img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
71 bilder i galleri
Med vekt på vakker
Det virker som om den nye designhøvdingen for hele Hyundai-gruppen, Luc Donckerwolke, ikke brauter. Har lar i hvert fall fremdeles Europa-kontoret konsentrere seg om det de kan: vakkert.

Det er ganske vanlig for en ny designhøvding (en ny sjef i det hele tatt kanskje?) å markere at nå skal det bli andre boller – eller hva det heter på koreansk.

Og da Luc Donckerwolke ble hentet ut fra ganske begrensende Bentley-oppgaver og sendt til Korea for to år siden, hadde i hvert fall jeg ventet at det skulle slå litt gnister. 

Mannen som hentet ham, Peter Schreyer, hadde vært i Volkswagen-systemet i nesten 30 år da han ble hentet for å redde Kia, og deretter bli designtopp for hele konsernet.

Så de to kjente hverandre. Etter Peugeot kom nemlig Donckerwolke til Volkswagen-systemet i 1992 og gjorde seg bemerket med ganske kraftige linjer.

Hos Skoda klarte han å få folk til å få øynene opp for denne doldisen, hos Lamborghini greide han virkelig å sette skarpe vinkler og barberbladlinjer i system og hos Seat startet han det som er dagens Seat-signaturer.

Hos Bentley måtte han åpenbart være diskret og tilbakeholdende, derfor hadde jeg fryktet at han skulle komme tilbake til skikkelig press i buksene nå som han ble sin egen herre.

Så har han heller holdt seg diskret i bakgrunnen og latt folk holde på med det de kan best. Som vi får et bevis på i Genève nå med konseptbilen «Imagine».

Hva skal jeg si? Imagine at alt var like vakkert og tilbakeholdende som dette – og verden ville blitt et gørrkjedelig sted. Men imagine at verden er full av grimme og kjedelige og visuelt støyende innslag – da kan du imagine hvor fantastisk det hadde vært med edle produkter som dette.

Gregory Guillaume, sjef for Kia Design i Frankfurt, har vist det før. Vakkert og enkelt er et tema han behersker. Dessuten er han på mitt parti når det gjelder brytere kontra berøringsskjermer.

Han er en av de få jeg vet om som ikke bare prater, men også praktiserer, en av de viktigste læresetningene i god produktdesign: Når det ikke er mer igjen å fjerne er produktet ferdig.

Det er ikke mange som er på Guillaumes nivå når det gjelder å fjerne overflødig. Men ikke bare klarer han å signere ut de slankeste bilene du kan tenke deg, han klarer også å finne opp nye segmenter.

Han gjorde det i sin tid med Provo (også et godt navn) og nå er han inne på noe igjen.

Denne står høyere enn en vanlig bil, men ikke høyt nok til at du kan kalle den en crossover. Jeg kommer ikke nærmere enn til at den er en typisk sedan-coupé-crossover med et lite innslag av Subarus «ustoppelige».

Men så har den den veldig markerte skulderlinjen, en C-stolpe som mener alvor, og som ser ut som den holder taket oppe alene fordi den nydelige glass-avdelingen virker så lett og luftig. Og så er det måten fastbacken er kuttet på – hvorfor klarer aldri Audi slikt?

Det er noe med interiøret også – jeg kunne riktignok styre meg for fargene – med former og overflater som sklir sammen i en skarp, veldefinert helhet.

Designerne har til og med funnet en ny vri på de lite velkomne skjermene. Her har de så mange som 21 OLED-skjermer, ganske små, som ser ut som dominobrikker som har veltet så de ligger som i en bølge fra vertikalt til helt flatt på toppen. For en elegant løsning.

Og så er det den, stort sett, elegante bruken av lysstriper for å definere noen av linjene. Meget lekrere gjort enn mange av de vulgære LED-effektene vi ser i Genève i år.

Men akkurat stripene rundt tiger-snute grillen kunne jeg klart meg uten. Selv om selve fronten blir bedre og bedre i forhold til utgangspunktet, ser dette ut som en som har brukt for mye stripe rundt leppestiften. 

Oversminket.

Resten var førsteklasses og akkurat den effekten syns jo heldigvis bare i mørketiden.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
BMW forbereder nytt flaggskip
Det er fortsatt et par år til BMW setter iNext i produksjon, men forberedelsene er godt i gang for det nye, selvkjørende flaggskipet-
Les mer
layid-bilde1
Audis nye familieracer
25 år etter originalen lanserer Audi en ny versjon av RS6 - familiebilen for dem som egentlig ønsker en sportsbil.
Les mer
layid-bilde2
Taycan knuser rekkeviddeangsten
For mye Taycan i det siste? Ta med dette: Med den kan du kjøre fra Trondheim til sydspissen av Italia på 24 timer.
Les mer
layid-bilde3
Kamiq er Skodas nye og lille crossover
For de mange som ladbare biler ikke er et alternativ for, velger en god del av dem en SUV fra Skoda. Derfor kan Skoda Kamiq bli en viktig bil de nærmeste årene.
Les mer
layid-bilde4
N Line gir sprekere utseende
Hyundai bruker N-betegnelsen på sine sportslige modeller. Men nå blir også N Line en utstyrsbetegnelse.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde6
Her er T-Roc Cabriolet
Volkswagen viser de første offisielle bilder av T-Roc Cabriolet som skal premierevises i Frankfurt neste måned.
Les mer
layid-bilde7
Nye Cayenner med plugg
Porsche lanserer nå en ny generasjon ladbare hybrider i Cayenne-familien. Det kan bety salgsboost.
Les mer


layid-bilde8
Legendariske XJ13 i ny tapping
Les mer
toppsak-bilde9
Enda mer Stinger enn Stinger
Stol på engelskmennene. De er fremdeles lekne. Ikke noe er vel mer logisk og engelsk enn å bygge opp en banelysten utgave av Stinger?
Les mer
layid-bilde10
Nye Zoe - priset og klar
Les mer
layid-bilde11
Karma til Monterey
Les mer
layid-bilde12
En rimeligere e-tron
Les mer
layid-bilde13
911 Carrera i to karosserier
Porsche lanserer nå de nye innstegsmodellene i 911-serien. Noen direkte sinker blir de langt fra.
Les mer
layid-bilde14
Salgsklar Skoda med plugg
Denne uken åpner Skoda ordrebøkene for sin første ladbare hybrid. Superb iV blir attraktivt priset i kjent Skoda-stil.
Les mer
toppsak-bilde15
Audi med ny nisjemodell
Audi lanserer A1 Citycarver, en småtøff bil basert på A1 Sportback.
Les mer
layid-bilde16
Listers hårete føner
Les mer
layid-bilde17
Nytt navn hos Audi
Les mer
layid-bilde18
Monster fra Hennessey
Svart er tøft. Plan er tøft. 6x6 er ekstra tøft. Hennesseys Goliath har alt - ganger to!
Les mer
layid-bilde19
En Lotus som forvirrer
Selv om Lotus har vært innom mange blindveier og omveier i løpet av sine 70 år, er verdiene til merkevaren fremdeles smart, enkel og lett. Og et greit navn. Men ikke nå lenger.
Les mer
layid-bilde20
de Tomaso er tilbake - på et vis
En av de etterhånden altfor mange meningsløse såkalte superbilene dukket opp på Goodwood nylig. Med de Tomaso logoen på, selv om det er vanskelig å se forbindelsen mellom dagens bil og det muntre eventyret i Modena som ble startet i 1959 og som for lengst burde vært begravet.
Les mer
layid-bilde21
Ny Corvette med midtstilt motor
Chevrolet har introdusert åttende generasjon Corvette. For første gang får den midtstilt motor.
Les mer
layid-bilde22
Facelift for Mazda2
Mazda har i dag startet salget av en ny 2-er på hjemmemarkedet. En viktig nyhet er navnet.
Les mer
toppsak-bilde23
Skoda fornyer SUV-ene
Skoda foretar oppgraderinger av Karoq og Kodiaq foran modellåret 2020. Forskjellen oppdages lettest bakfra.
Les mer
layid-bilde24
Ny favoritt i oransje
Mazda er flinke til å markere jubileer. Nå er MX-5 30 år, og det markeres med en spesialutgave i frisk farge og begrenset opplag.
Les mer
layid-bilde25
Comeback (med en hake)
Etter nærmere et års opphold kommer nå Mercedes C-Klasse tilbake som ladbar hybrid. Men det spørs om den blir like pop som forgjengeren, nå må du nemlig innom andre pumper når tanken skal fylles.
Les mer
layid-bilde26
Kunderacere fra øst og vest
Audi og Toyota har presentert nye racerbiler med «Til salgs»-plakat i løpet av siste uke. De skal inn i hver sin kategori.
Les mer
layid-bilde27
Bentleys fremtidsvisjon
Les mer
toppsak-bilde28
Her er Minis nye elbil
Det har vært knyttet stor spenning til elbilen fra Mini. Nå er den endelig offentlig.
Les mer
layid-bilde29
Nok en BMW pick-up
Les mer
layid-bilde30
Porsche-debut på Goodwood
Porsche har i dag avduket sin nye 911 RSR på Goodwood Festival. Dette er en bil Dennis Olsen vil få mye glede av de neste årene.
Les mer
layid-bilde31
Den fine balansegangen
Når Audi nå lanserer sin nye S8 påstår de å ha funnet den rette formelen for dynamikk og komfort.
Les mer
layid-bilde32
Peugeot priser elbilen
De mange som står på venteliste for å sikre seg en Peugeot e-208 får i dag vite prisen på bilen.
Les mer
toppsak-bilde33
Opel oppgraderer Astra
Etter fire år på markedet får Opel Astra en midtlivsoppgradering med ny teknikk.
Les mer
layid-bilde34
Ny Captur får en fordel i Norge
Les mer
layid-bilde35
BMW lanserer ny X6
Les mer
layid-bilde36
Taycan på verdensturne
Det er fortsatt en stund til den offisielle debuten, men Porsche varmer opp med en liten runde på tre kontinenter.
Les mer
layid-bilde37
Volvo utvider VIP-programmet
Volvo har alltid vært gode på sikkerhet, men så sikre biler som disse har de aldri tidligere tilbudt.
Les mer
layid-bilde38
Oppgradering for Audi Q7
Fire år etter lanseringen får Audis store SUV en midtlivs-oppgradering slik at den kan holde koken noen år til.
Les mer