img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
22 bilder i galleri
Bileventyr fra Napoli
Puritalia – ReneItalia eller TypiskItalia – var navnet på enda en 1000-hesters italiensk superbil vi aldri har hørt navnet på. Denne fortjener imidlertid litt oppmerksomhet.

Dette er den type historie som gjør at bilutstillinger fremdeles er verdt å besøke:

Fabio Ferrante: – Jeg var yngst av tre gutter, så jeg måtte finne den rimeligste utdannelsen, så jeg valgte arkitekt på Politecnico di Torino.

– Men jeg var hele tiden besatt av å tegne biler, så da skolen skulle plassere oss ut i praksis ringte jeg til Pietro Camardella som hadde gjort noen herlige Ferrarier som jeg beundret ham for, men nå var han hos Fiat, så jeg fikk sendt ham noen tegninger og han ba meg komme bort.

– Og da vi hadde snakket, sa han at jeg måtte be skolen ringe ham, så skulle han overbevise skolen om at praksis hos ham ville være en god idé, og der jobbet vi blant annet på en bil som ble beste innovasjons-konseptet i Barcelona i 2005.

– Og så ble det design da, og jeg jobbet for merkevarer som Nespresso og Nikon og l’Oreal og sånne med produktdesign, men også for Fiat og Alfa og Volkswagen i Kina, og i 2011 hadde jeg tegnet det FAW Og-konseptet som ble vist i Shanghai 2011.

– Samtidig begynte vi på Puritalia-prosjektet med en roadster i Milano for noen år siden (den hadde denne nedskriver helt glemt bort) men da hadde jeg flyttet til New York og drev min egen produktdesign-greie og vant noen internasjonale premier mens bilprosjektet fortsatte hjemme i Italia……

Alt dette i løpet av ca. tre minutter.

Og når han sier «hjemme i Italia», sier han ikke en gang i Torino. Men i – av alle steder – Napoli.

Jeg måtte forstå – og dette igjen i løpet av bare et par minutter – at i Napoli hadde de alt, for eksempel en imponerende karbon-virksomhet – «Boeing kjøpet mange av de virkelige hitech komponentene sine fra småbedrifter i strøket».

Og de hadde alle de håndverkerne og små mekaniske tryllekunstnerne de trengte til et prosjekt som dette.

Og dessuten hadde partneren hans i dette bileventyret – som er fra Napoli og heter Paolo Parente – gjort gode penger på avansert digitalt utstyr. 

Det kunne man se på to måter. For det første må det ha kostet skjorta å sette prosjektet i gang med å få bygget denne første bilen. For det andre var bilen stapp full av avanserte elektroniske løsninger og hadde noe som så ut som imponerende digitalt innhold.

Det dreier seg om en lukket to-seter – «klassisk linjeføring, det er derfor vi kaller den Berlinetta – hadde Mille Miglia eksistert i dag, kunne man se for seg at denne hadde deltatt».

Den har en 5-liters V8 motor – ganske hjemmelaget den også, med tørrsump og to skru-kompressorer. 750 hk fra den avdelingen.

I tillegg en AC-motor på 215 hk og masse moment, slik at til sammen snakker vi om 965 hk og 1248 Nm.

Mengder av karbon i chassiset, masse nydelig aluminium også, kurant opphengning, ikke noe drama der og Brembo fikk ansvaret for stopp.

Og et praktfullt interiør, nappaskinn der du tydelig kunne se rynkene fra halsen til kua, mens det grafiske teamet hos Puritalia hadde sørger for både effektiv animasjon og overbevisende 3D-effekt på 12,3-tommeren.

Og eksosen ut på siden der, spurte jeg – er det fake?

Entusiastisk vokal igjen: – Den, den kaller vi Puritalia Orchestra – et eksossystem i titan, som har en smart elektronisk aktuering og smarte piper… Han beskrev det som om du hadde muligheter til å være din egen dirigent både på rytme og tone og innhold.

Typisk italiensk det også.

De hadde noen tall på den også. 80 timer på å produsere karbondelene. 150 kg på komplett chassis med alle festepunktene. 1410 kg totalt. 7,2 til 200 km/t. Mer enn 1,9 g i sidekraft. 10 radiatorer. € 465.000. Men ikke mer enn 150 eksemplarer.

Det har seg så utrolig heldig at jeg skal en tur til Napoli om noen uker.

Det skulle ikke forundre meg om jeg stakk innom en tur.

Og siden vi snakker bilbygging i Napoli. Hvis du vet om mer enn at Pierre Alexandre Darracq anla en samlefabrikk der i 1906, men at den ganske snart ble flyttet til Milano og ble grunnlaget for Alfa Romeo – som sagt, hvis du vet mer om Napoli og bilbygging enn det, da er du enda mer anorakk enn meg. 





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Volvo XC40 Recharge: Ytelser, rekkevidde og norsk pris
Volvo XC40 Recharge, merkets første helelektriske SUV, er akkurat vist frem for første gang. Her er alt du trenger å vite om bilen.
Les mer
layid-bilde1
Superb blir første ladbare hybrid-Skoda
For første gang har en lydløs Skoda rullet inn i showrommet til Skoda-importør Møller. 2. januar får kundene de første bilene.
Les mer
layid-bilde2
Ny Yaris blir kortere og lavere
Nå kommer Toyota Yaris i ny drakt og på ny plattform.
Les mer
layid-bilde3
El-MG til Norge
MG gjør nå comeback i Norge, som elbil. Om noen uker kan bilen kjøpes på nettet.
Les mer
layid-bilde4
Her er BMW 2-serie Gran Coupe
BMW fyller enda et hull i modellutvalget. Nå kommer 2-serie Gran Coupe.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Peugeot 3008 GT Hybrid4 priset
Nå er prisen på Peugeot 3008 GT Hybrid4 sluppet.
Les mer
layid-bilde6
Skoda: Elektrisk familiebil får hengerfeste og fem seter
Den norske interessen for Skodas nye elektriske familiebil er enorm, bekrefter importøren. Nå slippes mer informasjon om bilen.
Les mer
layid-bilde7
Porsche lanserer Taycan 4S og senker prisen med 400.000 kroner
Elektrisk familie-Porsche med 530 hk og firehjulsdrift til 899.900 kroner? Ikke før er Turbo og Turbo S-variantene lansert, så slippes Taycan 4S og prises drøyt 400.000 kroner under turbo-modellen. Bilene vil være i Norge tidlig på nyåret.
Les mer


layid-bilde8
Her er helt nye Toyota Mirai
Les mer
toppsak-bilde9
Toyota RAV4 får endelig ledning
Nå kommer Toyota RAV4 endelig som ladbar hybrid. Det bør bli en vinner i Norge.
Les mer
layid-bilde10
VW T-Roc R prises under 600.000
Les mer
layid-bilde11
VW ID.3 - den nye elektriske folkebilen
Les mer
layid-bilde12
Nå starter el-bølgen fra Ford
Les mer
layid-bilde13
Her er nye A-Klasse plug-in
Innen julens ringes inn kommer den ladbare hybridutgaven av Mercedes A-Klasse til Norge. Prisene blir attraktive.
Les mer
layid-bilde14
Volvo drypper elbil-nyheter
Volvo slipper flere detaljer rundt elbilen som skal vises frem for første gang om en uke.
Les mer
toppsak-bilde15
Her er BMWs tredje M8
Etter Coupé og Cabriolet lanserer nå BMW det mest praktiske medlemmet av M8-familien.
Les mer
layid-bilde16
Disse skal selge Chery
Les mer
layid-bilde17
Lanseringskalender 2019
Les mer
layid-bilde18
Luftig Corvette
Tre måneder etter debuten av nye Corvette lanserer Chevrolet nå en alternativ utgave med automatisk hardtop.
Les mer
layid-bilde19
Lexus fornyer RX
Lexus RX har vært en utfordrer i premium SUV-segmentet siden forrige århundre. Nå kommer den i fornyet drakt.
Les mer
layid-bilde20
Polestar annonserer priser
Polestar har nå kunngjort prisen på sin kommende Tesla 3-utfordrer. Selv i en påkostet lanseringsutgave kommer den godt ut prismessig.
Les mer
layid-bilde21
Audi-nyheter med pris
En rekke nye Audi-modeller er lansert de siste månedene. Nå er prisene klare.
Les mer
layid-bilde22
Audi oppdaterer RS4
Bare to år etter lanseringen tar Audi grep for å oppdatere sprekeste medlem av A4-familien.
Les mer
toppsak-bilde23
BMW topper SUV-segmentet
I skarp kontrast til alle de nye elbilene pøser de tyske premium-produsentene ut nye muskelbiler. Her kommer nye SUV-er fra BMW.
Les mer
layid-bilde24
Slik transformeres XC40 til elbil
Ifølge Volvo har over 5000 satt seg på interesseliste for den kommende elbil-utgaven av XC40. Nå røper de noen av endringene som foretas når en fossilbil konverteres til elbil.
Les mer
layid-bilde25
Oppdatert Toyota C-HR
Toyota foretar en midtlivs oppgradering av C-HR. Det innebærer blant annet at man heretter kan velge mellom to alternative hybridmodeller.
Les mer
layid-bilde26
Porsche Taycan - bevares for en elbil
Porsche Taycan leverer som forventet. En barbert utgave av denne supersportsbilen kan bli en av salgsvinnerne i Norge neste år.
Les mer
layid-bilde27
Wey på andre forsøk
Les mer
toppsak-bilde28
Porsches første elbil
Taycan er ikke bare elektrisk rask, men Porsche-superrask. BilNorge skal de nærmeste dagene kjøre Porsches første batterielektriske sportsbil.
Les mer
layid-bilde29
Kompakte kraftpakker
Les mer
layid-bilde30
Nå kan du sette deg på Volvo-liste
Om noen uker skal Volvo presentere sin første elbil. Allerede i dag kan du registrere deg på interesselisten - uten å betale depositum.
Les mer
layid-bilde31
Mazda presenterer elbil i Tokyo
Mazda forteller i dag at de skal presentere sin første elbil på Tokyo Motor Show neste måned.
Les mer
layid-bilde32
Substitutt for savnet BMW
Er du blant dem som ønsker en BMW M3 Touring? Her er det nærmeste du kommer, om ikke BMW skulle velge å gjøre noe annet enn de pleier.
Les mer
toppsak-bilde33
Produksjonsklar Byton
Byton - Bytes on Wheel - har besøkt Oslo flere ganger. Frankfurt besøkte de med sin produksjonsklare modell. Men de ville ikke kalle det verdenspremiere.
Les mer
layid-bilde34
En av ti
Les mer
layid-bilde35
Mazda CX-30 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde36
Lambos hybrid
Vi har hørt om mild hybrid før, men dette blir veldig mildt: 34 elektriske hester på toppen av Lamborghinis 774 V12 hester. Hva er vitsen?
Les mer
layid-bilde37
Røykskyer i Frankfurt
Det var en viss fare for at den sterkt reduserte bilutstillingen i Frankfurt ikke ville inneholde en eneste avviker. Heldigvis sto Ramsmobile der.
Les mer
layid-bilde38
Nye variasjoner over A7
Audi lanserer en ny generasjon RS7 Sportback muskelbil. De viser også et nytt alternativ med stikkontakt.
Les mer