img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
87 bilder i galleri
Mustang Shelby til nye høyder
Med over 700 hester viser Ford sin hittil råeste Shelby Mustang på Detroit-utstillingen.

Det er over 50 år siden Carrol Shelby bygget sin første Shelby Mustang GT500 basert på GT350. Nå er sjette generasjon av villdyret vist frem offentlig, den kommer på markedet til høsten som 2020-modell.

Muskelbilen skal ta seg ned en quarter-mile dragstripe på under 11 sekunder, og null til hundre skal gå unna sånn midt på tretallet.

Ford går ikke i detalj, men lover over 700 hester fra den kompressormatede 5,2-liters V8-maskinen med en 2,65-liters Eaton montert dypt nede mellom sylinderrekkene. De ville ikke ha noe som stakk ut og ødela aerodynamikken på panseret denne gangen.

Blokken er den samme som i den mildere Shelby GT350, men mesteparten av det andre under panseret er nytt for å hente frem ekstra hester. Ifølge Ford håndbygges motoren av to spesialister som får sette sin signatur på verket.

For å holde temperaturen nede har Ford installert seks varmevekslere der fremme.

Kreftene skal sendes til bakhjulene gjennom en Tremec 7-trinns dobbel clutch girkasse som styres fra et hjul på midtkonsollen, og via hendler på rattet når man ønsker å ta styringen manuelt.

Det fins fire modi for transmisjonen, Normal, Weather, Sport samt Drag & Track.

Kreftene overføres til bakken via 20-tommers aluminiumfelger med Michelin Pilot Sport 4 dekk.

De som prioriterer egenskaper på bane kan velge en karbonfiber track pack som erstatter alufelgene med 20-tommere i karbonfiber, og dekkene med Michelin Pilot Sport Cup2 – nærmere slicks kommer man ikke med gatelovlige dekk.

Se og hør Shelby GT500 – saken fortsetter:

Elektroniske dempere med fire sensorer justerer bilen automatisk til underlag inntil tusen ganger i sekundet.

Ifølge Ford har Shelby GT500 de kraftigste bremser som noensinne er montert på en produksjonsbil. (Den påstanden tør ikke jeg stå for.) Massive 16,5-tommers skiver med 6-pots calipere foran og 14,6-tommere med 4-pots bak. Ikke overraskende – levert av Brembo.

Foran A-stolpen er alt nytt på Shelby GT500. Støtfanger og forskjermer er bredere enn på noen annen Mustang for å gi plass til hjulene.

Både skjermer og panser er utført i SMC firberglass, og for å hindre at panseret forsvinner i høye hastigheter er det utstyrt med låsepinner.

Den massive grillen gjør at GT500 kan svelge femti prosent mer luft enn Shelby GT350, en nødvendighet for å mate de seks varmevekslerne og bremsene.

Panseret har et massivt hull dekket av lufteribber og et regnfilter for å slippe ut varmluft. Dette kan enkelt tas av på track days.

I hekken sitter en diffuser laget i kompositt-materiale for å unngå at det smelter av varmen de fire eksosrørene produserer.

Em 12-tommers skjerm erstatter tradisjonelle instrumentklokker, og på dashbordet sitter en 8-tommers berøringsskjerm som fundament for infotainment-systemet som er kompatibelt med Apple Car Play og Android Auto.

Et B&O lydanlegg med 12 høyttalere står på listen over tilleggsutstyr, sammen med Recaro racing-seter.

De som ønsker mer downforce kan velge en karbonfiber «track pack» med tidligere nevnte karbon felger og cup-dekk, justerbar GT4 vinge, frontsplitter osv. I pakken inngår også fjerning av baksetene.

Når Sheby GT500 kommer på markedet som 2020-modell kan kundene velge mellom 11 karosserifarger, og de får en plakett på dashbordet som viser hvilket nummer i rekken deres eksemplar er.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
BYDs overflødighetshorn
BYD stiller på Shanghai-utstillingen med konseptbil og ny e-Serie. Og for ikke å dominere for mye hadde de noen presentasjoner for et par uke siden også. Et annet sted. Til sammen 23 nye biler i Shanghai, sier de.
Les mer
layid-bilde1
Stor spennvidde fra W
W er et greit bilmerke. Det stammer fra Dubai og har ganske mange RUF-Porsche-detaljer innabords. De dukket opp i Shanghai med superbilene sine, men også med to andre. En stor SUV og en smart, funky selvkjørende.
Les mer
layid-bilde2
Nytt og smått fra Hyundai
Det er hyggelig å kunne fortelle at ikke alt som debuterer i New York disse dagene er tre tonns slagskip med plass til en halv armé. Noen er litt mer forsiktige, som den nye Hyundai Venue.
Les mer
layid-bilde3
Kias vidunder-bil
Kia satte en slags ny rekord på New York utstillingen. Messens mest pompøse, ubegripelige presseskrytemelding. La oss bare slå fast at deres HabaNiro er verdens første ECEV - «Everything Car» og EV!
Les mer
layid-bilde4
Mercedes lanserer ny GLS
Like før den er på markedet får BMW X7 en ny konkurrent å bryne seg på når Mercedes nå lanserer en ny generasjon av sin store SUV.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ny Subaru Outback
Subaru lanserer det de betegner som sjette generasjon Outback på bilutstillingen i New York. De lover den sikreste og mest komfortable Outback noensinne.
Les mer
layid-bilde6
Genesis gjør elbilen kompakt
Genesis er jo egentlig kjent som et luksusmerke som veldig ofte benytter målebåndet til Mercedes. Men til bilutstillingen i New York kommer de med en elbil som er virkelig kompakt.
Les mer
layid-bilde7
Nye motorer i Audi S5
Audi fortsetter elektrifiseringen og lanserer nye drivlinjer i S5 Coupé og Sportback.
Les mer


layid-bilde8
Aston Martins elektriske Rapide
Les mer
toppsak-bilde9
Ny brobygger fra Mercedes
Til bilutstillingen i Shanghai har Mercedes med seg en ny konseptbil. Jeg kan love at den er på gata innen et års tid.
Les mer
layid-bilde10
En smak av fremtid
Les mer
layid-bilde11
Volkswagen viser sin nyeste ID.
Les mer
layid-bilde12
Nye drivlinjer i Audis langturbiler
Les mer
layid-bilde13
Ny farge og nytt navn
Mitsubishi skal presentere en ny konseptbil på bilutstillingen i Shanghai. Men denne har vi sett før.
Les mer
layid-bilde14
Tesla utvider tilbudet
Det har strømmet inn nye biler fra Tesla den siste måneden, men snart kan strømmen bli enda sterkere.
Les mer
toppsak-bilde15
Så lenge fikk Skoda briljere
Volkswagen vil fra høsten tilby en oppgradert e-Up med vesentlig mer rekkevidde enn dagens modell.
Les mer
layid-bilde16
Skoda etablerer reservasjonsliste
Les mer
layid-bilde17
G-Power overgår originalen
Les mer
layid-bilde18
Nå kommer Bentley
For første gang skal Bentley importeres til Norge gjennom en offisiell kanal. En ikke ukjent bilmann står bak prosjektet.
Les mer
layid-bilde19
ItaloKina inn i Europa
Ikke bare har italiensk-kinesiske DR overlevd i mer enn 10 år, nå skal de inn i resten av Europa også, og har med seg en spennende batterielektrisk bil på reisen.
Les mer
layid-bilde20
Zenvo med to premierer
Over 1000 hestekrefter er ikke interessant mer. Men 1000+ sammen med bare bakhjulsdrift - da begynner det å lukte skandinavisk bilbygging. Zenvo er den av de to man ikke tenker først på.
Les mer
layid-bilde21
Endelig - el-Forder
Ford har holdt elbilkortene tett til brystet. Nå er de vist fram og et av dem inneholder en familie-SUV med rekordrekkevidde - inntil 600 km. Ny Kuga blir også ladbar.
Les mer
layid-bilde22
Bileventyr fra Napoli
Puritalia - ReneItalia eller TypiskItalia - var navnet på enda en 1000-hesters italiensk superbil vi aldri har hørt navnet på. Denne fortjener imidlertid litt oppmerksomhet.
Les mer
toppsak-bilde23
Mini-bombe nærmer seg
Vi er lovet den heftigste Mini noensinne når denne lanseres i 2020. Forvarselet ble gitt på Frankfurt-utstillingen i 2017.
Les mer
layid-bilde24
Rimacs populære styrkedråper
Rimac er ikke lenger bare en sær superbil fra Kroatia. Nesten alle med et ønske om å delta i øverste klasse henter elementer derfra nå.
Les mer
layid-bilde25
Overveldende Aston Martin
Hvor du enn snudde seg på Aston Martins stand i Genève dukket det opp noe som tok pusten fra deg. Det hele ble av typen «for godt til å være sant».
Les mer
layid-bilde26
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde27
Kia e-Soul: Lang rekke-vidde - ukjent pris
Les mer
toppsak-bilde28
Seat varsler rimelige elbiler
Seat introduserer en ny, mindre elbilplattform og seks ladbare modeller.
Les mer
layid-bilde29
Ex-VW-topp gjør kinesisk el
Les mer
layid-bilde30
Den tredje fra Aachen
Aachen er byen der Nissans elektriske NV 200 brukes som søppelbil og hvor to vellykkede elbil-startups allerede har sett dagens lys. Nå glipper den tredje med øynene.
Les mer
layid-bilde31
Kanskje litt for langt?
Selvfølgelig var Felix Eaton på plass i Genève igjen, med sin Eadon Green. Men årets nyhet hadde han nok dratt litt for langt. Rolls-Royce ble skikkelig sure.
Les mer
layid-bilde32
Gumpert med nye venner
Gumpert har vært mer eller mindre fast inventar i Genève siden 2006. Nå dukket han opp igjen, men denne gang med kompanjonger fra Kina og en gammel bekjent fra Japan.
Les mer
toppsak-bilde33
Nytt mål for sommerferien
Hvem hadde trodd dette? Fantastiske Porsche-replicaer fra Hellas. Vi møtte dem i Genève.
Les mer
layid-bilde34
Oppgraderer HR-V
Les mer
layid-bilde35
Hybrid-Outlander solgt med 9000 kroner i avgiftsrabatt
Les mer
layid-bilde36
Italdesign nærmere slekta
Årets skapning fra Italdesign var så jordnær at det er ingen grunn til å tro at den ikke kan tas alvorlig av eieren, Audi. Det har ikke alltid vært tilfelle.
Les mer
layid-bilde37
Audis definitive ikke-el
Det var litt morsomt. Audi skulle til de grader være så elektrifisert under pressedagene i Genève at de gjemte sin kuleste og mest eksklusive nyhet bak en låst dør.
Les mer
layid-bilde38
Her er Volvo XC40 Twin Engine
I dag åpner Volvo for salg av XC40 Twin Engine. Dermed tilbyr Volvo hybride drivlinjer til alle modellserier.
Les mer