img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
55 bilder i galleri
En overflod av Hispano Suiza
Den første Hispanoen jeg så i Genève var en H6B som tilhørte Monacos fyrstehus. Den andre var like gammel – 80 år – men spansk. Først da dukket den tredje opp. Selveste Carmen.

Hispano Suiza er et paradoksalt navn. Spania og Sveits betyr det, men i realitetene ble bilen utrolig fransk. Et av de ledende franske luksusmerkene i mellomkrigsårene.

Vi fikk to eksempler på det. En som TAG Heuer hadde hentet fra Monaco. Meget passende, de feiret 50-årsdagen for sitt Monaco armbåndsur.

Hvem som hadde bygget det karosseriet vet jeg ikke, men det som sto på den andre H6B-modellen på utstillingen som kom fra Vanvooren, også Paris.

Skulle tro vi var på en klassisk-bil-utstilling.

Men jeg kommer til poenget.

Denne siste bilen sto nemlig ikke hos noen urmaker nei, men hos Hispano Suiza.

I hvert fall påsto de at det var de som var Hispano Suiza, for det er nemlig to Hispano Suiza. 

Nå skal jeg ikke gå altfor tett inn på det her, men det er en som påstår han eier HS-navnet fordi han har kjøpt det. Den andre som påstår han eier det sier at det er fordi han er i slekt.

Det var den siste som var i Genève nå, han andre sier han kommer med sin bil, og et kobbel av advokater, om et par uker – da får vi heller komme tilbake til saken.

Så her sto jeg og spurte etter Miguel Suqué Mateu. Han er oldebarn av gamle Mateu som i 1904 satte penger i, og reddet, det som skulle bli Hispano Suiza. Men Mateu, mannen bak dagens Hispano Suiza, hadde måttet reise hjem til Spania. Han hadde fått noe trøbbel med armen.

Jeg torde ikke spørre om det var etter en duell

I stedet fikk jeg Lluc Marti og Francesc Arenas. Ikke noen dårlige erstatninger det, nei.

Lluc har jeg møtt hos Königsegg. Der var han i tre år, ansvarlig for alt som smakte av kompositt-komponenter til One:1, Agera RS og Regera

Nå var han hentet hjem til Barcelona som teknisk sjef for dette prosjektet. «En drøm» sa han.

Spesifikasjonene er ganske drøm de også. 4,7 meter lang, overklasseluksus hele veien, elektrisk selvfølgelig, med litt over 1000 hester, og oppgitt rekkevidde på 400 km. Selv om Marti sier at neste år får han mer energitette batterier (inntil 105 kWh), så da blir den lengre.

Men antagelig ikke om du bruker opp alt det den har, hundre på tre og toppfart begrenset til 250.

Apropos tetthet. Marti sier også at dette er den karbonfiber-tetteste bilen i verden. Er det noen som kan snakke om sånt, så er det vel han. Derfor har han også greid å holde vekten nede på 1690 kg, med alle batteriene.

Mannen som har pakket inn alt dette er også en gammel bekjent. Arenas har tegnet biler både hos Fiat i Torino og Seat i Martorell, og ikke minst var han frampå den gang spanske Mazel dukket opp med den ene konseptbilen etter den andre.

Og, tro det eller ei, hjemme burde jeg fremdeles ha en skisse han tegnet til meg da det ble vist en Hispano i Genève i 2001. Som han hadde designet.

Ser man på bilder av den gamle er det lett å se at det er samme pennen, men årets er meget mer ekstrem, selv om den har beholdt både grill og skuldre fra den gamle.

Med deksler over bakhjulene og kurver som grenser mot det korpulente (men fremdeles en Cw på 0,325 – langt under mange superbiler) ser den definitivt annerledes ut.

Og han trenger ikke at flere enn 19 mennesker elsker fasongen – det er det antallet den skal bygges i. Til en stykkpris på € 1,3 millioner.

Produksjonen starter til høsten, utlevering starter neste juni, og siste bil skal bli ferdig høsten 2020. 

Noe tilsvarende ble sikkert sagt i 2000. Muligens trodde jeg på det da – også. Denne gangen høres det litt mer usannsynlig ut.

Bilen er ferdig konstruert og beregnet, og det hele er gjort hos noen ganske oppvakte folk som heter QEV technologies. Det er de som også står bak utviklingen og byggingen av Mahindras racerbil som kjører Formel E.

Det er også de som skal bygge Carmen.

Og mannen bak Carmen, denne hr. Matheu, driver noe som heter Grup Peralada – et stort konglomerat som konsentrerer seg om sport og fritid.

Denne gangen ser det altså ut til at det er både penger og kompetanse bak det hele.

Og – etter at jeg pratet med Arenas og Marti i nesten en time, er det ikke særlig tvil om at det er vanvittig mye entusiasme her også.

Og ikke glem sentimentalitet da. Bilen heter Carmen fordi den er kalt opp etter moren til dagens sjef, barnebarnet til den opprinnelige.





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Kia med nok en Ceed
Kia har i dag sluppet en første skisse av et nytt medlem i Ceed-familien - en kompakt crossover.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde2
Putin mener alvor
Det skulle bare mange. President Vladimir Putin er den eneste av de mektige som ikke har «Sin Egen» representasjonsbil. Ikke bare har han fått sin nå, han tilbyr den også til resten av verden.
Les mer
layid-bilde3
Fisker utfordrer Tesla
Henrik Fisker har mye eksklusivt på CV-en. Nå vil ha fremstå som mer folkelig.
Les mer
layid-bilde4
Elektrisk flebruksbil
De omtaler den som konsept, men Concept EQV har mye til felles med Mercedes-Benz V-Klasse. Med unntak av drivlinjen.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Verdens dyreste Bugatti - og så da?
I Genève presenterte Bugatti det de omtalte som verdens dyreste bil. Det virket som den var skapt av en slags mindreverdighetsfølelse
Les mer
layid-bilde6
Alfa med noko attåt
Jeg har sett og møtt Mole siden de dukket opp første gang i 2015. Det har vært så mye derfra at det er lett å gå i spinn. I Genève nøyde de seg med noe Alfa 4C, og en spessial som de ikke riktig viste hva skulle bli.
Les mer
layid-bilde7
Her er Teslas fjerde
Tesla har i natt av duket sin fjerde modell, og det er liten tvil om at også den vil finne sin menighet i Norge.
Les mer


layid-bilde8
En overflod av Hispano Suiza
Les mer
toppsak-bilde9
Subarus sterke fremtidsvisjon
Den konseptbilen Subaru viste i Genève fikk masse oppmerksomhet fra amerikanske journalister. Den hadde fortjent mer i Europa, men det er jo i USA det største volumet ligger for dette merket.
Les mer
layid-bilde10
Med vekt på vakker
Les mer
layid-bilde11
Ny plattform og ny Sonata
Les mer
layid-bilde12
Tata inviterer til nytt segment
Les mer
layid-bilde13
Estland vant kampen om «søt»
Selvfølgelig ble den en publikumsmagnet i Genève. Nobe fra Estland. 60-talls søt og elektrisk. Swingskjørt og vegan - kan ikke slå feil.
Les mer
layid-bilde14
Toppløst i 317 km/t
Det er ikke mange som kjører fra en Mercedes-AMG GT R. Ytelsene blekner ikke selv om den nå kommer som roadster, i meget begrenset opplag.
Les mer
toppsak-bilde15
Smart skinner som påskesola
Utrolig hva et muntert tørkle på hodet kan gjøre. Skinnende gult for eksempel. Det får folk til å smile. Slik Smart klarte i Genève.
Les mer
layid-bilde16
Splitter ny Korando
Les mer
layid-bilde17
Fremdeles plass for gærninger
Les mer
layid-bilde18
Comeback for Camry
Den romslige Toyota-sedanen har vært fraværende i det norske markedet en årrekke. Men i mai er den tilbake, for første gang i hybrid-utgave.
Les mer
layid-bilde19
På sporet av den nye Qashqai
Den ser kanskje litt for vill ut til å kunne bli din neste bil, men det er faktisk store deler av neste Qashqai vi møter i Nissans Genève-konsept.
Les mer
layid-bilde20
Morgan med turbo og sentrallås!
Morgan har introdusert en ny modell med 2019-detaljer om bord. Dessuten har de fått friske penger. Men det meste er som før.
Les mer
layid-bilde21
Kjapp kineser - med hjelp fra Sverige
Lynk & Co har meldt seg på årets WTCR-mesterskap. Til å komme seg på banen har de fått hjelp fra Sverige.
Les mer
layid-bilde22
Mer enn forventet hos Fiat
Hvor lenge det er siden Fiat viste en konseptbil i Genève var det ingen som husket. Men den som står der nå er sensasjonell.
Les mer
toppsak-bilde23
Alfa bobler av overskudd
Alfa-standen sprudlet av spesialutgaver i racing-design og et spennende konsept. Selvsagt står elektrifisering på agendaen også hos italienerne.
Les mer
layid-bilde24
Tesla som Shooting Brake
Det er ikke bare Mercedes har med seg en ny Shooting Brake til Genève. En hollender viser hvordan man gjør noe slikt ut av en Tesla S.
Les mer
layid-bilde25
Facelift for Jaguar XE
Jaguar foretar et midtlivs ansiktsløft på sin 3-serieutfordrer, XE. Dermed blir den mer på nivå med øvrige familiemedlemmer.
Les mer
layid-bilde26
Ginettas utrolige superbil
Lawrence Tomlinson har du sannsynligvis aldri hørt om. Ginetta har du kanskje hørt om. Sammen står det for en Genève-utstillingens råeste prestasjoner. En britisk superbil som ut-Ferrarier Ferrari.
Les mer
layid-bilde27
Subaru med nye hybrider
Les mer
toppsak-bilde28
Ny gren på Porsche-stammen
Dersom Toni Piëch ikke hadde ønsket at navnet hans skulle forbindes med et stort bilkonsern, hadde han vel byttet etternavn? Men på den annen side, han kunne vel ikke kalt den nye bilen sin for Porsche heller?
Les mer
layid-bilde29
BMW elektrifiserer over hele linjen
Les mer
layid-bilde30
Pininfarina får avlegger
Et nytt bilmerke har oppstått: Automobili Pininfarina, med base i München. Under skallet finner man 1900 hester fra kroatiske Rimac, og selve skallet er fra Pininfarina, Torino. Forvirret? Gjør ikkeno, dette virker vellykket.
Les mer
layid-bilde31
Fargerik fremtid hos Skoda
Jeg blir nesten i godt humør av de flotte konseptene Skoda varter opp med for tiden. Her får vi en forsmak på en bil som kommer et stykke inn i 2020.
Les mer
layid-bilde32
488 - i enda en versjon
Det som er veldig positivt, og det som lover godt for fremtiden, er at Ferraris 488 GTB-erstatning ikke heter noe med 488 i det hele tatt. For nå begynner det å bli mange nok fireåtteåtte.
Les mer
toppsak-bilde33
Elegant SUV fra Mazda
Når Mazda lanserer en ny SUV, som i størrelse ligger mellom deres eksisterende modeller, hadde det vel vært logisk at den skulle hete CX-4? Men den betegnelsen har de kanskje andre planer med?
Les mer
layid-bilde34
Mercedes viser ny Shooting Brake
Les mer
layid-bilde35
Nytt bybil-innslag
Les mer
layid-bilde36
Audi viser sin andre el-SUV
Om du noen gang tvilte på at elbiler hadde et eksistensgrunnlag, så er det på tide å endre oppfatning. Nå viser Audi nok en ny modell, og den skal på markedet allerede neste år.
Les mer
layid-bilde37
Oppdatering for GLC
Mercedes foretar en midtlivs oppdatering av sin populære middelklasse-SUV, fire år etter lanseringen.
Les mer
layid-bilde38
Morobil fra Volkswagen
Volkswagen viser seg fra sin mest lystige side i Genève. ID. Buggy er en oppfordring til hvem som helst om å bruke den nye plattform til hva som helst.
Les mer