img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
21 bilder i galleri
Mazda3 tyvstarter med én variant og én motor
Med startpris på 326.600 kroner «tjuvstarter» Mazda lanseringen av Mazda3 i april med én modell og én motor. Firehjulsdrift og spennende sparemotor kommer først til høsten.

Mazda møter EUs skjerpede avgasskrav med en helt ny bensinmotor som kombinerer bensinens renhet med dieselmotorens effektivitet. Dette skjer ved å øke kompresjonen så mye at luft/drivstoffblandingen selvantennes.

Så langt har Mazda antydet 20 til 30 prosent forbruksreduksjon sammenliknet med bensinmotorteknologien Mazda nå bruker. Den nye sparemotoren tas først i bruk i kommende generasjon Mazda3, men ulempen er den ikke er klar før utpå høsten.

Så lenge har ikke Mazda tenkt å vente med lanseringen av Mazda3 i Europa, så allerede i april slippes bilen, men kun som femdørs kombi, kun med forhjulsdrift og kun med ett motorvalg: Skyactiv-G 2,0 122 hk bensinmotor.

Toppspekket
For å kompensere for det mange vil oppfatte som manglende motorkraft, krydres pakken med «alt» tilgjengelig utstyr (utstyrsnivå Cosmo) som headup-display, skinnseter, varme i rattet, et skikkelig Bose-anlegg med 12 høyttalere, automatgir, adaptiv cruisekontroll med køfunksjon og all den førerstøtteteknologi Euro NCAP krever for å teste sikkerheten mot høyeste nivå som er fem stjerner.

Fortsatt gjelder kun to karosserivarianter for Mazda3, femdørs kombi og firedørs sedan, men sedan, som er svært viktig for Mazda i flere verdensmarkeder, kommer også først til høsten.

Derimot blir det bare kombivarianten Mazda vil utstyre med drift på alle hjul, og kun i kombinasjon med Skyactiv-X motoren. Noen stasjonsvogn, slik Mazda bygde forgjengeren Mazda 323 som både i 1980- årene og som 2WD/4WD inn i 1990-årene, er ikke noen del av Mazdas plan.

Tause om elbil
Ei heller vi Mazda si mer om den kommende elektriske satsingen. Ja, det kommer ganske snart en elektrisk bil Mazda har utviklet fra bunnen av, men den kommer på egen plattform og vil ikke ha noe med Mazda3 å gjøre.

Derfor er det fristende å mene at kommende genererasjon Mazda3 kan bli siste Mazda3.

Mazda er tydelig bevisst på at kombier i kompaktklassen med forbrenningsmotor lever farlig i en verden som krever mer elektrifisering og hvor SUV-ene spiser dem til lunch.

Derfor valgte Mazda ut fra sitt Hiroshima-forankrede designspråk å gi Mazda3 kombi en utseende som får bilen til å se ut som om den er i bevegelse selv når den står stille.

Det umiddelbare, men sterkt begrensede kjøreinntrykket jeg sitter igjen med av Mazda3 under den første lanseringen i Lisboa-området, er en bil hvor det innvendige støynivået er tatt på høyeste alvor og begrenset til det nesten ikke-hørbare.

Lukter premium
Videre understrekes renheten i interiøret samtidig som materialkvaliteten nå lukter premium. Ikke det at Mazda matcher Lexus ennå, men den i verdensmålestokk lille og frittstående produsenten, reist på ruinene av den atombombeknuste byen sørvest i Japan, gjør interessante grep for å hevde seg.

Det betyr ikke at jeg nødvendigvis liker den massive C-stolpen på nye Mazda3 fordi den hindrer sikt på skrå bakover, men jeg liker det jeg møter inne i bilen. At bilen enn så lenge bare har 122 hk plaget meg ikke i det hele tatt, fordi motoren er så fleksibel at selv med manuell girkasse oppleves den som å være automatgiret.

Mazda3 har naturligvis vokst i lengde og bredde, men ikke i høyden, så i baksetet er det ikke all verdens plass til hodet eller beina for de høyvokste: Bagasjerommet på 358 liter er ganske gjennomsnittlig i klassen.

Jeg blir glad når jeg kjører Mazda fordi jeg vet at dette er en produsent som både er mishandlet av tidligere eiere og som etter å ha stått med halvannet bein i skifteretten, har reist seg og tatt fram geniale produkter.

Må vente
Derfor er jeg mer spent på hva som kommer i Mazda3-programmet enn det som er her nå. Misforstå meg rett, det er ikke noe i veien med my Mazda3, men den som venter på «noe oppsiktsvekkende» tar seg gjerne tid til å vente.

Neste Mazda3-slipp blir etter sommerferien.

Så til noen av leserspørsmål.

Leserne spør
Ronny og Anand lurer på om det finnes noen data for motoren Skyactic-X, og det gjør det ikke ut over at Mazda antyder drøyt 180 hk motoreffekt og at forbruket vil ligge 20 til 30 prosent under dagens Skyactive-G.

Noen priser foreligger ikke, men siden CO2-utslipp er et viktig element i engangsavgiften, vil en bil med så mye lavere utslipp få svært mye lavere avgift.

Bent Sofus spør om hvor godt bilen er støydempet i forhold til de beste i klassen. Til det er å si at bilen oppleves svært godt dempet, men at jeg kun har kjørt bilen på god asfalt.

Først når bilen er i Norge og vi får kjørt støymålinger på ulike underlag vil det være mulig å si noe bastant om innvendig støy.

Øystein lurer på om bilen har varme i baksetet, og det har den ikke.

Mange er opptatt av tilhengervekt, og ja, Mazda3 kan trekke 1300 kg om tilhengeren har bremser.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Kia med nok en Ceed
Kia har i dag sluppet en første skisse av et nytt medlem i Ceed-familien - en kompakt crossover.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde2
Putin mener alvor
Det skulle bare mange. President Vladimir Putin er den eneste av de mektige som ikke har «Sin Egen» representasjonsbil. Ikke bare har han fått sin nå, han tilbyr den også til resten av verden.
Les mer
layid-bilde3
Fisker utfordrer Tesla
Henrik Fisker har mye eksklusivt på CV-en. Nå vil ha fremstå som mer folkelig.
Les mer
layid-bilde4
Elektrisk flebruksbil
De omtaler den som konsept, men Concept EQV har mye til felles med Mercedes-Benz V-Klasse. Med unntak av drivlinjen.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Verdens dyreste Bugatti - og så da?
I Genève presenterte Bugatti det de omtalte som verdens dyreste bil. Det virket som den var skapt av en slags mindreverdighetsfølelse
Les mer
layid-bilde6
Alfa med noko attåt
Jeg har sett og møtt Mole siden de dukket opp første gang i 2015. Det har vært så mye derfra at det er lett å gå i spinn. I Genève nøyde de seg med noe Alfa 4C, og en spessial som de ikke riktig viste hva skulle bli.
Les mer
layid-bilde7
Her er Teslas fjerde
Tesla har i natt av duket sin fjerde modell, og det er liten tvil om at også den vil finne sin menighet i Norge.
Les mer


layid-bilde8
En overflod av Hispano Suiza
Les mer
toppsak-bilde9
Subarus sterke fremtidsvisjon
Den konseptbilen Subaru viste i Genève fikk masse oppmerksomhet fra amerikanske journalister. Den hadde fortjent mer i Europa, men det er jo i USA det største volumet ligger for dette merket.
Les mer
layid-bilde10
Med vekt på vakker
Les mer
layid-bilde11
Ny plattform og ny Sonata
Les mer
layid-bilde12
Tata inviterer til nytt segment
Les mer
layid-bilde13
Estland vant kampen om «søt»
Selvfølgelig ble den en publikumsmagnet i Genève. Nobe fra Estland. 60-talls søt og elektrisk. Swingskjørt og vegan - kan ikke slå feil.
Les mer
layid-bilde14
Toppløst i 317 km/t
Det er ikke mange som kjører fra en Mercedes-AMG GT R. Ytelsene blekner ikke selv om den nå kommer som roadster, i meget begrenset opplag.
Les mer
toppsak-bilde15
Smart skinner som påskesola
Utrolig hva et muntert tørkle på hodet kan gjøre. Skinnende gult for eksempel. Det får folk til å smile. Slik Smart klarte i Genève.
Les mer
layid-bilde16
Splitter ny Korando
Les mer
layid-bilde17
Fremdeles plass for gærninger
Les mer
layid-bilde18
Comeback for Camry
Den romslige Toyota-sedanen har vært fraværende i det norske markedet en årrekke. Men i mai er den tilbake, for første gang i hybrid-utgave.
Les mer
layid-bilde19
På sporet av den nye Qashqai
Den ser kanskje litt for vill ut til å kunne bli din neste bil, men det er faktisk store deler av neste Qashqai vi møter i Nissans Genève-konsept.
Les mer
layid-bilde20
Morgan med turbo og sentrallås!
Morgan har introdusert en ny modell med 2019-detaljer om bord. Dessuten har de fått friske penger. Men det meste er som før.
Les mer
layid-bilde21
Kjapp kineser - med hjelp fra Sverige
Lynk & Co har meldt seg på årets WTCR-mesterskap. Til å komme seg på banen har de fått hjelp fra Sverige.
Les mer
layid-bilde22
Mer enn forventet hos Fiat
Hvor lenge det er siden Fiat viste en konseptbil i Genève var det ingen som husket. Men den som står der nå er sensasjonell.
Les mer
toppsak-bilde23
Alfa bobler av overskudd
Alfa-standen sprudlet av spesialutgaver i racing-design og et spennende konsept. Selvsagt står elektrifisering på agendaen også hos italienerne.
Les mer
layid-bilde24
Tesla som Shooting Brake
Det er ikke bare Mercedes har med seg en ny Shooting Brake til Genève. En hollender viser hvordan man gjør noe slikt ut av en Tesla S.
Les mer
layid-bilde25
Facelift for Jaguar XE
Jaguar foretar et midtlivs ansiktsløft på sin 3-serieutfordrer, XE. Dermed blir den mer på nivå med øvrige familiemedlemmer.
Les mer
layid-bilde26
Ginettas utrolige superbil
Lawrence Tomlinson har du sannsynligvis aldri hørt om. Ginetta har du kanskje hørt om. Sammen står det for en Genève-utstillingens råeste prestasjoner. En britisk superbil som ut-Ferrarier Ferrari.
Les mer
layid-bilde27
Subaru med nye hybrider
Les mer
toppsak-bilde28
Ny gren på Porsche-stammen
Dersom Toni Piëch ikke hadde ønsket at navnet hans skulle forbindes med et stort bilkonsern, hadde han vel byttet etternavn? Men på den annen side, han kunne vel ikke kalt den nye bilen sin for Porsche heller?
Les mer
layid-bilde29
BMW elektrifiserer over hele linjen
Les mer
layid-bilde30
Pininfarina får avlegger
Et nytt bilmerke har oppstått: Automobili Pininfarina, med base i München. Under skallet finner man 1900 hester fra kroatiske Rimac, og selve skallet er fra Pininfarina, Torino. Forvirret? Gjør ikkeno, dette virker vellykket.
Les mer
layid-bilde31
Fargerik fremtid hos Skoda
Jeg blir nesten i godt humør av de flotte konseptene Skoda varter opp med for tiden. Her får vi en forsmak på en bil som kommer et stykke inn i 2020.
Les mer
layid-bilde32
488 - i enda en versjon
Det som er veldig positivt, og det som lover godt for fremtiden, er at Ferraris 488 GTB-erstatning ikke heter noe med 488 i det hele tatt. For nå begynner det å bli mange nok fireåtteåtte.
Les mer
toppsak-bilde33
Elegant SUV fra Mazda
Når Mazda lanserer en ny SUV, som i størrelse ligger mellom deres eksisterende modeller, hadde det vel vært logisk at den skulle hete CX-4? Men den betegnelsen har de kanskje andre planer med?
Les mer
layid-bilde34
Mercedes viser ny Shooting Brake
Les mer
layid-bilde35
Nytt bybil-innslag
Les mer
layid-bilde36
Audi viser sin andre el-SUV
Om du noen gang tvilte på at elbiler hadde et eksistensgrunnlag, så er det på tide å endre oppfatning. Nå viser Audi nok en ny modell, og den skal på markedet allerede neste år.
Les mer
layid-bilde37
Oppdatering for GLC
Mercedes foretar en midtlivs oppdatering av sin populære middelklasse-SUV, fire år etter lanseringen.
Les mer
layid-bilde38
Morobil fra Volkswagen
Volkswagen viser seg fra sin mest lystige side i Genève. ID. Buggy er en oppfordring til hvem som helst om å bruke den nye plattform til hva som helst.
Les mer