img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
29 bilder i galleri
Mye nytt fra BMW
BMW presenterer en rekke nye modellvarianter og oppgraderinger. Nordmenn kan glede seg over flere nye ladbare alternativer.

Det er i hovedsak modeller som kommer på markedet utover høsten BMW nå lar oss få et innblikk i. I tillegg har vi jo også omtalt nye BMW 1-serie som fra generasjonsskiftet får forhjulsdrift

Vi starter med X1 som kom på markedet i 2015 og som nå får en midtlivs oppdatering. Det dreier seg som vanlig om kosmetiske detaljer og mer effektive drivlinjer med lavere utslipp.

Ladbar
Men for nordmenn som er glade i biler med stikkontakt er nok den viktigste nyheten at også X1 kommer som ladbar hybrid, om enn ikke før første kvartal neste år. I mars 2020 lanseres nemlig plug-in hybriden BMW X1 xDrive 25e.

En TwinPower Turbo-bensinmotor på 125 hk med et dreiemoment 220 Nm driver framakselen, mens elmotoren på 95 hk med et dreiemoment på 165 Nm driver bakakselen. Firehjulsdriftsystem ligner på det som i dag finnes i den populære BMW 225xe.

Bruttokapasiteten på høyspenningsbatteriet blir 9,7 kWh og den elektriske rekkevidden blir over 50 km, målt etter den gjeldende NEDCcorr-normen* basert på WLTP-typegodkjenning som BMW benytter for alle modeller.

Vi loves mer informasjon om BMW X1 xDrive 25e til høsten.

Oppgradert 225xe
Den ladbare hybriden BMW 225xe får nytt og større batteri på 9,7 kWh (brutto). Dermed øker den elektriske rekkevidden med mer enn 25 %, og blir opptil 47 kilometer*.

Nye alternativer i 3-serien
Siste generasjon BMW 3-serie sedan ble lansert i Norge i mars. I sommer utvides modellporteføljen med flere nye motoralternativer.

Plug-in hybriden BMW 330e er ventet å bli den mestselgende modellen i Norge. Fremdriften kommer fra en elektrisk motor som jobber sammen med en firesylindret bensinmotor, men en samlet effekt på 252 hk med en elektrisk rekkevidde blir på opptil 60 km*.

Mens vi venter på en ny M3 er M340i xDrive den foreløpige toppmodellen i den nye 3-serien. Med 374 hk og et dreiemoment på 500 Nm, går 0-100 km/t unna på 4,4 sekunder.

Med de nye modellene kommer også nye eksteriørfarger og interiørdetaljer, samt en rekke muligheter fra BMW Individual for skreddersøm fra øverste hylle. Senere i år kommer også stasjonsvognen, BMW 3-serie Touring.

Ladbar 5-serie sedan
Plug-in hybriden BMW 530e får større batteri, mer standardutstyr og kan nå også leveres med xDrive firehjulsdrift. Dermed er i alle fall ett norsk ønske innfridd. Så får vi håpe den også dukker opp som stasjonsvogn for alle som ønsker en slik variant.

Med den økte kapasiteten, øker også den elektriske rekkevidden med mer enn 30 %. BMW 530e kan nå kjøre opp til 64 km* på den elektriske motoren alene. For den nye versjon med firehjulsdrift, BMW 530e xDrive, er den elektriske rekkevidden opp til 57 km.*

V8-motoren i BMW M550i xDrive Sedan oppgraderes slik at den nå byr på 530 hk og et dreiemoment på 750 Nm.

Rimeligere 8-serie
Helt nye BMW 8-serie Coupé og Cabriolet ble lansert i begynnelsen av året. Først ut var modellene M850i xDrive (530 hk, bensin) og 840d xDrive (320 hk, diesel).

Nå utvides motorfamilien med en ny sekssylindret bensinmotor på 340 hk i modellen 840i xDrive. Senere i år lanseres 4-dørs versjonen Gran Coupé. Så vil også toppmodellene med betegnelsen M8 komme på alle de tre variantene.

Ladbar X5
Siste generasjon BMW X5 ble lansert i november 2018. Nå utvides modellporteføljen med tre nye motoralternativer.

Ny innstegsvariant blant dieselmotorene blir X5 25d xDrive med en firesylindret motor på 231 hk og et dreiemoment på 540 Nm.

I den andre enden av skalaen kommer X5 M50i xDrive, med en V8-bensinmotor på 530 hk og et dreiemoment på 750 Nm. Volumselgeren i Norge blir uten sammenligning plug-in hybriden, BMW X5 45e xDrive.

Denne er utstyrt med en TwinTurbo-rekkesekser på 3 liter som yter 286 hk, med et dreiemoment på 450 Nm. Den elektriske motoren leverer alene 112 hk med 265 Nm dreiemoment.

Samlet effekt fra de to motorene er 394 hk, med maks dreiemoment på 600 Nm. Høyspenningsbatteriet har en kapasitet på 18,4 kWh og den elektriske rekkevidden er oppgitt til 80 km*.

Bilen leveres som standard med luftfjæring på begge aksler og elektronisk styrte dempere, og kan om ønskelig utstyres med tilhengerfeste.

BMW X7
Den nye storebroren i BMWs X-familie er nettopp lansert. Nå kan den også bestilles med en V8-bensinmotor på 530 hk og et dreiemoment på 750 Nm. Til tross for sine voluminøse proporsjoner, går sprinten fra 0-100 allikevel unna på 4,7 sekunder for nye BMW X7 M50i xDrive.

Foruten de nye motoralternativene på de ulike BMW-modellene, er også ny teknikk en del av oppgraderingene for modellårskiftet.

Akustisk fotgjengervarsling blir for eksempel standard for elektrifiserte modeller. Siden introduksjonen av elektrifiserte biler har et av diskusjonstemaene vært sikkerheten til fotgjengere og andre trafikanter i møte med helt stillegående biler.

Fra sommeren 2019 er alle nye elektrisk drevne biler lovpålagt å gi fra seg lyd når de kjøres helelektrisk. Akustisk varsel for fotgjengere blir dermed standard for samtlige av BMWs plug-in hybrider, samt BMW i3, uten pristillegg.

Lydgeneratoren vil alltid være aktiv når bilen startes og lyden er høyere i hastigheter mellom ca. 5 km/t og 30 km/t. I hastigheter mellom 30 km/t og 50 km/t avtar lydnivået suksessivt, og i hastigheter over 50 km/t er den avstengt.

Lyden som skapes er målt til maksimalt 63 dB og oppleves ifølge BMW ikke som sjenerende for fører eller passasjerer.

Alle de nevnte nye modellene kan nå bestilles hos norske BMW-forhandlere. Vi loves enda flere BMW-nyheter i løpet av kort tid.

* Elektrisk rekkevidde er oppgitt etter gjeldende NEDCcorr/NEDC2.0-norm etter WLTP-typegodkjenning.






toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Folkelig Folkevogn
Volkswagen i Brasil har avduket en ny, kompakt-crosser. Den er først aktuell for lokale markeder, men kan på sikt bli global.
Les mer
layid-bilde1
Ladbar SUV fra Citroën
Nå starter salget av hybridversjonen av Citroën C5 Aircross. Vi gir deg priser og flere detaljer.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde3
Oppgradert Mini Countryman
Dagen generasjon Mini Countryman ble lansert i 2017. Dermed er tiden inne for en midtlivs oppgradering av både teknikk og design.
Les mer
layid-bilde4
Vårnyheter i kø hos BMW
BMW priser våren med en rekke nyheter og oppgraderinger. Mest aktuelt for Norge er en ny ladbar stasjonsvogn - med firehjulsdrift.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Effektiv kombinasjon
Mercedes-forhandlere i Tyskland åpner nå for salg av GLC 300 de, en modell som kan bli midt i blinken for det norske markedet.
Les mer
layid-bilde6
Muskel-SUV fra Alpina
BMW-spesialistene hos Alpina er klar med sin spesialversjon av BMWs største SUV. Her er det muskelkraft og luksus i utsøkt kombinasjon.
Les mer
layid-bilde7
Her er Porsche 911 Targa
Med 911 Targa lanserer Porsche sin tredje karosserivariant av den nye sportsbilen. Den er på plass i august.
Les mer


layid-bilde8
Ny variant på Kamiq
Les mer
toppsak-bilde9
Nå kommer Fords store Explorer
For et år siden annonserte Ford at de skulle hente 7-seteren Explorer til Norge. Nå er den endelig på plass.
Les mer
layid-bilde10
Retro i ny innpakning
Les mer
layid-bilde11
Kinesisk designperle skal til Europa
Les mer
layid-bilde12
Amerikansk bestselger til Norge
Les mer
layid-bilde13
Skoda leverer i pose og sekk
Når Skoda lanserer sin etterlengtede el-SUV gir de kundene mange valgmuligheter.
Les mer
layid-bilde14
Volumselgere på løpende bånd
For noen uker siden hadde de færreste nordmenn hørt om Xpeng. Nå har det kinesiske merket lansert nok en ny modell. Den er som skapt for Norge.
Les mer
toppsak-bilde15
Stor kineser til Europa - via Norge
Du ser elbussene deres daglig i Stor-Oslo, men nå vil kinesiske BYD også selge sine personbiler i Norge. Og hva er vel mer naturlig enn å starte i Norge?
Les mer
layid-bilde16
Aggressiv prising på ny elbil
Les mer
layid-bilde17
Peugeot realiserer muskelbil
Les mer
layid-bilde18
A6 Avant som ladbar hybrid
Audi lanserer A6 Avant som ladbar hybrid. Den får anstendig rekkevidde, men mister plass i bagasjerommet.
Les mer
layid-bilde19
Ny Kina-bil til Norge
I februar observerte vi denne på prøveskilter i Oslo. Nå er det klart at Xpeng G3 skal selges i Norge, som en konkurrent til Tesla Model Y og en rekke andre nykommere som er på vei.
Les mer
layid-bilde20
Genesis imponerer igjen og igjen
Hyundais luksusmerke lar vente på seg i Europa, men det hindrer dem ikke å hoste opp den ene skjønnheten etter den andre.
Les mer
layid-bilde21
Tre sylindre pluss strøm for Land Rover
Nå er den nye drivlinjen for Range Rover Evoque og Land Rover Discovery Sport offentlig. En kjent motor er kappet til tre sylindre, og det ligger 109 ekstra hester i bakakselen.
Les mer
layid-bilde22
Her kommer Yaris Cross
Toyota hadde planlagt å lansere sin nye kompakt-SUV på bilutstillingen i Genève. Slik gikk det som kjent ikke, men i dag er den presentert virtuelt. Vi gir deg de viktigste nyhetene.
Les mer
toppsak-bilde23
Audi A3 i alternativ form
Her er de første bildene av Audi A3 Sedan. Hvem sa at kompakte sedaner ikke kunne være elegante?
Les mer
layid-bilde24
El-Lexus med lang lade-tid og kort rekkevidde
I løpet av oktober slipper Lexus løs elektrisk UX 300e i Norge. Den burde hatt bedre rekkevidde og større hurtigladefart.
Les mer
layid-bilde25
Klodens siste analoge superbil
T50 heter Gordon Murrays nyeste superbil. Hans 50. konstruksjon - de fleste geniale, og hans 50. år som bilkonstruktør. 100 kjennere har virkelig noe å se frem til.
Les mer
layid-bilde26
Aks som nærmer seg umulig
Hvor raskt kan man kjøre fra null til 100? En gruppe japanske entusiaster har jobbet et par år med svaret. Nå skal resultatet i produksjon, i femti eksemplarer.
Les mer
layid-bilde27
Frem fra glemselen
Les mer
toppsak-bilde28
Nathalie var klar
I fjor møtte vi en av de gamle Genèvekrigerne i helt ny sammenheng. Gumpert hadde inngått et slags kompaniskap med kinesiske Aiways.
Les mer
layid-bilde29
Monoton? Ikke akkurat
Les mer
layid-bilde30
Valkyrien nærmer seg
Aston Martin har nettopp sluppet noen bilder av sin toppmodell i landeveis-utgave, samtidig som de forteller om tre modeller som deltar i sertifiseringsarbeidet. Bilen nærmer seg åpenbart produksjon.
Les mer
layid-bilde31
Flere Volvoer med plugg
Volvo utvider satsingen på ladbare hybrider i Norge og lanserer et nytt motoralternativ på modellene V60 og XC60. Samtidig ruller Volvo nå ut et nytt begrep - Recharge.
Les mer
layid-bilde32
Carmen fra Boulogne
I fjor var det en arving av Hispano Suiza-grunnleggeren som møtte opp i Genève med en ganske omfattende konseptutgave av luksusbilen. I år skulle han vært der med en litt mer sportslig versjon.
Les mer
toppsak-bilde33
Apex må vente
Her har vi en annen kjapp bil vi gjerne skulle møtt i Genève. Bilen var klar den, men utstillingen var ikke. Noen detaljer fikk vi da.
Les mer
layid-bilde34
En kineser som kommer
Les mer
layid-bilde35
En ny stjerne fra Sri Lanka
Les mer
layid-bilde36
Eksklusiv Zenvo-presentasjon
Zenvo er fast innslag på Genève-messen. I år måtte de i stedet invitere til et privat lite selskap hjemme i Danmark.
Les mer
layid-bilde37
Gammelt nytt fra Eadon Green
Eadon Green har ikke vært i Genève mer enn et par år. Men er så gjennomført eksentrisk at et besøk der er obligatorisk. I år må vi dessverre gjøre besøket virtuelt isteden.
Les mer
layid-bilde38
Fra Bulgaria med en god idé
Opprinnelig kom Sin Cars fra Bulgaria, men i dag tilhører de den spennende underskogen av britiske spesialprodusenter. Men her betyr «spesial» litt mer enn bare en og annen sportsbil.
Les mer