img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
161 bilder i galleri
Overveldende Aston Martin
Hvor du enn snudde seg på Aston Martins stand i Genève dukket det opp noe som tok pusten fra deg. Det hele ble av typen «for godt til å være sant».

  • Vanquish Vision Concept
  • Project 003
  • Lagonda All-Terrain Concept

En av dem alene hadde vært nok til å samle enorm oppmerksomhet.

Legg i tillegg på en produksjonsklar Valkyrie, en ren racing-versjon og noen produksjons DB-modeller – jeg ber om forståelse for at det hele gikk litt i spinn.

Særlig når jeg la på et litt kynisk bakteppe.

Hele det tilsynelatende overflødighetshornet minnet meg i skummel grad om Lotus i Paris 2010. En enorm presentasjon av kommende modeller pakket inn i masse overbevisende entusiasme og optimisme.

I etterkant vet vi hvordan det gikk – rett til kanten av stupet.

Dessuten kom det jo nye, kjedelige Aston-meldinger fra markedet, det såkalte finans-. 

3. oktober i fjor gikk Aston Martin på børs. Svært optimistisk – de skulle gjenta Ferraris børs-suksess.

Ikke akkurat, allerede på åpningsdagen hadde aksjen sunket fra 19,15 til 18,10. Og den dagen jeg ruslet rundt på superlativ-standen lå den helt på bunnen: 9,91.

Man kan være så begeistret som helst, men av og til sniker det seg inn en tanke om hva slags fundament begeistringen egentlig er tuftet på.

Men la oss se bilene. Og starte med det vi kjente. Valkyrien har svevet i kulissene en stund.

Nå sto den bilen som brukes til verifikasjonsprosessene der. 6,5-liters V12, uten antydning av kompressor, og bygget av Cosworth. 1000 hk ved vanvittige 10.500 omdreininger. Og i tillegg, et Rimac-utviklet hybridsystem som legger på ytterligere 160 hk.

Samlet blir dreiemomentet på 900 Nm ved 6.000 omdreininger.

Adrian Newey og Red Bull står bak denne nydelige konstruksjonen der motor og girkasse er en del av den bærende strukturen og der girkassen også fungerer som feste for bakstillingen.

Men selv om prosjektet stammer fra tidlig 2016 og den første nå er bygget, sier de fremdeles ikke noe om når ivrige kunder vil kunne få sine.

Siden det også sto en Project 003 på standen, får vi minne om at Valkyrien var prosjekt en, og racingutgaven av henne var Project 002. Nummer tre er også et prosjekt som gjøres sammen med Red Bull.

Den slekter litt på Valkyrien når det gjelder midtmotor og fokus på aero, men den stiller i en helt annen liga og er overhodet ikke like F1-orientert.

Når vi ser bort fra V6 og turbo og hybrid og slike vitale ting, er det hele konsentrert rundt en variabel airfoil der bak – ren flyteknologi. Flexfoil kalles det, jeg får høre at det fjerner behovet for en aktiv spoiler 

Designdelen imponerer med en A-stolpe som nesten er helt skjult og et interiør som er kjølig og avmålt og åpenbart beregnet på en sjåfør som vet hva han vil.

Ingen skikkelige detaljer, bare at den skal bygges i 500 eksemplarer «i denne formen» hvilket selvfølgelig åpner for å «ta en McLaren» og fjerne taket etter en stund – på den neste 500.

Vanquish Vision ser også ganske rå ut, men er åpenbart ment litt under 003. Og siden den bærer et kjent navn fra produksjonsavdelingen kan vi vel regne med at denne blir mer en GT-bil enn en ren asfaltfreser. 

Kodenavnet AM9 forteller i hvert fall klart at dette blir en bil som tilhører tjukke familien.

Den skal bruke den samme hjemmebygde V6-motoren som 003 – her utvikler altså Aston selv i stedet for å gå til AMG, og den skal legges bak. Aston Martins første sentralmotoriserte produksjonsbil – og det er bare bakhjulene som skal drives. 

Det høres kanskje ut som mye motor-i-midten fra Gaydon nå, men det er ikke så rart.  Maximilian Szwaj som kom dit i 2016 og ble utnevnt til CTO sent i 2017, kom rett fra sentralmotor-paradiset hos Ferrari der han hadde jobbet som sjef for innovasjoner.

Hvis den nye bilen skal konkurrere med tilsvarende fra McLaren/Ferrari-segmentet, må de vel sikte på 600 hk og 200.000 euro.

Aston Martin sier den skal i produksjon i 2022.

Og så, Lagondaen. Den er ganske langt unna den Vision Concept de viste i fjor. Årets versjon ser kjørbar ut, den har blant annet et ratt og både eksteriøret og interiøret er sterkt tonet ned i forhold til fjorårets.

At den også er døpt All-Terrain kan tyde på at denne er tenkt mer over i hyperluksus-Outlander segmentet – som åpenbart ikke finnes ennå. Men bortsett fra at den skal bli helelektrisk med induksjonslading og minst 400 km rekkevidde (og bygges på en ny fabrikk i Wales), vet jeg like lite om denne som om de andre.

Marek Reichman, designeren, fortalte at denne ble designet samtidig med Vision konseptet, men at dagens bil ble utarbeidet som katalogmodell hele veien. «Ikke mer enn 15-20 % endringer før produksjon» sa han – uten å presisere hva det egentlig betyr.

Jeg er fornøyd jeg, dersom dørkonstruksjonen beholdes. Her var det virkelig mulig å sørge for både elegant og/eller effektiv inn- og utgang. Et skisted i Alpene og Operaen i Paris vil begge kunne bli betjent like passende av denne bilen.

Også her snakker de om produksjon i 2022. Og da er vi tilbake til den virkeligheten investeringsbanken Jefferies beskriver. (Jefferies sponset Aston Martins racing for ti års tid siden og det var de som samlet og ga råd til investorgruppen som kjøpte Aston Martin fra Ford for £479 mill. i 2007).

De har nettopp, ifølge Forbes, skrevet at Aston Martins ledelse hurtigst mulig må gripe tak i problemet med manglende likviditet («Excessively tight liquidity»), men at Jefferies ikke så hvordan det kunne gjøres uten å påføre selskapet mer gjeld eller skaffe mer egenkapital.

Med andre ord: tilbake til virkeligheten.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Volvo XC40 Recharge: Ytelser, rekkevidde og norsk pris
Volvo XC40 Recharge, merkets første helelektriske SUV, er akkurat vist frem for første gang. Her er alt du trenger å vite om bilen.
Les mer
layid-bilde1
Superb blir første ladbare hybrid-Skoda
For første gang har en lydløs Skoda rullet inn i showrommet til Skoda-importør Møller. 2. januar får kundene de første bilene.
Les mer
layid-bilde2
Ny Yaris blir kortere og lavere
Nå kommer Toyota Yaris i ny drakt og på ny plattform.
Les mer
layid-bilde3
El-MG til Norge
MG gjør nå comeback i Norge, som elbil. Om noen uker kan bilen kjøpes på nettet.
Les mer
layid-bilde4
Her er BMW 2-serie Gran Coupe
BMW fyller enda et hull i modellutvalget. Nå kommer 2-serie Gran Coupe.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Peugeot 3008 GT Hybrid4 priset
Nå er prisen på Peugeot 3008 GT Hybrid4 sluppet.
Les mer
layid-bilde6
Skoda: Elektrisk familiebil får hengerfeste og fem seter
Den norske interessen for Skodas nye elektriske familiebil er enorm, bekrefter importøren. Nå slippes mer informasjon om bilen.
Les mer
layid-bilde7
Porsche lanserer Taycan 4S og senker prisen med 400.000 kroner
Elektrisk familie-Porsche med 530 hk og firehjulsdrift til 899.900 kroner? Ikke før er Turbo og Turbo S-variantene lansert, så slippes Taycan 4S og prises drøyt 400.000 kroner under turbo-modellen. Bilene vil være i Norge tidlig på nyåret.
Les mer


layid-bilde8
Her er helt nye Toyota Mirai
Les mer
toppsak-bilde9
Toyota RAV4 får endelig ledning
Nå kommer Toyota RAV4 endelig som ladbar hybrid. Det bør bli en vinner i Norge.
Les mer
layid-bilde10
VW T-Roc R prises under 600.000
Les mer
layid-bilde11
VW ID.3 - den nye elektriske folkebilen
Les mer
layid-bilde12
Nå starter el-bølgen fra Ford
Les mer
layid-bilde13
Her er nye A-Klasse plug-in
Innen julens ringes inn kommer den ladbare hybridutgaven av Mercedes A-Klasse til Norge. Prisene blir attraktive.
Les mer
layid-bilde14
Volvo drypper elbil-nyheter
Volvo slipper flere detaljer rundt elbilen som skal vises frem for første gang om en uke.
Les mer
toppsak-bilde15
Her er BMWs tredje M8
Etter Coupé og Cabriolet lanserer nå BMW det mest praktiske medlemmet av M8-familien.
Les mer
layid-bilde16
Disse skal selge Chery
Les mer
layid-bilde17
Lanseringskalender 2019
Les mer
layid-bilde18
Luftig Corvette
Tre måneder etter debuten av nye Corvette lanserer Chevrolet nå en alternativ utgave med automatisk hardtop.
Les mer
layid-bilde19
Lexus fornyer RX
Lexus RX har vært en utfordrer i premium SUV-segmentet siden forrige århundre. Nå kommer den i fornyet drakt.
Les mer
layid-bilde20
Polestar annonserer priser
Polestar har nå kunngjort prisen på sin kommende Tesla 3-utfordrer. Selv i en påkostet lanseringsutgave kommer den godt ut prismessig.
Les mer
layid-bilde21
Audi-nyheter med pris
En rekke nye Audi-modeller er lansert de siste månedene. Nå er prisene klare.
Les mer
layid-bilde22
Audi oppdaterer RS4
Bare to år etter lanseringen tar Audi grep for å oppdatere sprekeste medlem av A4-familien.
Les mer
toppsak-bilde23
BMW topper SUV-segmentet
I skarp kontrast til alle de nye elbilene pøser de tyske premium-produsentene ut nye muskelbiler. Her kommer nye SUV-er fra BMW.
Les mer
layid-bilde24
Slik transformeres XC40 til elbil
Ifølge Volvo har over 5000 satt seg på interesseliste for den kommende elbil-utgaven av XC40. Nå røper de noen av endringene som foretas når en fossilbil konverteres til elbil.
Les mer
layid-bilde25
Oppdatert Toyota C-HR
Toyota foretar en midtlivs oppgradering av C-HR. Det innebærer blant annet at man heretter kan velge mellom to alternative hybridmodeller.
Les mer
layid-bilde26
Porsche Taycan - bevares for en elbil
Porsche Taycan leverer som forventet. En barbert utgave av denne supersportsbilen kan bli en av salgsvinnerne i Norge neste år.
Les mer
layid-bilde27
Wey på andre forsøk
Les mer
toppsak-bilde28
Porsches første elbil
Taycan er ikke bare elektrisk rask, men Porsche-superrask. BilNorge skal de nærmeste dagene kjøre Porsches første batterielektriske sportsbil.
Les mer
layid-bilde29
Kompakte kraftpakker
Les mer
layid-bilde30
Nå kan du sette deg på Volvo-liste
Om noen uker skal Volvo presentere sin første elbil. Allerede i dag kan du registrere deg på interesselisten - uten å betale depositum.
Les mer
layid-bilde31
Mazda presenterer elbil i Tokyo
Mazda forteller i dag at de skal presentere sin første elbil på Tokyo Motor Show neste måned.
Les mer
layid-bilde32
Substitutt for savnet BMW
Er du blant dem som ønsker en BMW M3 Touring? Her er det nærmeste du kommer, om ikke BMW skulle velge å gjøre noe annet enn de pleier.
Les mer
toppsak-bilde33
Produksjonsklar Byton
Byton - Bytes on Wheel - har besøkt Oslo flere ganger. Frankfurt besøkte de med sin produksjonsklare modell. Men de ville ikke kalle det verdenspremiere.
Les mer
layid-bilde34
En av ti
Les mer
layid-bilde35
Mazda CX-30 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde36
Lambos hybrid
Vi har hørt om mild hybrid før, men dette blir veldig mildt: 34 elektriske hester på toppen av Lamborghinis 774 V12 hester. Hva er vitsen?
Les mer
layid-bilde37
Røykskyer i Frankfurt
Det var en viss fare for at den sterkt reduserte bilutstillingen i Frankfurt ikke ville inneholde en eneste avviker. Heldigvis sto Ramsmobile der.
Les mer
layid-bilde38
Nye variasjoner over A7
Audi lanserer en ny generasjon RS7 Sportback muskelbil. De viser også et nytt alternativ med stikkontakt.
Les mer