img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
69 bilder i galleri
Lotus i sitt andre hjemland
Det var på tide at Lotus fikk en skikkelig lansering i Kina etter at Geely overtok henne fra Proton for ett år og elleve måneder siden. I Shanghai bød hun faktisk på en av de virkelige store meldingene.

Det er 71 år siden Colin Chapman skrudde sammen sin første Lotus i et skur ved siden av puben som ble eid av faren til kjæresten.

Etter det har det kommet 129 konstruksjoner derfra.

Hvordan verden vet det?

Jo, historien som dukket opp i Shanghai var at om et par måneder skal Lotus presentere den første helelektriske britiske superbilen, og den skal hete Type 130. 

Det er ganske godt gjort at en bil som ikke en gang var der kan fange så mye oppmerksomhet, men for det første hadde Lotus noe annet, dramatisk på standen, for det andre har de nå begynt å selge Evora GT410 i Kina nå, og for det tredje hadde det kinesiske bladet PC Auto nettopp offentliggjort noen patenttegninger av det som skal bli Lotus sin nye SUV.

Slikt samler interesse.

Med seg til utstillingen hadde de en ny GT4 versjon av Evora med 450 hester fra 3,5-liters V-sekseren. Og det hele veier «bare» 1200 kg. 

Det som gjør denne bilen interessant for kineserne er at to av deres egne, Cui Yue og Gaoxiang Fan, er blitt offisielle fabrikkførere. Begge har solid erfaring og begge er skikkelige Geely folk etter å ha gjennomført det de kaller Geely Universitetet. 

Begge har kjørt potente banebiler før, og begge skal også bli en del av den nyetablerte racing-skolen til Lotus.

Lotus legger alle kluter til for å etablere seg som det sportsvognikonet det faktisk er.

Men det som altså kom først på agendaen dukket opp under en Lotus-middag på utstillingens åpningsdag da Phil Popham, selskapets CEO, begynte å fortelle om Type 130.

Han var sikker på at den kom til å føye seg pent inn i Lotus’ berømte Type-rekke.

Type Seven som alle kjenner, Type 14 – verdens første selvbærende plastbil (påstår de – alltid emne for en diskusjon, husk Rochdale Olympic), Type 72 – verdens mest suksessrike Formel 1 bil, og Type 111 – verdens første med chassis av limte aluminiums-elementer (takket være Norsk Hydro) – ellers kjent som Elise.

Popham hadde med seg et bilde på lomma, det så ut som et resultat på skjermen etter at man hadde kjørt et ganske komplisert fluid computing program for denne bilen.

Det er ikke mye vi ser, men det ser ut som veldig mye cab forward, med en lang, elegant hekk som tar hensyn både til aero og til estetikk.

Denne omtales som en bil med ekstreme prestasjoner, og derfor er det veldig sannsynlig at Russel Carr og de andre designerne har hentet mye inspirasjon fra Le Mans-bilene der store deler av luftstrøm-arbeidet skjeer under skallet.

Det er liksom slutt på at vinger og spoilere og diffusere skal gjøre alt arbeidet. I tillegg til at luft over og under og rundt bilen skal sørge for å holde den på plass på jordens overflate uten at det koster for mye i luftmotstand, sørger luftstrømmene inne i karosseriet for å hjelpe til i vesentlig grad.

Såpass mye faktisk, at man kan droppe en del av de stygge og distraherende utvekstene. 

Du får en idé når du ser på McLarens Speedtail

Bilen vil bli presentert senere i sommer, hjemme i London, og den vil vise «en ny start», sier Popham, «den vil ikke bare vise at vi er i stand til å konstruere et oppsiktsvekkende produkt, men et produkt med et helt nytt teknisk innhold. Denne vil bli et klart bilde av det Lotus kan bli, og er i ferd med å bli, og samtidig – hvor mye support vi har fra Geely».

For å trøste alle oss andre la han til at «Dere vil også se en ny sportsbil neste år som vil være litt mer volum-orientert.»



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Folkelig Folkevogn
Volkswagen i Brasil har avduket en ny, kompakt-crosser. Den er først aktuell for lokale markeder, men kan på sikt bli global.
Les mer
layid-bilde1
Ladbar SUV fra Citroën
Nå starter salget av hybridversjonen av Citroën C5 Aircross. Vi gir deg priser og flere detaljer.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde3
Oppgradert Mini Countryman
Dagen generasjon Mini Countryman ble lansert i 2017. Dermed er tiden inne for en midtlivs oppgradering av både teknikk og design.
Les mer
layid-bilde4
Vårnyheter i kø hos BMW
BMW priser våren med en rekke nyheter og oppgraderinger. Mest aktuelt for Norge er en ny ladbar stasjonsvogn - med firehjulsdrift.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Effektiv kombinasjon
Mercedes-forhandlere i Tyskland åpner nå for salg av GLC 300 de, en modell som kan bli midt i blinken for det norske markedet.
Les mer
layid-bilde6
Muskel-SUV fra Alpina
BMW-spesialistene hos Alpina er klar med sin spesialversjon av BMWs største SUV. Her er det muskelkraft og luksus i utsøkt kombinasjon.
Les mer
layid-bilde7
Her er Porsche 911 Targa
Med 911 Targa lanserer Porsche sin tredje karosserivariant av den nye sportsbilen. Den er på plass i august.
Les mer


layid-bilde8
Ny variant på Kamiq
Les mer
toppsak-bilde9
Nå kommer Fords store Explorer
For et år siden annonserte Ford at de skulle hente 7-seteren Explorer til Norge. Nå er den endelig på plass.
Les mer
layid-bilde10
Retro i ny innpakning
Les mer
layid-bilde11
Kinesisk designperle skal til Europa
Les mer
layid-bilde12
Amerikansk bestselger til Norge
Les mer
layid-bilde13
Skoda leverer i pose og sekk
Når Skoda lanserer sin etterlengtede el-SUV gir de kundene mange valgmuligheter.
Les mer
layid-bilde14
Volumselgere på løpende bånd
For noen uker siden hadde de færreste nordmenn hørt om Xpeng. Nå har det kinesiske merket lansert nok en ny modell. Den er som skapt for Norge.
Les mer
toppsak-bilde15
Stor kineser til Europa - via Norge
Du ser elbussene deres daglig i Stor-Oslo, men nå vil kinesiske BYD også selge sine personbiler i Norge. Og hva er vel mer naturlig enn å starte i Norge?
Les mer
layid-bilde16
Aggressiv prising på ny elbil
Les mer
layid-bilde17
Peugeot realiserer muskelbil
Les mer
layid-bilde18
A6 Avant som ladbar hybrid
Audi lanserer A6 Avant som ladbar hybrid. Den får anstendig rekkevidde, men mister plass i bagasjerommet.
Les mer
layid-bilde19
Ny Kina-bil til Norge
I februar observerte vi denne på prøveskilter i Oslo. Nå er det klart at Xpeng G3 skal selges i Norge, som en konkurrent til Tesla Model Y og en rekke andre nykommere som er på vei.
Les mer
layid-bilde20
Genesis imponerer igjen og igjen
Hyundais luksusmerke lar vente på seg i Europa, men det hindrer dem ikke å hoste opp den ene skjønnheten etter den andre.
Les mer
layid-bilde21
Tre sylindre pluss strøm for Land Rover
Nå er den nye drivlinjen for Range Rover Evoque og Land Rover Discovery Sport offentlig. En kjent motor er kappet til tre sylindre, og det ligger 109 ekstra hester i bakakselen.
Les mer
layid-bilde22
Her kommer Yaris Cross
Toyota hadde planlagt å lansere sin nye kompakt-SUV på bilutstillingen i Genève. Slik gikk det som kjent ikke, men i dag er den presentert virtuelt. Vi gir deg de viktigste nyhetene.
Les mer
toppsak-bilde23
Audi A3 i alternativ form
Her er de første bildene av Audi A3 Sedan. Hvem sa at kompakte sedaner ikke kunne være elegante?
Les mer
layid-bilde24
El-Lexus med lang lade-tid og kort rekkevidde
I løpet av oktober slipper Lexus løs elektrisk UX 300e i Norge. Den burde hatt bedre rekkevidde og større hurtigladefart.
Les mer
layid-bilde25
Klodens siste analoge superbil
T50 heter Gordon Murrays nyeste superbil. Hans 50. konstruksjon - de fleste geniale, og hans 50. år som bilkonstruktør. 100 kjennere har virkelig noe å se frem til.
Les mer
layid-bilde26
Aks som nærmer seg umulig
Hvor raskt kan man kjøre fra null til 100? En gruppe japanske entusiaster har jobbet et par år med svaret. Nå skal resultatet i produksjon, i femti eksemplarer.
Les mer
layid-bilde27
Frem fra glemselen
Les mer
toppsak-bilde28
Nathalie var klar
I fjor møtte vi en av de gamle Genèvekrigerne i helt ny sammenheng. Gumpert hadde inngått et slags kompaniskap med kinesiske Aiways.
Les mer
layid-bilde29
Monoton? Ikke akkurat
Les mer
layid-bilde30
Valkyrien nærmer seg
Aston Martin har nettopp sluppet noen bilder av sin toppmodell i landeveis-utgave, samtidig som de forteller om tre modeller som deltar i sertifiseringsarbeidet. Bilen nærmer seg åpenbart produksjon.
Les mer
layid-bilde31
Flere Volvoer med plugg
Volvo utvider satsingen på ladbare hybrider i Norge og lanserer et nytt motoralternativ på modellene V60 og XC60. Samtidig ruller Volvo nå ut et nytt begrep - Recharge.
Les mer
layid-bilde32
Carmen fra Boulogne
I fjor var det en arving av Hispano Suiza-grunnleggeren som møtte opp i Genève med en ganske omfattende konseptutgave av luksusbilen. I år skulle han vært der med en litt mer sportslig versjon.
Les mer
toppsak-bilde33
Apex må vente
Her har vi en annen kjapp bil vi gjerne skulle møtt i Genève. Bilen var klar den, men utstillingen var ikke. Noen detaljer fikk vi da.
Les mer
layid-bilde34
En kineser som kommer
Les mer
layid-bilde35
En ny stjerne fra Sri Lanka
Les mer
layid-bilde36
Eksklusiv Zenvo-presentasjon
Zenvo er fast innslag på Genève-messen. I år måtte de i stedet invitere til et privat lite selskap hjemme i Danmark.
Les mer
layid-bilde37
Gammelt nytt fra Eadon Green
Eadon Green har ikke vært i Genève mer enn et par år. Men er så gjennomført eksentrisk at et besøk der er obligatorisk. I år må vi dessverre gjøre besøket virtuelt isteden.
Les mer
layid-bilde38
Fra Bulgaria med en god idé
Opprinnelig kom Sin Cars fra Bulgaria, men i dag tilhører de den spennende underskogen av britiske spesialprodusenter. Men her betyr «spesial» litt mer enn bare en og annen sportsbil.
Les mer