img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
36 bilder i galleri
Rimacs populære styrkedråper
Rimac er ikke lenger bare en sær superbil fra Kroatia. Nesten alle med et ønske om å delta i øverste klasse henter elementer derfra nå.

Jeg tilstår gjerne at første gang jeg møtte Rimac i Frankfurt 2011, konsentrerte jeg meg mer om designeren enn om de utrolige egenskaper og ytelser det ble påstått at bilen hadde.

Grei nok prioritering det. Goran Popovic er fremdeles med på prosjektet og er en av de få jeg kjenner som har vært gjennom en full vindtunnel-runde der formålet er å holde en ganske pen sportsbil på veien i mer enn 412 km/t.

Ikke en jobb for amatører akkurat.

Selvfølgelig ble jeg imponert av spesifikasjonene og prestasjonene også, men siden jeg aldri har skjønt strøm, og siden den nye bilen blant annet hadde fire elmotorer, var jeg halvlunken til den avdelingen.

Selv om 4 x 272 hk (= 1088 hk), 3800 Nm, 2,8 til 100 og 305 km/t egentlig var skikkelig overskriftsmat den gangen. Husk vi var i 2011.

Så har vi fulgt Concept 1 ganske tett gjennom disse årene. Og det var jo – utrolig nok – ikke noe som tydet på at de kom til å forsvinne. 

Tvert imot.

Det begynte å bli en del buzz rundt navnet. Aston Martin og Red Bull skulle for eksempel bruke Rimac-teknologi i sin kommende hybrid-Valke

Og så dukket de også opp med Concept 2 på Genève-utstillingen i fjor, med klare antydninger om at nå gikk det mot produksjon.

På årets Genève-utstilling var ikke bilene lenger noe konsept, den het C_two. Den første prototypen var i «produksjon» på den nye fabrikken, de hadde fått en ny COO med bred erfaring fra et stor europeisk underleverandør, de hadde begynt å sette opp en global salgsorganisasjon og de kom med klare spesifikasjoner på hva du snart skal få kjøpe:

1914 hk, 2300 Nm, godt under to til hundre, godt under 12 til trehundre, 412 km/t i toppfart og 550 km rekkevidde.

Men enda mer interessant er det å se den industrielle tyngden disse nykommerne nå plutselig har fått.

(saken fortsetter)

Aston-kontakten, selvfølgelig. Jaguar Land Rover var en annen som fortalte at de hadde forbindelse. Koenigsegg var der. En rekke andre kom også om bord, men de ønsket å være anonyme.

En stund i hvert fall. For da Pininfarina viste Battista i Genève kunne sjefen, Michael Perschke, fortelle at nå var det de som var den største kunden hos Rimac.

De 150 bilene som skulle bygges kom alle med samme drivlinje som i Rimac C_two. 

«Samme innholdet, men du kan sammenligne det med Lamborghini Hurracan og Audi R8. Vi har endret akselerasjon-amplituden for eksempel, karakteristikken på de forskjellige kjøremodusene – slike ting».

Han hadde forresten tatt med seg et nytt ord: «Vi er frenemies,» sa han. «Venner og konkurrenter på samme tid».

Pininfarina, største kunde – ja vel. Men det begynner å bli store eiere også.

Først solgte Mate Rimac 19 % av selskapet sitt til Camel Group, en av de store kinesiske batteri- og tech-selskapene. € 30 millioner var det snakk om da.

I fjor sommer kom også Porsche om bord. De kjøpte 10 % av selskapet, og vi kan vel regne med at det blir Rimac-spor i den kommende Taycan.

Fra en hjemme-bygget BMW til Porsche-partner og leverandør til de aller største på under ti år – Mate Rimac er kommet langt. Men det er ikke noe som tyder på at han stopper der.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
BYDs overflødighetshorn
BYD stiller på Shanghai-utstillingen med konseptbil og ny e-Serie. Og for ikke å dominere for mye hadde de noen presentasjoner for et par uke siden også. Et annet sted. Til sammen 23 nye biler i Shanghai, sier de.
Les mer
layid-bilde1
Stor spennvidde fra W
W er et greit bilmerke. Det stammer fra Dubai og har ganske mange RUF-Porsche-detaljer innabords. De dukket opp i Shanghai med superbilene sine, men også med to andre. En stor SUV og en smart, funky selvkjørende.
Les mer
layid-bilde2
Nytt og smått fra Hyundai
Det er hyggelig å kunne fortelle at ikke alt som debuterer i New York disse dagene er tre tonns slagskip med plass til en halv armé. Noen er litt mer forsiktige, som den nye Hyundai Venue.
Les mer
layid-bilde3
Kias vidunder-bil
Kia satte en slags ny rekord på New York utstillingen. Messens mest pompøse, ubegripelige presseskrytemelding. La oss bare slå fast at deres HabaNiro er verdens første ECEV - «Everything Car» og EV!
Les mer
layid-bilde4
Mercedes lanserer ny GLS
Like før den er på markedet får BMW X7 en ny konkurrent å bryne seg på når Mercedes nå lanserer en ny generasjon av sin store SUV.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ny Subaru Outback
Subaru lanserer det de betegner som sjette generasjon Outback på bilutstillingen i New York. De lover den sikreste og mest komfortable Outback noensinne.
Les mer
layid-bilde6
Genesis gjør elbilen kompakt
Genesis er jo egentlig kjent som et luksusmerke som veldig ofte benytter målebåndet til Mercedes. Men til bilutstillingen i New York kommer de med en elbil som er virkelig kompakt.
Les mer
layid-bilde7
Nye motorer i Audi S5
Audi fortsetter elektrifiseringen og lanserer nye drivlinjer i S5 Coupé og Sportback.
Les mer


layid-bilde8
Aston Martins elektriske Rapide
Les mer
toppsak-bilde9
Ny brobygger fra Mercedes
Til bilutstillingen i Shanghai har Mercedes med seg en ny konseptbil. Jeg kan love at den er på gata innen et års tid.
Les mer
layid-bilde10
En smak av fremtid
Les mer
layid-bilde11
Volkswagen viser sin nyeste ID.
Les mer
layid-bilde12
Nye drivlinjer i Audis langturbiler
Les mer
layid-bilde13
Ny farge og nytt navn
Mitsubishi skal presentere en ny konseptbil på bilutstillingen i Shanghai. Men denne har vi sett før.
Les mer
layid-bilde14
Tesla utvider tilbudet
Det har strømmet inn nye biler fra Tesla den siste måneden, men snart kan strømmen bli enda sterkere.
Les mer
toppsak-bilde15
Så lenge fikk Skoda briljere
Volkswagen vil fra høsten tilby en oppgradert e-Up med vesentlig mer rekkevidde enn dagens modell.
Les mer
layid-bilde16
Skoda etablerer reservasjonsliste
Les mer
layid-bilde17
G-Power overgår originalen
Les mer
layid-bilde18
Nå kommer Bentley
For første gang skal Bentley importeres til Norge gjennom en offisiell kanal. En ikke ukjent bilmann står bak prosjektet.
Les mer
layid-bilde19
ItaloKina inn i Europa
Ikke bare har italiensk-kinesiske DR overlevd i mer enn 10 år, nå skal de inn i resten av Europa også, og har med seg en spennende batterielektrisk bil på reisen.
Les mer
layid-bilde20
Zenvo med to premierer
Over 1000 hestekrefter er ikke interessant mer. Men 1000+ sammen med bare bakhjulsdrift - da begynner det å lukte skandinavisk bilbygging. Zenvo er den av de to man ikke tenker først på.
Les mer
layid-bilde21
Endelig - el-Forder
Ford har holdt elbilkortene tett til brystet. Nå er de vist fram og et av dem inneholder en familie-SUV med rekordrekkevidde - inntil 600 km. Ny Kuga blir også ladbar.
Les mer
layid-bilde22
Bileventyr fra Napoli
Puritalia - ReneItalia eller TypiskItalia - var navnet på enda en 1000-hesters italiensk superbil vi aldri har hørt navnet på. Denne fortjener imidlertid litt oppmerksomhet.
Les mer
toppsak-bilde23
Mini-bombe nærmer seg
Vi er lovet den heftigste Mini noensinne når denne lanseres i 2020. Forvarselet ble gitt på Frankfurt-utstillingen i 2017.
Les mer
layid-bilde24
Rimacs populære styrkedråper
Rimac er ikke lenger bare en sær superbil fra Kroatia. Nesten alle med et ønske om å delta i øverste klasse henter elementer derfra nå.
Les mer
layid-bilde25
Overveldende Aston Martin
Hvor du enn snudde seg på Aston Martins stand i Genève dukket det opp noe som tok pusten fra deg. Det hele ble av typen «for godt til å være sant».
Les mer
layid-bilde26
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde27
Kia e-Soul: Lang rekke-vidde - ukjent pris
Les mer
toppsak-bilde28
Seat varsler rimelige elbiler
Seat introduserer en ny, mindre elbilplattform og seks ladbare modeller.
Les mer
layid-bilde29
Ex-VW-topp gjør kinesisk el
Les mer
layid-bilde30
Den tredje fra Aachen
Aachen er byen der Nissans elektriske NV 200 brukes som søppelbil og hvor to vellykkede elbil-startups allerede har sett dagens lys. Nå glipper den tredje med øynene.
Les mer
layid-bilde31
Kanskje litt for langt?
Selvfølgelig var Felix Eaton på plass i Genève igjen, med sin Eadon Green. Men årets nyhet hadde han nok dratt litt for langt. Rolls-Royce ble skikkelig sure.
Les mer
layid-bilde32
Gumpert med nye venner
Gumpert har vært mer eller mindre fast inventar i Genève siden 2006. Nå dukket han opp igjen, men denne gang med kompanjonger fra Kina og en gammel bekjent fra Japan.
Les mer
toppsak-bilde33
Nytt mål for sommerferien
Hvem hadde trodd dette? Fantastiske Porsche-replicaer fra Hellas. Vi møtte dem i Genève.
Les mer
layid-bilde34
Oppgraderer HR-V
Les mer
layid-bilde35
Hybrid-Outlander solgt med 9000 kroner i avgiftsrabatt
Les mer
layid-bilde36
Italdesign nærmere slekta
Årets skapning fra Italdesign var så jordnær at det er ingen grunn til å tro at den ikke kan tas alvorlig av eieren, Audi. Det har ikke alltid vært tilfelle.
Les mer
layid-bilde37
Audis definitive ikke-el
Det var litt morsomt. Audi skulle til de grader være så elektrifisert under pressedagene i Genève at de gjemte sin kuleste og mest eksklusive nyhet bak en låst dør.
Les mer
layid-bilde38
Her er Volvo XC40 Twin Engine
I dag åpner Volvo for salg av XC40 Twin Engine. Dermed tilbyr Volvo hybride drivlinjer til alle modellserier.
Les mer