img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
25 bilder i galleri
Splitter ny Korando
SsangYong lanserer ny Korando som skal inn i det kanskje mest konkurranseutsatte SUV-segmentet. Men neste år kan den få et viktig fortrinn.

Jeg måtte tilbake til 2014 for å finne den siste nye Korandoen på registreringsstatistikken fra OFV, og året før kom det 23 stykker av dem. Ingen volumselger med andre ord.

Men det håper selvsagt importøren endrer seg når de får en ny, moderne modell i porteføljen. Det skjer om noen måneder, og bilen har sin verdensdebut i Genève.

Designen er nedarvet fra SIV-2 Concept som ble vist i Genève i 2016 med klare likhetstrekk til Tivoli

Det skremmer nok ingen fra å ta bilen nærmere i øyesyn.

Korando er definert som en SUV i C-segmentet, og der er det mye å velge mellom og vanskelig å skille seg ut.

Bilen måler 441 x 183 x 167,5 cm over en akselavstand på 265 cm. Bagasjerommet har en kapasitet på 551 liter med alle setene i bruk.

Dermed er den en del kortere enn volumselgere som Mitsubishi Outlander og Toyota RAV4, men ganske lik f.eks. Kia Sportage i format.

SsangYong skryter av bedre takhøyde og bakseteplass enn konkurrentene, og et «tvers gjennom høyteknologisk og eksklusivt preg.»

Vi loves avansert infotainment og moderne sikkerhetsutstyr som skal gjøre Korando til en av de tryggeste bilene i segmentet.

Her får du blant annet automatisk nødbrems (AEB) basert på kamera og radar, filskift-assistent, adaptiv cruise og fjernlysassistent.

Den har også blindsonevarsler, filskiftvarsler og varsel om kryssende trafikk under rygging, med aktivering av brems om ikke føreren reagerer.

Ved premieren tilbys Korando med to alternative motorer, en 1,5-liters turbo bensinmotor og en 1,6-liters dieselbrenner.

Bensinvarianten byr 163 hk og har et maksimalt dreiemoment på 280 Newtonmeter i området 1500-4500 omdreininger. For dieselmotoren er det 136 hk og 324 Nm ved 1500 omdreininger som gjelder. Begge kan kombineres med 6-trinns manuell eller ditto automatkasse.

Og så for dere som er opptatt av tilhengervekt – utgaven med bensinmotor og automat kan trekke hele to tonn. For de øvrige kombinasjonene gjelder 1,5 tonn.

Importøren lover «en velutstyrt bil med funksjoner de fleste andre merker har som ekstrautstyr,» og at den får konkurransedyktige priser ved lanseringen som finner sted i løpet av sommeren.

Så en spesiell norsk hilsen til slutt: Korando kommer som elbil i «nær fremtid». I dette tilfellet betyr det om cirka et år. Foreløpig har vi ingen detaljer rundt denne, så vi får bare smøre oss med tålmodighet.



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
N Line gir sprekere utseende
Hyundai bruker N-betegnelsen på sine sportslige modeller. Men nå blir også N Line en utstyrsbetegnelse.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde2
Her er T-Roc Cabriolet
Volkswagen viser de første offisielle bilder av T-Roc Cabriolet som skal premierevises i Frankfurt neste måned.
Les mer
layid-bilde3
Nye Cayenner med plugg
Porsche lanserer nå en ny generasjon ladbare hybrider i Cayenne-familien. Det kan bety salgsboost.
Les mer
layid-bilde4
Legendariske XJ13 i ny tapping
Ecurie Ecosse, Le Mans-vinner i D-Type tiden, skal gjenskape den dødfødte Jaguar XJ13, men med et 2020-uttrykk.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Enda mer Stinger enn Stinger
Stol på engelskmennene. De er fremdeles lekne. Ikke noe er vel mer logisk og engelsk enn å bygge opp en banelysten utgave av Stinger?
Les mer
layid-bilde6
Nye Zoe - priset og klar
Renault har i dag offentliggjort prisene på sin nye Zoe. På tross av viktige forbedringer er prisene på nivå med de opprinnelige.
Les mer
layid-bilde7
Karma til Monterey
Alle unge debutanter som ser på seg selv som uimotståelige for rike, middelaldrende herrer, må til Monterey Car Week. Karma har stilt seg opp i køen.
Les mer


layid-bilde8
En rimeligere e-tron
Les mer
toppsak-bilde9
911 Carrera i to karosserier
Porsche lanserer nå de nye innstegsmodellene i 911-serien. Noen direkte sinker blir de langt fra.
Les mer
layid-bilde10
Salgsklar Skoda med plugg
Les mer
layid-bilde11
Audi med ny nisjemodell
Les mer
layid-bilde12
Listers hårete føner
Les mer
layid-bilde13
Nytt navn hos Audi
Audi lanserer nå en ny variant på Q3. De går litt mindre dramatisk til verks enn hovedkonkurrenten har gjort.
Les mer
layid-bilde14
Monster fra Hennessey
Svart er tøft. Plan er tøft. 6x6 er ekstra tøft. Hennesseys Goliath har alt - ganger to!
Les mer
toppsak-bilde15
En Lotus som forvirrer
Selv om Lotus har vært innom mange blindveier og omveier i løpet av sine 70 år, er verdiene til merkevaren fremdeles smart, enkel og lett. Og et greit navn. Men ikke nå lenger.
Les mer
layid-bilde16
de Tomaso er tilbake - på et vis
Les mer
layid-bilde17
Ny Corvette med midtstilt motor
Les mer
layid-bilde18
Facelift for Mazda2
Mazda har i dag startet salget av en ny 2-er på hjemmemarkedet. En viktig nyhet er navnet.
Les mer
layid-bilde19
Skoda fornyer SUV-ene
Skoda foretar oppgraderinger av Karoq og Kodiaq foran modellåret 2020. Forskjellen oppdages lettest bakfra.
Les mer
layid-bilde20
Ny favoritt i oransje
Mazda er flinke til å markere jubileer. Nå er MX-5 30 år, og det markeres med en spesialutgave i frisk farge og begrenset opplag.
Les mer
layid-bilde21
Comeback (med en hake)
Etter nærmere et års opphold kommer nå Mercedes C-Klasse tilbake som ladbar hybrid. Men det spørs om den blir like pop som forgjengeren, nå må du nemlig innom andre pumper når tanken skal fylles.
Les mer
layid-bilde22
Kunderacere fra øst og vest
Audi og Toyota har presentert nye racerbiler med «Til salgs»-plakat i løpet av siste uke. De skal inn i hver sin kategori.
Les mer
toppsak-bilde23
Bentleys fremtidsvisjon
Det går ikke upåaktet hen når luksusmerket Bentley runder hundre år. I dag har de vist en selvkjørende konseptbil. Men du får lov å kjøre den selv også.
Les mer
layid-bilde24
Her er Minis nye elbil
Det har vært knyttet stor spenning til elbilen fra Mini. Nå er den endelig offentlig.
Les mer
layid-bilde25
Nok en BMW pick-up
BMW viser en pickup basert på sin nye, store SUV. Det er ingen ny aprilsnarr, men bilen som du ser her blir ingen volummodell.
Les mer
layid-bilde26
Porsche-debut på Goodwood
Porsche har i dag avduket sin nye 911 RSR på Goodwood Festival. Dette er en bil Dennis Olsen vil få mye glede av de neste årene.
Les mer
layid-bilde27
Den fine balansegangen
Les mer
toppsak-bilde28
Peugeot priser elbilen
De mange som står på venteliste for å sikre seg en Peugeot e-208 får i dag vite prisen på bilen.
Les mer
layid-bilde29
Opel oppgraderer Astra
Les mer
layid-bilde30
Ny Captur får en fordel i Norge
Renault viser i dag de første bildene av andre generasjon Captur. Viktigst for den norske Renault-organisasjonen er at den kommer som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde31
BMW lanserer ny X6
Med ny X5 og storebror X7 på plass i stallen, er tiden nå moden for en ny X6.
Les mer
layid-bilde32
Taycan på verdensturne
Det er fortsatt en stund til den offisielle debuten, men Porsche varmer opp med en liten runde på tre kontinenter.
Les mer
toppsak-bilde33
Volvo utvider VIP-programmet
Volvo har alltid vært gode på sikkerhet, men så sikre biler som disse har de aldri tidligere tilbudt.
Les mer
layid-bilde34
Oppgradering for Audi Q7
Les mer
layid-bilde35
Her er Kias nye crosser
Les mer
layid-bilde36
Ny Corsa i flere varianter
Den mest interessante varianten for Opel i Norge er naturlig nok den kommende elbilutgaven. Men bilen kommer også med andre drivlinjer.
Les mer
layid-bilde37
Puma i helt ny form
Det er noen år siden Ford solgte Puma, men nå er modellnavnet tilbake - i helt ny innpakning.
Les mer
layid-bilde38
BMWs fremtidsvisjon med henda på rattet
Akkurat nå presenterer BMW en ny konseptbil i #NEXTGen-familien. Det er mengder av fremtid i den, men denne gangen er det heldigvis en bil med ratt.
Les mer