img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
49 bilder i galleri
Toyota RAV4 på veien
BARCELONA: Mange er spent på nye Toyota RAV4. Her er våre første inntrykk etter å ha kjørt bilen.

Toyota RAV4 feirer 25-årsjubileum i år. De seks siste årene har modellen ligget trygt forankret på topp 10-listen fra OFV over mest solgte biler i Norge. Og den har vært helt i toppsjiktet blant SUV-ene.

Selv i 2018, som utgående modell, klarte RAV4 en imponerende 9. plass. Vi har kjørt femte generasjon på varierende veier i traktene rundt Barcelona, inkludert snøføre med sommerdekk.

Den store nyheten er at RAV4 er bygget på en helt ny plattform; Toyota New Global Architecture (TNGA), som også Prius bygger på.

Det gjør det mulig å senke tyngdepunktet, samtidig som bakkeklaringen har økt med 1,5 cm i forhold til forgjengeren. Overhengene foran og bak er har blitt mindre, mens akselavstanden har blitt større.

– RAV 4 har fått et røffere uttrykk enn før. Den har blitt mer SUV-aktig, er budskapet fra Toyota. Slektskapet til tøffingen Land Cruiser har blitt tydeligere

Interiør
Interiøret er vesentlig oppgradert i forhold til forgjengeren. Bilene vi kjørte var utstyrt med svart skinn- og delskinn-interiør, men vi ville nok også vurdert en friskere variant; enten grått eller beige interiør.

Dashbordet har fått et oppsving. Man finner navi-skjermen delvis frittstående.

Midtkonsollen har blitt bedre og mer brukervennlig, både når det gjelder armstøtte og oppbevaring. Vi merker oss også at girspaken er helt ny.

Den økte akselavstanden innebærer at plassforholdene i kupeen er blitt bedre. Baksetet er bredere, samtidig som benplassen har økt.

Motor/drivverk?
RAV 4 har fått en ny 2,5-liters bensinmotor under panseret. Den yter 222 hk eller 218 hk, avhengig av om du velger fire- eller tohjulsdrift. Elmotoren har en kapasitet på 6,5 Ah.

Som før finner vi en trinnløs automatkasse (CVT) i RAV4.

Firehjulstrekksystemet er forbedret. Blant annet sendes mer kraft til bakhjulene enn før.

Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
RAV4 har fått et sterkere offroad-preg enn de fleste konkurrentene. Uten å ha sjekket målene i detalj virker den også mer rommelig. Ellers følger bilen oppskriften på biler i denne klassen; høyreist og ikke altfor lang.

Hvordan er den å kjøre?
En helt ny bilmodell innebærer bedre kjøreegenskaper, noe annet ville vært en fallitterklæring.

Før vi dro fikk vi mange spørsmål fra dere lesere rundt støy. Har bilen blitt mer stillegående, var spørsmålet.

Ja, er svaret på det, men hvor mye bedre den har blitt er vanskelig å vurdere når man ikke har utgående modell tilgjengelig for kjøring under samme forhold. Vi har blitt lurt tidligere av at kontinental asfalt på langt nær er så grov som norsk. Under gode forhold, selv i hastigheter på 120 km/t, er det påfallende lite støy i bilen.

Selv CVT-kassen har roet seg ned, selv om det fortsatt ikke er noen flott lyd å spore ved kraftig gasspådrag. Under vanlig kjøring plaget ikke girkassen oss nevneverdig.

Alt i alt virker RAV4 forutsigbar og trygg. Bilen har assistanses- og sikkerhetssystemene vi forventer å finne i en moderne familiebil i 2019. Blant nyhetene finner vi systemer som oppdager fotgjengere og syklister i mørket.

Vi fikk ikke kjørt bilen i terreng denne gangen, selv om det var Toyotas opprinnelige plan. Paradoksalt var det dårlige føreforhold som var årsaken. Snø og sommerdekk er en dårlig kombinasjon.

Men det vi vet er at Toyota kommer med en god nyhet til de som tidligere har vært plaget med at bilen ikke har kommet av flekken når et hjul har stått løst i luften og man ikke har fått fremdrift.

Nyheten heter Trail Modus, som sender krefter til hjulet som står på bakken og bremser det roterende hjulet. Det vil dermed redder deg ut av knipa. Nykommeren har fått 30 % mer krefter på bakhjulene enn før.

Det nye AWD-i-systemet innebærer at inntil 80 % av dreiemomentet går til bakhjulene, mens utgående modell bare kunne skilte med 60 %.

For Ola Nordmann er det også gledelig at RAV4 for første gang kan leveres både med varmetråder i frontruten og varme i baksetet, i tillegg til rattvarme.

Ryggekamera er standard på alle modeller. Toppmodellen leveres dessuten med digitalt kameraspeil, hvor du har muligheten for å se hva som er bak deg ved hjelp av et kamera innenfor glasset i bakluken. Vi har sett noe lignende på kommende Range Rover Evoque

Vi legger til at sitteposisjonen for føreren har blitt 15 mm lavere enn tidligere. Et ankepunkt tidligere har vært at justeringsmulighetene for rattet har vært begrensede.

At rattet nå kan justeres 60 mm i lengderetningen, 50 % mer enn tidligere, gjorde at i hvert fall jeg fant meg godt til rette i førersetet.

En bredere midtkonsoll enn tidligere gir føreren bedre støtte.

Hvem passer den for?
RAV 4 passer for mange. Røft SUV-design er en innertier i Norge for tiden, for de som styrer unna elbil. I dette segmentet er det uansett primært bensin, diesel og hybrid som gjelder.

Det er en romslig familiebil for de som liker å tro at de har en aktiv livsstil. Bilen er også blitt mer praktisk ved at både kupeen og bagasjerommet er rommeligere. En lastekapasitet på 580 liter er bedre enn de fleste i klassen.

Bil-test: Slik gikk det da RAV4 møtte tre konkurrenter i 2016

Vi tror RAV4 vil kunne trekke nye kunder til Toyota, hvor toppsjefen har uttalt at det «ikke skal lages kjedelige biler lenger». Samtidig vil trofaste kunder strømme til forhandlerne med eldre RAV4 som innbyttebiler.

Konkurrenter?
Toyota RAV4 går inn i et segment med tøff konkurranse. Mitsubishi Outlander PHEV blir nok den hardeste nøtten å knekke. I fjor havnet denne modellen på femteplass på OFV-statistikken og nest øverst blant SUV-ene.  

RAV4 AWD-i ser ut til å være priset for å gå rett i strupen på denne. Style-utgaven med drift på alle fire koster i underkant av 500.000 kroner, mens den aller rimeligste versjonen koster under 400.000, da kun med trekk på forhjulene.

Øvrige hovedutfordrere er Mazda CX5 og Volkswagen Tiguan. La oss heller ikke glemme Honda CR-V, som også kommer som hybrid denne våren.

Dette liker vi:
Det røffe designet, plassforholdene, mye utstyr, bedre vinteregenskaper

Dette liker vi ikke:
Fortsatt litt masete girkasse ved gasspådrag

Navigasjonen er litt treig, dessuten ikke grafikk i toppklassse

Noen leserspørsmål:

Kommer den som plug-in på sikt?

Det finnes ikke informasjon om dette nå.

Hva blir hengervekt på de forskjellige modellene? Hvordan er det å kjøre Hybrid og tilhenger?

Det blir som i dag, det vil si 1.650 kg for AWD-i-versjonen og 800 kg for 2WD-utgaven

Er 4x4 egen elmotor bak, eller går det via transferkasse foran?

Den har en egen elmotor bak.

Får RAV4 det utgående nikkelbatteriet, eller det nye litiumion batteriet?

Den har nikkelmetall-batteri

Kan bilen leveres med varmesystem uten å måtte starte bilen på forhånd?

Nei, du er fortsatt avhengig av en Defa-løsning eller tilsvarende.

Hva med kvalitetsfølelsen, er den oppe på nivå med Audi, BMW, Mercedes og ikke minst Lexus?

RAV4 er fortsatt ingen premiumbil, men Toyota er på rett vei.

Kan RAV4 leveres med reservehjul? Vanlig eller nødhjul?

Nei, det er fortsatt skum som gjelder.

Hvor godt fungerer varmeapparatet? Blir hele bilen varm og hvor lang tid tar det?

Dette fikk vi ikke testet ut skikkelig. Vi må komme tilbake med mer om dette når vi har hatt bilen til test i Norge.

Lurer på muligheten for skyvbare bakseter?

Det er ikke mulig, men plassen i både baksetet og bagasjerommet har blitt bedre.

Hvordan er størrelsen på bagasjerommet sammenlignet med f.eks. VW Passat?

580 liter er litt svakere enn Passat og andre store stasjonsvogner, men veldig bra til å være en familie-SUV.

Får bilen adaptive lykter som følger svingene på executive nivået?

Nei

Opplever dere multimediakonsollen som rask og responsiv?

Helt grei

Er det utgang for lading av telefon foran og bak?

Tre USB foran og to USB bak, i tillegg til trådløs ladning på Style og Executive

Varme i bakseter og ratt? Oppvarming av frontrute? Elektrisk ratt?

Ja, ja og ja hvis du velger topputgaven.

Fakta Toyota RAV4 Hybrid AWD-i

Motor:

4-syl. Bensinmotor + elmotor 2475 cm3

Effekt:

163 kW (222 hk) .

Dreiemoment:

221 Nm v/3600-5020 o/min.

Mål LxBxH:

460 x 186 x 169 cm

Akselavstand:

269 cm

Bakkeklaring:

190 mm

Egenvekt m/fører:

1650 kg

Tillatt totalvekt:

N/A

Maks hengervekt:

1650 kg

Bagasjerom:

580-1189 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

8,1 sek.

Toppfart:

180 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,45 l/mil

CO2:

103 g/km

Forbruk målt:

 

Pris fra:

kr.428 200

Pris som prøvekjørt:

kr 527 100





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Toyota Corolla koster fra 297.300 kroner
Når Toyota igjen er tilbake med Corolla i Norge, starter prisen rett under 300.000 kroner.
Les mer
layid-bilde1
Bare spør om Toyota Corolla
Auris ble ikke til gull slik Toyota hadde håpet. Etter to bilgenerasjoner går navnet inn i historien, og om kort tid er Corolla tilbake på norske veier. BilNorge.no kjører bilen på onsdag, så alt du måtte lure på er det bare å spørre om.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde3
Bybil-fremtid fra Citroën
Citroën markerer sitt hundreårsjubileum ved å vise mobilitet for fremtiden.
Les mer
layid-bilde4
Her er nye Focus ST
Ford topper nå Focus-familien med en ny ST. Den leveres i ulike varianter for å tilfredsstille forskjellige kundegrupper.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Fransk wannabe
Det er biler som dette som gjør det virkelig moro å være i Frankrike. Produkter som bare er en parodi, en grotesk skisse, men som noen allikevel tar på ramme alvor. Møt Devinci.
Les mer
layid-bilde6
Bentley overgår seg selv
Bentley har fått konkurranse fra så vel Rolls-Royce som Lamborghini den siste tiden. Nå strammer de grepet og hevder Bentayga er verdens raskeste og mest luksuriøse SUV. En sannhet med modifikasjoner.
Les mer
layid-bilde7
Nytt konsept til Genève
Audi viser de første skisser av en modell som skal debutere i Genève neste måned.
Les mer


layid-bilde8
Mange fossilbiltrekk i Mercedes EQC elbil
Les mer
toppsak-bilde9
Seiglivet modell fornyes
Mitsubishi Motors forteller at de skal vise en ny ASX i Genève neste måned. Den vil nok likevel fortsette et liv i skyggen av storebror.
Les mer
layid-bilde10
Nye toppmodeller fra BMW
Les mer
layid-bilde11
Litt oppgradert TT RS
Les mer
layid-bilde12
Ny toppmodell fra Range Rover
Les mer
layid-bilde13
30 år med kjøreglede
Mazda presenterer nok en spesialversjon av MX-5. Hvilket nummer i rekken den er skal være usagt, men her er det bare å løpe og kjøpe.
Les mer
layid-bilde14
Volkswagen oppgraderer Passat
Tiden er moden for en midtlivs oppgradering av Passat. Ikke minst gjelder dette varianten som har toppet den norske salgsstatistikken.
Les mer
toppsak-bilde15
Mazda skal vise kompakt-SUV
Mazda har i dag to SUV-er på programmet i Europa, CX-5 og CX-3. På Genève-utstillingen lover de å vise nok en modell.
Les mer
layid-bilde16
Spesialutgave av BMWs nye flaggskip
Les mer
layid-bilde17
Verken kron eller mynt?
Les mer
layid-bilde18
Mark Webber på Bathurst
De som har overvært trening og kvalifisering til nattens 12-timersløp på Bathurst, fikk under oppkjøring til løpet pauseinnslag av en lokal helt i en helt spesiell bil.
Les mer
layid-bilde19
Skoda skisserer Genève-nyhet
Vi har fått vite navnet på Skodas kommende kompakt-SUV. Nå følger de første skissene, men egentlig har vi sett vel så mye tidligere.
Les mer
layid-bilde20
Ny Renault Clio
Renault viser i dag de første eksteriørbildene av femte generasjon Clio. Den skal debutere på Genève-utstillingen i mars.
Les mer
layid-bilde21
Interiør-løft for ny Clio
Renault skal lansere en splitter ny Clio på Genève-utstillingen i mars. Den digitale avdukingen er i gang, og de starter med interiøret.
Les mer
layid-bilde22
Toyota RAV4 på veien
BARCELONA: Mange er spent på nye Toyota RAV4. Her er våre første inntrykk etter å ha kjørt bilen.
Les mer
toppsak-bilde23
Volvos kinesiske tvilling
Vi vet jo at Volvo er eid av Geely, men akkurat her er det ikke tvil. Den nyeste Geely, FY 11, er bygd på en Volvo og er toegget tvilling med XC40.
Les mer
layid-bilde24
Hondas urbane revisjon
Nå har Honda sluppet det første inntrykket av sin kommende bybil. I forhold til det konseptet vi så i Frankfurt 2017 er den åpenbart vesentlig revidert.
Les mer
layid-bilde25
Facelift og ny banebil
Lexus har med seg to nyheter til Detroit - begge basert på RC F.
Les mer
layid-bilde26
Den amerikanske drømmen
Skal du lykkes i den amerikanske bilbransjen, må du ha pickuper på programmet. Kraftige pickuper! Det har Ram, og de hevder nå å være best på alle områder.
Les mer
layid-bilde27
Noe du lurer på om Toyota RAV4?
Les mer
toppsak-bilde28
Infiniti konsept baner vei for el-SUV
Infinitis innslag på Detroit-utstilling er konseptbilen QX Inspiration. Den er et forvarsel om merkets først elbilsom skal på markedet i 2021.
Les mer
layid-bilde29
Cadillacs AMG / M Sport
Les mer
layid-bilde30
Ny Mondeo hybrid klar for Norge
I dag er Ford Mondeo stasjonsvogn vist offentlig på bilutstillingen i Brüssel. Den er snart på plass hos norske forhandlere.
Les mer
layid-bilde31
Prisene klare for ny Citroën
Citroën lokker med en startpris på 303.000 kroner for sine nye C5 Aircross, men tror flesteparten av kundene vil velge en toppmodell med full utstyrspakke.
Les mer
layid-bilde32
En Kia etter amerikansk smak
Kia har designet en SUV for å møte amerikanerne på hjemmebane. Her er det plass til hele familien. Og vel så det.
Les mer
toppsak-bilde33
Ansiktsløft for Ioniq
Etter bare tre år på markedet får Norges-aktuelle Hyundai Ioniq nå et ansiktsløft.
Les mer
layid-bilde34
VW nøyde seg med å redesigne US-Passat
Les mer
layid-bilde35
BMW 7-serie oppgraderes
Les mer
layid-bilde36
Hyundai presenterer ny racer
Hyundai viser en ny racerbil basert på Veloster. Den er tilpasset det internasjonale TCR-reglementet og skal i første omgang konkurrere i USA.
Les mer
layid-bilde37
Ford solgte mer enn én million F-serie i fjor
Gode tider i USA har gitt fart i salget av store biler. Fortsatt er Fords F-serie verdens soleklare pickup-vinner.
Les mer
layid-bilde38
Samleobjekt fra Subaru
Subaru benytter Detroit-utstillingen til å vise en spesialutgave av WRX.
Les mer