img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
40 bilder i galleri
Mer enn forventet hos Fiat
Hvor lenge det er siden Fiat viste en konseptbil i Genève var det ingen som husket. Men den som står der nå er sensasjonell.

Det hadde riktignok gått rykter om en ny Panda, men dette var så meget mer.

«En T-Ford i et iPhone-etui» beskrev Olivier Francois, Fiat-sjefen, den som. Med det mente han kanskje å antyde at den bare skal leveres i en farge – og den er i hvert fall ikke svart.

For å starte med det som ikke syns. Dette er en hel-elektrisk bil, men med et meget fleksibelt batterisystem, slik at du kan velge mellom 100 og 500 kilometer rekkevidde.

Det betyr selvfølgelig også at du kan velge mellom lett, og ikke fult så lett, bil. «Men chassiset er slik at kjøreegenskapene ikke påvirkes av vekten», lovte Francois.

Denne bilen startet som prosjekt CC4, med andre ord: bybil opus fire – etter tre Pandaer regner jeg med.

Det er fire år siden starten, men ifølge folk som vet, fordi de har vært med på å bygge konseptversjonen, ble beslutningen om å vise den tatt veldig sent. Det var bare så vidt bilen var på plass til åpningen.

Klaus Busse, designsjefen, sier ikke noe om det. Han er bare veldig glad for å få lov til å vise den. Blant annet fordi den er virkelig en sveitsisk foldekniv på innsiden.

Dashbordet er superminimalistisk plass til en telefon eller pad som instrument, og det er en rekke vertikale spor i overflaten der man kan henge opp forskjellige ting. Hyller eller kjøleskap eller foldesenger, det er bare fantasien og plassen som setter grenser.

Alle setene kan også tas ut og eventuelt erstattes med andre typer inventar.

Mopar – tilbehørsselskapet til FCA har allerede 114 tilbehør på plass – jeg synes ikke det finnes noen bedre bekreftelse på at dette er noe som kommer til å bli produsert.

Selve bilen, den heter forresten Centoventi, for å minne om at Fiat fyller hundreogtjue, er ekstremt funky og har en trygg Bauhaus-type form som vil kunne holde i mange år.

Dører festet i bakkant og ingen B-stolpe kan selvfølgelig fort fjernes på en produksjonsbil, men mesteparten fra konseptet burde kunne beholdes.

Denne bilen sitter på en helt ny plattform, og vi kan vel regne med at det er den som vil blir brukt når den helelektriske 500 skal lanseres neste år.

Den måler 368 x 185 x 153 cm og har en akselavstand på 243 cm.

Ladekabelen ligger på en snelle under dekslet, så nå blir det også slutt på å rote med en møkket kabel.

En annen smart detalj er at du kan starte med bare det ene batteriet og nøye deg med 100 km. Men hvis du plutselig må til mora di i Oslo en dag (og du bor i Trondheim) kan du kjøpe, eller leie, resten av batteriene. Et vanlig verksted får dem på plass på fem minutter.

Vil du ha flere variasjonsmuligheter?

Det kommer til å finnes (hvis den kommer i produksjon) fire fargefoil-muligheter for tak, støtfangere, hjuldeksler og elementer av karosseriet, så ensfarget må det ikke være.

Forskjellige tak også, forresten: Takluke, glasstak, kanvastak, tak med lasteboks, eller tak med solceller og 50 W kapasitet. 

Dessuten har den digital display både foran og bak, for meldinger eller smileys – eller eventuelt reklame. Men dette kan du bare benytte når bilen står parkert.

Ved presentasjonen sa Francois at denne bilen både var et ønske om å hente ut essensen av denne enden av Fiat-spektrumet og samtidig «bygge opp vår elektrifiserte portfolio for å unngå forurensingsbøter».

– Selv foretrekker jeg å fokusere på Fiat-vinklingen, men det er også viktig at jeg ser på disse andre elementene fordi de vil være fundamentale når beslutningen skal tas om vi skal investere i produksjon av denne.

Men det spennende er at sjefen hans sa noe helt motsatt. Tøffe Mike Manley, Jeep-sjefen som uventet ble valgt som Sergio Marchionnes etterfølger, sa i klartekst at «heller bot enn strøm».

Det det dreier seg om er bøter til de produsentene som ikke møter EUs flåte-utslippskrav på 95 g/km CO2 om noen år.

– Vi velger veien med lavest omkostninger, sa Manley. Og nevnte at foreløpig vil det være billigere å betale bøtene enn å investere i elbilutvikling.

– Det er selvfølgelig også et spørsmål om hva kundene vil ha, sa han og pekte på at er det noe de ikke vil ha, så er det elbiler.

– Men selvfølgelig, når markedet krever det skal FiatChrysler også bygge slike, sa han.

Underforstått, en liten kompakt elbil a la Fiat 500 skal han ikke stå i veien for, og hybrid-elektrifisering: gjerne.

Det er også verdt å merke seg at FCA regner svært nøye på hvert lands flåte-CO2.

Det er ikke lenge siden den norske importøren måtte skrote et program han hadde om å starte noen Abarth-forretninger. «Ikke gjør det. Ødelegger CO2-regnskapet» var beskjeden fra konsernet.

Derfor er også nisjebiler som 124 Spider fjernet fra noen markeder nå. Den ødelegger det lokale regnskapet.  Men der var Francois klar:

– Det er et spennende produkt, og vi gjør penger på det. Men skal det programmet fortsette må det være i samarbeide, som det vi har med Mazda nå. Der er jeg åpen for en fortsettelse.

Akkurat som Manley var:

– Vi har en stor fremtid som selvstendig, men åpner det seg muligheter for samarbeid, må vi jo se på om det kan gjøre oss sterkere, samlet. FCA snakker selvfølgelig med mange produsenter om mange temaer i dag også. 






toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
N Line gir sprekere utseende
Hyundai bruker N-betegnelsen på sine sportslige modeller. Men nå blir også N Line en utstyrsbetegnelse.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde2
Her er T-Roc Cabriolet
Volkswagen viser de første offisielle bilder av T-Roc Cabriolet som skal premierevises i Frankfurt neste måned.
Les mer
layid-bilde3
Nye Cayenner med plugg
Porsche lanserer nå en ny generasjon ladbare hybrider i Cayenne-familien. Det kan bety salgsboost.
Les mer
layid-bilde4
Legendariske XJ13 i ny tapping
Ecurie Ecosse, Le Mans-vinner i D-Type tiden, skal gjenskape den dødfødte Jaguar XJ13, men med et 2020-uttrykk.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Enda mer Stinger enn Stinger
Stol på engelskmennene. De er fremdeles lekne. Ikke noe er vel mer logisk og engelsk enn å bygge opp en banelysten utgave av Stinger?
Les mer
layid-bilde6
Nye Zoe - priset og klar
Renault har i dag offentliggjort prisene på sin nye Zoe. På tross av viktige forbedringer er prisene på nivå med de opprinnelige.
Les mer
layid-bilde7
Karma til Monterey
Alle unge debutanter som ser på seg selv som uimotståelige for rike, middelaldrende herrer, må til Monterey Car Week. Karma har stilt seg opp i køen.
Les mer


layid-bilde8
En rimeligere e-tron
Les mer
toppsak-bilde9
911 Carrera i to karosserier
Porsche lanserer nå de nye innstegsmodellene i 911-serien. Noen direkte sinker blir de langt fra.
Les mer
layid-bilde10
Salgsklar Skoda med plugg
Les mer
layid-bilde11
Audi med ny nisjemodell
Les mer
layid-bilde12
Listers hårete føner
Les mer
layid-bilde13
Nytt navn hos Audi
Audi lanserer nå en ny variant på Q3. De går litt mindre dramatisk til verks enn hovedkonkurrenten har gjort.
Les mer
layid-bilde14
Monster fra Hennessey
Svart er tøft. Plan er tøft. 6x6 er ekstra tøft. Hennesseys Goliath har alt - ganger to!
Les mer
toppsak-bilde15
En Lotus som forvirrer
Selv om Lotus har vært innom mange blindveier og omveier i løpet av sine 70 år, er verdiene til merkevaren fremdeles smart, enkel og lett. Og et greit navn. Men ikke nå lenger.
Les mer
layid-bilde16
de Tomaso er tilbake - på et vis
Les mer
layid-bilde17
Ny Corvette med midtstilt motor
Les mer
layid-bilde18
Facelift for Mazda2
Mazda har i dag startet salget av en ny 2-er på hjemmemarkedet. En viktig nyhet er navnet.
Les mer
layid-bilde19
Skoda fornyer SUV-ene
Skoda foretar oppgraderinger av Karoq og Kodiaq foran modellåret 2020. Forskjellen oppdages lettest bakfra.
Les mer
layid-bilde20
Ny favoritt i oransje
Mazda er flinke til å markere jubileer. Nå er MX-5 30 år, og det markeres med en spesialutgave i frisk farge og begrenset opplag.
Les mer
layid-bilde21
Comeback (med en hake)
Etter nærmere et års opphold kommer nå Mercedes C-Klasse tilbake som ladbar hybrid. Men det spørs om den blir like pop som forgjengeren, nå må du nemlig innom andre pumper når tanken skal fylles.
Les mer
layid-bilde22
Kunderacere fra øst og vest
Audi og Toyota har presentert nye racerbiler med «Til salgs»-plakat i løpet av siste uke. De skal inn i hver sin kategori.
Les mer
toppsak-bilde23
Bentleys fremtidsvisjon
Det går ikke upåaktet hen når luksusmerket Bentley runder hundre år. I dag har de vist en selvkjørende konseptbil. Men du får lov å kjøre den selv også.
Les mer
layid-bilde24
Her er Minis nye elbil
Det har vært knyttet stor spenning til elbilen fra Mini. Nå er den endelig offentlig.
Les mer
layid-bilde25
Nok en BMW pick-up
BMW viser en pickup basert på sin nye, store SUV. Det er ingen ny aprilsnarr, men bilen som du ser her blir ingen volummodell.
Les mer
layid-bilde26
Porsche-debut på Goodwood
Porsche har i dag avduket sin nye 911 RSR på Goodwood Festival. Dette er en bil Dennis Olsen vil få mye glede av de neste årene.
Les mer
layid-bilde27
Den fine balansegangen
Les mer
toppsak-bilde28
Peugeot priser elbilen
De mange som står på venteliste for å sikre seg en Peugeot e-208 får i dag vite prisen på bilen.
Les mer
layid-bilde29
Opel oppgraderer Astra
Les mer
layid-bilde30
Ny Captur får en fordel i Norge
Renault viser i dag de første bildene av andre generasjon Captur. Viktigst for den norske Renault-organisasjonen er at den kommer som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde31
BMW lanserer ny X6
Med ny X5 og storebror X7 på plass i stallen, er tiden nå moden for en ny X6.
Les mer
layid-bilde32
Taycan på verdensturne
Det er fortsatt en stund til den offisielle debuten, men Porsche varmer opp med en liten runde på tre kontinenter.
Les mer
toppsak-bilde33
Volvo utvider VIP-programmet
Volvo har alltid vært gode på sikkerhet, men så sikre biler som disse har de aldri tidligere tilbudt.
Les mer
layid-bilde34
Oppgradering for Audi Q7
Les mer
layid-bilde35
Her er Kias nye crosser
Les mer
layid-bilde36
Ny Corsa i flere varianter
Den mest interessante varianten for Opel i Norge er naturlig nok den kommende elbilutgaven. Men bilen kommer også med andre drivlinjer.
Les mer
layid-bilde37
Puma i helt ny form
Det er noen år siden Ford solgte Puma, men nå er modellnavnet tilbake - i helt ny innpakning.
Les mer
layid-bilde38
BMWs fremtidsvisjon med henda på rattet
Akkurat nå presenterer BMW en ny konseptbil i #NEXTGen-familien. Det er mengder av fremtid i den, men denne gangen er det heldigvis en bil med ratt.
Les mer