img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
68 bilder i galleri
Ginettas utrolige superbil
Lawrence Tomlinson har du sannsynligvis aldri hørt om. Ginetta har du kanskje hørt om. Sammen står det for en Genève-utstillingens råeste prestasjoner. En britisk superbil som ut-Ferrarier Ferrari.

Ginetta er en av disse urgamle, erkebritiske institusjonene som har levd på og av siden 1957.  Biler litt som TVR, men i mye større grad under radarene.

Tomlinson er derimot yngre, ikke like mye under radaren de siste årene. Han har for eksempel vunnet klasseseire på Le Mans, og for fjorten år siden forsøkte han å kjøpe opp et skrantende TVR.

Uten suksess, men siden han åpenbart ville ha en skakkjørt bilprodusent med lange tradisjoner, fant han Ginetta.

Hvorfor?

– Fordi jeg kunne, sier han og lister opp litt av det de har gjort siden: Bygget ny fabrikk med kapasitet på 500 biler i året (nå er de oppe i rundt 300), bygget opp en av Englands mest populære merke-cuper, deltatt på Le Mans med en skikkelig LMP1 bil som konkurrerte mot Toyota i fjor, og de har bygget en helt ny LMP3-bilen sammen med Le Mans organisasjonen og deres GT4 bil er en suksess kloden rundt.

Det hele forholdsvis lavmælt, selvfølgelig, men mer enn nok til at den litt sportsligere delen av bilverdenen har satt seg opp i stolen og oppdaget at Noe Skjer.

Nå burde flere få øynene opp for denne spennende Leeds-basert operasjonen. 

I Genève har de plassert sin nyeste kreasjon. Akula heter den – jeg trodde det var et av dyrene fra Jungelboka, men det viser seg at det er russisk for hai.

Den starter med en motor i hjørnet av standen. Allerede der bør man slå opp øynene. Helt egenbygget, ekstremt kompakt og lett tørrsump, 90-graders V8 på cirka 6 liter.

Hele blokka er maskinert ut av et stor aluminium-stykke, ikke antydning av turbo, vitsen er rask gasspedalreaksjon, og hele innsugningsavdelingen er også laget lokalt. Ser ut som en samling juveler oppå blokka.

Forholdsvis moderat trimmet, rundt 600 hk, men Tomlinson forteller at han allerede tenker på en BB10-versjon. Denne heter nemlig BB6, der 6 står for 600 hester!

Ekstrem sentralmotor-konstruksjon, men koblet med en solid cab backwards design sitter motoren foran.

Den gang han vant klassen i Le Mans var det med en Panoz, en bil han fremdeles eier. Den bruker akkurat samme oppskrift, men Tomlinson nekter for at det er derfor han gjør det sånn her også. – Det er fordi det er det logiske, sier han.

Han viser til en glimrende aero, et marktrykk på 376 kg ved 100 km/t – verdier som ligger i McLaren P1-området, sier han (det hele utviklet i Formel 1 vindtunnelen til F1Williams), samtidig som han har kunnet bygge denne som det han kaller en praktisk gatebil, med bagasjerom på 675 liter og en inn- og utstigning som er meget mindre akrobatisk enn på en rekke midtmotor-superbiler den kan sammenliknes med. 

En vekt fordeling på 49/51 lar seg også høre.

Men hans sterkeste kort er vekten. 1150 kg. Ingen andre biler i denne klassen er i nærheten – 150 til 350 kg over, de aller fleste. I tillegg til det som er nødvendig for en gateregistrert bil, møter denne også alle sikkerhetskravene til et FIA GT3-nivå.

Legg til at Ginetta har sin egen seks trinns klikk-klakk kasse og sin helt egne opphengning den coil-over enhetene er festet i midten og påvirkes av lange pushrods. Utrolig hva de har fått plass til.

Med sine 464 cm er den er litt lenger enn en Porsche GT3, 20 cm lengre akselavstand har den også, og er 10 cm bredere. Og siden utstillingsbilen er i skinnende svart er det umulig å avgjøre hvordan den egentlig tar seg ut. Spesielt fotovennlig er den heller ikke der den står.

Men kanskje Tomlinson fortsatt ønsker seg litt under radaren. For denne bilen har også klart 100 % hemmelighold.

Vanligvis, i forkant av et så stort prosjekt der så mange underleverandører har vært inne i bildet, pleier det å sige ut et rykte eller tre i forkant.

Denne gangen var det ingen på utsiden som ante noe. Ikke en gang de 14 kundene som allerede har kjøpt bilen har hvisket et ord om det. (Tomlinson hadde på forhånd kontaktet noen mulige kunder i Ferrari-McLaren-sjiktet, men kunder han visste også var ute etter kjøreegenskaper, ikke bare flash).

Det betyr at han allerede har solgt mer enn halvparten av neste års produksjon. Han skal holde dette forholdsvis eksklusivt, med 20 biler i året. 340.000 pund er i seg selv nok til å holde det eksklusivt.

Men han lover at det skal komme mer.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
BMW forbereder nytt flaggskip
Det er fortsatt et par år til BMW setter iNext i produksjon, men forberedelsene er godt i gang for det nye, selvkjørende flaggskipet-
Les mer
layid-bilde1
Audis nye familieracer
25 år etter originalen lanserer Audi en ny versjon av RS6 - familiebilen for dem som egentlig ønsker en sportsbil.
Les mer
layid-bilde2
Taycan knuser rekkeviddeangsten
For mye Taycan i det siste? Ta med dette: Med den kan du kjøre fra Trondheim til sydspissen av Italia på 24 timer.
Les mer
layid-bilde3
Kamiq er Skodas nye og lille crossover
For de mange som ladbare biler ikke er et alternativ for, velger en god del av dem en SUV fra Skoda. Derfor kan Skoda Kamiq bli en viktig bil de nærmeste årene.
Les mer
layid-bilde4
N Line gir sprekere utseende
Hyundai bruker N-betegnelsen på sine sportslige modeller. Men nå blir også N Line en utstyrsbetegnelse.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde6
Her er T-Roc Cabriolet
Volkswagen viser de første offisielle bilder av T-Roc Cabriolet som skal premierevises i Frankfurt neste måned.
Les mer
layid-bilde7
Nye Cayenner med plugg
Porsche lanserer nå en ny generasjon ladbare hybrider i Cayenne-familien. Det kan bety salgsboost.
Les mer


layid-bilde8
Legendariske XJ13 i ny tapping
Les mer
toppsak-bilde9
Enda mer Stinger enn Stinger
Stol på engelskmennene. De er fremdeles lekne. Ikke noe er vel mer logisk og engelsk enn å bygge opp en banelysten utgave av Stinger?
Les mer
layid-bilde10
Nye Zoe - priset og klar
Les mer
layid-bilde11
Karma til Monterey
Les mer
layid-bilde12
En rimeligere e-tron
Les mer
layid-bilde13
911 Carrera i to karosserier
Porsche lanserer nå de nye innstegsmodellene i 911-serien. Noen direkte sinker blir de langt fra.
Les mer
layid-bilde14
Salgsklar Skoda med plugg
Denne uken åpner Skoda ordrebøkene for sin første ladbare hybrid. Superb iV blir attraktivt priset i kjent Skoda-stil.
Les mer
toppsak-bilde15
Audi med ny nisjemodell
Audi lanserer A1 Citycarver, en småtøff bil basert på A1 Sportback.
Les mer
layid-bilde16
Listers hårete føner
Les mer
layid-bilde17
Nytt navn hos Audi
Les mer
layid-bilde18
Monster fra Hennessey
Svart er tøft. Plan er tøft. 6x6 er ekstra tøft. Hennesseys Goliath har alt - ganger to!
Les mer
layid-bilde19
En Lotus som forvirrer
Selv om Lotus har vært innom mange blindveier og omveier i løpet av sine 70 år, er verdiene til merkevaren fremdeles smart, enkel og lett. Og et greit navn. Men ikke nå lenger.
Les mer
layid-bilde20
de Tomaso er tilbake - på et vis
En av de etterhånden altfor mange meningsløse såkalte superbilene dukket opp på Goodwood nylig. Med de Tomaso logoen på, selv om det er vanskelig å se forbindelsen mellom dagens bil og det muntre eventyret i Modena som ble startet i 1959 og som for lengst burde vært begravet.
Les mer
layid-bilde21
Ny Corvette med midtstilt motor
Chevrolet har introdusert åttende generasjon Corvette. For første gang får den midtstilt motor.
Les mer
layid-bilde22
Facelift for Mazda2
Mazda har i dag startet salget av en ny 2-er på hjemmemarkedet. En viktig nyhet er navnet.
Les mer
toppsak-bilde23
Skoda fornyer SUV-ene
Skoda foretar oppgraderinger av Karoq og Kodiaq foran modellåret 2020. Forskjellen oppdages lettest bakfra.
Les mer
layid-bilde24
Ny favoritt i oransje
Mazda er flinke til å markere jubileer. Nå er MX-5 30 år, og det markeres med en spesialutgave i frisk farge og begrenset opplag.
Les mer
layid-bilde25
Comeback (med en hake)
Etter nærmere et års opphold kommer nå Mercedes C-Klasse tilbake som ladbar hybrid. Men det spørs om den blir like pop som forgjengeren, nå må du nemlig innom andre pumper når tanken skal fylles.
Les mer
layid-bilde26
Kunderacere fra øst og vest
Audi og Toyota har presentert nye racerbiler med «Til salgs»-plakat i løpet av siste uke. De skal inn i hver sin kategori.
Les mer
layid-bilde27
Bentleys fremtidsvisjon
Les mer
toppsak-bilde28
Her er Minis nye elbil
Det har vært knyttet stor spenning til elbilen fra Mini. Nå er den endelig offentlig.
Les mer
layid-bilde29
Nok en BMW pick-up
Les mer
layid-bilde30
Porsche-debut på Goodwood
Porsche har i dag avduket sin nye 911 RSR på Goodwood Festival. Dette er en bil Dennis Olsen vil få mye glede av de neste årene.
Les mer
layid-bilde31
Den fine balansegangen
Når Audi nå lanserer sin nye S8 påstår de å ha funnet den rette formelen for dynamikk og komfort.
Les mer
layid-bilde32
Peugeot priser elbilen
De mange som står på venteliste for å sikre seg en Peugeot e-208 får i dag vite prisen på bilen.
Les mer
toppsak-bilde33
Opel oppgraderer Astra
Etter fire år på markedet får Opel Astra en midtlivsoppgradering med ny teknikk.
Les mer
layid-bilde34
Ny Captur får en fordel i Norge
Les mer
layid-bilde35
BMW lanserer ny X6
Les mer
layid-bilde36
Taycan på verdensturne
Det er fortsatt en stund til den offisielle debuten, men Porsche varmer opp med en liten runde på tre kontinenter.
Les mer
layid-bilde37
Volvo utvider VIP-programmet
Volvo har alltid vært gode på sikkerhet, men så sikre biler som disse har de aldri tidligere tilbudt.
Les mer
layid-bilde38
Oppgradering for Audi Q7
Fire år etter lanseringen får Audis store SUV en midtlivs-oppgradering slik at den kan holde koken noen år til.
Les mer