img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
55 bilder i galleri
En overflod av Hispano Suiza
Den første Hispanoen jeg så i Genève var en H6B som tilhørte Monacos fyrstehus. Den andre var like gammel – 80 år – men spansk. Først da dukket den tredje opp. Selveste Carmen.

Hispano Suiza er et paradoksalt navn. Spania og Sveits betyr det, men i realitetene ble bilen utrolig fransk. Et av de ledende franske luksusmerkene i mellomkrigsårene.

Vi fikk to eksempler på det. En som TAG Heuer hadde hentet fra Monaco. Meget passende, de feiret 50-årsdagen for sitt Monaco armbåndsur.

Hvem som hadde bygget det karosseriet vet jeg ikke, men det som sto på den andre H6B-modellen på utstillingen som kom fra Vanvooren, også Paris.

Skulle tro vi var på en klassisk-bil-utstilling.

Men jeg kommer til poenget.

Denne siste bilen sto nemlig ikke hos noen urmaker nei, men hos Hispano Suiza.

I hvert fall påsto de at det var de som var Hispano Suiza, for det er nemlig to Hispano Suiza. 

Nå skal jeg ikke gå altfor tett inn på det her, men det er en som påstår han eier HS-navnet fordi han har kjøpt det. Den andre som påstår han eier det sier at det er fordi han er i slekt.

Det var den siste som var i Genève nå, han andre sier han kommer med sin bil, og et kobbel av advokater, om et par uker – da får vi heller komme tilbake til saken.

Så her sto jeg og spurte etter Miguel Suqué Mateu. Han er oldebarn av gamle Mateu som i 1904 satte penger i, og reddet, det som skulle bli Hispano Suiza. Men Mateu, mannen bak dagens Hispano Suiza, hadde måttet reise hjem til Spania. Han hadde fått noe trøbbel med armen.

Jeg torde ikke spørre om det var etter en duell

I stedet fikk jeg Lluc Marti og Francesc Arenas. Ikke noen dårlige erstatninger det, nei.

Lluc har jeg møtt hos Königsegg. Der var han i tre år, ansvarlig for alt som smakte av kompositt-komponenter til One:1, Agera RS og Regera

Nå var han hentet hjem til Barcelona som teknisk sjef for dette prosjektet. «En drøm» sa han.

Spesifikasjonene er ganske drøm de også. 4,7 meter lang, overklasseluksus hele veien, elektrisk selvfølgelig, med litt over 1000 hester, og oppgitt rekkevidde på 400 km. Selv om Marti sier at neste år får han mer energitette batterier (inntil 105 kWh), så da blir den lengre.

Men antagelig ikke om du bruker opp alt det den har, hundre på tre og toppfart begrenset til 250.

Apropos tetthet. Marti sier også at dette er den karbonfiber-tetteste bilen i verden. Er det noen som kan snakke om sånt, så er det vel han. Derfor har han også greid å holde vekten nede på 1690 kg, med alle batteriene.

Mannen som har pakket inn alt dette er også en gammel bekjent. Arenas har tegnet biler både hos Fiat i Torino og Seat i Martorell, og ikke minst var han frampå den gang spanske Mazel dukket opp med den ene konseptbilen etter den andre.

Og, tro det eller ei, hjemme burde jeg fremdeles ha en skisse han tegnet til meg da det ble vist en Hispano i Genève i 2001. Som han hadde designet.

Ser man på bilder av den gamle er det lett å se at det er samme pennen, men årets er meget mer ekstrem, selv om den har beholdt både grill og skuldre fra den gamle.

Med deksler over bakhjulene og kurver som grenser mot det korpulente (men fremdeles en Cw på 0,325 – langt under mange superbiler) ser den definitivt annerledes ut.

Og han trenger ikke at flere enn 19 mennesker elsker fasongen – det er det antallet den skal bygges i. Til en stykkpris på € 1,3 millioner.

Produksjonen starter til høsten, utlevering starter neste juni, og siste bil skal bli ferdig høsten 2020. 

Noe tilsvarende ble sikkert sagt i 2000. Muligens trodde jeg på det da – også. Denne gangen høres det litt mer usannsynlig ut.

Bilen er ferdig konstruert og beregnet, og det hele er gjort hos noen ganske oppvakte folk som heter QEV technologies. Det er de som også står bak utviklingen og byggingen av Mahindras racerbil som kjører Formel E.

Det er også de som skal bygge Carmen.

Og mannen bak Carmen, denne hr. Matheu, driver noe som heter Grup Peralada – et stort konglomerat som konsentrerer seg om sport og fritid.

Denne gangen ser det altså ut til at det er både penger og kompetanse bak det hele.

Og – etter at jeg pratet med Arenas og Marti i nesten en time, er det ikke særlig tvil om at det er vanvittig mye entusiasme her også.

Og ikke glem sentimentalitet da. Bilen heter Carmen fordi den er kalt opp etter moren til dagens sjef, barnebarnet til den opprinnelige.





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Produksjonsklar Byton
Byton - Bytes on Wheel - har besøkt Oslo flere ganger. Frankfurt besøkte de med sin produksjonsklare modell. Men de ville ikke kalle det verdenspremiere.
Les mer
layid-bilde1
En av ti
Når Brabus legger sin sjel i å bygge den ultimate Geländewagen blir den så eksklusiv at det holder med ti eksemplarer.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde3
Mazda CX-30 er priset og salgsklar
Prisene på nye Mazda CX-30 er nå klare. I november kommer de første bilene til Norge.
Les mer
layid-bilde4
Lambos hybrid
Vi har hørt om mild hybrid før, men dette blir veldig mildt: 34 elektriske hester på toppen av Lamborghinis 774 V12 hester. Hva er vitsen?
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Røykskyer i Frankfurt
Det var en viss fare for at den sterkt reduserte bilutstillingen i Frankfurt ikke ville inneholde en eneste avviker. Heldigvis sto Ramsmobile der.
Les mer
layid-bilde6
Nye variasjoner over A7
Audi lanserer en ny generasjon RS7 Sportback muskelbil. De viser også et nytt alternativ med stikkontakt.
Les mer
layid-bilde7
Fra romfart til bybil
En av de mer spennende presentasjonen i en IAA-avdeling som het New Mobility World kom fra romfart. Der ble vi servert en helt ny serie modul-baserte autonome kjøretøy.
Les mer


layid-bilde8
Volkswagens neste elbil
Les mer
toppsak-bilde9
En sjelden fugl
Isdera var en god bekjent en periode. Så forsvant de fullstendig, men er åpenbart tilbake på et vis nå. De hadde i hvert fall en bil i gammel tradisjon i Frankfurt i år.
Les mer
layid-bilde10
Trippelseier for Dennis Hauger
Les mer
layid-bilde11
Morsomste Macan fornyes
Les mer
layid-bilde12
Retro med blikket rettet fremover
Les mer
layid-bilde13
Grillparty hos BMW
BMW viste en firer-studie i Frankfurt. Fronten gjorde at man nesten glemte å legge merke til hvor vellykket resten av bilen var. Men fabrikken har andre kort i ermet også.
Les mer
layid-bilde14
Diskresjon - ikke lenger en selvfølge
HongQi, som bygget Røde Flagg - luksuslimoen for Mao og alle hans etterfølgere - har plutselig slått ut med armene. Frankfurts mest overraskende.
Les mer
toppsak-bilde15
Kontraster hos Mercedes
Tre store nyheter hos Mercedes. Utstillingslokalet deres så ut som det det egentlig er, de kom med sin elektriske S-drøm, men den største nyheten var dessverre også den kjedeligste, så den kommer til å få minst oppmerksomhet.
Les mer
layid-bilde16
Opp i rekkevidde - ned i pris
Les mer
layid-bilde17
Opels hybride SUV er priset
Les mer
layid-bilde18
Ford klar med ladbar Kuga
Ford er klar med en ny generasjon Kuga. Leveringene starter på nyåret, men prisene er klare nå.
Les mer
layid-bilde19
Ikon i helt ny drakt
Jeg er spent på hvordan menigheten reagerer på denne, for det er ingen enkel oppgave Land Rover har tatt på seg når de nå presenterer en helt ny Defender.
Les mer
layid-bilde20
Skodas første elbil blir attraktiv
Skoda lanserer sin første elbil i Frankfurt. Den har velkjent teknologi og blir blant Norges aller billigste bybiler.
Les mer
layid-bilde21
Attraktiv pris på Corsa-e
Nye Opel Corsa har sin debut i Frankfurt. Den mest aktuelle modellen for Norge er priset og klar for salg.
Les mer
layid-bilde22
Lever Honda i sin egen verden?
Bilen er kul og kjøreglad, men når Honda setter en altfor høy pris i dagens marked tror jeg prosjektet er dødt før det er startet.
Les mer
toppsak-bilde23
Endelig ute av skapet
Endelig kan vi vise detaljerte bilder og avsløre fakta om elbilen tusenvis av nordmenn står på venteliste for å kjøpe i 2020.
Les mer
layid-bilde24
Audi oppgraderer A5-familien
Blant attraksjonene på Audis stand i Frankfurt finner vi oppgraderte versjoner av A5 og S5 i tre karosseriformer.
Les mer
layid-bilde25
En opptur og en nedtur
Ladbare hybrider står i lanseringskø hos Mercedes for tiden. I dag kommer to nye, en av dem med skuffende rekkevidde.
Les mer
layid-bilde26
Over 50 km elektrisk rekkevidde for 508
Ladbare hybridutgaver av Peugeot 508 er på plass på tampen av 2019. Nå får vi offisielle data som viser at den elektriske rekkevidden blir godt over 50 kilometer.
Les mer
layid-bilde27
Puma er priset
Les mer
toppsak-bilde28
Cupra debuterer på MEB-plattformen
Når bilutstillingen i Frankfurt åpner neste uke viser Cupra en elektrisk konseptbil. De legger ikke skjul på at den skal realiseres.
Les mer
layid-bilde29
Endelig offisiell: Porsche Taycan
Les mer
layid-bilde30
Honda e i produksjon
Honda har nå startet produksjonen av sin kompakte elbil. Publikums-debuten finner sted i Frankfurt til uka.
Les mer
layid-bilde31
Her er nye Nissan Juke
Nye Nissan Juke ble i kveld avduket samtidig i fem europeiske byer. Norge er ikke med på det nye Juke-kartet.
Les mer
layid-bilde32
Kia utvider plug-in-utvalget
Kia ruster seg for å møte nye, strengere utslippskrav som innføres fra 2020.
Les mer
toppsak-bilde33
Hyundai oppgraderer Ioniq
Det er kanskje ikke så lett å se ved første øyekast, men endringene er inngående når Hyundai nå oppgraderer sine Ioniq-modeller. Det reflekteres også i en prisjustering.
Les mer
layid-bilde34
Ny X5 plug-in
Les mer
layid-bilde35
Mercedes lanserer ny crossover
Les mer
layid-bilde36
God elektrisk rekkevidde for ny Peugeot
Firehjulstrekkeren Peugeot 3008 GT Hybrid4 er ferdig testet og har fått WLTP-tall for rekkevidde og CO2-utslipp.
Les mer
layid-bilde37
Eksklusiv Tesla-utfordrer
Blant nyhetene på Monterey var en ny Tesla-utfordrer. Men noen volummodell blir den ikke.
Les mer
layid-bilde38
Kineser på gjennomreise
Det virket som en munter roadtrip. I går var Aiways, en spennende kinesisk elbil, innom Oslo på sin tur fra Kina til Frankfurt via ganske mange omveier. 14.000 kilometer til sammen.
Les mer