img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
69 bilder i galleri
Alfa bobler av overskudd
Alfa-standen sprudlet av spesialutgaver i racing-design og et spennende konsept. Selvsagt står elektrifisering på agendaen også hos italienerne.

Jeg er litt betenkt. Alfa kalte den store SUV-en for Stelvio. Oppkalt etter Stelvio-passet, selvfølgelig, for det er et slikt pass en Alfa Romeo-fører skal glede seg over å kjøre.

Så viser de en ny SUV, riktignok i såkalt konseptformat – men her er det ikke tvil om at den skal bygges. Den skal bare få vindusspylere og fem, i stedet for fire seter, så er den klar.

Men siden dette er en liten Stelvio har de døpt den Tonale. Som ikke har noe med musikk å gjøre – denne er oppkalt ette Tonale-passet. Som også er en krevende løype som fort avslører mangler i den dynamiske avdelingen. Men denne er altså nesten 1000 meter lavere enn Stelvio, med «bare» 1884 meter.

Og så tenker jeg – hva i all verden skal de da finne på når det skal sette navn på den tredje, og virkelig kompakte, SUV-en som sikkert vil komme en gang.

Det finnes noen fantastiske bakker rundt Torino som ikke går opp til mer enn 800-1000 meter, men ikke med så klingende navn som disse to.

Jeg er sikker på de finner en løsning.

Det har de i hvert fall med Tonale. Penere enn storesøster, med nydelige detaljer som 21-tommers telefonskive-felgene hentet fra 33 Stradale på 60-tallet, frontlys som Brera og et interiør som i første rekke er fører-orientert.

Her har vi en utvikling av Giulia/Stelvio tankegangen, med mye mer infotainment-skjermer og hel-digital instrumentering.

Og så avslører DNA-bryteren den nyheten som i hvert fall Norge er interessert i. For den eneste stillingen som beholdes fra gammelt er N, som står for Normal.

D’en betyr ikke lenger Dynamisk, men Dual Power – her kan du kjøre på både forbrenning og strøm, og A står ikke lenger for all-vær, men Advance-E – med andre ord, bare strøm.

Denne bilen skal nemlig få en av plugin-pakkene som i dag brukes hos Jeep. Kanskje den Renegade PHEV som også debuterte her? I så fall snakker vi 236 hk.

Roberta Zerbi, Alfas Europasjef nektet å si noen om hva som skulle ligger under. «Vi ser på de plattformer som finnes i gruppen», sa hun. Men hun sa også at Tonale var starten på å bygge seg ut av 150.000 biler/år-sumpen og å nå Sergio Marchionnes mål om 400.000.

Med blant annet enda en SUV, en ny GT4 og en ny 8 C har vi biler som møter 80 % av de europeiske kundene, sa hun og regnet med at de ville være der i 2024.

Og når kan vi da vente den første, Tonalen?

Ikke noe ble sagt, men jeg regner med slutten av neste år. Pris? Se på X1 og Q3, trekk av 10 prosent i kroner og legg til 20 prosent i moro.

Dette var imidlertid bare litt av FCA-morgenen, for da ble alle på Alfa-standen dratt bortover mot de nydekorerte Quadrifoglio-modellene, en Giulia og en Stelvio som har fått samme grafikk som Formel 1-bilene.

Nye Sparco-seter og den samme gode 2,9-literen og en del innvendige endringer så du skal føle at du sitter i «firmabilen» til Antonio Giovinazzi og Kimi Räikkönen – for det var selvfølgelig de som var ankommet og tok oppmerksomheten bort fra Tonalen.

Og da var det bare å rusle over til Fiat. 




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Kia med nok en Ceed
Kia har i dag sluppet en første skisse av et nytt medlem i Ceed-familien - en kompakt crossover.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde2
Putin mener alvor
Det skulle bare mange. President Vladimir Putin er den eneste av de mektige som ikke har «Sin Egen» representasjonsbil. Ikke bare har han fått sin nå, han tilbyr den også til resten av verden.
Les mer
layid-bilde3
Fisker utfordrer Tesla
Henrik Fisker har mye eksklusivt på CV-en. Nå vil ha fremstå som mer folkelig.
Les mer
layid-bilde4
Elektrisk flebruksbil
De omtaler den som konsept, men Concept EQV har mye til felles med Mercedes-Benz V-Klasse. Med unntak av drivlinjen.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Verdens dyreste Bugatti - og så da?
I Genève presenterte Bugatti det de omtalte som verdens dyreste bil. Det virket som den var skapt av en slags mindreverdighetsfølelse
Les mer
layid-bilde6
Alfa med noko attåt
Jeg har sett og møtt Mole siden de dukket opp første gang i 2015. Det har vært så mye derfra at det er lett å gå i spinn. I Genève nøyde de seg med noe Alfa 4C, og en spessial som de ikke riktig viste hva skulle bli.
Les mer
layid-bilde7
Her er Teslas fjerde
Tesla har i natt av duket sin fjerde modell, og det er liten tvil om at også den vil finne sin menighet i Norge.
Les mer


layid-bilde8
En overflod av Hispano Suiza
Les mer
toppsak-bilde9
Subarus sterke fremtidsvisjon
Den konseptbilen Subaru viste i Genève fikk masse oppmerksomhet fra amerikanske journalister. Den hadde fortjent mer i Europa, men det er jo i USA det største volumet ligger for dette merket.
Les mer
layid-bilde10
Med vekt på vakker
Les mer
layid-bilde11
Ny plattform og ny Sonata
Les mer
layid-bilde12
Tata inviterer til nytt segment
Les mer
layid-bilde13
Estland vant kampen om «søt»
Selvfølgelig ble den en publikumsmagnet i Genève. Nobe fra Estland. 60-talls søt og elektrisk. Swingskjørt og vegan - kan ikke slå feil.
Les mer
layid-bilde14
Toppløst i 317 km/t
Det er ikke mange som kjører fra en Mercedes-AMG GT R. Ytelsene blekner ikke selv om den nå kommer som roadster, i meget begrenset opplag.
Les mer
toppsak-bilde15
Smart skinner som påskesola
Utrolig hva et muntert tørkle på hodet kan gjøre. Skinnende gult for eksempel. Det får folk til å smile. Slik Smart klarte i Genève.
Les mer
layid-bilde16
Splitter ny Korando
Les mer
layid-bilde17
Fremdeles plass for gærninger
Les mer
layid-bilde18
Comeback for Camry
Den romslige Toyota-sedanen har vært fraværende i det norske markedet en årrekke. Men i mai er den tilbake, for første gang i hybrid-utgave.
Les mer
layid-bilde19
På sporet av den nye Qashqai
Den ser kanskje litt for vill ut til å kunne bli din neste bil, men det er faktisk store deler av neste Qashqai vi møter i Nissans Genève-konsept.
Les mer
layid-bilde20
Morgan med turbo og sentrallås!
Morgan har introdusert en ny modell med 2019-detaljer om bord. Dessuten har de fått friske penger. Men det meste er som før.
Les mer
layid-bilde21
Kjapp kineser - med hjelp fra Sverige
Lynk & Co har meldt seg på årets WTCR-mesterskap. Til å komme seg på banen har de fått hjelp fra Sverige.
Les mer
layid-bilde22
Mer enn forventet hos Fiat
Hvor lenge det er siden Fiat viste en konseptbil i Genève var det ingen som husket. Men den som står der nå er sensasjonell.
Les mer
toppsak-bilde23
Alfa bobler av overskudd
Alfa-standen sprudlet av spesialutgaver i racing-design og et spennende konsept. Selvsagt står elektrifisering på agendaen også hos italienerne.
Les mer
layid-bilde24
Tesla som Shooting Brake
Det er ikke bare Mercedes har med seg en ny Shooting Brake til Genève. En hollender viser hvordan man gjør noe slikt ut av en Tesla S.
Les mer
layid-bilde25
Facelift for Jaguar XE
Jaguar foretar et midtlivs ansiktsløft på sin 3-serieutfordrer, XE. Dermed blir den mer på nivå med øvrige familiemedlemmer.
Les mer
layid-bilde26
Ginettas utrolige superbil
Lawrence Tomlinson har du sannsynligvis aldri hørt om. Ginetta har du kanskje hørt om. Sammen står det for en Genève-utstillingens råeste prestasjoner. En britisk superbil som ut-Ferrarier Ferrari.
Les mer
layid-bilde27
Subaru med nye hybrider
Les mer
toppsak-bilde28
Ny gren på Porsche-stammen
Dersom Toni Piëch ikke hadde ønsket at navnet hans skulle forbindes med et stort bilkonsern, hadde han vel byttet etternavn? Men på den annen side, han kunne vel ikke kalt den nye bilen sin for Porsche heller?
Les mer
layid-bilde29
BMW elektrifiserer over hele linjen
Les mer
layid-bilde30
Pininfarina får avlegger
Et nytt bilmerke har oppstått: Automobili Pininfarina, med base i München. Under skallet finner man 1900 hester fra kroatiske Rimac, og selve skallet er fra Pininfarina, Torino. Forvirret? Gjør ikkeno, dette virker vellykket.
Les mer
layid-bilde31
Fargerik fremtid hos Skoda
Jeg blir nesten i godt humør av de flotte konseptene Skoda varter opp med for tiden. Her får vi en forsmak på en bil som kommer et stykke inn i 2020.
Les mer
layid-bilde32
488 - i enda en versjon
Det som er veldig positivt, og det som lover godt for fremtiden, er at Ferraris 488 GTB-erstatning ikke heter noe med 488 i det hele tatt. For nå begynner det å bli mange nok fireåtteåtte.
Les mer
toppsak-bilde33
Elegant SUV fra Mazda
Når Mazda lanserer en ny SUV, som i størrelse ligger mellom deres eksisterende modeller, hadde det vel vært logisk at den skulle hete CX-4? Men den betegnelsen har de kanskje andre planer med?
Les mer
layid-bilde34
Mercedes viser ny Shooting Brake
Les mer
layid-bilde35
Nytt bybil-innslag
Les mer
layid-bilde36
Audi viser sin andre el-SUV
Om du noen gang tvilte på at elbiler hadde et eksistensgrunnlag, så er det på tide å endre oppfatning. Nå viser Audi nok en ny modell, og den skal på markedet allerede neste år.
Les mer
layid-bilde37
Oppdatering for GLC
Mercedes foretar en midtlivs oppdatering av sin populære middelklasse-SUV, fire år etter lanseringen.
Les mer
layid-bilde38
Morobil fra Volkswagen
Volkswagen viser seg fra sin mest lystige side i Genève. ID. Buggy er en oppfordring til hvem som helst om å bruke den nye plattform til hva som helst.
Les mer