img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
161 bilder i galleri
Overveldende Aston Martin
Hvor du enn snudde seg på Aston Martins stand i Genève dukket det opp noe som tok pusten fra deg. Det hele ble av typen «for godt til å være sant».

  • Vanquish Vision Concept
  • Project 003
  • Lagonda All-Terrain Concept

En av dem alene hadde vært nok til å samle enorm oppmerksomhet.

Legg i tillegg på en produksjonsklar Valkyrie, en ren racing-versjon og noen produksjons DB-modeller – jeg ber om forståelse for at det hele gikk litt i spinn.

Særlig når jeg la på et litt kynisk bakteppe.

Hele det tilsynelatende overflødighetshornet minnet meg i skummel grad om Lotus i Paris 2010. En enorm presentasjon av kommende modeller pakket inn i masse overbevisende entusiasme og optimisme.

I etterkant vet vi hvordan det gikk – rett til kanten av stupet.

Dessuten kom det jo nye, kjedelige Aston-meldinger fra markedet, det såkalte finans-. 

3. oktober i fjor gikk Aston Martin på børs. Svært optimistisk – de skulle gjenta Ferraris børs-suksess.

Ikke akkurat, allerede på åpningsdagen hadde aksjen sunket fra 19,15 til 18,10. Og den dagen jeg ruslet rundt på superlativ-standen lå den helt på bunnen: 9,91.

Man kan være så begeistret som helst, men av og til sniker det seg inn en tanke om hva slags fundament begeistringen egentlig er tuftet på.

Men la oss se bilene. Og starte med det vi kjente. Valkyrien har svevet i kulissene en stund.

Nå sto den bilen som brukes til verifikasjonsprosessene der. 6,5-liters V12, uten antydning av kompressor, og bygget av Cosworth. 1000 hk ved vanvittige 10.500 omdreininger. Og i tillegg, et Rimac-utviklet hybridsystem som legger på ytterligere 160 hk.

Samlet blir dreiemomentet på 900 Nm ved 6.000 omdreininger.

Adrian Newey og Red Bull står bak denne nydelige konstruksjonen der motor og girkasse er en del av den bærende strukturen og der girkassen også fungerer som feste for bakstillingen.

Men selv om prosjektet stammer fra tidlig 2016 og den første nå er bygget, sier de fremdeles ikke noe om når ivrige kunder vil kunne få sine.

Siden det også sto en Project 003 på standen, får vi minne om at Valkyrien var prosjekt en, og racingutgaven av henne var Project 002. Nummer tre er også et prosjekt som gjøres sammen med Red Bull.

Den slekter litt på Valkyrien når det gjelder midtmotor og fokus på aero, men den stiller i en helt annen liga og er overhodet ikke like F1-orientert.

Når vi ser bort fra V6 og turbo og hybrid og slike vitale ting, er det hele konsentrert rundt en variabel airfoil der bak – ren flyteknologi. Flexfoil kalles det, jeg får høre at det fjerner behovet for en aktiv spoiler 

Designdelen imponerer med en A-stolpe som nesten er helt skjult og et interiør som er kjølig og avmålt og åpenbart beregnet på en sjåfør som vet hva han vil.

Ingen skikkelige detaljer, bare at den skal bygges i 500 eksemplarer «i denne formen» hvilket selvfølgelig åpner for å «ta en McLaren» og fjerne taket etter en stund – på den neste 500.

Vanquish Vision ser også ganske rå ut, men er åpenbart ment litt under 003. Og siden den bærer et kjent navn fra produksjonsavdelingen kan vi vel regne med at denne blir mer en GT-bil enn en ren asfaltfreser. 

Kodenavnet AM9 forteller i hvert fall klart at dette blir en bil som tilhører tjukke familien.

Den skal bruke den samme hjemmebygde V6-motoren som 003 – her utvikler altså Aston selv i stedet for å gå til AMG, og den skal legges bak. Aston Martins første sentralmotoriserte produksjonsbil – og det er bare bakhjulene som skal drives. 

Det høres kanskje ut som mye motor-i-midten fra Gaydon nå, men det er ikke så rart.  Maximilian Szwaj som kom dit i 2016 og ble utnevnt til CTO sent i 2017, kom rett fra sentralmotor-paradiset hos Ferrari der han hadde jobbet som sjef for innovasjoner.

Hvis den nye bilen skal konkurrere med tilsvarende fra McLaren/Ferrari-segmentet, må de vel sikte på 600 hk og 200.000 euro.

Aston Martin sier den skal i produksjon i 2022.

Og så, Lagondaen. Den er ganske langt unna den Vision Concept de viste i fjor. Årets versjon ser kjørbar ut, den har blant annet et ratt og både eksteriøret og interiøret er sterkt tonet ned i forhold til fjorårets.

At den også er døpt All-Terrain kan tyde på at denne er tenkt mer over i hyperluksus-Outlander segmentet – som åpenbart ikke finnes ennå. Men bortsett fra at den skal bli helelektrisk med induksjonslading og minst 400 km rekkevidde (og bygges på en ny fabrikk i Wales), vet jeg like lite om denne som om de andre.

Marek Reichman, designeren, fortalte at denne ble designet samtidig med Vision konseptet, men at dagens bil ble utarbeidet som katalogmodell hele veien. «Ikke mer enn 15-20 % endringer før produksjon» sa han – uten å presisere hva det egentlig betyr.

Jeg er fornøyd jeg, dersom dørkonstruksjonen beholdes. Her var det virkelig mulig å sørge for både elegant og/eller effektiv inn- og utgang. Et skisted i Alpene og Operaen i Paris vil begge kunne bli betjent like passende av denne bilen.

Også her snakker de om produksjon i 2022. Og da er vi tilbake til den virkeligheten investeringsbanken Jefferies beskriver. (Jefferies sponset Aston Martins racing for ti års tid siden og det var de som samlet og ga råd til investorgruppen som kjøpte Aston Martin fra Ford for £479 mill. i 2007).

De har nettopp, ifølge Forbes, skrevet at Aston Martins ledelse hurtigst mulig må gripe tak i problemet med manglende likviditet («Excessively tight liquidity»), men at Jefferies ikke så hvordan det kunne gjøres uten å påføre selskapet mer gjeld eller skaffe mer egenkapital.

Med andre ord: tilbake til virkeligheten.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
BYDs overflødighetshorn
BYD stiller på Shanghai-utstillingen med konseptbil og ny e-Serie. Og for ikke å dominere for mye hadde de noen presentasjoner for et par uke siden også. Et annet sted. Til sammen 23 nye biler i Shanghai, sier de.
Les mer
layid-bilde1
Stor spennvidde fra W
W er et greit bilmerke. Det stammer fra Dubai og har ganske mange RUF-Porsche-detaljer innabords. De dukket opp i Shanghai med superbilene sine, men også med to andre. En stor SUV og en smart, funky selvkjørende.
Les mer
layid-bilde2
Nytt og smått fra Hyundai
Det er hyggelig å kunne fortelle at ikke alt som debuterer i New York disse dagene er tre tonns slagskip med plass til en halv armé. Noen er litt mer forsiktige, som den nye Hyundai Venue.
Les mer
layid-bilde3
Kias vidunder-bil
Kia satte en slags ny rekord på New York utstillingen. Messens mest pompøse, ubegripelige presseskrytemelding. La oss bare slå fast at deres HabaNiro er verdens første ECEV - «Everything Car» og EV!
Les mer
layid-bilde4
Mercedes lanserer ny GLS
Like før den er på markedet får BMW X7 en ny konkurrent å bryne seg på når Mercedes nå lanserer en ny generasjon av sin store SUV.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ny Subaru Outback
Subaru lanserer det de betegner som sjette generasjon Outback på bilutstillingen i New York. De lover den sikreste og mest komfortable Outback noensinne.
Les mer
layid-bilde6
Genesis gjør elbilen kompakt
Genesis er jo egentlig kjent som et luksusmerke som veldig ofte benytter målebåndet til Mercedes. Men til bilutstillingen i New York kommer de med en elbil som er virkelig kompakt.
Les mer
layid-bilde7
Nye motorer i Audi S5
Audi fortsetter elektrifiseringen og lanserer nye drivlinjer i S5 Coupé og Sportback.
Les mer


layid-bilde8
Aston Martins elektriske Rapide
Les mer
toppsak-bilde9
Ny brobygger fra Mercedes
Til bilutstillingen i Shanghai har Mercedes med seg en ny konseptbil. Jeg kan love at den er på gata innen et års tid.
Les mer
layid-bilde10
En smak av fremtid
Les mer
layid-bilde11
Volkswagen viser sin nyeste ID.
Les mer
layid-bilde12
Nye drivlinjer i Audis langturbiler
Les mer
layid-bilde13
Ny farge og nytt navn
Mitsubishi skal presentere en ny konseptbil på bilutstillingen i Shanghai. Men denne har vi sett før.
Les mer
layid-bilde14
Tesla utvider tilbudet
Det har strømmet inn nye biler fra Tesla den siste måneden, men snart kan strømmen bli enda sterkere.
Les mer
toppsak-bilde15
Så lenge fikk Skoda briljere
Volkswagen vil fra høsten tilby en oppgradert e-Up med vesentlig mer rekkevidde enn dagens modell.
Les mer
layid-bilde16
Skoda etablerer reservasjonsliste
Les mer
layid-bilde17
G-Power overgår originalen
Les mer
layid-bilde18
Nå kommer Bentley
For første gang skal Bentley importeres til Norge gjennom en offisiell kanal. En ikke ukjent bilmann står bak prosjektet.
Les mer
layid-bilde19
ItaloKina inn i Europa
Ikke bare har italiensk-kinesiske DR overlevd i mer enn 10 år, nå skal de inn i resten av Europa også, og har med seg en spennende batterielektrisk bil på reisen.
Les mer
layid-bilde20
Zenvo med to premierer
Over 1000 hestekrefter er ikke interessant mer. Men 1000+ sammen med bare bakhjulsdrift - da begynner det å lukte skandinavisk bilbygging. Zenvo er den av de to man ikke tenker først på.
Les mer
layid-bilde21
Endelig - el-Forder
Ford har holdt elbilkortene tett til brystet. Nå er de vist fram og et av dem inneholder en familie-SUV med rekordrekkevidde - inntil 600 km. Ny Kuga blir også ladbar.
Les mer
layid-bilde22
Bileventyr fra Napoli
Puritalia - ReneItalia eller TypiskItalia - var navnet på enda en 1000-hesters italiensk superbil vi aldri har hørt navnet på. Denne fortjener imidlertid litt oppmerksomhet.
Les mer
toppsak-bilde23
Mini-bombe nærmer seg
Vi er lovet den heftigste Mini noensinne når denne lanseres i 2020. Forvarselet ble gitt på Frankfurt-utstillingen i 2017.
Les mer
layid-bilde24
Rimacs populære styrkedråper
Rimac er ikke lenger bare en sær superbil fra Kroatia. Nesten alle med et ønske om å delta i øverste klasse henter elementer derfra nå.
Les mer
layid-bilde25
Overveldende Aston Martin
Hvor du enn snudde seg på Aston Martins stand i Genève dukket det opp noe som tok pusten fra deg. Det hele ble av typen «for godt til å være sant».
Les mer
layid-bilde26
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde27
Kia e-Soul: Lang rekke-vidde - ukjent pris
Les mer
toppsak-bilde28
Seat varsler rimelige elbiler
Seat introduserer en ny, mindre elbilplattform og seks ladbare modeller.
Les mer
layid-bilde29
Ex-VW-topp gjør kinesisk el
Les mer
layid-bilde30
Den tredje fra Aachen
Aachen er byen der Nissans elektriske NV 200 brukes som søppelbil og hvor to vellykkede elbil-startups allerede har sett dagens lys. Nå glipper den tredje med øynene.
Les mer
layid-bilde31
Kanskje litt for langt?
Selvfølgelig var Felix Eaton på plass i Genève igjen, med sin Eadon Green. Men årets nyhet hadde han nok dratt litt for langt. Rolls-Royce ble skikkelig sure.
Les mer
layid-bilde32
Gumpert med nye venner
Gumpert har vært mer eller mindre fast inventar i Genève siden 2006. Nå dukket han opp igjen, men denne gang med kompanjonger fra Kina og en gammel bekjent fra Japan.
Les mer
toppsak-bilde33
Nytt mål for sommerferien
Hvem hadde trodd dette? Fantastiske Porsche-replicaer fra Hellas. Vi møtte dem i Genève.
Les mer
layid-bilde34
Oppgraderer HR-V
Les mer
layid-bilde35
Hybrid-Outlander solgt med 9000 kroner i avgiftsrabatt
Les mer
layid-bilde36
Italdesign nærmere slekta
Årets skapning fra Italdesign var så jordnær at det er ingen grunn til å tro at den ikke kan tas alvorlig av eieren, Audi. Det har ikke alltid vært tilfelle.
Les mer
layid-bilde37
Audis definitive ikke-el
Det var litt morsomt. Audi skulle til de grader være så elektrifisert under pressedagene i Genève at de gjemte sin kuleste og mest eksklusive nyhet bak en låst dør.
Les mer
layid-bilde38
Her er Volvo XC40 Twin Engine
I dag åpner Volvo for salg av XC40 Twin Engine. Dermed tilbyr Volvo hybride drivlinjer til alle modellserier.
Les mer