img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
71 bilder i galleri
Pininfarina får avlegger
Et nytt bilmerke har oppstått: Automobili Pininfarina, med base i München. Under skallet finner man 1900 hester fra kroatiske Rimac, og selve skallet er fra Pininfarina, Torino. Forvirret? Gjør ikkeno, dette virker vellykket.

Rimac har du hørt om på disse sidene fra første gang de beskjedent viste seg fem i Genève for – det er vel ikke ti år siden en gang

Etter det har selskapets unike kunnskap om strøm som fyker ut av batterier og inn i elmotorer, raskere enn noen annen strøm, blant annet funnet plass i Aston Martins hyperbiler, de har hjulpet Königsegg, de har vært innom Jaguar og Seat, de har bygget egne biler, de har fått en stor investor i Porsche, og nå har de altså Pininfarina Automobili som kunde for 150 pakker de neste årene.

Og disse pakkene skal altså danne grunnlaget for Battista, en bil vi blir fortalt skal gjøre hundre på 1,9 og ellers være ganske kvikk.

Det som er nesten enda mer interessant er at den er ganske pen.

Da Pininfarinas sjefdesigner Carlo Bonzanigo fikk beskjed om å tegne en elektrisk superbil som også skulle gi inntrykk av ekstrem luksus, høyt teknologisk innhold og økologisk tenking, tok det ikke lang tid før han fant ut at noen ny Ferrari skulle ikke dette bli.

Vekk med skarpe kanter, rette linjer, sekskanter og spisse vinkler.

Nytt formspråk
– Her måtte det bli et formspråk som var helt nytt. Så vi har jobbet hardt for å få til volumer og overflater som uttrykker en slags myk kraft. Vi flytter oss vekk fra bensin og over mot en dynamisk og «fluid dynamic» verden. Vi ville for eksempel absolutt vekk fra triksene med reflekser og dramatisk høylys, som vi har brukt på V12’erne i mange år.

– Selvfølgelig måtte bilens essens være svært lav, og i sterk grad cab-forward – og allerede på den første skissene hadde vi noe helt annet enn de snøftende og brølende superbilene Italia (og vi) har vært kjent for, forklarer Bonzanigo.

Han holdt på lenge, snakket om det minimalistiske eksteriøret, forbausende små luftinntak, lite forstyrrende aero-hjelpemidler (Pininfarina kan et og annet om praktisk bruk av vindtunneler) og han la også vekt på interiøret – at her var vi stort sett nede på konvensjonell betjening, selv om berøringsskjermen var på plass.

Men det man ikke trenger i 200 km/t er å bla seg gjennom flere undermenyer før man kommer dit man vil.

Det fortelles nå at bilen, ferdig som den er, skal bygges i Pininfarinas fabrikk i Cambiano rett utenfor Torino. 150 slike skal altså fremstilles, og det hele starter tidlig neste år. Selvfølgelig under tett oppsyn av begge Pininfarinaenes eier, indiske Mahindra & Mahindra.

Godt øyemål
Jeg brukte litt tid på denne bilen og kom til å tenke på en historie nylig avdøde Tom Tjaarda, amerikaner og en av de store designerne med nesten hele livet sitt i Torino, fortalte om sjefen sin, Battista Pinifarina.

Han raste gjennom studiet en dag og så en nesten ferdig fullskala leirmodell som alle syntes var veldig bra. «Her må dere senke sidelinjen med tre millimeter», befalte han før han føyk videre. De blåste av det hele, tre millimeter, vi snakker toss alt om en bil på mye over fore meter.

To uker senere kom han innom igjen, så på den samme modellen som de ikke hadde gjort noe med. «Hvor mye sa jeg dere skulle senke sidelinjen med?» spurte han, ganske arg. «Tre millimeter» svarte en forsiktig Tom.

«Beklager», sa maestroen, «jeg tok feil. Dere må ta den ned med enda tre millimeter til».

Selv en fyr med så godt øye tror jeg ville syns at denne nye bilen skal få lov til å bære Pininfarina-navnet med stolthet.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde1
Så lang rekkevidde får elektrisk Opel Corsa
Opel har sluppet mer informasjon og bilder av den elektriske Corsa-modellen.
Les mer
layid-bilde2
58 km elektrisk DS-7 Crossback-rekkevide
Det er nå klart at når ladbare DS 7 Crossback E-Tense ankommer utpå høsten, vil den oppgitte elektriske rekkevidden være 58 km etter WLTP-normen.
Les mer
layid-bilde3
Oppgraderer Discovery
Ny grill, nye støtfangere og LED-lykter foran og bak er den synlige endringen på Land Rover Discovery Sport, men Snart blir Land Rover Discovery Sport også ladbar.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan alle reservere Hondas lille elbil
Tirsdag morgen åpnet Honda for at alle som ville kunne reservere den lille elbilen e.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Bildrømmer fra Uganda
Hvorfor skal ikke Afrika, nummer to i verden både i areal og folketall, ha sin egen, selvstendige bilindustri? I Uganda er de nå i ferd med å realisere en slik tanke.
Les mer
layid-bilde6
Her er Fords nye råtass
Ford viste i dag frem de første bildene av den helt nye råtassen Ford Focus ST som stasjonsvogn.
Les mer
layid-bilde7
Audi strammer opp A4
Audi A4 får en facelift etter fire år på markedet. I den forbindelse lanseres en supersprek dieselvariant.
Les mer


layid-bilde8
MINIs sprekeste får mer krutt under panseret
Les mer
toppsak-bilde9
Opel Grandland X Hybrid4: Ladbar 300-hester med 4x4
Opel fortsetter sin strategi mot elektrifisering av alle modeller når de mot slutten av året lanserer Grandland X Hybrid4.
Les mer
layid-bilde10
Den siste av arten?
Les mer
layid-bilde11
Nå kan du bestille Volkswagen ID.
Les mer
layid-bilde12
Snart oppgraderes Kona
Les mer
layid-bilde13
Den måtte jo bare realiseres
Nå avslører Porsche en dårlig skjult hemmelighet - deres nydelige Speedster settes i produksjon.
Les mer
layid-bilde14
Mercedes EQC: Prisen er klar
Fra i dag og noen uker fremover skal journalister fra hele Europa kjøre Mercedes EQC i området rundt hovedstaden. Nå er norsk pris klar.
Les mer
toppsak-bilde15
Elbil med Morgan-gener
For en gangs skyld, når vi presenterer en ny elbildrøm fra et start-up-selskap, er den verken kinesisk eller overdrevent Super. Men engelsk og ganske kjapp allikevel.
Les mer
layid-bilde16
Sniktitt på ny 8-er
Les mer
layid-bilde17
Ladbar DS får norsk pris
Les mer
layid-bilde18
Hyundai oppgraderer Ioniq
Hyundai har i dag sendt ut de første bildene av en oppgradert Ioniq. De viktigste endringene er økt rekkevidde og nytt sikkerhetsutstyr.
Les mer
layid-bilde19
Mercedes EQC i nærmiljøet
Her er Mercedes EQC knipset på Fornebu. Neste uke kan du se flere av dem i Oslo-området.
Les mer
layid-bilde20
Prisløft for ny Soul
Prisene økes betydelig når nye e-Soul tar overfor for første generasjon Soul EV. På kjøpet får du mer rekkevidde og nytt utstyr.
Les mer
layid-bilde21
Lotus i sitt andre hjemland
Det var på tide at Lotus fikk en skikkelig lansering i Kina etter at Geely overtok henne fra Proton for ett år og elleve måneder siden. I Shanghai bød hun faktisk på en av de virkelige store meldingene.
Les mer
layid-bilde22
Mystisk kineser i New York
De som følger med hadde nok ventet denne bilen på Shanghai-utstillingen. I stedet dukket den opp i New York. Her er bakgrunnen mer utydelig enn det som er vanlig med kinesiske superbiler man aldri har hørt om før.
Les mer
toppsak-bilde23
Ny Passat GTE på snarvisitt i Norge
Torsdag var den nye ladbare versjonen av Volkswagen Passat på snarvisitt til Norge.
Les mer
layid-bilde24
Kinesisk hydrogenbil
En av de uventede og ukjente bilene som står i Shanghai heter Grove, er en ren hydrogenbil og er designet av Pininfarina.
Les mer
layid-bilde25
Pininfarina i Kina
Pininfarina stiller med flere biler i Shanghai. To av dem på et merke som heter Karma, etterfølger etter et danskspråklig forsøk.
Les mer
layid-bilde26
BYDs overflødighetshorn
BYD stiller på Shanghai-utstillingen med konseptbil og ny e-Serie. Og for ikke å dominere for mye hadde de noen presentasjoner for et par uke siden også. Et annet sted. Til sammen 23 nye biler i Shanghai, sier de.
Les mer
layid-bilde27
Stor spennvidde fra W
Les mer
toppsak-bilde28
Nytt og smått fra Hyundai
Det er hyggelig å kunne fortelle at ikke alt som debuterer i New York disse dagene er tre tonns slagskip med plass til en halv armé. Noen er litt mer forsiktige, som den nye Hyundai Venue.
Les mer
layid-bilde29
Kias vidunder-bil
Les mer
layid-bilde30
Mercedes lanserer ny GLS
Like før den er på markedet får BMW X7 en ny konkurrent å bryne seg på når Mercedes nå lanserer en ny generasjon av sin store SUV.
Les mer
layid-bilde31
Ny Subaru Outback
Subaru lanserer det de betegner som sjette generasjon Outback på bilutstillingen i New York. De lover den sikreste og mest komfortable Outback noensinne.
Les mer
layid-bilde32
Genesis gjør elbilen kompakt
Genesis er jo egentlig kjent som et luksusmerke som veldig ofte benytter målebåndet til Mercedes. Men til bilutstillingen i New York kommer de med en elbil som er virkelig kompakt.
Les mer
toppsak-bilde33
Nye motorer i Audi S5
Audi fortsetter elektrifiseringen og lanserer nye drivlinjer i S5 Coupé og Sportback.
Les mer
layid-bilde34
Aston Martins elektriske Rapide
Les mer
layid-bilde35
Ny brobygger fra Mercedes
Les mer
layid-bilde36
En smak av fremtid
Audi viser et konsept i Shanghai som har lite med dagens virkelighet å gjøre.
Les mer
layid-bilde37
Volkswagen viser sin nyeste ID.
På Shanghai-utstillingen som åpner om noen dager skal Volkswagen viser nok et eksempel på hva de kan bygge på sin elektriske plattform.
Les mer
layid-bilde38
Nye drivlinjer i Audis langturbiler
Når Audi nå lanserer nye utgaver av S6 og S7, har disse for første gang dieselmotor under panseret. Og de har realisert en teknologi vi fikk en smakebit av for flere år siden.
Les mer