapt for Norge.
Les mer
toppsak-bilde15
Stor kineser til Europa - via Norge
Du ser elbussene deres daglig i Stor-Oslo, men nå vil kinesiske BYD også selge sine personbiler i Norge. Og hva er vel mer naturlig enn å starte i Norge?
Les mer
layid-bilde16
Aggressiv prising på ny elbil
Les mer
layid-bilde17
Peugeot realiserer muskelbil
Les mer
layid-bilde18
A6 Avant som ladbar hybrid
Audi lanserer A6 Avant som ladbar hybrid. Den får anstendig rekkevidde, men mister plass i bagasjerommet.
Les mer
layid-bilde19
Ny Kina-bil til Norge
I februar observerte vi denne på prøveskilter i Oslo. Nå er det klart at Xpeng G3 skal selges i Norge, som en konkurrent til Tesla Model Y og en rekke andre nykommere som er på vei.
Les mer
layid-bilde20
Genesis imponerer igjen og igjen
Hyundais luksusmerke lar vente på seg i Europa, men det hindrer dem ikke å hoste opp den ene skjønnheten etter den andre.
Les mer
layid-bilde21
Tre sylindre pluss strøm for Land Rover
Nå er den nye drivlinjen for Range Rover Evoque og Land Rover Discovery Sport offentlig. En kjent motor er kappet til tre sylindre, og det ligger 109 ekstra hester i bakakselen.
Les mer
layid-bilde22
Her kommer Yaris Cross
Toyota hadde planlagt å lansere sin nye kompakt-SUV på bilutstillingen i Genève. Slik gikk det som kjent ikke, men i dag er den presentert virtuelt. Vi gir deg de viktigste nyhetene.
Les mer
toppsak-bilde23
Audi A3 i alternativ form
Her er de første bildene av Audi A3 Sedan. Hvem sa at kompakte sedaner ikke kunne være elegante?
Les mer
layid-bilde24
El-Lexus med lang lade-tid og kort rekkevidde
I løpet av oktober slipper Lexus løs elektrisk UX 300e i Norge. Den burde hatt bedre rekkevidde og større hurtigladefart.
Les mer
layid-bilde25
Klodens siste analoge superbil
T50 heter Gordon Murrays nyeste superbil. Hans 50. konstruksjon - de fleste geniale, og hans 50. år som bilkonstruktør. 100 kjennere har virkelig noe å se frem til.
Les mer
layid-bilde26
Aks som nærmer seg umulig
Hvor raskt kan man kjøre fra null til 100? En gruppe japanske entusiaster har jobbet et par år med svaret. Nå skal resultatet i produksjon, i femti eksemplarer.
Les mer
layid-bilde27
Frem fra glemselen
Les mer
toppsak-bilde28
Nathalie var klar
I fjor møtte vi en av de gamle Genèvekrigerne i helt ny sammenheng. Gumpert hadde inngått et slags kompaniskap med kinesiske Aiways.
Les mer
layid-bilde29
Monoton? Ikke akkurat
Les mer
layid-bilde30
Valkyrien nærmer seg
Aston Martin har nettopp sluppet noen bilder av sin toppmodell i landeveis-utgave, samtidig som de forteller om tre modeller som deltar i sertifiseringsarbeidet. Bilen nærmer seg åpenbart produksjon.
Les mer
layid-bilde31
Flere Volvoer med plugg
Volvo utvider satsingen på ladbare hybrider i Norge og lanserer et nytt motoralternativ på modellene V60 og XC60. Samtidig ruller Volvo nå ut et nytt begrep - Recharge.
Les mer
layid-bilde32
Carmen fra Boulogne
I fjor var det en arving av Hispano Suiza-grunnleggeren som møtte opp i Genève med en ganske omfattende konseptutgave av luksusbilen. I år skulle han vært der med en litt mer sportslig versjon.
Les mer
toppsak-bilde33
Apex må vente
Her har vi en annen kjapp bil vi gjerne skulle møtt i Genève. Bilen var klar den, men utstillingen var ikke. Noen detaljer fikk vi da.
Les mer
layid-bilde34
En kineser som kommer
Les mer
layid-bilde35
En ny stjerne fra Sri Lanka
Les mer
layid-bilde36
Eksklusiv Zenvo-presentasjon
Zenvo er fast innslag på Genève-messen. I år måtte de i stedet invitere til et privat lite selskap hjemme i Danmark.
Les mer
layid-bilde37
Gammelt nytt fra Eadon Green
Eadon Green har ikke vært i Genève mer enn et par år. Men er så gjennomført eksentrisk at et besøk der er obligatorisk. I år må vi dessverre gjøre besøket virtuelt isteden.
Les mer
layid-bilde38
Fra Bulgaria med en god idé
Opprinnelig kom Sin Cars fra Bulgaria, men i dag tilhører de den spennende underskogen av britiske spesialprodusenter. Men her betyr «spesial» litt mer enn bare en og annen sportsbil.
Les mer