img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
7 bilder i galleri
BYDs overflødighetshorn
BYD stiller på Shanghai-utstillingen med konseptbil og ny e-Serie. Og for ikke å dominere for mye hadde de noen presentasjoner for et par uke siden også. Et annet sted. Til sammen 23 nye biler i Shanghai, sier de.

Jeg er glad jeg ikke bor sammen med BYD. Det høres ganske travelt ut.

Det er bare et par uker siden de sendte meg en melding om at de viste ni nye biler på en spesielt event i Beijing, og så var det noe med verdens lengste el-buss, og premiere på elektrisk lastebil og liten varebil i Spania, og de skal bygge en enskinne-bane for kollektivtransport i Brasil og … det er noe hele tiden.

En av de nye bilene som ble forhåndsvist i Beijing het forresten Song, en annen Tang – fine navn da.

Fine navn på designerne også – og de ble fremført nesten mer enn bilene ved åpningen av Shanghai.

BYD, som roser seg av å være i absolutt front når det gjelder elbil-teknologi, har nemlig lenge vært – med rette – kritisert for designen.

Da har de gjort som kinesere gjør – det har kjøpt et toppet lag og håper det skal løse alle problemer.

Wolfgang Egger, stort navn hos Alfa Romeo (8C) og deretter hos Audi før han av en eller annen grunn ble sidelinjet til Italdesign – langt borte fra alt som betydde noe.

Han ble hentet av BYD for 16 måneder siden – altfor kort tid til at man kan spore noe av hans innflytelse på bilene ennå, bortsett kanskje fra konseptbiler.

Han sørget kjapt for å hente inn en annen bekjent. JuanMa Lopez hadde vært sjef for interiørdesign hos Seat i mange år før han gikk til Ferrari der han har vært de siste. Han er nå en meget fersk sjef for eksteriørdesign hos BYD.

Og Michele Jauch-Paganetti er enda ferskere. Han har nesten ikke klart å endre profilen sin på sosiale medier en gang – ankom Shanghai direkte fra stillingen som advanced design-mann på Mercedes-Benz sitt «hemmelige» studio i Como før de flyttet fra Italia til Frankrike.

Det er disse tre som nå skal sørge for at BYD får den suksessen de syns de fortjener. Det aller meste bygget på en ny batterielektrisk plattform de kaller BNA-arkitekturen (Byd New Architecture).

Akkurat det navnet er greit nok. Jeg syns ikke det er fullt så greit når Egger og de andre snakker om et designspråk de kaller Dragon Face 2.0.

Hadde jeg kalt noen Drage-tryne er jeg redd et hyggelig forhold ikke hadde vært det lenger.

Og de stopper ikke der, de snakker om drage-bart eller drage-rygg eller drage-skjell – det er vel ikke denne måte BYD-sjefen, Wang Chuanfu, hadde sett for seg selskapets design-oppvåkning.

Kanskje det blir bedre enn jeg frykter. Konseptbilen ser svært bra ut – den kunne stått på Italdesigns stand i år, og vi hadde trodd det.

E-Seed GT heter den, har klassiske dramadører festet i taket, og et eksteriør der flatene er meget bedre kontrollert enn det du ser på de fleste kinesiske super-konseptbiler.

Nå har vel sannsynligvis ikke denne bilen noe annet formål enn å fortelle at BYD er på god vei også i estetikk-avdelingen.

Noen planer om å bygge noe slikt tror jeg ikke de har. Sånn barnslig moro overlater de til alle 1000-hesters start-up’ene.

Da er Song Pro meget mer konkret. En ganske massiv SUV, bygget på BNA med 2712 mm akselavstand. En stor femseter og med noe de kaller «bibliotek-kvalitet» – det går vel både på støynivå og komfort.

Det er forresten en litt større SUV der også. Tang hetere den og byr på den – åpenbart – typiske kinesiske seteløsningen med 2 + 2 + 2.

BYD sparer ikke på konfekten når de beskriver alt det elektroniske innholdet – i tillegg til det som finnes i drivenheten. Det virker som de har alt de mest krevende av europeiske kunder krever – pluss ca. 25 %.

Dessuten er de litt konkrete når de forteller om den nye e-serien. E1, E2 og S2. E1 er bybilstørrelse, E2 er en kompakt firedørs mens S2 er SUV-versjonen av den.

300 km rekkevidde (rekkeviddeangst har visst ikke samme betydning i Kina), og den kan lades til 100 km på 12 minutter.

Selvfølgelig bruker BYD sin lokale suksess for alt den er verdt. I et år med nedgang i hjemlig produksjon og salg, økte BYD salget av sine «new energy»-biler med 24 % og endte på 227.000 enheter.

For fjerde år på rad ble de verdensmester i denne øvelsen – for femte år i Kina!

Da burde det vel snart være på tide at andre markeder også fikk litt nærmere kontakt med dette fenomenet.

Hvor lenge er det forresten siden den norske Subaru-importøren fortalte at de hadde gitt opp all kontakt med BYD?

Det er i hvert fall 11 år siden vi fortalte om forbindelsen for første gang. http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=31930

Det er en historie her, et eller annet sted. 



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde1
De morsomme Golf-variantene
Golf GTI har i årevis hatt sin tilhengerskare, men hva skjer når skjerpede utslippskrav tvinger frem et nytt alternativ?
Les mer
layid-bilde2
DS på gode avveier
Er det DS vi må støtte oss til for å få noen konseptideer som er litt annerledes? Aero Sport Lounge virker svært lovende blant alle såpestykkene med påklistrete aerodynamiske finesser.
Les mer
layid-bilde3
Appetittvekkere fra Skoda
Skoda viser skisser av den nye generasjonen Octavia RS som skal avdukes om en snau måned.
Les mer
layid-bilde4
Kompakt elbil fra Renault
Renault viser foreløpig siste tilskudd i sin elbil-familie når Genève-utstillingen åpner neste uke. Det er foreløpig ikke tatt stilling til om den tas til Norge gjennom offisielle kanaler.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ny stjerne fra Polestar
Polestar kommer til å delta i Genève, blant annet med en flunkende ny konseptbil. Det legges vekt på bærekraft og menneske-maskin-interface. Hva ellers er nytt?
Les mer
layid-bilde6
Amerikansk hyperbil til Genève
Så deilig å kunne slå fast at en av Genève-debutantene med skikkelig flærr går på bensin og ikke strøm. V-åtter og bare bitte små batterier.
Les mer
layid-bilde7
DS viser nytt flaggskip
Luksusmerket i PSA-familien, DS, viser en ny luksusmodell som kan få spesiell appell i Norge og Kina.
Les mer


layid-bilde8
Facelift på Volvos 90-serie
Les mer
toppsak-bilde9
Her er nye Cupra Leon
Når Leon Cupra blir Cupra Leon blir den en spydspiss for Seats morobilmerke. Du får den i to karosseriformer og med ulike drivlinjer, en av dem elektrifisert for å gi mest mulig kjøreglede.
Les mer
layid-bilde10
Her er BMW-en mange har ventet på
Les mer
layid-bilde11
Toppløst på øverste hylle
Les mer
layid-bilde12
Bare se, men ikke røre
Les mer
layid-bilde13
Og navnet blir …
Skoda avslører navnet på sin kommende el-SUV som mange nordmenn venter spent på.
Les mer
layid-bilde14
Citroën oppgraderer C3
Tiden er moden for en midtlivs oppgradering av Citroën C3. Her er de første bildene av bilen som kommer til sommeren.
Les mer
toppsak-bilde15
McLaren utvikler hybrider
SPIONBILDER: Selv sportsbilprodusentene må tilpasse seg stadig strengere utslippskrav for å overleve. Her er en fremtidig modell fra McLarens «folkerekke».
Les mer
layid-bilde16
En Skoda for India
Les mer
layid-bilde17
Ny Megane kan bli attraktiv i Norge
Les mer
layid-bilde18
Kia fornyer Sorento
Når Kia på den kommende Genève-utstillingen drar lakenet av en ny Sorento er det særlig ett moment som kan påvirke salget i Norge.
Les mer
layid-bilde19
Mercedes røper fremtiden
Til sommeren lanserer Mercedes en ansiktsløftet E-Klasse spekket med ny teknologi. Her får du noen smakebiter.
Les mer
layid-bilde20
Nå kan du bestille nye Golf 8
Volkswagen har nå offentliggjort prisen på lanseringsmodellen av nye Golf 8 i Norge og samtidig åpnet ordrebøkene.
Les mer
layid-bilde21
Nytt blad i postkassen - Bil blir til Bil Autofil
Velkommen til ny tidsregning for bilblader i Norge. For bladet Bil er ikke lenger bare Bil, men også Autofil. Bil Autofil.
Les mer
layid-bilde22
Nye ladbare Kia-modeller
Kia utvider tilbudet for dem som ønsker en ladbar hybrid. To nye modeller er på plass i løpet av våren.
Les mer
toppsak-bilde23
Helt ny Seat Leon
Seat har i dag presentert fjerde generasjon Leon. Den spanske fetteren har mye til felles med nye Golf.
Les mer
layid-bilde24
Oppfrisket Smart
Etter tre år på markedet får dagens generasjon av Smart-modellene et ansiktsløft. Og nå følger resten av verden i Norges fotefar.
Les mer
layid-bilde25
Så dyr blir nye Land Rover Defender
Den norske Land Rover-importøren har sluppet prisene for nye Defender 110. Direkte billig blir den ikke.
Les mer
layid-bilde26
Variasjoner over Kamiq
De første bilene kom til Norge like før årsskiftet, men snart kommer nye utstyrsvarianter av kompakt-SUV-en Kamiq.
Les mer
layid-bilde27
Ny BMW-motor til Supra
Les mer
toppsak-bilde28
Ford lanserer nye hybrider
Ford lanserte i fjor vår Mondeo stasjonsvogn i hybridutgave. Neste år følger ytterligere to familiebiler med tilsvarende drivlinje.
Les mer
layid-bilde29
Konsept for India
Les mer
layid-bilde30
Nå får Kona enda lengre rekkevidde
Hyundai Kona er blant elbilene i det moderate prissjiktet med best rekkevidde. Nå blir den enda bedre.
Les mer
layid-bilde31
Bestillingsklar el-Volvo
Den norske Volvo-organisasjonen åpner i dag for bestilling av merkets første elbil, XC40 Recharge. Men du rekker å spise mange ventepølser før du har den i garasjen.
Les mer
layid-bilde32
Første SUV fra Hyundais luksusmerke
Genesis har i dag vist sin første SUV for publikum på hjemmebane. Betegnelsen indikerer at det kan komme både større og mindre modeller i fremtiden.
Les mer
toppsak-bilde33
Andre generasjon Mirai
Toyota er sammen med Hyundai de to produsentene som leverer hydrogenbiler på det norske markedet. Nå trenger du ikke lenger være ihuga hydrogen-entusiast for å velge en Mirai.
Les mer
layid-bilde34
Toyota viser skisse av kompakt-SUV
Les mer
layid-bilde35
Belgisk Blå
Les mer
layid-bilde36
Toyota GR Yaris
Toyota er mer kjent for praktiske og driftssikre biler enn for sportslige egenskaper. Men de overrasker innimellom. Som her.
Les mer
layid-bilde37
Opel topper Insignia-familien
Opel får en ny toppmodell når den oppdaterte versjonen av Insignia GSi debuterer på bilutstillingen i Brussel denne uken.
Les mer
layid-bilde38
Renault-modeller blir strømførende
Renault avslører nå detaljer om to nye, elektrifiserte modeller som begge får tilleggsbetegnelse E-Tech.
Les mer