img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
46 bilder i galleri
Morgan med turbo og sentrallås!
Morgan har introdusert en ny modell med 2019-detaljer om bord. Dessuten har de fått friske penger. Men det meste er som før.

Nå er det slutt på den tunge V8-motoriserte Plus 8 fra Morgan. Den har eksistert i femti år omtrent, men så fremdeles ut som en Morgan skulle.

Det gjør avløseren også. Plus Six heter den, fremdeles med BMW der foran, men nå med den samme 3-literen du finner i Supra. Med fem færre hestekrefter (335) men med det samme dreiemomentet – 500 Nm.

Den store nyheten i denne avdelingen er imidlertid først og fremst den nye plattformen. CX-kaller de denne, nyutviklet for de kraftigste Morganene – og dobbelt så stiv som den gamle. 

La oss håpe det ikke ødelegger for merkevaren, selv om mye av den gammeldagse såkalte sjarmen forsvant jo da de forlot den tradisjonelle forhjulsopphengningen med sleide.

Det var en helt egen Morgan-fornemmelse når det ene forhjulet plutselig mistet alle fjæringsegenskapene fordi sleiden låste seg på grunn av at for mye vred seg i svingen.

Knirking i karosseriet har derimot hørt med helt til våre dager – kanskje det også forsvinner nå.

Men la det være klart, Morgan, som et globalt merke (ingen firehjuls til USA riktignok), må gå til utviklingsjobben like seriøst som andre bilfabrikker.

De må møte krav både til sikkerhet og miljø – fra myndigheter. De må også møte stadig strengere krav fra stadig mer bortskjemte kunder – og det skal de gjøre. Blant annet med dobling av produksjonen.

Men før vi kommer så langt: Bilen sitter på nesten samme akselavstand som før, og det er opplagt mye bedre plass i brønnen.

Fremdeles er det snekkerprodukter under karosseriet som er av aluminium. Den veier inn på litt over 1000 kg, bruker 4,2 til 100, feider ut ved 270 km/t og avgir rundt 170 gram CO2.

I tillegg til at den er den første produksjonsmodellen derfra med turbo (og raskeste noensinne) har den også noen moderne detaljer. Automatiske lys selv om utvendige lyshus ser ut som før. 

Du får en liten skjerm mellom speedometer og turteller, og så har den jommen fått luftedyser på dashbordet! Pluss, altså, sentrallås.

Men kanskje enda mer spennende:

Pressekonferanser på bilutstillinger som dette pleier å være en vits. De skjer på stand etter stand, hvert femtende minutt er det en ny sjef som leser banale alminneligheter ned fra en monitor.

Heldig var jeg på den hos Morgan, og den var annerledes. For der dukket Italias Investindustrial opp.

Det var de som tok 37,5 % i Aston Martin for drøyt seks år siden (og timet det glimrende da de solgte ut en stor pakke ved IPO’en i november – nå har kursen rast 60 %), og har også vært innom Ducati. 

Alt dette uten å være åpenbart brent, for nå setter de penger i Morgan.

De presiserer at det er et annet fond enn det som sitter i Aston Martin som går inn her, og de sier ikke hvor stor sum det dreier seg om. De sier bare at det er nok til å overta majoriteten. 

Selv om det ikke har vært noen Morgan i spissen for selskapet siden Peter Morgan ble kastet ut for femten år siden (åpenbart noe internt familiekluss) er det familien som har eid og kontrollert bedriften de 110 årene frem til nå.

Med en viss suksess kan det virke som: I fjor omsatte de for 33 millioner pund – ca. 750 biler – og av det satt de igjen med 3,2 millioner. Det er driftsmarginer på Porsche-nivå.

Investindustrial sier at Morgan-familien fremdeles skal sitte der som veivisere og tradisjonens voktere, at de bare skal bidra til å styrke produktutviklingen og bedre den globale distribusjonen samtidig som de skal modernisere produksjonsfasilitetene.

Men det betyr heldigvis ikke at de skal bygge ny fabrikk. Anleggene i Malvern skal fortsatt se ut som de gjør, perfekte som kulisser for TV-serier som illuderer 100 år siden.

Som den pliktoppfyllende norske gravende motorjournalisten jeg er måtte jeg jo stille det obligatoriske spørsmålet om «hva med el?».

Dominic Riley, styreformann; Steve Morris, MD; Graham Chapman, teknisk sjef og Jonathan Wells, designsjef (eller hvor mange det var som sto i gruppen da) bare så på meg, minnet om at de hadde da vist strøm både på fire og tre hjul, og at egentlig kunne de bygge hva som helst – men ikke før Morgan-kundene ba om det.

Og akkurat det signalet merket de ikke – «bortsett fra i Norge der det åpenbart er viktigere å lure bort avgifter enn å ha det moro bak rattet».

Da bestemte jeg meg ikke å spørre om autonomi allikevel …




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde1
Så lang rekkevidde får elektrisk Opel Corsa
Opel har sluppet mer informasjon og bilder av den elektriske Corsa-modellen.
Les mer
layid-bilde2
58 km elektrisk DS-7 Crossback-rekkevide
Det er nå klart at når ladbare DS 7 Crossback E-Tense ankommer utpå høsten, vil den oppgitte elektriske rekkevidden være 58 km etter WLTP-normen.
Les mer
layid-bilde3
Oppgraderer Discovery
Ny grill, nye støtfangere og LED-lykter foran og bak er den synlige endringen på Land Rover Discovery Sport, men Snart blir Land Rover Discovery Sport også ladbar.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan alle reservere Hondas lille elbil
Tirsdag morgen åpnet Honda for at alle som ville kunne reservere den lille elbilen e.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Bildrømmer fra Uganda
Hvorfor skal ikke Afrika, nummer to i verden både i areal og folketall, ha sin egen, selvstendige bilindustri? I Uganda er de nå i ferd med å realisere en slik tanke.
Les mer
layid-bilde6
Her er Fords nye råtass
Ford viste i dag frem de første bildene av den helt nye råtassen Ford Focus ST som stasjonsvogn.
Les mer
layid-bilde7
Audi strammer opp A4
Audi A4 får en facelift etter fire år på markedet. I den forbindelse lanseres en supersprek dieselvariant.
Les mer


layid-bilde8
MINIs sprekeste får mer krutt under panseret
Les mer
toppsak-bilde9
Opel Grandland X Hybrid4: Ladbar 300-hester med 4x4
Opel fortsetter sin strategi mot elektrifisering av alle modeller når de mot slutten av året lanserer Grandland X Hybrid4.
Les mer
layid-bilde10
Den siste av arten?
Les mer
layid-bilde11
Nå kan du bestille Volkswagen ID.
Les mer
layid-bilde12
Snart oppgraderes Kona
Les mer
layid-bilde13
Den måtte jo bare realiseres
Nå avslører Porsche en dårlig skjult hemmelighet - deres nydelige Speedster settes i produksjon.
Les mer
layid-bilde14
Mercedes EQC: Prisen er klar
Fra i dag og noen uker fremover skal journalister fra hele Europa kjøre Mercedes EQC i området rundt hovedstaden. Nå er norsk pris klar.
Les mer
toppsak-bilde15
Elbil med Morgan-gener
For en gangs skyld, når vi presenterer en ny elbildrøm fra et start-up-selskap, er den verken kinesisk eller overdrevent Super. Men engelsk og ganske kjapp allikevel.
Les mer
layid-bilde16
Sniktitt på ny 8-er
Les mer
layid-bilde17
Ladbar DS får norsk pris
Les mer
layid-bilde18
Hyundai oppgraderer Ioniq
Hyundai har i dag sendt ut de første bildene av en oppgradert Ioniq. De viktigste endringene er økt rekkevidde og nytt sikkerhetsutstyr.
Les mer
layid-bilde19
Mercedes EQC i nærmiljøet
Her er Mercedes EQC knipset på Fornebu. Neste uke kan du se flere av dem i Oslo-området.
Les mer
layid-bilde20
Prisløft for ny Soul
Prisene økes betydelig når nye e-Soul tar overfor for første generasjon Soul EV. På kjøpet får du mer rekkevidde og nytt utstyr.
Les mer
layid-bilde21
Lotus i sitt andre hjemland
Det var på tide at Lotus fikk en skikkelig lansering i Kina etter at Geely overtok henne fra Proton for ett år og elleve måneder siden. I Shanghai bød hun faktisk på en av de virkelige store meldingene.
Les mer
layid-bilde22
Mystisk kineser i New York
De som følger med hadde nok ventet denne bilen på Shanghai-utstillingen. I stedet dukket den opp i New York. Her er bakgrunnen mer utydelig enn det som er vanlig med kinesiske superbiler man aldri har hørt om før.
Les mer
toppsak-bilde23
Ny Passat GTE på snarvisitt i Norge
Torsdag var den nye ladbare versjonen av Volkswagen Passat på snarvisitt til Norge.
Les mer
layid-bilde24
Kinesisk hydrogenbil
En av de uventede og ukjente bilene som står i Shanghai heter Grove, er en ren hydrogenbil og er designet av Pininfarina.
Les mer
layid-bilde25
Pininfarina i Kina
Pininfarina stiller med flere biler i Shanghai. To av dem på et merke som heter Karma, etterfølger etter et danskspråklig forsøk.
Les mer
layid-bilde26
BYDs overflødighetshorn
BYD stiller på Shanghai-utstillingen med konseptbil og ny e-Serie. Og for ikke å dominere for mye hadde de noen presentasjoner for et par uke siden også. Et annet sted. Til sammen 23 nye biler i Shanghai, sier de.
Les mer
layid-bilde27
Stor spennvidde fra W
Les mer
toppsak-bilde28
Nytt og smått fra Hyundai
Det er hyggelig å kunne fortelle at ikke alt som debuterer i New York disse dagene er tre tonns slagskip med plass til en halv armé. Noen er litt mer forsiktige, som den nye Hyundai Venue.
Les mer
layid-bilde29
Kias vidunder-bil
Les mer
layid-bilde30
Mercedes lanserer ny GLS
Like før den er på markedet får BMW X7 en ny konkurrent å bryne seg på når Mercedes nå lanserer en ny generasjon av sin store SUV.
Les mer
layid-bilde31
Ny Subaru Outback
Subaru lanserer det de betegner som sjette generasjon Outback på bilutstillingen i New York. De lover den sikreste og mest komfortable Outback noensinne.
Les mer
layid-bilde32
Genesis gjør elbilen kompakt
Genesis er jo egentlig kjent som et luksusmerke som veldig ofte benytter målebåndet til Mercedes. Men til bilutstillingen i New York kommer de med en elbil som er virkelig kompakt.
Les mer
toppsak-bilde33
Nye motorer i Audi S5
Audi fortsetter elektrifiseringen og lanserer nye drivlinjer i S5 Coupé og Sportback.
Les mer
layid-bilde34
Aston Martins elektriske Rapide
Les mer
layid-bilde35
Ny brobygger fra Mercedes
Les mer
layid-bilde36
En smak av fremtid
Audi viser et konsept i Shanghai som har lite med dagens virkelighet å gjøre.
Les mer
layid-bilde37
Volkswagen viser sin nyeste ID.
På Shanghai-utstillingen som åpner om noen dager skal Volkswagen viser nok et eksempel på hva de kan bygge på sin elektriske plattform.
Les mer
layid-bilde38
Nye drivlinjer i Audis langturbiler
Når Audi nå lanserer nye utgaver av S6 og S7, har disse for første gang dieselmotor under panseret. Og de har realisert en teknologi vi fikk en smakebit av for flere år siden.
Les mer