img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
60 bilder i galleri
Her er andre generasjon CLA
Mercedes benytter elektronikkutstillingen i Las Vegas til å vise sin nye CLA. Den overgår forgjengeren på de fleste områder.

Design og ønsket om å skille seg ut er nok et viktig argument for dem som velger en CLA. Nå står den klar i ny innpakning.

– CLA Coupé har vist seg å være vår viktigste modell for å nå ut til nye kunder. Med en attraktiv pris, fokus på design og en rekke teknologiske nyvinninger på plass er vi sikre på at den nye modellen vil akselerere denne trenden, sier Audun Hermansen, PR- og Informasjonssjef Mercedes-Benz personbil.

Modellen har vokst i alle retninger og blitt betraktelig lengre og bredere. Den økte sporvidden gir god uttelling for den som setter pris på dynamiske kjøreegenskaper.

Det innovative brukergrensesnittet MBUX er i kontinuerlig utvikling og får stadig bedre funksjonalitet.

Smart speil
Systemet forstår langt mer komplekse stemmekommandoer enn tidligere, og CLA Coupé blir den første kompaktmodellen fra Mercedes som får bevegelsessensorer i det innvendige speilhuset.

Det gjør det mulig å tilpasse skjerminnhold så snart en hånd nærmer seg berøringsskjermen i dashbordet eller berøringsplaten i midtkonsollen.

En unik egenskap ved interiørassistenten er ifølge Mercedes favorittfunksjonen. Den er tilgjengelig ved å holde hånden over midtkonsollen med pekefinger og langfinger spredt i en V-form. På denne måten kan enhver kommando som styres via MBUX lagres for enkel tilgang.

En typisk favorittkommando er «kjør hjem» hvorpå systemet automatisk aktiverer navigasjonssystemet med sikte på en predefinert destinasjon.

Velvære
En annen nyhet i CLA Coupé er Energizing komfortkontroll som kobler sammen alle bilens komfortsystemer. Klimaanlegg, atmosfærebelysning, massasje, duft og musikk. Her kan fører konfigurere et bestemt velværeoppsett som passer deres humør og behov.

Dersom man har en smartklokke (Garmin) som er koblet til bilen vil Energizing Coach komme med anbefalte oppsett basert på stressnivåer, søvnkvalitet og puls, i tillegg til bilens telemetridata.

I likhet med A-Klasse har også CLA Coupé assistansesystemer tilsvarende de man finner i dagens S-Klasse, noe som gir den høyeste graden av aktive sikkerhetsfunksjoner i dette segmentet.

Autonom light
Takket være økt datakraft og nye sensorer som gjør det mulig å «se» opptil 500 meter fremover, kan bilen kjøre semi-autonomt i kø og på motorvei.

Systemet benytter også kart- og navigasjonsdata for å hjelpe sjåføren i en rekke situasjoner, som å tilpasse hastigheten når den nærmer seg svinger, veikryss eller rundkjøringer.

CLA leveres med automatisk nødbrems som standard. Systemet kan i tillegg til medtrafikanter også oppdage kryssende fotgjengere og syklister.

Active lane keep assist er også standard, noe som holder bilen i veibanen dersom en uoppmerksom sjåfør drifter ut av kurs.

Utstyr en masse
I tillegg får du selvsagt mulighet til å krysse av for det du måtte ønske på en lang liste over ekstrautstyr.

Et eksempel på tilvalg som øker både komfort og sikkerhet er Multibeam LED frontlykter med 18 individuelle lysdioder. Disse justeres raskt og presist for hele tiden å passe gjeldende trafikksituasjon uten å blende møtende trafikk.

En av introduksjonsmodellene er CLA 250 med firesylindret bensinmotor på 225 hk / 350 Nm i kombinasjon med 7G-DCT dobbel-clutch girkasse.

Etter hvert kan du regne med å finne tilsvarende drivlinjer i CLA som i nye A-Klasse. Til markedslanseringen i mai vil det være et bredt spekter av diesel- og bensinmotorer tilgjengelig, og selvsagt 4MATIC-firehjulsdrift.

CLA Coupé lanseres i mai. Norske priser er ikke klare.

Dimensjoner

Dimensjoner (mm)

Nye CLA

Forgjenger

Differanse

Lengde

4688

4640

48

Bredde

1830

1777

53

Bredde inkl. speilhus

1999

2032

-33

Høyde

1439

1441

-2

Akselavstand

2729

2699

30

Sporvidde front

1612

1549

63

Sporvidde bak

1602

1547

55

Takhøyde front

1023

1006

17

Takhøyde bak

908

905

3

Benplass front

1062

1063

-1

Benplass bak

861

860

1

Albuerom front

1457

1422

35

Albuerom bak

1454

1410

44

Skulderrom front

1400

1391

9

Skulderrom bak

1372

1350

22

Bagasjerom bredde

1444

1331

113

Bagasjerom dybde

1054

1030

24

Innlasting

891

629

262


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Noe du lurer på om Toyota RAV4?
Vi skal prøvekjøre nye Toyota RAV4 i Spania. Er det noe du lurer på om bilen?
Les mer
layid-bilde1
Infiniti konsept baner vei for el-SUV
Infinitis innslag på Detroit-utstilling er konseptbilen QX Inspiration. Den er et forvarsel om merkets først elbilsom skal på markedet i 2021.
Les mer
layid-bilde2
Cadillacs AMG / M Sport
Cadillac etablerer en egen divisjon som skal stå for de grommeste modellene. Først ut er CT6 V-Sport, og forhåndssalget starter i Detroit.
Les mer
layid-bilde3
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde4
Ny Mondeo hybrid klar for Norge
I dag er Ford Mondeo stasjonsvogn vist offentlig på bilutstillingen i Brüssel. Den er snart på plass hos norske forhandlere.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Prisene klare for ny Citroën
Citroën lokker med en startpris på 303.000 kroner for sine nye C5 Aircross, men tror flesteparten av kundene vil velge en toppmodell med full utstyrspakke.
Les mer
layid-bilde6
En Kia etter amerikansk smak
Kia har designet en SUV for å møte amerikanerne på hjemmebane. Her er det plass til hele familien. Og vel så det.
Les mer
layid-bilde7
Ansiktsløft for Ioniq
Etter bare tre år på markedet får Norges-aktuelle Hyundai Ioniq nå et ansiktsløft.
Les mer


layid-bilde8
VW nøyde seg med å redesigne US-Passat
Les mer
toppsak-bilde9
BMW 7-serie oppgraderes
BMW har i dag presentert en oppgradert utgave av sin luksuriøse 7-serie. Lokasjonen for arrangementet var nok overraskende for enkelte.
Les mer
layid-bilde10
Hyundai presenterer ny racer
Les mer
layid-bilde11
Ford solgte mer enn én million F-serie i fjor
Les mer
layid-bilde12
Samleobjekt fra Subaru
Les mer
layid-bilde13
Ny Ford Explorer, men ikke for Europa
Hybrid teknologi står sentralt når Ford nå lanserer sjette generasjon av den viktige SUV-en Explorer.
Les mer
layid-bilde14
Mustang Shelby til nye høyder
Med over 700 hester viser Ford sin hittil råeste Shelby Mustang på Detroit-utstillingen.
Les mer
toppsak-bilde15
Nissan med fremtidsglimt
Bilutstillinger og konsepter henger tett sammen. Til Detroit har Nissan med seg en futuristisk sportssedan.
Les mer
layid-bilde16
Supra er tilbake
Les mer
layid-bilde17
Elektrisk fra Cadillac
Les mer
layid-bilde18
Første hybride Subaru
De første bilene kommer til Norge mot slutten av året, men allerede nå starter Subaru-forhandlerne innsalget av sin første hybridmodell.
Les mer
layid-bilde19
Cadillac kompletterer SUV-linjen
Kanskje ikke kjappest på avtrekkeren, men nå har i hvert fall Cadillac klart å telle helt til 6. Deres nye crossover XT6 står på Detroitutstillingen nå.
Les mer
layid-bilde20
Nytt hint fra Lexus
Lexus viser en lekker åpen LC på Detroit-utstillingen. Foreløpig som konsept, men det drøyer neppe lenge før den kan kjøpes.
Les mer
layid-bilde21
Mini-el med 350 km
Batterielektrisk mini-bil pleier å bety mini-rekkevidde. Når kinesiske Great Wall nå viser en bil på trehundreogfemti cm lengde, med like lang rekkevidde i kilometer, begynner det å bli spennende.
Les mer
layid-bilde22
Her er nye 911 Cabriolet
Bare seks uker etter at nye 911 Coupé debuterte i Los Angeles, følger den åpne utgaven etter.
Les mer
toppsak-bilde23
Første Range Rover Evoque i Norge
Mens I-Pace var den store nyheten fra Jaguar Land Rover i fjor, blir kompakt-SUV-en Range Rover Evoque årets store nyhet. Den nye modellen ble vist frem for pressen onsdag, mens de første kundebilene er ventet i mars/april.
Les mer
layid-bilde24
Zafira tilbake, i helt ny form
Opel Zafira var blant de første tyske flerbruksbiler da den ble lansert for 20 år siden. Etter å ha vært borte fra markedet en stund kommer modellen nå tilbake, større og med langt flere valgmuligheter enn tidligere.
Les mer
layid-bilde25
Her er andre generasjon CLA
Mercedes benytter elektronikkutstillingen i Las Vegas til å vise sin nye CLA. Den overgår forgjengeren på de fleste områder.
Les mer
layid-bilde26
To nye Leaf-modeller
Endelig lanseres Nissan Leaf med større batterikapasitet, men foreløpig i svært begrenset opplag og med lang leveringstid. Skjønt et halvt år kan vel også regnes som kort i dagens elbil-verden.
Les mer
layid-bilde27
Fra asfalt til røft terreng
Les mer
toppsak-bilde28
Ny Supra, bilde for bilde
Toyota skal avduke sin nye Supra på Detroit-utstillingen om to uker. Men det lekker stadig ut bilder som viser hva vi har i vente.
Les mer
layid-bilde29
Ny Senna fra McLaren
Les mer
layid-bilde30
Retro Mustang fra Russland
Et russisk selskap har laget en moderne drømmebil med klare referanser til en 1967 Ford Mustang Fastback.
Les mer
layid-bilde31
Gallakjolenes venn
Den nyeste Lincoln-modellen blander inne litt historie uten at det blir kvalmt. Møt et 80-års minne: Lincoln Continental.
Les mer
layid-bilde32
Zagato fullfører kvartetten
Aston Martin lovte fire spesialutgaver av Vanquish fra Zagato. Her er nummer fire, i endelig utgave.
Les mer
toppsak-bilde33
Klar for strengere krav
Mini har nå klargjort sine sprekeste modeller for nye utslippskrav.
Les mer
layid-bilde34
NIO lanserer sin andre SUV
Les mer
layid-bilde35
Rendyrket kjøreglede
Les mer
layid-bilde36
Symfoni for 12 sylindre
Nå har Aston Martin avslørt noe av det vi vanlig dødelige kan ha en viss glede av i forbindelse med den kommende Valkyrie. Låten. Wagner var ikke i nærheten.
Les mer
layid-bilde37
Skodas sporty SUV
Det nærmer seg norsk lansering av Skodas første SUV med RS-betegnelse. Et fargerikt innslag på SUV-paletten.
Les mer
layid-bilde38
Karbon-egg
Königsegg har vist oss en Regera som er enda mer raffinert enn vanlig. Nakent karbon hele veien - med en finish de smarte svenskene har utviklet selv.
Les mer