img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
49 bilder i galleri
Ex-VW-topp gjør kinesisk el
Walter de Silva har du hørt mye om i disse spaltene. Så sluttet han som designsjef hos VW i 2015 og konsentrerte seg om dameføtter. Nå er han tilbake i bil igjen.

Det var helt tilfeldig at jeg oppdaget det der jeg gikk og surret i Genèves uorganiserte utstillingshaller to dager før vi fikk lov til å slippe inn.

På en stand drev de med en slags generalprøve på den store pressekonferansen om 48 timer.  Jeg var ikke veldig interessert og ante egentlig ikke hva dette var, det het noe så ukjent som Arcfox.

Men så dukket det opp på den store skjermen noe med at Ønsk Walter de Silva velkommen.

Noe som selvfølgelig fikk meg til å spisse øyne.

For etter at han hadde fått avskjed i nåde som Volkswagen-gruppens øverste designansvarlige, hadde jeg bare sett ham en gang. På Ritz i Paris under moteuken i oktober 2017, da jeg helt tilfeldig oppdaget at mannen skulle presentere sin eksklusive kolleksjon damesko - “Bleu Lumière” var de døpt.

Da fortalte han at det var det han drev med – og åpenbart drev han bra. De var lekre, dyre og utsolgt.

Så viser det seg at Edag, et stort engineering konsulentselskap, var kontaktet av kinesiske BAIC, kjempestor, som ville ha litt orden på sin elektriske bil-avdeling, Beijing Electric Vehicle Co (verdens mest solgte elbil – i hvert fall en periode i fjor. Den raste forbi Leaf utpå året).

Så de kontaktet de Silva, og sammen presenterte de en veldig annerledes trio i Genève.

To av bilene var av typen «aggressiv, to-dørs, banepreg, italiensk tone». Enda noen deltakere i denne utflytende hyperbil-kategorien der det meste, inklusive utseendet, er forholdsvis hinsides.

Men ikke glem – de Silva kan det også. Lamborghinis Egoista – det villeste av det ville – var jo også hans.

Disse to bilene baserer seg på noe to-seters de viste for mange år siden, og de Silva har hjulpet til med noen linjer her også. De to er lett stratosfæriske med 1005 hk i GT modellen og veken skrudd litt lenger opp, til 1609 hester, i Track Edition-utgaven.

Det eneste jeg ellers fikk ut om disse to nye innbyggerne i bilenes la-la-land, var at de skal håndbygges hos BAICs store forsknings- og utviklingssenter i Barcelona.

Men så var det den som virkelig var de Silvas bil. En kompakt SUV, nydelige, rene linjer, masse god grafikk og en håndskrift det nesten gikk an å kjenne igjen.

Dersom noen hadde sagt at dette var den nye Audien, hadde jeg blitt glad, men ikke overrasket.

Glad fordi de egentlig hadde klart å jobbe seg ut av stereotypi-sumpen, og mangelen på overraskelsen fordi den er jo egentlig et godt uttrykk for det som burde ha vært Audis designspråk.

Minimalistisk, ting henger sammen eller glir sømløst over i hverandre, en stigende linje bakover fra forhjulet som den solide C-stolpen stiger opp fra og på en måte holder det hele sammen. Bra gjort, og originalt. 

Fronten bør kanskje få litt mer karakter, mens hekken kunne kommet rett fra en vellykket Skoda den gangen de fremdeles flørtet med tsjekkiske tradisjoner innen kubisme. Bare se de to knekkene på hver side av det opplyste merkenavnet der bak.

Interiøret var typisk konsept, med farger og detaljer og materialer som er umulige i det virkelige liv.

Rattet er U-formet (det skal være inntil Level 3 autonomi her), med mange brytere, og retningsvelgeren sitter rett foran armlenet som til gjengjeld går hele veien bakover slik at kupeen er delt opp i fire separate avdelinger.

Kanskje ikke slik jeg ser for meg et elbil-interiør. Men dette hadde alle de dramatiske og koreografiske elementene som er nødvendig for å vekke oppmerksomhet på en bilutstilling.

Det er ikke mye konkret jeg fikk med meg. Akselavstand på 290 cm og rekkevidde på mer enn 600 km er det vi fikk vite.

Men de Silva skal vi åpenbart få høre mere til. Nå skal han i samarbeid med Edag bygge opp BAICs design senter i Barcelona.

– Og egentlig har jeg vel fått ganske frie tøyler, sa han. – Jeg skal jobbe med alt fra merkets identitet og designkriterier, til å være med på å forme hele den fremtidige modellrekken.

Og damesko da?

Jeg skulle ikke se bort fra at det fortsatt ble litt av det også.



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Volvo XC40 Recharge: Ytelser, rekkevidde og norsk pris
Volvo XC40 Recharge, merkets første helelektriske SUV, er akkurat vist frem for første gang. Her er alt du trenger å vite om bilen.
Les mer
layid-bilde1
Superb blir første ladbare hybrid-Skoda
For første gang har en lydløs Skoda rullet inn i showrommet til Skoda-importør Møller. 2. januar får kundene de første bilene.
Les mer
layid-bilde2
Ny Yaris blir kortere og lavere
Nå kommer Toyota Yaris i ny drakt og på ny plattform.
Les mer
layid-bilde3
El-MG til Norge
MG gjør nå comeback i Norge, som elbil. Om noen uker kan bilen kjøpes på nettet.
Les mer
layid-bilde4
Her er BMW 2-serie Gran Coupe
BMW fyller enda et hull i modellutvalget. Nå kommer 2-serie Gran Coupe.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Peugeot 3008 GT Hybrid4 priset
Nå er prisen på Peugeot 3008 GT Hybrid4 sluppet.
Les mer
layid-bilde6
Skoda: Elektrisk familiebil får hengerfeste og fem seter
Den norske interessen for Skodas nye elektriske familiebil er enorm, bekrefter importøren. Nå slippes mer informasjon om bilen.
Les mer
layid-bilde7
Porsche lanserer Taycan 4S og senker prisen med 400.000 kroner
Elektrisk familie-Porsche med 530 hk og firehjulsdrift til 899.900 kroner? Ikke før er Turbo og Turbo S-variantene lansert, så slippes Taycan 4S og prises drøyt 400.000 kroner under turbo-modellen. Bilene vil være i Norge tidlig på nyåret.
Les mer


layid-bilde8
Her er helt nye Toyota Mirai
Les mer
toppsak-bilde9
Toyota RAV4 får endelig ledning
Nå kommer Toyota RAV4 endelig som ladbar hybrid. Det bør bli en vinner i Norge.
Les mer
layid-bilde10
VW T-Roc R prises under 600.000
Les mer
layid-bilde11
VW ID.3 - den nye elektriske folkebilen
Les mer
layid-bilde12
Nå starter el-bølgen fra Ford
Les mer
layid-bilde13
Her er nye A-Klasse plug-in
Innen julens ringes inn kommer den ladbare hybridutgaven av Mercedes A-Klasse til Norge. Prisene blir attraktive.
Les mer
layid-bilde14
Volvo drypper elbil-nyheter
Volvo slipper flere detaljer rundt elbilen som skal vises frem for første gang om en uke.
Les mer
toppsak-bilde15
Her er BMWs tredje M8
Etter Coupé og Cabriolet lanserer nå BMW det mest praktiske medlemmet av M8-familien.
Les mer
layid-bilde16
Disse skal selge Chery
Les mer
layid-bilde17
Lanseringskalender 2019
Les mer
layid-bilde18
Luftig Corvette
Tre måneder etter debuten av nye Corvette lanserer Chevrolet nå en alternativ utgave med automatisk hardtop.
Les mer
layid-bilde19
Lexus fornyer RX
Lexus RX har vært en utfordrer i premium SUV-segmentet siden forrige århundre. Nå kommer den i fornyet drakt.
Les mer
layid-bilde20
Polestar annonserer priser
Polestar har nå kunngjort prisen på sin kommende Tesla 3-utfordrer. Selv i en påkostet lanseringsutgave kommer den godt ut prismessig.
Les mer
layid-bilde21
Audi-nyheter med pris
En rekke nye Audi-modeller er lansert de siste månedene. Nå er prisene klare.
Les mer
layid-bilde22
Audi oppdaterer RS4
Bare to år etter lanseringen tar Audi grep for å oppdatere sprekeste medlem av A4-familien.
Les mer
toppsak-bilde23
BMW topper SUV-segmentet
I skarp kontrast til alle de nye elbilene pøser de tyske premium-produsentene ut nye muskelbiler. Her kommer nye SUV-er fra BMW.
Les mer
layid-bilde24
Slik transformeres XC40 til elbil
Ifølge Volvo har over 5000 satt seg på interesseliste for den kommende elbil-utgaven av XC40. Nå røper de noen av endringene som foretas når en fossilbil konverteres til elbil.
Les mer
layid-bilde25
Oppdatert Toyota C-HR
Toyota foretar en midtlivs oppgradering av C-HR. Det innebærer blant annet at man heretter kan velge mellom to alternative hybridmodeller.
Les mer
layid-bilde26
Porsche Taycan - bevares for en elbil
Porsche Taycan leverer som forventet. En barbert utgave av denne supersportsbilen kan bli en av salgsvinnerne i Norge neste år.
Les mer
layid-bilde27
Wey på andre forsøk
Les mer
toppsak-bilde28
Porsches første elbil
Taycan er ikke bare elektrisk rask, men Porsche-superrask. BilNorge skal de nærmeste dagene kjøre Porsches første batterielektriske sportsbil.
Les mer
layid-bilde29
Kompakte kraftpakker
Les mer
layid-bilde30
Nå kan du sette deg på Volvo-liste
Om noen uker skal Volvo presentere sin første elbil. Allerede i dag kan du registrere deg på interesselisten - uten å betale depositum.
Les mer
layid-bilde31
Mazda presenterer elbil i Tokyo
Mazda forteller i dag at de skal presentere sin første elbil på Tokyo Motor Show neste måned.
Les mer
layid-bilde32
Substitutt for savnet BMW
Er du blant dem som ønsker en BMW M3 Touring? Her er det nærmeste du kommer, om ikke BMW skulle velge å gjøre noe annet enn de pleier.
Les mer
toppsak-bilde33
Produksjonsklar Byton
Byton - Bytes on Wheel - har besøkt Oslo flere ganger. Frankfurt besøkte de med sin produksjonsklare modell. Men de ville ikke kalle det verdenspremiere.
Les mer
layid-bilde34
En av ti
Les mer
layid-bilde35
Mazda CX-30 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde36
Lambos hybrid
Vi har hørt om mild hybrid før, men dette blir veldig mildt: 34 elektriske hester på toppen av Lamborghinis 774 V12 hester. Hva er vitsen?
Les mer
layid-bilde37
Røykskyer i Frankfurt
Det var en viss fare for at den sterkt reduserte bilutstillingen i Frankfurt ikke ville inneholde en eneste avviker. Heldigvis sto Ramsmobile der.
Les mer
layid-bilde38
Nye variasjoner over A7
Audi lanserer en ny generasjon RS7 Sportback muskelbil. De viser også et nytt alternativ med stikkontakt.
Les mer