img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
29 bilder i galleri
Kia e-Niro er snart her
NICE: 30 km kortere rekkevidde enn først oppgitt spiller ingen rolle for de 6000 som står i kø for å sikre seg Kia e-Niro så lenge bruksrekkevidden fortsatt er rundt 400 km for denne kompakt-elbilen.

Kia har slett ikke oppfunnet elbilen på nytt. Nei, e-Niro er først og fremst en tvers gjennom folkekompakt-elbil som ikke på noen måte vekker oppsikt på veien, og som ikke flytter andre grenser enn rekkevidden – til 455 WLTP-kilometer.

Men akkurat det er viktigere enn noe annet, og samtidig årsaken til at rundt 6000 potensielle kjøpere har betalt 7777 kroner for å sikre seg plass på en venteliste som allerede strekker seg til enden av 2020, og kanskje enda lenger.

Jobber for å skaffe flere biler
– Vi gjør alt vi kan for å korte ventelisten og skaffe så mange biler som mulig, sier Kia-direktør Irene Solstad.

Men Solstad har ingen lett jobb. For Kia skylder på batterileverandøren, koreanske SK Innovation, og kampen som pågår om å sikre tilgang på råvarene som må til for å bygge batteriene.

Solstad gjentok under pressekjøringen utenfor franske Nice at hun tror hun kan skaffe 2000 e-Niro i 2019, men håper naturligvis på flere.

Kia e-Niro plasserer seg midt i kompaktbilklassen ved utvendig å være litt større enn svært populære VW e-Golf, men samtidig litt mindre enn halvbroren Hyundai Ioniq og bestselgeren Nissan Leaf.

Best ytelse
Siden bilen er pakket mer i høyden enn de nevnte, ser det så langt ut til at det er like mye plass i e-Niro som i Leaf. Forskjellen ligger først og fremst i ytelse og rekkevidde hvor e-Niro har mest til felles med slektningen Hyundai Kona: 204 hk, 395 Nm i moment og 64 kWh batteripakke.

Først oppga Kia rekkevidden til 485 kilometer med fulladet batteri, men har nå justert den ned til 455 km som i praksis betyr at du kan regne med rundt 400 km bruksrekkevidde, i det minste på dager med plussgrader og minimalt med motorveikjøring i 110 km/t.

Men i påvente av at Nissan tar i brukt mer batterikapasitet i Leaf, og Tesla er på plass med Model 3, vil Kia e-Niro være eneste kompakte elbil med minst 60 kWh batteripakke. Av biler som er på veien er det bare de to småbilene Hyundai Kona Electric og Opel Ampera-e samt store biler som Jaguar I-Pace og Tesla Model S og X som opererer med bruksrekkevidde rundt 400 kilometer.

Pris 377.400 kroner
Rent utstyrsmessig stiller e-Niro i samme klasse som Kona ved at importøren har krysset av i alle rubrikker. Det priser e-Niro til 377.400 kroner og gjør den dyrest av biler den naturlig sammenlignes med.

– Vi har satt prisen slik fordi vi mener den er riktig i forhold til konkurrentene, sier Kia-direktør Irene Solstad, og peker på økt rekkevidde og alt utstyret de første 1000 bilene leveres med.

Demobiler rulles i disse dager ut til forhandlerne og de første kundebilene ankommer tidlig i 2019.

Kia bygger også e-Niro med 39,2 kWh batteripakke og 289 km WLTP-rekkevidde. Importøren har ikke regnet på prisen fordi suget i markedet først og fremst rettes mot lang rekkevidde.

Der Kia Soul og Sportage stikker seg ut i massen av ganske pregløse biler gjør ikke e-Niro det. Den største forskjellen ligger i lukket grill med ladeporten foran.

Fra Chademo til CCS
Kia dropper nå helt hurtigladeteknologien Chademo, skifter til den europeiske CCS-standarden og løfter ladefarten til 100 kW for å møte kapasiteten på kommende hurtigladere.

Kia e-Niro kjører helt på det jevne. Med 204 hk er den i sportsmodus svært rask, men ikke spesielt sportslig. Komfort betyr langt mer for Kia. Med unntak av «girhjul» på midtkonsollen, regenereringshendler på rattet og langt mer informasjon om forbruk og rekkevidde i infotainmentpakken, har e-Niro det meste felles med hybrid- og ladehybrid-brødrene Niro.

e-Niro er ikke en såkalt én pedals bil slik som Leaf (ved å trykke inn en knapp), Opel Ampera-e og BMW i3. Regenereringen skjer i tre trinn du velger selv. Løsningen synes jeg ikke er optimal så det blir gjerne til at automatikken (trinn 2) tar seg av regenereringen av strøm samtidig som bremsene brukes for å stoppe bilen.

Dette spør leserne om
Mange av våre følgere har spørsmål til e-Niro. Derfor lar jeg resten av førsteinntrykket være svar på de viktigste leserspørsmålene.

Arild spør om sittehøyden over gulvet i baksetet, og jeg kan bekrefte det vår leser har hørt stemmer - at gulvet er høyt og baksetet lavt med ubehagelig lite støtte til lårene og knærne altfor høyt. Men e-Niro er ikke alene om dette problemet som neppe lar seg løse så lenge plattformen e-Niro bygges på også skal huse andre drivlinjer.

John lurer på støynivået på grov asfalt, og svaret er at dekkene høres godt, men at det også skyldes like mye mangel på andre lyder.

John lurer også på om det er plass til reservehjul i bunnen av bagasjerommet, og svaret er både ja og nei. Nei i den påkostede utgaven, men ja i rimeligere varianter uten deler av lydanlegget plassert der.

Det penser meg inn på spørsmålet om det kommer enklere utstyrte utgaver til lavere priser. Svaret er ja, men det blir først etter sommeren, og hva utstyrspakken kommer til å inneholde og hvor mye lavere prisen blir er ikke avgjort.

Flere av leserne våre spør om fjæringskomfort kontra sportslighet. I e-Niro vektlegger Kia komfort framfor sportslighet. Bilen er svært rask, men slett ikke sportslig.

Svært mange av våre lesere er opptatt av muligheten for tilhengerfeste, og det er under utredning. Kia har så langt testet bilen med tilhenger på sommerføre og skal nå gå i gang med vintertester. Problemet er ikke selve bilen, men hvor mye rekkevidden reduseres med henger.

Det virker som Kia ikke uten videre erkjenner nordmenns behov for å kjøre med tilhenger og at mulighet for tilhengerfeste helt oppveier ulempen med forkortet rekkevidde.

Irene Solstad tror det blir ja, men vet ikke når det skjer. Uansett vil de første bilene være uten tilhengerfeste, og hengerfeste vil neppe kunne ettermonteres på allerede registrerte biler.

Jan Paul lurer på om bilen kommer med en app for å styre varme og lading, og til det er svaret ja, men ikke på de første bilene.

Fakta Kia e-Niro

Pris

Kr. 377.400,-

L/B/H

438/181/156 cm

Akselavstand

270 cm

Vekt

1791 kg

Motor

204 hk/395 Nm

Batteri

64 kWh

Rekkevidde WLTP

455 km

Hurtigladefart

100 kW

0-100 km/t

7,8 sek

Toppfart

167 km/t

Tilhengervekt

0 kg

Bagasjeplass

451 – 1405 l

Garanti

7 år/150.000 km


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Nissan med italiensk touch
Nissan bekrefter nå at de skal bygge en spesialutgave av GT-R i samarbeid med Italdesign. Selvsagt med en stiv prislapp.
Les mer
layid-bilde1
Fremtidens BMW
Det er verdenspremiere på BMW Vision iNEXT under den pågående bilmessen i Los Angeles. Konseptbilen gir innsikt i fremtidens personlige mobilitet.
Les mer
layid-bilde2
Golf 8, enda litt nærmere
Med en ny offisiell skisse er vi kommet enda litt tettere på neste års helt nye VW Golf.
Les mer
layid-bilde3
Skoda lanserer sin nye Scala
Skoda har avduket sin nye Scala. Den kan bli en utfordrer til Volkswagens bestselger de siste tiårene.
Les mer
layid-bilde4
Opels gjenbruks-konsept
Tidligere i år viste Opel bilder av sin nyeste konseptbil. Siden har ingen sett den. Nå børster de støvet av den igjen.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Kia e-Niro er snart her
NICE: 30 km kortere rekkevidde enn først oppgitt spiller ingen rolle for de 6000 som står i kø for å sikre seg Kia e-Niro så lenge bruksrekkevidden fortsatt er rundt 400 km for denne kompakt-elbilen.
Les mer
layid-bilde6
Lys i tunnelen for potensielle Tesla-eiere
Noen av dem har stått på venteliste et par år. Snart kan de som står øverst på reservasjonslisten for Tesla Model 3 få lov å bestille bilen.
Les mer
layid-bilde7
Jeep med plan
Det er visstnok mange som har lengtet etter den. Og nå kom Jeep endelig med produktet. En Wrangler med plan.
Les mer


layid-bilde8
Nye Toyota RAV4 priset
Les mer
toppsak-bilde9
Noe du lurer på om Kia e-Niro?
Det nærmer seg første kjøring av Kia e-Niro. Siden mer enn 6000 norske bilkunder står på venteliste for akkurat denne elbilen, så antar jeg det fortsatt er mye som er uklart.
Les mer
layid-bilde10
Sporty HR-V
Les mer
layid-bilde11
Nok en e-tron fra Audi
Les mer
layid-bilde12
Ford oppdaterer Edge
Les mer
layid-bilde13
Dobler rekkevidden med ny Kia e-Soul
Når batterikapasiteten dobles i ny Kia e-Soul øker sannsynligvis interessen for en allerede svært populær bil.
Les mer
layid-bilde14
Ny Mazda3 med AWD
En ny generasjon Mazda3 er akkurat lansert i Los Angeles i lekker innpakning. Det skjer mye nytt på motorfronten, men det er en annen finesse som kan få betydning for salget i Norge.
Les mer
toppsak-bilde15
Prius oppgraderes
På L.A. Auto Show viser Toyota en oppgradert Prius. Spesielt én detalj har interesse for norske kunder.
Les mer
layid-bilde16
Her er neste generasjon Porsche 911
Les mer
layid-bilde17
Skreddersydd fra Lambo
Les mer
layid-bilde18
Sportsbil med eget kraftverk
Det er ikke mye konvensjonelt over RG Nathalie. Så er det heller ikke hvem som helst som står bak kreasjonen.
Les mer
layid-bilde19
Velkommen tilbake!
Marrakech: Citroën C5 Aircross endrer ikke vår oppfattelse av hva en SUV skal være - den bekrefter det!
Les mer
layid-bilde20
Si hei til helt ny Evoque
Du må kanskje gni deg i øynene og se en gang til, men jeg lover - dette er en helt ny Range Rover Evoque.
Les mer
layid-bilde21
Neste Kia Soul blir bare elektrisk
Kia viser ny Soul i Los Angeles om noen dager, bilen er klar for Norge neste vår - og den fortsetter som elbil.
Les mer
layid-bilde22
Lang Audi A6 for Kina
Kineserne har fortsatt stor appetitt på lange biler. På bilutstillingen i Guangzhou står en ny fristelse fra Audi.
Les mer
toppsak-bilde23
F-Type i rally-løypa
I forbindelse med feiringen av 70 år med XK-motoren har Jaguar gjort noe såpass underlig som å bygge opp åpen F-Type til rally-bil. Hvorfor deltok de aldri i Safari?
Les mer
layid-bilde24
Første ladbare Subaru
Subaru lanserer sin Crosstrek Hybrid på LA Auto Show og starter salget i USA innen årets utløp. Det gir en forsmak på hva vi har i vente når XV får en tilsvarende drivlinje.
Les mer
layid-bilde25
Viktig Corolla
Vi har allerede fått ny Corolla servert i to karosseriformer. Men varianten som blir mest solgt på global basis vises først nå.
Les mer
layid-bilde26
Skoda SUV-bomber Kina
Skoda dobler nå modellutvalget i Kina sammenlignet med Europa. Man strekker seg langt for å tilfredsstille sine viktigste kunder.
Les mer
layid-bilde27
Her er nye Mazda3
Les mer
toppsak-bilde28
Denne blir norsk bestselger
BMW slipper nå detaljer angående 3-serie varianten som med all sannsynlighet blir bestselger i Norge. Men fortsatt ønsker vi oss flere alternativer.
Les mer
layid-bilde29
Aston Martins første SUV
Les mer
layid-bilde30
Norgesdebut for Tesla Model 3
Det var tilløp til kø da Tesla åpnet dørene til første Model 3-visning på norsk jord i dag. Men den er her bare for at potensielle kunder kan se og røre, ikke kjøre den. De første kundebilene kommer først i 2019.
Les mer
layid-bilde31
Ny hydrogenbil fra Mercedes
Den ser nesten ut som en vanlig GLC, men under skallet skjuler deg seg noe nytt og fremtidsrettet.
Les mer
layid-bilde32
Her er ny 3-serie i M-drakt
Vi møtte nye BMW 3-serie i Paris, men amerikanerne får nå se en spesialutgave i LosAngeles om et par uker.
Les mer
toppsak-bilde33
Barsk ny Ranger fra Ford
Nå åpner Ford for bestilling av den tøffe Ranger Raptor. Men fortsatt er det en stund til du kan plassere den på gårdsplassen.
Les mer
layid-bilde34
Snart kommer BMWs nye toppmodell
Les mer
layid-bilde35
Ladbar E-Klasse er bestillingsklar
Les mer
layid-bilde36
Tarok blir navnet på VWs livsstil-pickup
Tarok blir navnet på den fem meter lange pickupen som Volkswagen premiereviste i helgen som konsept i Brasil. Men dessverre, ha ikke for store forhåpninger om å se den i Norge.
Les mer
layid-bilde37
Lexus UX skal koster fra 383.800 kroner
Med startpris på 383.800 kroner går nye Lexus UX 250h rett i strupen på BMW X1, Jaguar E-Pace, Mercedes GLA og Volvo XC40.
Les mer
layid-bilde38
Salgsklar Mercedes GLE
Norske Mercedes-forhandlere åpner nå for salg av nye GLE. Prisene starter 914.000 kroner, men en rimeligere variant er på trappene.
Les mer