img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img
4 bilder i galleri
Kia e-Soul: Lang rekke-vidde – ukjent pris
Norge er så tidlig ute med å lansere splitter ny Kia e-Soul med inntil 452 km WLTP-målt rekkevidde at prisen ikke er ferdigforhandlet.

Nordmenn kan knapt få nok av Kias elektriske biler. Derfor slippes e-Soul tidligere i Norge enn i resten av Europa. Ja, de første demobilene er allerede her, men da forhandlerne reiste hjem på torsdag etter å ha blitt foret med informasjon om motoreffekter, rekkevidder, utstyrspakker og ambisjoner, var det to viktige ting som manglet: Prisen og muligheten til å henge tilhenger etter bilen.

Lange ventelister
Kia Bil Norges største utfordring for tiden er tydeligvis å skaffe nok biler for å unngå at de 7500 ventelistekundene til e-Niro (5500 kunder) og e-Soul (2000 kunder) vender Kia og ventelistene ryggen og løper til de med kort leveringstid som BMW, Nissan, Renault, Tesla og Volkswagen.

Når Kia nå slipper ny e-Soul er det kun de elektriske variantene som er interessante for Norge. Siden Kia er en del av Hyundai-konsernet, bygges e-Soul over samme tekniske lest som Hyundai-suksessen Kona Electric.

To batteri/motorvalg
Men med en forskjell: Der Hyundai i Norge valgte bort varianten med svakest motor og kortest rekkevidde, velger, i hvert fall foreløpig, Kia begge variantene: 136 hk/395 Nm/39,2 kWh/276 km rekkevidde, alternativt 204 hk/395 Nm/64 kWh/452 km rekkevidde.

Importøren tror, men innrømmer at det blir ren gjetning, at halvparten vil mene at det holder med den korteste rekkevidden.

Jeg er overbevist om at prisdifferansen avgjøre valget. Blir prisforskjellen stor kan prognosen være rett.

Liten batteripakke ledsages altså av 136 hk/395 Nm sterk motor. Siden den store batteripakken veier 140 kg mer plusser Kia på motoreffekten med 68 hk uten at strømforbruket øker (15,7 kWh/100 km med største batteripakke).

Uavklart pris
Den uavklarte prisen indikerer at Kia Bil Norge ikke er enig med Kia i Europa om hva som er rett pris. Her får du litt hjelp til hvordan prisbildet bør seg ut med størst batteripakke (64 kWh): Hyundai Kona koster fullspekket 350.000 kroner, Kia Niro fullspekket 370.000 kroner, Nissan Leaf med 62 kWh batteri og e+ utstyrspakke 373.000 kroner og Opel Ampera-e 397.900 kroner.

Så rundt 350.000 kroner for en godt utstyrt e-Soul med 64 kWh batteri kan være et bra utgangspunkt. Toppspekket Leaf med 40 kWh koster 306.000 kroner. Da kan ikke e-Soul med tilsvarende batteri koste en krone mer.

Uansett betyr det et betydelig prisløft ved at dagens dyreste Soul EV koster 265.100 kroner.

Alt nytt
Alt er nytt på Soul, men den karakteristisk firkantede formen beholdes. Bilen er nå lengre, bredere, og lavere enn forgjengeren samtidig som bagasjerommets volum øker fra 281 til 315 liter som fortsatt er lite for en 4,20 meter lang bil. Ganske nær like store Opel Ampera-e laster eksempelvis 381 liter bagasje.

Kia i Norge sliter med å få produsenten til å forstå det særnorske tilhengerbehovet. Derfor kan Kias importdirektør Irene Solstad foreløpig ikke si noe om når Kia kommer til å si ja til tilhengerfeste, og hvis det skjer hva tilhengervekten blir. Det eneste som er klart er at Kia har kjørt omfattende tester og at produsenten er i tenkeboksen.

Som de andre asiatiske produsentene valgte Kia på første generasjon Soul EV Chademo som hurtigladestandard. På e-Soul som på e-Niro erstattes porten nå med den europeiske standarden, CCS samtidig som ladefarten økes fra 50 til 80 kW. Inntil 7,2 kW beholdes som maksfart på energi fra hjemmeladeren.

Modell

Kia e-Soul

Kia e-Niro

Hyundai Kona EV

Hyundai Ioniq

Pris fra

Ikke klar

370.600

325.000

244.000

H/L/B

420/180/161 cm

438/181/157 cm

418/180/157 cm

447/182/145 cm

Akselavstand

260 cm

270 cm

260 cm

270 cm

Bakkeklaring

15,3 cm

15,5 cm

15,8 cm

---

Bagasjerom

315 - 1339 liter

485 – 1405 liter

332 – 1114 liter

350 – 1410 liter

Batteri

39,2/64 kWh

64 kWh

64 kWh

28 kWh

Batterivekt

317/457 kg

453 kg

453 kg

---

Hurtiglading

80 kW

80 kW

80 kW

70 kW

Ombordlader

7,2 kW

7,2 kW

7,2 kW

7,2 kW

Motor

136 hk/395 Nm

 

 

120 hk/295 Nm

 

204 hk/395 Nm

204 hk/395 Nm

204 hk/395 Nm

 

0-100 km/t

9,7/7,6 sek

7,8 sek

7,6 sek

9,9 sek

Toppfart

156/167 km/t

167 km/t

167 km/t

165 km/t

Forbruk WPLT

15,6/15,7 kWh

14,9 kWh*

15,4 kWh

11,4 kWh*

Rekkevidde WLTP

276/452 km

485 km

449 km

280 km*

Vekt

1593/1682 kg

1791 kg

1685 kg

1420 kg

Tilhengervekt

Ikke avklart

Ikke avklart

0 kg

0 kg

* NEDC

 

 

 

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Volvo XC40 Recharge: Ytelser, rekkevidde og norsk pris
Volvo XC40 Recharge, merkets første helelektriske SUV, er akkurat vist frem for første gang. Her er alt du trenger å vite om bilen.
Les mer
layid-bilde1
Superb blir første ladbare hybrid-Skoda
For første gang har en lydløs Skoda rullet inn i showrommet til Skoda-importør Møller. 2. januar får kundene de første bilene.
Les mer
layid-bilde2
Ny Yaris blir kortere og lavere
Nå kommer Toyota Yaris i ny drakt og på ny plattform.
Les mer
layid-bilde3
El-MG til Norge
MG gjør nå comeback i Norge, som elbil. Om noen uker kan bilen kjøpes på nettet.
Les mer
layid-bilde4
Her er BMW 2-serie Gran Coupe
BMW fyller enda et hull i modellutvalget. Nå kommer 2-serie Gran Coupe.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Peugeot 3008 GT Hybrid4 priset
Nå er prisen på Peugeot 3008 GT Hybrid4 sluppet.
Les mer
layid-bilde6
Skoda: Elektrisk familiebil får hengerfeste og fem seter
Den norske interessen for Skodas nye elektriske familiebil er enorm, bekrefter importøren. Nå slippes mer informasjon om bilen.
Les mer
layid-bilde7
Porsche lanserer Taycan 4S og senker prisen med 400.000 kroner
Elektrisk familie-Porsche med 530 hk og firehjulsdrift til 899.900 kroner? Ikke før er Turbo og Turbo S-variantene lansert, så slippes Taycan 4S og prises drøyt 400.000 kroner under turbo-modellen. Bilene vil være i Norge tidlig på nyåret.
Les mer


layid-bilde8
Her er helt nye Toyota Mirai
Les mer
toppsak-bilde9
Toyota RAV4 får endelig ledning
Nå kommer Toyota RAV4 endelig som ladbar hybrid. Det bør bli en vinner i Norge.
Les mer
layid-bilde10
VW T-Roc R prises under 600.000
Les mer
layid-bilde11
VW ID.3 - den nye elektriske folkebilen
Les mer
layid-bilde12
Nå starter el-bølgen fra Ford
Les mer
layid-bilde13
Her er nye A-Klasse plug-in
Innen julens ringes inn kommer den ladbare hybridutgaven av Mercedes A-Klasse til Norge. Prisene blir attraktive.
Les mer
layid-bilde14
Volvo drypper elbil-nyheter
Volvo slipper flere detaljer rundt elbilen som skal vises frem for første gang om en uke.
Les mer
toppsak-bilde15
Her er BMWs tredje M8
Etter Coupé og Cabriolet lanserer nå BMW det mest praktiske medlemmet av M8-familien.
Les mer
layid-bilde16
Disse skal selge Chery
Les mer
layid-bilde17
Lanseringskalender 2019
Les mer
layid-bilde18
Luftig Corvette
Tre måneder etter debuten av nye Corvette lanserer Chevrolet nå en alternativ utgave med automatisk hardtop.
Les mer
layid-bilde19
Lexus fornyer RX
Lexus RX har vært en utfordrer i premium SUV-segmentet siden forrige århundre. Nå kommer den i fornyet drakt.
Les mer
layid-bilde20
Polestar annonserer priser
Polestar har nå kunngjort prisen på sin kommende Tesla 3-utfordrer. Selv i en påkostet lanseringsutgave kommer den godt ut prismessig.
Les mer
layid-bilde21
Audi-nyheter med pris
En rekke nye Audi-modeller er lansert de siste månedene. Nå er prisene klare.
Les mer
layid-bilde22
Audi oppdaterer RS4
Bare to år etter lanseringen tar Audi grep for å oppdatere sprekeste medlem av A4-familien.
Les mer
toppsak-bilde23
BMW topper SUV-segmentet
I skarp kontrast til alle de nye elbilene pøser de tyske premium-produsentene ut nye muskelbiler. Her kommer nye SUV-er fra BMW.
Les mer
layid-bilde24
Slik transformeres XC40 til elbil
Ifølge Volvo har over 5000 satt seg på interesseliste for den kommende elbil-utgaven av XC40. Nå røper de noen av endringene som foretas når en fossilbil konverteres til elbil.
Les mer
layid-bilde25
Oppdatert Toyota C-HR
Toyota foretar en midtlivs oppgradering av C-HR. Det innebærer blant annet at man heretter kan velge mellom to alternative hybridmodeller.
Les mer
layid-bilde26
Porsche Taycan - bevares for en elbil
Porsche Taycan leverer som forventet. En barbert utgave av denne supersportsbilen kan bli en av salgsvinnerne i Norge neste år.
Les mer
layid-bilde27
Wey på andre forsøk
Les mer
toppsak-bilde28
Porsches første elbil
Taycan er ikke bare elektrisk rask, men Porsche-superrask. BilNorge skal de nærmeste dagene kjøre Porsches første batterielektriske sportsbil.
Les mer
layid-bilde29
Kompakte kraftpakker
Les mer
layid-bilde30
Nå kan du sette deg på Volvo-liste
Om noen uker skal Volvo presentere sin første elbil. Allerede i dag kan du registrere deg på interesselisten - uten å betale depositum.
Les mer
layid-bilde31
Mazda presenterer elbil i Tokyo
Mazda forteller i dag at de skal presentere sin første elbil på Tokyo Motor Show neste måned.
Les mer
layid-bilde32
Substitutt for savnet BMW
Er du blant dem som ønsker en BMW M3 Touring? Her er det nærmeste du kommer, om ikke BMW skulle velge å gjøre noe annet enn de pleier.
Les mer
toppsak-bilde33
Produksjonsklar Byton
Byton - Bytes on Wheel - har besøkt Oslo flere ganger. Frankfurt besøkte de med sin produksjonsklare modell. Men de ville ikke kalle det verdenspremiere.
Les mer
layid-bilde34
En av ti
Les mer
layid-bilde35
Mazda CX-30 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde36
Lambos hybrid
Vi har hørt om mild hybrid før, men dette blir veldig mildt: 34 elektriske hester på toppen av Lamborghinis 774 V12 hester. Hva er vitsen?
Les mer
layid-bilde37
Røykskyer i Frankfurt
Det var en viss fare for at den sterkt reduserte bilutstillingen i Frankfurt ikke ville inneholde en eneste avviker. Heldigvis sto Ramsmobile der.
Les mer
layid-bilde38
Nye variasjoner over A7
Audi lanserer en ny generasjon RS7 Sportback muskelbil. De viser også et nytt alternativ med stikkontakt.
Les mer