img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
54 bilder i galleri
Nok en e-tron fra Audi
Audi har vist enda en modell i e-tron serien. En forholdsvis rutinepreget øvelse etter hvert.

Jeg vet jeg burde være med i det koret som hoier av begeistring over det nye super-lekre karosseriet på det flunkende nye e-tron GT-konseptet Audi viser i Los Angeles nå.

Men det er litt for mange ting rundt e-tron jeg ikke skjønner, og egentlig syns jeg vel jeg har sett mange nok firedørs coupéer nå – bygget over flat/bred/langakselavstand-lesten – til at jeg MÅ bli begeistret enda en gang.

For å ta e-tron først.

Kan noen fortelle meg hva dette modell-navnet egentlig indikerer? Audi var flinke med navningen en stund. Tallet de brukte, 2, 4, 6 eller 8 var en ganske konsekvent indikasjon på størrelsen til bilen.

Da de begynte med forskjellige bokstaver for forskjellige karosseriformer, Q’er og liknende, var det også ganske greit. Selv da de begynte å innføre femmere eller sjuere var det mulig å følge med.

Men så fikk de en god idé.

Elektrifisering.

Den første e-tron vi møtte var en litt krympet, batteridrevet R8-oppskrift på utstillingen i Frankfurt i 2009

Den hørtes morsom ut, med fire amerikanske el-motorer på godt over 300 hester og med gjennomført midtmotor-oppskrift (på den måten at mer enn 400 kg batterier lå godt foran bakakselen).

100 prosent batterielektrisk, og under ivrig utvikling til mai 2013 da Audi brukte stortromme til å fortelle hele verden at nå droppet de elbil. Altfor dårlig rekkevidde.

Det tok et snaut år, ikke lite påtrykk fra Harald A. Møller den gang, så i mars 2014 var de tilbake igjen og skulle bygge R8 e-tron «etter bestilling». Norge bestilte en 15-20.000 eller noe slikt, men det ble heller ikke noe av.

Men i mellomtiden pøste de jo på med e-troner: A1 e-tron og e-tron Spyder (2010), ny Spyder i Las Vegas 2011, A3 e-tron All-Electric Concept (testflåte i USA, 2012), sikkert noen jeg har glemt – men så begynte den store forvirringen.

På Genève-utstillingen i 2013 var e-tron plutselig blitt plug-in hybrid. A3 e-tron Plug-in Hybrid het den, og fabrikken bekreftet at denne skulle i produksjon.

Nå har altså e-tron navnet snublet seg frem til å bli ti år gammelt, uten at jeg vet om det indikerer BEV eller PIH. En betegnelse der alle forsøk på å forbinde noe spennende og avansert med modellnavnet er spolert for lengst.

Hvorpå de altså viser den første batterielektriske utgaven som i disse dager lanseres med brask og bram. 

I hodet mitt skal en elektrisk bil, også designmessig, trekke på de fordelene en el-pakke kan by på. Korte overheng, hva skal man egentlig med et panser, en fasong som skryter av sitt lave tyngdepunkt, et volum som gir overlegen plass til de som skal oppholde seg der inne.

Gled deg, ikke, til å teste benplassen i baksetet på den e-tron SUVen som skal i salg i Norge om noen uker.

Selv syns i hvert fall jeg at verken Audi eller Mercedes har vist særlig progressiv tankegang nå som de endelig har fått ut fingeren og presentert sine første batterielektriske produksjonsbiler.

Er det et konservativt publikum de frykter?

Marc Lichte, som gikk fra Volkswagen for å lede Audi Design for noen år siden, gjør riktignok noen forsiktige forsøk på å forsvare det GT-konseptet han viser frem i Los Angeles nå.

– Den har klassiske proporsjoner, men hvilke proporsjoner. Og overhengene er meget kortere og panseret er meget lavere enn på en bil med forbrenningsmotor, påstår han.

Akkurat det heter ikke radikalt, ikke avansert heller i særlig grad.

Imidlertid er bilen «utviklet i tett samarbeid med Porsche» så vi kan kanskje vente noen morsomme egenskaper, selv så slapp den ser ut.

590 hester fordelt på alle hjulene. 90 kWh «minst», 400 kilometer rekkevidde og 800 V kvikkopplading til 80 prosent på 20 minutter. Rundt 3 sekunder til 100, og så videre.

Interiøret er gøy. Her finner vi smarte vinkler og uventede materialer. Summen er virkelig spennende – tenk om det utvendige hadde vært like frigjort.

Det finnes ikke spor av skinn eller andre animalske materialer – men andre ord: et virkelig vegan-trygt område.

Mesteparten av det som du finner på innsiden er gjenbrukte materialer (gulvmattene kommer fra gamle fiskegarn – men alle spor av fisk skal være 110 % eliminert, så den underlige lukten må komme fra noe annet), og med noen få innslag av kunstmaterialer og mikrofiber.

På bilder ser det i hvert fall lekkert ut.

Denne bilen skal også i produksjon – i løpet av 2020 blir det sagt. Og modellen blir da en av de 12 forskjellige elbilene Audi har lovet å ha i produksjon innen 2025 «som skal dekke ethvert relevant markedssegment, fra kompakte biler til full-size klassen».

Det hadde vært morsomt om en av de 12 også tok hensyn til den delen av markedet som var innstilt på noe som kanskje så litt mer moderne og uventet ut.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
BYDs overflødighetshorn
BYD stiller på Shanghai-utstillingen med konseptbil og ny e-Serie. Og for ikke å dominere for mye hadde de noen presentasjoner for et par uke siden også. Et annet sted. Til sammen 23 nye biler i Shanghai, sier de.
Les mer
layid-bilde1
Stor spennvidde fra W
W er et greit bilmerke. Det stammer fra Dubai og har ganske mange RUF-Porsche-detaljer innabords. De dukket opp i Shanghai med superbilene sine, men også med to andre. En stor SUV og en smart, funky selvkjørende.
Les mer
layid-bilde2
Nytt og smått fra Hyundai
Det er hyggelig å kunne fortelle at ikke alt som debuterer i New York disse dagene er tre tonns slagskip med plass til en halv armé. Noen er litt mer forsiktige, som den nye Hyundai Venue.
Les mer
layid-bilde3
Kias vidunder-bil
Kia satte en slags ny rekord på New York utstillingen. Messens mest pompøse, ubegripelige presseskrytemelding. La oss bare slå fast at deres HabaNiro er verdens første ECEV - «Everything Car» og EV!
Les mer
layid-bilde4
Mercedes lanserer ny GLS
Like før den er på markedet får BMW X7 en ny konkurrent å bryne seg på når Mercedes nå lanserer en ny generasjon av sin store SUV.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Ny Subaru Outback
Subaru lanserer det de betegner som sjette generasjon Outback på bilutstillingen i New York. De lover den sikreste og mest komfortable Outback noensinne.
Les mer
layid-bilde6
Genesis gjør elbilen kompakt
Genesis er jo egentlig kjent som et luksusmerke som veldig ofte benytter målebåndet til Mercedes. Men til bilutstillingen i New York kommer de med en elbil som er virkelig kompakt.
Les mer
layid-bilde7
Nye motorer i Audi S5
Audi fortsetter elektrifiseringen og lanserer nye drivlinjer i S5 Coupé og Sportback.
Les mer


layid-bilde8
Aston Martins elektriske Rapide
Les mer
toppsak-bilde9
Ny brobygger fra Mercedes
Til bilutstillingen i Shanghai har Mercedes med seg en ny konseptbil. Jeg kan love at den er på gata innen et års tid.
Les mer
layid-bilde10
En smak av fremtid
Les mer
layid-bilde11
Volkswagen viser sin nyeste ID.
Les mer
layid-bilde12
Nye drivlinjer i Audis langturbiler
Les mer
layid-bilde13
Ny farge og nytt navn
Mitsubishi skal presentere en ny konseptbil på bilutstillingen i Shanghai. Men denne har vi sett før.
Les mer
layid-bilde14
Tesla utvider tilbudet
Det har strømmet inn nye biler fra Tesla den siste måneden, men snart kan strømmen bli enda sterkere.
Les mer
toppsak-bilde15
Så lenge fikk Skoda briljere
Volkswagen vil fra høsten tilby en oppgradert e-Up med vesentlig mer rekkevidde enn dagens modell.
Les mer
layid-bilde16
Skoda etablerer reservasjonsliste
Les mer
layid-bilde17
G-Power overgår originalen
Les mer
layid-bilde18
Nå kommer Bentley
For første gang skal Bentley importeres til Norge gjennom en offisiell kanal. En ikke ukjent bilmann står bak prosjektet.
Les mer
layid-bilde19
ItaloKina inn i Europa
Ikke bare har italiensk-kinesiske DR overlevd i mer enn 10 år, nå skal de inn i resten av Europa også, og har med seg en spennende batterielektrisk bil på reisen.
Les mer
layid-bilde20
Zenvo med to premierer
Over 1000 hestekrefter er ikke interessant mer. Men 1000+ sammen med bare bakhjulsdrift - da begynner det å lukte skandinavisk bilbygging. Zenvo er den av de to man ikke tenker først på.
Les mer
layid-bilde21
Endelig - el-Forder
Ford har holdt elbilkortene tett til brystet. Nå er de vist fram og et av dem inneholder en familie-SUV med rekordrekkevidde - inntil 600 km. Ny Kuga blir også ladbar.
Les mer
layid-bilde22
Bileventyr fra Napoli
Puritalia - ReneItalia eller TypiskItalia - var navnet på enda en 1000-hesters italiensk superbil vi aldri har hørt navnet på. Denne fortjener imidlertid litt oppmerksomhet.
Les mer
toppsak-bilde23
Mini-bombe nærmer seg
Vi er lovet den heftigste Mini noensinne når denne lanseres i 2020. Forvarselet ble gitt på Frankfurt-utstillingen i 2017.
Les mer
layid-bilde24
Rimacs populære styrkedråper
Rimac er ikke lenger bare en sær superbil fra Kroatia. Nesten alle med et ønske om å delta i øverste klasse henter elementer derfra nå.
Les mer
layid-bilde25
Overveldende Aston Martin
Hvor du enn snudde seg på Aston Martins stand i Genève dukket det opp noe som tok pusten fra deg. Det hele ble av typen «for godt til å være sant».
Les mer
layid-bilde26
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde27
Kia e-Soul: Lang rekke-vidde - ukjent pris
Les mer
toppsak-bilde28
Seat varsler rimelige elbiler
Seat introduserer en ny, mindre elbilplattform og seks ladbare modeller.
Les mer
layid-bilde29
Ex-VW-topp gjør kinesisk el
Les mer
layid-bilde30
Den tredje fra Aachen
Aachen er byen der Nissans elektriske NV 200 brukes som søppelbil og hvor to vellykkede elbil-startups allerede har sett dagens lys. Nå glipper den tredje med øynene.
Les mer
layid-bilde31
Kanskje litt for langt?
Selvfølgelig var Felix Eaton på plass i Genève igjen, med sin Eadon Green. Men årets nyhet hadde han nok dratt litt for langt. Rolls-Royce ble skikkelig sure.
Les mer
layid-bilde32
Gumpert med nye venner
Gumpert har vært mer eller mindre fast inventar i Genève siden 2006. Nå dukket han opp igjen, men denne gang med kompanjonger fra Kina og en gammel bekjent fra Japan.
Les mer
toppsak-bilde33
Nytt mål for sommerferien
Hvem hadde trodd dette? Fantastiske Porsche-replicaer fra Hellas. Vi møtte dem i Genève.
Les mer
layid-bilde34
Oppgraderer HR-V
Les mer
layid-bilde35
Hybrid-Outlander solgt med 9000 kroner i avgiftsrabatt
Les mer
layid-bilde36
Italdesign nærmere slekta
Årets skapning fra Italdesign var så jordnær at det er ingen grunn til å tro at den ikke kan tas alvorlig av eieren, Audi. Det har ikke alltid vært tilfelle.
Les mer
layid-bilde37
Audis definitive ikke-el
Det var litt morsomt. Audi skulle til de grader være så elektrifisert under pressedagene i Genève at de gjemte sin kuleste og mest eksklusive nyhet bak en låst dør.
Les mer
layid-bilde38
Her er Volvo XC40 Twin Engine
I dag åpner Volvo for salg av XC40 Twin Engine. Dermed tilbyr Volvo hybride drivlinjer til alle modellserier.
Les mer