img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
22 bilder i galleri
Bileventyr fra Napoli
Puritalia – ReneItalia eller TypiskItalia – var navnet på enda en 1000-hesters italiensk superbil vi aldri har hørt navnet på. Denne fortjener imidlertid litt oppmerksomhet.

Dette er den type historie som gjør at bilutstillinger fremdeles er verdt å besøke:

Fabio Ferrante: – Jeg var yngst av tre gutter, så jeg måtte finne den rimeligste utdannelsen, så jeg valgte arkitekt på Politecnico di Torino.

– Men jeg var hele tiden besatt av å tegne biler, så da skolen skulle plassere oss ut i praksis ringte jeg til Pietro Camardella som hadde gjort noen herlige Ferrarier som jeg beundret ham for, men nå var han hos Fiat, så jeg fikk sendt ham noen tegninger og han ba meg komme bort.

– Og da vi hadde snakket, sa han at jeg måtte be skolen ringe ham, så skulle han overbevise skolen om at praksis hos ham ville være en god idé, og der jobbet vi blant annet på en bil som ble beste innovasjons-konseptet i Barcelona i 2005.

– Og så ble det design da, og jeg jobbet for merkevarer som Nespresso og Nikon og l’Oreal og sånne med produktdesign, men også for Fiat og Alfa og Volkswagen i Kina, og i 2011 hadde jeg tegnet det FAW Og-konseptet som ble vist i Shanghai 2011.

– Samtidig begynte vi på Puritalia-prosjektet med en roadster i Milano for noen år siden (den hadde denne nedskriver helt glemt bort) men da hadde jeg flyttet til New York og drev min egen produktdesign-greie og vant noen internasjonale premier mens bilprosjektet fortsatte hjemme i Italia……

Alt dette i løpet av ca. tre minutter.

Og når han sier «hjemme i Italia», sier han ikke en gang i Torino. Men i – av alle steder – Napoli.

Jeg måtte forstå – og dette igjen i løpet av bare et par minutter – at i Napoli hadde de alt, for eksempel en imponerende karbon-virksomhet – «Boeing kjøpet mange av de virkelige hitech komponentene sine fra småbedrifter i strøket».

Og de hadde alle de håndverkerne og små mekaniske tryllekunstnerne de trengte til et prosjekt som dette.

Og dessuten hadde partneren hans i dette bileventyret – som er fra Napoli og heter Paolo Parente – gjort gode penger på avansert digitalt utstyr. 

Det kunne man se på to måter. For det første må det ha kostet skjorta å sette prosjektet i gang med å få bygget denne første bilen. For det andre var bilen stapp full av avanserte elektroniske løsninger og hadde noe som så ut som imponerende digitalt innhold.

Det dreier seg om en lukket to-seter – «klassisk linjeføring, det er derfor vi kaller den Berlinetta – hadde Mille Miglia eksistert i dag, kunne man se for seg at denne hadde deltatt».

Den har en 5-liters V8 motor – ganske hjemmelaget den også, med tørrsump og to skru-kompressorer. 750 hk fra den avdelingen.

I tillegg en AC-motor på 215 hk og masse moment, slik at til sammen snakker vi om 965 hk og 1248 Nm.

Mengder av karbon i chassiset, masse nydelig aluminium også, kurant opphengning, ikke noe drama der og Brembo fikk ansvaret for stopp.

Og et praktfullt interiør, nappaskinn der du tydelig kunne se rynkene fra halsen til kua, mens det grafiske teamet hos Puritalia hadde sørger for både effektiv animasjon og overbevisende 3D-effekt på 12,3-tommeren.

Og eksosen ut på siden der, spurte jeg – er det fake?

Entusiastisk vokal igjen: – Den, den kaller vi Puritalia Orchestra – et eksossystem i titan, som har en smart elektronisk aktuering og smarte piper… Han beskrev det som om du hadde muligheter til å være din egen dirigent både på rytme og tone og innhold.

Typisk italiensk det også.

De hadde noen tall på den også. 80 timer på å produsere karbondelene. 150 kg på komplett chassis med alle festepunktene. 1410 kg totalt. 7,2 til 200 km/t. Mer enn 1,9 g i sidekraft. 10 radiatorer. € 465.000. Men ikke mer enn 150 eksemplarer.

Det har seg så utrolig heldig at jeg skal en tur til Napoli om noen uker.

Det skulle ikke forundre meg om jeg stakk innom en tur.

Og siden vi snakker bilbygging i Napoli. Hvis du vet om mer enn at Pierre Alexandre Darracq anla en samlefabrikk der i 1906, men at den ganske snart ble flyttet til Milano og ble grunnlaget for Alfa Romeo – som sagt, hvis du vet mer om Napoli og bilbygging enn det, da er du enda mer anorakk enn meg. 





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde1
Nå kan du bestille ny Passat
Volkswagen åpner nå for bestilling av en oppgradert Passat som kommer på markedet i september. Det er liten tvil om hvilken variant som blir norsk bestselger.
Les mer
layid-bilde2
Her er nye 3-serie Touring
Her kommer nye 3-serie Touring, og den får en egenskap som mange nordmenn vil elske.
Les mer
layid-bilde3
Bentleys nye luksus-limo
Bentley har nettopp lansert Continental GT i nye versjoner, og nå følger den mektige sedanen etter.
Les mer
layid-bilde4
Her er Mercedes GLB
Det var Mercedes-Benz i USA som i natt fikk æren av å avduke nye GLB. Med tid og stunder kommer den også til Europa.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Skodas femte kineser
Man strekker seg langt for å tilfredsstille sine viktigste kunder. Skoda viser en forsmak på deres femte SUV for Kina.
Les mer
layid-bilde6
Her kommer BMW M8
BMW har lenge forberedt oss på at 8-serien skal toppes med M-modeller. Nå er de første modellene klare, men vi har mer i vente.
Les mer
layid-bilde7
Audi lanserer ny A6 Allroad
Det er en populær norgesvenn som fornyes når Audi lanserer fjerde generasjon A6 Allroad.
Les mer


layid-bilde8
Appetittvekker fra Kia
Les mer
toppsak-bilde9
Nok en elbil klar for bestilling
Nå begynner det å bli mange reservasjonslister å forholde seg til. I dag åpner Opel sin, for nye Corsa e. Om du heller vil ha en Ampera kan du vel nærmest spasere inn i butikken og hente den.
Les mer
layid-bilde10
Seat starter turné i Oslo
Les mer
layid-bilde11
Audi lanserer ladbar Q5
Les mer
layid-bilde12
Ferraris nyeste plug-in
Les mer
layid-bilde13
Mye nytt fra BMW
BMW presenterer en rekke nye modellvarianter og oppgraderinger. Nordmenn kan glede seg over flere nye ladbare alternativer.
Les mer
layid-bilde14
Første Skoda med plugg
Som en del av Volkswagen Gruppen må Skoda tålmodig vente på tur når det gjelder å ta i bruk innovasjoner. Nå starter de elektrifiseringen.
Les mer
toppsak-bilde15
Her er nye BMW 1-serie
BMW har i dag sluppet bilder og informasjon om tredje generasjon 1-serie. Bilen er ny tvers gjennom og for første gang utstyrt med forhjulsdrift.
Les mer
layid-bilde16
Så lang rekkevidde får elektrisk Opel Corsa
Les mer
layid-bilde17
58 km elektrisk DS-7 Crossback-rekkevide
Les mer
layid-bilde18
Oppgraderer Discovery
Ny grill, nye støtfangere og LED-lykter foran og bak er den synlige endringen på Land Rover Discovery Sport, men Snart blir Land Rover Discovery Sport også ladbar.
Les mer
layid-bilde19
Nå kan alle reservere Hondas lille elbil
Tirsdag morgen åpnet Honda for at alle som ville kunne reservere den lille elbilen e.
Les mer
layid-bilde20
Bildrømmer fra Uganda
Hvorfor skal ikke Afrika, nummer to i verden både i areal og folketall, ha sin egen, selvstendige bilindustri? I Uganda er de nå i ferd med å realisere en slik tanke.
Les mer
layid-bilde21
Her er Fords nye råtass
Ford viste i dag frem de første bildene av den helt nye råtassen Ford Focus ST som stasjonsvogn.
Les mer
layid-bilde22
Audi strammer opp A4
Audi A4 får en facelift etter fire år på markedet. I den forbindelse lanseres en supersprek dieselvariant.
Les mer
toppsak-bilde23
MINIs sprekeste får mer krutt under panseret
MINI John Cooper Works Clubman og Countryman får nå over 300 hk.
Les mer
layid-bilde24
Opel Grandland X Hybrid4: Ladbar 300-hester med 4x4
Opel fortsetter sin strategi mot elektrifisering av alle modeller når de mot slutten av året lanserer Grandland X Hybrid4.
Les mer
layid-bilde25
Den siste av arten?
Rike mennesker har problemer - akkurat som du og jeg. Bare på et annet plan. Rike mennesker kjører også biler - akkurat som du og jeg. Men på et annet plan det også. NB: Dette er IKKE en «test», ikke engang en prøvekjøring, med en fantastisk Bentley Continental GTC. Men den er LANG!
Les mer
layid-bilde26
Nå kan du bestille Volkswagen ID.
Fra i dag kan du sette deg på liste for å bli blant de fremste i køen på Volkswagens kommende elbil.
Les mer
layid-bilde27
Snart oppgraderes Kona
Les mer
toppsak-bilde28
Den måtte jo bare realiseres
Nå avslører Porsche en dårlig skjult hemmelighet - deres nydelige Speedster settes i produksjon.
Les mer
layid-bilde29
Mercedes EQC: Prisen er klar
Les mer
layid-bilde30
Elbil med Morgan-gener
For en gangs skyld, når vi presenterer en ny elbildrøm fra et start-up-selskap, er den verken kinesisk eller overdrevent Super. Men engelsk og ganske kjapp allikevel.
Les mer
layid-bilde31
Sniktitt på ny 8-er
BMW har sendt ut en første teaser på den kommende 8-serie Gran Coupe. Det nærmer seg med andre ord lansering.
Les mer
layid-bilde32
Ladbar DS får norsk pris
Dersom du har ventet på den ladbare hybridversjon av DS7 Crossback, kan du trøste deg med at ventingen nå går inn i siste fase. Prisene er i alle fall klare.
Les mer
toppsak-bilde33
Hyundai oppgraderer Ioniq
Hyundai har i dag sendt ut de første bildene av en oppgradert Ioniq. De viktigste endringene er økt rekkevidde og nytt sikkerhetsutstyr.
Les mer
layid-bilde34
Mercedes EQC i nærmiljøet
Les mer
layid-bilde35
Prisløft for ny Soul
Les mer
layid-bilde36
Lotus i sitt andre hjemland
Det var på tide at Lotus fikk en skikkelig lansering i Kina etter at Geely overtok henne fra Proton for ett år og elleve måneder siden. I Shanghai bød hun faktisk på en av de virkelige store meldingene.
Les mer
layid-bilde37
Mystisk kineser i New York
De som følger med hadde nok ventet denne bilen på Shanghai-utstillingen. I stedet dukket den opp i New York. Her er bakgrunnen mer utydelig enn det som er vanlig med kinesiske superbiler man aldri har hørt om før.
Les mer
layid-bilde38
Ny Passat GTE på snarvisitt i Norge
Torsdag var den nye ladbare versjonen av Volkswagen Passat på snarvisitt til Norge.
Les mer