img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
36 bilder i galleri
Rimacs populære styrkedråper
Rimac er ikke lenger bare en sær superbil fra Kroatia. Nesten alle med et ønske om å delta i øverste klasse henter elementer derfra nå.

Jeg tilstår gjerne at første gang jeg møtte Rimac i Frankfurt 2011, konsentrerte jeg meg mer om designeren enn om de utrolige egenskaper og ytelser det ble påstått at bilen hadde.

Grei nok prioritering det. Goran Popovic er fremdeles med på prosjektet og er en av de få jeg kjenner som har vært gjennom en full vindtunnel-runde der formålet er å holde en ganske pen sportsbil på veien i mer enn 412 km/t.

Ikke en jobb for amatører akkurat.

Selvfølgelig ble jeg imponert av spesifikasjonene og prestasjonene også, men siden jeg aldri har skjønt strøm, og siden den nye bilen blant annet hadde fire elmotorer, var jeg halvlunken til den avdelingen.

Selv om 4 x 272 hk (= 1088 hk), 3800 Nm, 2,8 til 100 og 305 km/t egentlig var skikkelig overskriftsmat den gangen. Husk vi var i 2011.

Så har vi fulgt Concept 1 ganske tett gjennom disse årene. Og det var jo – utrolig nok – ikke noe som tydet på at de kom til å forsvinne. 

Tvert imot.

Det begynte å bli en del buzz rundt navnet. Aston Martin og Red Bull skulle for eksempel bruke Rimac-teknologi i sin kommende hybrid-Valke

Og så dukket de også opp med Concept 2 på Genève-utstillingen i fjor, med klare antydninger om at nå gikk det mot produksjon.

På årets Genève-utstilling var ikke bilene lenger noe konsept, den het C_two. Den første prototypen var i «produksjon» på den nye fabrikken, de hadde fått en ny COO med bred erfaring fra et stor europeisk underleverandør, de hadde begynt å sette opp en global salgsorganisasjon og de kom med klare spesifikasjoner på hva du snart skal få kjøpe:

1914 hk, 2300 Nm, godt under to til hundre, godt under 12 til trehundre, 412 km/t i toppfart og 550 km rekkevidde.

Men enda mer interessant er det å se den industrielle tyngden disse nykommerne nå plutselig har fått.

(saken fortsetter)

Aston-kontakten, selvfølgelig. Jaguar Land Rover var en annen som fortalte at de hadde forbindelse. Koenigsegg var der. En rekke andre kom også om bord, men de ønsket å være anonyme.

En stund i hvert fall. For da Pininfarina viste Battista i Genève kunne sjefen, Michael Perschke, fortelle at nå var det de som var den største kunden hos Rimac.

De 150 bilene som skulle bygges kom alle med samme drivlinje som i Rimac C_two. 

«Samme innholdet, men du kan sammenligne det med Lamborghini Hurracan og Audi R8. Vi har endret akselerasjon-amplituden for eksempel, karakteristikken på de forskjellige kjøremodusene – slike ting».

Han hadde forresten tatt med seg et nytt ord: «Vi er frenemies,» sa han. «Venner og konkurrenter på samme tid».

Pininfarina, største kunde – ja vel. Men det begynner å bli store eiere også.

Først solgte Mate Rimac 19 % av selskapet sitt til Camel Group, en av de store kinesiske batteri- og tech-selskapene. € 30 millioner var det snakk om da.

I fjor sommer kom også Porsche om bord. De kjøpte 10 % av selskapet, og vi kan vel regne med at det blir Rimac-spor i den kommende Taycan.

Fra en hjemme-bygget BMW til Porsche-partner og leverandør til de aller største på under ti år – Mate Rimac er kommet langt. Men det er ikke noe som tyder på at han stopper der.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Volvo XC40 Recharge: Ytelser, rekkevidde og norsk pris
Volvo XC40 Recharge, merkets første helelektriske SUV, er akkurat vist frem for første gang. Her er alt du trenger å vite om bilen.
Les mer
layid-bilde1
Superb blir første ladbare hybrid-Skoda
For første gang har en lydløs Skoda rullet inn i showrommet til Skoda-importør Møller. 2. januar får kundene de første bilene.
Les mer
layid-bilde2
Ny Yaris blir kortere og lavere
Nå kommer Toyota Yaris i ny drakt og på ny plattform.
Les mer
layid-bilde3
El-MG til Norge
MG gjør nå comeback i Norge, som elbil. Om noen uker kan bilen kjøpes på nettet.
Les mer
layid-bilde4
Her er BMW 2-serie Gran Coupe
BMW fyller enda et hull i modellutvalget. Nå kommer 2-serie Gran Coupe.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Peugeot 3008 GT Hybrid4 priset
Nå er prisen på Peugeot 3008 GT Hybrid4 sluppet.
Les mer
layid-bilde6
Skoda: Elektrisk familiebil får hengerfeste og fem seter
Den norske interessen for Skodas nye elektriske familiebil er enorm, bekrefter importøren. Nå slippes mer informasjon om bilen.
Les mer
layid-bilde7
Porsche lanserer Taycan 4S og senker prisen med 400.000 kroner
Elektrisk familie-Porsche med 530 hk og firehjulsdrift til 899.900 kroner? Ikke før er Turbo og Turbo S-variantene lansert, så slippes Taycan 4S og prises drøyt 400.000 kroner under turbo-modellen. Bilene vil være i Norge tidlig på nyåret.
Les mer


layid-bilde8
Her er helt nye Toyota Mirai
Les mer
toppsak-bilde9
Toyota RAV4 får endelig ledning
Nå kommer Toyota RAV4 endelig som ladbar hybrid. Det bør bli en vinner i Norge.
Les mer
layid-bilde10
VW T-Roc R prises under 600.000
Les mer
layid-bilde11
VW ID.3 - den nye elektriske folkebilen
Les mer
layid-bilde12
Nå starter el-bølgen fra Ford
Les mer
layid-bilde13
Her er nye A-Klasse plug-in
Innen julens ringes inn kommer den ladbare hybridutgaven av Mercedes A-Klasse til Norge. Prisene blir attraktive.
Les mer
layid-bilde14
Volvo drypper elbil-nyheter
Volvo slipper flere detaljer rundt elbilen som skal vises frem for første gang om en uke.
Les mer
toppsak-bilde15
Her er BMWs tredje M8
Etter Coupé og Cabriolet lanserer nå BMW det mest praktiske medlemmet av M8-familien.
Les mer
layid-bilde16
Disse skal selge Chery
Les mer
layid-bilde17
Lanseringskalender 2019
Les mer
layid-bilde18
Luftig Corvette
Tre måneder etter debuten av nye Corvette lanserer Chevrolet nå en alternativ utgave med automatisk hardtop.
Les mer
layid-bilde19
Lexus fornyer RX
Lexus RX har vært en utfordrer i premium SUV-segmentet siden forrige århundre. Nå kommer den i fornyet drakt.
Les mer
layid-bilde20
Polestar annonserer priser
Polestar har nå kunngjort prisen på sin kommende Tesla 3-utfordrer. Selv i en påkostet lanseringsutgave kommer den godt ut prismessig.
Les mer
layid-bilde21
Audi-nyheter med pris
En rekke nye Audi-modeller er lansert de siste månedene. Nå er prisene klare.
Les mer
layid-bilde22
Audi oppdaterer RS4
Bare to år etter lanseringen tar Audi grep for å oppdatere sprekeste medlem av A4-familien.
Les mer
toppsak-bilde23
BMW topper SUV-segmentet
I skarp kontrast til alle de nye elbilene pøser de tyske premium-produsentene ut nye muskelbiler. Her kommer nye SUV-er fra BMW.
Les mer
layid-bilde24
Slik transformeres XC40 til elbil
Ifølge Volvo har over 5000 satt seg på interesseliste for den kommende elbil-utgaven av XC40. Nå røper de noen av endringene som foretas når en fossilbil konverteres til elbil.
Les mer
layid-bilde25
Oppdatert Toyota C-HR
Toyota foretar en midtlivs oppgradering av C-HR. Det innebærer blant annet at man heretter kan velge mellom to alternative hybridmodeller.
Les mer
layid-bilde26
Porsche Taycan - bevares for en elbil
Porsche Taycan leverer som forventet. En barbert utgave av denne supersportsbilen kan bli en av salgsvinnerne i Norge neste år.
Les mer
layid-bilde27
Wey på andre forsøk
Les mer
toppsak-bilde28
Porsches første elbil
Taycan er ikke bare elektrisk rask, men Porsche-superrask. BilNorge skal de nærmeste dagene kjøre Porsches første batterielektriske sportsbil.
Les mer
layid-bilde29
Kompakte kraftpakker
Les mer
layid-bilde30
Nå kan du sette deg på Volvo-liste
Om noen uker skal Volvo presentere sin første elbil. Allerede i dag kan du registrere deg på interesselisten - uten å betale depositum.
Les mer
layid-bilde31
Mazda presenterer elbil i Tokyo
Mazda forteller i dag at de skal presentere sin første elbil på Tokyo Motor Show neste måned.
Les mer
layid-bilde32
Substitutt for savnet BMW
Er du blant dem som ønsker en BMW M3 Touring? Her er det nærmeste du kommer, om ikke BMW skulle velge å gjøre noe annet enn de pleier.
Les mer
toppsak-bilde33
Produksjonsklar Byton
Byton - Bytes on Wheel - har besøkt Oslo flere ganger. Frankfurt besøkte de med sin produksjonsklare modell. Men de ville ikke kalle det verdenspremiere.
Les mer
layid-bilde34
En av ti
Les mer
layid-bilde35
Mazda CX-30 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde36
Lambos hybrid
Vi har hørt om mild hybrid før, men dette blir veldig mildt: 34 elektriske hester på toppen av Lamborghinis 774 V12 hester. Hva er vitsen?
Les mer
layid-bilde37
Røykskyer i Frankfurt
Det var en viss fare for at den sterkt reduserte bilutstillingen i Frankfurt ikke ville inneholde en eneste avviker. Heldigvis sto Ramsmobile der.
Les mer
layid-bilde38
Nye variasjoner over A7
Audi lanserer en ny generasjon RS7 Sportback muskelbil. De viser også et nytt alternativ med stikkontakt.
Les mer