img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
42 bilder i galleri
Mini (originalen) på strøm
At BMW skal bygge batterielektriske Minier er vel ingen bombe. Men en original-Mini på strøm høres ganske muntert ut.

Den opprinnelige, 60 år gamle Minien til Alec Issigonis, er jo egentlig en praktisk bybil.

Selv om den utviklet seg til noe helt annet, til jorden-rundt bil, eller til en rallyKJEMPE av dimensjoner, var den kvikke oppførselen og de minimale målene selve uroppskriften på storbyramp.

Men siden flere og flere storbyer stenger den type rampete biler ute, biler som slipper ut litt gass, er det jo bare logisk å gjøre bilen elektrisk slik at den igjen kan praktisere sin fremkommelighet i de små storbygatene.

Og tro ikke at dette nødvendigvis betyr forsimpling av et ikon.

Bare det at tyngdepunktet, som opprinnelig virket som det lå en meter under gatenivå, nå er senket med enda 44 mm, gjør at jeg virkelig begynner å glede meg til å hive den rundt hushjørner.

Swindon Powertrain heter en engelsk bedrift som henter inn brukbare Minier, hiver ut motor og gir, nullstiller hele skallet (og vel så det, her er det uendeligheter med muligheter for finish inne og ute, og for ekstrautstyr) og så legger de sin egen batteripakke og drivanlegg oppi.

Dessuten har de bygget et helt, eget varme- / ventilasjonssystem og – noe som gjør den enda mer ideell som shoppingbil – siden de har hevet bensintanken på dynga er bagasjerommet nå på ufattelige 200 liter.

Alle som har sittet inne i en slik bil vet at interiør-volumet er enda mer ufattelig med tanke på at det holdes innenfor 305 x 141 x 135 cm.

Det er også imponerende at fremdeles er vekten så lav som 720 kg, og verken svingdiameter på 8,6 meter eller den underlige kjørestillingen er endret.

Her er Mini Cooper E

Med et 24 kWh batteri som lades fra vanlig støpsel (fire timer til full) har du en rekkevidde på 200 km, sier Swindon. Da skal du nok ikke teste null til hundre på 9,2 altfor mange ganger. Men du har altså 80 kw (110 hk) å leke deg med.

Og ellers en liste med alt du kanskje ønsker deg, og ganske mye mer.

Nå møtte jeg bilen på London Classic Show, og uansett hvor mye jeg gledet meg til å prøve det lave tyngdepunktet var det ikke uten videre å ta bilen ut av utstillingshallen og kjøre en tur.

Men sykkelen derimot.

Jeg har syklet elektrisk før. Komfortabelt, i den grad to sykkelhjul kan være komfortable.

Men gøyalt?

Ikke akkurat.

Nå vet jeg ikke hvor mye deres sykkel veier, for folkene bak denne Minien har også bygget en elsykkel, men det kjentes ikke mye ut. Jeg vet derimot hvor mye 15 kW er. 

Det tilsvarer omtrent det dobbelte av det jeg har i Twizyen – og jeg syns den er kjapp nok i byen med sine 400 kg pluss fører. 

Jeg går ut fra at det er et eller annet jeg ikke vet. At denne sykkelgreia er fullstendig ulovlig, eller at det skal registreres med skilt eller at du trenger et spesielt kamikaze-sertifikat eller noe.

Men snakk om gateramp – her tror jeg el-Minien også kommer til kort.

Forresten, mens EB-01 som den heter (Ettore Bugatti?? På en sykkel???) koster den nette sum av 15.000 pund, starter Minien på £ 79.000 – og derfra er himmelen grensen.

Men mens de faktisk regner med å få solgt en del av disse hyper-offroad-syklene fortalte sjefen selv, Raphael Caillé, at Minien skal de bare bygge i 100 eksemplarer.

Den skal forbli eksklusiv.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Kia med nok en Ceed
Kia har i dag sluppet en første skisse av et nytt medlem i Ceed-familien - en kompakt crossover.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde2
Putin mener alvor
Det skulle bare mange. President Vladimir Putin er den eneste av de mektige som ikke har «Sin Egen» representasjonsbil. Ikke bare har han fått sin nå, han tilbyr den også til resten av verden.
Les mer
layid-bilde3
Fisker utfordrer Tesla
Henrik Fisker har mye eksklusivt på CV-en. Nå vil ha fremstå som mer folkelig.
Les mer
layid-bilde4
Elektrisk flebruksbil
De omtaler den som konsept, men Concept EQV har mye til felles med Mercedes-Benz V-Klasse. Med unntak av drivlinjen.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Verdens dyreste Bugatti - og så da?
I Genève presenterte Bugatti det de omtalte som verdens dyreste bil. Det virket som den var skapt av en slags mindreverdighetsfølelse
Les mer
layid-bilde6
Alfa med noko attåt
Jeg har sett og møtt Mole siden de dukket opp første gang i 2015. Det har vært så mye derfra at det er lett å gå i spinn. I Genève nøyde de seg med noe Alfa 4C, og en spessial som de ikke riktig viste hva skulle bli.
Les mer
layid-bilde7
Her er Teslas fjerde
Tesla har i natt av duket sin fjerde modell, og det er liten tvil om at også den vil finne sin menighet i Norge.
Les mer


layid-bilde8
En overflod av Hispano Suiza
Les mer
toppsak-bilde9
Subarus sterke fremtidsvisjon
Den konseptbilen Subaru viste i Genève fikk masse oppmerksomhet fra amerikanske journalister. Den hadde fortjent mer i Europa, men det er jo i USA det største volumet ligger for dette merket.
Les mer
layid-bilde10
Med vekt på vakker
Les mer
layid-bilde11
Ny plattform og ny Sonata
Les mer
layid-bilde12
Tata inviterer til nytt segment
Les mer
layid-bilde13
Estland vant kampen om «søt»
Selvfølgelig ble den en publikumsmagnet i Genève. Nobe fra Estland. 60-talls søt og elektrisk. Swingskjørt og vegan - kan ikke slå feil.
Les mer
layid-bilde14
Toppløst i 317 km/t
Det er ikke mange som kjører fra en Mercedes-AMG GT R. Ytelsene blekner ikke selv om den nå kommer som roadster, i meget begrenset opplag.
Les mer
toppsak-bilde15
Smart skinner som påskesola
Utrolig hva et muntert tørkle på hodet kan gjøre. Skinnende gult for eksempel. Det får folk til å smile. Slik Smart klarte i Genève.
Les mer
layid-bilde16
Splitter ny Korando
Les mer
layid-bilde17
Fremdeles plass for gærninger
Les mer
layid-bilde18
Comeback for Camry
Den romslige Toyota-sedanen har vært fraværende i det norske markedet en årrekke. Men i mai er den tilbake, for første gang i hybrid-utgave.
Les mer
layid-bilde19
På sporet av den nye Qashqai
Den ser kanskje litt for vill ut til å kunne bli din neste bil, men det er faktisk store deler av neste Qashqai vi møter i Nissans Genève-konsept.
Les mer
layid-bilde20
Morgan med turbo og sentrallås!
Morgan har introdusert en ny modell med 2019-detaljer om bord. Dessuten har de fått friske penger. Men det meste er som før.
Les mer
layid-bilde21
Kjapp kineser - med hjelp fra Sverige
Lynk & Co har meldt seg på årets WTCR-mesterskap. Til å komme seg på banen har de fått hjelp fra Sverige.
Les mer
layid-bilde22
Mer enn forventet hos Fiat
Hvor lenge det er siden Fiat viste en konseptbil i Genève var det ingen som husket. Men den som står der nå er sensasjonell.
Les mer
toppsak-bilde23
Alfa bobler av overskudd
Alfa-standen sprudlet av spesialutgaver i racing-design og et spennende konsept. Selvsagt står elektrifisering på agendaen også hos italienerne.
Les mer
layid-bilde24
Tesla som Shooting Brake
Det er ikke bare Mercedes har med seg en ny Shooting Brake til Genève. En hollender viser hvordan man gjør noe slikt ut av en Tesla S.
Les mer
layid-bilde25
Facelift for Jaguar XE
Jaguar foretar et midtlivs ansiktsløft på sin 3-serieutfordrer, XE. Dermed blir den mer på nivå med øvrige familiemedlemmer.
Les mer
layid-bilde26
Ginettas utrolige superbil
Lawrence Tomlinson har du sannsynligvis aldri hørt om. Ginetta har du kanskje hørt om. Sammen står det for en Genève-utstillingens råeste prestasjoner. En britisk superbil som ut-Ferrarier Ferrari.
Les mer
layid-bilde27
Subaru med nye hybrider
Les mer
toppsak-bilde28
Ny gren på Porsche-stammen
Dersom Toni Piëch ikke hadde ønsket at navnet hans skulle forbindes med et stort bilkonsern, hadde han vel byttet etternavn? Men på den annen side, han kunne vel ikke kalt den nye bilen sin for Porsche heller?
Les mer
layid-bilde29
BMW elektrifiserer over hele linjen
Les mer
layid-bilde30
Pininfarina får avlegger
Et nytt bilmerke har oppstått: Automobili Pininfarina, med base i München. Under skallet finner man 1900 hester fra kroatiske Rimac, og selve skallet er fra Pininfarina, Torino. Forvirret? Gjør ikkeno, dette virker vellykket.
Les mer
layid-bilde31
Fargerik fremtid hos Skoda
Jeg blir nesten i godt humør av de flotte konseptene Skoda varter opp med for tiden. Her får vi en forsmak på en bil som kommer et stykke inn i 2020.
Les mer
layid-bilde32
488 - i enda en versjon
Det som er veldig positivt, og det som lover godt for fremtiden, er at Ferraris 488 GTB-erstatning ikke heter noe med 488 i det hele tatt. For nå begynner det å bli mange nok fireåtteåtte.
Les mer
toppsak-bilde33
Elegant SUV fra Mazda
Når Mazda lanserer en ny SUV, som i størrelse ligger mellom deres eksisterende modeller, hadde det vel vært logisk at den skulle hete CX-4? Men den betegnelsen har de kanskje andre planer med?
Les mer
layid-bilde34
Mercedes viser ny Shooting Brake
Les mer
layid-bilde35
Nytt bybil-innslag
Les mer
layid-bilde36
Audi viser sin andre el-SUV
Om du noen gang tvilte på at elbiler hadde et eksistensgrunnlag, så er det på tide å endre oppfatning. Nå viser Audi nok en ny modell, og den skal på markedet allerede neste år.
Les mer
layid-bilde37
Oppdatering for GLC
Mercedes foretar en midtlivs oppdatering av sin populære middelklasse-SUV, fire år etter lanseringen.
Les mer
layid-bilde38
Morobil fra Volkswagen
Volkswagen viser seg fra sin mest lystige side i Genève. ID. Buggy er en oppfordring til hvem som helst om å bruke den nye plattform til hva som helst.
Les mer