img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
46 bilder i galleri
Morgan med turbo og sentrallås!
Morgan har introdusert en ny modell med 2019-detaljer om bord. Dessuten har de fått friske penger. Men det meste er som før.

Nå er det slutt på den tunge V8-motoriserte Plus 8 fra Morgan. Den har eksistert i femti år omtrent, men så fremdeles ut som en Morgan skulle.

Det gjør avløseren også. Plus Six heter den, fremdeles med BMW der foran, men nå med den samme 3-literen du finner i Supra. Med fem færre hestekrefter (335) men med det samme dreiemomentet – 500 Nm.

Den store nyheten i denne avdelingen er imidlertid først og fremst den nye plattformen. CX-kaller de denne, nyutviklet for de kraftigste Morganene – og dobbelt så stiv som den gamle. 

La oss håpe det ikke ødelegger for merkevaren, selv om mye av den gammeldagse såkalte sjarmen forsvant jo da de forlot den tradisjonelle forhjulsopphengningen med sleide.

Det var en helt egen Morgan-fornemmelse når det ene forhjulet plutselig mistet alle fjæringsegenskapene fordi sleiden låste seg på grunn av at for mye vred seg i svingen.

Knirking i karosseriet har derimot hørt med helt til våre dager – kanskje det også forsvinner nå.

Men la det være klart, Morgan, som et globalt merke (ingen firehjuls til USA riktignok), må gå til utviklingsjobben like seriøst som andre bilfabrikker.

De må møte krav både til sikkerhet og miljø – fra myndigheter. De må også møte stadig strengere krav fra stadig mer bortskjemte kunder – og det skal de gjøre. Blant annet med dobling av produksjonen.

Men før vi kommer så langt: Bilen sitter på nesten samme akselavstand som før, og det er opplagt mye bedre plass i brønnen.

Fremdeles er det snekkerprodukter under karosseriet som er av aluminium. Den veier inn på litt over 1000 kg, bruker 4,2 til 100, feider ut ved 270 km/t og avgir rundt 170 gram CO2.

I tillegg til at den er den første produksjonsmodellen derfra med turbo (og raskeste noensinne) har den også noen moderne detaljer. Automatiske lys selv om utvendige lyshus ser ut som før. 

Du får en liten skjerm mellom speedometer og turteller, og så har den jommen fått luftedyser på dashbordet! Pluss, altså, sentrallås.

Men kanskje enda mer spennende:

Pressekonferanser på bilutstillinger som dette pleier å være en vits. De skjer på stand etter stand, hvert femtende minutt er det en ny sjef som leser banale alminneligheter ned fra en monitor.

Heldig var jeg på den hos Morgan, og den var annerledes. For der dukket Italias Investindustrial opp.

Det var de som tok 37,5 % i Aston Martin for drøyt seks år siden (og timet det glimrende da de solgte ut en stor pakke ved IPO’en i november – nå har kursen rast 60 %), og har også vært innom Ducati. 

Alt dette uten å være åpenbart brent, for nå setter de penger i Morgan.

De presiserer at det er et annet fond enn det som sitter i Aston Martin som går inn her, og de sier ikke hvor stor sum det dreier seg om. De sier bare at det er nok til å overta majoriteten. 

Selv om det ikke har vært noen Morgan i spissen for selskapet siden Peter Morgan ble kastet ut for femten år siden (åpenbart noe internt familiekluss) er det familien som har eid og kontrollert bedriften de 110 årene frem til nå.

Med en viss suksess kan det virke som: I fjor omsatte de for 33 millioner pund – ca. 750 biler – og av det satt de igjen med 3,2 millioner. Det er driftsmarginer på Porsche-nivå.

Investindustrial sier at Morgan-familien fremdeles skal sitte der som veivisere og tradisjonens voktere, at de bare skal bidra til å styrke produktutviklingen og bedre den globale distribusjonen samtidig som de skal modernisere produksjonsfasilitetene.

Men det betyr heldigvis ikke at de skal bygge ny fabrikk. Anleggene i Malvern skal fortsatt se ut som de gjør, perfekte som kulisser for TV-serier som illuderer 100 år siden.

Som den pliktoppfyllende norske gravende motorjournalisten jeg er måtte jeg jo stille det obligatoriske spørsmålet om «hva med el?».

Dominic Riley, styreformann; Steve Morris, MD; Graham Chapman, teknisk sjef og Jonathan Wells, designsjef (eller hvor mange det var som sto i gruppen da) bare så på meg, minnet om at de hadde da vist strøm både på fire og tre hjul, og at egentlig kunne de bygge hva som helst – men ikke før Morgan-kundene ba om det.

Og akkurat det signalet merket de ikke – «bortsett fra i Norge der det åpenbart er viktigere å lure bort avgifter enn å ha det moro bak rattet».

Da bestemte jeg meg ikke å spørre om autonomi allikevel …




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
N Line gir sprekere utseende
Hyundai bruker N-betegnelsen på sine sportslige modeller. Men nå blir også N Line en utstyrsbetegnelse.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde2
Her er T-Roc Cabriolet
Volkswagen viser de første offisielle bilder av T-Roc Cabriolet som skal premierevises i Frankfurt neste måned.
Les mer
layid-bilde3
Nye Cayenner med plugg
Porsche lanserer nå en ny generasjon ladbare hybrider i Cayenne-familien. Det kan bety salgsboost.
Les mer
layid-bilde4
Legendariske XJ13 i ny tapping
Ecurie Ecosse, Le Mans-vinner i D-Type tiden, skal gjenskape den dødfødte Jaguar XJ13, men med et 2020-uttrykk.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Enda mer Stinger enn Stinger
Stol på engelskmennene. De er fremdeles lekne. Ikke noe er vel mer logisk og engelsk enn å bygge opp en banelysten utgave av Stinger?
Les mer
layid-bilde6
Nye Zoe - priset og klar
Renault har i dag offentliggjort prisene på sin nye Zoe. På tross av viktige forbedringer er prisene på nivå med de opprinnelige.
Les mer
layid-bilde7
Karma til Monterey
Alle unge debutanter som ser på seg selv som uimotståelige for rike, middelaldrende herrer, må til Monterey Car Week. Karma har stilt seg opp i køen.
Les mer


layid-bilde8
En rimeligere e-tron
Les mer
toppsak-bilde9
911 Carrera i to karosserier
Porsche lanserer nå de nye innstegsmodellene i 911-serien. Noen direkte sinker blir de langt fra.
Les mer
layid-bilde10
Salgsklar Skoda med plugg
Les mer
layid-bilde11
Audi med ny nisjemodell
Les mer
layid-bilde12
Listers hårete føner
Les mer
layid-bilde13
Nytt navn hos Audi
Audi lanserer nå en ny variant på Q3. De går litt mindre dramatisk til verks enn hovedkonkurrenten har gjort.
Les mer
layid-bilde14
Monster fra Hennessey
Svart er tøft. Plan er tøft. 6x6 er ekstra tøft. Hennesseys Goliath har alt - ganger to!
Les mer
toppsak-bilde15
En Lotus som forvirrer
Selv om Lotus har vært innom mange blindveier og omveier i løpet av sine 70 år, er verdiene til merkevaren fremdeles smart, enkel og lett. Og et greit navn. Men ikke nå lenger.
Les mer
layid-bilde16
de Tomaso er tilbake - på et vis
Les mer
layid-bilde17
Ny Corvette med midtstilt motor
Les mer
layid-bilde18
Facelift for Mazda2
Mazda har i dag startet salget av en ny 2-er på hjemmemarkedet. En viktig nyhet er navnet.
Les mer
layid-bilde19
Skoda fornyer SUV-ene
Skoda foretar oppgraderinger av Karoq og Kodiaq foran modellåret 2020. Forskjellen oppdages lettest bakfra.
Les mer
layid-bilde20
Ny favoritt i oransje
Mazda er flinke til å markere jubileer. Nå er MX-5 30 år, og det markeres med en spesialutgave i frisk farge og begrenset opplag.
Les mer
layid-bilde21
Comeback (med en hake)
Etter nærmere et års opphold kommer nå Mercedes C-Klasse tilbake som ladbar hybrid. Men det spørs om den blir like pop som forgjengeren, nå må du nemlig innom andre pumper når tanken skal fylles.
Les mer
layid-bilde22
Kunderacere fra øst og vest
Audi og Toyota har presentert nye racerbiler med «Til salgs»-plakat i løpet av siste uke. De skal inn i hver sin kategori.
Les mer
toppsak-bilde23
Bentleys fremtidsvisjon
Det går ikke upåaktet hen når luksusmerket Bentley runder hundre år. I dag har de vist en selvkjørende konseptbil. Men du får lov å kjøre den selv også.
Les mer
layid-bilde24
Her er Minis nye elbil
Det har vært knyttet stor spenning til elbilen fra Mini. Nå er den endelig offentlig.
Les mer
layid-bilde25
Nok en BMW pick-up
BMW viser en pickup basert på sin nye, store SUV. Det er ingen ny aprilsnarr, men bilen som du ser her blir ingen volummodell.
Les mer
layid-bilde26
Porsche-debut på Goodwood
Porsche har i dag avduket sin nye 911 RSR på Goodwood Festival. Dette er en bil Dennis Olsen vil få mye glede av de neste årene.
Les mer
layid-bilde27
Den fine balansegangen
Les mer
toppsak-bilde28
Peugeot priser elbilen
De mange som står på venteliste for å sikre seg en Peugeot e-208 får i dag vite prisen på bilen.
Les mer
layid-bilde29
Opel oppgraderer Astra
Les mer
layid-bilde30
Ny Captur får en fordel i Norge
Renault viser i dag de første bildene av andre generasjon Captur. Viktigst for den norske Renault-organisasjonen er at den kommer som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde31
BMW lanserer ny X6
Med ny X5 og storebror X7 på plass i stallen, er tiden nå moden for en ny X6.
Les mer
layid-bilde32
Taycan på verdensturne
Det er fortsatt en stund til den offisielle debuten, men Porsche varmer opp med en liten runde på tre kontinenter.
Les mer
toppsak-bilde33
Volvo utvider VIP-programmet
Volvo har alltid vært gode på sikkerhet, men så sikre biler som disse har de aldri tidligere tilbudt.
Les mer
layid-bilde34
Oppgradering for Audi Q7
Les mer
layid-bilde35
Her er Kias nye crosser
Les mer
layid-bilde36
Ny Corsa i flere varianter
Den mest interessante varianten for Opel i Norge er naturlig nok den kommende elbilutgaven. Men bilen kommer også med andre drivlinjer.
Les mer
layid-bilde37
Puma i helt ny form
Det er noen år siden Ford solgte Puma, men nå er modellnavnet tilbake - i helt ny innpakning.
Les mer
layid-bilde38
BMWs fremtidsvisjon med henda på rattet
Akkurat nå presenterer BMW en ny konseptbil i #NEXTGen-familien. Det er mengder av fremtid i den, men denne gangen er det heldigvis en bil med ratt.
Les mer