img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
13 bilder i galleri
Fremdeles plass for gærninger
Sbarros stand i Genève lå noen meter unna. Fra det holdet er man vant til en og annen galskap. Men dette var hinsides. Superquad ble den kalt. Det er vel grunner til at verden aldri har sett makan.

850 hester og 850 kg!

Skremmende nok – derved er han blitt medlem i den eksklusive klubben som ble startet av Königsegg One:1 for fem år siden her i Genève – men dette er bare begynnelsen.

350 km/t og 2,5 til 100 er jo også bra – selv om dette jo egentlig er vanlig meny her i Genève i år – kanskje til og med litt i underkant, men godtatt.

Det er herfra og opp det virkelig begynner å bli alvor, og jeg virkelig begynner å lure.

– Denne skal lære føreren den ekte følelsen av ekstrem svingkjøring, lover Victor Engler.

Jeg er ikke sikker på at jeg har veldig lyst til å vite hvordan (kanskje heller ikke hvorfor).

Greit nok, man halvligger fremover, man holder i et styre, man klemmer knærne rundt en feit midt-tunnel, det er ikke noen frontrute – så langt er det greit. Man har da møtt en R-sykkel eller tre i sitt liv.

Men det er nettopp det som er poenget. En sykkel tilter i full harmoni med farten. De kreftene som drar på da, drar i full harmoni – rett ned gjennom nakke og rygg, akkurat som når du sitter rett opp ned. Sidekrefter overlater du til dekkene å bekymre seg over.

Men har du prøvd å kjøre fort i svinger med en Quad?

På en slik får du følelsen av å bli kastet av, så du lener deg innover med alt du tør, samtidig som du holder deg fast i styret med alt du har – hvilket jo ofte gjør ting enda verre, for du styrer uten å ville det fordi sentripetalkraften virkelig tar tak og drar i gassen uten å mene det også.

Og der snakker jeg 80. Her snakker vi det dobbelte. Eller det firdobbelte!

Riktignok fortelle mitt nye bekjentskap, som slett ikke oppfører seg som en suicidal, at han også har utviklet noe han kaller ECS® kurvekjøringssystem – men det var ikke helt enkelt å oppfatte hvordan det kunne oppheve gravitasjon.

Ikke ville han egentlig fortelle hvilken motor det var her heller, men 5,2-liters V10 staves som regel Huracan – eller forkortet: R8.

Aluminium-chassis, karbonfiber hylster, fantastisk skinn på lenestolen, egen opphengning foran og bak, og med spesiell avdeling for å sette riktig kurs (styring, heter det. Helt Formel 1!), karbonbremser, titan-eksossystem som vi blir forsikret er hjerteskjærende lystig i vokalen – så å si alt er «fremstilt på våre bedrifter».

Det som hadde vært litt kult var om han også kunne sende noen impulser til hjernen hos dem som kjører. For det første: Kutt ut all frykt. For det andre: Dropp de dramatiske forsøkene på å få den opp på to hjul, det går allikevel ikke. Og tre – det er ingen skam å snu.

Men for all del. Det vil sikkert alltid være noen med nok penger som allikevel har lyst til å slippe seg utfor Niagara i en tønne.

Eller lære hva kurvkjøring virkelig er – under beskyttende oppsyn av Engler.

(Sorry. Ganske flau, men jeg kunne ikke dy meg).

Her er noen tekniske data:

  • Lengde: 4670 mm
  • Bredde: 1950 mm
  • Høyde: 950 mm
  • Vekt: 800 kg
  • Akselavstand: 2650 mm
  • Karosseri: Carbonium (Karbon/Titan)
  • Rammekonstruksjon: Aluminum
  • Toppfart: 350 km/t
  • 0-100 km/t: 2,5 sek.
  • Maks effekt: 800 hk
  • Effekt/vekt-forhold: 1/1
  • Bremser: Ventilerte Karbon-keramiske
  • Motor: 5,2-liters V10 Twin-Supercharged
  • Titan håndbygd eksosanlegg

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
N Line gir sprekere utseende
Hyundai bruker N-betegnelsen på sine sportslige modeller. Men nå blir også N Line en utstyrsbetegnelse.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde2
Her er T-Roc Cabriolet
Volkswagen viser de første offisielle bilder av T-Roc Cabriolet som skal premierevises i Frankfurt neste måned.
Les mer
layid-bilde3
Nye Cayenner med plugg
Porsche lanserer nå en ny generasjon ladbare hybrider i Cayenne-familien. Det kan bety salgsboost.
Les mer
layid-bilde4
Legendariske XJ13 i ny tapping
Ecurie Ecosse, Le Mans-vinner i D-Type tiden, skal gjenskape den dødfødte Jaguar XJ13, men med et 2020-uttrykk.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Enda mer Stinger enn Stinger
Stol på engelskmennene. De er fremdeles lekne. Ikke noe er vel mer logisk og engelsk enn å bygge opp en banelysten utgave av Stinger?
Les mer
layid-bilde6
Nye Zoe - priset og klar
Renault har i dag offentliggjort prisene på sin nye Zoe. På tross av viktige forbedringer er prisene på nivå med de opprinnelige.
Les mer
layid-bilde7
Karma til Monterey
Alle unge debutanter som ser på seg selv som uimotståelige for rike, middelaldrende herrer, må til Monterey Car Week. Karma har stilt seg opp i køen.
Les mer


layid-bilde8
En rimeligere e-tron
Les mer
toppsak-bilde9
911 Carrera i to karosserier
Porsche lanserer nå de nye innstegsmodellene i 911-serien. Noen direkte sinker blir de langt fra.
Les mer
layid-bilde10
Salgsklar Skoda med plugg
Les mer
layid-bilde11
Audi med ny nisjemodell
Les mer
layid-bilde12
Listers hårete føner
Les mer
layid-bilde13
Nytt navn hos Audi
Audi lanserer nå en ny variant på Q3. De går litt mindre dramatisk til verks enn hovedkonkurrenten har gjort.
Les mer
layid-bilde14
Monster fra Hennessey
Svart er tøft. Plan er tøft. 6x6 er ekstra tøft. Hennesseys Goliath har alt - ganger to!
Les mer
toppsak-bilde15
En Lotus som forvirrer
Selv om Lotus har vært innom mange blindveier og omveier i løpet av sine 70 år, er verdiene til merkevaren fremdeles smart, enkel og lett. Og et greit navn. Men ikke nå lenger.
Les mer
layid-bilde16
de Tomaso er tilbake - på et vis
Les mer
layid-bilde17
Ny Corvette med midtstilt motor
Les mer
layid-bilde18
Facelift for Mazda2
Mazda har i dag startet salget av en ny 2-er på hjemmemarkedet. En viktig nyhet er navnet.
Les mer
layid-bilde19
Skoda fornyer SUV-ene
Skoda foretar oppgraderinger av Karoq og Kodiaq foran modellåret 2020. Forskjellen oppdages lettest bakfra.
Les mer
layid-bilde20
Ny favoritt i oransje
Mazda er flinke til å markere jubileer. Nå er MX-5 30 år, og det markeres med en spesialutgave i frisk farge og begrenset opplag.
Les mer
layid-bilde21
Comeback (med en hake)
Etter nærmere et års opphold kommer nå Mercedes C-Klasse tilbake som ladbar hybrid. Men det spørs om den blir like pop som forgjengeren, nå må du nemlig innom andre pumper når tanken skal fylles.
Les mer
layid-bilde22
Kunderacere fra øst og vest
Audi og Toyota har presentert nye racerbiler med «Til salgs»-plakat i løpet av siste uke. De skal inn i hver sin kategori.
Les mer
toppsak-bilde23
Bentleys fremtidsvisjon
Det går ikke upåaktet hen når luksusmerket Bentley runder hundre år. I dag har de vist en selvkjørende konseptbil. Men du får lov å kjøre den selv også.
Les mer
layid-bilde24
Her er Minis nye elbil
Det har vært knyttet stor spenning til elbilen fra Mini. Nå er den endelig offentlig.
Les mer
layid-bilde25
Nok en BMW pick-up
BMW viser en pickup basert på sin nye, store SUV. Det er ingen ny aprilsnarr, men bilen som du ser her blir ingen volummodell.
Les mer
layid-bilde26
Porsche-debut på Goodwood
Porsche har i dag avduket sin nye 911 RSR på Goodwood Festival. Dette er en bil Dennis Olsen vil få mye glede av de neste årene.
Les mer
layid-bilde27
Den fine balansegangen
Les mer
toppsak-bilde28
Peugeot priser elbilen
De mange som står på venteliste for å sikre seg en Peugeot e-208 får i dag vite prisen på bilen.
Les mer
layid-bilde29
Opel oppgraderer Astra
Les mer
layid-bilde30
Ny Captur får en fordel i Norge
Renault viser i dag de første bildene av andre generasjon Captur. Viktigst for den norske Renault-organisasjonen er at den kommer som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde31
BMW lanserer ny X6
Med ny X5 og storebror X7 på plass i stallen, er tiden nå moden for en ny X6.
Les mer
layid-bilde32
Taycan på verdensturne
Det er fortsatt en stund til den offisielle debuten, men Porsche varmer opp med en liten runde på tre kontinenter.
Les mer
toppsak-bilde33
Volvo utvider VIP-programmet
Volvo har alltid vært gode på sikkerhet, men så sikre biler som disse har de aldri tidligere tilbudt.
Les mer
layid-bilde34
Oppgradering for Audi Q7
Les mer
layid-bilde35
Her er Kias nye crosser
Les mer
layid-bilde36
Ny Corsa i flere varianter
Den mest interessante varianten for Opel i Norge er naturlig nok den kommende elbilutgaven. Men bilen kommer også med andre drivlinjer.
Les mer
layid-bilde37
Puma i helt ny form
Det er noen år siden Ford solgte Puma, men nå er modellnavnet tilbake - i helt ny innpakning.
Les mer
layid-bilde38
BMWs fremtidsvisjon med henda på rattet
Akkurat nå presenterer BMW en ny konseptbil i #NEXTGen-familien. Det er mengder av fremtid i den, men denne gangen er det heldigvis en bil med ratt.
Les mer