img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
68 bilder i galleri
Ginettas utrolige superbil
Lawrence Tomlinson har du sannsynligvis aldri hørt om. Ginetta har du kanskje hørt om. Sammen står det for en Genève-utstillingens råeste prestasjoner. En britisk superbil som ut-Ferrarier Ferrari.

Ginetta er en av disse urgamle, erkebritiske institusjonene som har levd på og av siden 1957.  Biler litt som TVR, men i mye større grad under radarene.

Tomlinson er derimot yngre, ikke like mye under radaren de siste årene. Han har for eksempel vunnet klasseseire på Le Mans, og for fjorten år siden forsøkte han å kjøpe opp et skrantende TVR.

Uten suksess, men siden han åpenbart ville ha en skakkjørt bilprodusent med lange tradisjoner, fant han Ginetta.

Hvorfor?

– Fordi jeg kunne, sier han og lister opp litt av det de har gjort siden: Bygget ny fabrikk med kapasitet på 500 biler i året (nå er de oppe i rundt 300), bygget opp en av Englands mest populære merke-cuper, deltatt på Le Mans med en skikkelig LMP1 bil som konkurrerte mot Toyota i fjor, og de har bygget en helt ny LMP3-bilen sammen med Le Mans organisasjonen og deres GT4 bil er en suksess kloden rundt.

Det hele forholdsvis lavmælt, selvfølgelig, men mer enn nok til at den litt sportsligere delen av bilverdenen har satt seg opp i stolen og oppdaget at Noe Skjer.

Nå burde flere få øynene opp for denne spennende Leeds-basert operasjonen. 

I Genève har de plassert sin nyeste kreasjon. Akula heter den – jeg trodde det var et av dyrene fra Jungelboka, men det viser seg at det er russisk for hai.

Den starter med en motor i hjørnet av standen. Allerede der bør man slå opp øynene. Helt egenbygget, ekstremt kompakt og lett tørrsump, 90-graders V8 på cirka 6 liter.

Hele blokka er maskinert ut av et stor aluminium-stykke, ikke antydning av turbo, vitsen er rask gasspedalreaksjon, og hele innsugningsavdelingen er også laget lokalt. Ser ut som en samling juveler oppå blokka.

Forholdsvis moderat trimmet, rundt 600 hk, men Tomlinson forteller at han allerede tenker på en BB10-versjon. Denne heter nemlig BB6, der 6 står for 600 hester!

Ekstrem sentralmotor-konstruksjon, men koblet med en solid cab backwards design sitter motoren foran.

Den gang han vant klassen i Le Mans var det med en Panoz, en bil han fremdeles eier. Den bruker akkurat samme oppskrift, men Tomlinson nekter for at det er derfor han gjør det sånn her også. – Det er fordi det er det logiske, sier han.

Han viser til en glimrende aero, et marktrykk på 376 kg ved 100 km/t – verdier som ligger i McLaren P1-området, sier han (det hele utviklet i Formel 1 vindtunnelen til F1Williams), samtidig som han har kunnet bygge denne som det han kaller en praktisk gatebil, med bagasjerom på 675 liter og en inn- og utstigning som er meget mindre akrobatisk enn på en rekke midtmotor-superbiler den kan sammenliknes med. 

En vekt fordeling på 49/51 lar seg også høre.

Men hans sterkeste kort er vekten. 1150 kg. Ingen andre biler i denne klassen er i nærheten – 150 til 350 kg over, de aller fleste. I tillegg til det som er nødvendig for en gateregistrert bil, møter denne også alle sikkerhetskravene til et FIA GT3-nivå.

Legg til at Ginetta har sin egen seks trinns klikk-klakk kasse og sin helt egne opphengning den coil-over enhetene er festet i midten og påvirkes av lange pushrods. Utrolig hva de har fått plass til.

Med sine 464 cm er den er litt lenger enn en Porsche GT3, 20 cm lengre akselavstand har den også, og er 10 cm bredere. Og siden utstillingsbilen er i skinnende svart er det umulig å avgjøre hvordan den egentlig tar seg ut. Spesielt fotovennlig er den heller ikke der den står.

Men kanskje Tomlinson fortsatt ønsker seg litt under radaren. For denne bilen har også klart 100 % hemmelighold.

Vanligvis, i forkant av et så stort prosjekt der så mange underleverandører har vært inne i bildet, pleier det å sige ut et rykte eller tre i forkant.

Denne gangen var det ingen på utsiden som ante noe. Ikke en gang de 14 kundene som allerede har kjøpt bilen har hvisket et ord om det. (Tomlinson hadde på forhånd kontaktet noen mulige kunder i Ferrari-McLaren-sjiktet, men kunder han visste også var ute etter kjøreegenskaper, ikke bare flash).

Det betyr at han allerede har solgt mer enn halvparten av neste års produksjon. Han skal holde dette forholdsvis eksklusivt, med 20 biler i året. 340.000 pund er i seg selv nok til å holde det eksklusivt.

Men han lover at det skal komme mer.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Kia med nok en Ceed
Kia har i dag sluppet en første skisse av et nytt medlem i Ceed-familien - en kompakt crossover.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde2
Putin mener alvor
Det skulle bare mange. President Vladimir Putin er den eneste av de mektige som ikke har «Sin Egen» representasjonsbil. Ikke bare har han fått sin nå, han tilbyr den også til resten av verden.
Les mer
layid-bilde3
Fisker utfordrer Tesla
Henrik Fisker har mye eksklusivt på CV-en. Nå vil ha fremstå som mer folkelig.
Les mer
layid-bilde4
Elektrisk flebruksbil
De omtaler den som konsept, men Concept EQV har mye til felles med Mercedes-Benz V-Klasse. Med unntak av drivlinjen.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Verdens dyreste Bugatti - og så da?
I Genève presenterte Bugatti det de omtalte som verdens dyreste bil. Det virket som den var skapt av en slags mindreverdighetsfølelse
Les mer
layid-bilde6
Alfa med noko attåt
Jeg har sett og møtt Mole siden de dukket opp første gang i 2015. Det har vært så mye derfra at det er lett å gå i spinn. I Genève nøyde de seg med noe Alfa 4C, og en spessial som de ikke riktig viste hva skulle bli.
Les mer
layid-bilde7
Her er Teslas fjerde
Tesla har i natt av duket sin fjerde modell, og det er liten tvil om at også den vil finne sin menighet i Norge.
Les mer


layid-bilde8
En overflod av Hispano Suiza
Les mer
toppsak-bilde9
Subarus sterke fremtidsvisjon
Den konseptbilen Subaru viste i Genève fikk masse oppmerksomhet fra amerikanske journalister. Den hadde fortjent mer i Europa, men det er jo i USA det største volumet ligger for dette merket.
Les mer
layid-bilde10
Med vekt på vakker
Les mer
layid-bilde11
Ny plattform og ny Sonata
Les mer
layid-bilde12
Tata inviterer til nytt segment
Les mer
layid-bilde13
Estland vant kampen om «søt»
Selvfølgelig ble den en publikumsmagnet i Genève. Nobe fra Estland. 60-talls søt og elektrisk. Swingskjørt og vegan - kan ikke slå feil.
Les mer
layid-bilde14
Toppløst i 317 km/t
Det er ikke mange som kjører fra en Mercedes-AMG GT R. Ytelsene blekner ikke selv om den nå kommer som roadster, i meget begrenset opplag.
Les mer
toppsak-bilde15
Smart skinner som påskesola
Utrolig hva et muntert tørkle på hodet kan gjøre. Skinnende gult for eksempel. Det får folk til å smile. Slik Smart klarte i Genève.
Les mer
layid-bilde16
Splitter ny Korando
Les mer
layid-bilde17
Fremdeles plass for gærninger
Les mer
layid-bilde18
Comeback for Camry
Den romslige Toyota-sedanen har vært fraværende i det norske markedet en årrekke. Men i mai er den tilbake, for første gang i hybrid-utgave.
Les mer
layid-bilde19
På sporet av den nye Qashqai
Den ser kanskje litt for vill ut til å kunne bli din neste bil, men det er faktisk store deler av neste Qashqai vi møter i Nissans Genève-konsept.
Les mer
layid-bilde20
Morgan med turbo og sentrallås!
Morgan har introdusert en ny modell med 2019-detaljer om bord. Dessuten har de fått friske penger. Men det meste er som før.
Les mer
layid-bilde21
Kjapp kineser - med hjelp fra Sverige
Lynk & Co har meldt seg på årets WTCR-mesterskap. Til å komme seg på banen har de fått hjelp fra Sverige.
Les mer
layid-bilde22
Mer enn forventet hos Fiat
Hvor lenge det er siden Fiat viste en konseptbil i Genève var det ingen som husket. Men den som står der nå er sensasjonell.
Les mer
toppsak-bilde23
Alfa bobler av overskudd
Alfa-standen sprudlet av spesialutgaver i racing-design og et spennende konsept. Selvsagt står elektrifisering på agendaen også hos italienerne.
Les mer
layid-bilde24
Tesla som Shooting Brake
Det er ikke bare Mercedes har med seg en ny Shooting Brake til Genève. En hollender viser hvordan man gjør noe slikt ut av en Tesla S.
Les mer
layid-bilde25
Facelift for Jaguar XE
Jaguar foretar et midtlivs ansiktsløft på sin 3-serieutfordrer, XE. Dermed blir den mer på nivå med øvrige familiemedlemmer.
Les mer
layid-bilde26
Ginettas utrolige superbil
Lawrence Tomlinson har du sannsynligvis aldri hørt om. Ginetta har du kanskje hørt om. Sammen står det for en Genève-utstillingens råeste prestasjoner. En britisk superbil som ut-Ferrarier Ferrari.
Les mer
layid-bilde27
Subaru med nye hybrider
Les mer
toppsak-bilde28
Ny gren på Porsche-stammen
Dersom Toni Piëch ikke hadde ønsket at navnet hans skulle forbindes med et stort bilkonsern, hadde han vel byttet etternavn? Men på den annen side, han kunne vel ikke kalt den nye bilen sin for Porsche heller?
Les mer
layid-bilde29
BMW elektrifiserer over hele linjen
Les mer
layid-bilde30
Pininfarina får avlegger
Et nytt bilmerke har oppstått: Automobili Pininfarina, med base i München. Under skallet finner man 1900 hester fra kroatiske Rimac, og selve skallet er fra Pininfarina, Torino. Forvirret? Gjør ikkeno, dette virker vellykket.
Les mer
layid-bilde31
Fargerik fremtid hos Skoda
Jeg blir nesten i godt humør av de flotte konseptene Skoda varter opp med for tiden. Her får vi en forsmak på en bil som kommer et stykke inn i 2020.
Les mer
layid-bilde32
488 - i enda en versjon
Det som er veldig positivt, og det som lover godt for fremtiden, er at Ferraris 488 GTB-erstatning ikke heter noe med 488 i det hele tatt. For nå begynner det å bli mange nok fireåtteåtte.
Les mer
toppsak-bilde33
Elegant SUV fra Mazda
Når Mazda lanserer en ny SUV, som i størrelse ligger mellom deres eksisterende modeller, hadde det vel vært logisk at den skulle hete CX-4? Men den betegnelsen har de kanskje andre planer med?
Les mer
layid-bilde34
Mercedes viser ny Shooting Brake
Les mer
layid-bilde35
Nytt bybil-innslag
Les mer
layid-bilde36
Audi viser sin andre el-SUV
Om du noen gang tvilte på at elbiler hadde et eksistensgrunnlag, så er det på tide å endre oppfatning. Nå viser Audi nok en ny modell, og den skal på markedet allerede neste år.
Les mer
layid-bilde37
Oppdatering for GLC
Mercedes foretar en midtlivs oppdatering av sin populære middelklasse-SUV, fire år etter lanseringen.
Les mer
layid-bilde38
Morobil fra Volkswagen
Volkswagen viser seg fra sin mest lystige side i Genève. ID. Buggy er en oppfordring til hvem som helst om å bruke den nye plattform til hva som helst.
Les mer