img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
67 bilder i galleri
Tata inviterer til nytt segment
I fjor var Tata i Genève med en ren skulptur. Aldeles nydelig. Men da hadde de også Jaguar og Land Rover på plass for å representere det kommersielle. I år måttet Tata ta seg av den delen – det gjorde de utmerket.

EVision het konseptbilen som Tata kunne vise et måpende publikum i Genève i fjor. De fleste visste vel ikke en gang om Tata.

Bilen var 4,8 meter lang, selv på Land Rovers Omega-arkitektur er det vanskelig å bygge noe som er lenger.

I år har de gått en helt annen vei.

B-segment SUV-ene, av den typen som Nissan Juke sto i spissen for, selger bedre og bedre. Så hvem sier at vi ikke vil oppleve noe tilsvarende med dem som er enda litt mindre?

Det er Pratap Bose som spør retorisk. For dette har de sikkert diskutert mye internt, slik at han allerede kan svaret.

Han er sjef for design for hele Tata, og overlater mange av slike nye oppgaver til det velutstyrte og velbemannede studioet han har i Coventry. (Fjernt fra Jaguar og Land Rover, som han liker å presisere).

Der er det Martin Uhlarik som regjerer, og han vet at skal noe se bra ut i India, må det se bra ut på gatene i Milano også. Og den kvaliteten den indiske kunden venter i dag, er på høyde med det den europeiske kunden krever.

Det er med andre ord ikke noen nasjonalistiske ideer bak det som kommer derfra, dette er globale produkter.

Dermed dukker de opp med noe ganske tøft som ser ut som den når som helst er villig til å gå løs på en G-Klasse (selv om den innerst inne har en følelse av at den kanskje vil tape). Tøff på en helt annen måte enn en Suzuki Jimny

Mens B-segment SUV-ene ligger i overkant av fire meter, firetjue kanskje, er denne redusert ned til 385 cm, men hadde du ikke hatt noe å sammenlikne med hadde du ikke ant det. Dette er svært vellykket i proporsjonsavdelingen.

– Segmentet finnes ikke i dag, sier Bose. Men han er ganske klar på at denne – eller noe i tett nærhet – vil være et solid bidrag i den ene enden av en rekke på fem Tata SUV-er når den kommer neste år.

Med lansering av noe veldig produksjonsklart i Genève kan vi kanskje håpe at denne også snart vil dukke opp på Via Montenapoleone eller andre representative europeiske trafikkårer, stort sett benyttet av stilig kvinnelighet på elegant shopping.

Budskapet bilen sender er sundt utendørs liv kombinert med stil og tech-følelse. De siste elementene blant annet ved hjelp av en rekke avanserte tech-stoffer. Du store verden hva sportsbransjen har gjort for moderne tekstiler og moderne bilinteriører. 

Utvendig vil du også merke at dersom du tar for deg et og et designelement, er det gitt mye mer en tech-følelse enn en følelse av teddybjørn.

Og fronten, ganske frekk, den er jo av typen: Kom og ta meg – hvis du tør. Med ganske sinte øyne, og uten antydning til smil.

H2X heter den her. Gøyalt navn. En slags vannblanding der oksygeninnholdet er litt usikkert?  Men ifølge indiske fagblader skal den navnes Hornbill!

Ikke spør meg.

Uten at jeg vet noe særlig om Tatas modellrekke (om noens modellrekker når det kommer til skarpen, forresten) tar jeg sjansen på å nevne et par andre premierer også.

H7X er et syv-seters konsept som egentlig er en litt større versjon av fem-seteren Harrier. Som til gjengjeld er så ny at den bare har vært til salgs et par uker (er jeg blitt fortalt). Litt lenger overheng bak, for å få plass til den siste seteraden. Ingen var i tvil om at det var produksjonsbilen som ble vist.

Så hadde de visst en hatchback som skal rett i strupen på i20 og Suzukia Baleno (jeg vet ikke noe om dette heller, men jeg vet at jeg tror at akkurat den overså jeg).

Men jeg så den 100 % batteri-elektriske bilen basert på 45X – hatchbacken – som visstnok bare var der for å demonstrere hvordan Omega-plattformen også kan brukes til rent batterielektriske løsninger.

Med andre ord: vi nærmer oss en produksjonsversjon av fjorårets EVision. (saken fortsetter)

Akkurat som i fjor hadde Tata en av utstillingens mest smakfulle stands, selv om det var litt flere biler der i år.

Noe av det som imponerer meg mest er måten de bruker det «varemerket» som var nytt for meg i fjor. En slags figur med tre pilspisser, eller en misforstått Y, som får et helt tredimensjonalt preg når de settes sammen.

Jeg ble fortalt at dette var noen indiske greier, for meg kunne det like godt vært 20-tallets Art Deco, eller 70-tallets pop-art. Men dette mønsteret greier de altså å få blandet inn overalt, uten at det blir klamt eller påtrengende.

Du finner det som mønster i soltaket, i grillen og lyktene, i speilene – nesten overalt hvor man gidder å se etter. Gjennomført, og allikevel ikke overdrevet.

Men en Hornbill vil jeg ikke ha. Det høres ut som noe jeg må på Legevakten for å få fjernet.

Derimot kan en H2X bli veldig interessant.





pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
N Line gir sprekere utseende
Hyundai bruker N-betegnelsen på sine sportslige modeller. Men nå blir også N Line en utstyrsbetegnelse.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde2
Her er T-Roc Cabriolet
Volkswagen viser de første offisielle bilder av T-Roc Cabriolet som skal premierevises i Frankfurt neste måned.
Les mer
layid-bilde3
Nye Cayenner med plugg
Porsche lanserer nå en ny generasjon ladbare hybrider i Cayenne-familien. Det kan bety salgsboost.
Les mer
layid-bilde4
Legendariske XJ13 i ny tapping
Ecurie Ecosse, Le Mans-vinner i D-Type tiden, skal gjenskape den dødfødte Jaguar XJ13, men med et 2020-uttrykk.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Enda mer Stinger enn Stinger
Stol på engelskmennene. De er fremdeles lekne. Ikke noe er vel mer logisk og engelsk enn å bygge opp en banelysten utgave av Stinger?
Les mer
layid-bilde6
Nye Zoe - priset og klar
Renault har i dag offentliggjort prisene på sin nye Zoe. På tross av viktige forbedringer er prisene på nivå med de opprinnelige.
Les mer
layid-bilde7
Karma til Monterey
Alle unge debutanter som ser på seg selv som uimotståelige for rike, middelaldrende herrer, må til Monterey Car Week. Karma har stilt seg opp i køen.
Les mer


layid-bilde8
En rimeligere e-tron
Les mer
toppsak-bilde9
911 Carrera i to karosserier
Porsche lanserer nå de nye innstegsmodellene i 911-serien. Noen direkte sinker blir de langt fra.
Les mer
layid-bilde10
Salgsklar Skoda med plugg
Les mer
layid-bilde11
Audi med ny nisjemodell
Les mer
layid-bilde12
Listers hårete føner
Les mer
layid-bilde13
Nytt navn hos Audi
Audi lanserer nå en ny variant på Q3. De går litt mindre dramatisk til verks enn hovedkonkurrenten har gjort.
Les mer
layid-bilde14
Monster fra Hennessey
Svart er tøft. Plan er tøft. 6x6 er ekstra tøft. Hennesseys Goliath har alt - ganger to!
Les mer
toppsak-bilde15
En Lotus som forvirrer
Selv om Lotus har vært innom mange blindveier og omveier i løpet av sine 70 år, er verdiene til merkevaren fremdeles smart, enkel og lett. Og et greit navn. Men ikke nå lenger.
Les mer
layid-bilde16
de Tomaso er tilbake - på et vis
Les mer
layid-bilde17
Ny Corvette med midtstilt motor
Les mer
layid-bilde18
Facelift for Mazda2
Mazda har i dag startet salget av en ny 2-er på hjemmemarkedet. En viktig nyhet er navnet.
Les mer
layid-bilde19
Skoda fornyer SUV-ene
Skoda foretar oppgraderinger av Karoq og Kodiaq foran modellåret 2020. Forskjellen oppdages lettest bakfra.
Les mer
layid-bilde20
Ny favoritt i oransje
Mazda er flinke til å markere jubileer. Nå er MX-5 30 år, og det markeres med en spesialutgave i frisk farge og begrenset opplag.
Les mer
layid-bilde21
Comeback (med en hake)
Etter nærmere et års opphold kommer nå Mercedes C-Klasse tilbake som ladbar hybrid. Men det spørs om den blir like pop som forgjengeren, nå må du nemlig innom andre pumper når tanken skal fylles.
Les mer
layid-bilde22
Kunderacere fra øst og vest
Audi og Toyota har presentert nye racerbiler med «Til salgs»-plakat i løpet av siste uke. De skal inn i hver sin kategori.
Les mer
toppsak-bilde23
Bentleys fremtidsvisjon
Det går ikke upåaktet hen når luksusmerket Bentley runder hundre år. I dag har de vist en selvkjørende konseptbil. Men du får lov å kjøre den selv også.
Les mer
layid-bilde24
Her er Minis nye elbil
Det har vært knyttet stor spenning til elbilen fra Mini. Nå er den endelig offentlig.
Les mer
layid-bilde25
Nok en BMW pick-up
BMW viser en pickup basert på sin nye, store SUV. Det er ingen ny aprilsnarr, men bilen som du ser her blir ingen volummodell.
Les mer
layid-bilde26
Porsche-debut på Goodwood
Porsche har i dag avduket sin nye 911 RSR på Goodwood Festival. Dette er en bil Dennis Olsen vil få mye glede av de neste årene.
Les mer
layid-bilde27
Den fine balansegangen
Les mer
toppsak-bilde28
Peugeot priser elbilen
De mange som står på venteliste for å sikre seg en Peugeot e-208 får i dag vite prisen på bilen.
Les mer
layid-bilde29
Opel oppgraderer Astra
Les mer
layid-bilde30
Ny Captur får en fordel i Norge
Renault viser i dag de første bildene av andre generasjon Captur. Viktigst for den norske Renault-organisasjonen er at den kommer som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde31
BMW lanserer ny X6
Med ny X5 og storebror X7 på plass i stallen, er tiden nå moden for en ny X6.
Les mer
layid-bilde32
Taycan på verdensturne
Det er fortsatt en stund til den offisielle debuten, men Porsche varmer opp med en liten runde på tre kontinenter.
Les mer
toppsak-bilde33
Volvo utvider VIP-programmet
Volvo har alltid vært gode på sikkerhet, men så sikre biler som disse har de aldri tidligere tilbudt.
Les mer
layid-bilde34
Oppgradering for Audi Q7
Les mer
layid-bilde35
Her er Kias nye crosser
Les mer
layid-bilde36
Ny Corsa i flere varianter
Den mest interessante varianten for Opel i Norge er naturlig nok den kommende elbilutgaven. Men bilen kommer også med andre drivlinjer.
Les mer
layid-bilde37
Puma i helt ny form
Det er noen år siden Ford solgte Puma, men nå er modellnavnet tilbake - i helt ny innpakning.
Les mer
layid-bilde38
BMWs fremtidsvisjon med henda på rattet
Akkurat nå presenterer BMW en ny konseptbil i #NEXTGen-familien. Det er mengder av fremtid i den, men denne gangen er det heldigvis en bil med ratt.
Les mer