img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
38 bilder i galleri
På sporet av den nye Qashqai
Den ser kanskje litt for vill ut til å kunne bli din neste bil, men det er faktisk store deler av neste Qashqai vi møter i Nissans Genève-konsept.

De er flinke de som jobber på Nissans designsenter i London. Men jeg tror nok jeg har vært mer begeistret for produksjonsmodellene de har bidratt til, enn de konseptbilene de har hatt ansvar for. 

En av de tidligste, forresten, Qazanaden som ble til Juke etter hvert – den hadde jeg virkelig sansen for.

Men konsollspill-bilen, Vision Gran Turismo, kunne jeg styre meg for, Infinitis Emerg-E Concept også – alt for alminnelig, tenkte jeg nok. Og Gripz hadde jeg også problemer med, det var noe med proporsjonene.

Og jeg ser jo nå at det ikke var jeg som kommenterte disse bilene på BilNorge.no – jeg har jo ikke noe ønske om å være et grinete smaks-politi.

Når det gjelder årets behøver jeg nesten ikke være grinete i det hele tatt, for denne står bra.

Faktisk sto den veldig bra allerede da vi besøkte Nissan Design Europa for noen uker siden, men det var bak låste dører. Det hadde vært morsomt å få en skikkelig gjennomgang på den da.

Men Alfonso Albeisa – Nissans absolutte designoverhode (det vil si, han rapporterer jo til Hiroto Saikawa, President og CEO, men han sitter ganske godt oppi Ghosn-klisteret nå og har sikkert annet å gjøre enn å vurdere konseptbiler fra London).

En gang til: Designsjefen, Alfonso Albeisa kjørte en grundig designrundgang på pressedagen, men denne bilen er såpass grei at den trenger ikke noen svulstig forklaring.

Det Albeisa imidlertid fortalte folkemengden var at «det er ikke enkelt å lage nye former i det vi holder på med lenger». Akkurat denne bilen syns jeg er bevis på at det fremdeles går an å gjøre et vellykket forsøk i hvert fall.

Det morsomme er at de to som hadde hovedansvaret for IMQ, som er det fantastiske navnet, ikke er sprelske nykommere men de to absolutte veteranene i Paddington-studioet. Matthew Weaver (eksteriør) har vært der før det nye anlegget åpnet, og Chetan Chohan (interiør) kom like etterpå.

Alle forteller meg at det er mye japansk estetikk i denne. Gjerne for meg, spor av origami finner vi selvfølgelig her også, men for meg er uttrykket like meningsfullt som «moderne skandinavisk». 

Da er jeg mer fornøyd når Weaver kaller det dynamisk, og sier at noe han ble inspirert av faktisk var motoren, fordi det er så masse dreiemoment der.

– Så vi gikk for et ganske rent kroppsspråk, der overflaten ligger som en glatt hud over spente muskler – men hvor vi så skapte litt spenning med forskjellige overflateteksturer og med mengder av detaljer.

Hvorpå Albaisa peker på de fantastiske hjulåpningene igjen, de ligger der og nesten antyder gamle dagers utvendige skjermer.

Ikke prøv å kalle konseptet den neste Qashqai, forresten. De snakker om tredje generasjon av Nissans crossovere i Europa. (Så hva er forskjellen?)  Og det så ut som en slags seriehybrid der forbrenningen bare fyller opp batteriene. Altså ingen plugg. I hvert fall så ikke jeg noen. Det ble visst sagt 250 kW.

På innsiden er det masse Alcantara som her er såpass porøs at ventilasjonen kommer gjennom den.  Dessuten er det både fiberoptikk og sensorer nede i stoffet. Berør trekket i døren, og vinduet åpner seg.

Chohan har også trukket med seg noen av de eksteriøre lamell-effektene til innsiden, men spesielt likte jeg gulvet som hadde preg av grusen i en japansk hage. At det er gull på seter og gull-pedaler som skal linke til gull på utsiden, får vi heller glemme – resten var smakfullt.

Men hva med organisasjonen hans fremover, spurte jeg Albeisa.

Det jeg fikk vite var ikke veldig spennende. Nytt fra Datsun, virket det som. Og Rotundaen i London gjennomgår litt modernisering nå, men hva som kommer til å skje der er åpenbart ganske avhengig av hvordan de tre merkene, Nissan, Datsun og Infiniti kommer til å jobbe sammen i fremtiden. Renault-design i den sammenhengen var det ikke noe vits i å spørre om i det hele tatt.

Og for de av dere som vil i gang med å bygge skalamodellen med en gang: De eneste målene jeg har er 456 x 194 x 156 cm. Og 22-tommere selvfølgelig, men de kan vi nok glemme på produksjonsbilen.  





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
N Line gir sprekere utseende
Hyundai bruker N-betegnelsen på sine sportslige modeller. Men nå blir også N Line en utstyrsbetegnelse.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde2
Her er T-Roc Cabriolet
Volkswagen viser de første offisielle bilder av T-Roc Cabriolet som skal premierevises i Frankfurt neste måned.
Les mer
layid-bilde3
Nye Cayenner med plugg
Porsche lanserer nå en ny generasjon ladbare hybrider i Cayenne-familien. Det kan bety salgsboost.
Les mer
layid-bilde4
Legendariske XJ13 i ny tapping
Ecurie Ecosse, Le Mans-vinner i D-Type tiden, skal gjenskape den dødfødte Jaguar XJ13, men med et 2020-uttrykk.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Enda mer Stinger enn Stinger
Stol på engelskmennene. De er fremdeles lekne. Ikke noe er vel mer logisk og engelsk enn å bygge opp en banelysten utgave av Stinger?
Les mer
layid-bilde6
Nye Zoe - priset og klar
Renault har i dag offentliggjort prisene på sin nye Zoe. På tross av viktige forbedringer er prisene på nivå med de opprinnelige.
Les mer
layid-bilde7
Karma til Monterey
Alle unge debutanter som ser på seg selv som uimotståelige for rike, middelaldrende herrer, må til Monterey Car Week. Karma har stilt seg opp i køen.
Les mer


layid-bilde8
En rimeligere e-tron
Les mer
toppsak-bilde9
911 Carrera i to karosserier
Porsche lanserer nå de nye innstegsmodellene i 911-serien. Noen direkte sinker blir de langt fra.
Les mer
layid-bilde10
Salgsklar Skoda med plugg
Les mer
layid-bilde11
Audi med ny nisjemodell
Les mer
layid-bilde12
Listers hårete føner
Les mer
layid-bilde13
Nytt navn hos Audi
Audi lanserer nå en ny variant på Q3. De går litt mindre dramatisk til verks enn hovedkonkurrenten har gjort.
Les mer
layid-bilde14
Monster fra Hennessey
Svart er tøft. Plan er tøft. 6x6 er ekstra tøft. Hennesseys Goliath har alt - ganger to!
Les mer
toppsak-bilde15
En Lotus som forvirrer
Selv om Lotus har vært innom mange blindveier og omveier i løpet av sine 70 år, er verdiene til merkevaren fremdeles smart, enkel og lett. Og et greit navn. Men ikke nå lenger.
Les mer
layid-bilde16
de Tomaso er tilbake - på et vis
Les mer
layid-bilde17
Ny Corvette med midtstilt motor
Les mer
layid-bilde18
Facelift for Mazda2
Mazda har i dag startet salget av en ny 2-er på hjemmemarkedet. En viktig nyhet er navnet.
Les mer
layid-bilde19
Skoda fornyer SUV-ene
Skoda foretar oppgraderinger av Karoq og Kodiaq foran modellåret 2020. Forskjellen oppdages lettest bakfra.
Les mer
layid-bilde20
Ny favoritt i oransje
Mazda er flinke til å markere jubileer. Nå er MX-5 30 år, og det markeres med en spesialutgave i frisk farge og begrenset opplag.
Les mer
layid-bilde21
Comeback (med en hake)
Etter nærmere et års opphold kommer nå Mercedes C-Klasse tilbake som ladbar hybrid. Men det spørs om den blir like pop som forgjengeren, nå må du nemlig innom andre pumper når tanken skal fylles.
Les mer
layid-bilde22
Kunderacere fra øst og vest
Audi og Toyota har presentert nye racerbiler med «Til salgs»-plakat i løpet av siste uke. De skal inn i hver sin kategori.
Les mer
toppsak-bilde23
Bentleys fremtidsvisjon
Det går ikke upåaktet hen når luksusmerket Bentley runder hundre år. I dag har de vist en selvkjørende konseptbil. Men du får lov å kjøre den selv også.
Les mer
layid-bilde24
Her er Minis nye elbil
Det har vært knyttet stor spenning til elbilen fra Mini. Nå er den endelig offentlig.
Les mer
layid-bilde25
Nok en BMW pick-up
BMW viser en pickup basert på sin nye, store SUV. Det er ingen ny aprilsnarr, men bilen som du ser her blir ingen volummodell.
Les mer
layid-bilde26
Porsche-debut på Goodwood
Porsche har i dag avduket sin nye 911 RSR på Goodwood Festival. Dette er en bil Dennis Olsen vil få mye glede av de neste årene.
Les mer
layid-bilde27
Den fine balansegangen
Les mer
toppsak-bilde28
Peugeot priser elbilen
De mange som står på venteliste for å sikre seg en Peugeot e-208 får i dag vite prisen på bilen.
Les mer
layid-bilde29
Opel oppgraderer Astra
Les mer
layid-bilde30
Ny Captur får en fordel i Norge
Renault viser i dag de første bildene av andre generasjon Captur. Viktigst for den norske Renault-organisasjonen er at den kommer som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde31
BMW lanserer ny X6
Med ny X5 og storebror X7 på plass i stallen, er tiden nå moden for en ny X6.
Les mer
layid-bilde32
Taycan på verdensturne
Det er fortsatt en stund til den offisielle debuten, men Porsche varmer opp med en liten runde på tre kontinenter.
Les mer
toppsak-bilde33
Volvo utvider VIP-programmet
Volvo har alltid vært gode på sikkerhet, men så sikre biler som disse har de aldri tidligere tilbudt.
Les mer
layid-bilde34
Oppgradering for Audi Q7
Les mer
layid-bilde35
Her er Kias nye crosser
Les mer
layid-bilde36
Ny Corsa i flere varianter
Den mest interessante varianten for Opel i Norge er naturlig nok den kommende elbilutgaven. Men bilen kommer også med andre drivlinjer.
Les mer
layid-bilde37
Puma i helt ny form
Det er noen år siden Ford solgte Puma, men nå er modellnavnet tilbake - i helt ny innpakning.
Les mer
layid-bilde38
BMWs fremtidsvisjon med henda på rattet
Akkurat nå presenterer BMW en ny konseptbil i #NEXTGen-familien. Det er mengder av fremtid i den, men denne gangen er det heldigvis en bil med ratt.
Les mer