img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
29 bilder i galleri
Kia e-Niro er snart her
NICE: 30 km kortere rekkevidde enn først oppgitt spiller ingen rolle for de 6000 som står i kø for å sikre seg Kia e-Niro så lenge bruksrekkevidden fortsatt er rundt 400 km for denne kompakt-elbilen.

Kia har slett ikke oppfunnet elbilen på nytt. Nei, e-Niro er først og fremst en tvers gjennom folkekompakt-elbil som ikke på noen måte vekker oppsikt på veien, og som ikke flytter andre grenser enn rekkevidden – til 455 WLTP-kilometer.

Men akkurat det er viktigere enn noe annet, og samtidig årsaken til at rundt 6000 potensielle kjøpere har betalt 7777 kroner for å sikre seg plass på en venteliste som allerede strekker seg til enden av 2020, og kanskje enda lenger.

Jobber for å skaffe flere biler
– Vi gjør alt vi kan for å korte ventelisten og skaffe så mange biler som mulig, sier Kia-direktør Irene Solstad.

Men Solstad har ingen lett jobb. For Kia skylder på batterileverandøren, koreanske SK Innovation, og kampen som pågår om å sikre tilgang på råvarene som må til for å bygge batteriene.

Solstad gjentok under pressekjøringen utenfor franske Nice at hun tror hun kan skaffe 2000 e-Niro i 2019, men håper naturligvis på flere.

Kia e-Niro plasserer seg midt i kompaktbilklassen ved utvendig å være litt større enn svært populære VW e-Golf, men samtidig litt mindre enn halvbroren Hyundai Ioniq og bestselgeren Nissan Leaf.

Best ytelse
Siden bilen er pakket mer i høyden enn de nevnte, ser det så langt ut til at det er like mye plass i e-Niro som i Leaf. Forskjellen ligger først og fremst i ytelse og rekkevidde hvor e-Niro har mest til felles med slektningen Hyundai Kona: 204 hk, 395 Nm i moment og 64 kWh batteripakke.

Først oppga Kia rekkevidden til 485 kilometer med fulladet batteri, men har nå justert den ned til 455 km som i praksis betyr at du kan regne med rundt 400 km bruksrekkevidde, i det minste på dager med plussgrader og minimalt med motorveikjøring i 110 km/t.

Men i påvente av at Nissan tar i brukt mer batterikapasitet i Leaf, og Tesla er på plass med Model 3, vil Kia e-Niro være eneste kompakte elbil med minst 60 kWh batteripakke. Av biler som er på veien er det bare de to småbilene Hyundai Kona Electric og Opel Ampera-e samt store biler som Jaguar I-Pace og Tesla Model S og X som opererer med bruksrekkevidde rundt 400 kilometer.

Pris 377.400 kroner
Rent utstyrsmessig stiller e-Niro i samme klasse som Kona ved at importøren har krysset av i alle rubrikker. Det priser e-Niro til 377.400 kroner og gjør den dyrest av biler den naturlig sammenlignes med.

– Vi har satt prisen slik fordi vi mener den er riktig i forhold til konkurrentene, sier Kia-direktør Irene Solstad, og peker på økt rekkevidde og alt utstyret de første 1000 bilene leveres med.

Demobiler rulles i disse dager ut til forhandlerne og de første kundebilene ankommer tidlig i 2019.

Kia bygger også e-Niro med 39,2 kWh batteripakke og 289 km WLTP-rekkevidde. Importøren har ikke regnet på prisen fordi suget i markedet først og fremst rettes mot lang rekkevidde.

Der Kia Soul og Sportage stikker seg ut i massen av ganske pregløse biler gjør ikke e-Niro det. Den største forskjellen ligger i lukket grill med ladeporten foran.

Fra Chademo til CCS
Kia dropper nå helt hurtigladeteknologien Chademo, skifter til den europeiske CCS-standarden og løfter ladefarten til 100 kW for å møte kapasiteten på kommende hurtigladere.

Kia e-Niro kjører helt på det jevne. Med 204 hk er den i sportsmodus svært rask, men ikke spesielt sportslig. Komfort betyr langt mer for Kia. Med unntak av «girhjul» på midtkonsollen, regenereringshendler på rattet og langt mer informasjon om forbruk og rekkevidde i infotainmentpakken, har e-Niro det meste felles med hybrid- og ladehybrid-brødrene Niro.

e-Niro er ikke en såkalt én pedals bil slik som Leaf (ved å trykke inn en knapp), Opel Ampera-e og BMW i3. Regenereringen skjer i tre trinn du velger selv. Løsningen synes jeg ikke er optimal så det blir gjerne til at automatikken (trinn 2) tar seg av regenereringen av strøm samtidig som bremsene brukes for å stoppe bilen.

Dette spør leserne om
Mange av våre følgere har spørsmål til e-Niro. Derfor lar jeg resten av førsteinntrykket være svar på de viktigste leserspørsmålene.

Arild spør om sittehøyden over gulvet i baksetet, og jeg kan bekrefte det vår leser har hørt stemmer - at gulvet er høyt og baksetet lavt med ubehagelig lite støtte til lårene og knærne altfor høyt. Men e-Niro er ikke alene om dette problemet som neppe lar seg løse så lenge plattformen e-Niro bygges på også skal huse andre drivlinjer.

John lurer på støynivået på grov asfalt, og svaret er at dekkene høres godt, men at det også skyldes like mye mangel på andre lyder.

John lurer også på om det er plass til reservehjul i bunnen av bagasjerommet, og svaret er både ja og nei. Nei i den påkostede utgaven, men ja i rimeligere varianter uten deler av lydanlegget plassert der.

Det penser meg inn på spørsmålet om det kommer enklere utstyrte utgaver til lavere priser. Svaret er ja, men det blir først etter sommeren, og hva utstyrspakken kommer til å inneholde og hvor mye lavere prisen blir er ikke avgjort.

Flere av leserne våre spør om fjæringskomfort kontra sportslighet. I e-Niro vektlegger Kia komfort framfor sportslighet. Bilen er svært rask, men slett ikke sportslig.

Svært mange av våre lesere er opptatt av muligheten for tilhengerfeste, og det er under utredning. Kia har så langt testet bilen med tilhenger på sommerføre og skal nå gå i gang med vintertester. Problemet er ikke selve bilen, men hvor mye rekkevidden reduseres med henger.

Det virker som Kia ikke uten videre erkjenner nordmenns behov for å kjøre med tilhenger og at mulighet for tilhengerfeste helt oppveier ulempen med forkortet rekkevidde.

Irene Solstad tror det blir ja, men vet ikke når det skjer. Uansett vil de første bilene være uten tilhengerfeste, og hengerfeste vil neppe kunne ettermonteres på allerede registrerte biler.

Jan Paul lurer på om bilen kommer med en app for å styre varme og lading, og til det er svaret ja, men ikke på de første bilene.

Fakta Kia e-Niro

Pris

Kr. 377.400,-

L/B/H

438/181/156 cm

Akselavstand

270 cm

Vekt

1791 kg

Motor

204 hk/395 Nm

Batteri

64 kWh

Rekkevidde WLTP

455 km

Hurtigladefart

100 kW

0-100 km/t

7,8 sek

Toppfart

167 km/t

Tilhengervekt

0 kg

Bagasjeplass

451 – 1405 l

Garanti

7 år/150.000 km


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Folkelig Folkevogn
Volkswagen i Brasil har avduket en ny, kompakt-crosser. Den er først aktuell for lokale markeder, men kan på sikt bli global.
Les mer
layid-bilde1
Ladbar SUV fra Citroën
Nå starter salget av hybridversjonen av Citroën C5 Aircross. Vi gir deg priser og flere detaljer.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2020
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2020.
Les mer
layid-bilde3
Oppgradert Mini Countryman
Dagen generasjon Mini Countryman ble lansert i 2017. Dermed er tiden inne for en midtlivs oppgradering av både teknikk og design.
Les mer
layid-bilde4
Vårnyheter i kø hos BMW
BMW priser våren med en rekke nyheter og oppgraderinger. Mest aktuelt for Norge er en ny ladbar stasjonsvogn - med firehjulsdrift.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Effektiv kombinasjon
Mercedes-forhandlere i Tyskland åpner nå for salg av GLC 300 de, en modell som kan bli midt i blinken for det norske markedet.
Les mer
layid-bilde6
Muskel-SUV fra Alpina
BMW-spesialistene hos Alpina er klar med sin spesialversjon av BMWs største SUV. Her er det muskelkraft og luksus i utsøkt kombinasjon.
Les mer
layid-bilde7
Her er Porsche 911 Targa
Med 911 Targa lanserer Porsche sin tredje karosserivariant av den nye sportsbilen. Den er på plass i august.
Les mer


layid-bilde8
Ny variant på Kamiq
Les mer
toppsak-bilde9
Nå kommer Fords store Explorer
For et år siden annonserte Ford at de skulle hente 7-seteren Explorer til Norge. Nå er den endelig på plass.
Les mer
layid-bilde10
Retro i ny innpakning
Les mer
layid-bilde11
Kinesisk designperle skal til Europa
Les mer
layid-bilde12
Amerikansk bestselger til Norge
Les mer
layid-bilde13
Skoda leverer i pose og sekk
Når Skoda lanserer sin etterlengtede el-SUV gir de kundene mange valgmuligheter.
Les mer
layid-bilde14
Volumselgere på løpende bånd
For noen uker siden hadde de færreste nordmenn hørt om Xpeng. Nå har det kinesiske merket lansert nok en ny modell. Den er som skapt for Norge.
Les mer
toppsak-bilde15
Stor kineser til Europa - via Norge
Du ser elbussene deres daglig i Stor-Oslo, men nå vil kinesiske BYD også selge sine personbiler i Norge. Og hva er vel mer naturlig enn å starte i Norge?
Les mer
layid-bilde16
Aggressiv prising på ny elbil
Les mer
layid-bilde17
Peugeot realiserer muskelbil
Les mer
layid-bilde18
A6 Avant som ladbar hybrid
Audi lanserer A6 Avant som ladbar hybrid. Den får anstendig rekkevidde, men mister plass i bagasjerommet.
Les mer
layid-bilde19
Ny Kina-bil til Norge
I februar observerte vi denne på prøveskilter i Oslo. Nå er det klart at Xpeng G3 skal selges i Norge, som en konkurrent til Tesla Model Y og en rekke andre nykommere som er på vei.
Les mer
layid-bilde20
Genesis imponerer igjen og igjen
Hyundais luksusmerke lar vente på seg i Europa, men det hindrer dem ikke å hoste opp den ene skjønnheten etter den andre.
Les mer
layid-bilde21
Tre sylindre pluss strøm for Land Rover
Nå er den nye drivlinjen for Range Rover Evoque og Land Rover Discovery Sport offentlig. En kjent motor er kappet til tre sylindre, og det ligger 109 ekstra hester i bakakselen.
Les mer
layid-bilde22
Her kommer Yaris Cross
Toyota hadde planlagt å lansere sin nye kompakt-SUV på bilutstillingen i Genève. Slik gikk det som kjent ikke, men i dag er den presentert virtuelt. Vi gir deg de viktigste nyhetene.
Les mer
toppsak-bilde23
Audi A3 i alternativ form
Her er de første bildene av Audi A3 Sedan. Hvem sa at kompakte sedaner ikke kunne være elegante?
Les mer
layid-bilde24
El-Lexus med lang lade-tid og kort rekkevidde
I løpet av oktober slipper Lexus løs elektrisk UX 300e i Norge. Den burde hatt bedre rekkevidde og større hurtigladefart.
Les mer
layid-bilde25
Klodens siste analoge superbil
T50 heter Gordon Murrays nyeste superbil. Hans 50. konstruksjon - de fleste geniale, og hans 50. år som bilkonstruktør. 100 kjennere har virkelig noe å se frem til.
Les mer
layid-bilde26
Aks som nærmer seg umulig
Hvor raskt kan man kjøre fra null til 100? En gruppe japanske entusiaster har jobbet et par år med svaret. Nå skal resultatet i produksjon, i femti eksemplarer.
Les mer
layid-bilde27
Frem fra glemselen
Les mer
toppsak-bilde28
Nathalie var klar
I fjor møtte vi en av de gamle Genèvekrigerne i helt ny sammenheng. Gumpert hadde inngått et slags kompaniskap med kinesiske Aiways.
Les mer
layid-bilde29
Monoton? Ikke akkurat
Les mer
layid-bilde30
Valkyrien nærmer seg
Aston Martin har nettopp sluppet noen bilder av sin toppmodell i landeveis-utgave, samtidig som de forteller om tre modeller som deltar i sertifiseringsarbeidet. Bilen nærmer seg åpenbart produksjon.
Les mer
layid-bilde31
Flere Volvoer med plugg
Volvo utvider satsingen på ladbare hybrider i Norge og lanserer et nytt motoralternativ på modellene V60 og XC60. Samtidig ruller Volvo nå ut et nytt begrep - Recharge.
Les mer
layid-bilde32
Carmen fra Boulogne
I fjor var det en arving av Hispano Suiza-grunnleggeren som møtte opp i Genève med en ganske omfattende konseptutgave av luksusbilen. I år skulle han vært der med en litt mer sportslig versjon.
Les mer
toppsak-bilde33
Apex må vente
Her har vi en annen kjapp bil vi gjerne skulle møtt i Genève. Bilen var klar den, men utstillingen var ikke. Noen detaljer fikk vi da.
Les mer
layid-bilde34
En kineser som kommer
Les mer
layid-bilde35
En ny stjerne fra Sri Lanka
Les mer
layid-bilde36
Eksklusiv Zenvo-presentasjon
Zenvo er fast innslag på Genève-messen. I år måtte de i stedet invitere til et privat lite selskap hjemme i Danmark.
Les mer
layid-bilde37
Gammelt nytt fra Eadon Green
Eadon Green har ikke vært i Genève mer enn et par år. Men er så gjennomført eksentrisk at et besøk der er obligatorisk. I år må vi dessverre gjøre besøket virtuelt isteden.
Les mer
layid-bilde38
Fra Bulgaria med en god idé
Opprinnelig kom Sin Cars fra Bulgaria, men i dag tilhører de den spennende underskogen av britiske spesialprodusenter. Men her betyr «spesial» litt mer enn bare en og annen sportsbil.
Les mer