img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
29 bilder i galleri
Kia e-Niro er snart her
NICE: 30 km kortere rekkevidde enn først oppgitt spiller ingen rolle for de 6000 som står i kø for å sikre seg Kia e-Niro så lenge bruksrekkevidden fortsatt er rundt 400 km for denne kompakt-elbilen.

Kia har slett ikke oppfunnet elbilen på nytt. Nei, e-Niro er først og fremst en tvers gjennom folkekompakt-elbil som ikke på noen måte vekker oppsikt på veien, og som ikke flytter andre grenser enn rekkevidden – til 455 WLTP-kilometer.

Men akkurat det er viktigere enn noe annet, og samtidig årsaken til at rundt 6000 potensielle kjøpere har betalt 7777 kroner for å sikre seg plass på en venteliste som allerede strekker seg til enden av 2020, og kanskje enda lenger.

Jobber for å skaffe flere biler
– Vi gjør alt vi kan for å korte ventelisten og skaffe så mange biler som mulig, sier Kia-direktør Irene Solstad.

Men Solstad har ingen lett jobb. For Kia skylder på batterileverandøren, koreanske SK Innovation, og kampen som pågår om å sikre tilgang på råvarene som må til for å bygge batteriene.

Solstad gjentok under pressekjøringen utenfor franske Nice at hun tror hun kan skaffe 2000 e-Niro i 2019, men håper naturligvis på flere.

Kia e-Niro plasserer seg midt i kompaktbilklassen ved utvendig å være litt større enn svært populære VW e-Golf, men samtidig litt mindre enn halvbroren Hyundai Ioniq og bestselgeren Nissan Leaf.

Best ytelse
Siden bilen er pakket mer i høyden enn de nevnte, ser det så langt ut til at det er like mye plass i e-Niro som i Leaf. Forskjellen ligger først og fremst i ytelse og rekkevidde hvor e-Niro har mest til felles med slektningen Hyundai Kona: 204 hk, 395 Nm i moment og 64 kWh batteripakke.

Først oppga Kia rekkevidden til 485 kilometer med fulladet batteri, men har nå justert den ned til 455 km som i praksis betyr at du kan regne med rundt 400 km bruksrekkevidde, i det minste på dager med plussgrader og minimalt med motorveikjøring i 110 km/t.

Men i påvente av at Nissan tar i brukt mer batterikapasitet i Leaf, og Tesla er på plass med Model 3, vil Kia e-Niro være eneste kompakte elbil med minst 60 kWh batteripakke. Av biler som er på veien er det bare de to småbilene Hyundai Kona Electric og Opel Ampera-e samt store biler som Jaguar I-Pace og Tesla Model S og X som opererer med bruksrekkevidde rundt 400 kilometer.

Pris 377.400 kroner
Rent utstyrsmessig stiller e-Niro i samme klasse som Kona ved at importøren har krysset av i alle rubrikker. Det priser e-Niro til 377.400 kroner og gjør den dyrest av biler den naturlig sammenlignes med.

– Vi har satt prisen slik fordi vi mener den er riktig i forhold til konkurrentene, sier Kia-direktør Irene Solstad, og peker på økt rekkevidde og alt utstyret de første 1000 bilene leveres med.

Demobiler rulles i disse dager ut til forhandlerne og de første kundebilene ankommer tidlig i 2019.

Kia bygger også e-Niro med 39,2 kWh batteripakke og 289 km WLTP-rekkevidde. Importøren har ikke regnet på prisen fordi suget i markedet først og fremst rettes mot lang rekkevidde.

Der Kia Soul og Sportage stikker seg ut i massen av ganske pregløse biler gjør ikke e-Niro det. Den største forskjellen ligger i lukket grill med ladeporten foran.

Fra Chademo til CCS
Kia dropper nå helt hurtigladeteknologien Chademo, skifter til den europeiske CCS-standarden og løfter ladefarten til 100 kW for å møte kapasiteten på kommende hurtigladere.

Kia e-Niro kjører helt på det jevne. Med 204 hk er den i sportsmodus svært rask, men ikke spesielt sportslig. Komfort betyr langt mer for Kia. Med unntak av «girhjul» på midtkonsollen, regenereringshendler på rattet og langt mer informasjon om forbruk og rekkevidde i infotainmentpakken, har e-Niro det meste felles med hybrid- og ladehybrid-brødrene Niro.

e-Niro er ikke en såkalt én pedals bil slik som Leaf (ved å trykke inn en knapp), Opel Ampera-e og BMW i3. Regenereringen skjer i tre trinn du velger selv. Løsningen synes jeg ikke er optimal så det blir gjerne til at automatikken (trinn 2) tar seg av regenereringen av strøm samtidig som bremsene brukes for å stoppe bilen.

Dette spør leserne om
Mange av våre følgere har spørsmål til e-Niro. Derfor lar jeg resten av førsteinntrykket være svar på de viktigste leserspørsmålene.

Arild spør om sittehøyden over gulvet i baksetet, og jeg kan bekrefte det vår leser har hørt stemmer - at gulvet er høyt og baksetet lavt med ubehagelig lite støtte til lårene og knærne altfor høyt. Men e-Niro er ikke alene om dette problemet som neppe lar seg løse så lenge plattformen e-Niro bygges på også skal huse andre drivlinjer.

John lurer på støynivået på grov asfalt, og svaret er at dekkene høres godt, men at det også skyldes like mye mangel på andre lyder.

John lurer også på om det er plass til reservehjul i bunnen av bagasjerommet, og svaret er både ja og nei. Nei i den påkostede utgaven, men ja i rimeligere varianter uten deler av lydanlegget plassert der.

Det penser meg inn på spørsmålet om det kommer enklere utstyrte utgaver til lavere priser. Svaret er ja, men det blir først etter sommeren, og hva utstyrspakken kommer til å inneholde og hvor mye lavere prisen blir er ikke avgjort.

Flere av leserne våre spør om fjæringskomfort kontra sportslighet. I e-Niro vektlegger Kia komfort framfor sportslighet. Bilen er svært rask, men slett ikke sportslig.

Svært mange av våre lesere er opptatt av muligheten for tilhengerfeste, og det er under utredning. Kia har så langt testet bilen med tilhenger på sommerføre og skal nå gå i gang med vintertester. Problemet er ikke selve bilen, men hvor mye rekkevidden reduseres med henger.

Det virker som Kia ikke uten videre erkjenner nordmenns behov for å kjøre med tilhenger og at mulighet for tilhengerfeste helt oppveier ulempen med forkortet rekkevidde.

Irene Solstad tror det blir ja, men vet ikke når det skjer. Uansett vil de første bilene være uten tilhengerfeste, og hengerfeste vil neppe kunne ettermonteres på allerede registrerte biler.

Jan Paul lurer på om bilen kommer med en app for å styre varme og lading, og til det er svaret ja, men ikke på de første bilene.

Fakta Kia e-Niro

Pris

Kr. 377.400,-

L/B/H

438/181/156 cm

Akselavstand

270 cm

Vekt

1791 kg

Motor

204 hk/395 Nm

Batteri

64 kWh

Rekkevidde WLTP

455 km

Hurtigladefart

100 kW

0-100 km/t

7,8 sek

Toppfart

167 km/t

Tilhengervekt

0 kg

Bagasjeplass

451 – 1405 l

Garanti

7 år/150.000 km


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
BYDs overflødighetshorn
BYD stiller på Shanghai-utstillingen med konseptbil og ny e-Serie. Og for ikke å dominere for mye hadde de noen presentasjoner for et par uke siden også. Et annet sted. Til sammen 23 nye biler i Shanghai, sier de.
Les mer
layid-bilde1
Stor spennvidde fra W
W er et greit bilmerke. Det stammer fra Dubai og har ganske mange RUF-Porsche-detaljer innabords. De dukket opp i Shanghai med superbilene sine, men også med to andre. En stor SUV og en smart, funky selvkjørende.
Les mer
layid-bilde2
Nytt og smått fra Hyundai
Det er hyggelig å kunne fortelle at ikke alt som debuterer i New York disse dagene er tre tonns slagskip med plass til en halv armé. Noen er litt mer forsiktige, som den nye Hyundai Venue.
Les mer
layid-bilde3
Kias vidunder-bil
Kia satte en slags ny rekord på New York utstillingen. Messens mest pompøse, ubegripelige presseskrytemelding. La oss bare slå fast at deres HabaNiro er verdens første ECEV - «Everything Car» og EV!
Les mer
layid-bilde4
Mercedes lanserer ny GLS
Like før den er på markedet får BMW X7 en ny konkurrent å bryne seg på når Mercedes nå lanserer en ny generasjon av sin store SUV.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ny Subaru Outback
Subaru lanserer det de betegner som sjette generasjon Outback på bilutstillingen i New York. De lover den sikreste og mest komfortable Outback noensinne.
Les mer
layid-bilde6
Genesis gjør elbilen kompakt
Genesis er jo egentlig kjent som et luksusmerke som veldig ofte benytter målebåndet til Mercedes. Men til bilutstillingen i New York kommer de med en elbil som er virkelig kompakt.
Les mer
layid-bilde7
Nye motorer i Audi S5
Audi fortsetter elektrifiseringen og lanserer nye drivlinjer i S5 Coupé og Sportback.
Les mer


layid-bilde8
Aston Martins elektriske Rapide
Les mer
toppsak-bilde9
Ny brobygger fra Mercedes
Til bilutstillingen i Shanghai har Mercedes med seg en ny konseptbil. Jeg kan love at den er på gata innen et års tid.
Les mer
layid-bilde10
En smak av fremtid
Les mer
layid-bilde11
Volkswagen viser sin nyeste ID.
Les mer
layid-bilde12
Nye drivlinjer i Audis langturbiler
Les mer
layid-bilde13
Ny farge og nytt navn
Mitsubishi skal presentere en ny konseptbil på bilutstillingen i Shanghai. Men denne har vi sett før.
Les mer
layid-bilde14
Tesla utvider tilbudet
Det har strømmet inn nye biler fra Tesla den siste måneden, men snart kan strømmen bli enda sterkere.
Les mer
toppsak-bilde15
Så lenge fikk Skoda briljere
Volkswagen vil fra høsten tilby en oppgradert e-Up med vesentlig mer rekkevidde enn dagens modell.
Les mer
layid-bilde16
Skoda etablerer reservasjonsliste
Les mer
layid-bilde17
G-Power overgår originalen
Les mer
layid-bilde18
Nå kommer Bentley
For første gang skal Bentley importeres til Norge gjennom en offisiell kanal. En ikke ukjent bilmann står bak prosjektet.
Les mer
layid-bilde19
ItaloKina inn i Europa
Ikke bare har italiensk-kinesiske DR overlevd i mer enn 10 år, nå skal de inn i resten av Europa også, og har med seg en spennende batterielektrisk bil på reisen.
Les mer
layid-bilde20
Zenvo med to premierer
Over 1000 hestekrefter er ikke interessant mer. Men 1000+ sammen med bare bakhjulsdrift - da begynner det å lukte skandinavisk bilbygging. Zenvo er den av de to man ikke tenker først på.
Les mer
layid-bilde21
Endelig - el-Forder
Ford har holdt elbilkortene tett til brystet. Nå er de vist fram og et av dem inneholder en familie-SUV med rekordrekkevidde - inntil 600 km. Ny Kuga blir også ladbar.
Les mer
layid-bilde22
Bileventyr fra Napoli
Puritalia - ReneItalia eller TypiskItalia - var navnet på enda en 1000-hesters italiensk superbil vi aldri har hørt navnet på. Denne fortjener imidlertid litt oppmerksomhet.
Les mer
toppsak-bilde23
Mini-bombe nærmer seg
Vi er lovet den heftigste Mini noensinne når denne lanseres i 2020. Forvarselet ble gitt på Frankfurt-utstillingen i 2017.
Les mer
layid-bilde24
Rimacs populære styrkedråper
Rimac er ikke lenger bare en sær superbil fra Kroatia. Nesten alle med et ønske om å delta i øverste klasse henter elementer derfra nå.
Les mer
layid-bilde25
Overveldende Aston Martin
Hvor du enn snudde seg på Aston Martins stand i Genève dukket det opp noe som tok pusten fra deg. Det hele ble av typen «for godt til å være sant».
Les mer
layid-bilde26
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde27
Kia e-Soul: Lang rekke-vidde - ukjent pris
Les mer
toppsak-bilde28
Seat varsler rimelige elbiler
Seat introduserer en ny, mindre elbilplattform og seks ladbare modeller.
Les mer
layid-bilde29
Ex-VW-topp gjør kinesisk el
Les mer
layid-bilde30
Den tredje fra Aachen
Aachen er byen der Nissans elektriske NV 200 brukes som søppelbil og hvor to vellykkede elbil-startups allerede har sett dagens lys. Nå glipper den tredje med øynene.
Les mer
layid-bilde31
Kanskje litt for langt?
Selvfølgelig var Felix Eaton på plass i Genève igjen, med sin Eadon Green. Men årets nyhet hadde han nok dratt litt for langt. Rolls-Royce ble skikkelig sure.
Les mer
layid-bilde32
Gumpert med nye venner
Gumpert har vært mer eller mindre fast inventar i Genève siden 2006. Nå dukket han opp igjen, men denne gang med kompanjonger fra Kina og en gammel bekjent fra Japan.
Les mer
toppsak-bilde33
Nytt mål for sommerferien
Hvem hadde trodd dette? Fantastiske Porsche-replicaer fra Hellas. Vi møtte dem i Genève.
Les mer
layid-bilde34
Oppgraderer HR-V
Les mer
layid-bilde35
Hybrid-Outlander solgt med 9000 kroner i avgiftsrabatt
Les mer
layid-bilde36
Italdesign nærmere slekta
Årets skapning fra Italdesign var så jordnær at det er ingen grunn til å tro at den ikke kan tas alvorlig av eieren, Audi. Det har ikke alltid vært tilfelle.
Les mer
layid-bilde37
Audis definitive ikke-el
Det var litt morsomt. Audi skulle til de grader være så elektrifisert under pressedagene i Genève at de gjemte sin kuleste og mest eksklusive nyhet bak en låst dør.
Les mer
layid-bilde38
Her er Volvo XC40 Twin Engine
I dag åpner Volvo for salg av XC40 Twin Engine. Dermed tilbyr Volvo hybride drivlinjer til alle modellserier.
Les mer