img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
60 bilder i galleri
Her er andre generasjon CLA
Mercedes benytter elektronikkutstillingen i Las Vegas til å vise sin nye CLA. Den overgår forgjengeren på de fleste områder.

Design og ønsket om å skille seg ut er nok et viktig argument for dem som velger en CLA. Nå står den klar i ny innpakning.

– CLA Coupé har vist seg å være vår viktigste modell for å nå ut til nye kunder. Med en attraktiv pris, fokus på design og en rekke teknologiske nyvinninger på plass er vi sikre på at den nye modellen vil akselerere denne trenden, sier Audun Hermansen, PR- og Informasjonssjef Mercedes-Benz personbil.

Modellen har vokst i alle retninger og blitt betraktelig lengre og bredere. Den økte sporvidden gir god uttelling for den som setter pris på dynamiske kjøreegenskaper.

Det innovative brukergrensesnittet MBUX er i kontinuerlig utvikling og får stadig bedre funksjonalitet.

Smart speil
Systemet forstår langt mer komplekse stemmekommandoer enn tidligere, og CLA Coupé blir den første kompaktmodellen fra Mercedes som får bevegelsessensorer i det innvendige speilhuset.

Det gjør det mulig å tilpasse skjerminnhold så snart en hånd nærmer seg berøringsskjermen i dashbordet eller berøringsplaten i midtkonsollen.

En unik egenskap ved interiørassistenten er ifølge Mercedes favorittfunksjonen. Den er tilgjengelig ved å holde hånden over midtkonsollen med pekefinger og langfinger spredt i en V-form. På denne måten kan enhver kommando som styres via MBUX lagres for enkel tilgang.

En typisk favorittkommando er «kjør hjem» hvorpå systemet automatisk aktiverer navigasjonssystemet med sikte på en predefinert destinasjon.

Velvære
En annen nyhet i CLA Coupé er Energizing komfortkontroll som kobler sammen alle bilens komfortsystemer. Klimaanlegg, atmosfærebelysning, massasje, duft og musikk. Her kan fører konfigurere et bestemt velværeoppsett som passer deres humør og behov.

Dersom man har en smartklokke (Garmin) som er koblet til bilen vil Energizing Coach komme med anbefalte oppsett basert på stressnivåer, søvnkvalitet og puls, i tillegg til bilens telemetridata.

I likhet med A-Klasse har også CLA Coupé assistansesystemer tilsvarende de man finner i dagens S-Klasse, noe som gir den høyeste graden av aktive sikkerhetsfunksjoner i dette segmentet.

Autonom light
Takket være økt datakraft og nye sensorer som gjør det mulig å «se» opptil 500 meter fremover, kan bilen kjøre semi-autonomt i kø og på motorvei.

Systemet benytter også kart- og navigasjonsdata for å hjelpe sjåføren i en rekke situasjoner, som å tilpasse hastigheten når den nærmer seg svinger, veikryss eller rundkjøringer.

CLA leveres med automatisk nødbrems som standard. Systemet kan i tillegg til medtrafikanter også oppdage kryssende fotgjengere og syklister.

Active lane keep assist er også standard, noe som holder bilen i veibanen dersom en uoppmerksom sjåfør drifter ut av kurs.

Utstyr en masse
I tillegg får du selvsagt mulighet til å krysse av for det du måtte ønske på en lang liste over ekstrautstyr.

Et eksempel på tilvalg som øker både komfort og sikkerhet er Multibeam LED frontlykter med 18 individuelle lysdioder. Disse justeres raskt og presist for hele tiden å passe gjeldende trafikksituasjon uten å blende møtende trafikk.

En av introduksjonsmodellene er CLA 250 med firesylindret bensinmotor på 225 hk / 350 Nm i kombinasjon med 7G-DCT dobbel-clutch girkasse.

Etter hvert kan du regne med å finne tilsvarende drivlinjer i CLA som i nye A-Klasse. Til markedslanseringen i mai vil det være et bredt spekter av diesel- og bensinmotorer tilgjengelig, og selvsagt 4MATIC-firehjulsdrift.

CLA Coupé lanseres i mai. Norske priser er ikke klare.

Dimensjoner

Dimensjoner (mm)

Nye CLA

Forgjenger

Differanse

Lengde

4688

4640

48

Bredde

1830

1777

53

Bredde inkl. speilhus

1999

2032

-33

Høyde

1439

1441

-2

Akselavstand

2729

2699

30

Sporvidde front

1612

1549

63

Sporvidde bak

1602

1547

55

Takhøyde front

1023

1006

17

Takhøyde bak

908

905

3

Benplass front

1062

1063

-1

Benplass bak

861

860

1

Albuerom front

1457

1422

35

Albuerom bak

1454

1410

44

Skulderrom front

1400

1391

9

Skulderrom bak

1372

1350

22

Bagasjerom bredde

1444

1331

113

Bagasjerom dybde

1054

1030

24

Innlasting

891

629

262


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Kia med nok en Ceed
Kia har i dag sluppet en første skisse av et nytt medlem i Ceed-familien - en kompakt crossover.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde2
Putin mener alvor
Det skulle bare mange. President Vladimir Putin er den eneste av de mektige som ikke har «Sin Egen» representasjonsbil. Ikke bare har han fått sin nå, han tilbyr den også til resten av verden.
Les mer
layid-bilde3
Fisker utfordrer Tesla
Henrik Fisker har mye eksklusivt på CV-en. Nå vil ha fremstå som mer folkelig.
Les mer
layid-bilde4
Elektrisk flebruksbil
De omtaler den som konsept, men Concept EQV har mye til felles med Mercedes-Benz V-Klasse. Med unntak av drivlinjen.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Verdens dyreste Bugatti - og så da?
I Genève presenterte Bugatti det de omtalte som verdens dyreste bil. Det virket som den var skapt av en slags mindreverdighetsfølelse
Les mer
layid-bilde6
Alfa med noko attåt
Jeg har sett og møtt Mole siden de dukket opp første gang i 2015. Det har vært så mye derfra at det er lett å gå i spinn. I Genève nøyde de seg med noe Alfa 4C, og en spessial som de ikke riktig viste hva skulle bli.
Les mer
layid-bilde7
Her er Teslas fjerde
Tesla har i natt av duket sin fjerde modell, og det er liten tvil om at også den vil finne sin menighet i Norge.
Les mer


layid-bilde8
En overflod av Hispano Suiza
Les mer
toppsak-bilde9
Subarus sterke fremtidsvisjon
Den konseptbilen Subaru viste i Genève fikk masse oppmerksomhet fra amerikanske journalister. Den hadde fortjent mer i Europa, men det er jo i USA det største volumet ligger for dette merket.
Les mer
layid-bilde10
Med vekt på vakker
Les mer
layid-bilde11
Ny plattform og ny Sonata
Les mer
layid-bilde12
Tata inviterer til nytt segment
Les mer
layid-bilde13
Estland vant kampen om «søt»
Selvfølgelig ble den en publikumsmagnet i Genève. Nobe fra Estland. 60-talls søt og elektrisk. Swingskjørt og vegan - kan ikke slå feil.
Les mer
layid-bilde14
Toppløst i 317 km/t
Det er ikke mange som kjører fra en Mercedes-AMG GT R. Ytelsene blekner ikke selv om den nå kommer som roadster, i meget begrenset opplag.
Les mer
toppsak-bilde15
Smart skinner som påskesola
Utrolig hva et muntert tørkle på hodet kan gjøre. Skinnende gult for eksempel. Det får folk til å smile. Slik Smart klarte i Genève.
Les mer
layid-bilde16
Splitter ny Korando
Les mer
layid-bilde17
Fremdeles plass for gærninger
Les mer
layid-bilde18
Comeback for Camry
Den romslige Toyota-sedanen har vært fraværende i det norske markedet en årrekke. Men i mai er den tilbake, for første gang i hybrid-utgave.
Les mer
layid-bilde19
På sporet av den nye Qashqai
Den ser kanskje litt for vill ut til å kunne bli din neste bil, men det er faktisk store deler av neste Qashqai vi møter i Nissans Genève-konsept.
Les mer
layid-bilde20
Morgan med turbo og sentrallås!
Morgan har introdusert en ny modell med 2019-detaljer om bord. Dessuten har de fått friske penger. Men det meste er som før.
Les mer
layid-bilde21
Kjapp kineser - med hjelp fra Sverige
Lynk & Co har meldt seg på årets WTCR-mesterskap. Til å komme seg på banen har de fått hjelp fra Sverige.
Les mer
layid-bilde22
Mer enn forventet hos Fiat
Hvor lenge det er siden Fiat viste en konseptbil i Genève var det ingen som husket. Men den som står der nå er sensasjonell.
Les mer
toppsak-bilde23
Alfa bobler av overskudd
Alfa-standen sprudlet av spesialutgaver i racing-design og et spennende konsept. Selvsagt står elektrifisering på agendaen også hos italienerne.
Les mer
layid-bilde24
Tesla som Shooting Brake
Det er ikke bare Mercedes har med seg en ny Shooting Brake til Genève. En hollender viser hvordan man gjør noe slikt ut av en Tesla S.
Les mer
layid-bilde25
Facelift for Jaguar XE
Jaguar foretar et midtlivs ansiktsløft på sin 3-serieutfordrer, XE. Dermed blir den mer på nivå med øvrige familiemedlemmer.
Les mer
layid-bilde26
Ginettas utrolige superbil
Lawrence Tomlinson har du sannsynligvis aldri hørt om. Ginetta har du kanskje hørt om. Sammen står det for en Genève-utstillingens råeste prestasjoner. En britisk superbil som ut-Ferrarier Ferrari.
Les mer
layid-bilde27
Subaru med nye hybrider
Les mer
toppsak-bilde28
Ny gren på Porsche-stammen
Dersom Toni Piëch ikke hadde ønsket at navnet hans skulle forbindes med et stort bilkonsern, hadde han vel byttet etternavn? Men på den annen side, han kunne vel ikke kalt den nye bilen sin for Porsche heller?
Les mer
layid-bilde29
BMW elektrifiserer over hele linjen
Les mer
layid-bilde30
Pininfarina får avlegger
Et nytt bilmerke har oppstått: Automobili Pininfarina, med base i München. Under skallet finner man 1900 hester fra kroatiske Rimac, og selve skallet er fra Pininfarina, Torino. Forvirret? Gjør ikkeno, dette virker vellykket.
Les mer
layid-bilde31
Fargerik fremtid hos Skoda
Jeg blir nesten i godt humør av de flotte konseptene Skoda varter opp med for tiden. Her får vi en forsmak på en bil som kommer et stykke inn i 2020.
Les mer
layid-bilde32
488 - i enda en versjon
Det som er veldig positivt, og det som lover godt for fremtiden, er at Ferraris 488 GTB-erstatning ikke heter noe med 488 i det hele tatt. For nå begynner det å bli mange nok fireåtteåtte.
Les mer
toppsak-bilde33
Elegant SUV fra Mazda
Når Mazda lanserer en ny SUV, som i størrelse ligger mellom deres eksisterende modeller, hadde det vel vært logisk at den skulle hete CX-4? Men den betegnelsen har de kanskje andre planer med?
Les mer
layid-bilde34
Mercedes viser ny Shooting Brake
Les mer
layid-bilde35
Nytt bybil-innslag
Les mer
layid-bilde36
Audi viser sin andre el-SUV
Om du noen gang tvilte på at elbiler hadde et eksistensgrunnlag, så er det på tide å endre oppfatning. Nå viser Audi nok en ny modell, og den skal på markedet allerede neste år.
Les mer
layid-bilde37
Oppdatering for GLC
Mercedes foretar en midtlivs oppdatering av sin populære middelklasse-SUV, fire år etter lanseringen.
Les mer
layid-bilde38
Morobil fra Volkswagen
Volkswagen viser seg fra sin mest lystige side i Genève. ID. Buggy er en oppfordring til hvem som helst om å bruke den nye plattform til hva som helst.
Les mer