img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
54 bilder i galleri
Gallakjolenes venn
Den nyeste Lincoln-modellen blander inne litt historie uten at det blir kvalmt. Møt et 80-års minne: Lincoln Continental.

Edsel Ford, Henrys stilsikre sønn som pappa gjorde alt han kunne for å holde nede, skulle på en omfattende ferie i 1939. Så i 1938 ba han selskapets sjefdesigner, Eugene Gregoire, om å designe en helt spesiell Lincoln for seg.

Det skulle bli en enestående modell, den kom i 1939 og het Continental. Men vi vet jo alle at Continental med tiden er blitt en av Lincolns best kjente modellnavn.

Historien er imidlertid gjentatt nå. Noen, med litt sans for stil – og sans for kvinners problemer når de skal manøvrere galla inn i og ut av limousiner – bestilte en ny Continental i 2018. En bil som skulle kunne brukes av en ganske stilig overklasse. 

80 år siden forrige gang noen fikk en så godt ide.

Så der har vi den nye Continental som skal bygges i meget begrenset antall. Ikke så begrenset som bare en eneste, riktignok, men ikke flere enn 90 i 2019 (også 80 år etter at Edsels bil ble bygget), og med muligheter for noen flere i 2020.

Da må du imidlertid bestille nå. Og ingen har fortalt meg hvor mye den skal koste.

Som du ser av bildene er greia først og fremst at bakdøren er hengslet bak. Slik Rolls-Royce har drevet med de siste årene, men som var en selvfølge blant de elegante på 30-tallet.

Her er riktignok B-stolpen fremdeles på plass, men jeg kan love at inn- og utstigning lar seg løse adskillig mer dekorativt med døren åpnende denne veien, med eller uten stolpe.

På innpust hiver man hekken nedpå og trekker de lange Louboutin-stolpene inn etter seg. Ut strekker man de samme silkekledde elegant ut, som en spennende entre, og lar resten følge etter.

Ikke noen gymnastiske spesialiteter som når man må vri seg slik at de stygge knærne er den kroppsdelen man må passe mest på

Det faktum at Chicago-gangstere foretrakk slike bakdører, «fordi de gjorde det så meget enklere å dytte offeret ut under fart» ifølge gammel-redaktøren i Hemmings, Dave Brownell, viser jo bare at de byr på raske ut- og inn-fordeler.

Hvorfor de er blitt hetende selvmordsdører er derimot vanskeligere å forstå. Gamle dagers karosserier som flekset, slik at dørene hoppet opp over en dump, ligger selvfølgelig til grunn for dette. Men selvmord? Og egentlig datt du vel like lett ut av en dør som åpnet seg selv om den var hengslet i forkant?

Lincoln ber imidlertid om at disse nye bakdørene deres kalles Coach dører, og da er vi tilbake til gamle dagers Coach Built.

Denne modellen heter Limited Edition 80th Anniversary Continental og er basert på dagens Continental, men med 15 cm lengre akselavstand som utelukkende kommer bakre avdeling til gode. Og som selvfølgelig gir døren den bredden som er nødvendig for galla-formålet.

Det betyr en Første-Klasse-salong, med egne armlener og en midt-konsoll med egen kontroll for både klima og infotainment. Ikke akkurat vegan-omgivelser, skinn hele veien, og det ser jo ganske bra ut?

Motoren er V-sekseren med 400 hester og 542 Nm, så selv om den nok er blitt noen centimeter tyngre, er det sikkert en hyggelig sjåføropplevelse også, fremdeles.

Men når skal vanlige produksjonsmodeller komme med denne dørløsningen? Tesla X er vel den som er nærmest, selv om deres åpning på loftet er fem ganger så komplisert som en Lincoln-variant.

Konsept-designerne har vist hundrevis av slike løsninger de siste årene. Kan vi håpe på en litt radikal elbil som ønsker å vise at den er litt radikal? 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Kia med nok en Ceed
Kia har i dag sluppet en første skisse av et nytt medlem i Ceed-familien - en kompakt crossover.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde2
Putin mener alvor
Det skulle bare mange. President Vladimir Putin er den eneste av de mektige som ikke har «Sin Egen» representasjonsbil. Ikke bare har han fått sin nå, han tilbyr den også til resten av verden.
Les mer
layid-bilde3
Fisker utfordrer Tesla
Henrik Fisker har mye eksklusivt på CV-en. Nå vil ha fremstå som mer folkelig.
Les mer
layid-bilde4
Elektrisk flebruksbil
De omtaler den som konsept, men Concept EQV har mye til felles med Mercedes-Benz V-Klasse. Med unntak av drivlinjen.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Verdens dyreste Bugatti - og så da?
I Genève presenterte Bugatti det de omtalte som verdens dyreste bil. Det virket som den var skapt av en slags mindreverdighetsfølelse
Les mer
layid-bilde6
Alfa med noko attåt
Jeg har sett og møtt Mole siden de dukket opp første gang i 2015. Det har vært så mye derfra at det er lett å gå i spinn. I Genève nøyde de seg med noe Alfa 4C, og en spessial som de ikke riktig viste hva skulle bli.
Les mer
layid-bilde7
Her er Teslas fjerde
Tesla har i natt av duket sin fjerde modell, og det er liten tvil om at også den vil finne sin menighet i Norge.
Les mer


layid-bilde8
En overflod av Hispano Suiza
Les mer
toppsak-bilde9
Subarus sterke fremtidsvisjon
Den konseptbilen Subaru viste i Genève fikk masse oppmerksomhet fra amerikanske journalister. Den hadde fortjent mer i Europa, men det er jo i USA det største volumet ligger for dette merket.
Les mer
layid-bilde10
Med vekt på vakker
Les mer
layid-bilde11
Ny plattform og ny Sonata
Les mer
layid-bilde12
Tata inviterer til nytt segment
Les mer
layid-bilde13
Estland vant kampen om «søt»
Selvfølgelig ble den en publikumsmagnet i Genève. Nobe fra Estland. 60-talls søt og elektrisk. Swingskjørt og vegan - kan ikke slå feil.
Les mer
layid-bilde14
Toppløst i 317 km/t
Det er ikke mange som kjører fra en Mercedes-AMG GT R. Ytelsene blekner ikke selv om den nå kommer som roadster, i meget begrenset opplag.
Les mer
toppsak-bilde15
Smart skinner som påskesola
Utrolig hva et muntert tørkle på hodet kan gjøre. Skinnende gult for eksempel. Det får folk til å smile. Slik Smart klarte i Genève.
Les mer
layid-bilde16
Splitter ny Korando
Les mer
layid-bilde17
Fremdeles plass for gærninger
Les mer
layid-bilde18
Comeback for Camry
Den romslige Toyota-sedanen har vært fraværende i det norske markedet en årrekke. Men i mai er den tilbake, for første gang i hybrid-utgave.
Les mer
layid-bilde19
På sporet av den nye Qashqai
Den ser kanskje litt for vill ut til å kunne bli din neste bil, men det er faktisk store deler av neste Qashqai vi møter i Nissans Genève-konsept.
Les mer
layid-bilde20
Morgan med turbo og sentrallås!
Morgan har introdusert en ny modell med 2019-detaljer om bord. Dessuten har de fått friske penger. Men det meste er som før.
Les mer
layid-bilde21
Kjapp kineser - med hjelp fra Sverige
Lynk & Co har meldt seg på årets WTCR-mesterskap. Til å komme seg på banen har de fått hjelp fra Sverige.
Les mer
layid-bilde22
Mer enn forventet hos Fiat
Hvor lenge det er siden Fiat viste en konseptbil i Genève var det ingen som husket. Men den som står der nå er sensasjonell.
Les mer
toppsak-bilde23
Alfa bobler av overskudd
Alfa-standen sprudlet av spesialutgaver i racing-design og et spennende konsept. Selvsagt står elektrifisering på agendaen også hos italienerne.
Les mer
layid-bilde24
Tesla som Shooting Brake
Det er ikke bare Mercedes har med seg en ny Shooting Brake til Genève. En hollender viser hvordan man gjør noe slikt ut av en Tesla S.
Les mer
layid-bilde25
Facelift for Jaguar XE
Jaguar foretar et midtlivs ansiktsløft på sin 3-serieutfordrer, XE. Dermed blir den mer på nivå med øvrige familiemedlemmer.
Les mer
layid-bilde26
Ginettas utrolige superbil
Lawrence Tomlinson har du sannsynligvis aldri hørt om. Ginetta har du kanskje hørt om. Sammen står det for en Genève-utstillingens råeste prestasjoner. En britisk superbil som ut-Ferrarier Ferrari.
Les mer
layid-bilde27
Subaru med nye hybrider
Les mer
toppsak-bilde28
Ny gren på Porsche-stammen
Dersom Toni Piëch ikke hadde ønsket at navnet hans skulle forbindes med et stort bilkonsern, hadde han vel byttet etternavn? Men på den annen side, han kunne vel ikke kalt den nye bilen sin for Porsche heller?
Les mer
layid-bilde29
BMW elektrifiserer over hele linjen
Les mer
layid-bilde30
Pininfarina får avlegger
Et nytt bilmerke har oppstått: Automobili Pininfarina, med base i München. Under skallet finner man 1900 hester fra kroatiske Rimac, og selve skallet er fra Pininfarina, Torino. Forvirret? Gjør ikkeno, dette virker vellykket.
Les mer
layid-bilde31
Fargerik fremtid hos Skoda
Jeg blir nesten i godt humør av de flotte konseptene Skoda varter opp med for tiden. Her får vi en forsmak på en bil som kommer et stykke inn i 2020.
Les mer
layid-bilde32
488 - i enda en versjon
Det som er veldig positivt, og det som lover godt for fremtiden, er at Ferraris 488 GTB-erstatning ikke heter noe med 488 i det hele tatt. For nå begynner det å bli mange nok fireåtteåtte.
Les mer
toppsak-bilde33
Elegant SUV fra Mazda
Når Mazda lanserer en ny SUV, som i størrelse ligger mellom deres eksisterende modeller, hadde det vel vært logisk at den skulle hete CX-4? Men den betegnelsen har de kanskje andre planer med?
Les mer
layid-bilde34
Mercedes viser ny Shooting Brake
Les mer
layid-bilde35
Nytt bybil-innslag
Les mer
layid-bilde36
Audi viser sin andre el-SUV
Om du noen gang tvilte på at elbiler hadde et eksistensgrunnlag, så er det på tide å endre oppfatning. Nå viser Audi nok en ny modell, og den skal på markedet allerede neste år.
Les mer
layid-bilde37
Oppdatering for GLC
Mercedes foretar en midtlivs oppdatering av sin populære middelklasse-SUV, fire år etter lanseringen.
Les mer
layid-bilde38
Morobil fra Volkswagen
Volkswagen viser seg fra sin mest lystige side i Genève. ID. Buggy er en oppfordring til hvem som helst om å bruke den nye plattform til hva som helst.
Les mer