img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
71 bilder i galleri
Med vekt på vakker
Det virker som om den nye designhøvdingen for hele Hyundai-gruppen, Luc Donckerwolke, ikke brauter. Har lar i hvert fall fremdeles Europa-kontoret konsentrere seg om det de kan: vakkert.

Det er ganske vanlig for en ny designhøvding (en ny sjef i det hele tatt kanskje?) å markere at nå skal det bli andre boller – eller hva det heter på koreansk.

Og da Luc Donckerwolke ble hentet ut fra ganske begrensende Bentley-oppgaver og sendt til Korea for to år siden, hadde i hvert fall jeg ventet at det skulle slå litt gnister. 

Mannen som hentet ham, Peter Schreyer, hadde vært i Volkswagen-systemet i nesten 30 år da han ble hentet for å redde Kia, og deretter bli designtopp for hele konsernet.

Så de to kjente hverandre. Etter Peugeot kom nemlig Donckerwolke til Volkswagen-systemet i 1992 og gjorde seg bemerket med ganske kraftige linjer.

Hos Skoda klarte han å få folk til å få øynene opp for denne doldisen, hos Lamborghini greide han virkelig å sette skarpe vinkler og barberbladlinjer i system og hos Seat startet han det som er dagens Seat-signaturer.

Hos Bentley måtte han åpenbart være diskret og tilbakeholdende, derfor hadde jeg fryktet at han skulle komme tilbake til skikkelig press i buksene nå som han ble sin egen herre.

Så har han heller holdt seg diskret i bakgrunnen og latt folk holde på med det de kan best. Som vi får et bevis på i Genève nå med konseptbilen «Imagine».

Hva skal jeg si? Imagine at alt var like vakkert og tilbakeholdende som dette – og verden ville blitt et gørrkjedelig sted. Men imagine at verden er full av grimme og kjedelige og visuelt støyende innslag – da kan du imagine hvor fantastisk det hadde vært med edle produkter som dette.

Gregory Guillaume, sjef for Kia Design i Frankfurt, har vist det før. Vakkert og enkelt er et tema han behersker. Dessuten er han på mitt parti når det gjelder brytere kontra berøringsskjermer.

Han er en av de få jeg vet om som ikke bare prater, men også praktiserer, en av de viktigste læresetningene i god produktdesign: Når det ikke er mer igjen å fjerne er produktet ferdig.

Det er ikke mange som er på Guillaumes nivå når det gjelder å fjerne overflødig. Men ikke bare klarer han å signere ut de slankeste bilene du kan tenke deg, han klarer også å finne opp nye segmenter.

Han gjorde det i sin tid med Provo (også et godt navn) og nå er han inne på noe igjen.

Denne står høyere enn en vanlig bil, men ikke høyt nok til at du kan kalle den en crossover. Jeg kommer ikke nærmere enn til at den er en typisk sedan-coupé-crossover med et lite innslag av Subarus «ustoppelige».

Men så har den den veldig markerte skulderlinjen, en C-stolpe som mener alvor, og som ser ut som den holder taket oppe alene fordi den nydelige glass-avdelingen virker så lett og luftig. Og så er det måten fastbacken er kuttet på – hvorfor klarer aldri Audi slikt?

Det er noe med interiøret også – jeg kunne riktignok styre meg for fargene – med former og overflater som sklir sammen i en skarp, veldefinert helhet.

Designerne har til og med funnet en ny vri på de lite velkomne skjermene. Her har de så mange som 21 OLED-skjermer, ganske små, som ser ut som dominobrikker som har veltet så de ligger som i en bølge fra vertikalt til helt flatt på toppen. For en elegant løsning.

Og så er det den, stort sett, elegante bruken av lysstriper for å definere noen av linjene. Meget lekrere gjort enn mange av de vulgære LED-effektene vi ser i Genève i år.

Men akkurat stripene rundt tiger-snute grillen kunne jeg klart meg uten. Selv om selve fronten blir bedre og bedre i forhold til utgangspunktet, ser dette ut som en som har brukt for mye stripe rundt leppestiften. 

Oversminket.

Resten var førsteklasses og akkurat den effekten syns jo heldigvis bare i mørketiden.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde1
Så lang rekkevidde får elektrisk Opel Corsa
Opel har sluppet mer informasjon og bilder av den elektriske Corsa-modellen.
Les mer
layid-bilde2
58 km elektrisk DS-7 Crossback-rekkevide
Det er nå klart at når ladbare DS 7 Crossback E-Tense ankommer utpå høsten, vil den oppgitte elektriske rekkevidden være 58 km etter WLTP-normen.
Les mer
layid-bilde3
Oppgraderer Discovery
Ny grill, nye støtfangere og LED-lykter foran og bak er den synlige endringen på Land Rover Discovery Sport, men Snart blir Land Rover Discovery Sport også ladbar.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan alle reservere Hondas lille elbil
Tirsdag morgen åpnet Honda for at alle som ville kunne reservere den lille elbilen e.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Bildrømmer fra Uganda
Hvorfor skal ikke Afrika, nummer to i verden både i areal og folketall, ha sin egen, selvstendige bilindustri? I Uganda er de nå i ferd med å realisere en slik tanke.
Les mer
layid-bilde6
Her er Fords nye råtass
Ford viste i dag frem de første bildene av den helt nye råtassen Ford Focus ST som stasjonsvogn.
Les mer
layid-bilde7
Audi strammer opp A4
Audi A4 får en facelift etter fire år på markedet. I den forbindelse lanseres en supersprek dieselvariant.
Les mer


layid-bilde8
MINIs sprekeste får mer krutt under panseret
Les mer
toppsak-bilde9
Opel Grandland X Hybrid4: Ladbar 300-hester med 4x4
Opel fortsetter sin strategi mot elektrifisering av alle modeller når de mot slutten av året lanserer Grandland X Hybrid4.
Les mer
layid-bilde10
Den siste av arten?
Les mer
layid-bilde11
Nå kan du bestille Volkswagen ID.
Les mer
layid-bilde12
Snart oppgraderes Kona
Les mer
layid-bilde13
Den måtte jo bare realiseres
Nå avslører Porsche en dårlig skjult hemmelighet - deres nydelige Speedster settes i produksjon.
Les mer
layid-bilde14
Mercedes EQC: Prisen er klar
Fra i dag og noen uker fremover skal journalister fra hele Europa kjøre Mercedes EQC i området rundt hovedstaden. Nå er norsk pris klar.
Les mer
toppsak-bilde15
Elbil med Morgan-gener
For en gangs skyld, når vi presenterer en ny elbildrøm fra et start-up-selskap, er den verken kinesisk eller overdrevent Super. Men engelsk og ganske kjapp allikevel.
Les mer
layid-bilde16
Sniktitt på ny 8-er
Les mer
layid-bilde17
Ladbar DS får norsk pris
Les mer
layid-bilde18
Hyundai oppgraderer Ioniq
Hyundai har i dag sendt ut de første bildene av en oppgradert Ioniq. De viktigste endringene er økt rekkevidde og nytt sikkerhetsutstyr.
Les mer
layid-bilde19
Mercedes EQC i nærmiljøet
Her er Mercedes EQC knipset på Fornebu. Neste uke kan du se flere av dem i Oslo-området.
Les mer
layid-bilde20
Prisløft for ny Soul
Prisene økes betydelig når nye e-Soul tar overfor for første generasjon Soul EV. På kjøpet får du mer rekkevidde og nytt utstyr.
Les mer
layid-bilde21
Lotus i sitt andre hjemland
Det var på tide at Lotus fikk en skikkelig lansering i Kina etter at Geely overtok henne fra Proton for ett år og elleve måneder siden. I Shanghai bød hun faktisk på en av de virkelige store meldingene.
Les mer
layid-bilde22
Mystisk kineser i New York
De som følger med hadde nok ventet denne bilen på Shanghai-utstillingen. I stedet dukket den opp i New York. Her er bakgrunnen mer utydelig enn det som er vanlig med kinesiske superbiler man aldri har hørt om før.
Les mer
toppsak-bilde23
Ny Passat GTE på snarvisitt i Norge
Torsdag var den nye ladbare versjonen av Volkswagen Passat på snarvisitt til Norge.
Les mer
layid-bilde24
Kinesisk hydrogenbil
En av de uventede og ukjente bilene som står i Shanghai heter Grove, er en ren hydrogenbil og er designet av Pininfarina.
Les mer
layid-bilde25
Pininfarina i Kina
Pininfarina stiller med flere biler i Shanghai. To av dem på et merke som heter Karma, etterfølger etter et danskspråklig forsøk.
Les mer
layid-bilde26
BYDs overflødighetshorn
BYD stiller på Shanghai-utstillingen med konseptbil og ny e-Serie. Og for ikke å dominere for mye hadde de noen presentasjoner for et par uke siden også. Et annet sted. Til sammen 23 nye biler i Shanghai, sier de.
Les mer
layid-bilde27
Stor spennvidde fra W
Les mer
toppsak-bilde28
Nytt og smått fra Hyundai
Det er hyggelig å kunne fortelle at ikke alt som debuterer i New York disse dagene er tre tonns slagskip med plass til en halv armé. Noen er litt mer forsiktige, som den nye Hyundai Venue.
Les mer
layid-bilde29
Kias vidunder-bil
Les mer
layid-bilde30
Mercedes lanserer ny GLS
Like før den er på markedet får BMW X7 en ny konkurrent å bryne seg på når Mercedes nå lanserer en ny generasjon av sin store SUV.
Les mer
layid-bilde31
Ny Subaru Outback
Subaru lanserer det de betegner som sjette generasjon Outback på bilutstillingen i New York. De lover den sikreste og mest komfortable Outback noensinne.
Les mer
layid-bilde32
Genesis gjør elbilen kompakt
Genesis er jo egentlig kjent som et luksusmerke som veldig ofte benytter målebåndet til Mercedes. Men til bilutstillingen i New York kommer de med en elbil som er virkelig kompakt.
Les mer
toppsak-bilde33
Nye motorer i Audi S5
Audi fortsetter elektrifiseringen og lanserer nye drivlinjer i S5 Coupé og Sportback.
Les mer
layid-bilde34
Aston Martins elektriske Rapide
Les mer
layid-bilde35
Ny brobygger fra Mercedes
Les mer
layid-bilde36
En smak av fremtid
Audi viser et konsept i Shanghai som har lite med dagens virkelighet å gjøre.
Les mer
layid-bilde37
Volkswagen viser sin nyeste ID.
På Shanghai-utstillingen som åpner om noen dager skal Volkswagen viser nok et eksempel på hva de kan bygge på sin elektriske plattform.
Les mer
layid-bilde38
Nye drivlinjer i Audis langturbiler
Når Audi nå lanserer nye utgaver av S6 og S7, har disse for første gang dieselmotor under panseret. Og de har realisert en teknologi vi fikk en smakebit av for flere år siden.
Les mer