img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
49 bilder i galleri
Ex-VW-topp gjør kinesisk el
Walter de Silva har du hørt mye om i disse spaltene. Så sluttet han som designsjef hos VW i 2015 og konsentrerte seg om dameføtter. Nå er han tilbake i bil igjen.

Det var helt tilfeldig at jeg oppdaget det der jeg gikk og surret i Genèves uorganiserte utstillingshaller to dager før vi fikk lov til å slippe inn.

På en stand drev de med en slags generalprøve på den store pressekonferansen om 48 timer.  Jeg var ikke veldig interessert og ante egentlig ikke hva dette var, det het noe så ukjent som Arcfox.

Men så dukket det opp på den store skjermen noe med at Ønsk Walter de Silva velkommen.

Noe som selvfølgelig fikk meg til å spisse øyne.

For etter at han hadde fått avskjed i nåde som Volkswagen-gruppens øverste designansvarlige, hadde jeg bare sett ham en gang. På Ritz i Paris under moteuken i oktober 2017, da jeg helt tilfeldig oppdaget at mannen skulle presentere sin eksklusive kolleksjon damesko - “Bleu Lumière” var de døpt.

Da fortalte han at det var det han drev med – og åpenbart drev han bra. De var lekre, dyre og utsolgt.

Så viser det seg at Edag, et stort engineering konsulentselskap, var kontaktet av kinesiske BAIC, kjempestor, som ville ha litt orden på sin elektriske bil-avdeling, Beijing Electric Vehicle Co (verdens mest solgte elbil – i hvert fall en periode i fjor. Den raste forbi Leaf utpå året).

Så de kontaktet de Silva, og sammen presenterte de en veldig annerledes trio i Genève.

To av bilene var av typen «aggressiv, to-dørs, banepreg, italiensk tone». Enda noen deltakere i denne utflytende hyperbil-kategorien der det meste, inklusive utseendet, er forholdsvis hinsides.

Men ikke glem – de Silva kan det også. Lamborghinis Egoista – det villeste av det ville – var jo også hans.

Disse to bilene baserer seg på noe to-seters de viste for mange år siden, og de Silva har hjulpet til med noen linjer her også. De to er lett stratosfæriske med 1005 hk i GT modellen og veken skrudd litt lenger opp, til 1609 hester, i Track Edition-utgaven.

Det eneste jeg ellers fikk ut om disse to nye innbyggerne i bilenes la-la-land, var at de skal håndbygges hos BAICs store forsknings- og utviklingssenter i Barcelona.

Men så var det den som virkelig var de Silvas bil. En kompakt SUV, nydelige, rene linjer, masse god grafikk og en håndskrift det nesten gikk an å kjenne igjen.

Dersom noen hadde sagt at dette var den nye Audien, hadde jeg blitt glad, men ikke overrasket.

Glad fordi de egentlig hadde klart å jobbe seg ut av stereotypi-sumpen, og mangelen på overraskelsen fordi den er jo egentlig et godt uttrykk for det som burde ha vært Audis designspråk.

Minimalistisk, ting henger sammen eller glir sømløst over i hverandre, en stigende linje bakover fra forhjulet som den solide C-stolpen stiger opp fra og på en måte holder det hele sammen. Bra gjort, og originalt. 

Fronten bør kanskje få litt mer karakter, mens hekken kunne kommet rett fra en vellykket Skoda den gangen de fremdeles flørtet med tsjekkiske tradisjoner innen kubisme. Bare se de to knekkene på hver side av det opplyste merkenavnet der bak.

Interiøret var typisk konsept, med farger og detaljer og materialer som er umulige i det virkelige liv.

Rattet er U-formet (det skal være inntil Level 3 autonomi her), med mange brytere, og retningsvelgeren sitter rett foran armlenet som til gjengjeld går hele veien bakover slik at kupeen er delt opp i fire separate avdelinger.

Kanskje ikke slik jeg ser for meg et elbil-interiør. Men dette hadde alle de dramatiske og koreografiske elementene som er nødvendig for å vekke oppmerksomhet på en bilutstilling.

Det er ikke mye konkret jeg fikk med meg. Akselavstand på 290 cm og rekkevidde på mer enn 600 km er det vi fikk vite.

Men de Silva skal vi åpenbart få høre mere til. Nå skal han i samarbeid med Edag bygge opp BAICs design senter i Barcelona.

– Og egentlig har jeg vel fått ganske frie tøyler, sa han. – Jeg skal jobbe med alt fra merkets identitet og designkriterier, til å være med på å forme hele den fremtidige modellrekken.

Og damesko da?

Jeg skulle ikke se bort fra at det fortsatt ble litt av det også.



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde1
Nå kan du bestille ny Passat
Volkswagen åpner nå for bestilling av en oppgradert Passat som kommer på markedet i september. Det er liten tvil om hvilken variant som blir norsk bestselger.
Les mer
layid-bilde2
Her er nye 3-serie Touring
Her kommer nye 3-serie Touring, og den får en egenskap som mange nordmenn vil elske.
Les mer
layid-bilde3
Bentleys nye luksus-limo
Bentley har nettopp lansert Continental GT i nye versjoner, og nå følger den mektige sedanen etter.
Les mer
layid-bilde4
Her er Mercedes GLB
Det var Mercedes-Benz i USA som i natt fikk æren av å avduke nye GLB. Med tid og stunder kommer den også til Europa.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Skodas femte kineser
Man strekker seg langt for å tilfredsstille sine viktigste kunder. Skoda viser en forsmak på deres femte SUV for Kina.
Les mer
layid-bilde6
Her kommer BMW M8
BMW har lenge forberedt oss på at 8-serien skal toppes med M-modeller. Nå er de første modellene klare, men vi har mer i vente.
Les mer
layid-bilde7
Audi lanserer ny A6 Allroad
Det er en populær norgesvenn som fornyes når Audi lanserer fjerde generasjon A6 Allroad.
Les mer


layid-bilde8
Appetittvekker fra Kia
Les mer
toppsak-bilde9
Nok en elbil klar for bestilling
Nå begynner det å bli mange reservasjonslister å forholde seg til. I dag åpner Opel sin, for nye Corsa e. Om du heller vil ha en Ampera kan du vel nærmest spasere inn i butikken og hente den.
Les mer
layid-bilde10
Seat starter turné i Oslo
Les mer
layid-bilde11
Audi lanserer ladbar Q5
Les mer
layid-bilde12
Ferraris nyeste plug-in
Les mer
layid-bilde13
Mye nytt fra BMW
BMW presenterer en rekke nye modellvarianter og oppgraderinger. Nordmenn kan glede seg over flere nye ladbare alternativer.
Les mer
layid-bilde14
Første Skoda med plugg
Som en del av Volkswagen Gruppen må Skoda tålmodig vente på tur når det gjelder å ta i bruk innovasjoner. Nå starter de elektrifiseringen.
Les mer
toppsak-bilde15
Her er nye BMW 1-serie
BMW har i dag sluppet bilder og informasjon om tredje generasjon 1-serie. Bilen er ny tvers gjennom og for første gang utstyrt med forhjulsdrift.
Les mer
layid-bilde16
Så lang rekkevidde får elektrisk Opel Corsa
Les mer
layid-bilde17
58 km elektrisk DS-7 Crossback-rekkevide
Les mer
layid-bilde18
Oppgraderer Discovery
Ny grill, nye støtfangere og LED-lykter foran og bak er den synlige endringen på Land Rover Discovery Sport, men Snart blir Land Rover Discovery Sport også ladbar.
Les mer
layid-bilde19
Nå kan alle reservere Hondas lille elbil
Tirsdag morgen åpnet Honda for at alle som ville kunne reservere den lille elbilen e.
Les mer
layid-bilde20
Bildrømmer fra Uganda
Hvorfor skal ikke Afrika, nummer to i verden både i areal og folketall, ha sin egen, selvstendige bilindustri? I Uganda er de nå i ferd med å realisere en slik tanke.
Les mer
layid-bilde21
Her er Fords nye råtass
Ford viste i dag frem de første bildene av den helt nye råtassen Ford Focus ST som stasjonsvogn.
Les mer
layid-bilde22
Audi strammer opp A4
Audi A4 får en facelift etter fire år på markedet. I den forbindelse lanseres en supersprek dieselvariant.
Les mer
toppsak-bilde23
MINIs sprekeste får mer krutt under panseret
MINI John Cooper Works Clubman og Countryman får nå over 300 hk.
Les mer
layid-bilde24
Opel Grandland X Hybrid4: Ladbar 300-hester med 4x4
Opel fortsetter sin strategi mot elektrifisering av alle modeller når de mot slutten av året lanserer Grandland X Hybrid4.
Les mer
layid-bilde25
Den siste av arten?
Rike mennesker har problemer - akkurat som du og jeg. Bare på et annet plan. Rike mennesker kjører også biler - akkurat som du og jeg. Men på et annet plan det også. NB: Dette er IKKE en «test», ikke engang en prøvekjøring, med en fantastisk Bentley Continental GTC. Men den er LANG!
Les mer
layid-bilde26
Nå kan du bestille Volkswagen ID.
Fra i dag kan du sette deg på liste for å bli blant de fremste i køen på Volkswagens kommende elbil.
Les mer
layid-bilde27
Snart oppgraderes Kona
Les mer
toppsak-bilde28
Den måtte jo bare realiseres
Nå avslører Porsche en dårlig skjult hemmelighet - deres nydelige Speedster settes i produksjon.
Les mer
layid-bilde29
Mercedes EQC: Prisen er klar
Les mer
layid-bilde30
Elbil med Morgan-gener
For en gangs skyld, når vi presenterer en ny elbildrøm fra et start-up-selskap, er den verken kinesisk eller overdrevent Super. Men engelsk og ganske kjapp allikevel.
Les mer
layid-bilde31
Sniktitt på ny 8-er
BMW har sendt ut en første teaser på den kommende 8-serie Gran Coupe. Det nærmer seg med andre ord lansering.
Les mer
layid-bilde32
Ladbar DS får norsk pris
Dersom du har ventet på den ladbare hybridversjon av DS7 Crossback, kan du trøste deg med at ventingen nå går inn i siste fase. Prisene er i alle fall klare.
Les mer
toppsak-bilde33
Hyundai oppgraderer Ioniq
Hyundai har i dag sendt ut de første bildene av en oppgradert Ioniq. De viktigste endringene er økt rekkevidde og nytt sikkerhetsutstyr.
Les mer
layid-bilde34
Mercedes EQC i nærmiljøet
Les mer
layid-bilde35
Prisløft for ny Soul
Les mer
layid-bilde36
Lotus i sitt andre hjemland
Det var på tide at Lotus fikk en skikkelig lansering i Kina etter at Geely overtok henne fra Proton for ett år og elleve måneder siden. I Shanghai bød hun faktisk på en av de virkelige store meldingene.
Les mer
layid-bilde37
Mystisk kineser i New York
De som følger med hadde nok ventet denne bilen på Shanghai-utstillingen. I stedet dukket den opp i New York. Her er bakgrunnen mer utydelig enn det som er vanlig med kinesiske superbiler man aldri har hørt om før.
Les mer
layid-bilde38
Ny Passat GTE på snarvisitt i Norge
Torsdag var den nye ladbare versjonen av Volkswagen Passat på snarvisitt til Norge.
Les mer