img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
55 bilder i galleri
En overflod av Hispano Suiza
Den første Hispanoen jeg så i Genève var en H6B som tilhørte Monacos fyrstehus. Den andre var like gammel – 80 år – men spansk. Først da dukket den tredje opp. Selveste Carmen.

Hispano Suiza er et paradoksalt navn. Spania og Sveits betyr det, men i realitetene ble bilen utrolig fransk. Et av de ledende franske luksusmerkene i mellomkrigsårene.

Vi fikk to eksempler på det. En som TAG Heuer hadde hentet fra Monaco. Meget passende, de feiret 50-årsdagen for sitt Monaco armbåndsur.

Hvem som hadde bygget det karosseriet vet jeg ikke, men det som sto på den andre H6B-modellen på utstillingen som kom fra Vanvooren, også Paris.

Skulle tro vi var på en klassisk-bil-utstilling.

Men jeg kommer til poenget.

Denne siste bilen sto nemlig ikke hos noen urmaker nei, men hos Hispano Suiza.

I hvert fall påsto de at det var de som var Hispano Suiza, for det er nemlig to Hispano Suiza. 

Nå skal jeg ikke gå altfor tett inn på det her, men det er en som påstår han eier HS-navnet fordi han har kjøpt det. Den andre som påstår han eier det sier at det er fordi han er i slekt.

Det var den siste som var i Genève nå, han andre sier han kommer med sin bil, og et kobbel av advokater, om et par uker – da får vi heller komme tilbake til saken.

Så her sto jeg og spurte etter Miguel Suqué Mateu. Han er oldebarn av gamle Mateu som i 1904 satte penger i, og reddet, det som skulle bli Hispano Suiza. Men Mateu, mannen bak dagens Hispano Suiza, hadde måttet reise hjem til Spania. Han hadde fått noe trøbbel med armen.

Jeg torde ikke spørre om det var etter en duell

I stedet fikk jeg Lluc Marti og Francesc Arenas. Ikke noen dårlige erstatninger det, nei.

Lluc har jeg møtt hos Königsegg. Der var han i tre år, ansvarlig for alt som smakte av kompositt-komponenter til One:1, Agera RS og Regera

Nå var han hentet hjem til Barcelona som teknisk sjef for dette prosjektet. «En drøm» sa han.

Spesifikasjonene er ganske drøm de også. 4,7 meter lang, overklasseluksus hele veien, elektrisk selvfølgelig, med litt over 1000 hester, og oppgitt rekkevidde på 400 km. Selv om Marti sier at neste år får han mer energitette batterier (inntil 105 kWh), så da blir den lengre.

Men antagelig ikke om du bruker opp alt det den har, hundre på tre og toppfart begrenset til 250.

Apropos tetthet. Marti sier også at dette er den karbonfiber-tetteste bilen i verden. Er det noen som kan snakke om sånt, så er det vel han. Derfor har han også greid å holde vekten nede på 1690 kg, med alle batteriene.

Mannen som har pakket inn alt dette er også en gammel bekjent. Arenas har tegnet biler både hos Fiat i Torino og Seat i Martorell, og ikke minst var han frampå den gang spanske Mazel dukket opp med den ene konseptbilen etter den andre.

Og, tro det eller ei, hjemme burde jeg fremdeles ha en skisse han tegnet til meg da det ble vist en Hispano i Genève i 2001. Som han hadde designet.

Ser man på bilder av den gamle er det lett å se at det er samme pennen, men årets er meget mer ekstrem, selv om den har beholdt både grill og skuldre fra den gamle.

Med deksler over bakhjulene og kurver som grenser mot det korpulente (men fremdeles en Cw på 0,325 – langt under mange superbiler) ser den definitivt annerledes ut.

Og han trenger ikke at flere enn 19 mennesker elsker fasongen – det er det antallet den skal bygges i. Til en stykkpris på € 1,3 millioner.

Produksjonen starter til høsten, utlevering starter neste juni, og siste bil skal bli ferdig høsten 2020. 

Noe tilsvarende ble sikkert sagt i 2000. Muligens trodde jeg på det da – også. Denne gangen høres det litt mer usannsynlig ut.

Bilen er ferdig konstruert og beregnet, og det hele er gjort hos noen ganske oppvakte folk som heter QEV technologies. Det er de som også står bak utviklingen og byggingen av Mahindras racerbil som kjører Formel E.

Det er også de som skal bygge Carmen.

Og mannen bak Carmen, denne hr. Matheu, driver noe som heter Grup Peralada – et stort konglomerat som konsentrerer seg om sport og fritid.

Denne gangen ser det altså ut til at det er både penger og kompetanse bak det hele.

Og – etter at jeg pratet med Arenas og Marti i nesten en time, er det ikke særlig tvil om at det er vanvittig mye entusiasme her også.

Og ikke glem sentimentalitet da. Bilen heter Carmen fordi den er kalt opp etter moren til dagens sjef, barnebarnet til den opprinnelige.





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde1
Så lang rekkevidde får elektrisk Opel Corsa
Opel har sluppet mer informasjon og bilder av den elektriske Corsa-modellen.
Les mer
layid-bilde2
58 km elektrisk DS-7 Crossback-rekkevide
Det er nå klart at når ladbare DS 7 Crossback E-Tense ankommer utpå høsten, vil den oppgitte elektriske rekkevidden være 58 km etter WLTP-normen.
Les mer
layid-bilde3
Oppgraderer Discovery
Ny grill, nye støtfangere og LED-lykter foran og bak er den synlige endringen på Land Rover Discovery Sport, men Snart blir Land Rover Discovery Sport også ladbar.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan alle reservere Hondas lille elbil
Tirsdag morgen åpnet Honda for at alle som ville kunne reservere den lille elbilen e.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Bildrømmer fra Uganda
Hvorfor skal ikke Afrika, nummer to i verden både i areal og folketall, ha sin egen, selvstendige bilindustri? I Uganda er de nå i ferd med å realisere en slik tanke.
Les mer
layid-bilde6
Her er Fords nye råtass
Ford viste i dag frem de første bildene av den helt nye råtassen Ford Focus ST som stasjonsvogn.
Les mer
layid-bilde7
Audi strammer opp A4
Audi A4 får en facelift etter fire år på markedet. I den forbindelse lanseres en supersprek dieselvariant.
Les mer


layid-bilde8
MINIs sprekeste får mer krutt under panseret
Les mer
toppsak-bilde9
Opel Grandland X Hybrid4: Ladbar 300-hester med 4x4
Opel fortsetter sin strategi mot elektrifisering av alle modeller når de mot slutten av året lanserer Grandland X Hybrid4.
Les mer
layid-bilde10
Den siste av arten?
Les mer
layid-bilde11
Nå kan du bestille Volkswagen ID.
Les mer
layid-bilde12
Snart oppgraderes Kona
Les mer
layid-bilde13
Den måtte jo bare realiseres
Nå avslører Porsche en dårlig skjult hemmelighet - deres nydelige Speedster settes i produksjon.
Les mer
layid-bilde14
Mercedes EQC: Prisen er klar
Fra i dag og noen uker fremover skal journalister fra hele Europa kjøre Mercedes EQC i området rundt hovedstaden. Nå er norsk pris klar.
Les mer
toppsak-bilde15
Elbil med Morgan-gener
For en gangs skyld, når vi presenterer en ny elbildrøm fra et start-up-selskap, er den verken kinesisk eller overdrevent Super. Men engelsk og ganske kjapp allikevel.
Les mer
layid-bilde16
Sniktitt på ny 8-er
Les mer
layid-bilde17
Ladbar DS får norsk pris
Les mer
layid-bilde18
Hyundai oppgraderer Ioniq
Hyundai har i dag sendt ut de første bildene av en oppgradert Ioniq. De viktigste endringene er økt rekkevidde og nytt sikkerhetsutstyr.
Les mer
layid-bilde19
Mercedes EQC i nærmiljøet
Her er Mercedes EQC knipset på Fornebu. Neste uke kan du se flere av dem i Oslo-området.
Les mer
layid-bilde20
Prisløft for ny Soul
Prisene økes betydelig når nye e-Soul tar overfor for første generasjon Soul EV. På kjøpet får du mer rekkevidde og nytt utstyr.
Les mer
layid-bilde21
Lotus i sitt andre hjemland
Det var på tide at Lotus fikk en skikkelig lansering i Kina etter at Geely overtok henne fra Proton for ett år og elleve måneder siden. I Shanghai bød hun faktisk på en av de virkelige store meldingene.
Les mer
layid-bilde22
Mystisk kineser i New York
De som følger med hadde nok ventet denne bilen på Shanghai-utstillingen. I stedet dukket den opp i New York. Her er bakgrunnen mer utydelig enn det som er vanlig med kinesiske superbiler man aldri har hørt om før.
Les mer
toppsak-bilde23
Ny Passat GTE på snarvisitt i Norge
Torsdag var den nye ladbare versjonen av Volkswagen Passat på snarvisitt til Norge.
Les mer
layid-bilde24
Kinesisk hydrogenbil
En av de uventede og ukjente bilene som står i Shanghai heter Grove, er en ren hydrogenbil og er designet av Pininfarina.
Les mer
layid-bilde25
Pininfarina i Kina
Pininfarina stiller med flere biler i Shanghai. To av dem på et merke som heter Karma, etterfølger etter et danskspråklig forsøk.
Les mer
layid-bilde26
BYDs overflødighetshorn
BYD stiller på Shanghai-utstillingen med konseptbil og ny e-Serie. Og for ikke å dominere for mye hadde de noen presentasjoner for et par uke siden også. Et annet sted. Til sammen 23 nye biler i Shanghai, sier de.
Les mer
layid-bilde27
Stor spennvidde fra W
Les mer
toppsak-bilde28
Nytt og smått fra Hyundai
Det er hyggelig å kunne fortelle at ikke alt som debuterer i New York disse dagene er tre tonns slagskip med plass til en halv armé. Noen er litt mer forsiktige, som den nye Hyundai Venue.
Les mer
layid-bilde29
Kias vidunder-bil
Les mer
layid-bilde30
Mercedes lanserer ny GLS
Like før den er på markedet får BMW X7 en ny konkurrent å bryne seg på når Mercedes nå lanserer en ny generasjon av sin store SUV.
Les mer
layid-bilde31
Ny Subaru Outback
Subaru lanserer det de betegner som sjette generasjon Outback på bilutstillingen i New York. De lover den sikreste og mest komfortable Outback noensinne.
Les mer
layid-bilde32
Genesis gjør elbilen kompakt
Genesis er jo egentlig kjent som et luksusmerke som veldig ofte benytter målebåndet til Mercedes. Men til bilutstillingen i New York kommer de med en elbil som er virkelig kompakt.
Les mer
toppsak-bilde33
Nye motorer i Audi S5
Audi fortsetter elektrifiseringen og lanserer nye drivlinjer i S5 Coupé og Sportback.
Les mer
layid-bilde34
Aston Martins elektriske Rapide
Les mer
layid-bilde35
Ny brobygger fra Mercedes
Les mer
layid-bilde36
En smak av fremtid
Audi viser et konsept i Shanghai som har lite med dagens virkelighet å gjøre.
Les mer
layid-bilde37
Volkswagen viser sin nyeste ID.
På Shanghai-utstillingen som åpner om noen dager skal Volkswagen viser nok et eksempel på hva de kan bygge på sin elektriske plattform.
Les mer
layid-bilde38
Nye drivlinjer i Audis langturbiler
Når Audi nå lanserer nye utgaver av S6 og S7, har disse for første gang dieselmotor under panseret. Og de har realisert en teknologi vi fikk en smakebit av for flere år siden.
Les mer