img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
30 bilder i galleri
Porsche lanserer Cayenne Coupé
Nå kommer et nytt alternativ for dem som ønsker en SUV med mest mulig sportslige egenskaper.

Det er en dårlig skjult hemmelighet at Porsche har planlagt en ny variant basert på Cayenne. BMW var jo alene med såkalte SUV-coupéer i en årrekke, men de siste årene har både Mercedes og Audi lansert sine alternativer.

Og nå kommer altså også Porsche på banen – og det er ingen grunn til ikke å forvente at de tar sikte på å tilby den barskeste bilen i gata.

– Coupéen har alle de tekniske høydepunktene fra nye Cayenne, men har en enda mer dynamisk design og nye tekniske detaljer som posisjonerer den som mer progressiv, atletisk og emosjonell, sier Oliver Blume, styreformann i Porsche.

Forskjellen ligger i hekken
Som navnet indikerer er det primært hekken som skiller Cayenne Coupé fra den ordinære SUV-modellen. Den har en adaptiv hekkspoiler, en baksetebenk utformet som to separate seter, og to alternative takløsninger.

Frontruten og A-stolpene er slankere enn på SUV-en takket være at taket er senket med rundt 20 mm i front. Redesignede bakdører bakdører og skjermer gjør bilen 18 mm bredere over skulderpartiet – noe som bidrar til et mer muskuløst uttrykk.

En annen detalj i hekken er at skiltplatene er flyttet fra bakluken til støtfangeren, det bidrar også til at bilen visuelt ligger nærmere bakken.

(saken fortsetter)

Aktiv aerodynamikk
Ifølge Porsche er dagens Cayenne Turbo den første SUV med adaptiv aerodynamikk i form av en adaptiv takspoiler. Cayenne Coupé plukker opp temaet og bringer det videre til nye høyder.

På alle Cayenne Coupé inngår takspoiler i kombinasjon med en ny adaptiv hekkspoiler under bakruta som del av Porsche Active Aerodynamics (PAA).

Spoileren hever seg med 135 mm i hastigheter over 90 km/t for å øke trykket på bakakselen, mens PAA samtidig sørger for økt effektivitet.

To tak
Porsche Cayenne Coupé leveres som standard med et panorama glasstak som gir alle ombordværende en ekstra god romfølelse. Det integrerte rullegardinet beskytter mot sol og kulde.

Som alternativ kan bilen leveres med et karbontak der senter av taket er senket som på en sportsbil, tilsvarende løsningen på Porsche 911 GT3 RS. Karbontaket kan leveres i kombinasjon med en av tre alternative lettvekts sportspakker.

Disse inkluderer også Sport Design egenskaper og nye, vektreduserte 22-tommers GT Design-hjul, setetrekk i klassisk «checkered flag» design samt karbon- og Alcantara-detaljer i interiøret. På Cayenne Turbo Coupé inkluderer pakken også sportseksos.

Praktisk og komfortabel
Porsche lover plenty av plass til fire voksne og bagasje. Foran er det sportsseter med 8-veis elektrisk regulering, integrerte hodestøtter og god sidestøtte for sete og rygg.

Baksetebenken er utformet som to separate seter, også her ifølge Porsche med eksemplarisk komfort og sidestøtte. Alternativt kan bilen leveres med komfort-bakseter uten pristillegg.

Baksetepassasjeren sitter 30 mm lavere enn i en Cayenne, så ifølge Porsche er det høyde nok der også på tross av den sportslige silhuetten.

Bagasjerommet har en kapasitet på 625 liter, som øker til 1540 liter når baksetene legges ned. For Cayenne Turbo gjelder 600-1510 liter. En vanlig Cayenne har til sammenligning et bagasjerom på 770 liter.

To motorer
Ved lanseringen leveres Cayenne Coupé med to alternative motorer. Basisutgaven har en treliters sekser med 340 hestekrefter og et dreiemoment på 450 Newtonmeter. Med Sport Chrono-pakken gjør den null til hundre på seks blank og har en toppfart på 243 km/t.

Toppmodellen, Cayenne Turbo Coupé har en fireliters V8 med twin turbo-teknologi under panseret som varter opp med 550 hester og maks dreiemoment på 770 Newtonmeter. 3,9 sekunder til hundre og toppfart på 286 km/t for en bil i dette formatet er ikke å kimse av.

Ferdig priset
Bilen er bestillingsklar nå, og de første bilene er på plass hos forhandlere i slutten av mai.

Den norske importøren er som vanlig kjapt ute med priser og kan fortelle at den rimeligste utgaven starter på 1.395.900 kroner mens du må bla opp kr 2.257.900 for en Cayenne Turbo Coupé.

Så får vi se hvor lenge det drøyer før hybrid-modellene dukker opp – det er jo utvilsomt disse som er mest aktuelle for Norge takket være gunstige avgifter.



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
BYDs overflødighetshorn
BYD stiller på Shanghai-utstillingen med konseptbil og ny e-Serie. Og for ikke å dominere for mye hadde de noen presentasjoner for et par uke siden også. Et annet sted. Til sammen 23 nye biler i Shanghai, sier de.
Les mer
layid-bilde1
Stor spennvidde fra W
W er et greit bilmerke. Det stammer fra Dubai og har ganske mange RUF-Porsche-detaljer innabords. De dukket opp i Shanghai med superbilene sine, men også med to andre. En stor SUV og en smart, funky selvkjørende.
Les mer
layid-bilde2
Nytt og smått fra Hyundai
Det er hyggelig å kunne fortelle at ikke alt som debuterer i New York disse dagene er tre tonns slagskip med plass til en halv armé. Noen er litt mer forsiktige, som den nye Hyundai Venue.
Les mer
layid-bilde3
Kias vidunder-bil
Kia satte en slags ny rekord på New York utstillingen. Messens mest pompøse, ubegripelige presseskrytemelding. La oss bare slå fast at deres HabaNiro er verdens første ECEV - «Everything Car» og EV!
Les mer
layid-bilde4
Mercedes lanserer ny GLS
Like før den er på markedet får BMW X7 en ny konkurrent å bryne seg på når Mercedes nå lanserer en ny generasjon av sin store SUV.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ny Subaru Outback
Subaru lanserer det de betegner som sjette generasjon Outback på bilutstillingen i New York. De lover den sikreste og mest komfortable Outback noensinne.
Les mer
layid-bilde6
Genesis gjør elbilen kompakt
Genesis er jo egentlig kjent som et luksusmerke som veldig ofte benytter målebåndet til Mercedes. Men til bilutstillingen i New York kommer de med en elbil som er virkelig kompakt.
Les mer
layid-bilde7
Nye motorer i Audi S5
Audi fortsetter elektrifiseringen og lanserer nye drivlinjer i S5 Coupé og Sportback.
Les mer


layid-bilde8
Aston Martins elektriske Rapide
Les mer
toppsak-bilde9
Ny brobygger fra Mercedes
Til bilutstillingen i Shanghai har Mercedes med seg en ny konseptbil. Jeg kan love at den er på gata innen et års tid.
Les mer
layid-bilde10
En smak av fremtid
Les mer
layid-bilde11
Volkswagen viser sin nyeste ID.
Les mer
layid-bilde12
Nye drivlinjer i Audis langturbiler
Les mer
layid-bilde13
Ny farge og nytt navn
Mitsubishi skal presentere en ny konseptbil på bilutstillingen i Shanghai. Men denne har vi sett før.
Les mer
layid-bilde14
Tesla utvider tilbudet
Det har strømmet inn nye biler fra Tesla den siste måneden, men snart kan strømmen bli enda sterkere.
Les mer
toppsak-bilde15
Så lenge fikk Skoda briljere
Volkswagen vil fra høsten tilby en oppgradert e-Up med vesentlig mer rekkevidde enn dagens modell.
Les mer
layid-bilde16
Skoda etablerer reservasjonsliste
Les mer
layid-bilde17
G-Power overgår originalen
Les mer
layid-bilde18
Nå kommer Bentley
For første gang skal Bentley importeres til Norge gjennom en offisiell kanal. En ikke ukjent bilmann står bak prosjektet.
Les mer
layid-bilde19
ItaloKina inn i Europa
Ikke bare har italiensk-kinesiske DR overlevd i mer enn 10 år, nå skal de inn i resten av Europa også, og har med seg en spennende batterielektrisk bil på reisen.
Les mer
layid-bilde20
Zenvo med to premierer
Over 1000 hestekrefter er ikke interessant mer. Men 1000+ sammen med bare bakhjulsdrift - da begynner det å lukte skandinavisk bilbygging. Zenvo er den av de to man ikke tenker først på.
Les mer
layid-bilde21
Endelig - el-Forder
Ford har holdt elbilkortene tett til brystet. Nå er de vist fram og et av dem inneholder en familie-SUV med rekordrekkevidde - inntil 600 km. Ny Kuga blir også ladbar.
Les mer
layid-bilde22
Bileventyr fra Napoli
Puritalia - ReneItalia eller TypiskItalia - var navnet på enda en 1000-hesters italiensk superbil vi aldri har hørt navnet på. Denne fortjener imidlertid litt oppmerksomhet.
Les mer
toppsak-bilde23
Mini-bombe nærmer seg
Vi er lovet den heftigste Mini noensinne når denne lanseres i 2020. Forvarselet ble gitt på Frankfurt-utstillingen i 2017.
Les mer
layid-bilde24
Rimacs populære styrkedråper
Rimac er ikke lenger bare en sær superbil fra Kroatia. Nesten alle med et ønske om å delta i øverste klasse henter elementer derfra nå.
Les mer
layid-bilde25
Overveldende Aston Martin
Hvor du enn snudde seg på Aston Martins stand i Genève dukket det opp noe som tok pusten fra deg. Det hele ble av typen «for godt til å være sant».
Les mer
layid-bilde26
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde27
Kia e-Soul: Lang rekke-vidde - ukjent pris
Les mer
toppsak-bilde28
Seat varsler rimelige elbiler
Seat introduserer en ny, mindre elbilplattform og seks ladbare modeller.
Les mer
layid-bilde29
Ex-VW-topp gjør kinesisk el
Les mer
layid-bilde30
Den tredje fra Aachen
Aachen er byen der Nissans elektriske NV 200 brukes som søppelbil og hvor to vellykkede elbil-startups allerede har sett dagens lys. Nå glipper den tredje med øynene.
Les mer
layid-bilde31
Kanskje litt for langt?
Selvfølgelig var Felix Eaton på plass i Genève igjen, med sin Eadon Green. Men årets nyhet hadde han nok dratt litt for langt. Rolls-Royce ble skikkelig sure.
Les mer
layid-bilde32
Gumpert med nye venner
Gumpert har vært mer eller mindre fast inventar i Genève siden 2006. Nå dukket han opp igjen, men denne gang med kompanjonger fra Kina og en gammel bekjent fra Japan.
Les mer
toppsak-bilde33
Nytt mål for sommerferien
Hvem hadde trodd dette? Fantastiske Porsche-replicaer fra Hellas. Vi møtte dem i Genève.
Les mer
layid-bilde34
Oppgraderer HR-V
Les mer
layid-bilde35
Hybrid-Outlander solgt med 9000 kroner i avgiftsrabatt
Les mer
layid-bilde36
Italdesign nærmere slekta
Årets skapning fra Italdesign var så jordnær at det er ingen grunn til å tro at den ikke kan tas alvorlig av eieren, Audi. Det har ikke alltid vært tilfelle.
Les mer
layid-bilde37
Audis definitive ikke-el
Det var litt morsomt. Audi skulle til de grader være så elektrifisert under pressedagene i Genève at de gjemte sin kuleste og mest eksklusive nyhet bak en låst dør.
Les mer
layid-bilde38
Her er Volvo XC40 Twin Engine
I dag åpner Volvo for salg av XC40 Twin Engine. Dermed tilbyr Volvo hybride drivlinjer til alle modellserier.
Les mer