img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
103 bilder i galleri
Verdens dyreste Bugatti – og så da?
I Genève presenterte Bugatti det de omtalte som verdens dyreste bil. Det virket som den var skapt av en slags mindreverdighetsfølelse

Det er mulig det er gode grunner til å feire en såpass moden alder som 110 år. Slik som Bugatti gjør om dagen.

Men for det første ble den første virkelige Bugattien, Type 10, bygget et år tidligere mens han fremdeles jobbet hos Deutz. Hans første «egne» modell, T13, kom ikke før 1910 – i fem eksemplarer.

Og den eneste bilen han egentlig hadde grunn til å være stolt av de første 10 årene var lille Peugeot Bébé. En elegant Bugatti-konstruksjon som ble sensasjonen da den dukket opp i 1905 og som ble bygget i forskjellige versjoner helt til 1916.

Kompakt, folkelig og munter – så fjernt fra dagens Bugattier man kan tenke seg.

Så har det jo vært en del Bugatti-bedrifter etter det hans regjeringstid opp til andre verdenskrig. 

Som en del av Messier-Hispano Suiza fly-virksomhet etter krigen og til langt innpå 80-tallet for eksempel. Og så, som et tappert gjenopplivningsforsøk i Italia på nittitallet.

Så gikk Volkswagen inn, forholdvis stormannsgærne, i 1998.

Hadde de feiret 21 år i Genève nå, hadde jeg forstått det.

Feiringen utgjøres av en spesialutgave av Chiron, beskrevet som en «Hyllest til Frankrike». Gøyal detalj – det er de franske fargene under spoileren der bak.

Bilen selv er stort sett Chiron Sport med 1479 – sier de – hestekrefter og alt som hører med.

Det lille ekstra, som skal gjøre denne eksklusiv (bare 20 eksemplarer) er finishen. For eksempel utvendig er det stålblått og stålblått. De to tonene skal separere monocoquen og maskinavdelingen, forklarer propagandakontoret.

Selvfølgelig en rekke andre finesser også, som skal gjøre denne annerledes enn en «vanlig» Chiron.

Men den som virkelig skapte hysterisk rockestemning var «verdens dyreste bil», La Voiture Noir.

Jeg har min egen teori om denne.

Nemlig at det tok alt for lang tid før Bugatti oppdaget at konkurrentene hadde skreddersømavdelinger. I alle år har spesielle klienter fått bygget sin helt egen bil. De siste vi så hos Ferrari var den som hentet pokalen på Villa d’Este i fjor

Og selv nybegynneren McLaren brukte bare et par år på å lukte lunta. Deres første – og du får meg aldri til å si at den var pen – dukket opp på Pebble Beach i 2012. 

Bugatti hadde aldri gjort noe tilsvarende. Så nå var det selvfølgelig på overtid.

Med basis i en Chiron har de forlenget akselavstanden litt og bygget et forholdsvis nytt karosseri som da for mytenes og dramaturgiens skyld påstås å være inspirert av ikoniske 57 SC Atlantic.

En Jean Bugatti design – aldeles nydelig – som særpreges av en finne som går hele veien fra panseret over midtstolpen på frontruta, over hele taket og helt ned bak.

Han brukte denne for spare vekt, ved å nagle karosserisider sammen oppnådde han mere stivhet per kilogram.

Denne nye har antydning av den samme stripen over panseret og over taket og ned der bak. Men sammenhengende er den ikke, den er utstyrt med julebelysning slik at man skal være sikker på at du fatter poenget – og det er selvfølgelig ikke noen synlige nagler lenger.

Det er mulig det er spesielt attraktivt eller spennende at noe på fire hjul koster 11 millioner euro. Selv hadde jeg større opplevelser hos andre kreatører.

Og det gøye er at bortsett fra prisen skal det egentlig ikke veldig mye til for å matche en Chevron. Det begynner å bli mange som møter med de samme nesten 1500 hestene som man finner i Bugattien nå.

Vi kan jo håpe at når megahester ikke lenger er noe å bli gispende imponert over, så forsvinner interessen for slikt og superbilbransjen begynner å se seg om etter noe annet og nytt.

Lav vekt, for eksempel. Jeg påstår overfor alle disse folkene at i dag er det vanskeligere å fikse 750 kg, enn å få 1500 hk ned på bakken – det er ingen som tar utfordringen.

Men det skal Bugatti ha. 

De trakk frem den glemte Cobra-stolen. En forbausende moderne, elegant design gjort av Carlo Bugatti, faren til Ettore, i 1902.

Han var ellers veldig glad i intarsia og møbler som passet til franske fin de siecle-salonger, men akkurat denne har sin klare plass i 2019 også.

Den bygges nå i nytt opplag, det sto et eksemplar bak standen. Også den ble bygget i anledning 110-års jubileet, fortalte de – og da spør jeg igjen. En stol fra 1902 – hvilket 110?

Jo forresten.

Hvem var egentlig den ukjente kunden til Verdens Dyreste? «Jeg bare tok en telefon til ham og beskrev den. Så var den solgt», sa Stefan Winkelmann, Bugatti-sjefen.

Etter to timer var det ingen som ville ta veddemålet en gang. Alle på messen var overbevist om at den hemmelige kunden var Ferdinand Piëch. Den avsatte VW-toppen, mannen som i sin tid satte i gang dette oppblåste eventyret.





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Facelift for Mazda2
Mazda har i dag startet salget av en ny 2-er på hjemmemarkedet. En viktig nyhet er navnet.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde2
Skoda fornyer SUV-ene
Skoda foretar oppgraderinger av Karoq og Kodiaq foran modellåret 2020. Forskjellen oppdages lettest bakfra.
Les mer
layid-bilde3
Ny favoritt i oransje
Mazda er flinke til å markere jubileer. Nå er MX-5 30 år, og det markeres med en spesialutgave i frisk farge og begrenset opplag.
Les mer
layid-bilde4
Comeback (med en hake)
Etter nærmere et års opphold kommer nå Mercedes C-Klasse tilbake som ladbar hybrid. Men det spørs om den blir like pop som forgjengeren, nå må du nemlig innom andre pumper når tanken skal fylles.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Kunderacere fra øst og vest
Audi og Toyota har presentert nye racerbiler med «Til salgs»-plakat i løpet av siste uke. De skal inn i hver sin kategori.
Les mer
layid-bilde6
Bentleys fremtidsvisjon
Det går ikke upåaktet hen når luksusmerket Bentley runder hundre år. I dag har de vist en selvkjørende konseptbil. Men du får lov å kjøre den selv også.
Les mer
layid-bilde7
Her er Minis nye elbil
Det har vært knyttet stor spenning til elbilen fra Mini. Nå er den endelig offentlig.
Les mer


layid-bilde8
Nok en BMW pick-up
Les mer
toppsak-bilde9
Porsche-debut på Goodwood
Porsche har i dag avduket sin nye 911 RSR på Goodwood Festival. Dette er en bil Dennis Olsen vil få mye glede av de neste årene.
Les mer
layid-bilde10
Den fine balansegangen
Les mer
layid-bilde11
Peugeot priser elbilen
Les mer
layid-bilde12
Opel oppgraderer Astra
Les mer
layid-bilde13
Ny Captur får en fordel i Norge
Renault viser i dag de første bildene av andre generasjon Captur. Viktigst for den norske Renault-organisasjonen er at den kommer som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde14
BMW lanserer ny X6
Med ny X5 og storebror X7 på plass i stallen, er tiden nå moden for en ny X6.
Les mer
toppsak-bilde15
Taycan på verdensturne
Det er fortsatt en stund til den offisielle debuten, men Porsche varmer opp med en liten runde på tre kontinenter.
Les mer
layid-bilde16
Volvo utvider VIP-programmet
Les mer
layid-bilde17
Oppgradering for Audi Q7
Les mer
layid-bilde18
Her er Kias nye crosser
Som om de ikke har stort nok utvalg allerede lanserer Kia i dag en ny crossover. Oppskriften de benytter er langt fra uvanlig.
Les mer
layid-bilde19
Ny Corsa i flere varianter
Den mest interessante varianten for Opel i Norge er naturlig nok den kommende elbilutgaven. Men bilen kommer også med andre drivlinjer.
Les mer
layid-bilde20
Puma i helt ny form
Det er noen år siden Ford solgte Puma, men nå er modellnavnet tilbake - i helt ny innpakning.
Les mer
layid-bilde21
BMWs fremtidsvisjon med henda på rattet
Akkurat nå presenterer BMW en ny konseptbil i #NEXTGen-familien. Det er mengder av fremtid i den, men denne gangen er det heldigvis en bil med ratt.
Les mer
layid-bilde22
Audi SQ8 med V8 diesel, 435 hk og 900 Nm
Dieselmotoren er på ingen måte død. Sent i sommer kommer kupe-SUV-en SQ8 med Europas kraftigste V8 dieselmotor.
Les mer
toppsak-bilde23
Honda e - noe du lurer på?
Denne har jeg likt fra første stund. Mandag skal jeg få prøve den en liten tur, og snakke med ekspertisen. Er du også spent på Hondas første elbil?
Les mer
layid-bilde24
Strand-Fiat? Ny eller gammel?
Takket være Milano-baserte Garage Italia kan du velge mellom gammel eller ny Fiat 500 hvis du vil jåle deg opp med en skikkelig strandversjon i sommer.
Les mer
layid-bilde25
Her er Mercedes’ nye kunderacer
I dag avduker Mercedes-AMG sin nye GT3 kunderacer. En bedre ramme for arrangementet kunne de neppe funnet.
Les mer
layid-bilde26
Ny Passat - noe du lurer på?
Mandag morgen drar jeg til Tyskland for å prøvekjøre oppgradert Passat som kommer til Norge på sensommeren. Er det noe du vil jeg skal spørre om?
Les mer
layid-bilde27
Bestillingsklar stjerne
Les mer
toppsak-bilde28
Murray bygger superbil
Fremdeles har Gordon Murrays snart 30 år gamle F1 en enestående plass blant verdens superbiler. Nå skal han bygge en ny.
Les mer
layid-bilde29
Skoda er tidlig ute
Les mer
layid-bilde30
Familievennlig 8-serie
BMW lanserer nå tredje karosseriform i 8-serien, og dermed er familien komplett.
Les mer
layid-bilde31
Peugeot lanserer ny Norges-SUV
Peugeot lanserer i dag en ny kompakt-SUV med de egenskaper som trengs for å skape venteliste. Den kommer på markedet tidlig i 2020.
Les mer
layid-bilde32
Nye lekebiler fra Porsche
Her kommer to kjøreglade nykommere fra Porsche - 718 Spyder og 718 Cayman GT4.
Les mer
toppsak-bilde33
Her er nye Zoe
Renault har i dag offentliggjort nye Zoe som er klar for markedet allerede i september.
Les mer
layid-bilde34
Nå kan du bestille ny Passat
Les mer
layid-bilde35
Her er nye 3-serie Touring
Les mer
layid-bilde36
Bentleys nye luksus-limo
Bentley har nettopp lansert Continental GT i nye versjoner, og nå følger den mektige sedanen etter.
Les mer
layid-bilde37
Her er Mercedes GLB
Det var Mercedes-Benz i USA som i natt fikk æren av å avduke nye GLB. Med tid og stunder kommer den også til Europa.
Les mer
layid-bilde38
Skodas femte kineser
Man strekker seg langt for å tilfredsstille sine viktigste kunder. Skoda viser en forsmak på deres femte SUV for Kina.
Les mer