img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
67 bilder i galleri
Tata inviterer til nytt segment
I fjor var Tata i Genève med en ren skulptur. Aldeles nydelig. Men da hadde de også Jaguar og Land Rover på plass for å representere det kommersielle. I år måttet Tata ta seg av den delen – det gjorde de utmerket.

EVision het konseptbilen som Tata kunne vise et måpende publikum i Genève i fjor. De fleste visste vel ikke en gang om Tata.

Bilen var 4,8 meter lang, selv på Land Rovers Omega-arkitektur er det vanskelig å bygge noe som er lenger.

I år har de gått en helt annen vei.

B-segment SUV-ene, av den typen som Nissan Juke sto i spissen for, selger bedre og bedre. Så hvem sier at vi ikke vil oppleve noe tilsvarende med dem som er enda litt mindre?

Det er Pratap Bose som spør retorisk. For dette har de sikkert diskutert mye internt, slik at han allerede kan svaret.

Han er sjef for design for hele Tata, og overlater mange av slike nye oppgaver til det velutstyrte og velbemannede studioet han har i Coventry. (Fjernt fra Jaguar og Land Rover, som han liker å presisere).

Der er det Martin Uhlarik som regjerer, og han vet at skal noe se bra ut i India, må det se bra ut på gatene i Milano også. Og den kvaliteten den indiske kunden venter i dag, er på høyde med det den europeiske kunden krever.

Det er med andre ord ikke noen nasjonalistiske ideer bak det som kommer derfra, dette er globale produkter.

Dermed dukker de opp med noe ganske tøft som ser ut som den når som helst er villig til å gå løs på en G-Klasse (selv om den innerst inne har en følelse av at den kanskje vil tape). Tøff på en helt annen måte enn en Suzuki Jimny

Mens B-segment SUV-ene ligger i overkant av fire meter, firetjue kanskje, er denne redusert ned til 385 cm, men hadde du ikke hatt noe å sammenlikne med hadde du ikke ant det. Dette er svært vellykket i proporsjonsavdelingen.

– Segmentet finnes ikke i dag, sier Bose. Men han er ganske klar på at denne – eller noe i tett nærhet – vil være et solid bidrag i den ene enden av en rekke på fem Tata SUV-er når den kommer neste år.

Med lansering av noe veldig produksjonsklart i Genève kan vi kanskje håpe at denne også snart vil dukke opp på Via Montenapoleone eller andre representative europeiske trafikkårer, stort sett benyttet av stilig kvinnelighet på elegant shopping.

Budskapet bilen sender er sundt utendørs liv kombinert med stil og tech-følelse. De siste elementene blant annet ved hjelp av en rekke avanserte tech-stoffer. Du store verden hva sportsbransjen har gjort for moderne tekstiler og moderne bilinteriører. 

Utvendig vil du også merke at dersom du tar for deg et og et designelement, er det gitt mye mer en tech-følelse enn en følelse av teddybjørn.

Og fronten, ganske frekk, den er jo av typen: Kom og ta meg – hvis du tør. Med ganske sinte øyne, og uten antydning til smil.

H2X heter den her. Gøyalt navn. En slags vannblanding der oksygeninnholdet er litt usikkert?  Men ifølge indiske fagblader skal den navnes Hornbill!

Ikke spør meg.

Uten at jeg vet noe særlig om Tatas modellrekke (om noens modellrekker når det kommer til skarpen, forresten) tar jeg sjansen på å nevne et par andre premierer også.

H7X er et syv-seters konsept som egentlig er en litt større versjon av fem-seteren Harrier. Som til gjengjeld er så ny at den bare har vært til salgs et par uker (er jeg blitt fortalt). Litt lenger overheng bak, for å få plass til den siste seteraden. Ingen var i tvil om at det var produksjonsbilen som ble vist.

Så hadde de visst en hatchback som skal rett i strupen på i20 og Suzukia Baleno (jeg vet ikke noe om dette heller, men jeg vet at jeg tror at akkurat den overså jeg).

Men jeg så den 100 % batteri-elektriske bilen basert på 45X – hatchbacken – som visstnok bare var der for å demonstrere hvordan Omega-plattformen også kan brukes til rent batterielektriske løsninger.

Med andre ord: vi nærmer oss en produksjonsversjon av fjorårets EVision. (saken fortsetter)

Akkurat som i fjor hadde Tata en av utstillingens mest smakfulle stands, selv om det var litt flere biler der i år.

Noe av det som imponerer meg mest er måten de bruker det «varemerket» som var nytt for meg i fjor. En slags figur med tre pilspisser, eller en misforstått Y, som får et helt tredimensjonalt preg når de settes sammen.

Jeg ble fortalt at dette var noen indiske greier, for meg kunne det like godt vært 20-tallets Art Deco, eller 70-tallets pop-art. Men dette mønsteret greier de altså å få blandet inn overalt, uten at det blir klamt eller påtrengende.

Du finner det som mønster i soltaket, i grillen og lyktene, i speilene – nesten overalt hvor man gidder å se etter. Gjennomført, og allikevel ikke overdrevet.

Men en Hornbill vil jeg ikke ha. Det høres ut som noe jeg må på Legevakten for å få fjernet.

Derimot kan en H2X bli veldig interessant.





pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Kia med nok en Ceed
Kia har i dag sluppet en første skisse av et nytt medlem i Ceed-familien - en kompakt crossover.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde2
Putin mener alvor
Det skulle bare mange. President Vladimir Putin er den eneste av de mektige som ikke har «Sin Egen» representasjonsbil. Ikke bare har han fått sin nå, han tilbyr den også til resten av verden.
Les mer
layid-bilde3
Fisker utfordrer Tesla
Henrik Fisker har mye eksklusivt på CV-en. Nå vil ha fremstå som mer folkelig.
Les mer
layid-bilde4
Elektrisk flebruksbil
De omtaler den som konsept, men Concept EQV har mye til felles med Mercedes-Benz V-Klasse. Med unntak av drivlinjen.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Verdens dyreste Bugatti - og så da?
I Genève presenterte Bugatti det de omtalte som verdens dyreste bil. Det virket som den var skapt av en slags mindreverdighetsfølelse
Les mer
layid-bilde6
Alfa med noko attåt
Jeg har sett og møtt Mole siden de dukket opp første gang i 2015. Det har vært så mye derfra at det er lett å gå i spinn. I Genève nøyde de seg med noe Alfa 4C, og en spessial som de ikke riktig viste hva skulle bli.
Les mer
layid-bilde7
Her er Teslas fjerde
Tesla har i natt av duket sin fjerde modell, og det er liten tvil om at også den vil finne sin menighet i Norge.
Les mer


layid-bilde8
En overflod av Hispano Suiza
Les mer
toppsak-bilde9
Subarus sterke fremtidsvisjon
Den konseptbilen Subaru viste i Genève fikk masse oppmerksomhet fra amerikanske journalister. Den hadde fortjent mer i Europa, men det er jo i USA det største volumet ligger for dette merket.
Les mer
layid-bilde10
Med vekt på vakker
Les mer
layid-bilde11
Ny plattform og ny Sonata
Les mer
layid-bilde12
Tata inviterer til nytt segment
Les mer
layid-bilde13
Estland vant kampen om «søt»
Selvfølgelig ble den en publikumsmagnet i Genève. Nobe fra Estland. 60-talls søt og elektrisk. Swingskjørt og vegan - kan ikke slå feil.
Les mer
layid-bilde14
Toppløst i 317 km/t
Det er ikke mange som kjører fra en Mercedes-AMG GT R. Ytelsene blekner ikke selv om den nå kommer som roadster, i meget begrenset opplag.
Les mer
toppsak-bilde15
Smart skinner som påskesola
Utrolig hva et muntert tørkle på hodet kan gjøre. Skinnende gult for eksempel. Det får folk til å smile. Slik Smart klarte i Genève.
Les mer
layid-bilde16
Splitter ny Korando
Les mer
layid-bilde17
Fremdeles plass for gærninger
Les mer
layid-bilde18
Comeback for Camry
Den romslige Toyota-sedanen har vært fraværende i det norske markedet en årrekke. Men i mai er den tilbake, for første gang i hybrid-utgave.
Les mer
layid-bilde19
På sporet av den nye Qashqai
Den ser kanskje litt for vill ut til å kunne bli din neste bil, men det er faktisk store deler av neste Qashqai vi møter i Nissans Genève-konsept.
Les mer
layid-bilde20
Morgan med turbo og sentrallås!
Morgan har introdusert en ny modell med 2019-detaljer om bord. Dessuten har de fått friske penger. Men det meste er som før.
Les mer
layid-bilde21
Kjapp kineser - med hjelp fra Sverige
Lynk & Co har meldt seg på årets WTCR-mesterskap. Til å komme seg på banen har de fått hjelp fra Sverige.
Les mer
layid-bilde22
Mer enn forventet hos Fiat
Hvor lenge det er siden Fiat viste en konseptbil i Genève var det ingen som husket. Men den som står der nå er sensasjonell.
Les mer
toppsak-bilde23
Alfa bobler av overskudd
Alfa-standen sprudlet av spesialutgaver i racing-design og et spennende konsept. Selvsagt står elektrifisering på agendaen også hos italienerne.
Les mer
layid-bilde24
Tesla som Shooting Brake
Det er ikke bare Mercedes har med seg en ny Shooting Brake til Genève. En hollender viser hvordan man gjør noe slikt ut av en Tesla S.
Les mer
layid-bilde25
Facelift for Jaguar XE
Jaguar foretar et midtlivs ansiktsløft på sin 3-serieutfordrer, XE. Dermed blir den mer på nivå med øvrige familiemedlemmer.
Les mer
layid-bilde26
Ginettas utrolige superbil
Lawrence Tomlinson har du sannsynligvis aldri hørt om. Ginetta har du kanskje hørt om. Sammen står det for en Genève-utstillingens råeste prestasjoner. En britisk superbil som ut-Ferrarier Ferrari.
Les mer
layid-bilde27
Subaru med nye hybrider
Les mer
toppsak-bilde28
Ny gren på Porsche-stammen
Dersom Toni Piëch ikke hadde ønsket at navnet hans skulle forbindes med et stort bilkonsern, hadde han vel byttet etternavn? Men på den annen side, han kunne vel ikke kalt den nye bilen sin for Porsche heller?
Les mer
layid-bilde29
BMW elektrifiserer over hele linjen
Les mer
layid-bilde30
Pininfarina får avlegger
Et nytt bilmerke har oppstått: Automobili Pininfarina, med base i München. Under skallet finner man 1900 hester fra kroatiske Rimac, og selve skallet er fra Pininfarina, Torino. Forvirret? Gjør ikkeno, dette virker vellykket.
Les mer
layid-bilde31
Fargerik fremtid hos Skoda
Jeg blir nesten i godt humør av de flotte konseptene Skoda varter opp med for tiden. Her får vi en forsmak på en bil som kommer et stykke inn i 2020.
Les mer
layid-bilde32
488 - i enda en versjon
Det som er veldig positivt, og det som lover godt for fremtiden, er at Ferraris 488 GTB-erstatning ikke heter noe med 488 i det hele tatt. For nå begynner det å bli mange nok fireåtteåtte.
Les mer
toppsak-bilde33
Elegant SUV fra Mazda
Når Mazda lanserer en ny SUV, som i størrelse ligger mellom deres eksisterende modeller, hadde det vel vært logisk at den skulle hete CX-4? Men den betegnelsen har de kanskje andre planer med?
Les mer
layid-bilde34
Mercedes viser ny Shooting Brake
Les mer
layid-bilde35
Nytt bybil-innslag
Les mer
layid-bilde36
Audi viser sin andre el-SUV
Om du noen gang tvilte på at elbiler hadde et eksistensgrunnlag, så er det på tide å endre oppfatning. Nå viser Audi nok en ny modell, og den skal på markedet allerede neste år.
Les mer
layid-bilde37
Oppdatering for GLC
Mercedes foretar en midtlivs oppdatering av sin populære middelklasse-SUV, fire år etter lanseringen.
Les mer
layid-bilde38
Morobil fra Volkswagen
Volkswagen viser seg fra sin mest lystige side i Genève. ID. Buggy er en oppfordring til hvem som helst om å bruke den nye plattform til hva som helst.
Les mer