img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
24 bilder i galleri
Jeep med plan
Det er visstnok mange som har lengtet etter den. Og nå kom Jeep endelig med produktet. En Wrangler med plan.

Det er 30 år siden sist, sier de som kan telle. Riktignok har Jeep antydet at noe var på vei – det er vel åtte år siden de ertet opp kundene med å vise en konsept-truck, men først nå er den blitt virkelig.

Den debuterte på Los Angeles-utstillingen, og til nettets store overraskelse skulle den ikke hete Scrambler.

I de siste månedene da ryktet om den nye bilen begynte å bli ganske hotte og spionbilder florerte på nettet, ble det nesten vedtatt av alle deltakerne at navnet var Scrambler, akkurat som den som forsvant for 30 år siden.

Men nå forklarer Jeep at de ikke syns den gamle Scrambler var nok truck, den var egentlig bare en litt forlenget Wrangler CJ-7, mens den nye er en truck som er designet som en truck. Med egen ramme, egen bakhjulsopphengning og eget plan og hytte.

Så derfor ble navnet Gladiator.

Tro ikke at det er et historieløst navn. Gladiator er vel det som har levd lengst, sammenhengende, i Jeep-historien og prydet en ren truck fra 1962 og nesten helt til 1990.

Jeep designerne var veldig klare på hva de skulle lage.

– Vi kjenner våre kunder, forteller Timothy Kuniskis, sjef for Jeep Nord Amerika. – De skal ha luft – derfor må tak og dører kunne tas av. Men de skal ha fire dører, skikkelige dører. Og de skal selvfølgelig ha alt man forbinder med sju-slat grillen. Men det virkelig betydningsfulle var planet.

– Dette skal ikke være noen arbeidstruck, dette er en livsstiltruck. Og vi visste at derfor måtte vi bygge et plan som var bredt nok til å ta en ATV og dypt nok til å ta to dirt bikes, fortsetter Kuniskis.

Og hvorfor har det tatt mer enn 30 år før de kom med et slikt produkt igjen – nå som det ser ut som om hele verden vil ha denne?

– Alle, kanskje spesielt dere, sier Kuniskis til motorjournalistene, – ønsker seg biler som er kule og unike. Stasjonsvogner med manuell girkasse for eksempel. Men slike selger vi kanskje 16 av. For et stort selskap som FCA må vi lage en business case, og nå som vi ser at dette er et segment som eksploderer er vi klare.

I USA har Toyota Tacoma vært nesten alene i dette segmentet, men nå – med bl.a. Ford Ranger og en ny en fra GM – regner man med 500.000 slike hvert år om en ganske kort stund.

Den nye bilen ser nok kanskje ut som en Wrangler, men har runde lykter, er heftigere rundt hjulåpningene og beholder soft- eller hard-tops som kan fjernes, og dører som lett skrus av. Interiøret er nesten identisk, men rammen er unik.

Den er nesten 80 cm lengre enn den du finner på den lange Wrangleren, og akselavstanden er en halv meter lengre.  Akkurat som på Wrangler er det stive Dana 44 aksler foran og bak, men den bak har et helt annet oppheng.

Motorutvalget er 3,6-liters V6 bensin, enten med seks trinns manuell eller åtte trinns automat på 285 hester.

Det finnes også en diesel-firer i dag på 181 hester, men snart vil det komme en ny versjon av den gamle EcoDiesel som sto i Ram. Tre liter, V6 og 260 hester og dønn solide 600 Nm – nesten dobbelt så mye som bensinmotoren.

Dette gir maks. nyttelast på 725 kg – hvilket ikke riktig er det høyeste i klassen, men en tilhengervekt på 3,5 tonn er klasse-rekord.

Det er flere forskjellige trimnivåer, og listen over alternativer er enorm.

Bredere aksler for eksempel, alt som skal til hvis du vil oppgradere til 35-tommers hjul, kortere giring, elektronisk lås på diffene, og samtidig har Mopar vært innom og allerede produsert en enorm katalog ekstrautstyr.

Det er jo åpenbart halve moroa med Jeep. Man kjøper underlaget og så bygger man resten selv – ved hjelp av et solid utvalg fabrikkdeler.

Winch montert på stålfangere som virkelig tåler å bli brukt som fundament. Dører med det typiske rør-designet kommer. Veltebøyler. Og helt ned på smarte surre- og oppbevaringsmuligheter til grafikk som du selv kan klistre på karosseriet.

Jeep sier at de regner med at Mopar vil ha 300 deler klare når bilen kommer i salg.  Men når det er har de ikke presisert (2. kvartal 2019?) og heller ikke et ord om til hvilken pris.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Nissan med italiensk touch
Nissan bekrefter nå at de skal bygge en spesialutgave av GT-R i samarbeid med Italdesign. Selvsagt med en stiv prislapp.
Les mer
layid-bilde1
Fremtidens BMW
Det er verdenspremiere på BMW Vision iNEXT under den pågående bilmessen i Los Angeles. Konseptbilen gir innsikt i fremtidens personlige mobilitet.
Les mer
layid-bilde2
Golf 8, enda litt nærmere
Med en ny offisiell skisse er vi kommet enda litt tettere på neste års helt nye VW Golf.
Les mer
layid-bilde3
Skoda lanserer sin nye Scala
Skoda har avduket sin nye Scala. Den kan bli en utfordrer til Volkswagens bestselger de siste tiårene.
Les mer
layid-bilde4
Opels gjenbruks-konsept
Tidligere i år viste Opel bilder av sin nyeste konseptbil. Siden har ingen sett den. Nå børster de støvet av den igjen.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Kia e-Niro er snart her
NICE: 30 km kortere rekkevidde enn først oppgitt spiller ingen rolle for de 6000 som står i kø for å sikre seg Kia e-Niro så lenge bruksrekkevidden fortsatt er rundt 400 km for denne kompakt-elbilen.
Les mer
layid-bilde6
Lys i tunnelen for potensielle Tesla-eiere
Noen av dem har stått på venteliste et par år. Snart kan de som står øverst på reservasjonslisten for Tesla Model 3 få lov å bestille bilen.
Les mer
layid-bilde7
Jeep med plan
Det er visstnok mange som har lengtet etter den. Og nå kom Jeep endelig med produktet. En Wrangler med plan.
Les mer


layid-bilde8
Nye Toyota RAV4 priset
Les mer
toppsak-bilde9
Noe du lurer på om Kia e-Niro?
Det nærmer seg første kjøring av Kia e-Niro. Siden mer enn 6000 norske bilkunder står på venteliste for akkurat denne elbilen, så antar jeg det fortsatt er mye som er uklart.
Les mer
layid-bilde10
Sporty HR-V
Les mer
layid-bilde11
Nok en e-tron fra Audi
Les mer
layid-bilde12
Ford oppdaterer Edge
Les mer
layid-bilde13
Dobler rekkevidden med ny Kia e-Soul
Når batterikapasiteten dobles i ny Kia e-Soul øker sannsynligvis interessen for en allerede svært populær bil.
Les mer
layid-bilde14
Ny Mazda3 med AWD
En ny generasjon Mazda3 er akkurat lansert i Los Angeles i lekker innpakning. Det skjer mye nytt på motorfronten, men det er en annen finesse som kan få betydning for salget i Norge.
Les mer
toppsak-bilde15
Prius oppgraderes
På L.A. Auto Show viser Toyota en oppgradert Prius. Spesielt én detalj har interesse for norske kunder.
Les mer
layid-bilde16
Her er neste generasjon Porsche 911
Les mer
layid-bilde17
Skreddersydd fra Lambo
Les mer
layid-bilde18
Sportsbil med eget kraftverk
Det er ikke mye konvensjonelt over RG Nathalie. Så er det heller ikke hvem som helst som står bak kreasjonen.
Les mer
layid-bilde19
Velkommen tilbake!
Marrakech: Citroën C5 Aircross endrer ikke vår oppfattelse av hva en SUV skal være - den bekrefter det!
Les mer
layid-bilde20
Si hei til helt ny Evoque
Du må kanskje gni deg i øynene og se en gang til, men jeg lover - dette er en helt ny Range Rover Evoque.
Les mer
layid-bilde21
Neste Kia Soul blir bare elektrisk
Kia viser ny Soul i Los Angeles om noen dager, bilen er klar for Norge neste vår - og den fortsetter som elbil.
Les mer
layid-bilde22
Lang Audi A6 for Kina
Kineserne har fortsatt stor appetitt på lange biler. På bilutstillingen i Guangzhou står en ny fristelse fra Audi.
Les mer
toppsak-bilde23
F-Type i rally-løypa
I forbindelse med feiringen av 70 år med XK-motoren har Jaguar gjort noe såpass underlig som å bygge opp åpen F-Type til rally-bil. Hvorfor deltok de aldri i Safari?
Les mer
layid-bilde24
Første ladbare Subaru
Subaru lanserer sin Crosstrek Hybrid på LA Auto Show og starter salget i USA innen årets utløp. Det gir en forsmak på hva vi har i vente når XV får en tilsvarende drivlinje.
Les mer
layid-bilde25
Viktig Corolla
Vi har allerede fått ny Corolla servert i to karosseriformer. Men varianten som blir mest solgt på global basis vises først nå.
Les mer
layid-bilde26
Skoda SUV-bomber Kina
Skoda dobler nå modellutvalget i Kina sammenlignet med Europa. Man strekker seg langt for å tilfredsstille sine viktigste kunder.
Les mer
layid-bilde27
Her er nye Mazda3
Les mer
toppsak-bilde28
Denne blir norsk bestselger
BMW slipper nå detaljer angående 3-serie varianten som med all sannsynlighet blir bestselger i Norge. Men fortsatt ønsker vi oss flere alternativer.
Les mer
layid-bilde29
Aston Martins første SUV
Les mer
layid-bilde30
Norgesdebut for Tesla Model 3
Det var tilløp til kø da Tesla åpnet dørene til første Model 3-visning på norsk jord i dag. Men den er her bare for at potensielle kunder kan se og røre, ikke kjøre den. De første kundebilene kommer først i 2019.
Les mer
layid-bilde31
Ny hydrogenbil fra Mercedes
Den ser nesten ut som en vanlig GLC, men under skallet skjuler deg seg noe nytt og fremtidsrettet.
Les mer
layid-bilde32
Her er ny 3-serie i M-drakt
Vi møtte nye BMW 3-serie i Paris, men amerikanerne får nå se en spesialutgave i LosAngeles om et par uker.
Les mer
toppsak-bilde33
Barsk ny Ranger fra Ford
Nå åpner Ford for bestilling av den tøffe Ranger Raptor. Men fortsatt er det en stund til du kan plassere den på gårdsplassen.
Les mer
layid-bilde34
Snart kommer BMWs nye toppmodell
Les mer
layid-bilde35
Ladbar E-Klasse er bestillingsklar
Les mer
layid-bilde36
Tarok blir navnet på VWs livsstil-pickup
Tarok blir navnet på den fem meter lange pickupen som Volkswagen premiereviste i helgen som konsept i Brasil. Men dessverre, ha ikke for store forhåpninger om å se den i Norge.
Les mer
layid-bilde37
Lexus UX skal koster fra 383.800 kroner
Med startpris på 383.800 kroner går nye Lexus UX 250h rett i strupen på BMW X1, Jaguar E-Pace, Mercedes GLA og Volvo XC40.
Les mer
layid-bilde38
Salgsklar Mercedes GLE
Norske Mercedes-forhandlere åpner nå for salg av nye GLE. Prisene starter 914.000 kroner, men en rimeligere variant er på trappene.
Les mer