img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
87 bilder i galleri
Mustang Shelby til nye høyder
Med over 700 hester viser Ford sin hittil råeste Shelby Mustang på Detroit-utstillingen.

Det er over 50 år siden Carrol Shelby bygget sin første Shelby Mustang GT500 basert på GT350. Nå er sjette generasjon av villdyret vist frem offentlig, den kommer på markedet til høsten som 2020-modell.

Muskelbilen skal ta seg ned en quarter-mile dragstripe på under 11 sekunder, og null til hundre skal gå unna sånn midt på tretallet.

Ford går ikke i detalj, men lover over 700 hester fra den kompressormatede 5,2-liters V8-maskinen med en 2,65-liters Eaton montert dypt nede mellom sylinderrekkene. De ville ikke ha noe som stakk ut og ødela aerodynamikken på panseret denne gangen.

Blokken er den samme som i den mildere Shelby GT350, men mesteparten av det andre under panseret er nytt for å hente frem ekstra hester. Ifølge Ford håndbygges motoren av to spesialister som får sette sin signatur på verket.

For å holde temperaturen nede har Ford installert seks varmevekslere der fremme.

Kreftene skal sendes til bakhjulene gjennom en Tremec 7-trinns dobbel clutch girkasse som styres fra et hjul på midtkonsollen, og via hendler på rattet når man ønsker å ta styringen manuelt.

Det fins fire modi for transmisjonen, Normal, Weather, Sport samt Drag & Track.

Kreftene overføres til bakken via 20-tommers aluminiumfelger med Michelin Pilot Sport 4 dekk.

De som prioriterer egenskaper på bane kan velge en karbonfiber track pack som erstatter alufelgene med 20-tommere i karbonfiber, og dekkene med Michelin Pilot Sport Cup2 – nærmere slicks kommer man ikke med gatelovlige dekk.

Se og hør Shelby GT500 – saken fortsetter:

Elektroniske dempere med fire sensorer justerer bilen automatisk til underlag inntil tusen ganger i sekundet.

Ifølge Ford har Shelby GT500 de kraftigste bremser som noensinne er montert på en produksjonsbil. (Den påstanden tør ikke jeg stå for.) Massive 16,5-tommers skiver med 6-pots calipere foran og 14,6-tommere med 4-pots bak. Ikke overraskende – levert av Brembo.

Foran A-stolpen er alt nytt på Shelby GT500. Støtfanger og forskjermer er bredere enn på noen annen Mustang for å gi plass til hjulene.

Både skjermer og panser er utført i SMC firberglass, og for å hindre at panseret forsvinner i høye hastigheter er det utstyrt med låsepinner.

Den massive grillen gjør at GT500 kan svelge femti prosent mer luft enn Shelby GT350, en nødvendighet for å mate de seks varmevekslerne og bremsene.

Panseret har et massivt hull dekket av lufteribber og et regnfilter for å slippe ut varmluft. Dette kan enkelt tas av på track days.

I hekken sitter en diffuser laget i kompositt-materiale for å unngå at det smelter av varmen de fire eksosrørene produserer.

Em 12-tommers skjerm erstatter tradisjonelle instrumentklokker, og på dashbordet sitter en 8-tommers berøringsskjerm som fundament for infotainment-systemet som er kompatibelt med Apple Car Play og Android Auto.

Et B&O lydanlegg med 12 høyttalere står på listen over tilleggsutstyr, sammen med Recaro racing-seter.

De som ønsker mer downforce kan velge en karbonfiber «track pack» med tidligere nevnte karbon felger og cup-dekk, justerbar GT4 vinge, frontsplitter osv. I pakken inngår også fjerning av baksetene.

Når Sheby GT500 kommer på markedet som 2020-modell kan kundene velge mellom 11 karosserifarger, og de får en plakett på dashbordet som viser hvilket nummer i rekken deres eksemplar er.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Toyota Corolla koster fra 297.300 kroner
Når Toyota igjen er tilbake med Corolla i Norge, starter prisen rett under 300.000 kroner.
Les mer
layid-bilde1
Bare spør om Toyota Corolla
Auris ble ikke til gull slik Toyota hadde håpet. Etter to bilgenerasjoner går navnet inn i historien, og om kort tid er Corolla tilbake på norske veier. BilNorge.no kjører bilen på onsdag, så alt du måtte lure på er det bare å spørre om.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde3
Bybil-fremtid fra Citroën
Citroën markerer sitt hundreårsjubileum ved å vise mobilitet for fremtiden.
Les mer
layid-bilde4
Her er nye Focus ST
Ford topper nå Focus-familien med en ny ST. Den leveres i ulike varianter for å tilfredsstille forskjellige kundegrupper.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Fransk wannabe
Det er biler som dette som gjør det virkelig moro å være i Frankrike. Produkter som bare er en parodi, en grotesk skisse, men som noen allikevel tar på ramme alvor. Møt Devinci.
Les mer
layid-bilde6
Bentley overgår seg selv
Bentley har fått konkurranse fra så vel Rolls-Royce som Lamborghini den siste tiden. Nå strammer de grepet og hevder Bentayga er verdens raskeste og mest luksuriøse SUV. En sannhet med modifikasjoner.
Les mer
layid-bilde7
Nytt konsept til Genève
Audi viser de første skisser av en modell som skal debutere i Genève neste måned.
Les mer


layid-bilde8
Mange fossilbiltrekk i Mercedes EQC elbil
Les mer
toppsak-bilde9
Seiglivet modell fornyes
Mitsubishi Motors forteller at de skal vise en ny ASX i Genève neste måned. Den vil nok likevel fortsette et liv i skyggen av storebror.
Les mer
layid-bilde10
Nye toppmodeller fra BMW
Les mer
layid-bilde11
Litt oppgradert TT RS
Les mer
layid-bilde12
Ny toppmodell fra Range Rover
Les mer
layid-bilde13
30 år med kjøreglede
Mazda presenterer nok en spesialversjon av MX-5. Hvilket nummer i rekken den er skal være usagt, men her er det bare å løpe og kjøpe.
Les mer
layid-bilde14
Volkswagen oppgraderer Passat
Tiden er moden for en midtlivs oppgradering av Passat. Ikke minst gjelder dette varianten som har toppet den norske salgsstatistikken.
Les mer
toppsak-bilde15
Mazda skal vise kompakt-SUV
Mazda har i dag to SUV-er på programmet i Europa, CX-5 og CX-3. På Genève-utstillingen lover de å vise nok en modell.
Les mer
layid-bilde16
Spesialutgave av BMWs nye flaggskip
Les mer
layid-bilde17
Verken kron eller mynt?
Les mer
layid-bilde18
Mark Webber på Bathurst
De som har overvært trening og kvalifisering til nattens 12-timersløp på Bathurst, fikk under oppkjøring til løpet pauseinnslag av en lokal helt i en helt spesiell bil.
Les mer
layid-bilde19
Skoda skisserer Genève-nyhet
Vi har fått vite navnet på Skodas kommende kompakt-SUV. Nå følger de første skissene, men egentlig har vi sett vel så mye tidligere.
Les mer
layid-bilde20
Ny Renault Clio
Renault viser i dag de første eksteriørbildene av femte generasjon Clio. Den skal debutere på Genève-utstillingen i mars.
Les mer
layid-bilde21
Interiør-løft for ny Clio
Renault skal lansere en splitter ny Clio på Genève-utstillingen i mars. Den digitale avdukingen er i gang, og de starter med interiøret.
Les mer
layid-bilde22
Toyota RAV4 på veien
BARCELONA: Mange er spent på nye Toyota RAV4. Her er våre første inntrykk etter å ha kjørt bilen.
Les mer
toppsak-bilde23
Volvos kinesiske tvilling
Vi vet jo at Volvo er eid av Geely, men akkurat her er det ikke tvil. Den nyeste Geely, FY 11, er bygd på en Volvo og er toegget tvilling med XC40.
Les mer
layid-bilde24
Hondas urbane revisjon
Nå har Honda sluppet det første inntrykket av sin kommende bybil. I forhold til det konseptet vi så i Frankfurt 2017 er den åpenbart vesentlig revidert.
Les mer
layid-bilde25
Facelift og ny banebil
Lexus har med seg to nyheter til Detroit - begge basert på RC F.
Les mer
layid-bilde26
Den amerikanske drømmen
Skal du lykkes i den amerikanske bilbransjen, må du ha pickuper på programmet. Kraftige pickuper! Det har Ram, og de hevder nå å være best på alle områder.
Les mer
layid-bilde27
Noe du lurer på om Toyota RAV4?
Les mer
toppsak-bilde28
Infiniti konsept baner vei for el-SUV
Infinitis innslag på Detroit-utstilling er konseptbilen QX Inspiration. Den er et forvarsel om merkets først elbilsom skal på markedet i 2021.
Les mer
layid-bilde29
Cadillacs AMG / M Sport
Les mer
layid-bilde30
Ny Mondeo hybrid klar for Norge
I dag er Ford Mondeo stasjonsvogn vist offentlig på bilutstillingen i Brüssel. Den er snart på plass hos norske forhandlere.
Les mer
layid-bilde31
Prisene klare for ny Citroën
Citroën lokker med en startpris på 303.000 kroner for sine nye C5 Aircross, men tror flesteparten av kundene vil velge en toppmodell med full utstyrspakke.
Les mer
layid-bilde32
En Kia etter amerikansk smak
Kia har designet en SUV for å møte amerikanerne på hjemmebane. Her er det plass til hele familien. Og vel så det.
Les mer
toppsak-bilde33
Ansiktsløft for Ioniq
Etter bare tre år på markedet får Norges-aktuelle Hyundai Ioniq nå et ansiktsløft.
Les mer
layid-bilde34
VW nøyde seg med å redesigne US-Passat
Les mer
layid-bilde35
BMW 7-serie oppgraderes
Les mer
layid-bilde36
Hyundai presenterer ny racer
Hyundai viser en ny racerbil basert på Veloster. Den er tilpasset det internasjonale TCR-reglementet og skal i første omgang konkurrere i USA.
Les mer
layid-bilde37
Ford solgte mer enn én million F-serie i fjor
Gode tider i USA har gitt fart i salget av store biler. Fortsatt er Fords F-serie verdens soleklare pickup-vinner.
Les mer
layid-bilde38
Samleobjekt fra Subaru
Subaru benytter Detroit-utstillingen til å vise en spesialutgave av WRX.
Les mer