img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img
4 bilder i galleri
Kia e-Soul: Lang rekke-vidde – ukjent pris
Norge er så tidlig ute med å lansere splitter ny Kia e-Soul med inntil 452 km WLTP-målt rekkevidde at prisen ikke er ferdigforhandlet.

Nordmenn kan knapt få nok av Kias elektriske biler. Derfor slippes e-Soul tidligere i Norge enn i resten av Europa. Ja, de første demobilene er allerede her, men da forhandlerne reiste hjem på torsdag etter å ha blitt foret med informasjon om motoreffekter, rekkevidder, utstyrspakker og ambisjoner, var det to viktige ting som manglet: Prisen og muligheten til å henge tilhenger etter bilen.

Lange ventelister
Kia Bil Norges største utfordring for tiden er tydeligvis å skaffe nok biler for å unngå at de 7500 ventelistekundene til e-Niro (5500 kunder) og e-Soul (2000 kunder) vender Kia og ventelistene ryggen og løper til de med kort leveringstid som BMW, Nissan, Renault, Tesla og Volkswagen.

Når Kia nå slipper ny e-Soul er det kun de elektriske variantene som er interessante for Norge. Siden Kia er en del av Hyundai-konsernet, bygges e-Soul over samme tekniske lest som Hyundai-suksessen Kona Electric.

To batteri/motorvalg
Men med en forskjell: Der Hyundai i Norge valgte bort varianten med svakest motor og kortest rekkevidde, velger, i hvert fall foreløpig, Kia begge variantene: 136 hk/395 Nm/39,2 kWh/276 km rekkevidde, alternativt 204 hk/395 Nm/64 kWh/452 km rekkevidde.

Importøren tror, men innrømmer at det blir ren gjetning, at halvparten vil mene at det holder med den korteste rekkevidden.

Jeg er overbevist om at prisdifferansen avgjøre valget. Blir prisforskjellen stor kan prognosen være rett.

Liten batteripakke ledsages altså av 136 hk/395 Nm sterk motor. Siden den store batteripakken veier 140 kg mer plusser Kia på motoreffekten med 68 hk uten at strømforbruket øker (15,7 kWh/100 km med største batteripakke).

Uavklart pris
Den uavklarte prisen indikerer at Kia Bil Norge ikke er enig med Kia i Europa om hva som er rett pris. Her får du litt hjelp til hvordan prisbildet bør seg ut med størst batteripakke (64 kWh): Hyundai Kona koster fullspekket 350.000 kroner, Kia Niro fullspekket 370.000 kroner, Nissan Leaf med 62 kWh batteri og e+ utstyrspakke 373.000 kroner og Opel Ampera-e 397.900 kroner.

Så rundt 350.000 kroner for en godt utstyrt e-Soul med 64 kWh batteri kan være et bra utgangspunkt. Toppspekket Leaf med 40 kWh koster 306.000 kroner. Da kan ikke e-Soul med tilsvarende batteri koste en krone mer.

Uansett betyr det et betydelig prisløft ved at dagens dyreste Soul EV koster 265.100 kroner.

Alt nytt
Alt er nytt på Soul, men den karakteristisk firkantede formen beholdes. Bilen er nå lengre, bredere, og lavere enn forgjengeren samtidig som bagasjerommets volum øker fra 281 til 315 liter som fortsatt er lite for en 4,20 meter lang bil. Ganske nær like store Opel Ampera-e laster eksempelvis 381 liter bagasje.

Kia i Norge sliter med å få produsenten til å forstå det særnorske tilhengerbehovet. Derfor kan Kias importdirektør Irene Solstad foreløpig ikke si noe om når Kia kommer til å si ja til tilhengerfeste, og hvis det skjer hva tilhengervekten blir. Det eneste som er klart er at Kia har kjørt omfattende tester og at produsenten er i tenkeboksen.

Som de andre asiatiske produsentene valgte Kia på første generasjon Soul EV Chademo som hurtigladestandard. På e-Soul som på e-Niro erstattes porten nå med den europeiske standarden, CCS samtidig som ladefarten økes fra 50 til 80 kW. Inntil 7,2 kW beholdes som maksfart på energi fra hjemmeladeren.

Modell

Kia e-Soul

Kia e-Niro

Hyundai Kona EV

Hyundai Ioniq

Pris fra

Ikke klar

370.600

325.000

244.000

H/L/B

420/180/161 cm

438/181/157 cm

418/180/157 cm

447/182/145 cm

Akselavstand

260 cm

270 cm

260 cm

270 cm

Bakkeklaring

15,3 cm

15,5 cm

15,8 cm

---

Bagasjerom

315 - 1339 liter

485 – 1405 liter

332 – 1114 liter

350 – 1410 liter

Batteri

39,2/64 kWh

64 kWh

64 kWh

28 kWh

Batterivekt

317/457 kg

453 kg

453 kg

---

Hurtiglading

80 kW

80 kW

80 kW

70 kW

Ombordlader

7,2 kW

7,2 kW

7,2 kW

7,2 kW

Motor

136 hk/395 Nm

 

 

120 hk/295 Nm

 

204 hk/395 Nm

204 hk/395 Nm

204 hk/395 Nm

 

0-100 km/t

9,7/7,6 sek

7,8 sek

7,6 sek

9,9 sek

Toppfart

156/167 km/t

167 km/t

167 km/t

165 km/t

Forbruk WPLT

15,6/15,7 kWh

14,9 kWh*

15,4 kWh

11,4 kWh*

Rekkevidde WLTP

276/452 km

485 km

449 km

280 km*

Vekt

1593/1682 kg

1791 kg

1685 kg

1420 kg

Tilhengervekt

Ikke avklart

Ikke avklart

0 kg

0 kg

* NEDC

 

 

 

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
BYDs overflødighetshorn
BYD stiller på Shanghai-utstillingen med konseptbil og ny e-Serie. Og for ikke å dominere for mye hadde de noen presentasjoner for et par uke siden også. Et annet sted. Til sammen 23 nye biler i Shanghai, sier de.
Les mer
layid-bilde1
Stor spennvidde fra W
W er et greit bilmerke. Det stammer fra Dubai og har ganske mange RUF-Porsche-detaljer innabords. De dukket opp i Shanghai med superbilene sine, men også med to andre. En stor SUV og en smart, funky selvkjørende.
Les mer
layid-bilde2
Nytt og smått fra Hyundai
Det er hyggelig å kunne fortelle at ikke alt som debuterer i New York disse dagene er tre tonns slagskip med plass til en halv armé. Noen er litt mer forsiktige, som den nye Hyundai Venue.
Les mer
layid-bilde3
Kias vidunder-bil
Kia satte en slags ny rekord på New York utstillingen. Messens mest pompøse, ubegripelige presseskrytemelding. La oss bare slå fast at deres HabaNiro er verdens første ECEV - «Everything Car» og EV!
Les mer
layid-bilde4
Mercedes lanserer ny GLS
Like før den er på markedet får BMW X7 en ny konkurrent å bryne seg på når Mercedes nå lanserer en ny generasjon av sin store SUV.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ny Subaru Outback
Subaru lanserer det de betegner som sjette generasjon Outback på bilutstillingen i New York. De lover den sikreste og mest komfortable Outback noensinne.
Les mer
layid-bilde6
Genesis gjør elbilen kompakt
Genesis er jo egentlig kjent som et luksusmerke som veldig ofte benytter målebåndet til Mercedes. Men til bilutstillingen i New York kommer de med en elbil som er virkelig kompakt.
Les mer
layid-bilde7
Nye motorer i Audi S5
Audi fortsetter elektrifiseringen og lanserer nye drivlinjer i S5 Coupé og Sportback.
Les mer


layid-bilde8
Aston Martins elektriske Rapide
Les mer
toppsak-bilde9
Ny brobygger fra Mercedes
Til bilutstillingen i Shanghai har Mercedes med seg en ny konseptbil. Jeg kan love at den er på gata innen et års tid.
Les mer
layid-bilde10
En smak av fremtid
Les mer
layid-bilde11
Volkswagen viser sin nyeste ID.
Les mer
layid-bilde12
Nye drivlinjer i Audis langturbiler
Les mer
layid-bilde13
Ny farge og nytt navn
Mitsubishi skal presentere en ny konseptbil på bilutstillingen i Shanghai. Men denne har vi sett før.
Les mer
layid-bilde14
Tesla utvider tilbudet
Det har strømmet inn nye biler fra Tesla den siste måneden, men snart kan strømmen bli enda sterkere.
Les mer
toppsak-bilde15
Så lenge fikk Skoda briljere
Volkswagen vil fra høsten tilby en oppgradert e-Up med vesentlig mer rekkevidde enn dagens modell.
Les mer
layid-bilde16
Skoda etablerer reservasjonsliste
Les mer
layid-bilde17
G-Power overgår originalen
Les mer
layid-bilde18
Nå kommer Bentley
For første gang skal Bentley importeres til Norge gjennom en offisiell kanal. En ikke ukjent bilmann står bak prosjektet.
Les mer
layid-bilde19
ItaloKina inn i Europa
Ikke bare har italiensk-kinesiske DR overlevd i mer enn 10 år, nå skal de inn i resten av Europa også, og har med seg en spennende batterielektrisk bil på reisen.
Les mer
layid-bilde20
Zenvo med to premierer
Over 1000 hestekrefter er ikke interessant mer. Men 1000+ sammen med bare bakhjulsdrift - da begynner det å lukte skandinavisk bilbygging. Zenvo er den av de to man ikke tenker først på.
Les mer
layid-bilde21
Endelig - el-Forder
Ford har holdt elbilkortene tett til brystet. Nå er de vist fram og et av dem inneholder en familie-SUV med rekordrekkevidde - inntil 600 km. Ny Kuga blir også ladbar.
Les mer
layid-bilde22
Bileventyr fra Napoli
Puritalia - ReneItalia eller TypiskItalia - var navnet på enda en 1000-hesters italiensk superbil vi aldri har hørt navnet på. Denne fortjener imidlertid litt oppmerksomhet.
Les mer
toppsak-bilde23
Mini-bombe nærmer seg
Vi er lovet den heftigste Mini noensinne når denne lanseres i 2020. Forvarselet ble gitt på Frankfurt-utstillingen i 2017.
Les mer
layid-bilde24
Rimacs populære styrkedråper
Rimac er ikke lenger bare en sær superbil fra Kroatia. Nesten alle med et ønske om å delta i øverste klasse henter elementer derfra nå.
Les mer
layid-bilde25
Overveldende Aston Martin
Hvor du enn snudde seg på Aston Martins stand i Genève dukket det opp noe som tok pusten fra deg. Det hele ble av typen «for godt til å være sant».
Les mer
layid-bilde26
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde27
Kia e-Soul: Lang rekke-vidde - ukjent pris
Les mer
toppsak-bilde28
Seat varsler rimelige elbiler
Seat introduserer en ny, mindre elbilplattform og seks ladbare modeller.
Les mer
layid-bilde29
Ex-VW-topp gjør kinesisk el
Les mer
layid-bilde30
Den tredje fra Aachen
Aachen er byen der Nissans elektriske NV 200 brukes som søppelbil og hvor to vellykkede elbil-startups allerede har sett dagens lys. Nå glipper den tredje med øynene.
Les mer
layid-bilde31
Kanskje litt for langt?
Selvfølgelig var Felix Eaton på plass i Genève igjen, med sin Eadon Green. Men årets nyhet hadde han nok dratt litt for langt. Rolls-Royce ble skikkelig sure.
Les mer
layid-bilde32
Gumpert med nye venner
Gumpert har vært mer eller mindre fast inventar i Genève siden 2006. Nå dukket han opp igjen, men denne gang med kompanjonger fra Kina og en gammel bekjent fra Japan.
Les mer
toppsak-bilde33
Nytt mål for sommerferien
Hvem hadde trodd dette? Fantastiske Porsche-replicaer fra Hellas. Vi møtte dem i Genève.
Les mer
layid-bilde34
Oppgraderer HR-V
Les mer
layid-bilde35
Hybrid-Outlander solgt med 9000 kroner i avgiftsrabatt
Les mer
layid-bilde36
Italdesign nærmere slekta
Årets skapning fra Italdesign var så jordnær at det er ingen grunn til å tro at den ikke kan tas alvorlig av eieren, Audi. Det har ikke alltid vært tilfelle.
Les mer
layid-bilde37
Audis definitive ikke-el
Det var litt morsomt. Audi skulle til de grader være så elektrifisert under pressedagene i Genève at de gjemte sin kuleste og mest eksklusive nyhet bak en låst dør.
Les mer
layid-bilde38
Her er Volvo XC40 Twin Engine
I dag åpner Volvo for salg av XC40 Twin Engine. Dermed tilbyr Volvo hybride drivlinjer til alle modellserier.
Les mer