img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
161 bilder i galleri
Overveldende Aston Martin
Hvor du enn snudde seg på Aston Martins stand i Genève dukket det opp noe som tok pusten fra deg. Det hele ble av typen «for godt til å være sant».

  • Vanquish Vision Concept
  • Project 003
  • Lagonda All-Terrain Concept

En av dem alene hadde vært nok til å samle enorm oppmerksomhet.

Legg i tillegg på en produksjonsklar Valkyrie, en ren racing-versjon og noen produksjons DB-modeller – jeg ber om forståelse for at det hele gikk litt i spinn.

Særlig når jeg la på et litt kynisk bakteppe.

Hele det tilsynelatende overflødighetshornet minnet meg i skummel grad om Lotus i Paris 2010. En enorm presentasjon av kommende modeller pakket inn i masse overbevisende entusiasme og optimisme.

I etterkant vet vi hvordan det gikk – rett til kanten av stupet.

Dessuten kom det jo nye, kjedelige Aston-meldinger fra markedet, det såkalte finans-. 

3. oktober i fjor gikk Aston Martin på børs. Svært optimistisk – de skulle gjenta Ferraris børs-suksess.

Ikke akkurat, allerede på åpningsdagen hadde aksjen sunket fra 19,15 til 18,10. Og den dagen jeg ruslet rundt på superlativ-standen lå den helt på bunnen: 9,91.

Man kan være så begeistret som helst, men av og til sniker det seg inn en tanke om hva slags fundament begeistringen egentlig er tuftet på.

Men la oss se bilene. Og starte med det vi kjente. Valkyrien har svevet i kulissene en stund.

Nå sto den bilen som brukes til verifikasjonsprosessene der. 6,5-liters V12, uten antydning av kompressor, og bygget av Cosworth. 1000 hk ved vanvittige 10.500 omdreininger. Og i tillegg, et Rimac-utviklet hybridsystem som legger på ytterligere 160 hk.

Samlet blir dreiemomentet på 900 Nm ved 6.000 omdreininger.

Adrian Newey og Red Bull står bak denne nydelige konstruksjonen der motor og girkasse er en del av den bærende strukturen og der girkassen også fungerer som feste for bakstillingen.

Men selv om prosjektet stammer fra tidlig 2016 og den første nå er bygget, sier de fremdeles ikke noe om når ivrige kunder vil kunne få sine.

Siden det også sto en Project 003 på standen, får vi minne om at Valkyrien var prosjekt en, og racingutgaven av henne var Project 002. Nummer tre er også et prosjekt som gjøres sammen med Red Bull.

Den slekter litt på Valkyrien når det gjelder midtmotor og fokus på aero, men den stiller i en helt annen liga og er overhodet ikke like F1-orientert.

Når vi ser bort fra V6 og turbo og hybrid og slike vitale ting, er det hele konsentrert rundt en variabel airfoil der bak – ren flyteknologi. Flexfoil kalles det, jeg får høre at det fjerner behovet for en aktiv spoiler 

Designdelen imponerer med en A-stolpe som nesten er helt skjult og et interiør som er kjølig og avmålt og åpenbart beregnet på en sjåfør som vet hva han vil.

Ingen skikkelige detaljer, bare at den skal bygges i 500 eksemplarer «i denne formen» hvilket selvfølgelig åpner for å «ta en McLaren» og fjerne taket etter en stund – på den neste 500.

Vanquish Vision ser også ganske rå ut, men er åpenbart ment litt under 003. Og siden den bærer et kjent navn fra produksjonsavdelingen kan vi vel regne med at denne blir mer en GT-bil enn en ren asfaltfreser. 

Kodenavnet AM9 forteller i hvert fall klart at dette blir en bil som tilhører tjukke familien.

Den skal bruke den samme hjemmebygde V6-motoren som 003 – her utvikler altså Aston selv i stedet for å gå til AMG, og den skal legges bak. Aston Martins første sentralmotoriserte produksjonsbil – og det er bare bakhjulene som skal drives. 

Det høres kanskje ut som mye motor-i-midten fra Gaydon nå, men det er ikke så rart.  Maximilian Szwaj som kom dit i 2016 og ble utnevnt til CTO sent i 2017, kom rett fra sentralmotor-paradiset hos Ferrari der han hadde jobbet som sjef for innovasjoner.

Hvis den nye bilen skal konkurrere med tilsvarende fra McLaren/Ferrari-segmentet, må de vel sikte på 600 hk og 200.000 euro.

Aston Martin sier den skal i produksjon i 2022.

Og så, Lagondaen. Den er ganske langt unna den Vision Concept de viste i fjor. Årets versjon ser kjørbar ut, den har blant annet et ratt og både eksteriøret og interiøret er sterkt tonet ned i forhold til fjorårets.

At den også er døpt All-Terrain kan tyde på at denne er tenkt mer over i hyperluksus-Outlander segmentet – som åpenbart ikke finnes ennå. Men bortsett fra at den skal bli helelektrisk med induksjonslading og minst 400 km rekkevidde (og bygges på en ny fabrikk i Wales), vet jeg like lite om denne som om de andre.

Marek Reichman, designeren, fortalte at denne ble designet samtidig med Vision konseptet, men at dagens bil ble utarbeidet som katalogmodell hele veien. «Ikke mer enn 15-20 % endringer før produksjon» sa han – uten å presisere hva det egentlig betyr.

Jeg er fornøyd jeg, dersom dørkonstruksjonen beholdes. Her var det virkelig mulig å sørge for både elegant og/eller effektiv inn- og utgang. Et skisted i Alpene og Operaen i Paris vil begge kunne bli betjent like passende av denne bilen.

Også her snakker de om produksjon i 2022. Og da er vi tilbake til den virkeligheten investeringsbanken Jefferies beskriver. (Jefferies sponset Aston Martins racing for ti års tid siden og det var de som samlet og ga råd til investorgruppen som kjøpte Aston Martin fra Ford for £479 mill. i 2007).

De har nettopp, ifølge Forbes, skrevet at Aston Martins ledelse hurtigst mulig må gripe tak i problemet med manglende likviditet («Excessively tight liquidity»), men at Jefferies ikke så hvordan det kunne gjøres uten å påføre selskapet mer gjeld eller skaffe mer egenkapital.

Med andre ord: tilbake til virkeligheten.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde1
Nå kan du bestille ny Passat
Volkswagen åpner nå for bestilling av en oppgradert Passat som kommer på markedet i september. Det er liten tvil om hvilken variant som blir norsk bestselger.
Les mer
layid-bilde2
Her er nye 3-serie Touring
Her kommer nye 3-serie Touring, og den får en egenskap som mange nordmenn vil elske.
Les mer
layid-bilde3
Bentleys nye luksus-limo
Bentley har nettopp lansert Continental GT i nye versjoner, og nå følger den mektige sedanen etter.
Les mer
layid-bilde4
Her er Mercedes GLB
Det var Mercedes-Benz i USA som i natt fikk æren av å avduke nye GLB. Med tid og stunder kommer den også til Europa.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Skodas femte kineser
Man strekker seg langt for å tilfredsstille sine viktigste kunder. Skoda viser en forsmak på deres femte SUV for Kina.
Les mer
layid-bilde6
Her kommer BMW M8
BMW har lenge forberedt oss på at 8-serien skal toppes med M-modeller. Nå er de første modellene klare, men vi har mer i vente.
Les mer
layid-bilde7
Audi lanserer ny A6 Allroad
Det er en populær norgesvenn som fornyes når Audi lanserer fjerde generasjon A6 Allroad.
Les mer


layid-bilde8
Appetittvekker fra Kia
Les mer
toppsak-bilde9
Nok en elbil klar for bestilling
Nå begynner det å bli mange reservasjonslister å forholde seg til. I dag åpner Opel sin, for nye Corsa e. Om du heller vil ha en Ampera kan du vel nærmest spasere inn i butikken og hente den.
Les mer
layid-bilde10
Seat starter turné i Oslo
Les mer
layid-bilde11
Audi lanserer ladbar Q5
Les mer
layid-bilde12
Ferraris nyeste plug-in
Les mer
layid-bilde13
Mye nytt fra BMW
BMW presenterer en rekke nye modellvarianter og oppgraderinger. Nordmenn kan glede seg over flere nye ladbare alternativer.
Les mer
layid-bilde14
Første Skoda med plugg
Som en del av Volkswagen Gruppen må Skoda tålmodig vente på tur når det gjelder å ta i bruk innovasjoner. Nå starter de elektrifiseringen.
Les mer
toppsak-bilde15
Her er nye BMW 1-serie
BMW har i dag sluppet bilder og informasjon om tredje generasjon 1-serie. Bilen er ny tvers gjennom og for første gang utstyrt med forhjulsdrift.
Les mer
layid-bilde16
Så lang rekkevidde får elektrisk Opel Corsa
Les mer
layid-bilde17
58 km elektrisk DS-7 Crossback-rekkevide
Les mer
layid-bilde18
Oppgraderer Discovery
Ny grill, nye støtfangere og LED-lykter foran og bak er den synlige endringen på Land Rover Discovery Sport, men Snart blir Land Rover Discovery Sport også ladbar.
Les mer
layid-bilde19
Nå kan alle reservere Hondas lille elbil
Tirsdag morgen åpnet Honda for at alle som ville kunne reservere den lille elbilen e.
Les mer
layid-bilde20
Bildrømmer fra Uganda
Hvorfor skal ikke Afrika, nummer to i verden både i areal og folketall, ha sin egen, selvstendige bilindustri? I Uganda er de nå i ferd med å realisere en slik tanke.
Les mer
layid-bilde21
Her er Fords nye råtass
Ford viste i dag frem de første bildene av den helt nye råtassen Ford Focus ST som stasjonsvogn.
Les mer
layid-bilde22
Audi strammer opp A4
Audi A4 får en facelift etter fire år på markedet. I den forbindelse lanseres en supersprek dieselvariant.
Les mer
toppsak-bilde23
MINIs sprekeste får mer krutt under panseret
MINI John Cooper Works Clubman og Countryman får nå over 300 hk.
Les mer
layid-bilde24
Opel Grandland X Hybrid4: Ladbar 300-hester med 4x4
Opel fortsetter sin strategi mot elektrifisering av alle modeller når de mot slutten av året lanserer Grandland X Hybrid4.
Les mer
layid-bilde25
Den siste av arten?
Rike mennesker har problemer - akkurat som du og jeg. Bare på et annet plan. Rike mennesker kjører også biler - akkurat som du og jeg. Men på et annet plan det også. NB: Dette er IKKE en «test», ikke engang en prøvekjøring, med en fantastisk Bentley Continental GTC. Men den er LANG!
Les mer
layid-bilde26
Nå kan du bestille Volkswagen ID.
Fra i dag kan du sette deg på liste for å bli blant de fremste i køen på Volkswagens kommende elbil.
Les mer
layid-bilde27
Snart oppgraderes Kona
Les mer
toppsak-bilde28
Den måtte jo bare realiseres
Nå avslører Porsche en dårlig skjult hemmelighet - deres nydelige Speedster settes i produksjon.
Les mer
layid-bilde29
Mercedes EQC: Prisen er klar
Les mer
layid-bilde30
Elbil med Morgan-gener
For en gangs skyld, når vi presenterer en ny elbildrøm fra et start-up-selskap, er den verken kinesisk eller overdrevent Super. Men engelsk og ganske kjapp allikevel.
Les mer
layid-bilde31
Sniktitt på ny 8-er
BMW har sendt ut en første teaser på den kommende 8-serie Gran Coupe. Det nærmer seg med andre ord lansering.
Les mer
layid-bilde32
Ladbar DS får norsk pris
Dersom du har ventet på den ladbare hybridversjon av DS7 Crossback, kan du trøste deg med at ventingen nå går inn i siste fase. Prisene er i alle fall klare.
Les mer
toppsak-bilde33
Hyundai oppgraderer Ioniq
Hyundai har i dag sendt ut de første bildene av en oppgradert Ioniq. De viktigste endringene er økt rekkevidde og nytt sikkerhetsutstyr.
Les mer
layid-bilde34
Mercedes EQC i nærmiljøet
Les mer
layid-bilde35
Prisløft for ny Soul
Les mer
layid-bilde36
Lotus i sitt andre hjemland
Det var på tide at Lotus fikk en skikkelig lansering i Kina etter at Geely overtok henne fra Proton for ett år og elleve måneder siden. I Shanghai bød hun faktisk på en av de virkelige store meldingene.
Les mer
layid-bilde37
Mystisk kineser i New York
De som følger med hadde nok ventet denne bilen på Shanghai-utstillingen. I stedet dukket den opp i New York. Her er bakgrunnen mer utydelig enn det som er vanlig med kinesiske superbiler man aldri har hørt om før.
Les mer
layid-bilde38
Ny Passat GTE på snarvisitt i Norge
Torsdag var den nye ladbare versjonen av Volkswagen Passat på snarvisitt til Norge.
Les mer