img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
103 bilder i galleri
Verdens dyreste Bugatti – og så da?
I Genève presenterte Bugatti det de omtalte som verdens dyreste bil. Det virket som den var skapt av en slags mindreverdighetsfølelse

Det er mulig det er gode grunner til å feire en såpass moden alder som 110 år. Slik som Bugatti gjør om dagen.

Men for det første ble den første virkelige Bugattien, Type 10, bygget et år tidligere mens han fremdeles jobbet hos Deutz. Hans første «egne» modell, T13, kom ikke før 1910 – i fem eksemplarer.

Og den eneste bilen han egentlig hadde grunn til å være stolt av de første 10 årene var lille Peugeot Bébé. En elegant Bugatti-konstruksjon som ble sensasjonen da den dukket opp i 1905 og som ble bygget i forskjellige versjoner helt til 1916.

Kompakt, folkelig og munter – så fjernt fra dagens Bugattier man kan tenke seg.

Så har det jo vært en del Bugatti-bedrifter etter det hans regjeringstid opp til andre verdenskrig. 

Som en del av Messier-Hispano Suiza fly-virksomhet etter krigen og til langt innpå 80-tallet for eksempel. Og så, som et tappert gjenopplivningsforsøk i Italia på nittitallet.

Så gikk Volkswagen inn, forholdvis stormannsgærne, i 1998.

Hadde de feiret 21 år i Genève nå, hadde jeg forstått det.

Feiringen utgjøres av en spesialutgave av Chiron, beskrevet som en «Hyllest til Frankrike». Gøyal detalj – det er de franske fargene under spoileren der bak.

Bilen selv er stort sett Chiron Sport med 1479 – sier de – hestekrefter og alt som hører med.

Det lille ekstra, som skal gjøre denne eksklusiv (bare 20 eksemplarer) er finishen. For eksempel utvendig er det stålblått og stålblått. De to tonene skal separere monocoquen og maskinavdelingen, forklarer propagandakontoret.

Selvfølgelig en rekke andre finesser også, som skal gjøre denne annerledes enn en «vanlig» Chiron.

Men den som virkelig skapte hysterisk rockestemning var «verdens dyreste bil», La Voiture Noir.

Jeg har min egen teori om denne.

Nemlig at det tok alt for lang tid før Bugatti oppdaget at konkurrentene hadde skreddersømavdelinger. I alle år har spesielle klienter fått bygget sin helt egen bil. De siste vi så hos Ferrari var den som hentet pokalen på Villa d’Este i fjor

Og selv nybegynneren McLaren brukte bare et par år på å lukte lunta. Deres første – og du får meg aldri til å si at den var pen – dukket opp på Pebble Beach i 2012. 

Bugatti hadde aldri gjort noe tilsvarende. Så nå var det selvfølgelig på overtid.

Med basis i en Chiron har de forlenget akselavstanden litt og bygget et forholdsvis nytt karosseri som da for mytenes og dramaturgiens skyld påstås å være inspirert av ikoniske 57 SC Atlantic.

En Jean Bugatti design – aldeles nydelig – som særpreges av en finne som går hele veien fra panseret over midtstolpen på frontruta, over hele taket og helt ned bak.

Han brukte denne for spare vekt, ved å nagle karosserisider sammen oppnådde han mere stivhet per kilogram.

Denne nye har antydning av den samme stripen over panseret og over taket og ned der bak. Men sammenhengende er den ikke, den er utstyrt med julebelysning slik at man skal være sikker på at du fatter poenget – og det er selvfølgelig ikke noen synlige nagler lenger.

Det er mulig det er spesielt attraktivt eller spennende at noe på fire hjul koster 11 millioner euro. Selv hadde jeg større opplevelser hos andre kreatører.

Og det gøye er at bortsett fra prisen skal det egentlig ikke veldig mye til for å matche en Chevron. Det begynner å bli mange som møter med de samme nesten 1500 hestene som man finner i Bugattien nå.

Vi kan jo håpe at når megahester ikke lenger er noe å bli gispende imponert over, så forsvinner interessen for slikt og superbilbransjen begynner å se seg om etter noe annet og nytt.

Lav vekt, for eksempel. Jeg påstår overfor alle disse folkene at i dag er det vanskeligere å fikse 750 kg, enn å få 1500 hk ned på bakken – det er ingen som tar utfordringen.

Men det skal Bugatti ha. 

De trakk frem den glemte Cobra-stolen. En forbausende moderne, elegant design gjort av Carlo Bugatti, faren til Ettore, i 1902.

Han var ellers veldig glad i intarsia og møbler som passet til franske fin de siecle-salonger, men akkurat denne har sin klare plass i 2019 også.

Den bygges nå i nytt opplag, det sto et eksemplar bak standen. Også den ble bygget i anledning 110-års jubileet, fortalte de – og da spør jeg igjen. En stol fra 1902 – hvilket 110?

Jo forresten.

Hvem var egentlig den ukjente kunden til Verdens Dyreste? «Jeg bare tok en telefon til ham og beskrev den. Så var den solgt», sa Stefan Winkelmann, Bugatti-sjefen.

Etter to timer var det ingen som ville ta veddemålet en gang. Alle på messen var overbevist om at den hemmelige kunden var Ferdinand Piëch. Den avsatte VW-toppen, mannen som i sin tid satte i gang dette oppblåste eventyret.





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
BYDs overflødighetshorn
BYD stiller på Shanghai-utstillingen med konseptbil og ny e-Serie. Og for ikke å dominere for mye hadde de noen presentasjoner for et par uke siden også. Et annet sted. Til sammen 23 nye biler i Shanghai, sier de.
Les mer
layid-bilde1
Stor spennvidde fra W
W er et greit bilmerke. Det stammer fra Dubai og har ganske mange RUF-Porsche-detaljer innabords. De dukket opp i Shanghai med superbilene sine, men også med to andre. En stor SUV og en smart, funky selvkjørende.
Les mer
layid-bilde2
Nytt og smått fra Hyundai
Det er hyggelig å kunne fortelle at ikke alt som debuterer i New York disse dagene er tre tonns slagskip med plass til en halv armé. Noen er litt mer forsiktige, som den nye Hyundai Venue.
Les mer
layid-bilde3
Kias vidunder-bil
Kia satte en slags ny rekord på New York utstillingen. Messens mest pompøse, ubegripelige presseskrytemelding. La oss bare slå fast at deres HabaNiro er verdens første ECEV - «Everything Car» og EV!
Les mer
layid-bilde4
Mercedes lanserer ny GLS
Like før den er på markedet får BMW X7 en ny konkurrent å bryne seg på når Mercedes nå lanserer en ny generasjon av sin store SUV.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ny Subaru Outback
Subaru lanserer det de betegner som sjette generasjon Outback på bilutstillingen i New York. De lover den sikreste og mest komfortable Outback noensinne.
Les mer
layid-bilde6
Genesis gjør elbilen kompakt
Genesis er jo egentlig kjent som et luksusmerke som veldig ofte benytter målebåndet til Mercedes. Men til bilutstillingen i New York kommer de med en elbil som er virkelig kompakt.
Les mer
layid-bilde7
Nye motorer i Audi S5
Audi fortsetter elektrifiseringen og lanserer nye drivlinjer i S5 Coupé og Sportback.
Les mer


layid-bilde8
Aston Martins elektriske Rapide
Les mer
toppsak-bilde9
Ny brobygger fra Mercedes
Til bilutstillingen i Shanghai har Mercedes med seg en ny konseptbil. Jeg kan love at den er på gata innen et års tid.
Les mer
layid-bilde10
En smak av fremtid
Les mer
layid-bilde11
Volkswagen viser sin nyeste ID.
Les mer
layid-bilde12
Nye drivlinjer i Audis langturbiler
Les mer
layid-bilde13
Ny farge og nytt navn
Mitsubishi skal presentere en ny konseptbil på bilutstillingen i Shanghai. Men denne har vi sett før.
Les mer
layid-bilde14
Tesla utvider tilbudet
Det har strømmet inn nye biler fra Tesla den siste måneden, men snart kan strømmen bli enda sterkere.
Les mer
toppsak-bilde15
Så lenge fikk Skoda briljere
Volkswagen vil fra høsten tilby en oppgradert e-Up med vesentlig mer rekkevidde enn dagens modell.
Les mer
layid-bilde16
Skoda etablerer reservasjonsliste
Les mer
layid-bilde17
G-Power overgår originalen
Les mer
layid-bilde18
Nå kommer Bentley
For første gang skal Bentley importeres til Norge gjennom en offisiell kanal. En ikke ukjent bilmann står bak prosjektet.
Les mer
layid-bilde19
ItaloKina inn i Europa
Ikke bare har italiensk-kinesiske DR overlevd i mer enn 10 år, nå skal de inn i resten av Europa også, og har med seg en spennende batterielektrisk bil på reisen.
Les mer
layid-bilde20
Zenvo med to premierer
Over 1000 hestekrefter er ikke interessant mer. Men 1000+ sammen med bare bakhjulsdrift - da begynner det å lukte skandinavisk bilbygging. Zenvo er den av de to man ikke tenker først på.
Les mer
layid-bilde21
Endelig - el-Forder
Ford har holdt elbilkortene tett til brystet. Nå er de vist fram og et av dem inneholder en familie-SUV med rekordrekkevidde - inntil 600 km. Ny Kuga blir også ladbar.
Les mer
layid-bilde22
Bileventyr fra Napoli
Puritalia - ReneItalia eller TypiskItalia - var navnet på enda en 1000-hesters italiensk superbil vi aldri har hørt navnet på. Denne fortjener imidlertid litt oppmerksomhet.
Les mer
toppsak-bilde23
Mini-bombe nærmer seg
Vi er lovet den heftigste Mini noensinne når denne lanseres i 2020. Forvarselet ble gitt på Frankfurt-utstillingen i 2017.
Les mer
layid-bilde24
Rimacs populære styrkedråper
Rimac er ikke lenger bare en sær superbil fra Kroatia. Nesten alle med et ønske om å delta i øverste klasse henter elementer derfra nå.
Les mer
layid-bilde25
Overveldende Aston Martin
Hvor du enn snudde seg på Aston Martins stand i Genève dukket det opp noe som tok pusten fra deg. Det hele ble av typen «for godt til å være sant».
Les mer
layid-bilde26
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde27
Kia e-Soul: Lang rekke-vidde - ukjent pris
Les mer
toppsak-bilde28
Seat varsler rimelige elbiler
Seat introduserer en ny, mindre elbilplattform og seks ladbare modeller.
Les mer
layid-bilde29
Ex-VW-topp gjør kinesisk el
Les mer
layid-bilde30
Den tredje fra Aachen
Aachen er byen der Nissans elektriske NV 200 brukes som søppelbil og hvor to vellykkede elbil-startups allerede har sett dagens lys. Nå glipper den tredje med øynene.
Les mer
layid-bilde31
Kanskje litt for langt?
Selvfølgelig var Felix Eaton på plass i Genève igjen, med sin Eadon Green. Men årets nyhet hadde han nok dratt litt for langt. Rolls-Royce ble skikkelig sure.
Les mer
layid-bilde32
Gumpert med nye venner
Gumpert har vært mer eller mindre fast inventar i Genève siden 2006. Nå dukket han opp igjen, men denne gang med kompanjonger fra Kina og en gammel bekjent fra Japan.
Les mer
toppsak-bilde33
Nytt mål for sommerferien
Hvem hadde trodd dette? Fantastiske Porsche-replicaer fra Hellas. Vi møtte dem i Genève.
Les mer
layid-bilde34
Oppgraderer HR-V
Les mer
layid-bilde35
Hybrid-Outlander solgt med 9000 kroner i avgiftsrabatt
Les mer
layid-bilde36
Italdesign nærmere slekta
Årets skapning fra Italdesign var så jordnær at det er ingen grunn til å tro at den ikke kan tas alvorlig av eieren, Audi. Det har ikke alltid vært tilfelle.
Les mer
layid-bilde37
Audis definitive ikke-el
Det var litt morsomt. Audi skulle til de grader være så elektrifisert under pressedagene i Genève at de gjemte sin kuleste og mest eksklusive nyhet bak en låst dør.
Les mer
layid-bilde38
Her er Volvo XC40 Twin Engine
I dag åpner Volvo for salg av XC40 Twin Engine. Dermed tilbyr Volvo hybride drivlinjer til alle modellserier.
Les mer