img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
38 bilder i galleri
På sporet av den nye Qashqai
Den ser kanskje litt for vill ut til å kunne bli din neste bil, men det er faktisk store deler av neste Qashqai vi møter i Nissans Genève-konsept.

De er flinke de som jobber på Nissans designsenter i London. Men jeg tror nok jeg har vært mer begeistret for produksjonsmodellene de har bidratt til, enn de konseptbilene de har hatt ansvar for. 

En av de tidligste, forresten, Qazanaden som ble til Juke etter hvert – den hadde jeg virkelig sansen for.

Men konsollspill-bilen, Vision Gran Turismo, kunne jeg styre meg for, Infinitis Emerg-E Concept også – alt for alminnelig, tenkte jeg nok. Og Gripz hadde jeg også problemer med, det var noe med proporsjonene.

Og jeg ser jo nå at det ikke var jeg som kommenterte disse bilene på BilNorge.no – jeg har jo ikke noe ønske om å være et grinete smaks-politi.

Når det gjelder årets behøver jeg nesten ikke være grinete i det hele tatt, for denne står bra.

Faktisk sto den veldig bra allerede da vi besøkte Nissan Design Europa for noen uker siden, men det var bak låste dører. Det hadde vært morsomt å få en skikkelig gjennomgang på den da.

Men Alfonso Albeisa – Nissans absolutte designoverhode (det vil si, han rapporterer jo til Hiroto Saikawa, President og CEO, men han sitter ganske godt oppi Ghosn-klisteret nå og har sikkert annet å gjøre enn å vurdere konseptbiler fra London).

En gang til: Designsjefen, Alfonso Albeisa kjørte en grundig designrundgang på pressedagen, men denne bilen er såpass grei at den trenger ikke noen svulstig forklaring.

Det Albeisa imidlertid fortalte folkemengden var at «det er ikke enkelt å lage nye former i det vi holder på med lenger». Akkurat denne bilen syns jeg er bevis på at det fremdeles går an å gjøre et vellykket forsøk i hvert fall.

Det morsomme er at de to som hadde hovedansvaret for IMQ, som er det fantastiske navnet, ikke er sprelske nykommere men de to absolutte veteranene i Paddington-studioet. Matthew Weaver (eksteriør) har vært der før det nye anlegget åpnet, og Chetan Chohan (interiør) kom like etterpå.

Alle forteller meg at det er mye japansk estetikk i denne. Gjerne for meg, spor av origami finner vi selvfølgelig her også, men for meg er uttrykket like meningsfullt som «moderne skandinavisk». 

Da er jeg mer fornøyd når Weaver kaller det dynamisk, og sier at noe han ble inspirert av faktisk var motoren, fordi det er så masse dreiemoment der.

– Så vi gikk for et ganske rent kroppsspråk, der overflaten ligger som en glatt hud over spente muskler – men hvor vi så skapte litt spenning med forskjellige overflateteksturer og med mengder av detaljer.

Hvorpå Albaisa peker på de fantastiske hjulåpningene igjen, de ligger der og nesten antyder gamle dagers utvendige skjermer.

Ikke prøv å kalle konseptet den neste Qashqai, forresten. De snakker om tredje generasjon av Nissans crossovere i Europa. (Så hva er forskjellen?)  Og det så ut som en slags seriehybrid der forbrenningen bare fyller opp batteriene. Altså ingen plugg. I hvert fall så ikke jeg noen. Det ble visst sagt 250 kW.

På innsiden er det masse Alcantara som her er såpass porøs at ventilasjonen kommer gjennom den.  Dessuten er det både fiberoptikk og sensorer nede i stoffet. Berør trekket i døren, og vinduet åpner seg.

Chohan har også trukket med seg noen av de eksteriøre lamell-effektene til innsiden, men spesielt likte jeg gulvet som hadde preg av grusen i en japansk hage. At det er gull på seter og gull-pedaler som skal linke til gull på utsiden, får vi heller glemme – resten var smakfullt.

Men hva med organisasjonen hans fremover, spurte jeg Albeisa.

Det jeg fikk vite var ikke veldig spennende. Nytt fra Datsun, virket det som. Og Rotundaen i London gjennomgår litt modernisering nå, men hva som kommer til å skje der er åpenbart ganske avhengig av hvordan de tre merkene, Nissan, Datsun og Infiniti kommer til å jobbe sammen i fremtiden. Renault-design i den sammenhengen var det ikke noe vits i å spørre om i det hele tatt.

Og for de av dere som vil i gang med å bygge skalamodellen med en gang: De eneste målene jeg har er 456 x 194 x 156 cm. Og 22-tommere selvfølgelig, men de kan vi nok glemme på produksjonsbilen.  





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde1
Så lang rekkevidde får elektrisk Opel Corsa
Opel har sluppet mer informasjon og bilder av den elektriske Corsa-modellen.
Les mer
layid-bilde2
58 km elektrisk DS-7 Crossback-rekkevide
Det er nå klart at når ladbare DS 7 Crossback E-Tense ankommer utpå høsten, vil den oppgitte elektriske rekkevidden være 58 km etter WLTP-normen.
Les mer
layid-bilde3
Oppgraderer Discovery
Ny grill, nye støtfangere og LED-lykter foran og bak er den synlige endringen på Land Rover Discovery Sport, men Snart blir Land Rover Discovery Sport også ladbar.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan alle reservere Hondas lille elbil
Tirsdag morgen åpnet Honda for at alle som ville kunne reservere den lille elbilen e.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Bildrømmer fra Uganda
Hvorfor skal ikke Afrika, nummer to i verden både i areal og folketall, ha sin egen, selvstendige bilindustri? I Uganda er de nå i ferd med å realisere en slik tanke.
Les mer
layid-bilde6
Her er Fords nye råtass
Ford viste i dag frem de første bildene av den helt nye råtassen Ford Focus ST som stasjonsvogn.
Les mer
layid-bilde7
Audi strammer opp A4
Audi A4 får en facelift etter fire år på markedet. I den forbindelse lanseres en supersprek dieselvariant.
Les mer


layid-bilde8
MINIs sprekeste får mer krutt under panseret
Les mer
toppsak-bilde9
Opel Grandland X Hybrid4: Ladbar 300-hester med 4x4
Opel fortsetter sin strategi mot elektrifisering av alle modeller når de mot slutten av året lanserer Grandland X Hybrid4.
Les mer
layid-bilde10
Den siste av arten?
Les mer
layid-bilde11
Nå kan du bestille Volkswagen ID.
Les mer
layid-bilde12
Snart oppgraderes Kona
Les mer
layid-bilde13
Den måtte jo bare realiseres
Nå avslører Porsche en dårlig skjult hemmelighet - deres nydelige Speedster settes i produksjon.
Les mer
layid-bilde14
Mercedes EQC: Prisen er klar
Fra i dag og noen uker fremover skal journalister fra hele Europa kjøre Mercedes EQC i området rundt hovedstaden. Nå er norsk pris klar.
Les mer
toppsak-bilde15
Elbil med Morgan-gener
For en gangs skyld, når vi presenterer en ny elbildrøm fra et start-up-selskap, er den verken kinesisk eller overdrevent Super. Men engelsk og ganske kjapp allikevel.
Les mer
layid-bilde16
Sniktitt på ny 8-er
Les mer
layid-bilde17
Ladbar DS får norsk pris
Les mer
layid-bilde18
Hyundai oppgraderer Ioniq
Hyundai har i dag sendt ut de første bildene av en oppgradert Ioniq. De viktigste endringene er økt rekkevidde og nytt sikkerhetsutstyr.
Les mer
layid-bilde19
Mercedes EQC i nærmiljøet
Her er Mercedes EQC knipset på Fornebu. Neste uke kan du se flere av dem i Oslo-området.
Les mer
layid-bilde20
Prisløft for ny Soul
Prisene økes betydelig når nye e-Soul tar overfor for første generasjon Soul EV. På kjøpet får du mer rekkevidde og nytt utstyr.
Les mer
layid-bilde21
Lotus i sitt andre hjemland
Det var på tide at Lotus fikk en skikkelig lansering i Kina etter at Geely overtok henne fra Proton for ett år og elleve måneder siden. I Shanghai bød hun faktisk på en av de virkelige store meldingene.
Les mer
layid-bilde22
Mystisk kineser i New York
De som følger med hadde nok ventet denne bilen på Shanghai-utstillingen. I stedet dukket den opp i New York. Her er bakgrunnen mer utydelig enn det som er vanlig med kinesiske superbiler man aldri har hørt om før.
Les mer
toppsak-bilde23
Ny Passat GTE på snarvisitt i Norge
Torsdag var den nye ladbare versjonen av Volkswagen Passat på snarvisitt til Norge.
Les mer
layid-bilde24
Kinesisk hydrogenbil
En av de uventede og ukjente bilene som står i Shanghai heter Grove, er en ren hydrogenbil og er designet av Pininfarina.
Les mer
layid-bilde25
Pininfarina i Kina
Pininfarina stiller med flere biler i Shanghai. To av dem på et merke som heter Karma, etterfølger etter et danskspråklig forsøk.
Les mer
layid-bilde26
BYDs overflødighetshorn
BYD stiller på Shanghai-utstillingen med konseptbil og ny e-Serie. Og for ikke å dominere for mye hadde de noen presentasjoner for et par uke siden også. Et annet sted. Til sammen 23 nye biler i Shanghai, sier de.
Les mer
layid-bilde27
Stor spennvidde fra W
Les mer
toppsak-bilde28
Nytt og smått fra Hyundai
Det er hyggelig å kunne fortelle at ikke alt som debuterer i New York disse dagene er tre tonns slagskip med plass til en halv armé. Noen er litt mer forsiktige, som den nye Hyundai Venue.
Les mer
layid-bilde29
Kias vidunder-bil
Les mer
layid-bilde30
Mercedes lanserer ny GLS
Like før den er på markedet får BMW X7 en ny konkurrent å bryne seg på når Mercedes nå lanserer en ny generasjon av sin store SUV.
Les mer
layid-bilde31
Ny Subaru Outback
Subaru lanserer det de betegner som sjette generasjon Outback på bilutstillingen i New York. De lover den sikreste og mest komfortable Outback noensinne.
Les mer
layid-bilde32
Genesis gjør elbilen kompakt
Genesis er jo egentlig kjent som et luksusmerke som veldig ofte benytter målebåndet til Mercedes. Men til bilutstillingen i New York kommer de med en elbil som er virkelig kompakt.
Les mer
toppsak-bilde33
Nye motorer i Audi S5
Audi fortsetter elektrifiseringen og lanserer nye drivlinjer i S5 Coupé og Sportback.
Les mer
layid-bilde34
Aston Martins elektriske Rapide
Les mer
layid-bilde35
Ny brobygger fra Mercedes
Les mer
layid-bilde36
En smak av fremtid
Audi viser et konsept i Shanghai som har lite med dagens virkelighet å gjøre.
Les mer
layid-bilde37
Volkswagen viser sin nyeste ID.
På Shanghai-utstillingen som åpner om noen dager skal Volkswagen viser nok et eksempel på hva de kan bygge på sin elektriske plattform.
Les mer
layid-bilde38
Nye drivlinjer i Audis langturbiler
Når Audi nå lanserer nye utgaver av S6 og S7, har disse for første gang dieselmotor under panseret. Og de har realisert en teknologi vi fikk en smakebit av for flere år siden.
Les mer