img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
73 bilder i galleri
Putin mener alvor
Det skulle bare mange. President Vladimir Putin er den eneste av de mektige som ikke har «Sin Egen» representasjonsbil. Ikke bare har han fått sin nå, han tilbyr den også til resten av verden.

Jeg har jo ikke kjørt den, men første inntrykk er at det er like før russerne ut-Rollser Rolls-Royce.

To enorme biler kom uventet til Genève-utstillingen. Vi har jo sett dem på levende bilder, første gang med Putin i baksetet sist sommer.

Inntrykket var formidabelt – det var ikke noe her som gjorde bilen mindreverdig i forhold til dronningens Bentley, Trumps Cadillac «The Beast», eller Xi JinPings Hongqi.

Bortsett fra navnet kanskje – skal du lage en nesten Rolls-Royce er kanskje ikke Aurus det beste navnet. 

En spesiell Auris-art?

Russerne hadde med seg den lange Putin-utgaven og den korte for-deg-og-meg-versjonen, sammen med det modultenkte chassiset. 

Bilene var ekstremt luksuriøse på innsiden, nesten på grensen til å tippe, men greide på forunderlig vis å holde seg unna overfladisk, vulgær russisk bling.

Flere folk jeg kjenner med den uvanlige kombinasjonen av vanvittig mye penger og meget god smak, snakket positivt om innslaget.

Og chassiset med firehjulsdrift og ganske udramatisk oppskrift, så ut til å være ekstremt velbygget.

Det hele utviklet ved NAMI, de statlige automobiltekniske instituttet som har eksistert i 100 år nå, og som en tid blant annet var tett knyttet opp mot Henry Fords virksomhet. 

Jeg var der et par ganger på 70-tallet, de må ha hatt det vanvittig morsomt med de sinnssyke prototypene de utviklet, fullstendig uten tanke for at de kanskje skulle i produksjon.

De siste 30 årene har de åpenbart blitt seriøse igjen, de nye Aurus-bilene er et klart bevis.

Det er også klart at russerne er ikke hemmet av at de MÅ gjøre alt selv. For å få kick-startet dette prosjektet hentet de inn Franz Gerhard Hilgert. Han har jobbet for blant andre Daimler i Russland i mange år – selv om det nå er ti år siden.

Jeg skulle selvfølgelig spurt om det var han som var liaison da Putin kastet sin gamle Zil på dynga og måtte gå over til S-Klasser i Pullmanutgaver.

Men han sa så mye annet at akkurat den glemte jeg. For eksempel at de, ved hjelp av et investeringsfond fra Abu Dhabi, nå er i ferd med å selge produktene globalt, etter å ha opprettet to flaggskip-sjapper i Moskva. At de tar bestillinger hjemme nå, og at de skal ha sine utenlandske representanter oppe i løpet av et år.

«Litt dyrere enn Mercedes, langt under Rolls-Royce», var det han hadde å si om prisen.

Men hvordan han skulle klare å bygge opp et renomme, en metaverdi, som plasserer Aurus der oppe, sammen med de andre storspillerne, ville han ikke gi oss oppskriften på. 

For en fantastisk jobb for en merkevarebygger.

Her kan det nemlig ikke være tvil om at det menes alvor. Ikke en gang russerne er lenger uinteressert i å tjene penger på store investeringer.

Og her er det garantert snakket STORE.

Fabrikken er innrettet til 150 biler per år, men nå bygges det et nytt anlegg med kapasitet på 5.000 biler i året. «Som kan økes til 10.000 hvis det blir behov», som han sa.

Og da snakker vi selvfølgelig ikke først og fremst 6,63 meteren med «enestående nivå på beskyttelse mot ballistikk og eksplosjoner», som det het. Det ble antydet av de som ikke hadde lov til å si det, at den veide 7 tonn!

Senat L700 heter den, men jeg tror nok Hilgert trodde mer på Senat L600 på beskjedne 563 cm. Der er også akselavstanden krympet, fra det lange Senatets 4,3 meter til 3,3.

Med bakseter som kan slås ned 45 grader, med designer-puter (!) med dun, vipp-ut bord og innebygget kjøleskap med graverte krystallglass.

I den lange har du selvfølgelig full soveplass, samtidig som tjeneren fremdeles kan sitte ved fotenden, på klappseter med ryggen mot kjøreretningen.

Det hang eksempler på interiørskinn og andre innvendige materialer på standen, det er tydelig Aurus-planleggerne har vært innom en og annen luksus-manufaktur før de satte i gang med sin.

I tillegg til disse to modellene ligger det to andre i pipeline. En minivan som skal hete Arsenal (kanskje ikke det heldigste navnevalget) og en SUV som skal hete Komendant. 

Blir det ikke litt militært dette her? Studebaker droppet jo både Dictator og Director etter en stund, og det er ikke mye Admiral og Kaptein igjen hos Opel.

Det hele altså bygget rundt denne elegante plattformen med en V8 4,4-liters motor der også Porsche har hatt med mer enn en finger i spillet.

Men det ligger også en V12-mulighet på 6,6 liter og 848 hester og lurer i kulissene.

Den lille motoren, som vi så på standen, er koblet mot et hybrid-system der det hele når 590 hk. Sammen med 880 Nm og en ni-trinns automat tar den seg til 100 på seks. Elektronikken sier stopp ved 250 km/t.

Mens vi snakket om modeller føyde forresten Hilgert til at en kabriolet og en coupé ikke ville ødelegge det imaget han håper å bygge opp.

Dersom dette ikke bare er et bilprosjekt, men også et prestisjeprosjekt der deler av Russlands ære står på spill, kan vi nok regne med å få høre mer til denne debutanten fremover.






toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
BYDs overflødighetshorn
BYD stiller på Shanghai-utstillingen med konseptbil og ny e-Serie. Og for ikke å dominere for mye hadde de noen presentasjoner for et par uke siden også. Et annet sted. Til sammen 23 nye biler i Shanghai, sier de.
Les mer
layid-bilde1
Stor spennvidde fra W
W er et greit bilmerke. Det stammer fra Dubai og har ganske mange RUF-Porsche-detaljer innabords. De dukket opp i Shanghai med superbilene sine, men også med to andre. En stor SUV og en smart, funky selvkjørende.
Les mer
layid-bilde2
Nytt og smått fra Hyundai
Det er hyggelig å kunne fortelle at ikke alt som debuterer i New York disse dagene er tre tonns slagskip med plass til en halv armé. Noen er litt mer forsiktige, som den nye Hyundai Venue.
Les mer
layid-bilde3
Kias vidunder-bil
Kia satte en slags ny rekord på New York utstillingen. Messens mest pompøse, ubegripelige presseskrytemelding. La oss bare slå fast at deres HabaNiro er verdens første ECEV - «Everything Car» og EV!
Les mer
layid-bilde4
Mercedes lanserer ny GLS
Like før den er på markedet får BMW X7 en ny konkurrent å bryne seg på når Mercedes nå lanserer en ny generasjon av sin store SUV.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ny Subaru Outback
Subaru lanserer det de betegner som sjette generasjon Outback på bilutstillingen i New York. De lover den sikreste og mest komfortable Outback noensinne.
Les mer
layid-bilde6
Genesis gjør elbilen kompakt
Genesis er jo egentlig kjent som et luksusmerke som veldig ofte benytter målebåndet til Mercedes. Men til bilutstillingen i New York kommer de med en elbil som er virkelig kompakt.
Les mer
layid-bilde7
Nye motorer i Audi S5
Audi fortsetter elektrifiseringen og lanserer nye drivlinjer i S5 Coupé og Sportback.
Les mer


layid-bilde8
Aston Martins elektriske Rapide
Les mer
toppsak-bilde9
Ny brobygger fra Mercedes
Til bilutstillingen i Shanghai har Mercedes med seg en ny konseptbil. Jeg kan love at den er på gata innen et års tid.
Les mer
layid-bilde10
En smak av fremtid
Les mer
layid-bilde11
Volkswagen viser sin nyeste ID.
Les mer
layid-bilde12
Nye drivlinjer i Audis langturbiler
Les mer
layid-bilde13
Ny farge og nytt navn
Mitsubishi skal presentere en ny konseptbil på bilutstillingen i Shanghai. Men denne har vi sett før.
Les mer
layid-bilde14
Tesla utvider tilbudet
Det har strømmet inn nye biler fra Tesla den siste måneden, men snart kan strømmen bli enda sterkere.
Les mer
toppsak-bilde15
Så lenge fikk Skoda briljere
Volkswagen vil fra høsten tilby en oppgradert e-Up med vesentlig mer rekkevidde enn dagens modell.
Les mer
layid-bilde16
Skoda etablerer reservasjonsliste
Les mer
layid-bilde17
G-Power overgår originalen
Les mer
layid-bilde18
Nå kommer Bentley
For første gang skal Bentley importeres til Norge gjennom en offisiell kanal. En ikke ukjent bilmann står bak prosjektet.
Les mer
layid-bilde19
ItaloKina inn i Europa
Ikke bare har italiensk-kinesiske DR overlevd i mer enn 10 år, nå skal de inn i resten av Europa også, og har med seg en spennende batterielektrisk bil på reisen.
Les mer
layid-bilde20
Zenvo med to premierer
Over 1000 hestekrefter er ikke interessant mer. Men 1000+ sammen med bare bakhjulsdrift - da begynner det å lukte skandinavisk bilbygging. Zenvo er den av de to man ikke tenker først på.
Les mer
layid-bilde21
Endelig - el-Forder
Ford har holdt elbilkortene tett til brystet. Nå er de vist fram og et av dem inneholder en familie-SUV med rekordrekkevidde - inntil 600 km. Ny Kuga blir også ladbar.
Les mer
layid-bilde22
Bileventyr fra Napoli
Puritalia - ReneItalia eller TypiskItalia - var navnet på enda en 1000-hesters italiensk superbil vi aldri har hørt navnet på. Denne fortjener imidlertid litt oppmerksomhet.
Les mer
toppsak-bilde23
Mini-bombe nærmer seg
Vi er lovet den heftigste Mini noensinne når denne lanseres i 2020. Forvarselet ble gitt på Frankfurt-utstillingen i 2017.
Les mer
layid-bilde24
Rimacs populære styrkedråper
Rimac er ikke lenger bare en sær superbil fra Kroatia. Nesten alle med et ønske om å delta i øverste klasse henter elementer derfra nå.
Les mer
layid-bilde25
Overveldende Aston Martin
Hvor du enn snudde seg på Aston Martins stand i Genève dukket det opp noe som tok pusten fra deg. Det hele ble av typen «for godt til å være sant».
Les mer
layid-bilde26
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde27
Kia e-Soul: Lang rekke-vidde - ukjent pris
Les mer
toppsak-bilde28
Seat varsler rimelige elbiler
Seat introduserer en ny, mindre elbilplattform og seks ladbare modeller.
Les mer
layid-bilde29
Ex-VW-topp gjør kinesisk el
Les mer
layid-bilde30
Den tredje fra Aachen
Aachen er byen der Nissans elektriske NV 200 brukes som søppelbil og hvor to vellykkede elbil-startups allerede har sett dagens lys. Nå glipper den tredje med øynene.
Les mer
layid-bilde31
Kanskje litt for langt?
Selvfølgelig var Felix Eaton på plass i Genève igjen, med sin Eadon Green. Men årets nyhet hadde han nok dratt litt for langt. Rolls-Royce ble skikkelig sure.
Les mer
layid-bilde32
Gumpert med nye venner
Gumpert har vært mer eller mindre fast inventar i Genève siden 2006. Nå dukket han opp igjen, men denne gang med kompanjonger fra Kina og en gammel bekjent fra Japan.
Les mer
toppsak-bilde33
Nytt mål for sommerferien
Hvem hadde trodd dette? Fantastiske Porsche-replicaer fra Hellas. Vi møtte dem i Genève.
Les mer
layid-bilde34
Oppgraderer HR-V
Les mer
layid-bilde35
Hybrid-Outlander solgt med 9000 kroner i avgiftsrabatt
Les mer
layid-bilde36
Italdesign nærmere slekta
Årets skapning fra Italdesign var så jordnær at det er ingen grunn til å tro at den ikke kan tas alvorlig av eieren, Audi. Det har ikke alltid vært tilfelle.
Les mer
layid-bilde37
Audis definitive ikke-el
Det var litt morsomt. Audi skulle til de grader være så elektrifisert under pressedagene i Genève at de gjemte sin kuleste og mest eksklusive nyhet bak en låst dør.
Les mer
layid-bilde38
Her er Volvo XC40 Twin Engine
I dag åpner Volvo for salg av XC40 Twin Engine. Dermed tilbyr Volvo hybride drivlinjer til alle modellserier.
Les mer