img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
24 bilder i galleri
Jeep med plan
Det er visstnok mange som har lengtet etter den. Og nå kom Jeep endelig med produktet. En Wrangler med plan.

Det er 30 år siden sist, sier de som kan telle. Riktignok har Jeep antydet at noe var på vei – det er vel åtte år siden de ertet opp kundene med å vise en konsept-truck, men først nå er den blitt virkelig.

Den debuterte på Los Angeles-utstillingen, og til nettets store overraskelse skulle den ikke hete Scrambler.

I de siste månedene da ryktet om den nye bilen begynte å bli ganske hotte og spionbilder florerte på nettet, ble det nesten vedtatt av alle deltakerne at navnet var Scrambler, akkurat som den som forsvant for 30 år siden.

Men nå forklarer Jeep at de ikke syns den gamle Scrambler var nok truck, den var egentlig bare en litt forlenget Wrangler CJ-7, mens den nye er en truck som er designet som en truck. Med egen ramme, egen bakhjulsopphengning og eget plan og hytte.

Så derfor ble navnet Gladiator.

Tro ikke at det er et historieløst navn. Gladiator er vel det som har levd lengst, sammenhengende, i Jeep-historien og prydet en ren truck fra 1962 og nesten helt til 1990.

Jeep designerne var veldig klare på hva de skulle lage.

– Vi kjenner våre kunder, forteller Timothy Kuniskis, sjef for Jeep Nord Amerika. – De skal ha luft – derfor må tak og dører kunne tas av. Men de skal ha fire dører, skikkelige dører. Og de skal selvfølgelig ha alt man forbinder med sju-slat grillen. Men det virkelig betydningsfulle var planet.

– Dette skal ikke være noen arbeidstruck, dette er en livsstiltruck. Og vi visste at derfor måtte vi bygge et plan som var bredt nok til å ta en ATV og dypt nok til å ta to dirt bikes, fortsetter Kuniskis.

Og hvorfor har det tatt mer enn 30 år før de kom med et slikt produkt igjen – nå som det ser ut som om hele verden vil ha denne?

– Alle, kanskje spesielt dere, sier Kuniskis til motorjournalistene, – ønsker seg biler som er kule og unike. Stasjonsvogner med manuell girkasse for eksempel. Men slike selger vi kanskje 16 av. For et stort selskap som FCA må vi lage en business case, og nå som vi ser at dette er et segment som eksploderer er vi klare.

I USA har Toyota Tacoma vært nesten alene i dette segmentet, men nå – med bl.a. Ford Ranger og en ny en fra GM – regner man med 500.000 slike hvert år om en ganske kort stund.

Den nye bilen ser nok kanskje ut som en Wrangler, men har runde lykter, er heftigere rundt hjulåpningene og beholder soft- eller hard-tops som kan fjernes, og dører som lett skrus av. Interiøret er nesten identisk, men rammen er unik.

Den er nesten 80 cm lengre enn den du finner på den lange Wrangleren, og akselavstanden er en halv meter lengre.  Akkurat som på Wrangler er det stive Dana 44 aksler foran og bak, men den bak har et helt annet oppheng.

Motorutvalget er 3,6-liters V6 bensin, enten med seks trinns manuell eller åtte trinns automat på 285 hester.

Det finnes også en diesel-firer i dag på 181 hester, men snart vil det komme en ny versjon av den gamle EcoDiesel som sto i Ram. Tre liter, V6 og 260 hester og dønn solide 600 Nm – nesten dobbelt så mye som bensinmotoren.

Dette gir maks. nyttelast på 725 kg – hvilket ikke riktig er det høyeste i klassen, men en tilhengervekt på 3,5 tonn er klasse-rekord.

Det er flere forskjellige trimnivåer, og listen over alternativer er enorm.

Bredere aksler for eksempel, alt som skal til hvis du vil oppgradere til 35-tommers hjul, kortere giring, elektronisk lås på diffene, og samtidig har Mopar vært innom og allerede produsert en enorm katalog ekstrautstyr.

Det er jo åpenbart halve moroa med Jeep. Man kjøper underlaget og så bygger man resten selv – ved hjelp av et solid utvalg fabrikkdeler.

Winch montert på stålfangere som virkelig tåler å bli brukt som fundament. Dører med det typiske rør-designet kommer. Veltebøyler. Og helt ned på smarte surre- og oppbevaringsmuligheter til grafikk som du selv kan klistre på karosseriet.

Jeep sier at de regner med at Mopar vil ha 300 deler klare når bilen kommer i salg.  Men når det er har de ikke presisert (2. kvartal 2019?) og heller ikke et ord om til hvilken pris.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Toyota Corolla koster fra 297.300 kroner
Når Toyota igjen er tilbake med Corolla i Norge, starter prisen rett under 300.000 kroner.
Les mer
layid-bilde1
Bare spør om Toyota Corolla
Auris ble ikke til gull slik Toyota hadde håpet. Etter to bilgenerasjoner går navnet inn i historien, og om kort tid er Corolla tilbake på norske veier. BilNorge.no kjører bilen på onsdag, så alt du måtte lure på er det bare å spørre om.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde3
Bybil-fremtid fra Citroën
Citroën markerer sitt hundreårsjubileum ved å vise mobilitet for fremtiden.
Les mer
layid-bilde4
Her er nye Focus ST
Ford topper nå Focus-familien med en ny ST. Den leveres i ulike varianter for å tilfredsstille forskjellige kundegrupper.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Fransk wannabe
Det er biler som dette som gjør det virkelig moro å være i Frankrike. Produkter som bare er en parodi, en grotesk skisse, men som noen allikevel tar på ramme alvor. Møt Devinci.
Les mer
layid-bilde6
Bentley overgår seg selv
Bentley har fått konkurranse fra så vel Rolls-Royce som Lamborghini den siste tiden. Nå strammer de grepet og hevder Bentayga er verdens raskeste og mest luksuriøse SUV. En sannhet med modifikasjoner.
Les mer
layid-bilde7
Nytt konsept til Genève
Audi viser de første skisser av en modell som skal debutere i Genève neste måned.
Les mer


layid-bilde8
Mange fossilbiltrekk i Mercedes EQC elbil
Les mer
toppsak-bilde9
Seiglivet modell fornyes
Mitsubishi Motors forteller at de skal vise en ny ASX i Genève neste måned. Den vil nok likevel fortsette et liv i skyggen av storebror.
Les mer
layid-bilde10
Nye toppmodeller fra BMW
Les mer
layid-bilde11
Litt oppgradert TT RS
Les mer
layid-bilde12
Ny toppmodell fra Range Rover
Les mer
layid-bilde13
30 år med kjøreglede
Mazda presenterer nok en spesialversjon av MX-5. Hvilket nummer i rekken den er skal være usagt, men her er det bare å løpe og kjøpe.
Les mer
layid-bilde14
Volkswagen oppgraderer Passat
Tiden er moden for en midtlivs oppgradering av Passat. Ikke minst gjelder dette varianten som har toppet den norske salgsstatistikken.
Les mer
toppsak-bilde15
Mazda skal vise kompakt-SUV
Mazda har i dag to SUV-er på programmet i Europa, CX-5 og CX-3. På Genève-utstillingen lover de å vise nok en modell.
Les mer
layid-bilde16
Spesialutgave av BMWs nye flaggskip
Les mer
layid-bilde17
Verken kron eller mynt?
Les mer
layid-bilde18
Mark Webber på Bathurst
De som har overvært trening og kvalifisering til nattens 12-timersløp på Bathurst, fikk under oppkjøring til løpet pauseinnslag av en lokal helt i en helt spesiell bil.
Les mer
layid-bilde19
Skoda skisserer Genève-nyhet
Vi har fått vite navnet på Skodas kommende kompakt-SUV. Nå følger de første skissene, men egentlig har vi sett vel så mye tidligere.
Les mer
layid-bilde20
Ny Renault Clio
Renault viser i dag de første eksteriørbildene av femte generasjon Clio. Den skal debutere på Genève-utstillingen i mars.
Les mer
layid-bilde21
Interiør-løft for ny Clio
Renault skal lansere en splitter ny Clio på Genève-utstillingen i mars. Den digitale avdukingen er i gang, og de starter med interiøret.
Les mer
layid-bilde22
Toyota RAV4 på veien
BARCELONA: Mange er spent på nye Toyota RAV4. Her er våre første inntrykk etter å ha kjørt bilen.
Les mer
toppsak-bilde23
Volvos kinesiske tvilling
Vi vet jo at Volvo er eid av Geely, men akkurat her er det ikke tvil. Den nyeste Geely, FY 11, er bygd på en Volvo og er toegget tvilling med XC40.
Les mer
layid-bilde24
Hondas urbane revisjon
Nå har Honda sluppet det første inntrykket av sin kommende bybil. I forhold til det konseptet vi så i Frankfurt 2017 er den åpenbart vesentlig revidert.
Les mer
layid-bilde25
Facelift og ny banebil
Lexus har med seg to nyheter til Detroit - begge basert på RC F.
Les mer
layid-bilde26
Den amerikanske drømmen
Skal du lykkes i den amerikanske bilbransjen, må du ha pickuper på programmet. Kraftige pickuper! Det har Ram, og de hevder nå å være best på alle områder.
Les mer
layid-bilde27
Noe du lurer på om Toyota RAV4?
Les mer
toppsak-bilde28
Infiniti konsept baner vei for el-SUV
Infinitis innslag på Detroit-utstilling er konseptbilen QX Inspiration. Den er et forvarsel om merkets først elbilsom skal på markedet i 2021.
Les mer
layid-bilde29
Cadillacs AMG / M Sport
Les mer
layid-bilde30
Ny Mondeo hybrid klar for Norge
I dag er Ford Mondeo stasjonsvogn vist offentlig på bilutstillingen i Brüssel. Den er snart på plass hos norske forhandlere.
Les mer
layid-bilde31
Prisene klare for ny Citroën
Citroën lokker med en startpris på 303.000 kroner for sine nye C5 Aircross, men tror flesteparten av kundene vil velge en toppmodell med full utstyrspakke.
Les mer
layid-bilde32
En Kia etter amerikansk smak
Kia har designet en SUV for å møte amerikanerne på hjemmebane. Her er det plass til hele familien. Og vel så det.
Les mer
toppsak-bilde33
Ansiktsløft for Ioniq
Etter bare tre år på markedet får Norges-aktuelle Hyundai Ioniq nå et ansiktsløft.
Les mer
layid-bilde34
VW nøyde seg med å redesigne US-Passat
Les mer
layid-bilde35
BMW 7-serie oppgraderes
Les mer
layid-bilde36
Hyundai presenterer ny racer
Hyundai viser en ny racerbil basert på Veloster. Den er tilpasset det internasjonale TCR-reglementet og skal i første omgang konkurrere i USA.
Les mer
layid-bilde37
Ford solgte mer enn én million F-serie i fjor
Gode tider i USA har gitt fart i salget av store biler. Fortsatt er Fords F-serie verdens soleklare pickup-vinner.
Les mer
layid-bilde38
Samleobjekt fra Subaru
Subaru benytter Detroit-utstillingen til å vise en spesialutgave av WRX.
Les mer