img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
46 bilder i galleri
Morgan med turbo og sentrallås!
Morgan har introdusert en ny modell med 2019-detaljer om bord. Dessuten har de fått friske penger. Men det meste er som før.

Nå er det slutt på den tunge V8-motoriserte Plus 8 fra Morgan. Den har eksistert i femti år omtrent, men så fremdeles ut som en Morgan skulle.

Det gjør avløseren også. Plus Six heter den, fremdeles med BMW der foran, men nå med den samme 3-literen du finner i Supra. Med fem færre hestekrefter (335) men med det samme dreiemomentet – 500 Nm.

Den store nyheten i denne avdelingen er imidlertid først og fremst den nye plattformen. CX-kaller de denne, nyutviklet for de kraftigste Morganene – og dobbelt så stiv som den gamle. 

La oss håpe det ikke ødelegger for merkevaren, selv om mye av den gammeldagse såkalte sjarmen forsvant jo da de forlot den tradisjonelle forhjulsopphengningen med sleide.

Det var en helt egen Morgan-fornemmelse når det ene forhjulet plutselig mistet alle fjæringsegenskapene fordi sleiden låste seg på grunn av at for mye vred seg i svingen.

Knirking i karosseriet har derimot hørt med helt til våre dager – kanskje det også forsvinner nå.

Men la det være klart, Morgan, som et globalt merke (ingen firehjuls til USA riktignok), må gå til utviklingsjobben like seriøst som andre bilfabrikker.

De må møte krav både til sikkerhet og miljø – fra myndigheter. De må også møte stadig strengere krav fra stadig mer bortskjemte kunder – og det skal de gjøre. Blant annet med dobling av produksjonen.

Men før vi kommer så langt: Bilen sitter på nesten samme akselavstand som før, og det er opplagt mye bedre plass i brønnen.

Fremdeles er det snekkerprodukter under karosseriet som er av aluminium. Den veier inn på litt over 1000 kg, bruker 4,2 til 100, feider ut ved 270 km/t og avgir rundt 170 gram CO2.

I tillegg til at den er den første produksjonsmodellen derfra med turbo (og raskeste noensinne) har den også noen moderne detaljer. Automatiske lys selv om utvendige lyshus ser ut som før. 

Du får en liten skjerm mellom speedometer og turteller, og så har den jommen fått luftedyser på dashbordet! Pluss, altså, sentrallås.

Men kanskje enda mer spennende:

Pressekonferanser på bilutstillinger som dette pleier å være en vits. De skjer på stand etter stand, hvert femtende minutt er det en ny sjef som leser banale alminneligheter ned fra en monitor.

Heldig var jeg på den hos Morgan, og den var annerledes. For der dukket Italias Investindustrial opp.

Det var de som tok 37,5 % i Aston Martin for drøyt seks år siden (og timet det glimrende da de solgte ut en stor pakke ved IPO’en i november – nå har kursen rast 60 %), og har også vært innom Ducati. 

Alt dette uten å være åpenbart brent, for nå setter de penger i Morgan.

De presiserer at det er et annet fond enn det som sitter i Aston Martin som går inn her, og de sier ikke hvor stor sum det dreier seg om. De sier bare at det er nok til å overta majoriteten. 

Selv om det ikke har vært noen Morgan i spissen for selskapet siden Peter Morgan ble kastet ut for femten år siden (åpenbart noe internt familiekluss) er det familien som har eid og kontrollert bedriften de 110 årene frem til nå.

Med en viss suksess kan det virke som: I fjor omsatte de for 33 millioner pund – ca. 750 biler – og av det satt de igjen med 3,2 millioner. Det er driftsmarginer på Porsche-nivå.

Investindustrial sier at Morgan-familien fremdeles skal sitte der som veivisere og tradisjonens voktere, at de bare skal bidra til å styrke produktutviklingen og bedre den globale distribusjonen samtidig som de skal modernisere produksjonsfasilitetene.

Men det betyr heldigvis ikke at de skal bygge ny fabrikk. Anleggene i Malvern skal fortsatt se ut som de gjør, perfekte som kulisser for TV-serier som illuderer 100 år siden.

Som den pliktoppfyllende norske gravende motorjournalisten jeg er måtte jeg jo stille det obligatoriske spørsmålet om «hva med el?».

Dominic Riley, styreformann; Steve Morris, MD; Graham Chapman, teknisk sjef og Jonathan Wells, designsjef (eller hvor mange det var som sto i gruppen da) bare så på meg, minnet om at de hadde da vist strøm både på fire og tre hjul, og at egentlig kunne de bygge hva som helst – men ikke før Morgan-kundene ba om det.

Og akkurat det signalet merket de ikke – «bortsett fra i Norge der det åpenbart er viktigere å lure bort avgifter enn å ha det moro bak rattet».

Da bestemte jeg meg ikke å spørre om autonomi allikevel …




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Kia med nok en Ceed
Kia har i dag sluppet en første skisse av et nytt medlem i Ceed-familien - en kompakt crossover.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde2
Putin mener alvor
Det skulle bare mange. President Vladimir Putin er den eneste av de mektige som ikke har «Sin Egen» representasjonsbil. Ikke bare har han fått sin nå, han tilbyr den også til resten av verden.
Les mer
layid-bilde3
Fisker utfordrer Tesla
Henrik Fisker har mye eksklusivt på CV-en. Nå vil ha fremstå som mer folkelig.
Les mer
layid-bilde4
Elektrisk flebruksbil
De omtaler den som konsept, men Concept EQV har mye til felles med Mercedes-Benz V-Klasse. Med unntak av drivlinjen.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Verdens dyreste Bugatti - og så da?
I Genève presenterte Bugatti det de omtalte som verdens dyreste bil. Det virket som den var skapt av en slags mindreverdighetsfølelse
Les mer
layid-bilde6
Alfa med noko attåt
Jeg har sett og møtt Mole siden de dukket opp første gang i 2015. Det har vært så mye derfra at det er lett å gå i spinn. I Genève nøyde de seg med noe Alfa 4C, og en spessial som de ikke riktig viste hva skulle bli.
Les mer
layid-bilde7
Her er Teslas fjerde
Tesla har i natt av duket sin fjerde modell, og det er liten tvil om at også den vil finne sin menighet i Norge.
Les mer


layid-bilde8
En overflod av Hispano Suiza
Les mer
toppsak-bilde9
Subarus sterke fremtidsvisjon
Den konseptbilen Subaru viste i Genève fikk masse oppmerksomhet fra amerikanske journalister. Den hadde fortjent mer i Europa, men det er jo i USA det største volumet ligger for dette merket.
Les mer
layid-bilde10
Med vekt på vakker
Les mer
layid-bilde11
Ny plattform og ny Sonata
Les mer
layid-bilde12
Tata inviterer til nytt segment
Les mer
layid-bilde13
Estland vant kampen om «søt»
Selvfølgelig ble den en publikumsmagnet i Genève. Nobe fra Estland. 60-talls søt og elektrisk. Swingskjørt og vegan - kan ikke slå feil.
Les mer
layid-bilde14
Toppløst i 317 km/t
Det er ikke mange som kjører fra en Mercedes-AMG GT R. Ytelsene blekner ikke selv om den nå kommer som roadster, i meget begrenset opplag.
Les mer
toppsak-bilde15
Smart skinner som påskesola
Utrolig hva et muntert tørkle på hodet kan gjøre. Skinnende gult for eksempel. Det får folk til å smile. Slik Smart klarte i Genève.
Les mer
layid-bilde16
Splitter ny Korando
Les mer
layid-bilde17
Fremdeles plass for gærninger
Les mer
layid-bilde18
Comeback for Camry
Den romslige Toyota-sedanen har vært fraværende i det norske markedet en årrekke. Men i mai er den tilbake, for første gang i hybrid-utgave.
Les mer
layid-bilde19
På sporet av den nye Qashqai
Den ser kanskje litt for vill ut til å kunne bli din neste bil, men det er faktisk store deler av neste Qashqai vi møter i Nissans Genève-konsept.
Les mer
layid-bilde20
Morgan med turbo og sentrallås!
Morgan har introdusert en ny modell med 2019-detaljer om bord. Dessuten har de fått friske penger. Men det meste er som før.
Les mer
layid-bilde21
Kjapp kineser - med hjelp fra Sverige
Lynk & Co har meldt seg på årets WTCR-mesterskap. Til å komme seg på banen har de fått hjelp fra Sverige.
Les mer
layid-bilde22
Mer enn forventet hos Fiat
Hvor lenge det er siden Fiat viste en konseptbil i Genève var det ingen som husket. Men den som står der nå er sensasjonell.
Les mer
toppsak-bilde23
Alfa bobler av overskudd
Alfa-standen sprudlet av spesialutgaver i racing-design og et spennende konsept. Selvsagt står elektrifisering på agendaen også hos italienerne.
Les mer
layid-bilde24
Tesla som Shooting Brake
Det er ikke bare Mercedes har med seg en ny Shooting Brake til Genève. En hollender viser hvordan man gjør noe slikt ut av en Tesla S.
Les mer
layid-bilde25
Facelift for Jaguar XE
Jaguar foretar et midtlivs ansiktsløft på sin 3-serieutfordrer, XE. Dermed blir den mer på nivå med øvrige familiemedlemmer.
Les mer
layid-bilde26
Ginettas utrolige superbil
Lawrence Tomlinson har du sannsynligvis aldri hørt om. Ginetta har du kanskje hørt om. Sammen står det for en Genève-utstillingens råeste prestasjoner. En britisk superbil som ut-Ferrarier Ferrari.
Les mer
layid-bilde27
Subaru med nye hybrider
Les mer
toppsak-bilde28
Ny gren på Porsche-stammen
Dersom Toni Piëch ikke hadde ønsket at navnet hans skulle forbindes med et stort bilkonsern, hadde han vel byttet etternavn? Men på den annen side, han kunne vel ikke kalt den nye bilen sin for Porsche heller?
Les mer
layid-bilde29
BMW elektrifiserer over hele linjen
Les mer
layid-bilde30
Pininfarina får avlegger
Et nytt bilmerke har oppstått: Automobili Pininfarina, med base i München. Under skallet finner man 1900 hester fra kroatiske Rimac, og selve skallet er fra Pininfarina, Torino. Forvirret? Gjør ikkeno, dette virker vellykket.
Les mer
layid-bilde31
Fargerik fremtid hos Skoda
Jeg blir nesten i godt humør av de flotte konseptene Skoda varter opp med for tiden. Her får vi en forsmak på en bil som kommer et stykke inn i 2020.
Les mer
layid-bilde32
488 - i enda en versjon
Det som er veldig positivt, og det som lover godt for fremtiden, er at Ferraris 488 GTB-erstatning ikke heter noe med 488 i det hele tatt. For nå begynner det å bli mange nok fireåtteåtte.
Les mer
toppsak-bilde33
Elegant SUV fra Mazda
Når Mazda lanserer en ny SUV, som i størrelse ligger mellom deres eksisterende modeller, hadde det vel vært logisk at den skulle hete CX-4? Men den betegnelsen har de kanskje andre planer med?
Les mer
layid-bilde34
Mercedes viser ny Shooting Brake
Les mer
layid-bilde35
Nytt bybil-innslag
Les mer
layid-bilde36
Audi viser sin andre el-SUV
Om du noen gang tvilte på at elbiler hadde et eksistensgrunnlag, så er det på tide å endre oppfatning. Nå viser Audi nok en ny modell, og den skal på markedet allerede neste år.
Les mer
layid-bilde37
Oppdatering for GLC
Mercedes foretar en midtlivs oppdatering av sin populære middelklasse-SUV, fire år etter lanseringen.
Les mer
layid-bilde38
Morobil fra Volkswagen
Volkswagen viser seg fra sin mest lystige side i Genève. ID. Buggy er en oppfordring til hvem som helst om å bruke den nye plattform til hva som helst.
Les mer