img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Stor spennvidde fra W
W er et greit bilmerke. Det stammer fra Dubai og har ganske mange RUF-Porsche-detaljer innabords. De dukket opp i Shanghai med superbilene sine, men også med to andre. En stor SUV og en smart, funky selvkjørende.

Dette dreier seg om en ganske tett kontakt som strekker seg fra Torino over Dubai og til Kina.  For i den borteste enden finner vi Iconiq Motors, en av de mange kinesiske startup’ene, som her har fått hjelp fra W til å utvikle den store bilen sin. 

Men hvor henter W sin hjelp fra?

Jo, fra Italia. Først og fremst fra Magna Steyr Italia, der Alfredo Stola – ingen har vel i sin tid bygget flere konseptbiler for all verdens bilfabrikker enn akkurat han og hans firma – har en slags rådgiver-rolle.

Stola og Alois Ruf er gamle venner, og på mange måter de som ga W-bilene et innhold – og et utseende. Derfra kom først Lykan og så Fenyr, samtidig som selskapet har drevet med utvikling både av biler og av bilingeniør-studenter i Gulf-området.

Så dukket noen kinesere opp, og Magna Steyr Italia (aka Alfredo Stola) begynte å jobbe med den store persontransporteren.

Modeller av den sto på et verksted i Torino så tidlig som 2016, og en konseptversjon ble vist på Shanghai-utstillingen for to år siden.

Men nå var den på plass som produksjonsbil, ble vi lovet. Iconiq Seven, en SPV (Smart Passenger Vehicle).

To versjoner var på plass, begge på den samme batterielektriske plattformen. Men den ene var en ren VIP versjon med to enorme førsteklasse-på-fly seter og en 40-tommers LED-skjerm.

Den andre som en mer normal syv-seter, men med ekstremt fleksibelt interiør.

Bilen veier rundt 2500 kg, har en motor på 165 kW (224 hk) som mates fra et 95 kWh batteri. Det er ikke noen lynlading akkurat her, 8 timer til 90 %, men 45 minutter til 80 %, heter det!

Den har en toppfart på 160 og gjør 100 på under ti. 

Jeg håper målene dukker opp snart, for jeg har en følelse av at dette er svært.

Den andre bilen er imidlertid ikke svær.

Muse heter, den og er bygget for full autonomi. Den er faktisk en del av et kommende autonomi-prosjekt i Dubai. Det skal bygges en liten testflåte av den som skal operere på utvalgte strekninger i Dubai under Expo 2020 til sommeren, og som skal finnes i produksjonsversjon i 2023.

I tillegg til Magna Steyr Italia har W huket seg opp mot en teknologi-spesialist som heter Akka Technolgies. Det er de som overtok Bertone i 2016 og som nå fører arven videre. Dessuten er et ganske kjent selskap som heter Microsoft sterkt med i bildet her.

Men jeg tror ikke Akka/Bertone har vært involvert i designen – for den eksisterte før dette samarbeidet kom i gang.

De som brukte øynene på Genève-utstillingen i fjor så en spennende skalamodell av et eller annet på Magna Steyrs stand. Ingen ville fortelle hva det dreide seg om, og Stola, som nødig lyver til meg, så en annen vei.

Nå ser vi at det er første utkastet til Muse – så det er ikke et tilfeldig, ad-hoc innfall dette heller.

Tre meter brede dører hektet i taket bidrar til koreografien. Det er jo glass i nesten hele dørsiden også, så om de er oppe eller igjen, gjør nesten ikke noen forskjell.

Helelektrisk selvfølgelig, men også helelektronisk som skal gi deg (kunne du tro noe annet?) en unik og futuristisk mobilitets-opplevelse.

Mengder av skjermer og infotainment-systemer og enestående bruker-grensesnitt og sky-basert computer konnektivitet (dere vet hva jeg mener - eller ikke.)

Fire uavhengige pad’er – en til hver av de svingbare setene – gir deg individuell et-eller-annet gjennom CEO-UX – dette betyr altså bruker-opplevelse som går på Comfort, Entertainment og Office. (Jeg syns egentlig det høres morsommere ut å ta bussen.)

I tillegg er den utstyrt med cutting-edge cyber-security og all verdens sikkerhetssystemer.

Men legg merke til at det er et lite signal om familietilhørigheten her. Dersom Iconiq Seven hadde hatt forlenget lysstripe på panseret som forbandt høyre og venstre side, sammen med de skrå, vertikale lyssprekkene den allerede har, ville den og Muse hatt det samme lys-signalementet i front.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde1
Så lang rekkevidde får elektrisk Opel Corsa
Opel har sluppet mer informasjon og bilder av den elektriske Corsa-modellen.
Les mer
layid-bilde2
58 km elektrisk DS-7 Crossback-rekkevide
Det er nå klart at når ladbare DS 7 Crossback E-Tense ankommer utpå høsten, vil den oppgitte elektriske rekkevidden være 58 km etter WLTP-normen.
Les mer
layid-bilde3
Oppgraderer Discovery
Ny grill, nye støtfangere og LED-lykter foran og bak er den synlige endringen på Land Rover Discovery Sport, men Snart blir Land Rover Discovery Sport også ladbar.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan alle reservere Hondas lille elbil
Tirsdag morgen åpnet Honda for at alle som ville kunne reservere den lille elbilen e.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Bildrømmer fra Uganda
Hvorfor skal ikke Afrika, nummer to i verden både i areal og folketall, ha sin egen, selvstendige bilindustri? I Uganda er de nå i ferd med å realisere en slik tanke.
Les mer
layid-bilde6
Her er Fords nye råtass
Ford viste i dag frem de første bildene av den helt nye råtassen Ford Focus ST som stasjonsvogn.
Les mer
layid-bilde7
Audi strammer opp A4
Audi A4 får en facelift etter fire år på markedet. I den forbindelse lanseres en supersprek dieselvariant.
Les mer


layid-bilde8
MINIs sprekeste får mer krutt under panseret
Les mer
toppsak-bilde9
Opel Grandland X Hybrid4: Ladbar 300-hester med 4x4
Opel fortsetter sin strategi mot elektrifisering av alle modeller når de mot slutten av året lanserer Grandland X Hybrid4.
Les mer
layid-bilde10
Den siste av arten?
Les mer
layid-bilde11
Nå kan du bestille Volkswagen ID.
Les mer
layid-bilde12
Snart oppgraderes Kona
Les mer
layid-bilde13
Den måtte jo bare realiseres
Nå avslører Porsche en dårlig skjult hemmelighet - deres nydelige Speedster settes i produksjon.
Les mer
layid-bilde14
Mercedes EQC: Prisen er klar
Fra i dag og noen uker fremover skal journalister fra hele Europa kjøre Mercedes EQC i området rundt hovedstaden. Nå er norsk pris klar.
Les mer
toppsak-bilde15
Elbil med Morgan-gener
For en gangs skyld, når vi presenterer en ny elbildrøm fra et start-up-selskap, er den verken kinesisk eller overdrevent Super. Men engelsk og ganske kjapp allikevel.
Les mer
layid-bilde16
Sniktitt på ny 8-er
Les mer
layid-bilde17
Ladbar DS får norsk pris
Les mer
layid-bilde18
Hyundai oppgraderer Ioniq
Hyundai har i dag sendt ut de første bildene av en oppgradert Ioniq. De viktigste endringene er økt rekkevidde og nytt sikkerhetsutstyr.
Les mer
layid-bilde19
Mercedes EQC i nærmiljøet
Her er Mercedes EQC knipset på Fornebu. Neste uke kan du se flere av dem i Oslo-området.
Les mer
layid-bilde20
Prisløft for ny Soul
Prisene økes betydelig når nye e-Soul tar overfor for første generasjon Soul EV. På kjøpet får du mer rekkevidde og nytt utstyr.
Les mer
layid-bilde21
Lotus i sitt andre hjemland
Det var på tide at Lotus fikk en skikkelig lansering i Kina etter at Geely overtok henne fra Proton for ett år og elleve måneder siden. I Shanghai bød hun faktisk på en av de virkelige store meldingene.
Les mer
layid-bilde22
Mystisk kineser i New York
De som følger med hadde nok ventet denne bilen på Shanghai-utstillingen. I stedet dukket den opp i New York. Her er bakgrunnen mer utydelig enn det som er vanlig med kinesiske superbiler man aldri har hørt om før.
Les mer
toppsak-bilde23
Ny Passat GTE på snarvisitt i Norge
Torsdag var den nye ladbare versjonen av Volkswagen Passat på snarvisitt til Norge.
Les mer
layid-bilde24
Kinesisk hydrogenbil
En av de uventede og ukjente bilene som står i Shanghai heter Grove, er en ren hydrogenbil og er designet av Pininfarina.
Les mer
layid-bilde25
Pininfarina i Kina
Pininfarina stiller med flere biler i Shanghai. To av dem på et merke som heter Karma, etterfølger etter et danskspråklig forsøk.
Les mer
layid-bilde26
BYDs overflødighetshorn
BYD stiller på Shanghai-utstillingen med konseptbil og ny e-Serie. Og for ikke å dominere for mye hadde de noen presentasjoner for et par uke siden også. Et annet sted. Til sammen 23 nye biler i Shanghai, sier de.
Les mer
layid-bilde27
Stor spennvidde fra W
Les mer
toppsak-bilde28
Nytt og smått fra Hyundai
Det er hyggelig å kunne fortelle at ikke alt som debuterer i New York disse dagene er tre tonns slagskip med plass til en halv armé. Noen er litt mer forsiktige, som den nye Hyundai Venue.
Les mer
layid-bilde29
Kias vidunder-bil
Les mer
layid-bilde30
Mercedes lanserer ny GLS
Like før den er på markedet får BMW X7 en ny konkurrent å bryne seg på når Mercedes nå lanserer en ny generasjon av sin store SUV.
Les mer
layid-bilde31
Ny Subaru Outback
Subaru lanserer det de betegner som sjette generasjon Outback på bilutstillingen i New York. De lover den sikreste og mest komfortable Outback noensinne.
Les mer
layid-bilde32
Genesis gjør elbilen kompakt
Genesis er jo egentlig kjent som et luksusmerke som veldig ofte benytter målebåndet til Mercedes. Men til bilutstillingen i New York kommer de med en elbil som er virkelig kompakt.
Les mer
toppsak-bilde33
Nye motorer i Audi S5
Audi fortsetter elektrifiseringen og lanserer nye drivlinjer i S5 Coupé og Sportback.
Les mer
layid-bilde34
Aston Martins elektriske Rapide
Les mer
layid-bilde35
Ny brobygger fra Mercedes
Les mer
layid-bilde36
En smak av fremtid
Audi viser et konsept i Shanghai som har lite med dagens virkelighet å gjøre.
Les mer
layid-bilde37
Volkswagen viser sin nyeste ID.
På Shanghai-utstillingen som åpner om noen dager skal Volkswagen viser nok et eksempel på hva de kan bygge på sin elektriske plattform.
Les mer
layid-bilde38
Nye drivlinjer i Audis langturbiler
Når Audi nå lanserer nye utgaver av S6 og S7, har disse for første gang dieselmotor under panseret. Og de har realisert en teknologi vi fikk en smakebit av for flere år siden.
Les mer