img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
41 bilder i galleri
Bildrømmer fra Uganda
Hvorfor skal ikke Afrika, nummer to i verden både i areal og folketall, ha sin egen, selvstendige bilindustri? I Uganda er de nå i ferd med å realisere en slik tanke.

Kiira Motors heter fenomenet, som egentlig startet via en global universitets-dugnad og hadde India som mål.

Dette har endret seg, slik at i dag er de hele selskapet eid av staten Uganda og Makerere universitet. Det ligger i Kampala, og med 30.000 studenter er det et av de største på hele kontinentet.

Men tilbake til 2007. Da satte Massachusetts Institute of Technology i gang et treårs prosjekt med mål: å konstruere en femseters plug-in hybrid for det indiske markedet.

Vision 200 het prosjektet, og Makerere var det eneste afrikanske universitet som deltok.

Vision 200 ble aldri noen bil, men det ble åpenbart inspirerende erfaringer, så i Kampala tok de hele prosjektet mange steg videre.

I dag er det blitt et eget selskap, Kiira Motors ble formelt stiftet i 2014, med solid pengestøtte fra staten og med tre forskjellige prototyper som alle ser ut til å ha gode muligheter for å bli en del av det lokale trafikkbildet.

Bilen som ligger tettest opp til Vision 200-tankegangen heter SMACK (for et herlig navn!) og er åpenbart tenkt ganske pan-Afrikansk. Bilen ble i hvert fall avduket og presentert for første gang på Kenyatta-senteret i Nairobi, Kenya – og ikke hjemme.

En 4,9 meter lang 2-dørs sedan med en 107-hesters motor (hvor den kommer fra aner jeg ikke) i tillegg til en 26 kW elmotor. På strøm har den en rekkevidde på 32 km, men med alle systemer går den gjerne 500 km, og topper på 140 km/t.

Jeg er sikker på at en proff designer ikke ville hatt problemer med å gjøre fronten litt mer Alfa Romeosk – resten ser slett ikke så ille ut.

I den virkelig tunge enden til Kiira har vi en buss. I gamle dager, når vi snakket om at ting gikk på Solar mente vi tungolje – solarolje. I dag betyr det, som på denne bussen, at ting lades via solceller.

Taket er fullt av slike, i tillegg har den batterier på 70 kWh og en elmotor som gir 100 kW kontinuerlig, men som har en toppytelse på 150 kW. Den måler rett over 9 meter, har plass til 35 passasjerer og en rekkevidde på 80 km, pluss 10-12 km fra solcellene.

Og til sist lillesøster. Hun heter EV Poc og er en typisk mikro-elbil. To-seter, 3 meter lang, forhjulsdrift fra en 26-hesters motor, 700 kg, 100 km/t og 80 km rekkevidde.

Nå er det ikke noe i disse spesifikasjonene, eller i det tekniske eller estetiske innholdet, som er i nærheten av de mange start-up’ene vi har fortalt om det siste året. De som stort sett består av 1300 eller flere hestekrefter, 400 eller mer kilometer per time og en tåkete pengestrøm fra underlige onkler i Kina.

Men til gjengjeld er dette prosjektet kanskje litt nærmere virkeligheten?

For et år siden, den 9. april i fjor, vedtok regjeringen en «roadmap» for kommersialiseringen av Kiira-prosjektene.

Det er en fireårs plan som starter med 40 millioner amerikanske dollar i inneværende forretningsår. Inne i planene ligger det en lokal fabrikk med foreløpig kapasitet på 5.000 biler per år.

Ikke mye for et kontinent med 1,3 milliarder mennesker – men et sted skal man jo begynne.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Folkelig Folkevogn
Volkswagen i Brasil har avduket en ny, kompakt-crosser. Den er først aktuell for lokale markeder, men kan på sikt bli global.
Les mer
layid-bilde1
Ladbar SUV fra Citroën
Nå starter salget av hybridversjonen av Citroën C5 Aircross. Vi gir deg priser og flere detaljer.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde3
Oppgradert Mini Countryman
Dagen generasjon Mini Countryman ble lansert i 2017. Dermed er tiden inne for en midtlivs oppgradering av både teknikk og design.
Les mer
layid-bilde4
Vårnyheter i kø hos BMW
BMW priser våren med en rekke nyheter og oppgraderinger. Mest aktuelt for Norge er en ny ladbar stasjonsvogn - med firehjulsdrift.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Effektiv kombinasjon
Mercedes-forhandlere i Tyskland åpner nå for salg av GLC 300 de, en modell som kan bli midt i blinken for det norske markedet.
Les mer
layid-bilde6
Muskel-SUV fra Alpina
BMW-spesialistene hos Alpina er klar med sin spesialversjon av BMWs største SUV. Her er det muskelkraft og luksus i utsøkt kombinasjon.
Les mer
layid-bilde7
Her er Porsche 911 Targa
Med 911 Targa lanserer Porsche sin tredje karosserivariant av den nye sportsbilen. Den er på plass i august.
Les mer


layid-bilde8
Ny variant på Kamiq
Les mer
toppsak-bilde9
Nå kommer Fords store Explorer
For et år siden annonserte Ford at de skulle hente 7-seteren Explorer til Norge. Nå er den endelig på plass.
Les mer
layid-bilde10
Retro i ny innpakning
Les mer
layid-bilde11
Kinesisk designperle skal til Europa
Les mer
layid-bilde12
Amerikansk bestselger til Norge
Les mer
layid-bilde13
Skoda leverer i pose og sekk
Når Skoda lanserer sin etterlengtede el-SUV gir de kundene mange valgmuligheter.
Les mer
layid-bilde14
Volumselgere på løpende bånd
For noen uker siden hadde de færreste nordmenn hørt om Xpeng. Nå har det kinesiske merket lansert nok en ny modell. Den er som skapt for Norge.
Les mer
toppsak-bilde15
Stor kineser til Europa - via Norge
Du ser elbussene deres daglig i Stor-Oslo, men nå vil kinesiske BYD også selge sine personbiler i Norge. Og hva er vel mer naturlig enn å starte i Norge?
Les mer
layid-bilde16
Aggressiv prising på ny elbil
Les mer
layid-bilde17
Peugeot realiserer muskelbil
Les mer
layid-bilde18
A6 Avant som ladbar hybrid
Audi lanserer A6 Avant som ladbar hybrid. Den får anstendig rekkevidde, men mister plass i bagasjerommet.
Les mer
layid-bilde19
Ny Kina-bil til Norge
I februar observerte vi denne på prøveskilter i Oslo. Nå er det klart at Xpeng G3 skal selges i Norge, som en konkurrent til Tesla Model Y og en rekke andre nykommere som er på vei.
Les mer
layid-bilde20
Genesis imponerer igjen og igjen
Hyundais luksusmerke lar vente på seg i Europa, men det hindrer dem ikke å hoste opp den ene skjønnheten etter den andre.
Les mer
layid-bilde21
Tre sylindre pluss strøm for Land Rover
Nå er den nye drivlinjen for Range Rover Evoque og Land Rover Discovery Sport offentlig. En kjent motor er kappet til tre sylindre, og det ligger 109 ekstra hester i bakakselen.
Les mer
layid-bilde22
Her kommer Yaris Cross
Toyota hadde planlagt å lansere sin nye kompakt-SUV på bilutstillingen i Genève. Slik gikk det som kjent ikke, men i dag er den presentert virtuelt. Vi gir deg de viktigste nyhetene.
Les mer
toppsak-bilde23
Audi A3 i alternativ form
Her er de første bildene av Audi A3 Sedan. Hvem sa at kompakte sedaner ikke kunne være elegante?
Les mer
layid-bilde24
El-Lexus med lang lade-tid og kort rekkevidde
I løpet av oktober slipper Lexus løs elektrisk UX 300e i Norge. Den burde hatt bedre rekkevidde og større hurtigladefart.
Les mer
layid-bilde25
Klodens siste analoge superbil
T50 heter Gordon Murrays nyeste superbil. Hans 50. konstruksjon - de fleste geniale, og hans 50. år som bilkonstruktør. 100 kjennere har virkelig noe å se frem til.
Les mer
layid-bilde26
Aks som nærmer seg umulig
Hvor raskt kan man kjøre fra null til 100? En gruppe japanske entusiaster har jobbet et par år med svaret. Nå skal resultatet i produksjon, i femti eksemplarer.
Les mer
layid-bilde27
Frem fra glemselen
Les mer
toppsak-bilde28
Nathalie var klar
I fjor møtte vi en av de gamle Genèvekrigerne i helt ny sammenheng. Gumpert hadde inngått et slags kompaniskap med kinesiske Aiways.
Les mer
layid-bilde29
Monoton? Ikke akkurat
Les mer
layid-bilde30
Valkyrien nærmer seg
Aston Martin har nettopp sluppet noen bilder av sin toppmodell i landeveis-utgave, samtidig som de forteller om tre modeller som deltar i sertifiseringsarbeidet. Bilen nærmer seg åpenbart produksjon.
Les mer
layid-bilde31
Flere Volvoer med plugg
Volvo utvider satsingen på ladbare hybrider i Norge og lanserer et nytt motoralternativ på modellene V60 og XC60. Samtidig ruller Volvo nå ut et nytt begrep - Recharge.
Les mer
layid-bilde32
Carmen fra Boulogne
I fjor var det en arving av Hispano Suiza-grunnleggeren som møtte opp i Genève med en ganske omfattende konseptutgave av luksusbilen. I år skulle han vært der med en litt mer sportslig versjon.
Les mer
toppsak-bilde33
Apex må vente
Her har vi en annen kjapp bil vi gjerne skulle møtt i Genève. Bilen var klar den, men utstillingen var ikke. Noen detaljer fikk vi da.
Les mer
layid-bilde34
En kineser som kommer
Les mer
layid-bilde35
En ny stjerne fra Sri Lanka
Les mer
layid-bilde36
Eksklusiv Zenvo-presentasjon
Zenvo er fast innslag på Genève-messen. I år måtte de i stedet invitere til et privat lite selskap hjemme i Danmark.
Les mer
layid-bilde37
Gammelt nytt fra Eadon Green
Eadon Green har ikke vært i Genève mer enn et par år. Men er så gjennomført eksentrisk at et besøk der er obligatorisk. I år må vi dessverre gjøre besøket virtuelt isteden.
Les mer
layid-bilde38
Fra Bulgaria med en god idé
Opprinnelig kom Sin Cars fra Bulgaria, men i dag tilhører de den spennende underskogen av britiske spesialprodusenter. Men her betyr «spesial» litt mer enn bare en og annen sportsbil.
Les mer