img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
32 bilder i galleri
Pininfarina i Kina
Pininfarina stiller med flere biler i Shanghai. To av dem på et merke som heter Karma, etterfølger etter et danskspråklig forsøk.

Det er garantert to som husker Karma her i Norge. Det går nemlig fremdeles to slike biler rundt på norske skilter.

Historien er lang og innfløkt. Det var den danske bildesigneren Henrik Fisker som ble lei av å tegne biler for produsenter som BMW og Aston Martin og begynte for seg selv. Hans store bil ble hetende Fisker Karma.

Eventyret varte faktisk i mer enn 2000 biler før noen kinesere, Wanxiang-gruppen tok over for fem seks år siden

Nå viser de en oppdatert utgave av Karma på Shanghai-utstillingen. Den gamle drivlinjeoppskriften beholdes, en tre-sylindret bensinmotor (nå fra BMW) brukes som en rekkeviddeforlenger til et sett batterier som leverer strøm til to elmotorer på til sammen 535 hk.

På ren batteridrift har den en rekkevidde på 130 km, men med bensinmotoren som hjelp er vi oppe i nesten 600 km.

Men den store make-overen er utvendig. Kineserne gikk til Pininfarina og ba om hjelp til å rydde opp i designer Fiskers ganske overdrevne linjespill.

Det er første og fremst den underlige fronten som er endret. Den typiske mustasje-grillen er helt fjernet, og nå ser bilen nesten like ren ut som en typisk elbil forfra.

Det har skjedd noe langs sidene på bilen også – tidligere var det noe som ikke stemte i forholdet mellom de store kurvene langs flankene og det lange panseret. Pininfarina har klart å fylle inn noen av de dramatiske linjene sik at det hele er blitt mer harmonisk.

Men det stopper ikke der.

Pininfarina ble også bedt om å bygge en 2+2 GT versjon av Karma, derfor står det også en ganske lekker todørs versjon på standen. Den beholder litt av originalens timeglass figur, men meget mer diskret, og det har fått helt ny – hva skal vi si? Ferrari-aktig? – front.

Det hele er bygget på den vanlige Karma-plattformen, men sluttresultatet er her noe helt annet, bare se på de smale slissene til frontlysene, de kan vel også peke i retning av den neste firedørsmodellen derfra.

Men det stopper ikke der heller.

Karma-folket har nemlig også – og selvfølgelig – beveget seg inn på det rent batterielektriske området, vekk fra plug-in oppskriften som har pregete bilen siden Henrik Fiskers dager.

Dermed får vi også presentert en ganske flashy, åpen toseter. SC1 heter den.

Barchetta-type karosseri – tegn til veltebøyler bak de to setene som er plassert forbausende langt bak i dette konseptet. Her er det åpenbart at det er klassiske sportsvogn-vibber som teller – ikke smart elbil-pakking. 

Cab-forward pleier å være tema på en moderne elbil. Det er det ikke her.

Karma har hatt et nærvær i USA siden 2014. De bygges i California og har vel aldri vært i nærheten av Kina før.

Men etter Shanghai tyder ting på større ambisjoner, og sjefen selv, Lance Zhou, sier at Karma vil være på plass i Europa og Midtøsten neste år, og fra 2021 i Kina.

Men han sier også at de vil fortsette å inngå smarte, strategiske partnerskap slik de har gjort med Pininfarina denne gangen.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde1
De morsomme Golf-variantene
Golf GTI har i årevis hatt sin tilhengerskare, men hva skjer når skjerpede utslippskrav tvinger frem et nytt alternativ?
Les mer
layid-bilde2
DS på gode avveier
Er det DS vi må støtte oss til for å få noen konseptideer som er litt annerledes? Aero Sport Lounge virker svært lovende blant alle såpestykkene med påklistrete aerodynamiske finesser.
Les mer
layid-bilde3
Appetittvekkere fra Skoda
Skoda viser skisser av den nye generasjonen Octavia RS som skal avdukes om en snau måned.
Les mer
layid-bilde4
Kompakt elbil fra Renault
Renault viser foreløpig siste tilskudd i sin elbil-familie når Genève-utstillingen åpner neste uke. Det er foreløpig ikke tatt stilling til om den tas til Norge gjennom offisielle kanaler.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ny stjerne fra Polestar
Polestar kommer til å delta i Genève, blant annet med en flunkende ny konseptbil. Det legges vekt på bærekraft og menneske-maskin-interface. Hva ellers er nytt?
Les mer
layid-bilde6
Amerikansk hyperbil til Genève
Så deilig å kunne slå fast at en av Genève-debutantene med skikkelig flærr går på bensin og ikke strøm. V-åtter og bare bitte små batterier.
Les mer
layid-bilde7
DS viser nytt flaggskip
Luksusmerket i PSA-familien, DS, viser en ny luksusmodell som kan få spesiell appell i Norge og Kina.
Les mer


layid-bilde8
Facelift på Volvos 90-serie
Les mer
toppsak-bilde9
Her er nye Cupra Leon
Når Leon Cupra blir Cupra Leon blir den en spydspiss for Seats morobilmerke. Du får den i to karosseriformer og med ulike drivlinjer, en av dem elektrifisert for å gi mest mulig kjøreglede.
Les mer
layid-bilde10
Her er BMW-en mange har ventet på
Les mer
layid-bilde11
Toppløst på øverste hylle
Les mer
layid-bilde12
Bare se, men ikke røre
Les mer
layid-bilde13
Og navnet blir …
Skoda avslører navnet på sin kommende el-SUV som mange nordmenn venter spent på.
Les mer
layid-bilde14
Citroën oppgraderer C3
Tiden er moden for en midtlivs oppgradering av Citroën C3. Her er de første bildene av bilen som kommer til sommeren.
Les mer
toppsak-bilde15
McLaren utvikler hybrider
SPIONBILDER: Selv sportsbilprodusentene må tilpasse seg stadig strengere utslippskrav for å overleve. Her er en fremtidig modell fra McLarens «folkerekke».
Les mer
layid-bilde16
En Skoda for India
Les mer
layid-bilde17
Ny Megane kan bli attraktiv i Norge
Les mer
layid-bilde18
Kia fornyer Sorento
Når Kia på den kommende Genève-utstillingen drar lakenet av en ny Sorento er det særlig ett moment som kan påvirke salget i Norge.
Les mer
layid-bilde19
Mercedes røper fremtiden
Til sommeren lanserer Mercedes en ansiktsløftet E-Klasse spekket med ny teknologi. Her får du noen smakebiter.
Les mer
layid-bilde20
Nå kan du bestille nye Golf 8
Volkswagen har nå offentliggjort prisen på lanseringsmodellen av nye Golf 8 i Norge og samtidig åpnet ordrebøkene.
Les mer
layid-bilde21
Nytt blad i postkassen - Bil blir til Bil Autofil
Velkommen til ny tidsregning for bilblader i Norge. For bladet Bil er ikke lenger bare Bil, men også Autofil. Bil Autofil.
Les mer
layid-bilde22
Nye ladbare Kia-modeller
Kia utvider tilbudet for dem som ønsker en ladbar hybrid. To nye modeller er på plass i løpet av våren.
Les mer
toppsak-bilde23
Helt ny Seat Leon
Seat har i dag presentert fjerde generasjon Leon. Den spanske fetteren har mye til felles med nye Golf.
Les mer
layid-bilde24
Oppfrisket Smart
Etter tre år på markedet får dagens generasjon av Smart-modellene et ansiktsløft. Og nå følger resten av verden i Norges fotefar.
Les mer
layid-bilde25
Så dyr blir nye Land Rover Defender
Den norske Land Rover-importøren har sluppet prisene for nye Defender 110. Direkte billig blir den ikke.
Les mer
layid-bilde26
Variasjoner over Kamiq
De første bilene kom til Norge like før årsskiftet, men snart kommer nye utstyrsvarianter av kompakt-SUV-en Kamiq.
Les mer
layid-bilde27
Ny BMW-motor til Supra
Les mer
toppsak-bilde28
Ford lanserer nye hybrider
Ford lanserte i fjor vår Mondeo stasjonsvogn i hybridutgave. Neste år følger ytterligere to familiebiler med tilsvarende drivlinje.
Les mer
layid-bilde29
Konsept for India
Les mer
layid-bilde30
Nå får Kona enda lengre rekkevidde
Hyundai Kona er blant elbilene i det moderate prissjiktet med best rekkevidde. Nå blir den enda bedre.
Les mer
layid-bilde31
Bestillingsklar el-Volvo
Den norske Volvo-organisasjonen åpner i dag for bestilling av merkets første elbil, XC40 Recharge. Men du rekker å spise mange ventepølser før du har den i garasjen.
Les mer
layid-bilde32
Første SUV fra Hyundais luksusmerke
Genesis har i dag vist sin første SUV for publikum på hjemmebane. Betegnelsen indikerer at det kan komme både større og mindre modeller i fremtiden.
Les mer
toppsak-bilde33
Andre generasjon Mirai
Toyota er sammen med Hyundai de to produsentene som leverer hydrogenbiler på det norske markedet. Nå trenger du ikke lenger være ihuga hydrogen-entusiast for å velge en Mirai.
Les mer
layid-bilde34
Toyota viser skisse av kompakt-SUV
Les mer
layid-bilde35
Belgisk Blå
Les mer
layid-bilde36
Toyota GR Yaris
Toyota er mer kjent for praktiske og driftssikre biler enn for sportslige egenskaper. Men de overrasker innimellom. Som her.
Les mer
layid-bilde37
Opel topper Insignia-familien
Opel får en ny toppmodell når den oppdaterte versjonen av Insignia GSi debuterer på bilutstillingen i Brussel denne uken.
Les mer
layid-bilde38
Renault-modeller blir strømførende
Renault avslører nå detaljer om to nye, elektrifiserte modeller som begge får tilleggsbetegnelse E-Tech.
Les mer