img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
40 bilder i galleri
Mer enn forventet hos Fiat
Hvor lenge det er siden Fiat viste en konseptbil i Genève var det ingen som husket. Men den som står der nå er sensasjonell.

Det hadde riktignok gått rykter om en ny Panda, men dette var så meget mer.

«En T-Ford i et iPhone-etui» beskrev Olivier Francois, Fiat-sjefen, den som. Med det mente han kanskje å antyde at den bare skal leveres i en farge – og den er i hvert fall ikke svart.

For å starte med det som ikke syns. Dette er en hel-elektrisk bil, men med et meget fleksibelt batterisystem, slik at du kan velge mellom 100 og 500 kilometer rekkevidde.

Det betyr selvfølgelig også at du kan velge mellom lett, og ikke fult så lett, bil. «Men chassiset er slik at kjøreegenskapene ikke påvirkes av vekten», lovte Francois.

Denne bilen startet som prosjekt CC4, med andre ord: bybil opus fire – etter tre Pandaer regner jeg med.

Det er fire år siden starten, men ifølge folk som vet, fordi de har vært med på å bygge konseptversjonen, ble beslutningen om å vise den tatt veldig sent. Det var bare så vidt bilen var på plass til åpningen.

Klaus Busse, designsjefen, sier ikke noe om det. Han er bare veldig glad for å få lov til å vise den. Blant annet fordi den er virkelig en sveitsisk foldekniv på innsiden.

Dashbordet er superminimalistisk plass til en telefon eller pad som instrument, og det er en rekke vertikale spor i overflaten der man kan henge opp forskjellige ting. Hyller eller kjøleskap eller foldesenger, det er bare fantasien og plassen som setter grenser.

Alle setene kan også tas ut og eventuelt erstattes med andre typer inventar.

Mopar – tilbehørsselskapet til FCA har allerede 114 tilbehør på plass – jeg synes ikke det finnes noen bedre bekreftelse på at dette er noe som kommer til å bli produsert.

Selve bilen, den heter forresten Centoventi, for å minne om at Fiat fyller hundreogtjue, er ekstremt funky og har en trygg Bauhaus-type form som vil kunne holde i mange år.

Dører festet i bakkant og ingen B-stolpe kan selvfølgelig fort fjernes på en produksjonsbil, men mesteparten fra konseptet burde kunne beholdes.

Denne bilen sitter på en helt ny plattform, og vi kan vel regne med at det er den som vil blir brukt når den helelektriske 500 skal lanseres neste år.

Den måler 368 x 185 x 153 cm og har en akselavstand på 243 cm.

Ladekabelen ligger på en snelle under dekslet, så nå blir det også slutt på å rote med en møkket kabel.

En annen smart detalj er at du kan starte med bare det ene batteriet og nøye deg med 100 km. Men hvis du plutselig må til mora di i Oslo en dag (og du bor i Trondheim) kan du kjøpe, eller leie, resten av batteriene. Et vanlig verksted får dem på plass på fem minutter.

Vil du ha flere variasjonsmuligheter?

Det kommer til å finnes (hvis den kommer i produksjon) fire fargefoil-muligheter for tak, støtfangere, hjuldeksler og elementer av karosseriet, så ensfarget må det ikke være.

Forskjellige tak også, forresten: Takluke, glasstak, kanvastak, tak med lasteboks, eller tak med solceller og 50 W kapasitet. 

Dessuten har den digital display både foran og bak, for meldinger eller smileys – eller eventuelt reklame. Men dette kan du bare benytte når bilen står parkert.

Ved presentasjonen sa Francois at denne bilen både var et ønske om å hente ut essensen av denne enden av Fiat-spektrumet og samtidig «bygge opp vår elektrifiserte portfolio for å unngå forurensingsbøter».

– Selv foretrekker jeg å fokusere på Fiat-vinklingen, men det er også viktig at jeg ser på disse andre elementene fordi de vil være fundamentale når beslutningen skal tas om vi skal investere i produksjon av denne.

Men det spennende er at sjefen hans sa noe helt motsatt. Tøffe Mike Manley, Jeep-sjefen som uventet ble valgt som Sergio Marchionnes etterfølger, sa i klartekst at «heller bot enn strøm».

Det det dreier seg om er bøter til de produsentene som ikke møter EUs flåte-utslippskrav på 95 g/km CO2 om noen år.

– Vi velger veien med lavest omkostninger, sa Manley. Og nevnte at foreløpig vil det være billigere å betale bøtene enn å investere i elbilutvikling.

– Det er selvfølgelig også et spørsmål om hva kundene vil ha, sa han og pekte på at er det noe de ikke vil ha, så er det elbiler.

– Men selvfølgelig, når markedet krever det skal FiatChrysler også bygge slike, sa han.

Underforstått, en liten kompakt elbil a la Fiat 500 skal han ikke stå i veien for, og hybrid-elektrifisering: gjerne.

Det er også verdt å merke seg at FCA regner svært nøye på hvert lands flåte-CO2.

Det er ikke lenge siden den norske importøren måtte skrote et program han hadde om å starte noen Abarth-forretninger. «Ikke gjør det. Ødelegger CO2-regnskapet» var beskjeden fra konsernet.

Derfor er også nisjebiler som 124 Spider fjernet fra noen markeder nå. Den ødelegger det lokale regnskapet.  Men der var Francois klar:

– Det er et spennende produkt, og vi gjør penger på det. Men skal det programmet fortsette må det være i samarbeide, som det vi har med Mazda nå. Der er jeg åpen for en fortsettelse.

Akkurat som Manley var:

– Vi har en stor fremtid som selvstendig, men åpner det seg muligheter for samarbeid, må vi jo se på om det kan gjøre oss sterkere, samlet. FCA snakker selvfølgelig med mange produsenter om mange temaer i dag også. 






toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde1
Så lang rekkevidde får elektrisk Opel Corsa
Opel har sluppet mer informasjon og bilder av den elektriske Corsa-modellen.
Les mer
layid-bilde2
58 km elektrisk DS-7 Crossback-rekkevide
Det er nå klart at når ladbare DS 7 Crossback E-Tense ankommer utpå høsten, vil den oppgitte elektriske rekkevidden være 58 km etter WLTP-normen.
Les mer
layid-bilde3
Oppgraderer Discovery
Ny grill, nye støtfangere og LED-lykter foran og bak er den synlige endringen på Land Rover Discovery Sport, men Snart blir Land Rover Discovery Sport også ladbar.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan alle reservere Hondas lille elbil
Tirsdag morgen åpnet Honda for at alle som ville kunne reservere den lille elbilen e.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Bildrømmer fra Uganda
Hvorfor skal ikke Afrika, nummer to i verden både i areal og folketall, ha sin egen, selvstendige bilindustri? I Uganda er de nå i ferd med å realisere en slik tanke.
Les mer
layid-bilde6
Her er Fords nye råtass
Ford viste i dag frem de første bildene av den helt nye råtassen Ford Focus ST som stasjonsvogn.
Les mer
layid-bilde7
Audi strammer opp A4
Audi A4 får en facelift etter fire år på markedet. I den forbindelse lanseres en supersprek dieselvariant.
Les mer


layid-bilde8
MINIs sprekeste får mer krutt under panseret
Les mer
toppsak-bilde9
Opel Grandland X Hybrid4: Ladbar 300-hester med 4x4
Opel fortsetter sin strategi mot elektrifisering av alle modeller når de mot slutten av året lanserer Grandland X Hybrid4.
Les mer
layid-bilde10
Den siste av arten?
Les mer
layid-bilde11
Nå kan du bestille Volkswagen ID.
Les mer
layid-bilde12
Snart oppgraderes Kona
Les mer
layid-bilde13
Den måtte jo bare realiseres
Nå avslører Porsche en dårlig skjult hemmelighet - deres nydelige Speedster settes i produksjon.
Les mer
layid-bilde14
Mercedes EQC: Prisen er klar
Fra i dag og noen uker fremover skal journalister fra hele Europa kjøre Mercedes EQC i området rundt hovedstaden. Nå er norsk pris klar.
Les mer
toppsak-bilde15
Elbil med Morgan-gener
For en gangs skyld, når vi presenterer en ny elbildrøm fra et start-up-selskap, er den verken kinesisk eller overdrevent Super. Men engelsk og ganske kjapp allikevel.
Les mer
layid-bilde16
Sniktitt på ny 8-er
Les mer
layid-bilde17
Ladbar DS får norsk pris
Les mer
layid-bilde18
Hyundai oppgraderer Ioniq
Hyundai har i dag sendt ut de første bildene av en oppgradert Ioniq. De viktigste endringene er økt rekkevidde og nytt sikkerhetsutstyr.
Les mer
layid-bilde19
Mercedes EQC i nærmiljøet
Her er Mercedes EQC knipset på Fornebu. Neste uke kan du se flere av dem i Oslo-området.
Les mer
layid-bilde20
Prisløft for ny Soul
Prisene økes betydelig når nye e-Soul tar overfor for første generasjon Soul EV. På kjøpet får du mer rekkevidde og nytt utstyr.
Les mer
layid-bilde21
Lotus i sitt andre hjemland
Det var på tide at Lotus fikk en skikkelig lansering i Kina etter at Geely overtok henne fra Proton for ett år og elleve måneder siden. I Shanghai bød hun faktisk på en av de virkelige store meldingene.
Les mer
layid-bilde22
Mystisk kineser i New York
De som følger med hadde nok ventet denne bilen på Shanghai-utstillingen. I stedet dukket den opp i New York. Her er bakgrunnen mer utydelig enn det som er vanlig med kinesiske superbiler man aldri har hørt om før.
Les mer
toppsak-bilde23
Ny Passat GTE på snarvisitt i Norge
Torsdag var den nye ladbare versjonen av Volkswagen Passat på snarvisitt til Norge.
Les mer
layid-bilde24
Kinesisk hydrogenbil
En av de uventede og ukjente bilene som står i Shanghai heter Grove, er en ren hydrogenbil og er designet av Pininfarina.
Les mer
layid-bilde25
Pininfarina i Kina
Pininfarina stiller med flere biler i Shanghai. To av dem på et merke som heter Karma, etterfølger etter et danskspråklig forsøk.
Les mer
layid-bilde26
BYDs overflødighetshorn
BYD stiller på Shanghai-utstillingen med konseptbil og ny e-Serie. Og for ikke å dominere for mye hadde de noen presentasjoner for et par uke siden også. Et annet sted. Til sammen 23 nye biler i Shanghai, sier de.
Les mer
layid-bilde27
Stor spennvidde fra W
Les mer
toppsak-bilde28
Nytt og smått fra Hyundai
Det er hyggelig å kunne fortelle at ikke alt som debuterer i New York disse dagene er tre tonns slagskip med plass til en halv armé. Noen er litt mer forsiktige, som den nye Hyundai Venue.
Les mer
layid-bilde29
Kias vidunder-bil
Les mer
layid-bilde30
Mercedes lanserer ny GLS
Like før den er på markedet får BMW X7 en ny konkurrent å bryne seg på når Mercedes nå lanserer en ny generasjon av sin store SUV.
Les mer
layid-bilde31
Ny Subaru Outback
Subaru lanserer det de betegner som sjette generasjon Outback på bilutstillingen i New York. De lover den sikreste og mest komfortable Outback noensinne.
Les mer
layid-bilde32
Genesis gjør elbilen kompakt
Genesis er jo egentlig kjent som et luksusmerke som veldig ofte benytter målebåndet til Mercedes. Men til bilutstillingen i New York kommer de med en elbil som er virkelig kompakt.
Les mer
toppsak-bilde33
Nye motorer i Audi S5
Audi fortsetter elektrifiseringen og lanserer nye drivlinjer i S5 Coupé og Sportback.
Les mer
layid-bilde34
Aston Martins elektriske Rapide
Les mer
layid-bilde35
Ny brobygger fra Mercedes
Les mer
layid-bilde36
En smak av fremtid
Audi viser et konsept i Shanghai som har lite med dagens virkelighet å gjøre.
Les mer
layid-bilde37
Volkswagen viser sin nyeste ID.
På Shanghai-utstillingen som åpner om noen dager skal Volkswagen viser nok et eksempel på hva de kan bygge på sin elektriske plattform.
Les mer
layid-bilde38
Nye drivlinjer i Audis langturbiler
Når Audi nå lanserer nye utgaver av S6 og S7, har disse for første gang dieselmotor under panseret. Og de har realisert en teknologi vi fikk en smakebit av for flere år siden.
Les mer