img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
7 bilder i galleri
BYDs overflødighetshorn
BYD stiller på Shanghai-utstillingen med konseptbil og ny e-Serie. Og for ikke å dominere for mye hadde de noen presentasjoner for et par uke siden også. Et annet sted. Til sammen 23 nye biler i Shanghai, sier de.

Jeg er glad jeg ikke bor sammen med BYD. Det høres ganske travelt ut.

Det er bare et par uker siden de sendte meg en melding om at de viste ni nye biler på en spesielt event i Beijing, og så var det noe med verdens lengste el-buss, og premiere på elektrisk lastebil og liten varebil i Spania, og de skal bygge en enskinne-bane for kollektivtransport i Brasil og … det er noe hele tiden.

En av de nye bilene som ble forhåndsvist i Beijing het forresten Song, en annen Tang – fine navn da.

Fine navn på designerne også – og de ble fremført nesten mer enn bilene ved åpningen av Shanghai.

BYD, som roser seg av å være i absolutt front når det gjelder elbil-teknologi, har nemlig lenge vært – med rette – kritisert for designen.

Da har de gjort som kinesere gjør – det har kjøpt et toppet lag og håper det skal løse alle problemer.

Wolfgang Egger, stort navn hos Alfa Romeo (8C) og deretter hos Audi før han av en eller annen grunn ble sidelinjet til Italdesign – langt borte fra alt som betydde noe.

Han ble hentet av BYD for 16 måneder siden – altfor kort tid til at man kan spore noe av hans innflytelse på bilene ennå, bortsett kanskje fra konseptbiler.

Han sørget kjapt for å hente inn en annen bekjent. JuanMa Lopez hadde vært sjef for interiørdesign hos Seat i mange år før han gikk til Ferrari der han har vært de siste. Han er nå en meget fersk sjef for eksteriørdesign hos BYD.

Og Michele Jauch-Paganetti er enda ferskere. Han har nesten ikke klart å endre profilen sin på sosiale medier en gang – ankom Shanghai direkte fra stillingen som advanced design-mann på Mercedes-Benz sitt «hemmelige» studio i Como før de flyttet fra Italia til Frankrike.

Det er disse tre som nå skal sørge for at BYD får den suksessen de syns de fortjener. Det aller meste bygget på en ny batterielektrisk plattform de kaller BNA-arkitekturen (Byd New Architecture).

Akkurat det navnet er greit nok. Jeg syns ikke det er fullt så greit når Egger og de andre snakker om et designspråk de kaller Dragon Face 2.0.

Hadde jeg kalt noen Drage-tryne er jeg redd et hyggelig forhold ikke hadde vært det lenger.

Og de stopper ikke der, de snakker om drage-bart eller drage-rygg eller drage-skjell – det er vel ikke denne måte BYD-sjefen, Wang Chuanfu, hadde sett for seg selskapets design-oppvåkning.

Kanskje det blir bedre enn jeg frykter. Konseptbilen ser svært bra ut – den kunne stått på Italdesigns stand i år, og vi hadde trodd det.

E-Seed GT heter den, har klassiske dramadører festet i taket, og et eksteriør der flatene er meget bedre kontrollert enn det du ser på de fleste kinesiske super-konseptbiler.

Nå har vel sannsynligvis ikke denne bilen noe annet formål enn å fortelle at BYD er på god vei også i estetikk-avdelingen.

Noen planer om å bygge noe slikt tror jeg ikke de har. Sånn barnslig moro overlater de til alle 1000-hesters start-up’ene.

Da er Song Pro meget mer konkret. En ganske massiv SUV, bygget på BNA med 2712 mm akselavstand. En stor femseter og med noe de kaller «bibliotek-kvalitet» – det går vel både på støynivå og komfort.

Det er forresten en litt større SUV der også. Tang hetere den og byr på den – åpenbart – typiske kinesiske seteløsningen med 2 + 2 + 2.

BYD sparer ikke på konfekten når de beskriver alt det elektroniske innholdet – i tillegg til det som finnes i drivenheten. Det virker som de har alt de mest krevende av europeiske kunder krever – pluss ca. 25 %.

Dessuten er de litt konkrete når de forteller om den nye e-serien. E1, E2 og S2. E1 er bybilstørrelse, E2 er en kompakt firedørs mens S2 er SUV-versjonen av den.

300 km rekkevidde (rekkeviddeangst har visst ikke samme betydning i Kina), og den kan lades til 100 km på 12 minutter.

Selvfølgelig bruker BYD sin lokale suksess for alt den er verdt. I et år med nedgang i hjemlig produksjon og salg, økte BYD salget av sine «new energy»-biler med 24 % og endte på 227.000 enheter.

For fjerde år på rad ble de verdensmester i denne øvelsen – for femte år i Kina!

Da burde det vel snart være på tide at andre markeder også fikk litt nærmere kontakt med dette fenomenet.

Hvor lenge er det forresten siden den norske Subaru-importøren fortalte at de hadde gitt opp all kontakt med BYD?

Det er i hvert fall 11 år siden vi fortalte om forbindelsen for første gang. http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=31930

Det er en historie her, et eller annet sted. 



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde1
Så lang rekkevidde får elektrisk Opel Corsa
Opel har sluppet mer informasjon og bilder av den elektriske Corsa-modellen.
Les mer
layid-bilde2
58 km elektrisk DS-7 Crossback-rekkevide
Det er nå klart at når ladbare DS 7 Crossback E-Tense ankommer utpå høsten, vil den oppgitte elektriske rekkevidden være 58 km etter WLTP-normen.
Les mer
layid-bilde3
Oppgraderer Discovery
Ny grill, nye støtfangere og LED-lykter foran og bak er den synlige endringen på Land Rover Discovery Sport, men Snart blir Land Rover Discovery Sport også ladbar.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan alle reservere Hondas lille elbil
Tirsdag morgen åpnet Honda for at alle som ville kunne reservere den lille elbilen e.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Bildrømmer fra Uganda
Hvorfor skal ikke Afrika, nummer to i verden både i areal og folketall, ha sin egen, selvstendige bilindustri? I Uganda er de nå i ferd med å realisere en slik tanke.
Les mer
layid-bilde6
Her er Fords nye råtass
Ford viste i dag frem de første bildene av den helt nye råtassen Ford Focus ST som stasjonsvogn.
Les mer
layid-bilde7
Audi strammer opp A4
Audi A4 får en facelift etter fire år på markedet. I den forbindelse lanseres en supersprek dieselvariant.
Les mer


layid-bilde8
MINIs sprekeste får mer krutt under panseret
Les mer
toppsak-bilde9
Opel Grandland X Hybrid4: Ladbar 300-hester med 4x4
Opel fortsetter sin strategi mot elektrifisering av alle modeller når de mot slutten av året lanserer Grandland X Hybrid4.
Les mer
layid-bilde10
Den siste av arten?
Les mer
layid-bilde11
Nå kan du bestille Volkswagen ID.
Les mer
layid-bilde12
Snart oppgraderes Kona
Les mer
layid-bilde13
Den måtte jo bare realiseres
Nå avslører Porsche en dårlig skjult hemmelighet - deres nydelige Speedster settes i produksjon.
Les mer
layid-bilde14
Mercedes EQC: Prisen er klar
Fra i dag og noen uker fremover skal journalister fra hele Europa kjøre Mercedes EQC i området rundt hovedstaden. Nå er norsk pris klar.
Les mer
toppsak-bilde15
Elbil med Morgan-gener
For en gangs skyld, når vi presenterer en ny elbildrøm fra et start-up-selskap, er den verken kinesisk eller overdrevent Super. Men engelsk og ganske kjapp allikevel.
Les mer
layid-bilde16
Sniktitt på ny 8-er
Les mer
layid-bilde17
Ladbar DS får norsk pris
Les mer
layid-bilde18
Hyundai oppgraderer Ioniq
Hyundai har i dag sendt ut de første bildene av en oppgradert Ioniq. De viktigste endringene er økt rekkevidde og nytt sikkerhetsutstyr.
Les mer
layid-bilde19
Mercedes EQC i nærmiljøet
Her er Mercedes EQC knipset på Fornebu. Neste uke kan du se flere av dem i Oslo-området.
Les mer
layid-bilde20
Prisløft for ny Soul
Prisene økes betydelig når nye e-Soul tar overfor for første generasjon Soul EV. På kjøpet får du mer rekkevidde og nytt utstyr.
Les mer
layid-bilde21
Lotus i sitt andre hjemland
Det var på tide at Lotus fikk en skikkelig lansering i Kina etter at Geely overtok henne fra Proton for ett år og elleve måneder siden. I Shanghai bød hun faktisk på en av de virkelige store meldingene.
Les mer
layid-bilde22
Mystisk kineser i New York
De som følger med hadde nok ventet denne bilen på Shanghai-utstillingen. I stedet dukket den opp i New York. Her er bakgrunnen mer utydelig enn det som er vanlig med kinesiske superbiler man aldri har hørt om før.
Les mer
toppsak-bilde23
Ny Passat GTE på snarvisitt i Norge
Torsdag var den nye ladbare versjonen av Volkswagen Passat på snarvisitt til Norge.
Les mer
layid-bilde24
Kinesisk hydrogenbil
En av de uventede og ukjente bilene som står i Shanghai heter Grove, er en ren hydrogenbil og er designet av Pininfarina.
Les mer
layid-bilde25
Pininfarina i Kina
Pininfarina stiller med flere biler i Shanghai. To av dem på et merke som heter Karma, etterfølger etter et danskspråklig forsøk.
Les mer
layid-bilde26
BYDs overflødighetshorn
BYD stiller på Shanghai-utstillingen med konseptbil og ny e-Serie. Og for ikke å dominere for mye hadde de noen presentasjoner for et par uke siden også. Et annet sted. Til sammen 23 nye biler i Shanghai, sier de.
Les mer
layid-bilde27
Stor spennvidde fra W
Les mer
toppsak-bilde28
Nytt og smått fra Hyundai
Det er hyggelig å kunne fortelle at ikke alt som debuterer i New York disse dagene er tre tonns slagskip med plass til en halv armé. Noen er litt mer forsiktige, som den nye Hyundai Venue.
Les mer
layid-bilde29
Kias vidunder-bil
Les mer
layid-bilde30
Mercedes lanserer ny GLS
Like før den er på markedet får BMW X7 en ny konkurrent å bryne seg på når Mercedes nå lanserer en ny generasjon av sin store SUV.
Les mer
layid-bilde31
Ny Subaru Outback
Subaru lanserer det de betegner som sjette generasjon Outback på bilutstillingen i New York. De lover den sikreste og mest komfortable Outback noensinne.
Les mer
layid-bilde32
Genesis gjør elbilen kompakt
Genesis er jo egentlig kjent som et luksusmerke som veldig ofte benytter målebåndet til Mercedes. Men til bilutstillingen i New York kommer de med en elbil som er virkelig kompakt.
Les mer
toppsak-bilde33
Nye motorer i Audi S5
Audi fortsetter elektrifiseringen og lanserer nye drivlinjer i S5 Coupé og Sportback.
Les mer
layid-bilde34
Aston Martins elektriske Rapide
Les mer
layid-bilde35
Ny brobygger fra Mercedes
Les mer
layid-bilde36
En smak av fremtid
Audi viser et konsept i Shanghai som har lite med dagens virkelighet å gjøre.
Les mer
layid-bilde37
Volkswagen viser sin nyeste ID.
På Shanghai-utstillingen som åpner om noen dager skal Volkswagen viser nok et eksempel på hva de kan bygge på sin elektriske plattform.
Les mer
layid-bilde38
Nye drivlinjer i Audis langturbiler
Når Audi nå lanserer nye utgaver av S6 og S7, har disse for første gang dieselmotor under panseret. Og de har realisert en teknologi vi fikk en smakebit av for flere år siden.
Les mer