img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
45 bilder i galleri
Facelift for Jaguar XE
Jaguar foretar et midtlivs ansiktsløft på sin 3-serieutfordrer, XE. Dermed blir den mer på nivå med øvrige familiemedlemmer.

Et mer sportslig utseende, luksuriøst interiør og nyeste teknologi. Så kort kan den nyeste versjonen av Jaguar XE beskrives. Bilen er på plass hos din Jaguar-forhandler i løpet av sommeren.

Designelementer fra Jaguar F-Type gir bilen et mer dynamisk design. Med full LED-lyssignatur både foran og bak, ny støtfanger bak og nye, smale baklykter fremstår bilen både bredere og lavere enn før.

Interiør-løft
På innsiden er det ryddet i det gamle interiøret for å gi plass til en helt ny førerplass. Hard plast er fjernet og erstattet med myke materialer.

Interiøret i den nye EX får ifølge Jaguar store oppgraderinger: komforten er bedre, kvaliteten er høyere og alle passasjerer har tilkoblingsmuligheter.

Hele interiøret har fått en oppgradering for å skape en enda mer behagelig bil med bedre passasjerkomfort og mer plass.

En av de meget synlige nyhetene er introduksjonen av samme girstang som allerede finnes i F-Type, og rattet er identisk med det som du finner i I-Pace. Et ratt med en rekke funksjoner som gjør betjeningen av blant annet infotainment-systemet enda mer praktisk og intuitivt.

Tilkoblet
XE er også tilkoblet som aldri før. Infotainment-systemet – Touch Pro Duo – som du også finner i Jaguar I-Pace, og elementer som trådløs lading av smarttelefoner finnes for første gang i den minste Jaguar-modellen.

Og så kommer Jaguar Land Rover med en innrømmelse eller to:

Når du har en sportslig bil som Jaguar XE, er ikke utsikten bakover den aller beste. Derfor introduseres Clear Sight-bakspeilet – et speil som nylig også er introdusert i Range Rover Velar og nye Evoque, som heller ikke er prisbelønt for utsikten bakover.

Et kamera innebygd i haifinne-antennen sørger for krystallklart bilde i bakspeilet slik at bakvinduet kan være helt tildekket uten at det går ut over utsikten bakover.

Dynamiske kjøreegenskaper
Jaguars lettvekts aluminiumskarosseri er kjernen i bilens dynamiske kjøreegenskaper. Mer enn 75 prosent av karosseriet består av ren aluminium, et materiale som er både lett og sterkt.

Det kommer blant annet til sin rett når bilen settes i Dynamic Mode, der bilens sportslige egenskaper best merkes gjennom raskere girskift, raskere respons når du trykker inn gasspedalen og fastere styring.

Via den sentrale berøringsskjermen kan du blant annet definere hvor hard fjæringen skal være, alt etter om du vil ha komfort eller sportslige kjøreegenskaper.

Spreke drivlinjer
Den nye XE leveres som standard med automatgir, og kan fås med enten bakhjuls- eller firehjulsdrift. Raskeste standard XE har 2,0 liter bensinmotor med 300 hk og gjør unna 0-100 km/t på 7 sekunder.

Modellen kommer i forskjellige versjoner hvorav to med bensin- og én med dieselmotor.

Bensinmotor med 200 hk er ikke lenger et alternativ. Nå kan du velge mellom 250 og 300 hk. Dieselmotoren har 180 hk og et dreiemoment på hele 430 Nm.

I tillegg til automatgir inngår også 18-tommer aluminiumfelger, elektriske skinnseter, LED-lykter foran og bak, parkeringssensorer og førerassistansesystemer i standardutstyret.

Kundene kan velge mellom S, SE og HSE-versjoner. I tillegg er det mulig å velge den sportslige R-Dynamic-versjonen.

Priser er ennå ikke tilgjengelige i Norge. Lansering er forventet sommeren 2019.

PS!
Jaguar Land Rover deltar ikke på bilutstillingen i Genève, så derfor finner du ikke denne modellen i vår store samlesak fra utstillingen. 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Kia med nok en Ceed
Kia har i dag sluppet en første skisse av et nytt medlem i Ceed-familien - en kompakt crossover.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde2
Putin mener alvor
Det skulle bare mange. President Vladimir Putin er den eneste av de mektige som ikke har «Sin Egen» representasjonsbil. Ikke bare har han fått sin nå, han tilbyr den også til resten av verden.
Les mer
layid-bilde3
Fisker utfordrer Tesla
Henrik Fisker har mye eksklusivt på CV-en. Nå vil ha fremstå som mer folkelig.
Les mer
layid-bilde4
Elektrisk flebruksbil
De omtaler den som konsept, men Concept EQV har mye til felles med Mercedes-Benz V-Klasse. Med unntak av drivlinjen.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Verdens dyreste Bugatti - og så da?
I Genève presenterte Bugatti det de omtalte som verdens dyreste bil. Det virket som den var skapt av en slags mindreverdighetsfølelse
Les mer
layid-bilde6
Alfa med noko attåt
Jeg har sett og møtt Mole siden de dukket opp første gang i 2015. Det har vært så mye derfra at det er lett å gå i spinn. I Genève nøyde de seg med noe Alfa 4C, og en spessial som de ikke riktig viste hva skulle bli.
Les mer
layid-bilde7
Her er Teslas fjerde
Tesla har i natt av duket sin fjerde modell, og det er liten tvil om at også den vil finne sin menighet i Norge.
Les mer


layid-bilde8
En overflod av Hispano Suiza
Les mer
toppsak-bilde9
Subarus sterke fremtidsvisjon
Den konseptbilen Subaru viste i Genève fikk masse oppmerksomhet fra amerikanske journalister. Den hadde fortjent mer i Europa, men det er jo i USA det største volumet ligger for dette merket.
Les mer
layid-bilde10
Med vekt på vakker
Les mer
layid-bilde11
Ny plattform og ny Sonata
Les mer
layid-bilde12
Tata inviterer til nytt segment
Les mer
layid-bilde13
Estland vant kampen om «søt»
Selvfølgelig ble den en publikumsmagnet i Genève. Nobe fra Estland. 60-talls søt og elektrisk. Swingskjørt og vegan - kan ikke slå feil.
Les mer
layid-bilde14
Toppløst i 317 km/t
Det er ikke mange som kjører fra en Mercedes-AMG GT R. Ytelsene blekner ikke selv om den nå kommer som roadster, i meget begrenset opplag.
Les mer
toppsak-bilde15
Smart skinner som påskesola
Utrolig hva et muntert tørkle på hodet kan gjøre. Skinnende gult for eksempel. Det får folk til å smile. Slik Smart klarte i Genève.
Les mer
layid-bilde16
Splitter ny Korando
Les mer
layid-bilde17
Fremdeles plass for gærninger
Les mer
layid-bilde18
Comeback for Camry
Den romslige Toyota-sedanen har vært fraværende i det norske markedet en årrekke. Men i mai er den tilbake, for første gang i hybrid-utgave.
Les mer
layid-bilde19
På sporet av den nye Qashqai
Den ser kanskje litt for vill ut til å kunne bli din neste bil, men det er faktisk store deler av neste Qashqai vi møter i Nissans Genève-konsept.
Les mer
layid-bilde20
Morgan med turbo og sentrallås!
Morgan har introdusert en ny modell med 2019-detaljer om bord. Dessuten har de fått friske penger. Men det meste er som før.
Les mer
layid-bilde21
Kjapp kineser - med hjelp fra Sverige
Lynk & Co har meldt seg på årets WTCR-mesterskap. Til å komme seg på banen har de fått hjelp fra Sverige.
Les mer
layid-bilde22
Mer enn forventet hos Fiat
Hvor lenge det er siden Fiat viste en konseptbil i Genève var det ingen som husket. Men den som står der nå er sensasjonell.
Les mer
toppsak-bilde23
Alfa bobler av overskudd
Alfa-standen sprudlet av spesialutgaver i racing-design og et spennende konsept. Selvsagt står elektrifisering på agendaen også hos italienerne.
Les mer
layid-bilde24
Tesla som Shooting Brake
Det er ikke bare Mercedes har med seg en ny Shooting Brake til Genève. En hollender viser hvordan man gjør noe slikt ut av en Tesla S.
Les mer
layid-bilde25
Facelift for Jaguar XE
Jaguar foretar et midtlivs ansiktsløft på sin 3-serieutfordrer, XE. Dermed blir den mer på nivå med øvrige familiemedlemmer.
Les mer
layid-bilde26
Ginettas utrolige superbil
Lawrence Tomlinson har du sannsynligvis aldri hørt om. Ginetta har du kanskje hørt om. Sammen står det for en Genève-utstillingens råeste prestasjoner. En britisk superbil som ut-Ferrarier Ferrari.
Les mer
layid-bilde27
Subaru med nye hybrider
Les mer
toppsak-bilde28
Ny gren på Porsche-stammen
Dersom Toni Piëch ikke hadde ønsket at navnet hans skulle forbindes med et stort bilkonsern, hadde han vel byttet etternavn? Men på den annen side, han kunne vel ikke kalt den nye bilen sin for Porsche heller?
Les mer
layid-bilde29
BMW elektrifiserer over hele linjen
Les mer
layid-bilde30
Pininfarina får avlegger
Et nytt bilmerke har oppstått: Automobili Pininfarina, med base i München. Under skallet finner man 1900 hester fra kroatiske Rimac, og selve skallet er fra Pininfarina, Torino. Forvirret? Gjør ikkeno, dette virker vellykket.
Les mer
layid-bilde31
Fargerik fremtid hos Skoda
Jeg blir nesten i godt humør av de flotte konseptene Skoda varter opp med for tiden. Her får vi en forsmak på en bil som kommer et stykke inn i 2020.
Les mer
layid-bilde32
488 - i enda en versjon
Det som er veldig positivt, og det som lover godt for fremtiden, er at Ferraris 488 GTB-erstatning ikke heter noe med 488 i det hele tatt. For nå begynner det å bli mange nok fireåtteåtte.
Les mer
toppsak-bilde33
Elegant SUV fra Mazda
Når Mazda lanserer en ny SUV, som i størrelse ligger mellom deres eksisterende modeller, hadde det vel vært logisk at den skulle hete CX-4? Men den betegnelsen har de kanskje andre planer med?
Les mer
layid-bilde34
Mercedes viser ny Shooting Brake
Les mer
layid-bilde35
Nytt bybil-innslag
Les mer
layid-bilde36
Audi viser sin andre el-SUV
Om du noen gang tvilte på at elbiler hadde et eksistensgrunnlag, så er det på tide å endre oppfatning. Nå viser Audi nok en ny modell, og den skal på markedet allerede neste år.
Les mer
layid-bilde37
Oppdatering for GLC
Mercedes foretar en midtlivs oppdatering av sin populære middelklasse-SUV, fire år etter lanseringen.
Les mer
layid-bilde38
Morobil fra Volkswagen
Volkswagen viser seg fra sin mest lystige side i Genève. ID. Buggy er en oppfordring til hvem som helst om å bruke den nye plattform til hva som helst.
Les mer