img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
49 bilder i galleri
Ex-VW-topp gjør kinesisk el
Walter de Silva har du hørt mye om i disse spaltene. Så sluttet han som designsjef hos VW i 2015 og konsentrerte seg om dameføtter. Nå er han tilbake i bil igjen.

Det var helt tilfeldig at jeg oppdaget det der jeg gikk og surret i Genèves uorganiserte utstillingshaller to dager før vi fikk lov til å slippe inn.

På en stand drev de med en slags generalprøve på den store pressekonferansen om 48 timer.  Jeg var ikke veldig interessert og ante egentlig ikke hva dette var, det het noe så ukjent som Arcfox.

Men så dukket det opp på den store skjermen noe med at Ønsk Walter de Silva velkommen.

Noe som selvfølgelig fikk meg til å spisse øyne.

For etter at han hadde fått avskjed i nåde som Volkswagen-gruppens øverste designansvarlige, hadde jeg bare sett ham en gang. På Ritz i Paris under moteuken i oktober 2017, da jeg helt tilfeldig oppdaget at mannen skulle presentere sin eksklusive kolleksjon damesko - “Bleu Lumière” var de døpt.

Da fortalte han at det var det han drev med – og åpenbart drev han bra. De var lekre, dyre og utsolgt.

Så viser det seg at Edag, et stort engineering konsulentselskap, var kontaktet av kinesiske BAIC, kjempestor, som ville ha litt orden på sin elektriske bil-avdeling, Beijing Electric Vehicle Co (verdens mest solgte elbil – i hvert fall en periode i fjor. Den raste forbi Leaf utpå året).

Så de kontaktet de Silva, og sammen presenterte de en veldig annerledes trio i Genève.

To av bilene var av typen «aggressiv, to-dørs, banepreg, italiensk tone». Enda noen deltakere i denne utflytende hyperbil-kategorien der det meste, inklusive utseendet, er forholdsvis hinsides.

Men ikke glem – de Silva kan det også. Lamborghinis Egoista – det villeste av det ville – var jo også hans.

Disse to bilene baserer seg på noe to-seters de viste for mange år siden, og de Silva har hjulpet til med noen linjer her også. De to er lett stratosfæriske med 1005 hk i GT modellen og veken skrudd litt lenger opp, til 1609 hester, i Track Edition-utgaven.

Det eneste jeg ellers fikk ut om disse to nye innbyggerne i bilenes la-la-land, var at de skal håndbygges hos BAICs store forsknings- og utviklingssenter i Barcelona.

Men så var det den som virkelig var de Silvas bil. En kompakt SUV, nydelige, rene linjer, masse god grafikk og en håndskrift det nesten gikk an å kjenne igjen.

Dersom noen hadde sagt at dette var den nye Audien, hadde jeg blitt glad, men ikke overrasket.

Glad fordi de egentlig hadde klart å jobbe seg ut av stereotypi-sumpen, og mangelen på overraskelsen fordi den er jo egentlig et godt uttrykk for det som burde ha vært Audis designspråk.

Minimalistisk, ting henger sammen eller glir sømløst over i hverandre, en stigende linje bakover fra forhjulet som den solide C-stolpen stiger opp fra og på en måte holder det hele sammen. Bra gjort, og originalt. 

Fronten bør kanskje få litt mer karakter, mens hekken kunne kommet rett fra en vellykket Skoda den gangen de fremdeles flørtet med tsjekkiske tradisjoner innen kubisme. Bare se de to knekkene på hver side av det opplyste merkenavnet der bak.

Interiøret var typisk konsept, med farger og detaljer og materialer som er umulige i det virkelige liv.

Rattet er U-formet (det skal være inntil Level 3 autonomi her), med mange brytere, og retningsvelgeren sitter rett foran armlenet som til gjengjeld går hele veien bakover slik at kupeen er delt opp i fire separate avdelinger.

Kanskje ikke slik jeg ser for meg et elbil-interiør. Men dette hadde alle de dramatiske og koreografiske elementene som er nødvendig for å vekke oppmerksomhet på en bilutstilling.

Det er ikke mye konkret jeg fikk med meg. Akselavstand på 290 cm og rekkevidde på mer enn 600 km er det vi fikk vite.

Men de Silva skal vi åpenbart få høre mere til. Nå skal han i samarbeid med Edag bygge opp BAICs design senter i Barcelona.

– Og egentlig har jeg vel fått ganske frie tøyler, sa han. – Jeg skal jobbe med alt fra merkets identitet og designkriterier, til å være med på å forme hele den fremtidige modellrekken.

Og damesko da?

Jeg skulle ikke se bort fra at det fortsatt ble litt av det også.



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
BYDs overflødighetshorn
BYD stiller på Shanghai-utstillingen med konseptbil og ny e-Serie. Og for ikke å dominere for mye hadde de noen presentasjoner for et par uke siden også. Et annet sted. Til sammen 23 nye biler i Shanghai, sier de.
Les mer
layid-bilde1
Stor spennvidde fra W
W er et greit bilmerke. Det stammer fra Dubai og har ganske mange RUF-Porsche-detaljer innabords. De dukket opp i Shanghai med superbilene sine, men også med to andre. En stor SUV og en smart, funky selvkjørende.
Les mer
layid-bilde2
Nytt og smått fra Hyundai
Det er hyggelig å kunne fortelle at ikke alt som debuterer i New York disse dagene er tre tonns slagskip med plass til en halv armé. Noen er litt mer forsiktige, som den nye Hyundai Venue.
Les mer
layid-bilde3
Kias vidunder-bil
Kia satte en slags ny rekord på New York utstillingen. Messens mest pompøse, ubegripelige presseskrytemelding. La oss bare slå fast at deres HabaNiro er verdens første ECEV - «Everything Car» og EV!
Les mer
layid-bilde4
Mercedes lanserer ny GLS
Like før den er på markedet får BMW X7 en ny konkurrent å bryne seg på når Mercedes nå lanserer en ny generasjon av sin store SUV.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ny Subaru Outback
Subaru lanserer det de betegner som sjette generasjon Outback på bilutstillingen i New York. De lover den sikreste og mest komfortable Outback noensinne.
Les mer
layid-bilde6
Genesis gjør elbilen kompakt
Genesis er jo egentlig kjent som et luksusmerke som veldig ofte benytter målebåndet til Mercedes. Men til bilutstillingen i New York kommer de med en elbil som er virkelig kompakt.
Les mer
layid-bilde7
Nye motorer i Audi S5
Audi fortsetter elektrifiseringen og lanserer nye drivlinjer i S5 Coupé og Sportback.
Les mer


layid-bilde8
Aston Martins elektriske Rapide
Les mer
toppsak-bilde9
Ny brobygger fra Mercedes
Til bilutstillingen i Shanghai har Mercedes med seg en ny konseptbil. Jeg kan love at den er på gata innen et års tid.
Les mer
layid-bilde10
En smak av fremtid
Les mer
layid-bilde11
Volkswagen viser sin nyeste ID.
Les mer
layid-bilde12
Nye drivlinjer i Audis langturbiler
Les mer
layid-bilde13
Ny farge og nytt navn
Mitsubishi skal presentere en ny konseptbil på bilutstillingen i Shanghai. Men denne har vi sett før.
Les mer
layid-bilde14
Tesla utvider tilbudet
Det har strømmet inn nye biler fra Tesla den siste måneden, men snart kan strømmen bli enda sterkere.
Les mer
toppsak-bilde15
Så lenge fikk Skoda briljere
Volkswagen vil fra høsten tilby en oppgradert e-Up med vesentlig mer rekkevidde enn dagens modell.
Les mer
layid-bilde16
Skoda etablerer reservasjonsliste
Les mer
layid-bilde17
G-Power overgår originalen
Les mer
layid-bilde18
Nå kommer Bentley
For første gang skal Bentley importeres til Norge gjennom en offisiell kanal. En ikke ukjent bilmann står bak prosjektet.
Les mer
layid-bilde19
ItaloKina inn i Europa
Ikke bare har italiensk-kinesiske DR overlevd i mer enn 10 år, nå skal de inn i resten av Europa også, og har med seg en spennende batterielektrisk bil på reisen.
Les mer
layid-bilde20
Zenvo med to premierer
Over 1000 hestekrefter er ikke interessant mer. Men 1000+ sammen med bare bakhjulsdrift - da begynner det å lukte skandinavisk bilbygging. Zenvo er den av de to man ikke tenker først på.
Les mer
layid-bilde21
Endelig - el-Forder
Ford har holdt elbilkortene tett til brystet. Nå er de vist fram og et av dem inneholder en familie-SUV med rekordrekkevidde - inntil 600 km. Ny Kuga blir også ladbar.
Les mer
layid-bilde22
Bileventyr fra Napoli
Puritalia - ReneItalia eller TypiskItalia - var navnet på enda en 1000-hesters italiensk superbil vi aldri har hørt navnet på. Denne fortjener imidlertid litt oppmerksomhet.
Les mer
toppsak-bilde23
Mini-bombe nærmer seg
Vi er lovet den heftigste Mini noensinne når denne lanseres i 2020. Forvarselet ble gitt på Frankfurt-utstillingen i 2017.
Les mer
layid-bilde24
Rimacs populære styrkedråper
Rimac er ikke lenger bare en sær superbil fra Kroatia. Nesten alle med et ønske om å delta i øverste klasse henter elementer derfra nå.
Les mer
layid-bilde25
Overveldende Aston Martin
Hvor du enn snudde seg på Aston Martins stand i Genève dukket det opp noe som tok pusten fra deg. Det hele ble av typen «for godt til å være sant».
Les mer
layid-bilde26
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde27
Kia e-Soul: Lang rekke-vidde - ukjent pris
Les mer
toppsak-bilde28
Seat varsler rimelige elbiler
Seat introduserer en ny, mindre elbilplattform og seks ladbare modeller.
Les mer
layid-bilde29
Ex-VW-topp gjør kinesisk el
Les mer
layid-bilde30
Den tredje fra Aachen
Aachen er byen der Nissans elektriske NV 200 brukes som søppelbil og hvor to vellykkede elbil-startups allerede har sett dagens lys. Nå glipper den tredje med øynene.
Les mer
layid-bilde31
Kanskje litt for langt?
Selvfølgelig var Felix Eaton på plass i Genève igjen, med sin Eadon Green. Men årets nyhet hadde han nok dratt litt for langt. Rolls-Royce ble skikkelig sure.
Les mer
layid-bilde32
Gumpert med nye venner
Gumpert har vært mer eller mindre fast inventar i Genève siden 2006. Nå dukket han opp igjen, men denne gang med kompanjonger fra Kina og en gammel bekjent fra Japan.
Les mer
toppsak-bilde33
Nytt mål for sommerferien
Hvem hadde trodd dette? Fantastiske Porsche-replicaer fra Hellas. Vi møtte dem i Genève.
Les mer
layid-bilde34
Oppgraderer HR-V
Les mer
layid-bilde35
Hybrid-Outlander solgt med 9000 kroner i avgiftsrabatt
Les mer
layid-bilde36
Italdesign nærmere slekta
Årets skapning fra Italdesign var så jordnær at det er ingen grunn til å tro at den ikke kan tas alvorlig av eieren, Audi. Det har ikke alltid vært tilfelle.
Les mer
layid-bilde37
Audis definitive ikke-el
Det var litt morsomt. Audi skulle til de grader være så elektrifisert under pressedagene i Genève at de gjemte sin kuleste og mest eksklusive nyhet bak en låst dør.
Les mer
layid-bilde38
Her er Volvo XC40 Twin Engine
I dag åpner Volvo for salg av XC40 Twin Engine. Dermed tilbyr Volvo hybride drivlinjer til alle modellserier.
Les mer