img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
54 bilder i galleri
Nok en e-tron fra Audi
Audi har vist enda en modell i e-tron serien. En forholdsvis rutinepreget øvelse etter hvert.

Jeg vet jeg burde være med i det koret som hoier av begeistring over det nye super-lekre karosseriet på det flunkende nye e-tron GT-konseptet Audi viser i Los Angeles nå.

Men det er litt for mange ting rundt e-tron jeg ikke skjønner, og egentlig syns jeg vel jeg har sett mange nok firedørs coupéer nå – bygget over flat/bred/langakselavstand-lesten – til at jeg MÅ bli begeistret enda en gang.

For å ta e-tron først.

Kan noen fortelle meg hva dette modell-navnet egentlig indikerer? Audi var flinke med navningen en stund. Tallet de brukte, 2, 4, 6 eller 8 var en ganske konsekvent indikasjon på størrelsen til bilen.

Da de begynte med forskjellige bokstaver for forskjellige karosseriformer, Q’er og liknende, var det også ganske greit. Selv da de begynte å innføre femmere eller sjuere var det mulig å følge med.

Men så fikk de en god idé.

Elektrifisering.

Den første e-tron vi møtte var en litt krympet, batteridrevet R8-oppskrift på utstillingen i Frankfurt i 2009

Den hørtes morsom ut, med fire amerikanske el-motorer på godt over 300 hester og med gjennomført midtmotor-oppskrift (på den måten at mer enn 400 kg batterier lå godt foran bakakselen).

100 prosent batterielektrisk, og under ivrig utvikling til mai 2013 da Audi brukte stortromme til å fortelle hele verden at nå droppet de elbil. Altfor dårlig rekkevidde.

Det tok et snaut år, ikke lite påtrykk fra Harald A. Møller den gang, så i mars 2014 var de tilbake igjen og skulle bygge R8 e-tron «etter bestilling». Norge bestilte en 15-20.000 eller noe slikt, men det ble heller ikke noe av.

Men i mellomtiden pøste de jo på med e-troner: A1 e-tron og e-tron Spyder (2010), ny Spyder i Las Vegas 2011, A3 e-tron All-Electric Concept (testflåte i USA, 2012), sikkert noen jeg har glemt – men så begynte den store forvirringen.

På Genève-utstillingen i 2013 var e-tron plutselig blitt plug-in hybrid. A3 e-tron Plug-in Hybrid het den, og fabrikken bekreftet at denne skulle i produksjon.

Nå har altså e-tron navnet snublet seg frem til å bli ti år gammelt, uten at jeg vet om det indikerer BEV eller PIH. En betegnelse der alle forsøk på å forbinde noe spennende og avansert med modellnavnet er spolert for lengst.

Hvorpå de altså viser den første batterielektriske utgaven som i disse dager lanseres med brask og bram. 

I hodet mitt skal en elektrisk bil, også designmessig, trekke på de fordelene en el-pakke kan by på. Korte overheng, hva skal man egentlig med et panser, en fasong som skryter av sitt lave tyngdepunkt, et volum som gir overlegen plass til de som skal oppholde seg der inne.

Gled deg, ikke, til å teste benplassen i baksetet på den e-tron SUVen som skal i salg i Norge om noen uker.

Selv syns i hvert fall jeg at verken Audi eller Mercedes har vist særlig progressiv tankegang nå som de endelig har fått ut fingeren og presentert sine første batterielektriske produksjonsbiler.

Er det et konservativt publikum de frykter?

Marc Lichte, som gikk fra Volkswagen for å lede Audi Design for noen år siden, gjør riktignok noen forsiktige forsøk på å forsvare det GT-konseptet han viser frem i Los Angeles nå.

– Den har klassiske proporsjoner, men hvilke proporsjoner. Og overhengene er meget kortere og panseret er meget lavere enn på en bil med forbrenningsmotor, påstår han.

Akkurat det heter ikke radikalt, ikke avansert heller i særlig grad.

Imidlertid er bilen «utviklet i tett samarbeid med Porsche» så vi kan kanskje vente noen morsomme egenskaper, selv så slapp den ser ut.

590 hester fordelt på alle hjulene. 90 kWh «minst», 400 kilometer rekkevidde og 800 V kvikkopplading til 80 prosent på 20 minutter. Rundt 3 sekunder til 100, og så videre.

Interiøret er gøy. Her finner vi smarte vinkler og uventede materialer. Summen er virkelig spennende – tenk om det utvendige hadde vært like frigjort.

Det finnes ikke spor av skinn eller andre animalske materialer – men andre ord: et virkelig vegan-trygt område.

Mesteparten av det som du finner på innsiden er gjenbrukte materialer (gulvmattene kommer fra gamle fiskegarn – men alle spor av fisk skal være 110 % eliminert, så den underlige lukten må komme fra noe annet), og med noen få innslag av kunstmaterialer og mikrofiber.

På bilder ser det i hvert fall lekkert ut.

Denne bilen skal også i produksjon – i løpet av 2020 blir det sagt. Og modellen blir da en av de 12 forskjellige elbilene Audi har lovet å ha i produksjon innen 2025 «som skal dekke ethvert relevant markedssegment, fra kompakte biler til full-size klassen».

Det hadde vært morsomt om en av de 12 også tok hensyn til den delen av markedet som var innstilt på noe som kanskje så litt mer moderne og uventet ut.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Toyota Corolla koster fra 297.300 kroner
Når Toyota igjen er tilbake med Corolla i Norge, starter prisen rett under 300.000 kroner.
Les mer
layid-bilde1
Bare spør om Toyota Corolla
Auris ble ikke til gull slik Toyota hadde håpet. Etter to bilgenerasjoner går navnet inn i historien, og om kort tid er Corolla tilbake på norske veier. BilNorge.no kjører bilen på onsdag, så alt du måtte lure på er det bare å spørre om.
Les mer
layid-bilde2
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde3
Bybil-fremtid fra Citroën
Citroën markerer sitt hundreårsjubileum ved å vise mobilitet for fremtiden.
Les mer
layid-bilde4
Her er nye Focus ST
Ford topper nå Focus-familien med en ny ST. Den leveres i ulike varianter for å tilfredsstille forskjellige kundegrupper.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Fransk wannabe
Det er biler som dette som gjør det virkelig moro å være i Frankrike. Produkter som bare er en parodi, en grotesk skisse, men som noen allikevel tar på ramme alvor. Møt Devinci.
Les mer
layid-bilde6
Bentley overgår seg selv
Bentley har fått konkurranse fra så vel Rolls-Royce som Lamborghini den siste tiden. Nå strammer de grepet og hevder Bentayga er verdens raskeste og mest luksuriøse SUV. En sannhet med modifikasjoner.
Les mer
layid-bilde7
Nytt konsept til Genève
Audi viser de første skisser av en modell som skal debutere i Genève neste måned.
Les mer


layid-bilde8
Mange fossilbiltrekk i Mercedes EQC elbil
Les mer
toppsak-bilde9
Seiglivet modell fornyes
Mitsubishi Motors forteller at de skal vise en ny ASX i Genève neste måned. Den vil nok likevel fortsette et liv i skyggen av storebror.
Les mer
layid-bilde10
Nye toppmodeller fra BMW
Les mer
layid-bilde11
Litt oppgradert TT RS
Les mer
layid-bilde12
Ny toppmodell fra Range Rover
Les mer
layid-bilde13
30 år med kjøreglede
Mazda presenterer nok en spesialversjon av MX-5. Hvilket nummer i rekken den er skal være usagt, men her er det bare å løpe og kjøpe.
Les mer
layid-bilde14
Volkswagen oppgraderer Passat
Tiden er moden for en midtlivs oppgradering av Passat. Ikke minst gjelder dette varianten som har toppet den norske salgsstatistikken.
Les mer
toppsak-bilde15
Mazda skal vise kompakt-SUV
Mazda har i dag to SUV-er på programmet i Europa, CX-5 og CX-3. På Genève-utstillingen lover de å vise nok en modell.
Les mer
layid-bilde16
Spesialutgave av BMWs nye flaggskip
Les mer
layid-bilde17
Verken kron eller mynt?
Les mer
layid-bilde18
Mark Webber på Bathurst
De som har overvært trening og kvalifisering til nattens 12-timersløp på Bathurst, fikk under oppkjøring til løpet pauseinnslag av en lokal helt i en helt spesiell bil.
Les mer
layid-bilde19
Skoda skisserer Genève-nyhet
Vi har fått vite navnet på Skodas kommende kompakt-SUV. Nå følger de første skissene, men egentlig har vi sett vel så mye tidligere.
Les mer
layid-bilde20
Ny Renault Clio
Renault viser i dag de første eksteriørbildene av femte generasjon Clio. Den skal debutere på Genève-utstillingen i mars.
Les mer
layid-bilde21
Interiør-løft for ny Clio
Renault skal lansere en splitter ny Clio på Genève-utstillingen i mars. Den digitale avdukingen er i gang, og de starter med interiøret.
Les mer
layid-bilde22
Toyota RAV4 på veien
BARCELONA: Mange er spent på nye Toyota RAV4. Her er våre første inntrykk etter å ha kjørt bilen.
Les mer
toppsak-bilde23
Volvos kinesiske tvilling
Vi vet jo at Volvo er eid av Geely, men akkurat her er det ikke tvil. Den nyeste Geely, FY 11, er bygd på en Volvo og er toegget tvilling med XC40.
Les mer
layid-bilde24
Hondas urbane revisjon
Nå har Honda sluppet det første inntrykket av sin kommende bybil. I forhold til det konseptet vi så i Frankfurt 2017 er den åpenbart vesentlig revidert.
Les mer
layid-bilde25
Facelift og ny banebil
Lexus har med seg to nyheter til Detroit - begge basert på RC F.
Les mer
layid-bilde26
Den amerikanske drømmen
Skal du lykkes i den amerikanske bilbransjen, må du ha pickuper på programmet. Kraftige pickuper! Det har Ram, og de hevder nå å være best på alle områder.
Les mer
layid-bilde27
Noe du lurer på om Toyota RAV4?
Les mer
toppsak-bilde28
Infiniti konsept baner vei for el-SUV
Infinitis innslag på Detroit-utstilling er konseptbilen QX Inspiration. Den er et forvarsel om merkets først elbilsom skal på markedet i 2021.
Les mer
layid-bilde29
Cadillacs AMG / M Sport
Les mer
layid-bilde30
Ny Mondeo hybrid klar for Norge
I dag er Ford Mondeo stasjonsvogn vist offentlig på bilutstillingen i Brüssel. Den er snart på plass hos norske forhandlere.
Les mer
layid-bilde31
Prisene klare for ny Citroën
Citroën lokker med en startpris på 303.000 kroner for sine nye C5 Aircross, men tror flesteparten av kundene vil velge en toppmodell med full utstyrspakke.
Les mer
layid-bilde32
En Kia etter amerikansk smak
Kia har designet en SUV for å møte amerikanerne på hjemmebane. Her er det plass til hele familien. Og vel så det.
Les mer
toppsak-bilde33
Ansiktsløft for Ioniq
Etter bare tre år på markedet får Norges-aktuelle Hyundai Ioniq nå et ansiktsløft.
Les mer
layid-bilde34
VW nøyde seg med å redesigne US-Passat
Les mer
layid-bilde35
BMW 7-serie oppgraderes
Les mer
layid-bilde36
Hyundai presenterer ny racer
Hyundai viser en ny racerbil basert på Veloster. Den er tilpasset det internasjonale TCR-reglementet og skal i første omgang konkurrere i USA.
Les mer
layid-bilde37
Ford solgte mer enn én million F-serie i fjor
Gode tider i USA har gitt fart i salget av store biler. Fortsatt er Fords F-serie verdens soleklare pickup-vinner.
Les mer
layid-bilde38
Samleobjekt fra Subaru
Subaru benytter Detroit-utstillingen til å vise en spesialutgave av WRX.
Les mer