img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
53 bilder i galleri
Gumpert med nye venner
Gumpert har vært mer eller mindre fast inventar i Genève siden 2006. Nå dukket han opp igjen, men denne gang med kompanjonger fra Kina og en gammel bekjent fra Japan.

Roland Gumpert har vært opptatt av en eneste ting siden han forlot Audi som en av Quattro-fedrene og startet for seg selv.

Det han har drevet med siden da, er rendyrking av kjøreglede.

Han har vært innom mye rart, Superleggera Touring, verdens sterkeste, et forsøk med noe med TT-størrelse og -oppskrift (forholdsvis liten motor foran, firehjulsdrift), til og med vært borti en slags Hispano Suiza, men det er en lang historie – inntil han nå har landet på Nathalie

En to-seters coupé som kanskje ikke er helt ulik Nissan GT-R. Elbil, men med eget kraftverk om bord i form av en metanol brenselcelle som du fyller på tre minutter og som gir deg en rekkevidde på 850 km.

Med mindre du gjør som Gumpert og tar noen runder på Nürburgring og tester ut 2,5 til 100 eller de mer enn 300 km/t.

Assistert av mengder av aero, Gumperts biler har alltid måttet beherske luftstrømninger, og en konstruksjon som er så nær baneoppskrift som er mulig for en gatetillatt bil.

Det er 800 hester, fordelt på fire motorer – en i hvert hjørne – som skal holdes i tømme.

Men så var det det med metanol da. En tredel av bensinpris og uendelig mye enklere å håndtere enn hydrogen, sier de. Men den ender tross alt opp, ikke som vann, men som CO2 som er fy.

Og de forteller om en brenselcelle som lader med konstante 5 kW. Som skal holde inntil 600 kW vedlike. For meg høres det ut som å fylle et svømmebasseng med en lekebrannbil.

Enten har jeg lest gæernt eller det er noe jeg ikke skjønner her.

Sånn sett var ikke denne presentasjonen uventet. Ikke heller at de hadde med seg en versjon til, ren banebil med tilhørende kvinnelig sjåfør.

Nei, det som overrasket var en svært tiltalende kompakt femseters SUV.

Ikke akkurat Gumpert kanskje?

Men greia er at Gumpert ble assistert av et kinesisk teknologiselskap, AIWAYS, da han utviklet tekno-bomben Nathalie. Og på grunnmuren til Gumpert har AIWAYS fortsatt å utvikle sine egne biler.

Den første kaller de, av en eller annen grunn, U5 og er så helt åpenbart utviklet for masseproduksjon med en gang.

Det sto nemlig en komplett ramme på standen også – og det var helt klart at denne var samlebåndsklar der den sto.

(Enten er det en myte at det krever vanvittig mye kunnskap, tradisjon og innsikt å bygge en moderne bil, eller så har Tesla og alle disse kineserne funnet et nettsted der du kan laste ned kunnskap, tradisjon og innsikt. Det må være litt flaut å være blant de mange som har funnet opp bilen, men som så åpenbart ikke har fulgt med i timen med hensyn til utviklingsfart.)

Nå starter riktignok ikke AIWAYS helt på bar bakke. Sjefen heter Fu Qiang, han har tidligere vært toppsjefen for Volvo i Kina. Han stiftet selskapet for to år siden sammen med Gu Feng som kom fra SAIC. Biler vet de med andre ord hva er.

Det er ikke noe dramatisk i spesifikasjonene, ikke noe forsøk på å være verdens raskeste kompakte el-SUV eller tilsvarende tøv. Her er det 63 kWt, tetthet som tilsvarer 170 Wt/kg.

140 kW og 135 Nm elmotor som driver forhjulene. 460 km rekkevidde ved noe som tilsvarer WLTP.

Målene er også udramatiske: 468 x 188 x 168 på 280 cm akselavstand. Det hele fylt med de assistentene og komfortutstyret man venter – og kanskje vel så det, i noe som så ut som en svært ryddig oppholdsavdeling.

Men det er allikevel noe ekstra profesjonelt over det hele som ikke uten videre lar seg forklare ved hjelp av noen smarte start’upere og en rev av en gammel tysk superbilbygger.

Forklaringen tok det en tid før jeg oppdaget.

Kineserne gikk til Japan og hanket inn Ken Okuyama. Han er kjent på Genève-utstillingen. I mange år var det han som «eide» standen vis a vis AIWAYS – Pininfarinas.

Han var sjefdesigner der i mange år etter en fantastisk karriere som blant annet inkluderer GM og Porsche, og et langt opphold som sjef for en av verdens beste skoler, Art Center i Pasadena.

Ferrari Enzo, 612 Scaglietti, 599 GTB Fiorano og den forrige Maserati Quattroporten var alle hans.

Det forteller mye om en god designer når han er i stand til å stige ned fra superbil-sfæren (og sine egne ville japanske biler) og gjøre noe så neppå-jorda som denne SUV-en. 

Ikke noen merkverdigheter, ikke noen forsøk på å skryte på seg noe som helst, bare et veldig bra eksempel på god produktdesign.

Litt av et spenn hos AIWAYS: fra nullutslipps superbiler til en fornuft-SUV midt i klodens hotteste segment.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Volvo XC40 Recharge: Ytelser, rekkevidde og norsk pris
Volvo XC40 Recharge, merkets første helelektriske SUV, er akkurat vist frem for første gang. Her er alt du trenger å vite om bilen.
Les mer
layid-bilde1
Superb blir første ladbare hybrid-Skoda
For første gang har en lydløs Skoda rullet inn i showrommet til Skoda-importør Møller. 2. januar får kundene de første bilene.
Les mer
layid-bilde2
Ny Yaris blir kortere og lavere
Nå kommer Toyota Yaris i ny drakt og på ny plattform.
Les mer
layid-bilde3
El-MG til Norge
MG gjør nå comeback i Norge, som elbil. Om noen uker kan bilen kjøpes på nettet.
Les mer
layid-bilde4
Her er BMW 2-serie Gran Coupe
BMW fyller enda et hull i modellutvalget. Nå kommer 2-serie Gran Coupe.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Peugeot 3008 GT Hybrid4 priset
Nå er prisen på Peugeot 3008 GT Hybrid4 sluppet.
Les mer
layid-bilde6
Skoda: Elektrisk familiebil får hengerfeste og fem seter
Den norske interessen for Skodas nye elektriske familiebil er enorm, bekrefter importøren. Nå slippes mer informasjon om bilen.
Les mer
layid-bilde7
Porsche lanserer Taycan 4S og senker prisen med 400.000 kroner
Elektrisk familie-Porsche med 530 hk og firehjulsdrift til 899.900 kroner? Ikke før er Turbo og Turbo S-variantene lansert, så slippes Taycan 4S og prises drøyt 400.000 kroner under turbo-modellen. Bilene vil være i Norge tidlig på nyåret.
Les mer


layid-bilde8
Her er helt nye Toyota Mirai
Les mer
toppsak-bilde9
Toyota RAV4 får endelig ledning
Nå kommer Toyota RAV4 endelig som ladbar hybrid. Det bør bli en vinner i Norge.
Les mer
layid-bilde10
VW T-Roc R prises under 600.000
Les mer
layid-bilde11
VW ID.3 - den nye elektriske folkebilen
Les mer
layid-bilde12
Nå starter el-bølgen fra Ford
Les mer
layid-bilde13
Her er nye A-Klasse plug-in
Innen julens ringes inn kommer den ladbare hybridutgaven av Mercedes A-Klasse til Norge. Prisene blir attraktive.
Les mer
layid-bilde14
Volvo drypper elbil-nyheter
Volvo slipper flere detaljer rundt elbilen som skal vises frem for første gang om en uke.
Les mer
toppsak-bilde15
Her er BMWs tredje M8
Etter Coupé og Cabriolet lanserer nå BMW det mest praktiske medlemmet av M8-familien.
Les mer
layid-bilde16
Disse skal selge Chery
Les mer
layid-bilde17
Lanseringskalender 2019
Les mer
layid-bilde18
Luftig Corvette
Tre måneder etter debuten av nye Corvette lanserer Chevrolet nå en alternativ utgave med automatisk hardtop.
Les mer
layid-bilde19
Lexus fornyer RX
Lexus RX har vært en utfordrer i premium SUV-segmentet siden forrige århundre. Nå kommer den i fornyet drakt.
Les mer
layid-bilde20
Polestar annonserer priser
Polestar har nå kunngjort prisen på sin kommende Tesla 3-utfordrer. Selv i en påkostet lanseringsutgave kommer den godt ut prismessig.
Les mer
layid-bilde21
Audi-nyheter med pris
En rekke nye Audi-modeller er lansert de siste månedene. Nå er prisene klare.
Les mer
layid-bilde22
Audi oppdaterer RS4
Bare to år etter lanseringen tar Audi grep for å oppdatere sprekeste medlem av A4-familien.
Les mer
toppsak-bilde23
BMW topper SUV-segmentet
I skarp kontrast til alle de nye elbilene pøser de tyske premium-produsentene ut nye muskelbiler. Her kommer nye SUV-er fra BMW.
Les mer
layid-bilde24
Slik transformeres XC40 til elbil
Ifølge Volvo har over 5000 satt seg på interesseliste for den kommende elbil-utgaven av XC40. Nå røper de noen av endringene som foretas når en fossilbil konverteres til elbil.
Les mer
layid-bilde25
Oppdatert Toyota C-HR
Toyota foretar en midtlivs oppgradering av C-HR. Det innebærer blant annet at man heretter kan velge mellom to alternative hybridmodeller.
Les mer
layid-bilde26
Porsche Taycan - bevares for en elbil
Porsche Taycan leverer som forventet. En barbert utgave av denne supersportsbilen kan bli en av salgsvinnerne i Norge neste år.
Les mer
layid-bilde27
Wey på andre forsøk
Les mer
toppsak-bilde28
Porsches første elbil
Taycan er ikke bare elektrisk rask, men Porsche-superrask. BilNorge skal de nærmeste dagene kjøre Porsches første batterielektriske sportsbil.
Les mer
layid-bilde29
Kompakte kraftpakker
Les mer
layid-bilde30
Nå kan du sette deg på Volvo-liste
Om noen uker skal Volvo presentere sin første elbil. Allerede i dag kan du registrere deg på interesselisten - uten å betale depositum.
Les mer
layid-bilde31
Mazda presenterer elbil i Tokyo
Mazda forteller i dag at de skal presentere sin første elbil på Tokyo Motor Show neste måned.
Les mer
layid-bilde32
Substitutt for savnet BMW
Er du blant dem som ønsker en BMW M3 Touring? Her er det nærmeste du kommer, om ikke BMW skulle velge å gjøre noe annet enn de pleier.
Les mer
toppsak-bilde33
Produksjonsklar Byton
Byton - Bytes on Wheel - har besøkt Oslo flere ganger. Frankfurt besøkte de med sin produksjonsklare modell. Men de ville ikke kalle det verdenspremiere.
Les mer
layid-bilde34
En av ti
Les mer
layid-bilde35
Mazda CX-30 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde36
Lambos hybrid
Vi har hørt om mild hybrid før, men dette blir veldig mildt: 34 elektriske hester på toppen av Lamborghinis 774 V12 hester. Hva er vitsen?
Les mer
layid-bilde37
Røykskyer i Frankfurt
Det var en viss fare for at den sterkt reduserte bilutstillingen i Frankfurt ikke ville inneholde en eneste avviker. Heldigvis sto Ramsmobile der.
Les mer
layid-bilde38
Nye variasjoner over A7
Audi lanserer en ny generasjon RS7 Sportback muskelbil. De viser også et nytt alternativ med stikkontakt.
Les mer