img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
60 bilder i galleri
BMW elektrifiserer over hele linjen
BMW benytter Genève-utstillingen til å presentere sitt store utvalg av plug-in hybrider. Her er noe for enhver smak.

BMW var tidlig ute med ladbare hybrider på flere av sine modeller. Ifølge importøren ruller det allerede over 11.000 ladbare BMW-er på norske skilter. Nå øker de både utvalg og elektrisk rekkevidde.

– I 2018 var hver tredje bil vi leverte en ladbar hybrid. I 2019 fortsetter BMW med å elektrifisere modellporteføljen med både nye modeller og vesentlige oppgraderinger av eksisterende modeller. De nye modellene kommer med lengre elektrisk rekkevidde og stadig mer raffinerte egenskaper, og vil dermed treffe svært godt i det norske markedet, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Vi har allerede omtalt flere av nykommerne, som X5 45e xDrive, 745Le xDrive og 330e sedan. Men i Genève står ytterligere tre modeller – X3 30e xDrive, 530e xDrive og 225xe utstilt.

SUV-suksess
Den ladbare SUV-en X5 må utvilsomt regnes som en suksess. Over 3200 slike er ifølge importøren solgt de siste årene.

Da den nye generasjonen X5 kom på markedet i fjor høst, ble det tidlig kjent at den også skulle tilbys som ladbar hybrid. Nå vises BMW X5 45e xDrive frem for publikum for første gang.

Under panseret sitter en TwinTurbo-rekkesekser på 3 liter som yter 286 hk, med et dreiemoment på 450 Nm. Den elektriske motoren leverer alene 112 hk med 265 Nm dreiemoment.

Samlet effekt fra de to motorene er 394 hk, med maks dreiemoment på 600 Nm. Batteriet har en kapasitet på 18,4 kWh og den elektriske rekkevidden er opp til 80 km.

Vær oppmerksom på at BMW ikke oppgir rekkevidde etter den nye WLTP målemetoden, men etter NEDCcorr/NEDC2.0-norm. I praksis betyr det at tallene blir lavere etter WLTP-standarden

Den elektriske motoren besørger en toppfart på 140 km/t, mens toppfarten økes til 235 km/t ved full effekt på begge motorene. Akselerasjonen fra 0-100 km/t gjøres unna på 5,6 sekunder.

Selv når den elektriske motoren alene sørger for fremdriften, er firehjulsdriften i funksjon.

Bilen lanseres etter sommeren, men norske forhandlere er blant de første i verden som allerede har åpnet for salg av en egen lanseringsmodell med et svært utvidet utstyrsnivå.

Nytt tilskudd i X3-familien
For første gang kommer også BMW X3 nå som ladbar hybrid. Den elektriske motoren jobber sammen med en firesylindret bensinmotor som gir en samlet effekt på 252 hk, og som kan «boostes» midlertidig med ytterligere 30 kW/41 hk fra den elektriske motoren.

Firehjulsdriften er aktiv selv når bilen kjøres alene på den elektriske motoren, og den elektriske rekkevidden er på opptil 50 km etter den tidligere nevnte NEDCcorr-standarden.

Modellen lanseres mot slutten av 2019, og flere detaljer gjøres derfor kjent senere.

Ladbar luksus
BMW 7-serie ble lansert som ladbar hybrid i 2016. Den gangen med en firesylindret bensinmotor i samspill med en elektrisk motor.

Samtidig med oppgraderingene av alle de øvrige 7-serie-modellene i 2019, får også de ladbare hybridene 745e og 745Le xDrive vesentlige oppgraderinger.

Under panseret på disse modellene finner man nå en rekkesekser bensinmotor med 286 hk. Koblet sammen med elmotoren, som yter 83 kW/113 hk, gir det en samlet effekt på 394 hk og et dreiemoment på 600 Nm.

Det nye batteriet på 12kWh er 30 prosent større enn tidligere, noe som øker den elektriske rekkevidden betraktelig.

For BMW 745e er den elektriske rekkevidden opptil 58 km. For den lange, firehjulsdrevne versjonen, BMW 745Le xDrive, oppgis maksimal elektrisk rekkevidde til 54 km. Toppfart på ren elektrisk kraft er 140 km/t.

Norske BMW-forhandlere åpnet for bestilling i januar og de første nye ladbare BMW 7-serie-hybridene kommer til landet til våren.

Ladbar femmer med to- og firehjulsdrift
Siste generasjon 5-serie ble lansert i 2017 og plug-in hybriden 530e ble raskt en svært populær modell i Norge. Nå oppgraderes modellen med både større batteri og firehjulsdrift.

Takket være ny batteripakke med høyere energitetthet er det mulig å øke batterikapasiteten uten å endre den fysiske størrelsen på batteriet.

Med den økte kapasiteten øker også den elektriske rekkevidden med mer enn 30 %. BMW 530e kan nå kjøre opp til 64 km på den elektriske motoren alene. For den nye versjon med firehjulsdrift, BMW 530e xDrive, er den elektriske rekkevidden oppgitt til 57 km.

Norske forhandlere vil åpne for bestilling i løpet av våren og begge versjonene lanseres til sommeren.

Ny 3-serie plug-in
Den helt nye generasjonen av 3-serie sedan lanseres i Norge i disse dager. Til sommeren kommer den ladbare hybriden BMW 330e – med siste generasjon BMW eDrive-teknologi og en elektrisk rekkevidde på opptil 60 km.

Det betyr en økning på rundt 30 prosent rekkevidde sammenlignet med forrige generasjon.

Den elektriske motoren jobber sammen med en firesylindret bensinmotor på 252 hk. BMW 330e sedan tar deg til 100 km/t på rundt seks sekunder og har en totaleffekt på 292 hk når det nye XtraBoost-moduset aktiveres.

Helt nye BMW 330e lanseres til sommeren, men allerede nå kan norske kunder bestille bilen som en egen «First Edition» til en fordelaktig pris.

Økt rekkevidde for 2-serien
I 2016 rullet de første eksemplarene av BMW 225xe Active Tourer ut på norske veier. Som en av de første plug-in hybridene med firehjulsdrift ble den raskt en populær modell her til lands. Over 5.600 eksemplarer er ifølge importøren så langt levert i Norge.

Nå oppgraderes snart den populære modellen. Batteriet på 7,7 kWh erstattes av et batteri på 9,7 kWh, noe som øker den elektriske rekkevidden med mer enn 25 % til 47 km.

Nye BMW 225xe lanseres til sommeren. Norske BMW-forhandlere vil åpne for bestilling i løpet av våren.

Mer elektrisk i vente
Innen utgangen av 2020 skal 10 nye eller oppgraderte elektrifiserte modeller med fjerde generasjon batteri-teknologi være lansert.

Og i 2025 har BMW Group utvidet den ladbare porteføljen til minst 25 elektrifiserte modeller på markedet, hvorav minst 12 av dem er helelektriske.

Følgende nye helelektriske modeller er foreløpig kjent fra BMW:

BMW iX3:
Den helelektriske utgaven av BMW X3 lanseres i 2020. Det betyr også at BMW X3 blir den første BMW-modellen som kan leveres enten med bensin- eller dieselmotor, som ladbar hybrid eller som helelektrisk.

BMW iX3 blir den første modellen med femte generasjon batteri-teknologi, med en elektrisk rekkevidde på over 400 km (WLTP) og en ladekapasitet på 150 kW. BMW iX3 blir produsert i Kina.

BMW i4:
BMW i4 lanseres i 2021 og er en firedørs Gran Coupé. Med en elektrisk rekkevidde på over 600 km, (WLTP) toppfart på over 200 km/t og akselerasjon fra 0-100 km/t på 4,0 sekunder, blir dette en modell for elektrisk langkjøring. BMW i4 blir produsert i München, Tyskland.

BMW iNEXT:
BMW iNEXT lanseres i 2021. Den store SUV-en får en elektrisk rekkevidde på over 600 km (WLTP) og egner seg dermed også for elektrisk langkjøring.

Modellen vil kunne tilby autonom kjøring (nivå 3) på motorveier og får minimum 150 kW ladekapasitet. BMW iNEXT blir produsert i Dingolfing, Tyskland.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Kia med nok en Ceed
Kia har i dag sluppet en første skisse av et nytt medlem i Ceed-familien - en kompakt crossover.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde2
Putin mener alvor
Det skulle bare mange. President Vladimir Putin er den eneste av de mektige som ikke har «Sin Egen» representasjonsbil. Ikke bare har han fått sin nå, han tilbyr den også til resten av verden.
Les mer
layid-bilde3
Fisker utfordrer Tesla
Henrik Fisker har mye eksklusivt på CV-en. Nå vil ha fremstå som mer folkelig.
Les mer
layid-bilde4
Elektrisk flebruksbil
De omtaler den som konsept, men Concept EQV har mye til felles med Mercedes-Benz V-Klasse. Med unntak av drivlinjen.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Verdens dyreste Bugatti - og så da?
I Genève presenterte Bugatti det de omtalte som verdens dyreste bil. Det virket som den var skapt av en slags mindreverdighetsfølelse
Les mer
layid-bilde6
Alfa med noko attåt
Jeg har sett og møtt Mole siden de dukket opp første gang i 2015. Det har vært så mye derfra at det er lett å gå i spinn. I Genève nøyde de seg med noe Alfa 4C, og en spessial som de ikke riktig viste hva skulle bli.
Les mer
layid-bilde7
Her er Teslas fjerde
Tesla har i natt av duket sin fjerde modell, og det er liten tvil om at også den vil finne sin menighet i Norge.
Les mer


layid-bilde8
En overflod av Hispano Suiza
Les mer
toppsak-bilde9
Subarus sterke fremtidsvisjon
Den konseptbilen Subaru viste i Genève fikk masse oppmerksomhet fra amerikanske journalister. Den hadde fortjent mer i Europa, men det er jo i USA det største volumet ligger for dette merket.
Les mer
layid-bilde10
Med vekt på vakker
Les mer
layid-bilde11
Ny plattform og ny Sonata
Les mer
layid-bilde12
Tata inviterer til nytt segment
Les mer
layid-bilde13
Estland vant kampen om «søt»
Selvfølgelig ble den en publikumsmagnet i Genève. Nobe fra Estland. 60-talls søt og elektrisk. Swingskjørt og vegan - kan ikke slå feil.
Les mer
layid-bilde14
Toppløst i 317 km/t
Det er ikke mange som kjører fra en Mercedes-AMG GT R. Ytelsene blekner ikke selv om den nå kommer som roadster, i meget begrenset opplag.
Les mer
toppsak-bilde15
Smart skinner som påskesola
Utrolig hva et muntert tørkle på hodet kan gjøre. Skinnende gult for eksempel. Det får folk til å smile. Slik Smart klarte i Genève.
Les mer
layid-bilde16
Splitter ny Korando
Les mer
layid-bilde17
Fremdeles plass for gærninger
Les mer
layid-bilde18
Comeback for Camry
Den romslige Toyota-sedanen har vært fraværende i det norske markedet en årrekke. Men i mai er den tilbake, for første gang i hybrid-utgave.
Les mer
layid-bilde19
På sporet av den nye Qashqai
Den ser kanskje litt for vill ut til å kunne bli din neste bil, men det er faktisk store deler av neste Qashqai vi møter i Nissans Genève-konsept.
Les mer
layid-bilde20
Morgan med turbo og sentrallås!
Morgan har introdusert en ny modell med 2019-detaljer om bord. Dessuten har de fått friske penger. Men det meste er som før.
Les mer
layid-bilde21
Kjapp kineser - med hjelp fra Sverige
Lynk & Co har meldt seg på årets WTCR-mesterskap. Til å komme seg på banen har de fått hjelp fra Sverige.
Les mer
layid-bilde22
Mer enn forventet hos Fiat
Hvor lenge det er siden Fiat viste en konseptbil i Genève var det ingen som husket. Men den som står der nå er sensasjonell.
Les mer
toppsak-bilde23
Alfa bobler av overskudd
Alfa-standen sprudlet av spesialutgaver i racing-design og et spennende konsept. Selvsagt står elektrifisering på agendaen også hos italienerne.
Les mer
layid-bilde24
Tesla som Shooting Brake
Det er ikke bare Mercedes har med seg en ny Shooting Brake til Genève. En hollender viser hvordan man gjør noe slikt ut av en Tesla S.
Les mer
layid-bilde25
Facelift for Jaguar XE
Jaguar foretar et midtlivs ansiktsløft på sin 3-serieutfordrer, XE. Dermed blir den mer på nivå med øvrige familiemedlemmer.
Les mer
layid-bilde26
Ginettas utrolige superbil
Lawrence Tomlinson har du sannsynligvis aldri hørt om. Ginetta har du kanskje hørt om. Sammen står det for en Genève-utstillingens råeste prestasjoner. En britisk superbil som ut-Ferrarier Ferrari.
Les mer
layid-bilde27
Subaru med nye hybrider
Les mer
toppsak-bilde28
Ny gren på Porsche-stammen
Dersom Toni Piëch ikke hadde ønsket at navnet hans skulle forbindes med et stort bilkonsern, hadde han vel byttet etternavn? Men på den annen side, han kunne vel ikke kalt den nye bilen sin for Porsche heller?
Les mer
layid-bilde29
BMW elektrifiserer over hele linjen
Les mer
layid-bilde30
Pininfarina får avlegger
Et nytt bilmerke har oppstått: Automobili Pininfarina, med base i München. Under skallet finner man 1900 hester fra kroatiske Rimac, og selve skallet er fra Pininfarina, Torino. Forvirret? Gjør ikkeno, dette virker vellykket.
Les mer
layid-bilde31
Fargerik fremtid hos Skoda
Jeg blir nesten i godt humør av de flotte konseptene Skoda varter opp med for tiden. Her får vi en forsmak på en bil som kommer et stykke inn i 2020.
Les mer
layid-bilde32
488 - i enda en versjon
Det som er veldig positivt, og det som lover godt for fremtiden, er at Ferraris 488 GTB-erstatning ikke heter noe med 488 i det hele tatt. For nå begynner det å bli mange nok fireåtteåtte.
Les mer
toppsak-bilde33
Elegant SUV fra Mazda
Når Mazda lanserer en ny SUV, som i størrelse ligger mellom deres eksisterende modeller, hadde det vel vært logisk at den skulle hete CX-4? Men den betegnelsen har de kanskje andre planer med?
Les mer
layid-bilde34
Mercedes viser ny Shooting Brake
Les mer
layid-bilde35
Nytt bybil-innslag
Les mer
layid-bilde36
Audi viser sin andre el-SUV
Om du noen gang tvilte på at elbiler hadde et eksistensgrunnlag, så er det på tide å endre oppfatning. Nå viser Audi nok en ny modell, og den skal på markedet allerede neste år.
Les mer
layid-bilde37
Oppdatering for GLC
Mercedes foretar en midtlivs oppdatering av sin populære middelklasse-SUV, fire år etter lanseringen.
Les mer
layid-bilde38
Morobil fra Volkswagen
Volkswagen viser seg fra sin mest lystige side i Genève. ID. Buggy er en oppfordring til hvem som helst om å bruke den nye plattform til hva som helst.
Les mer