img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Ferraris nyeste plug-in
SF90 Stradale heter Ferraris mai-debutant. Plug-in hybrid, men dessverre med for lite el-rekkevidde til å nyte godt av norske avgiftsfordeler.

La oss ta navnet først.

SF90 Stradale er ment å formidle at dette er Ferraris gateutgave av deres Formel 1 bil.

Problemet er bare det at det er nesten ingen som har oppfattet at bilene til Vettel og Leclerc heter SF90.

Og enda færre vet at navnet kommer av at Scuderia Ferrari fyller 90 år i år.

Derfor.

Så kan vi ta anorak-detaljene. 

V8 motoren fra F8 Tributo, men sterkt bearbeidet. 4 liter, 769 hk og 800 Nm. Den drar hele 8.000 omdreininger.

I tillegg har den tre elmotorer – en til hvert forhjul og en som ligger mellom motor og transmisjon. De yter 217 hk som du kan legge på toppen av bensinmotorens.

Siden batteriet ikke er større enn 7,9 kWh blir ikke ren el-rekkevidde på mer enn 25 km – halvparten av det Norge krever for å gi deg noen avgiftsfordeler.

Dette skal da gi deg 2,5 sekunder til 100 – ny rekord for Ferraris produksjonsbiler. Men du må vente hele 6,7 sekunder for å se 200 km/t. Toppfarten ligger oppunder 333 km/t.

Men så er det detaljene da. De som imponerer meg når jeg leser pressemeldingen.

For eksempel den nye transmisjonen der man har kuttet enda 1/100 sekund av skiftetiden. Og man har klart å bygge den 20 prosent mer kompakt og skrape ytterligere ti kilo av den, på tross av at man har lagt på et nytt åttende gir.

Til gjengjeld har man sagt opp revers-avdelingen. Skal du rygge gjelder det å fremdeles ha strøm på batteriene.

Beskrivelsen av materialene som er brukt i konstruksjonen er også spennende med en blanding av karbon, aluminium og støpte komponenter som er hule. I kombinasjon har de på en aller annen måte økt vridningsstivheten med 40 prosent – uten at jeg vet noe om selve verdiene.

Aerobiten ser også fiks ut. Her skal man blant annet betjene en forbrenningsmotor som kan generere inntil 900 grader på utsiden.

Samtidig har du en to-delt spoiler der bak – du må faktisk se godt etter for å se at den er der – den aktive komponenten endrer marktrykket der bak ved hard kurvekjøring eller hard oppbremsing.

Det skjer ved hjelp av treghets-sensorer, signaler fra ECU-en og også ved at den merker hva føreren foretar seg – men den lever stort sett sitt eget, perfekte, liv.

Og vi behøver nok ikke tvile på at den elektroniske Torque Vectoringen (RAC-e heter det på Ferrarisk) og den elektriske Side Slip Control har lært seg noen nye knep under utviklingen av denne nye bilen.

Men det som gjør mest inntrykk i første runde er interiøret. (Hvilket, underforstått, betyr at jeg ikke akkurat er overveldet av eksteriøret).

Jeg vet at det ikke bare er jeg som har hatt problemer med å orientere meg i et Ferrari førersete. Og det er ikke bare fordi det skjer så sjelden – innholdet er simpelthen ikke logisk.

Ved introduksjonen på Fiorano i går sa da også Michael Leiters, teknisk sjef hos Ferrari, at de nå tror de har knekt HMI-koden.

Du finner en krum 16 tommers skjerm foran deg, der instrumentene dukker opp med en stor turteller i midten og de sekundære (når ble speedometeret sekundært forresten?) på siden.

Du kan selvfølgelig styre det bildet du får opp selv, inklusive full kart-tjeneste, og dessuten har du en head-up for første gang i en Maranello-bil.

Men hovedjobben gjøres fra rattet. 80 prosent av alle bilens funksjoner (se bort fra de som pedalene bestyrer) betjenes derfra. Det ser ut som du trenger 13 tommeltotter for å betjene det hele.

(saken fortsetter)

For eksempel ligger det fire kjøre-modii der nå, separat fra dem du velger på Manettino-knotten.

e-Drive sier seg selv. Hybrid betyr den udramatiske overgangen mellom strøm og bensin avhengig av fart og gasspedalstilling. Performance betyr forbrenningsmotor resten av dagen med elmotorer som assistenter når det trengs.

Og så har vi den blodferske Qualifying modus da, der el-motorene er i angrepsposisjon hele tiden og der ekstrem ytelse kommer lenge før noen tenker på å lade batteriene igjen.

Norsk i kulissene
Det som er spesielt gøy med denne interiør-revolusjonen hos Ferrari er at den i stor grad er norsk. Men jeg tviler på at du får designsjefen, Flavio Manzoni, til å tilstå det. Selv under ganske intens tortur.

Etter at kvartnorske Frank Stephenson ble sjef for det nystartede Ferrari-Maserati Concept Design and Development for nesten 20 år siden og faset ut Pininfarina som hoffleverandør, og spesielt etter at Manzoni overtok det hele for ti år siden, har denne delen av Ferrari vært svært klar på at de ikke bruker underleverandører.

I hvert fall ikke offentlig.

Akkurat denne historien er imidlertid såpass spesiell at jeg håper vi kan fortelle den en dag. Og for bare så det er sagt – Frank Stephenson har ikke hatt noe med denne å gjøre. Han gjør elektriske fly for tiden.

Men jeg kan kanskje legge til at når historien en dag blir kjent vil også Rogaland – og kanskje spesielt Finnøy kommune – bli en viktig faktor.

Og bilen selv?

Som produksjonsbil blir den selvfølgelig ikke det samme ekstreme samlerobjektet som Ferraris først hybridLaFerrari

Men den virker adskillig mer brukbar. Og til en pris et stykke nordafor 812 Superfast




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
BMW forbereder nytt flaggskip
Det er fortsatt et par år til BMW setter iNext i produksjon, men forberedelsene er godt i gang for det nye, selvkjørende flaggskipet-
Les mer
layid-bilde1
Audis nye familieracer
25 år etter originalen lanserer Audi en ny versjon av RS6 - familiebilen for dem som egentlig ønsker en sportsbil.
Les mer
layid-bilde2
Taycan knuser rekkeviddeangsten
For mye Taycan i det siste? Ta med dette: Med den kan du kjøre fra Trondheim til sydspissen av Italia på 24 timer.
Les mer
layid-bilde3
Kamiq er Skodas nye og lille crossover
For de mange som ladbare biler ikke er et alternativ for, velger en god del av dem en SUV fra Skoda. Derfor kan Skoda Kamiq bli en viktig bil de nærmeste årene.
Les mer
layid-bilde4
N Line gir sprekere utseende
Hyundai bruker N-betegnelsen på sine sportslige modeller. Men nå blir også N Line en utstyrsbetegnelse.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde6
Her er T-Roc Cabriolet
Volkswagen viser de første offisielle bilder av T-Roc Cabriolet som skal premierevises i Frankfurt neste måned.
Les mer
layid-bilde7
Nye Cayenner med plugg
Porsche lanserer nå en ny generasjon ladbare hybrider i Cayenne-familien. Det kan bety salgsboost.
Les mer


layid-bilde8
Legendariske XJ13 i ny tapping
Les mer
toppsak-bilde9
Enda mer Stinger enn Stinger
Stol på engelskmennene. De er fremdeles lekne. Ikke noe er vel mer logisk og engelsk enn å bygge opp en banelysten utgave av Stinger?
Les mer
layid-bilde10
Nye Zoe - priset og klar
Les mer
layid-bilde11
Karma til Monterey
Les mer
layid-bilde12
En rimeligere e-tron
Les mer
layid-bilde13
911 Carrera i to karosserier
Porsche lanserer nå de nye innstegsmodellene i 911-serien. Noen direkte sinker blir de langt fra.
Les mer
layid-bilde14
Salgsklar Skoda med plugg
Denne uken åpner Skoda ordrebøkene for sin første ladbare hybrid. Superb iV blir attraktivt priset i kjent Skoda-stil.
Les mer
toppsak-bilde15
Audi med ny nisjemodell
Audi lanserer A1 Citycarver, en småtøff bil basert på A1 Sportback.
Les mer
layid-bilde16
Listers hårete føner
Les mer
layid-bilde17
Nytt navn hos Audi
Les mer
layid-bilde18
Monster fra Hennessey
Svart er tøft. Plan er tøft. 6x6 er ekstra tøft. Hennesseys Goliath har alt - ganger to!
Les mer
layid-bilde19
En Lotus som forvirrer
Selv om Lotus har vært innom mange blindveier og omveier i løpet av sine 70 år, er verdiene til merkevaren fremdeles smart, enkel og lett. Og et greit navn. Men ikke nå lenger.
Les mer
layid-bilde20
de Tomaso er tilbake - på et vis
En av de etterhånden altfor mange meningsløse såkalte superbilene dukket opp på Goodwood nylig. Med de Tomaso logoen på, selv om det er vanskelig å se forbindelsen mellom dagens bil og det muntre eventyret i Modena som ble startet i 1959 og som for lengst burde vært begravet.
Les mer
layid-bilde21
Ny Corvette med midtstilt motor
Chevrolet har introdusert åttende generasjon Corvette. For første gang får den midtstilt motor.
Les mer
layid-bilde22
Facelift for Mazda2
Mazda har i dag startet salget av en ny 2-er på hjemmemarkedet. En viktig nyhet er navnet.
Les mer
toppsak-bilde23
Skoda fornyer SUV-ene
Skoda foretar oppgraderinger av Karoq og Kodiaq foran modellåret 2020. Forskjellen oppdages lettest bakfra.
Les mer
layid-bilde24
Ny favoritt i oransje
Mazda er flinke til å markere jubileer. Nå er MX-5 30 år, og det markeres med en spesialutgave i frisk farge og begrenset opplag.
Les mer
layid-bilde25
Comeback (med en hake)
Etter nærmere et års opphold kommer nå Mercedes C-Klasse tilbake som ladbar hybrid. Men det spørs om den blir like pop som forgjengeren, nå må du nemlig innom andre pumper når tanken skal fylles.
Les mer
layid-bilde26
Kunderacere fra øst og vest
Audi og Toyota har presentert nye racerbiler med «Til salgs»-plakat i løpet av siste uke. De skal inn i hver sin kategori.
Les mer
layid-bilde27
Bentleys fremtidsvisjon
Les mer
toppsak-bilde28
Her er Minis nye elbil
Det har vært knyttet stor spenning til elbilen fra Mini. Nå er den endelig offentlig.
Les mer
layid-bilde29
Nok en BMW pick-up
Les mer
layid-bilde30
Porsche-debut på Goodwood
Porsche har i dag avduket sin nye 911 RSR på Goodwood Festival. Dette er en bil Dennis Olsen vil få mye glede av de neste årene.
Les mer
layid-bilde31
Den fine balansegangen
Når Audi nå lanserer sin nye S8 påstår de å ha funnet den rette formelen for dynamikk og komfort.
Les mer
layid-bilde32
Peugeot priser elbilen
De mange som står på venteliste for å sikre seg en Peugeot e-208 får i dag vite prisen på bilen.
Les mer
toppsak-bilde33
Opel oppgraderer Astra
Etter fire år på markedet får Opel Astra en midtlivsoppgradering med ny teknikk.
Les mer
layid-bilde34
Ny Captur får en fordel i Norge
Les mer
layid-bilde35
BMW lanserer ny X6
Les mer
layid-bilde36
Taycan på verdensturne
Det er fortsatt en stund til den offisielle debuten, men Porsche varmer opp med en liten runde på tre kontinenter.
Les mer
layid-bilde37
Volvo utvider VIP-programmet
Volvo har alltid vært gode på sikkerhet, men så sikre biler som disse har de aldri tidligere tilbudt.
Les mer
layid-bilde38
Oppgradering for Audi Q7
Fire år etter lanseringen får Audis store SUV en midtlivs-oppgradering slik at den kan holde koken noen år til.
Les mer