img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
135 bilder i galleri
BMW 7-serie oppgraderes
BMW har i dag presentert en oppgradert utgave av sin luksuriøse 7-serie. Lokasjonen for arrangementet var nok overraskende for enkelte.

Mens verdens bilindustri er samlet i Detroit valgte nemlig BMW å legge presentasjonen av sin nye 7-serie til Shanghai.

Det er langt fra noe tilfeldig valg, 44 prosent av alle nye 7-ere gikk til kinesiske kunder i 2018 – hele 24.500 biler, og en stor del av disse var nok den lange utgaven.

Under et arrangement hvor i tillegg til en ansiktsløftet 7-serie ble presentert, benytte BMW også anledningen til å vise sine øvrige nyheter på luksusfronten, 7-seteren X7 (og en nye X5) samt den nye 8-serien som så langt er vist i to karosseriformer.

Styreformann Harald Krüger understreket den viktige strategiske betydning Kina har for BMW. Verdens største bilmarked sto for en firedel av BMW og Minis globale salg i 2018 med totalt 639.953 biler, en økning på 7,7 % fra foregående år.

På øverste hylle
Men tilbake til 7-serien som får sin første og sannsynligvis eneste facelift siden generasjon seks kom på markedet i 2016.

Tradisjonelt er det 7-serie og S-Klasse som slåss om hegemoniet i dette segmentet, andre aktører må normalt spille statistens rolle.

Skjønt i 2018 fikk BMW tøff konkurranse fra Lexus som ifølge OFV registrerte 13 stk. LS 500h, bare én mindre enn BMW kunne telle opp av 7-eren. Begge ble imidlertid grundig slått av Mercedes som kunne innkassere 44 S-Klasse salg.

Går vi til 2017 så bildet ganske annerledes ut. Riktig nok vant Mercedes kampen dette året også, med 58 biler, men BMW lå bare 7 bak, og Lexus står oppført med null, de hadde nemlig ikke fått sin avgifts-gunstige limo den gangen.

Den oppgraderte 7-serien kommer som tidligere i to lengder, en standardutgave på 5,12 meter og en lang utgave, med L i betegnelsen, som strekker seg 5,26 meter. De ekstra 14 centimeterne kommer primært baksetepassasjerene til gode.

Ny kosmetikk
De største synlige endringene på den oppgraderte BMW 7-serien er først og fremst på den skjerpede eksteriørdesignen. Fronten er løftet med hele 50 mm og panseret har fått mer skulpturelle linjer.

Den klassiske nyregrillen er blitt markant større, samtidig som frontlysene har blitt smalere. Dette er designtrekk som vi kjenner igjen fra nye BMW X7.

Sett bakfra, kjennetegnes den oppgraderte BMW 7-serien av de smale tredimensjonale baklyktene. Under kromlisten på bagasjeromsluken, strekker deler av baklyset seg over hele bilens bredde.

Oppgradert interiør
Interiøret kjennetegnes av den generøse romfølelsen og eksklusive materialer av ypperste kvalitet. BMW har gjort mye for å gjøre innerommet så stille som mulig, blant annet gjennom ekstra isolasjonen i hjulbuene og tykkere glass i sidevinduene.

Den mest synlige forskjellen er det oppgraderte instrumentpanelet med BMW Live Cockpit Professional med digital instrumentering og betjening. Med det, så oppgraderes også førerassistentsystemene til samme nivå som i nye BMW X5 og BMW X7.

Oppgraderte motorer
Nye, oppgraderte BMW 7-serie lanseres med en rekke motorer. Toppmodellen er kraftpakken M760Li xDrive med en 6,6 liters V12 bensinmotor som yter 585 hk, med et dreiemoment på 850 Nm.

Herlig at BMW fortsatt tilfredsstiller nisjen som vil ha V12, det er det ikke mange andre produsenter som gjør.

Mest interessant for Norge er utvilsomt de nye plug-in hybridene 745e iPerformance og 745Le xDrive iPerformance. Førstnevnte i standard lengde med bakhjulsdrift mens Le-utgaven er lang med firehjulsdrift.

Disse modellene er utstyr med en rekkesekser som alene yter 286 hk. Koblet sammen med elmotoren som yter 83 kW/113 hk gir det en samlet effekt på 394 hk og et dreiemoment på 600 Nm.

Det nye batteriet på 12 kWt er 30 prosent større enn det som satt i forgjengeren. Med det, så økes også den elektriske rekkevidden betraktelig.

For BMW 745e iPerformance er den elektriske rekkevidden på opptil 58 km, målt etter den gjeldende NEDCcorr-metoden. Toppfart på ren elektrisk kraft er 140 km/t.

De nye, oppgraderte BMW 7-serie-modellene lanseres i Norge i andre kvartal 2019. De norske prisene vil være klare om kort tid. Da vil også BMW-forhandlerne åpne for bestilling.

Modellutvalg:

Modell:

Motortype:

Effekt:

Dreie-
moment:

Aks.
0-100 km/t:

BMW M760Li xDrive:

Bensin, V12

585 hk

850 Nm

3,8 sek

BMW 750i xDrive

Bensin, V8

530 hk

750 Nm

4,0 sek

BMW 745Le xDrive

Bensin plug-in hybrid, rekkesekser

394 hk

600 Nm

5,1 sek

BMW 745e

Bensin plug-in hybrid, rekkesekser

394 hk

600 Nm

5,2 sek

BMW 750d xDrive

Diesel, rekkesekser

400 hk

760 Nm

4,6 sek

BMW 740d xDrive

Diesel, rekkesekser

320 hk

680 Nm

5,3 sek

BMW 730d xDrive

Diesel, rekkesekser

265 hk

620 Nm

5,8 sek


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
BMW forbereder nytt flaggskip
Det er fortsatt et par år til BMW setter iNext i produksjon, men forberedelsene er godt i gang for det nye, selvkjørende flaggskipet-
Les mer
layid-bilde1
Audis nye familieracer
25 år etter originalen lanserer Audi en ny versjon av RS6 - familiebilen for dem som egentlig ønsker en sportsbil.
Les mer
layid-bilde2
Taycan knuser rekkeviddeangsten
For mye Taycan i det siste? Ta med dette: Med den kan du kjøre fra Trondheim til sydspissen av Italia på 24 timer.
Les mer
layid-bilde3
Kamiq er Skodas nye og lille crossover
For de mange som ladbare biler ikke er et alternativ for, velger en god del av dem en SUV fra Skoda. Derfor kan Skoda Kamiq bli en viktig bil de nærmeste årene.
Les mer
layid-bilde4
N Line gir sprekere utseende
Hyundai bruker N-betegnelsen på sine sportslige modeller. Men nå blir også N Line en utstyrsbetegnelse.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde6
Her er T-Roc Cabriolet
Volkswagen viser de første offisielle bilder av T-Roc Cabriolet som skal premierevises i Frankfurt neste måned.
Les mer
layid-bilde7
Nye Cayenner med plugg
Porsche lanserer nå en ny generasjon ladbare hybrider i Cayenne-familien. Det kan bety salgsboost.
Les mer


layid-bilde8
Legendariske XJ13 i ny tapping
Les mer
toppsak-bilde9
Enda mer Stinger enn Stinger
Stol på engelskmennene. De er fremdeles lekne. Ikke noe er vel mer logisk og engelsk enn å bygge opp en banelysten utgave av Stinger?
Les mer
layid-bilde10
Nye Zoe - priset og klar
Les mer
layid-bilde11
Karma til Monterey
Les mer
layid-bilde12
En rimeligere e-tron
Les mer
layid-bilde13
911 Carrera i to karosserier
Porsche lanserer nå de nye innstegsmodellene i 911-serien. Noen direkte sinker blir de langt fra.
Les mer
layid-bilde14
Salgsklar Skoda med plugg
Denne uken åpner Skoda ordrebøkene for sin første ladbare hybrid. Superb iV blir attraktivt priset i kjent Skoda-stil.
Les mer
toppsak-bilde15
Audi med ny nisjemodell
Audi lanserer A1 Citycarver, en småtøff bil basert på A1 Sportback.
Les mer
layid-bilde16
Listers hårete føner
Les mer
layid-bilde17
Nytt navn hos Audi
Les mer
layid-bilde18
Monster fra Hennessey
Svart er tøft. Plan er tøft. 6x6 er ekstra tøft. Hennesseys Goliath har alt - ganger to!
Les mer
layid-bilde19
En Lotus som forvirrer
Selv om Lotus har vært innom mange blindveier og omveier i løpet av sine 70 år, er verdiene til merkevaren fremdeles smart, enkel og lett. Og et greit navn. Men ikke nå lenger.
Les mer
layid-bilde20
de Tomaso er tilbake - på et vis
En av de etterhånden altfor mange meningsløse såkalte superbilene dukket opp på Goodwood nylig. Med de Tomaso logoen på, selv om det er vanskelig å se forbindelsen mellom dagens bil og det muntre eventyret i Modena som ble startet i 1959 og som for lengst burde vært begravet.
Les mer
layid-bilde21
Ny Corvette med midtstilt motor
Chevrolet har introdusert åttende generasjon Corvette. For første gang får den midtstilt motor.
Les mer
layid-bilde22
Facelift for Mazda2
Mazda har i dag startet salget av en ny 2-er på hjemmemarkedet. En viktig nyhet er navnet.
Les mer
toppsak-bilde23
Skoda fornyer SUV-ene
Skoda foretar oppgraderinger av Karoq og Kodiaq foran modellåret 2020. Forskjellen oppdages lettest bakfra.
Les mer
layid-bilde24
Ny favoritt i oransje
Mazda er flinke til å markere jubileer. Nå er MX-5 30 år, og det markeres med en spesialutgave i frisk farge og begrenset opplag.
Les mer
layid-bilde25
Comeback (med en hake)
Etter nærmere et års opphold kommer nå Mercedes C-Klasse tilbake som ladbar hybrid. Men det spørs om den blir like pop som forgjengeren, nå må du nemlig innom andre pumper når tanken skal fylles.
Les mer
layid-bilde26
Kunderacere fra øst og vest
Audi og Toyota har presentert nye racerbiler med «Til salgs»-plakat i løpet av siste uke. De skal inn i hver sin kategori.
Les mer
layid-bilde27
Bentleys fremtidsvisjon
Les mer
toppsak-bilde28
Her er Minis nye elbil
Det har vært knyttet stor spenning til elbilen fra Mini. Nå er den endelig offentlig.
Les mer
layid-bilde29
Nok en BMW pick-up
Les mer
layid-bilde30
Porsche-debut på Goodwood
Porsche har i dag avduket sin nye 911 RSR på Goodwood Festival. Dette er en bil Dennis Olsen vil få mye glede av de neste årene.
Les mer
layid-bilde31
Den fine balansegangen
Når Audi nå lanserer sin nye S8 påstår de å ha funnet den rette formelen for dynamikk og komfort.
Les mer
layid-bilde32
Peugeot priser elbilen
De mange som står på venteliste for å sikre seg en Peugeot e-208 får i dag vite prisen på bilen.
Les mer
toppsak-bilde33
Opel oppgraderer Astra
Etter fire år på markedet får Opel Astra en midtlivsoppgradering med ny teknikk.
Les mer
layid-bilde34
Ny Captur får en fordel i Norge
Les mer
layid-bilde35
BMW lanserer ny X6
Les mer
layid-bilde36
Taycan på verdensturne
Det er fortsatt en stund til den offisielle debuten, men Porsche varmer opp med en liten runde på tre kontinenter.
Les mer
layid-bilde37
Volvo utvider VIP-programmet
Volvo har alltid vært gode på sikkerhet, men så sikre biler som disse har de aldri tidligere tilbudt.
Les mer
layid-bilde38
Oppgradering for Audi Q7
Fire år etter lanseringen får Audis store SUV en midtlivs-oppgradering slik at den kan holde koken noen år til.
Les mer