img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
23 bilder i galleri
Verken kron eller mynt?
Dersom du ikke helt liker tanken på å slå kron eller mynt om den store Tiguan eller Kodiaq, så kan du jo feige ut og velge det tredje alternativet. Da viser du i hvert fall at du tør.

Det kan ikke være enkelt å holde orden på alle disse overlapperne i VW-Gruppen. Den siste trioen er VW Tiguan Allspace og Skoda Kodiaq nå som Seat Tarraco er på plass blant konsernets store SUV-er. 

Og si hva du vil om Volkswagen. De var seine på SUV-ballen, men når de først kommer, kommer de så man blir helt svimmel.

Det er noe underlig med geografien her også. VW-versjonen av de store syv-seterne bygges i Mexico, Seat som er «born in Barcelona» bygges i Wolfsburg – det er bare Kodiaq som kommer hjemmefra – Tsjekkia.

Det finnes sikkert logiske forklaringer på nesten identiske modeller på samme arkitektur bygget på forskjellige steder i verden – Volkswagens økonomiske resultater er en klar indikasjon på at noen forstår dette veldig godt.

Bare ikke jeg.

Nå er det da heller ikke Barca eller VlF Wolfsburg eller siste kvartalsresultat jeg tenker på der jeg er på vei hjem fra Barcelona der jeg hadde hentet en Tarraco. Jeg tenker på om det virkelig kan være nødvendig med disse svære hjulene.

Riktignok har den en adaptiv avdeling i opphengningen, så komforten er på plass. Men jeg ville trodd jeg hadde fått litt mer følelse gjennom rattet med de 19-tommerne som er standard.

Hvem bryr seg forresten? 

Fem eller syv seter, bagasjeplass på 720 liter – som kan økes til 2000 liter dersom du bare har med deg en til. Sammen med 167 cm over havet og en vekt på oppunder 1,8 tonn, snakker vi ikke akkurat en gatesmart, kvikk liten rampete lettvekter.

Vi snakker ganske stor, og vi snakker noe som helt sikkert foretrekker forholdsvis tilbakelent kjørestil. Riktignok er en 190-hesters bensinmotor et alternativ her, med omtrent ikkeno dreiemoment plassert på en ganske bratt kurve. Jeg syns kanskje det høres lett hysterisk ut.

I denne bilen jeg kjører er det visstnok en turbomatet rekkefirer et eller annet sted. Jeg merker den ikke. Verken lyd eller vibrasjoner når bakover til der jeg sitter – og en 7 trinns DSG-kasse er vel med på å dempe det som måtte være igjen av vibrasjoner.

Det er en av de minst bemerkelsesverdige drivlinjer jeg har vært borti – på den måte at jeg ikke merket den overhodet. Og det må da være ganske bemerkelsesverdig.

Derimot merket jeg ESP-en. Jeg nevnte hysteri. Denne hadde helt klart hysteriske tendenser. 

Jeg trodde først det var en spøk da den slo inn på ca. 13 km/t på en grusvei med antydning av litt hjulspinn, men da jeg gjentok forsøket litt senere fikk jeg klar beskjed om at den mente alvor. Det er liksom ikke slik jeg har oppfattet Seat frem til nå.

Budskapet var helt klart: slapp av – da kommer du best frem.

Bak rattet var det nok andre ting å ta seg til i stedet for å leke kjøre-fort leken. Du hadde naven i god sikthøyde, du hadde et dashbord der du kunne leke konfigurasjonsleken, du kunne konsentrere deg for å kjenne veldig godt etter om du merket noe elektrisk felt rundt induksjonsladeren når du slengte telefonen oppå den, der foran girvelgeren. (Merket ingenting, men det er vel fordi telefonen min ikke er spesielt opptatt av induksjoner).

Den har omtrent alt av førerassistent-systemer, for eksempel valg mellom forskjellige kjøremodii som er en bra ting, men den hadde også slikt jeg hater – som den som skal hjelpe deg å holde bilen i filen. Hvis du har problemer med slike oppgaver, så enten ta en kald dusj og sov ut, eller send inn førerkortet.

Det er kanskje min feil – at jeg ennå ikke har vent meg av med å korrigere, men der sitter du og kjører ganske fort på mørke natta. Vått og temperatur rundt null. Og så merker du plutselig at det rykker i rattet. Selvfølgelig kontrer jeg – det er åpenbart blitt is og nå glipper det.

Bare at det er ikke det. Det er idioten som forteller meg at jeg er tre cm ute av runwayene og det er den som plutselig har tatt på seg hele ansvaret for å få meg tilbake.

Jo da, jeg vet at det kan skrus av, men da lyser det ennå et lys et sted i kabinen, og er det noe jeg ikke trenger på natta er det lysshow. Saabs svarte cockpit er noe av det mest geniale som er blitt gjort noen gang, men som så mye annet fornuftig så vedtok alle andre ut at det var en idiot-idé.

En beef til da: På vei mot Svinesund – greit, nå er vi på ca. 2.800 km siden fredag, så det er mulig at jeg er litt trøtt – av en eller annen grunn er det ingen kjøre-hviletid bestemmelser for privat personbil.

Men hvorfor en spansk bil med tysk mentalitet plutselig har bestemt seg for å få meg til å drikke en kopp kaffe for hver fem hundrede meter, er vanskelig å forstå.

Og både irriterende og provoserende.

Saken er selvfølgelig at sidevinden stadig blåste meg over en stripe, og der inne et sted er det en idiothjerne som tolker det som overstadig trøtt – og sender alarmerende meldinger via dashbord og bjeller om. 

Og den slags tøv er nødvendig for å skåre i EuroNCAP?

På den annen side. Finnes det noe behageligere enn en adaptiv fartsholder, med et nedbremsingstemperament man stoler på? Jeg tror at på mine 3.000 km var ikke foten i nærheten av pedaler mer enn en tiendedel av strekket.

Selv i tidenes regnskyll, der det eneste jeg så var baklysene på en biltransporter. Bygget av italienske Rolfo, så jeg etterpå. Fantastiske hengere.

Ikke bare hadde han enorme baklys, han hadde også slått på lysene på de bilene han transporterte. Det, pluss radarstyrt fremdrift hos meg – hvem klager på vag styrefølsomhet? Og hvem klager på solidariske langstransportsjåfører?

Nevnte jeg at jeg satt godt?

Jeg kunne tatt meg en kjapp en på øyet og kjørt rett tilbake til Barcelona, hvis noen hadde bedt meg.

Men hvorfor man gjør slike ting kan man selvfølgelig spørre om.

Turen fra Oslo til Barcelona kostet under 1000 kroner og tok vel 7 timer fra seng til seng.

Turen tilbake tok 60 timer og kostet 6-7.000 kroner. Men mednoe sånn som 18 stasjoner med opplevelser underveis, er jo rettferdiggjøringen at slike ting får man ikke med seg i et fly.

(Du kan lese om selve turen og alle ekstrautfluktene i den utgaven av BIL som nettopp er kommet til salgsstedene – eller se å endelig få deg et abonnement)

Nå skal ikke jeg vurdere hvorfor du burde fortrekke en Seat fremfor en Skoda eller en Volkswagen. Strategene hos importøren har vel allerede posisjonert disse bilene slik at geniale argumenter fra slike som meg ikke vil spille noen rolle uansett.

Men jeg kan jo allikevel kaste inn slike uvesentlige argumenter som at jeg syns bilen ser bra ut. Den er mye skarpere i linjene enn kollegene. Her og der kan det se ut som om designerne i stedet for å tegne har skåret i metallet med en skarp kniv.

Umiskjennelige Seat-preg over det hele, og et minimum av slappe konsern-enhets detaljer. God skulptur kaller jeg det.

Det andre argumentet er at jeg syns det er litt tøft at produsent og importør prøver seg med – hva skal vi kalle det – alternativ? markedsføring. 

Egentlig har jeg ikke noen tro på det (konservativ, skjerm-avers?), og egentlig har jeg ikke noen tro på bildeling (som er en av hjørnesteinene i Seat-markedsføringstankegang) foreløpig, og dessuten syns jeg Hyre (som altså er en viktig samarbeidspartner i sammenhengen) har den styggeste logoen ever.

Men allikevel sitter jeg med en dårlig skjult beundring overfor folk som tør kaste seg uti denne delen av bilverdenen. Dere må gjerne kalle dere Early adopters.

Dessuten er det nok ikke så veldig farlig å prøve seg på en tur inn i Seat-verdenen. Både bilen og salgssystemet er jo et Møller-produkt. Jeg ville tro at Møller kanskje strakte seg lenger enn for deres «vanlige» merker for å sikre en god kundereise på det spennende eksperimentet som heter Seat i Norge igjen.

Med andre ord, dersom du spør meg om jeg syns du burde lære deg Tarraco-navnet utenat, er svaret Si!

Og som jeg alltid pleier å si: det er ikke nok å rope Hurra, du må gjøre det også!

Fakta Seat Tarraco 2.0 TDI

Motor:

4 syl. Rekke, turbo, 16 V. 1968 ccm.

Effekt:

190 hk v/ 3500-4000 o/min.

Dreiemoment:

400 Nm v/ 1750 – 3250 o/min.

Mål LxBxH:

473/184/166 cm

Akselavstand:

279 cm.

Dekkdimensjon:

285/40R20

Egenvekt:

nesten 1900 kg!

Maks hengervekt:

2400 kg,
men sånt er det bare norske journalister som spør om

Bagasjerom:

700-1750 l (5-seter), 230-1750 l (7-seter)

Aks. 0-100 km/t:

8 sek.

Toppfart:

210 km/t

Snittforbruk 3000 km motorvei:

0,82 l/mil

CO2:

157 g CO2/km

Pris fra:

5-seter kr 599.000
7-seter kr 613.800







toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
BMW forbereder nytt flaggskip
Det er fortsatt et par år til BMW setter iNext i produksjon, men forberedelsene er godt i gang for det nye, selvkjørende flaggskipet-
Les mer
layid-bilde1
Audis nye familieracer
25 år etter originalen lanserer Audi en ny versjon av RS6 - familiebilen for dem som egentlig ønsker en sportsbil.
Les mer
layid-bilde2
Taycan knuser rekkeviddeangsten
For mye Taycan i det siste? Ta med dette: Med den kan du kjøre fra Trondheim til sydspissen av Italia på 24 timer.
Les mer
layid-bilde3
Kamiq er Skodas nye og lille crossover
For de mange som ladbare biler ikke er et alternativ for, velger en god del av dem en SUV fra Skoda. Derfor kan Skoda Kamiq bli en viktig bil de nærmeste årene.
Les mer
layid-bilde4
N Line gir sprekere utseende
Hyundai bruker N-betegnelsen på sine sportslige modeller. Men nå blir også N Line en utstyrsbetegnelse.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde6
Her er T-Roc Cabriolet
Volkswagen viser de første offisielle bilder av T-Roc Cabriolet som skal premierevises i Frankfurt neste måned.
Les mer
layid-bilde7
Nye Cayenner med plugg
Porsche lanserer nå en ny generasjon ladbare hybrider i Cayenne-familien. Det kan bety salgsboost.
Les mer


layid-bilde8
Legendariske XJ13 i ny tapping
Les mer
toppsak-bilde9
Enda mer Stinger enn Stinger
Stol på engelskmennene. De er fremdeles lekne. Ikke noe er vel mer logisk og engelsk enn å bygge opp en banelysten utgave av Stinger?
Les mer
layid-bilde10
Nye Zoe - priset og klar
Les mer
layid-bilde11
Karma til Monterey
Les mer
layid-bilde12
En rimeligere e-tron
Les mer
layid-bilde13
911 Carrera i to karosserier
Porsche lanserer nå de nye innstegsmodellene i 911-serien. Noen direkte sinker blir de langt fra.
Les mer
layid-bilde14
Salgsklar Skoda med plugg
Denne uken åpner Skoda ordrebøkene for sin første ladbare hybrid. Superb iV blir attraktivt priset i kjent Skoda-stil.
Les mer
toppsak-bilde15
Audi med ny nisjemodell
Audi lanserer A1 Citycarver, en småtøff bil basert på A1 Sportback.
Les mer
layid-bilde16
Listers hårete føner
Les mer
layid-bilde17
Nytt navn hos Audi
Les mer
layid-bilde18
Monster fra Hennessey
Svart er tøft. Plan er tøft. 6x6 er ekstra tøft. Hennesseys Goliath har alt - ganger to!
Les mer
layid-bilde19
En Lotus som forvirrer
Selv om Lotus har vært innom mange blindveier og omveier i løpet av sine 70 år, er verdiene til merkevaren fremdeles smart, enkel og lett. Og et greit navn. Men ikke nå lenger.
Les mer
layid-bilde20
de Tomaso er tilbake - på et vis
En av de etterhånden altfor mange meningsløse såkalte superbilene dukket opp på Goodwood nylig. Med de Tomaso logoen på, selv om det er vanskelig å se forbindelsen mellom dagens bil og det muntre eventyret i Modena som ble startet i 1959 og som for lengst burde vært begravet.
Les mer
layid-bilde21
Ny Corvette med midtstilt motor
Chevrolet har introdusert åttende generasjon Corvette. For første gang får den midtstilt motor.
Les mer
layid-bilde22
Facelift for Mazda2
Mazda har i dag startet salget av en ny 2-er på hjemmemarkedet. En viktig nyhet er navnet.
Les mer
toppsak-bilde23
Skoda fornyer SUV-ene
Skoda foretar oppgraderinger av Karoq og Kodiaq foran modellåret 2020. Forskjellen oppdages lettest bakfra.
Les mer
layid-bilde24
Ny favoritt i oransje
Mazda er flinke til å markere jubileer. Nå er MX-5 30 år, og det markeres med en spesialutgave i frisk farge og begrenset opplag.
Les mer
layid-bilde25
Comeback (med en hake)
Etter nærmere et års opphold kommer nå Mercedes C-Klasse tilbake som ladbar hybrid. Men det spørs om den blir like pop som forgjengeren, nå må du nemlig innom andre pumper når tanken skal fylles.
Les mer
layid-bilde26
Kunderacere fra øst og vest
Audi og Toyota har presentert nye racerbiler med «Til salgs»-plakat i løpet av siste uke. De skal inn i hver sin kategori.
Les mer
layid-bilde27
Bentleys fremtidsvisjon
Les mer
toppsak-bilde28
Her er Minis nye elbil
Det har vært knyttet stor spenning til elbilen fra Mini. Nå er den endelig offentlig.
Les mer
layid-bilde29
Nok en BMW pick-up
Les mer
layid-bilde30
Porsche-debut på Goodwood
Porsche har i dag avduket sin nye 911 RSR på Goodwood Festival. Dette er en bil Dennis Olsen vil få mye glede av de neste årene.
Les mer
layid-bilde31
Den fine balansegangen
Når Audi nå lanserer sin nye S8 påstår de å ha funnet den rette formelen for dynamikk og komfort.
Les mer
layid-bilde32
Peugeot priser elbilen
De mange som står på venteliste for å sikre seg en Peugeot e-208 får i dag vite prisen på bilen.
Les mer
toppsak-bilde33
Opel oppgraderer Astra
Etter fire år på markedet får Opel Astra en midtlivsoppgradering med ny teknikk.
Les mer
layid-bilde34
Ny Captur får en fordel i Norge
Les mer
layid-bilde35
BMW lanserer ny X6
Les mer
layid-bilde36
Taycan på verdensturne
Det er fortsatt en stund til den offisielle debuten, men Porsche varmer opp med en liten runde på tre kontinenter.
Les mer
layid-bilde37
Volvo utvider VIP-programmet
Volvo har alltid vært gode på sikkerhet, men så sikre biler som disse har de aldri tidligere tilbudt.
Les mer
layid-bilde38
Oppgradering for Audi Q7
Fire år etter lanseringen får Audis store SUV en midtlivs-oppgradering slik at den kan holde koken noen år til.
Les mer