img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
9 bilder i galleri
Zagato fullfører kvartetten
Aston Martin lovte fire spesialutgaver av Vanquish fra Zagato. Her er nummer fire, i endelig utgave.

Shooting Brake er navnet på den siste Zagatofiserte Aston Martin Vanquish. Og det er forresten den første som kan spekkes opp i Astons nye Q Lounge – deres virtuelle skreddersøm-avdeling.

Kvartett
Det skal som tidligere lovet bygges en kvartett av disse Z-Vanquish bilene. Coupéen kjenner vi, den kom for to år siden. Og et halvt år senere fulgte den åpne – Volante på Aston Martin-dialekt. 

Så har vi denne Shooting Brake’n, og til sist kommer Speedsteren. Den blir den mest eksklusive, bare 28 eksemplarer, de andre i 99 eksemplarer hver. Allerede ved Frankfurt-utstillingen i fjor høst ble det fortalt at nå kan du slutte og vente – alle er for lengst solgt. 

Denne Shooting Brake har vært vist som renderinger før, men da i rødt. I sommer ble den vist frem for kommende kunder som en fullskala-modell, og nå er det altså sluppet et nytt sett bilder der den har fått en litt «tyskere» farge.

Praktisk for to
Det jeg oppdaget er at selv om mange kaller denne en Wagon, er også Shooting Brake begrenset til to personer, ingen familiebil slik noen kanskje hadde forventet.

Aston Martin sier imidlertid at de her har skapt en individuell, men utrolig praktisk GT. Hele hekken åpnes elektrisk for å kunne komme til det luksuriøse bagasjerommet med skreddersydd bagasje. 

Og taket, som er trukket så utrolig langt bakover at det ender i et slags underlige takskjegg, er utstyrt med store glassflater for å slippe lyset inn, og med en antydning av Zagatos legendariske Double Bubble for å trekke minnet tilbake til det første samarbeidet mellom de to: Aston Martin DB4 GTZ i 1960

V12
Hele denne nye familien er basert på Vanquish S, med 5 liters V12 motor, uten kunstig åndedrett, som i denne versjonen gir 592 hk – 27 mer enn standard Vanquishen. Motoren er koblet til en 8-trinns Touchtronic III automat.

Den adaptive dempingen skal visstnok være finregulert for de forskjellige modellene – det skulle da bare mangle! Og vil gi deg en kjøreopplevelse «like stimulerende og minneverdig som bilens design»!

Mens Coupéen gjorde 100 unna på 3,5 og Volante trengte 3,9 sekunder, må nok både Shooting Brake og Speedster over fire. Begge er litt tyngre – Speedsteren overraskende nok på grunn av et ganske fancy cabriolet-system.

Mens du ville ha måttet betale rundt £ 500.000 for de to modellene som allerede bygges, må du nok regne med i hvert fall 650.000 hvis du står på liste for «stasjonsvognen», mens Speedsteren kanskje vil sette deg tilbake en hel million! Vi snakker fortsatt om britiske pund!

Unik familie
– Vi har aldri lansert Zagato-biler som en hel familie før, sier Aston Martins designsjef, eller Chief Creative Officer som det heter – Marek Reichman.

– I hvert fall ikke på denne måten. Selv om man kanskje kan trekke paralleller med DB7 Zagato og DB AR1, eller V8 Zagato Coupé og Volante. Men dette er noe helt annet. 

– Hvis du spør om hvorfor vi nå kommer med en hel familie, er det fordi forskjellige kunder har forskjellige ønsker og preferanser. Noen liker det enkle de finner i en Coupé, mens andre vil ha det rå som de finner i en Speedster. Og, ja, det er jo noen som liker det hele og som derfor har kjøpt alle fire, fortsetter Reichman.

Stolte tradisjoner
– Det er alltid en alt for stor etterspørsel fra vår kunder, føyer han til.  Vi kunne med letthet bygget og solgt mange flere, men vi vil sikre at Zagatoer blir noe helt spesielt. Her skaper vi samleobjekter, fremtidens concours-biler.

Selvfølgelig vil Andrea Zagato også komme til orde:

– Zagatos forhold til Aston Martin startet med min bestefar for 60 år siden. Å få denne type partnerskap til å blomstre gjennom tre generasjoner er ganske spesielt. Familienavnet mitt er forbundet med mange praktfulle design, men for en lang rekke entusiaster er det først og fremst Zagato-Z’en forenet med Aston Martin logoen som er den mest spesielle.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Kia med nok en Ceed
Kia har i dag sluppet en første skisse av et nytt medlem i Ceed-familien - en kompakt crossover.
Les mer
layid-bilde1
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde2
Putin mener alvor
Det skulle bare mange. President Vladimir Putin er den eneste av de mektige som ikke har «Sin Egen» representasjonsbil. Ikke bare har han fått sin nå, han tilbyr den også til resten av verden.
Les mer
layid-bilde3
Fisker utfordrer Tesla
Henrik Fisker har mye eksklusivt på CV-en. Nå vil ha fremstå som mer folkelig.
Les mer
layid-bilde4
Elektrisk flebruksbil
De omtaler den som konsept, men Concept EQV har mye til felles med Mercedes-Benz V-Klasse. Med unntak av drivlinjen.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Verdens dyreste Bugatti - og så da?
I Genève presenterte Bugatti det de omtalte som verdens dyreste bil. Det virket som den var skapt av en slags mindreverdighetsfølelse
Les mer
layid-bilde6
Alfa med noko attåt
Jeg har sett og møtt Mole siden de dukket opp første gang i 2015. Det har vært så mye derfra at det er lett å gå i spinn. I Genève nøyde de seg med noe Alfa 4C, og en spessial som de ikke riktig viste hva skulle bli.
Les mer
layid-bilde7
Her er Teslas fjerde
Tesla har i natt av duket sin fjerde modell, og det er liten tvil om at også den vil finne sin menighet i Norge.
Les mer


layid-bilde8
En overflod av Hispano Suiza
Les mer
toppsak-bilde9
Subarus sterke fremtidsvisjon
Den konseptbilen Subaru viste i Genève fikk masse oppmerksomhet fra amerikanske journalister. Den hadde fortjent mer i Europa, men det er jo i USA det største volumet ligger for dette merket.
Les mer
layid-bilde10
Med vekt på vakker
Les mer
layid-bilde11
Ny plattform og ny Sonata
Les mer
layid-bilde12
Tata inviterer til nytt segment
Les mer
layid-bilde13
Estland vant kampen om «søt»
Selvfølgelig ble den en publikumsmagnet i Genève. Nobe fra Estland. 60-talls søt og elektrisk. Swingskjørt og vegan - kan ikke slå feil.
Les mer
layid-bilde14
Toppløst i 317 km/t
Det er ikke mange som kjører fra en Mercedes-AMG GT R. Ytelsene blekner ikke selv om den nå kommer som roadster, i meget begrenset opplag.
Les mer
toppsak-bilde15
Smart skinner som påskesola
Utrolig hva et muntert tørkle på hodet kan gjøre. Skinnende gult for eksempel. Det får folk til å smile. Slik Smart klarte i Genève.
Les mer
layid-bilde16
Splitter ny Korando
Les mer
layid-bilde17
Fremdeles plass for gærninger
Les mer
layid-bilde18
Comeback for Camry
Den romslige Toyota-sedanen har vært fraværende i det norske markedet en årrekke. Men i mai er den tilbake, for første gang i hybrid-utgave.
Les mer
layid-bilde19
På sporet av den nye Qashqai
Den ser kanskje litt for vill ut til å kunne bli din neste bil, men det er faktisk store deler av neste Qashqai vi møter i Nissans Genève-konsept.
Les mer
layid-bilde20
Morgan med turbo og sentrallås!
Morgan har introdusert en ny modell med 2019-detaljer om bord. Dessuten har de fått friske penger. Men det meste er som før.
Les mer
layid-bilde21
Kjapp kineser - med hjelp fra Sverige
Lynk & Co har meldt seg på årets WTCR-mesterskap. Til å komme seg på banen har de fått hjelp fra Sverige.
Les mer
layid-bilde22
Mer enn forventet hos Fiat
Hvor lenge det er siden Fiat viste en konseptbil i Genève var det ingen som husket. Men den som står der nå er sensasjonell.
Les mer
toppsak-bilde23
Alfa bobler av overskudd
Alfa-standen sprudlet av spesialutgaver i racing-design og et spennende konsept. Selvsagt står elektrifisering på agendaen også hos italienerne.
Les mer
layid-bilde24
Tesla som Shooting Brake
Det er ikke bare Mercedes har med seg en ny Shooting Brake til Genève. En hollender viser hvordan man gjør noe slikt ut av en Tesla S.
Les mer
layid-bilde25
Facelift for Jaguar XE
Jaguar foretar et midtlivs ansiktsløft på sin 3-serieutfordrer, XE. Dermed blir den mer på nivå med øvrige familiemedlemmer.
Les mer
layid-bilde26
Ginettas utrolige superbil
Lawrence Tomlinson har du sannsynligvis aldri hørt om. Ginetta har du kanskje hørt om. Sammen står det for en Genève-utstillingens råeste prestasjoner. En britisk superbil som ut-Ferrarier Ferrari.
Les mer
layid-bilde27
Subaru med nye hybrider
Les mer
toppsak-bilde28
Ny gren på Porsche-stammen
Dersom Toni Piëch ikke hadde ønsket at navnet hans skulle forbindes med et stort bilkonsern, hadde han vel byttet etternavn? Men på den annen side, han kunne vel ikke kalt den nye bilen sin for Porsche heller?
Les mer
layid-bilde29
BMW elektrifiserer over hele linjen
Les mer
layid-bilde30
Pininfarina får avlegger
Et nytt bilmerke har oppstått: Automobili Pininfarina, med base i München. Under skallet finner man 1900 hester fra kroatiske Rimac, og selve skallet er fra Pininfarina, Torino. Forvirret? Gjør ikkeno, dette virker vellykket.
Les mer
layid-bilde31
Fargerik fremtid hos Skoda
Jeg blir nesten i godt humør av de flotte konseptene Skoda varter opp med for tiden. Her får vi en forsmak på en bil som kommer et stykke inn i 2020.
Les mer
layid-bilde32
488 - i enda en versjon
Det som er veldig positivt, og det som lover godt for fremtiden, er at Ferraris 488 GTB-erstatning ikke heter noe med 488 i det hele tatt. For nå begynner det å bli mange nok fireåtteåtte.
Les mer
toppsak-bilde33
Elegant SUV fra Mazda
Når Mazda lanserer en ny SUV, som i størrelse ligger mellom deres eksisterende modeller, hadde det vel vært logisk at den skulle hete CX-4? Men den betegnelsen har de kanskje andre planer med?
Les mer
layid-bilde34
Mercedes viser ny Shooting Brake
Les mer
layid-bilde35
Nytt bybil-innslag
Les mer
layid-bilde36
Audi viser sin andre el-SUV
Om du noen gang tvilte på at elbiler hadde et eksistensgrunnlag, så er det på tide å endre oppfatning. Nå viser Audi nok en ny modell, og den skal på markedet allerede neste år.
Les mer
layid-bilde37
Oppdatering for GLC
Mercedes foretar en midtlivs oppdatering av sin populære middelklasse-SUV, fire år etter lanseringen.
Les mer
layid-bilde38
Morobil fra Volkswagen
Volkswagen viser seg fra sin mest lystige side i Genève. ID. Buggy er en oppfordring til hvem som helst om å bruke den nye plattform til hva som helst.
Les mer