img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
Noe du lurer på om Kia e-Niro?
Det nærmer seg første kjøring av Kia e-Niro. Siden mer enn 6000 norske bilkunder står på venteliste for akkurat denne elbilen, så antar jeg det fortsatt er mye som er uklart.

Kia e-Niro er den tredje kompakte elbilen til Norge med rundt 60 kWh batteripakke, hvilket betyr omtrent 400 kilometer sommerbruksrekkevidde med fulladet batteri.

Først ute var Opel Ampera-e med 60 kWh, så kom Hyundai Kona i sommer med 64 kWh, og om kort tid er Kia e-Niro her med samme batteristørrelse. Noe ut i 2019 skal også Nissan Leaf og Kia e-Soul være på plass med tilsvarende batterikapasitet.

Nå har Kia gått ut og nedjustert rekkevidden fra opprinnelig oppgitte 485 til 455 kilometer for modellen med den største batteripakken, og til 289 kilometer for bil med 39,2 kWh batterikapasitet. Den nye rekkevidden harmonerer godt med tilsvarende tall for halvbroren Hyundai Kona.

Som årsak til feilen oppgir Kia at organisasjonen som utførte testen kjørte for lenge i urban-modus.

BilNorges søsterpublikasjon - bladet Bil – langtestet Kona tidlig på vinteren, og med snø under hjulene på deler av testen endte vi på 430 kilometer rekkevidde før batteriet var tomt.

Prisen på de første bilene som kommer til Norge rett etter jul oppgis til 377.400 kroner. Det inkluderer «alt» utstyr. Ladefarten på hurtigladestasjoner oppgis til maksimalt 100 kW.

Mange har feilaktig trodd at Kia e-Niro er tvilling med Hyundai Kona, men så er ikke tilfelle. Plattformene er forskjellige og selv om batteripakkene er like store i de to bilene, opererer de med ulik celleleverandør (LG Chem for Hyundai og SK Innovation for Kia).

Motoren på hele 204 hk skal være den samme. Kia oppgir 395 Nm i moment som tar bilen til 100 km/t på 7,8 sekunder.

Jeg antar at du lurer på når bilen kommer med tilhengerfeste, om det er aktuelt for Kia å ta e-Niro med den minste batteripakken til Norge, hva prisen i så fall blir og når den vil kunne leveres.

Et helt naturlig spørsmål å stille Kia i Europa er volumet på leveringene til Norge, og ikke minst om Kia fortsatt har tenkt å endagsregistrere mange av bilene i Tyskland før de sendes til Norge!

Alle spørsmål du måtte ha om Kia e-Niro sender du meg på denne linken, så skal jeg så godt det lar seg gjøre forsøke å finne svar.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Genesis gjør elbilen kompakt
Genesis er jo egentlig kjent som et luksusmerke som veldig ofte benytter målebåndet til Mercedes. Men til bilutstillingen i New York kommer de med en elbil som er virkelig kompakt.
Les mer
layid-bilde1
Nye motorer i Audi S5
Audi fortsetter elektrifiseringen og lanserer nye drivlinjer i S5 Coupé og Sportback.
Les mer
layid-bilde2
Aston Martins elektriske Rapide
Den britiske luksusbilprodusenten benytter Auto Shanghai til å vise frem en bil for noen få utvalgte. Rapide E skal nemlig bare bygges i 155 eksemplarer.
Les mer
layid-bilde3
Ny brobygger fra Mercedes
Til bilutstillingen i Shanghai har Mercedes med seg en ny konseptbil. Jeg kan love at den er på gata innen et års tid.
Les mer
layid-bilde4
En smak av fremtid
Audi viser et konsept i Shanghai som har lite med dagens virkelighet å gjøre.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Volkswagen viser sin nyeste ID.
På Shanghai-utstillingen som åpner om noen dager skal Volkswagen viser nok et eksempel på hva de kan bygge på sin elektriske plattform.
Les mer
layid-bilde6
Nye drivlinjer i Audis langturbiler
Når Audi nå lanserer nye utgaver av S6 og S7, har disse for første gang dieselmotor under panseret. Og de har realisert en teknologi vi fikk en smakebit av for flere år siden.
Les mer
layid-bilde7
Ny farge og nytt navn
Mitsubishi skal presentere en ny konseptbil på bilutstillingen i Shanghai. Men denne har vi sett før.
Les mer


layid-bilde8
Tesla utvider tilbudet
Les mer
toppsak-bilde9
Så lenge fikk Skoda briljere
Volkswagen vil fra høsten tilby en oppgradert e-Up med vesentlig mer rekkevidde enn dagens modell.
Les mer
layid-bilde10
Skoda etablerer reservasjonsliste
Les mer
layid-bilde11
G-Power overgår originalen
Les mer
layid-bilde12
Nå kommer Bentley
Les mer
layid-bilde13
ItaloKina inn i Europa
Ikke bare har italiensk-kinesiske DR overlevd i mer enn 10 år, nå skal de inn i resten av Europa også, og har med seg en spennende batterielektrisk bil på reisen.
Les mer
layid-bilde14
Zenvo med to premierer
Over 1000 hestekrefter er ikke interessant mer. Men 1000+ sammen med bare bakhjulsdrift - da begynner det å lukte skandinavisk bilbygging. Zenvo er den av de to man ikke tenker først på.
Les mer
toppsak-bilde15
Endelig - el-Forder
Ford har holdt elbilkortene tett til brystet. Nå er de vist fram og et av dem inneholder en familie-SUV med rekordrekkevidde - inntil 600 km. Ny Kuga blir også ladbar.
Les mer
layid-bilde16
Bileventyr fra Napoli
Les mer
layid-bilde17
Mini-bombe nærmer seg
Les mer
layid-bilde18
Rimacs populære styrkedråper
Rimac er ikke lenger bare en sær superbil fra Kroatia. Nesten alle med et ønske om å delta i øverste klasse henter elementer derfra nå.
Les mer
layid-bilde19
Overveldende Aston Martin
Hvor du enn snudde seg på Aston Martins stand i Genève dukket det opp noe som tok pusten fra deg. Det hele ble av typen «for godt til å være sant».
Les mer
layid-bilde20
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde21
Kia e-Soul: Lang rekke-vidde - ukjent pris
Norge er så tidlig ute med å lansere splitter ny Kia e-Soul med inntil 452 km WLTP-målt rekkevidde at prisen ikke er ferdigforhandlet.
Les mer
layid-bilde22
Seat varsler rimelige elbiler
Seat introduserer en ny, mindre elbilplattform og seks ladbare modeller.
Les mer
toppsak-bilde23
Ex-VW-topp gjør kinesisk el
Walter de Silva har du hørt mye om i disse spaltene. Så sluttet han som designsjef hos VW i 2015 og konsentrerte seg om dameføtter. Nå er han tilbake i bil igjen.
Les mer
layid-bilde24
Den tredje fra Aachen
Aachen er byen der Nissans elektriske NV 200 brukes som søppelbil og hvor to vellykkede elbil-startups allerede har sett dagens lys. Nå glipper den tredje med øynene.
Les mer
layid-bilde25
Kanskje litt for langt?
Selvfølgelig var Felix Eaton på plass i Genève igjen, med sin Eadon Green. Men årets nyhet hadde han nok dratt litt for langt. Rolls-Royce ble skikkelig sure.
Les mer
layid-bilde26
Gumpert med nye venner
Gumpert har vært mer eller mindre fast inventar i Genève siden 2006. Nå dukket han opp igjen, men denne gang med kompanjonger fra Kina og en gammel bekjent fra Japan.
Les mer
layid-bilde27
Nytt mål for sommerferien
Les mer
toppsak-bilde28
Oppgraderer HR-V
Honda er ute med en «ny» utgave av SUV-en HR-V.
Les mer
layid-bilde29
Hybrid-Outlander solgt med 9000 kroner i avgiftsrabatt
Les mer
layid-bilde30
Italdesign nærmere slekta
Årets skapning fra Italdesign var så jordnær at det er ingen grunn til å tro at den ikke kan tas alvorlig av eieren, Audi. Det har ikke alltid vært tilfelle.
Les mer
layid-bilde31
Audis definitive ikke-el
Det var litt morsomt. Audi skulle til de grader være så elektrifisert under pressedagene i Genève at de gjemte sin kuleste og mest eksklusive nyhet bak en låst dør.
Les mer
layid-bilde32
Her er Volvo XC40 Twin Engine
I dag åpner Volvo for salg av XC40 Twin Engine. Dermed tilbyr Volvo hybride drivlinjer til alle modellserier.
Les mer
toppsak-bilde33
Porsche lanserer Cayenne Coupé
Nå kommer et nytt alternativ for dem som ønsker en SUV med mest mulig sportslige egenskaper.
Les mer
layid-bilde34
Mot alle odds
Les mer
layid-bilde35
Lister glatter ut Knobbly
Les mer
layid-bilde36
Forsmak på 2-serie Gran Coupé
BMW har nå bekreftet en dårlig skjult hemmelighet - at de skal lansere en 2-serie Gran Coupé.
Les mer
layid-bilde37
Mercedes oppdaterer
I Genève presenterte Mercedes oppdaterte utgaver av GLC. Nå er turen kommet til GLC Coupè.
Les mer
layid-bilde38
Mitsubishi møter Sveits
Går det an å kalle en ganske spennende konseptbil for Engelberg? Åpenbart er det helt i orden hvis presentasjonen skjer i Sveits. Det syns i hvert fall Mitsubishi.
Les mer