img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Stor spennvidde fra W
W er et greit bilmerke. Det stammer fra Dubai og har ganske mange RUF-Porsche-detaljer innabords. De dukket opp i Shanghai med superbilene sine, men også med to andre. En stor SUV og en smart, funky selvkjørende.

Dette dreier seg om en ganske tett kontakt som strekker seg fra Torino over Dubai og til Kina.  For i den borteste enden finner vi Iconiq Motors, en av de mange kinesiske startup’ene, som her har fått hjelp fra W til å utvikle den store bilen sin. 

Men hvor henter W sin hjelp fra?

Jo, fra Italia. Først og fremst fra Magna Steyr Italia, der Alfredo Stola – ingen har vel i sin tid bygget flere konseptbiler for all verdens bilfabrikker enn akkurat han og hans firma – har en slags rådgiver-rolle.

Stola og Alois Ruf er gamle venner, og på mange måter de som ga W-bilene et innhold – og et utseende. Derfra kom først Lykan og så Fenyr, samtidig som selskapet har drevet med utvikling både av biler og av bilingeniør-studenter i Gulf-området.

Så dukket noen kinesere opp, og Magna Steyr Italia (aka Alfredo Stola) begynte å jobbe med den store persontransporteren.

Modeller av den sto på et verksted i Torino så tidlig som 2016, og en konseptversjon ble vist på Shanghai-utstillingen for to år siden.

Men nå var den på plass som produksjonsbil, ble vi lovet. Iconiq Seven, en SPV (Smart Passenger Vehicle).

To versjoner var på plass, begge på den samme batterielektriske plattformen. Men den ene var en ren VIP versjon med to enorme førsteklasse-på-fly seter og en 40-tommers LED-skjerm.

Den andre som en mer normal syv-seter, men med ekstremt fleksibelt interiør.

Bilen veier rundt 2500 kg, har en motor på 165 kW (224 hk) som mates fra et 95 kWh batteri. Det er ikke noen lynlading akkurat her, 8 timer til 90 %, men 45 minutter til 80 %, heter det!

Den har en toppfart på 160 og gjør 100 på under ti. 

Jeg håper målene dukker opp snart, for jeg har en følelse av at dette er svært.

Den andre bilen er imidlertid ikke svær.

Muse heter, den og er bygget for full autonomi. Den er faktisk en del av et kommende autonomi-prosjekt i Dubai. Det skal bygges en liten testflåte av den som skal operere på utvalgte strekninger i Dubai under Expo 2020 til sommeren, og som skal finnes i produksjonsversjon i 2023.

I tillegg til Magna Steyr Italia har W huket seg opp mot en teknologi-spesialist som heter Akka Technolgies. Det er de som overtok Bertone i 2016 og som nå fører arven videre. Dessuten er et ganske kjent selskap som heter Microsoft sterkt med i bildet her.

Men jeg tror ikke Akka/Bertone har vært involvert i designen – for den eksisterte før dette samarbeidet kom i gang.

De som brukte øynene på Genève-utstillingen i fjor så en spennende skalamodell av et eller annet på Magna Steyrs stand. Ingen ville fortelle hva det dreide seg om, og Stola, som nødig lyver til meg, så en annen vei.

Nå ser vi at det er første utkastet til Muse – så det er ikke et tilfeldig, ad-hoc innfall dette heller.

Tre meter brede dører hektet i taket bidrar til koreografien. Det er jo glass i nesten hele dørsiden også, så om de er oppe eller igjen, gjør nesten ikke noen forskjell.

Helelektrisk selvfølgelig, men også helelektronisk som skal gi deg (kunne du tro noe annet?) en unik og futuristisk mobilitets-opplevelse.

Mengder av skjermer og infotainment-systemer og enestående bruker-grensesnitt og sky-basert computer konnektivitet (dere vet hva jeg mener - eller ikke.)

Fire uavhengige pad’er – en til hver av de svingbare setene – gir deg individuell et-eller-annet gjennom CEO-UX – dette betyr altså bruker-opplevelse som går på Comfort, Entertainment og Office. (Jeg syns egentlig det høres morsommere ut å ta bussen.)

I tillegg er den utstyrt med cutting-edge cyber-security og all verdens sikkerhetssystemer.

Men legg merke til at det er et lite signal om familietilhørigheten her. Dersom Iconiq Seven hadde hatt forlenget lysstripe på panseret som forbandt høyre og venstre side, sammen med de skrå, vertikale lyssprekkene den allerede har, ville den og Muse hatt det samme lys-signalementet i front.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Folkelig Folkevogn
Volkswagen i Brasil har avduket en ny, kompakt-crosser. Den er først aktuell for lokale markeder, men kan på sikt bli global.
Les mer
layid-bilde1
Ladbar SUV fra Citroën
Nå starter salget av hybridversjonen av Citroën C5 Aircross. Vi gir deg priser og flere detaljer.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde3
Oppgradert Mini Countryman
Dagen generasjon Mini Countryman ble lansert i 2017. Dermed er tiden inne for en midtlivs oppgradering av både teknikk og design.
Les mer
layid-bilde4
Vårnyheter i kø hos BMW
BMW priser våren med en rekke nyheter og oppgraderinger. Mest aktuelt for Norge er en ny ladbar stasjonsvogn - med firehjulsdrift.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Effektiv kombinasjon
Mercedes-forhandlere i Tyskland åpner nå for salg av GLC 300 de, en modell som kan bli midt i blinken for det norske markedet.
Les mer
layid-bilde6
Muskel-SUV fra Alpina
BMW-spesialistene hos Alpina er klar med sin spesialversjon av BMWs største SUV. Her er det muskelkraft og luksus i utsøkt kombinasjon.
Les mer
layid-bilde7
Her er Porsche 911 Targa
Med 911 Targa lanserer Porsche sin tredje karosserivariant av den nye sportsbilen. Den er på plass i august.
Les mer


layid-bilde8
Ny variant på Kamiq
Les mer
toppsak-bilde9
Nå kommer Fords store Explorer
For et år siden annonserte Ford at de skulle hente 7-seteren Explorer til Norge. Nå er den endelig på plass.
Les mer
layid-bilde10
Retro i ny innpakning
Les mer
layid-bilde11
Kinesisk designperle skal til Europa
Les mer
layid-bilde12
Amerikansk bestselger til Norge
Les mer
layid-bilde13
Skoda leverer i pose og sekk
Når Skoda lanserer sin etterlengtede el-SUV gir de kundene mange valgmuligheter.
Les mer
layid-bilde14
Volumselgere på løpende bånd
For noen uker siden hadde de færreste nordmenn hørt om Xpeng. Nå har det kinesiske merket lansert nok en ny modell. Den er som skapt for Norge.
Les mer
toppsak-bilde15
Stor kineser til Europa - via Norge
Du ser elbussene deres daglig i Stor-Oslo, men nå vil kinesiske BYD også selge sine personbiler i Norge. Og hva er vel mer naturlig enn å starte i Norge?
Les mer
layid-bilde16
Aggressiv prising på ny elbil
Les mer
layid-bilde17
Peugeot realiserer muskelbil
Les mer
layid-bilde18
A6 Avant som ladbar hybrid
Audi lanserer A6 Avant som ladbar hybrid. Den får anstendig rekkevidde, men mister plass i bagasjerommet.
Les mer
layid-bilde19
Ny Kina-bil til Norge
I februar observerte vi denne på prøveskilter i Oslo. Nå er det klart at Xpeng G3 skal selges i Norge, som en konkurrent til Tesla Model Y og en rekke andre nykommere som er på vei.
Les mer
layid-bilde20
Genesis imponerer igjen og igjen
Hyundais luksusmerke lar vente på seg i Europa, men det hindrer dem ikke å hoste opp den ene skjønnheten etter den andre.
Les mer
layid-bilde21
Tre sylindre pluss strøm for Land Rover
Nå er den nye drivlinjen for Range Rover Evoque og Land Rover Discovery Sport offentlig. En kjent motor er kappet til tre sylindre, og det ligger 109 ekstra hester i bakakselen.
Les mer
layid-bilde22
Her kommer Yaris Cross
Toyota hadde planlagt å lansere sin nye kompakt-SUV på bilutstillingen i Genève. Slik gikk det som kjent ikke, men i dag er den presentert virtuelt. Vi gir deg de viktigste nyhetene.
Les mer
toppsak-bilde23
Audi A3 i alternativ form
Her er de første bildene av Audi A3 Sedan. Hvem sa at kompakte sedaner ikke kunne være elegante?
Les mer
layid-bilde24
El-Lexus med lang lade-tid og kort rekkevidde
I løpet av oktober slipper Lexus løs elektrisk UX 300e i Norge. Den burde hatt bedre rekkevidde og større hurtigladefart.
Les mer
layid-bilde25
Klodens siste analoge superbil
T50 heter Gordon Murrays nyeste superbil. Hans 50. konstruksjon - de fleste geniale, og hans 50. år som bilkonstruktør. 100 kjennere har virkelig noe å se frem til.
Les mer
layid-bilde26
Aks som nærmer seg umulig
Hvor raskt kan man kjøre fra null til 100? En gruppe japanske entusiaster har jobbet et par år med svaret. Nå skal resultatet i produksjon, i femti eksemplarer.
Les mer
layid-bilde27
Frem fra glemselen
Les mer
toppsak-bilde28
Nathalie var klar
I fjor møtte vi en av de gamle Genèvekrigerne i helt ny sammenheng. Gumpert hadde inngått et slags kompaniskap med kinesiske Aiways.
Les mer
layid-bilde29
Monoton? Ikke akkurat
Les mer
layid-bilde30
Valkyrien nærmer seg
Aston Martin har nettopp sluppet noen bilder av sin toppmodell i landeveis-utgave, samtidig som de forteller om tre modeller som deltar i sertifiseringsarbeidet. Bilen nærmer seg åpenbart produksjon.
Les mer
layid-bilde31
Flere Volvoer med plugg
Volvo utvider satsingen på ladbare hybrider i Norge og lanserer et nytt motoralternativ på modellene V60 og XC60. Samtidig ruller Volvo nå ut et nytt begrep - Recharge.
Les mer
layid-bilde32
Carmen fra Boulogne
I fjor var det en arving av Hispano Suiza-grunnleggeren som møtte opp i Genève med en ganske omfattende konseptutgave av luksusbilen. I år skulle han vært der med en litt mer sportslig versjon.
Les mer
toppsak-bilde33
Apex må vente
Her har vi en annen kjapp bil vi gjerne skulle møtt i Genève. Bilen var klar den, men utstillingen var ikke. Noen detaljer fikk vi da.
Les mer
layid-bilde34
En kineser som kommer
Les mer
layid-bilde35
En ny stjerne fra Sri Lanka
Les mer
layid-bilde36
Eksklusiv Zenvo-presentasjon
Zenvo er fast innslag på Genève-messen. I år måtte de i stedet invitere til et privat lite selskap hjemme i Danmark.
Les mer
layid-bilde37
Gammelt nytt fra Eadon Green
Eadon Green har ikke vært i Genève mer enn et par år. Men er så gjennomført eksentrisk at et besøk der er obligatorisk. I år må vi dessverre gjøre besøket virtuelt isteden.
Les mer
layid-bilde38
Fra Bulgaria med en god idé
Opprinnelig kom Sin Cars fra Bulgaria, men i dag tilhører de den spennende underskogen av britiske spesialprodusenter. Men her betyr «spesial» litt mer enn bare en og annen sportsbil.
Les mer