img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
24 bilder i galleri
Jeep med plan
Det er visstnok mange som har lengtet etter den. Og nå kom Jeep endelig med produktet. En Wrangler med plan.

Det er 30 år siden sist, sier de som kan telle. Riktignok har Jeep antydet at noe var på vei – det er vel åtte år siden de ertet opp kundene med å vise en konsept-truck, men først nå er den blitt virkelig.

Den debuterte på Los Angeles-utstillingen, og til nettets store overraskelse skulle den ikke hete Scrambler.

I de siste månedene da ryktet om den nye bilen begynte å bli ganske hotte og spionbilder florerte på nettet, ble det nesten vedtatt av alle deltakerne at navnet var Scrambler, akkurat som den som forsvant for 30 år siden.

Men nå forklarer Jeep at de ikke syns den gamle Scrambler var nok truck, den var egentlig bare en litt forlenget Wrangler CJ-7, mens den nye er en truck som er designet som en truck. Med egen ramme, egen bakhjulsopphengning og eget plan og hytte.

Så derfor ble navnet Gladiator.

Tro ikke at det er et historieløst navn. Gladiator er vel det som har levd lengst, sammenhengende, i Jeep-historien og prydet en ren truck fra 1962 og nesten helt til 1990.

Jeep designerne var veldig klare på hva de skulle lage.

– Vi kjenner våre kunder, forteller Timothy Kuniskis, sjef for Jeep Nord Amerika. – De skal ha luft – derfor må tak og dører kunne tas av. Men de skal ha fire dører, skikkelige dører. Og de skal selvfølgelig ha alt man forbinder med sju-slat grillen. Men det virkelig betydningsfulle var planet.

– Dette skal ikke være noen arbeidstruck, dette er en livsstiltruck. Og vi visste at derfor måtte vi bygge et plan som var bredt nok til å ta en ATV og dypt nok til å ta to dirt bikes, fortsetter Kuniskis.

Og hvorfor har det tatt mer enn 30 år før de kom med et slikt produkt igjen – nå som det ser ut som om hele verden vil ha denne?

– Alle, kanskje spesielt dere, sier Kuniskis til motorjournalistene, – ønsker seg biler som er kule og unike. Stasjonsvogner med manuell girkasse for eksempel. Men slike selger vi kanskje 16 av. For et stort selskap som FCA må vi lage en business case, og nå som vi ser at dette er et segment som eksploderer er vi klare.

I USA har Toyota Tacoma vært nesten alene i dette segmentet, men nå – med bl.a. Ford Ranger og en ny en fra GM – regner man med 500.000 slike hvert år om en ganske kort stund.

Den nye bilen ser nok kanskje ut som en Wrangler, men har runde lykter, er heftigere rundt hjulåpningene og beholder soft- eller hard-tops som kan fjernes, og dører som lett skrus av. Interiøret er nesten identisk, men rammen er unik.

Den er nesten 80 cm lengre enn den du finner på den lange Wrangleren, og akselavstanden er en halv meter lengre.  Akkurat som på Wrangler er det stive Dana 44 aksler foran og bak, men den bak har et helt annet oppheng.

Motorutvalget er 3,6-liters V6 bensin, enten med seks trinns manuell eller åtte trinns automat på 285 hester.

Det finnes også en diesel-firer i dag på 181 hester, men snart vil det komme en ny versjon av den gamle EcoDiesel som sto i Ram. Tre liter, V6 og 260 hester og dønn solide 600 Nm – nesten dobbelt så mye som bensinmotoren.

Dette gir maks. nyttelast på 725 kg – hvilket ikke riktig er det høyeste i klassen, men en tilhengervekt på 3,5 tonn er klasse-rekord.

Det er flere forskjellige trimnivåer, og listen over alternativer er enorm.

Bredere aksler for eksempel, alt som skal til hvis du vil oppgradere til 35-tommers hjul, kortere giring, elektronisk lås på diffene, og samtidig har Mopar vært innom og allerede produsert en enorm katalog ekstrautstyr.

Det er jo åpenbart halve moroa med Jeep. Man kjøper underlaget og så bygger man resten selv – ved hjelp av et solid utvalg fabrikkdeler.

Winch montert på stålfangere som virkelig tåler å bli brukt som fundament. Dører med det typiske rør-designet kommer. Veltebøyler. Og helt ned på smarte surre- og oppbevaringsmuligheter til grafikk som du selv kan klistre på karosseriet.

Jeep sier at de regner med at Mopar vil ha 300 deler klare når bilen kommer i salg.  Men når det er har de ikke presisert (2. kvartal 2019?) og heller ikke et ord om til hvilken pris.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
BYDs overflødighetshorn
BYD stiller på Shanghai-utstillingen med konseptbil og ny e-Serie. Og for ikke å dominere for mye hadde de noen presentasjoner for et par uke siden også. Et annet sted. Til sammen 23 nye biler i Shanghai, sier de.
Les mer
layid-bilde1
Stor spennvidde fra W
W er et greit bilmerke. Det stammer fra Dubai og har ganske mange RUF-Porsche-detaljer innabords. De dukket opp i Shanghai med superbilene sine, men også med to andre. En stor SUV og en smart, funky selvkjørende.
Les mer
layid-bilde2
Nytt og smått fra Hyundai
Det er hyggelig å kunne fortelle at ikke alt som debuterer i New York disse dagene er tre tonns slagskip med plass til en halv armé. Noen er litt mer forsiktige, som den nye Hyundai Venue.
Les mer
layid-bilde3
Kias vidunder-bil
Kia satte en slags ny rekord på New York utstillingen. Messens mest pompøse, ubegripelige presseskrytemelding. La oss bare slå fast at deres HabaNiro er verdens første ECEV - «Everything Car» og EV!
Les mer
layid-bilde4
Mercedes lanserer ny GLS
Like før den er på markedet får BMW X7 en ny konkurrent å bryne seg på når Mercedes nå lanserer en ny generasjon av sin store SUV.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ny Subaru Outback
Subaru lanserer det de betegner som sjette generasjon Outback på bilutstillingen i New York. De lover den sikreste og mest komfortable Outback noensinne.
Les mer
layid-bilde6
Genesis gjør elbilen kompakt
Genesis er jo egentlig kjent som et luksusmerke som veldig ofte benytter målebåndet til Mercedes. Men til bilutstillingen i New York kommer de med en elbil som er virkelig kompakt.
Les mer
layid-bilde7
Nye motorer i Audi S5
Audi fortsetter elektrifiseringen og lanserer nye drivlinjer i S5 Coupé og Sportback.
Les mer


layid-bilde8
Aston Martins elektriske Rapide
Les mer
toppsak-bilde9
Ny brobygger fra Mercedes
Til bilutstillingen i Shanghai har Mercedes med seg en ny konseptbil. Jeg kan love at den er på gata innen et års tid.
Les mer
layid-bilde10
En smak av fremtid
Les mer
layid-bilde11
Volkswagen viser sin nyeste ID.
Les mer
layid-bilde12
Nye drivlinjer i Audis langturbiler
Les mer
layid-bilde13
Ny farge og nytt navn
Mitsubishi skal presentere en ny konseptbil på bilutstillingen i Shanghai. Men denne har vi sett før.
Les mer
layid-bilde14
Tesla utvider tilbudet
Det har strømmet inn nye biler fra Tesla den siste måneden, men snart kan strømmen bli enda sterkere.
Les mer
toppsak-bilde15
Så lenge fikk Skoda briljere
Volkswagen vil fra høsten tilby en oppgradert e-Up med vesentlig mer rekkevidde enn dagens modell.
Les mer
layid-bilde16
Skoda etablerer reservasjonsliste
Les mer
layid-bilde17
G-Power overgår originalen
Les mer
layid-bilde18
Nå kommer Bentley
For første gang skal Bentley importeres til Norge gjennom en offisiell kanal. En ikke ukjent bilmann står bak prosjektet.
Les mer
layid-bilde19
ItaloKina inn i Europa
Ikke bare har italiensk-kinesiske DR overlevd i mer enn 10 år, nå skal de inn i resten av Europa også, og har med seg en spennende batterielektrisk bil på reisen.
Les mer
layid-bilde20
Zenvo med to premierer
Over 1000 hestekrefter er ikke interessant mer. Men 1000+ sammen med bare bakhjulsdrift - da begynner det å lukte skandinavisk bilbygging. Zenvo er den av de to man ikke tenker først på.
Les mer
layid-bilde21
Endelig - el-Forder
Ford har holdt elbilkortene tett til brystet. Nå er de vist fram og et av dem inneholder en familie-SUV med rekordrekkevidde - inntil 600 km. Ny Kuga blir også ladbar.
Les mer
layid-bilde22
Bileventyr fra Napoli
Puritalia - ReneItalia eller TypiskItalia - var navnet på enda en 1000-hesters italiensk superbil vi aldri har hørt navnet på. Denne fortjener imidlertid litt oppmerksomhet.
Les mer
toppsak-bilde23
Mini-bombe nærmer seg
Vi er lovet den heftigste Mini noensinne når denne lanseres i 2020. Forvarselet ble gitt på Frankfurt-utstillingen i 2017.
Les mer
layid-bilde24
Rimacs populære styrkedråper
Rimac er ikke lenger bare en sær superbil fra Kroatia. Nesten alle med et ønske om å delta i øverste klasse henter elementer derfra nå.
Les mer
layid-bilde25
Overveldende Aston Martin
Hvor du enn snudde seg på Aston Martins stand i Genève dukket det opp noe som tok pusten fra deg. Det hele ble av typen «for godt til å være sant».
Les mer
layid-bilde26
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde27
Kia e-Soul: Lang rekke-vidde - ukjent pris
Les mer
toppsak-bilde28
Seat varsler rimelige elbiler
Seat introduserer en ny, mindre elbilplattform og seks ladbare modeller.
Les mer
layid-bilde29
Ex-VW-topp gjør kinesisk el
Les mer
layid-bilde30
Den tredje fra Aachen
Aachen er byen der Nissans elektriske NV 200 brukes som søppelbil og hvor to vellykkede elbil-startups allerede har sett dagens lys. Nå glipper den tredje med øynene.
Les mer
layid-bilde31
Kanskje litt for langt?
Selvfølgelig var Felix Eaton på plass i Genève igjen, med sin Eadon Green. Men årets nyhet hadde han nok dratt litt for langt. Rolls-Royce ble skikkelig sure.
Les mer
layid-bilde32
Gumpert med nye venner
Gumpert har vært mer eller mindre fast inventar i Genève siden 2006. Nå dukket han opp igjen, men denne gang med kompanjonger fra Kina og en gammel bekjent fra Japan.
Les mer
toppsak-bilde33
Nytt mål for sommerferien
Hvem hadde trodd dette? Fantastiske Porsche-replicaer fra Hellas. Vi møtte dem i Genève.
Les mer
layid-bilde34
Oppgraderer HR-V
Les mer
layid-bilde35
Hybrid-Outlander solgt med 9000 kroner i avgiftsrabatt
Les mer
layid-bilde36
Italdesign nærmere slekta
Årets skapning fra Italdesign var så jordnær at det er ingen grunn til å tro at den ikke kan tas alvorlig av eieren, Audi. Det har ikke alltid vært tilfelle.
Les mer
layid-bilde37
Audis definitive ikke-el
Det var litt morsomt. Audi skulle til de grader være så elektrifisert under pressedagene i Genève at de gjemte sin kuleste og mest eksklusive nyhet bak en låst dør.
Les mer
layid-bilde38
Her er Volvo XC40 Twin Engine
I dag åpner Volvo for salg av XC40 Twin Engine. Dermed tilbyr Volvo hybride drivlinjer til alle modellserier.
Les mer