img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
71 bilder i galleri
Pininfarina får avlegger
Et nytt bilmerke har oppstått: Automobili Pininfarina, med base i München. Under skallet finner man 1900 hester fra kroatiske Rimac, og selve skallet er fra Pininfarina, Torino. Forvirret? Gjør ikkeno, dette virker vellykket.

Rimac har du hørt om på disse sidene fra første gang de beskjedent viste seg fem i Genève for – det er vel ikke ti år siden en gang

Etter det har selskapets unike kunnskap om strøm som fyker ut av batterier og inn i elmotorer, raskere enn noen annen strøm, blant annet funnet plass i Aston Martins hyperbiler, de har hjulpet Königsegg, de har vært innom Jaguar og Seat, de har bygget egne biler, de har fått en stor investor i Porsche, og nå har de altså Pininfarina Automobili som kunde for 150 pakker de neste årene.

Og disse pakkene skal altså danne grunnlaget for Battista, en bil vi blir fortalt skal gjøre hundre på 1,9 og ellers være ganske kvikk.

Det som er nesten enda mer interessant er at den er ganske pen.

Da Pininfarinas sjefdesigner Carlo Bonzanigo fikk beskjed om å tegne en elektrisk superbil som også skulle gi inntrykk av ekstrem luksus, høyt teknologisk innhold og økologisk tenking, tok det ikke lang tid før han fant ut at noen ny Ferrari skulle ikke dette bli.

Vekk med skarpe kanter, rette linjer, sekskanter og spisse vinkler.

Nytt formspråk
– Her måtte det bli et formspråk som var helt nytt. Så vi har jobbet hardt for å få til volumer og overflater som uttrykker en slags myk kraft. Vi flytter oss vekk fra bensin og over mot en dynamisk og «fluid dynamic» verden. Vi ville for eksempel absolutt vekk fra triksene med reflekser og dramatisk høylys, som vi har brukt på V12’erne i mange år.

– Selvfølgelig måtte bilens essens være svært lav, og i sterk grad cab-forward – og allerede på den første skissene hadde vi noe helt annet enn de snøftende og brølende superbilene Italia (og vi) har vært kjent for, forklarer Bonzanigo.

Han holdt på lenge, snakket om det minimalistiske eksteriøret, forbausende små luftinntak, lite forstyrrende aero-hjelpemidler (Pininfarina kan et og annet om praktisk bruk av vindtunneler) og han la også vekt på interiøret – at her var vi stort sett nede på konvensjonell betjening, selv om berøringsskjermen var på plass.

Men det man ikke trenger i 200 km/t er å bla seg gjennom flere undermenyer før man kommer dit man vil.

Det fortelles nå at bilen, ferdig som den er, skal bygges i Pininfarinas fabrikk i Cambiano rett utenfor Torino. 150 slike skal altså fremstilles, og det hele starter tidlig neste år. Selvfølgelig under tett oppsyn av begge Pininfarinaenes eier, indiske Mahindra & Mahindra.

Godt øyemål
Jeg brukte litt tid på denne bilen og kom til å tenke på en historie nylig avdøde Tom Tjaarda, amerikaner og en av de store designerne med nesten hele livet sitt i Torino, fortalte om sjefen sin, Battista Pinifarina.

Han raste gjennom studiet en dag og så en nesten ferdig fullskala leirmodell som alle syntes var veldig bra. «Her må dere senke sidelinjen med tre millimeter», befalte han før han føyk videre. De blåste av det hele, tre millimeter, vi snakker toss alt om en bil på mye over fore meter.

To uker senere kom han innom igjen, så på den samme modellen som de ikke hadde gjort noe med. «Hvor mye sa jeg dere skulle senke sidelinjen med?» spurte han, ganske arg. «Tre millimeter» svarte en forsiktig Tom.

«Beklager», sa maestroen, «jeg tok feil. Dere må ta den ned med enda tre millimeter til».

Selv en fyr med så godt øye tror jeg ville syns at denne nye bilen skal få lov til å bære Pininfarina-navnet med stolthet.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
BMW forbereder nytt flaggskip
Det er fortsatt et par år til BMW setter iNext i produksjon, men forberedelsene er godt i gang for det nye, selvkjørende flaggskipet-
Les mer
layid-bilde1
Audis nye familieracer
25 år etter originalen lanserer Audi en ny versjon av RS6 - familiebilen for dem som egentlig ønsker en sportsbil.
Les mer
layid-bilde2
Taycan knuser rekkeviddeangsten
For mye Taycan i det siste? Ta med dette: Med den kan du kjøre fra Trondheim til sydspissen av Italia på 24 timer.
Les mer
layid-bilde3
Kamiq er Skodas nye og lille crossover
For de mange som ladbare biler ikke er et alternativ for, velger en god del av dem en SUV fra Skoda. Derfor kan Skoda Kamiq bli en viktig bil de nærmeste årene.
Les mer
layid-bilde4
N Line gir sprekere utseende
Hyundai bruker N-betegnelsen på sine sportslige modeller. Men nå blir også N Line en utstyrsbetegnelse.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde6
Her er T-Roc Cabriolet
Volkswagen viser de første offisielle bilder av T-Roc Cabriolet som skal premierevises i Frankfurt neste måned.
Les mer
layid-bilde7
Nye Cayenner med plugg
Porsche lanserer nå en ny generasjon ladbare hybrider i Cayenne-familien. Det kan bety salgsboost.
Les mer


layid-bilde8
Legendariske XJ13 i ny tapping
Les mer
toppsak-bilde9
Enda mer Stinger enn Stinger
Stol på engelskmennene. De er fremdeles lekne. Ikke noe er vel mer logisk og engelsk enn å bygge opp en banelysten utgave av Stinger?
Les mer
layid-bilde10
Nye Zoe - priset og klar
Les mer
layid-bilde11
Karma til Monterey
Les mer
layid-bilde12
En rimeligere e-tron
Les mer
layid-bilde13
911 Carrera i to karosserier
Porsche lanserer nå de nye innstegsmodellene i 911-serien. Noen direkte sinker blir de langt fra.
Les mer
layid-bilde14
Salgsklar Skoda med plugg
Denne uken åpner Skoda ordrebøkene for sin første ladbare hybrid. Superb iV blir attraktivt priset i kjent Skoda-stil.
Les mer
toppsak-bilde15
Audi med ny nisjemodell
Audi lanserer A1 Citycarver, en småtøff bil basert på A1 Sportback.
Les mer
layid-bilde16
Listers hårete føner
Les mer
layid-bilde17
Nytt navn hos Audi
Les mer
layid-bilde18
Monster fra Hennessey
Svart er tøft. Plan er tøft. 6x6 er ekstra tøft. Hennesseys Goliath har alt - ganger to!
Les mer
layid-bilde19
En Lotus som forvirrer
Selv om Lotus har vært innom mange blindveier og omveier i løpet av sine 70 år, er verdiene til merkevaren fremdeles smart, enkel og lett. Og et greit navn. Men ikke nå lenger.
Les mer
layid-bilde20
de Tomaso er tilbake - på et vis
En av de etterhånden altfor mange meningsløse såkalte superbilene dukket opp på Goodwood nylig. Med de Tomaso logoen på, selv om det er vanskelig å se forbindelsen mellom dagens bil og det muntre eventyret i Modena som ble startet i 1959 og som for lengst burde vært begravet.
Les mer
layid-bilde21
Ny Corvette med midtstilt motor
Chevrolet har introdusert åttende generasjon Corvette. For første gang får den midtstilt motor.
Les mer
layid-bilde22
Facelift for Mazda2
Mazda har i dag startet salget av en ny 2-er på hjemmemarkedet. En viktig nyhet er navnet.
Les mer
toppsak-bilde23
Skoda fornyer SUV-ene
Skoda foretar oppgraderinger av Karoq og Kodiaq foran modellåret 2020. Forskjellen oppdages lettest bakfra.
Les mer
layid-bilde24
Ny favoritt i oransje
Mazda er flinke til å markere jubileer. Nå er MX-5 30 år, og det markeres med en spesialutgave i frisk farge og begrenset opplag.
Les mer
layid-bilde25
Comeback (med en hake)
Etter nærmere et års opphold kommer nå Mercedes C-Klasse tilbake som ladbar hybrid. Men det spørs om den blir like pop som forgjengeren, nå må du nemlig innom andre pumper når tanken skal fylles.
Les mer
layid-bilde26
Kunderacere fra øst og vest
Audi og Toyota har presentert nye racerbiler med «Til salgs»-plakat i løpet av siste uke. De skal inn i hver sin kategori.
Les mer
layid-bilde27
Bentleys fremtidsvisjon
Les mer
toppsak-bilde28
Her er Minis nye elbil
Det har vært knyttet stor spenning til elbilen fra Mini. Nå er den endelig offentlig.
Les mer
layid-bilde29
Nok en BMW pick-up
Les mer
layid-bilde30
Porsche-debut på Goodwood
Porsche har i dag avduket sin nye 911 RSR på Goodwood Festival. Dette er en bil Dennis Olsen vil få mye glede av de neste årene.
Les mer
layid-bilde31
Den fine balansegangen
Når Audi nå lanserer sin nye S8 påstår de å ha funnet den rette formelen for dynamikk og komfort.
Les mer
layid-bilde32
Peugeot priser elbilen
De mange som står på venteliste for å sikre seg en Peugeot e-208 får i dag vite prisen på bilen.
Les mer
toppsak-bilde33
Opel oppgraderer Astra
Etter fire år på markedet får Opel Astra en midtlivsoppgradering med ny teknikk.
Les mer
layid-bilde34
Ny Captur får en fordel i Norge
Les mer
layid-bilde35
BMW lanserer ny X6
Les mer
layid-bilde36
Taycan på verdensturne
Det er fortsatt en stund til den offisielle debuten, men Porsche varmer opp med en liten runde på tre kontinenter.
Les mer
layid-bilde37
Volvo utvider VIP-programmet
Volvo har alltid vært gode på sikkerhet, men så sikre biler som disse har de aldri tidligere tilbudt.
Les mer
layid-bilde38
Oppgradering for Audi Q7
Fire år etter lanseringen får Audis store SUV en midtlivs-oppgradering slik at den kan holde koken noen år til.
Les mer