img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
53 bilder i galleri
Gumpert med nye venner
Gumpert har vært mer eller mindre fast inventar i Genève siden 2006. Nå dukket han opp igjen, men denne gang med kompanjonger fra Kina og en gammel bekjent fra Japan.

Roland Gumpert har vært opptatt av en eneste ting siden han forlot Audi som en av Quattro-fedrene og startet for seg selv.

Det han har drevet med siden da, er rendyrking av kjøreglede.

Han har vært innom mye rart, Superleggera Touring, verdens sterkeste, et forsøk med noe med TT-størrelse og -oppskrift (forholdsvis liten motor foran, firehjulsdrift), til og med vært borti en slags Hispano Suiza, men det er en lang historie – inntil han nå har landet på Nathalie

En to-seters coupé som kanskje ikke er helt ulik Nissan GT-R. Elbil, men med eget kraftverk om bord i form av en metanol brenselcelle som du fyller på tre minutter og som gir deg en rekkevidde på 850 km.

Med mindre du gjør som Gumpert og tar noen runder på Nürburgring og tester ut 2,5 til 100 eller de mer enn 300 km/t.

Assistert av mengder av aero, Gumperts biler har alltid måttet beherske luftstrømninger, og en konstruksjon som er så nær baneoppskrift som er mulig for en gatetillatt bil.

Det er 800 hester, fordelt på fire motorer – en i hvert hjørne – som skal holdes i tømme.

Men så var det det med metanol da. En tredel av bensinpris og uendelig mye enklere å håndtere enn hydrogen, sier de. Men den ender tross alt opp, ikke som vann, men som CO2 som er fy.

Og de forteller om en brenselcelle som lader med konstante 5 kW. Som skal holde inntil 600 kW vedlike. For meg høres det ut som å fylle et svømmebasseng med en lekebrannbil.

Enten har jeg lest gæernt eller det er noe jeg ikke skjønner her.

Sånn sett var ikke denne presentasjonen uventet. Ikke heller at de hadde med seg en versjon til, ren banebil med tilhørende kvinnelig sjåfør.

Nei, det som overrasket var en svært tiltalende kompakt femseters SUV.

Ikke akkurat Gumpert kanskje?

Men greia er at Gumpert ble assistert av et kinesisk teknologiselskap, AIWAYS, da han utviklet tekno-bomben Nathalie. Og på grunnmuren til Gumpert har AIWAYS fortsatt å utvikle sine egne biler.

Den første kaller de, av en eller annen grunn, U5 og er så helt åpenbart utviklet for masseproduksjon med en gang.

Det sto nemlig en komplett ramme på standen også – og det var helt klart at denne var samlebåndsklar der den sto.

(Enten er det en myte at det krever vanvittig mye kunnskap, tradisjon og innsikt å bygge en moderne bil, eller så har Tesla og alle disse kineserne funnet et nettsted der du kan laste ned kunnskap, tradisjon og innsikt. Det må være litt flaut å være blant de mange som har funnet opp bilen, men som så åpenbart ikke har fulgt med i timen med hensyn til utviklingsfart.)

Nå starter riktignok ikke AIWAYS helt på bar bakke. Sjefen heter Fu Qiang, han har tidligere vært toppsjefen for Volvo i Kina. Han stiftet selskapet for to år siden sammen med Gu Feng som kom fra SAIC. Biler vet de med andre ord hva er.

Det er ikke noe dramatisk i spesifikasjonene, ikke noe forsøk på å være verdens raskeste kompakte el-SUV eller tilsvarende tøv. Her er det 63 kWt, tetthet som tilsvarer 170 Wt/kg.

140 kW og 135 Nm elmotor som driver forhjulene. 460 km rekkevidde ved noe som tilsvarer WLTP.

Målene er også udramatiske: 468 x 188 x 168 på 280 cm akselavstand. Det hele fylt med de assistentene og komfortutstyret man venter – og kanskje vel så det, i noe som så ut som en svært ryddig oppholdsavdeling.

Men det er allikevel noe ekstra profesjonelt over det hele som ikke uten videre lar seg forklare ved hjelp av noen smarte start’upere og en rev av en gammel tysk superbilbygger.

Forklaringen tok det en tid før jeg oppdaget.

Kineserne gikk til Japan og hanket inn Ken Okuyama. Han er kjent på Genève-utstillingen. I mange år var det han som «eide» standen vis a vis AIWAYS – Pininfarinas.

Han var sjefdesigner der i mange år etter en fantastisk karriere som blant annet inkluderer GM og Porsche, og et langt opphold som sjef for en av verdens beste skoler, Art Center i Pasadena.

Ferrari Enzo, 612 Scaglietti, 599 GTB Fiorano og den forrige Maserati Quattroporten var alle hans.

Det forteller mye om en god designer når han er i stand til å stige ned fra superbil-sfæren (og sine egne ville japanske biler) og gjøre noe så neppå-jorda som denne SUV-en. 

Ikke noen merkverdigheter, ikke noen forsøk på å skryte på seg noe som helst, bare et veldig bra eksempel på god produktdesign.

Litt av et spenn hos AIWAYS: fra nullutslipps superbiler til en fornuft-SUV midt i klodens hotteste segment.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
BYDs overflødighetshorn
BYD stiller på Shanghai-utstillingen med konseptbil og ny e-Serie. Og for ikke å dominere for mye hadde de noen presentasjoner for et par uke siden også. Et annet sted. Til sammen 23 nye biler i Shanghai, sier de.
Les mer
layid-bilde1
Stor spennvidde fra W
W er et greit bilmerke. Det stammer fra Dubai og har ganske mange RUF-Porsche-detaljer innabords. De dukket opp i Shanghai med superbilene sine, men også med to andre. En stor SUV og en smart, funky selvkjørende.
Les mer
layid-bilde2
Nytt og smått fra Hyundai
Det er hyggelig å kunne fortelle at ikke alt som debuterer i New York disse dagene er tre tonns slagskip med plass til en halv armé. Noen er litt mer forsiktige, som den nye Hyundai Venue.
Les mer
layid-bilde3
Kias vidunder-bil
Kia satte en slags ny rekord på New York utstillingen. Messens mest pompøse, ubegripelige presseskrytemelding. La oss bare slå fast at deres HabaNiro er verdens første ECEV - «Everything Car» og EV!
Les mer
layid-bilde4
Mercedes lanserer ny GLS
Like før den er på markedet får BMW X7 en ny konkurrent å bryne seg på når Mercedes nå lanserer en ny generasjon av sin store SUV.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ny Subaru Outback
Subaru lanserer det de betegner som sjette generasjon Outback på bilutstillingen i New York. De lover den sikreste og mest komfortable Outback noensinne.
Les mer
layid-bilde6
Genesis gjør elbilen kompakt
Genesis er jo egentlig kjent som et luksusmerke som veldig ofte benytter målebåndet til Mercedes. Men til bilutstillingen i New York kommer de med en elbil som er virkelig kompakt.
Les mer
layid-bilde7
Nye motorer i Audi S5
Audi fortsetter elektrifiseringen og lanserer nye drivlinjer i S5 Coupé og Sportback.
Les mer


layid-bilde8
Aston Martins elektriske Rapide
Les mer
toppsak-bilde9
Ny brobygger fra Mercedes
Til bilutstillingen i Shanghai har Mercedes med seg en ny konseptbil. Jeg kan love at den er på gata innen et års tid.
Les mer
layid-bilde10
En smak av fremtid
Les mer
layid-bilde11
Volkswagen viser sin nyeste ID.
Les mer
layid-bilde12
Nye drivlinjer i Audis langturbiler
Les mer
layid-bilde13
Ny farge og nytt navn
Mitsubishi skal presentere en ny konseptbil på bilutstillingen i Shanghai. Men denne har vi sett før.
Les mer
layid-bilde14
Tesla utvider tilbudet
Det har strømmet inn nye biler fra Tesla den siste måneden, men snart kan strømmen bli enda sterkere.
Les mer
toppsak-bilde15
Så lenge fikk Skoda briljere
Volkswagen vil fra høsten tilby en oppgradert e-Up med vesentlig mer rekkevidde enn dagens modell.
Les mer
layid-bilde16
Skoda etablerer reservasjonsliste
Les mer
layid-bilde17
G-Power overgår originalen
Les mer
layid-bilde18
Nå kommer Bentley
For første gang skal Bentley importeres til Norge gjennom en offisiell kanal. En ikke ukjent bilmann står bak prosjektet.
Les mer
layid-bilde19
ItaloKina inn i Europa
Ikke bare har italiensk-kinesiske DR overlevd i mer enn 10 år, nå skal de inn i resten av Europa også, og har med seg en spennende batterielektrisk bil på reisen.
Les mer
layid-bilde20
Zenvo med to premierer
Over 1000 hestekrefter er ikke interessant mer. Men 1000+ sammen med bare bakhjulsdrift - da begynner det å lukte skandinavisk bilbygging. Zenvo er den av de to man ikke tenker først på.
Les mer
layid-bilde21
Endelig - el-Forder
Ford har holdt elbilkortene tett til brystet. Nå er de vist fram og et av dem inneholder en familie-SUV med rekordrekkevidde - inntil 600 km. Ny Kuga blir også ladbar.
Les mer
layid-bilde22
Bileventyr fra Napoli
Puritalia - ReneItalia eller TypiskItalia - var navnet på enda en 1000-hesters italiensk superbil vi aldri har hørt navnet på. Denne fortjener imidlertid litt oppmerksomhet.
Les mer
toppsak-bilde23
Mini-bombe nærmer seg
Vi er lovet den heftigste Mini noensinne når denne lanseres i 2020. Forvarselet ble gitt på Frankfurt-utstillingen i 2017.
Les mer
layid-bilde24
Rimacs populære styrkedråper
Rimac er ikke lenger bare en sær superbil fra Kroatia. Nesten alle med et ønske om å delta i øverste klasse henter elementer derfra nå.
Les mer
layid-bilde25
Overveldende Aston Martin
Hvor du enn snudde seg på Aston Martins stand i Genève dukket det opp noe som tok pusten fra deg. Det hele ble av typen «for godt til å være sant».
Les mer
layid-bilde26
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde27
Kia e-Soul: Lang rekke-vidde - ukjent pris
Les mer
toppsak-bilde28
Seat varsler rimelige elbiler
Seat introduserer en ny, mindre elbilplattform og seks ladbare modeller.
Les mer
layid-bilde29
Ex-VW-topp gjør kinesisk el
Les mer
layid-bilde30
Den tredje fra Aachen
Aachen er byen der Nissans elektriske NV 200 brukes som søppelbil og hvor to vellykkede elbil-startups allerede har sett dagens lys. Nå glipper den tredje med øynene.
Les mer
layid-bilde31
Kanskje litt for langt?
Selvfølgelig var Felix Eaton på plass i Genève igjen, med sin Eadon Green. Men årets nyhet hadde han nok dratt litt for langt. Rolls-Royce ble skikkelig sure.
Les mer
layid-bilde32
Gumpert med nye venner
Gumpert har vært mer eller mindre fast inventar i Genève siden 2006. Nå dukket han opp igjen, men denne gang med kompanjonger fra Kina og en gammel bekjent fra Japan.
Les mer
toppsak-bilde33
Nytt mål for sommerferien
Hvem hadde trodd dette? Fantastiske Porsche-replicaer fra Hellas. Vi møtte dem i Genève.
Les mer
layid-bilde34
Oppgraderer HR-V
Les mer
layid-bilde35
Hybrid-Outlander solgt med 9000 kroner i avgiftsrabatt
Les mer
layid-bilde36
Italdesign nærmere slekta
Årets skapning fra Italdesign var så jordnær at det er ingen grunn til å tro at den ikke kan tas alvorlig av eieren, Audi. Det har ikke alltid vært tilfelle.
Les mer
layid-bilde37
Audis definitive ikke-el
Det var litt morsomt. Audi skulle til de grader være så elektrifisert under pressedagene i Genève at de gjemte sin kuleste og mest eksklusive nyhet bak en låst dør.
Les mer
layid-bilde38
Her er Volvo XC40 Twin Engine
I dag åpner Volvo for salg av XC40 Twin Engine. Dermed tilbyr Volvo hybride drivlinjer til alle modellserier.
Les mer