img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
54 bilder i galleri
Nok en e-tron fra Audi
Audi har vist enda en modell i e-tron serien. En forholdsvis rutinepreget øvelse etter hvert.

Jeg vet jeg burde være med i det koret som hoier av begeistring over det nye super-lekre karosseriet på det flunkende nye e-tron GT-konseptet Audi viser i Los Angeles nå.

Men det er litt for mange ting rundt e-tron jeg ikke skjønner, og egentlig syns jeg vel jeg har sett mange nok firedørs coupéer nå – bygget over flat/bred/langakselavstand-lesten – til at jeg MÅ bli begeistret enda en gang.

For å ta e-tron først.

Kan noen fortelle meg hva dette modell-navnet egentlig indikerer? Audi var flinke med navningen en stund. Tallet de brukte, 2, 4, 6 eller 8 var en ganske konsekvent indikasjon på størrelsen til bilen.

Da de begynte med forskjellige bokstaver for forskjellige karosseriformer, Q’er og liknende, var det også ganske greit. Selv da de begynte å innføre femmere eller sjuere var det mulig å følge med.

Men så fikk de en god idé.

Elektrifisering.

Den første e-tron vi møtte var en litt krympet, batteridrevet R8-oppskrift på utstillingen i Frankfurt i 2009

Den hørtes morsom ut, med fire amerikanske el-motorer på godt over 300 hester og med gjennomført midtmotor-oppskrift (på den måten at mer enn 400 kg batterier lå godt foran bakakselen).

100 prosent batterielektrisk, og under ivrig utvikling til mai 2013 da Audi brukte stortromme til å fortelle hele verden at nå droppet de elbil. Altfor dårlig rekkevidde.

Det tok et snaut år, ikke lite påtrykk fra Harald A. Møller den gang, så i mars 2014 var de tilbake igjen og skulle bygge R8 e-tron «etter bestilling». Norge bestilte en 15-20.000 eller noe slikt, men det ble heller ikke noe av.

Men i mellomtiden pøste de jo på med e-troner: A1 e-tron og e-tron Spyder (2010), ny Spyder i Las Vegas 2011, A3 e-tron All-Electric Concept (testflåte i USA, 2012), sikkert noen jeg har glemt – men så begynte den store forvirringen.

På Genève-utstillingen i 2013 var e-tron plutselig blitt plug-in hybrid. A3 e-tron Plug-in Hybrid het den, og fabrikken bekreftet at denne skulle i produksjon.

Nå har altså e-tron navnet snublet seg frem til å bli ti år gammelt, uten at jeg vet om det indikerer BEV eller PIH. En betegnelse der alle forsøk på å forbinde noe spennende og avansert med modellnavnet er spolert for lengst.

Hvorpå de altså viser den første batterielektriske utgaven som i disse dager lanseres med brask og bram. 

I hodet mitt skal en elektrisk bil, også designmessig, trekke på de fordelene en el-pakke kan by på. Korte overheng, hva skal man egentlig med et panser, en fasong som skryter av sitt lave tyngdepunkt, et volum som gir overlegen plass til de som skal oppholde seg der inne.

Gled deg, ikke, til å teste benplassen i baksetet på den e-tron SUVen som skal i salg i Norge om noen uker.

Selv syns i hvert fall jeg at verken Audi eller Mercedes har vist særlig progressiv tankegang nå som de endelig har fått ut fingeren og presentert sine første batterielektriske produksjonsbiler.

Er det et konservativt publikum de frykter?

Marc Lichte, som gikk fra Volkswagen for å lede Audi Design for noen år siden, gjør riktignok noen forsiktige forsøk på å forsvare det GT-konseptet han viser frem i Los Angeles nå.

– Den har klassiske proporsjoner, men hvilke proporsjoner. Og overhengene er meget kortere og panseret er meget lavere enn på en bil med forbrenningsmotor, påstår han.

Akkurat det heter ikke radikalt, ikke avansert heller i særlig grad.

Imidlertid er bilen «utviklet i tett samarbeid med Porsche» så vi kan kanskje vente noen morsomme egenskaper, selv så slapp den ser ut.

590 hester fordelt på alle hjulene. 90 kWh «minst», 400 kilometer rekkevidde og 800 V kvikkopplading til 80 prosent på 20 minutter. Rundt 3 sekunder til 100, og så videre.

Interiøret er gøy. Her finner vi smarte vinkler og uventede materialer. Summen er virkelig spennende – tenk om det utvendige hadde vært like frigjort.

Det finnes ikke spor av skinn eller andre animalske materialer – men andre ord: et virkelig vegan-trygt område.

Mesteparten av det som du finner på innsiden er gjenbrukte materialer (gulvmattene kommer fra gamle fiskegarn – men alle spor av fisk skal være 110 % eliminert, så den underlige lukten må komme fra noe annet), og med noen få innslag av kunstmaterialer og mikrofiber.

På bilder ser det i hvert fall lekkert ut.

Denne bilen skal også i produksjon – i løpet av 2020 blir det sagt. Og modellen blir da en av de 12 forskjellige elbilene Audi har lovet å ha i produksjon innen 2025 «som skal dekke ethvert relevant markedssegment, fra kompakte biler til full-size klassen».

Det hadde vært morsomt om en av de 12 også tok hensyn til den delen av markedet som var innstilt på noe som kanskje så litt mer moderne og uventet ut.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Nissan med italiensk touch
Nissan bekrefter nå at de skal bygge en spesialutgave av GT-R i samarbeid med Italdesign. Selvsagt med en stiv prislapp.
Les mer
layid-bilde1
Fremtidens BMW
Det er verdenspremiere på BMW Vision iNEXT under den pågående bilmessen i Los Angeles. Konseptbilen gir innsikt i fremtidens personlige mobilitet.
Les mer
layid-bilde2
Golf 8, enda litt nærmere
Med en ny offisiell skisse er vi kommet enda litt tettere på neste års helt nye VW Golf.
Les mer
layid-bilde3
Skoda lanserer sin nye Scala
Skoda har avduket sin nye Scala. Den kan bli en utfordrer til Volkswagens bestselger de siste tiårene.
Les mer
layid-bilde4
Opels gjenbruks-konsept
Tidligere i år viste Opel bilder av sin nyeste konseptbil. Siden har ingen sett den. Nå børster de støvet av den igjen.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Kia e-Niro er snart her
NICE: 30 km kortere rekkevidde enn først oppgitt spiller ingen rolle for de 6000 som står i kø for å sikre seg Kia e-Niro så lenge bruksrekkevidden fortsatt er rundt 400 km for denne kompakt-elbilen.
Les mer
layid-bilde6
Lys i tunnelen for potensielle Tesla-eiere
Noen av dem har stått på venteliste et par år. Snart kan de som står øverst på reservasjonslisten for Tesla Model 3 få lov å bestille bilen.
Les mer
layid-bilde7
Jeep med plan
Det er visstnok mange som har lengtet etter den. Og nå kom Jeep endelig med produktet. En Wrangler med plan.
Les mer


layid-bilde8
Nye Toyota RAV4 priset
Les mer
toppsak-bilde9
Noe du lurer på om Kia e-Niro?
Det nærmer seg første kjøring av Kia e-Niro. Siden mer enn 6000 norske bilkunder står på venteliste for akkurat denne elbilen, så antar jeg det fortsatt er mye som er uklart.
Les mer
layid-bilde10
Sporty HR-V
Les mer
layid-bilde11
Nok en e-tron fra Audi
Les mer
layid-bilde12
Ford oppdaterer Edge
Les mer
layid-bilde13
Dobler rekkevidden med ny Kia e-Soul
Når batterikapasiteten dobles i ny Kia e-Soul øker sannsynligvis interessen for en allerede svært populær bil.
Les mer
layid-bilde14
Ny Mazda3 med AWD
En ny generasjon Mazda3 er akkurat lansert i Los Angeles i lekker innpakning. Det skjer mye nytt på motorfronten, men det er en annen finesse som kan få betydning for salget i Norge.
Les mer
toppsak-bilde15
Prius oppgraderes
På L.A. Auto Show viser Toyota en oppgradert Prius. Spesielt én detalj har interesse for norske kunder.
Les mer
layid-bilde16
Her er neste generasjon Porsche 911
Les mer
layid-bilde17
Skreddersydd fra Lambo
Les mer
layid-bilde18
Sportsbil med eget kraftverk
Det er ikke mye konvensjonelt over RG Nathalie. Så er det heller ikke hvem som helst som står bak kreasjonen.
Les mer
layid-bilde19
Velkommen tilbake!
Marrakech: Citroën C5 Aircross endrer ikke vår oppfattelse av hva en SUV skal være - den bekrefter det!
Les mer
layid-bilde20
Si hei til helt ny Evoque
Du må kanskje gni deg i øynene og se en gang til, men jeg lover - dette er en helt ny Range Rover Evoque.
Les mer
layid-bilde21
Neste Kia Soul blir bare elektrisk
Kia viser ny Soul i Los Angeles om noen dager, bilen er klar for Norge neste vår - og den fortsetter som elbil.
Les mer
layid-bilde22
Lang Audi A6 for Kina
Kineserne har fortsatt stor appetitt på lange biler. På bilutstillingen i Guangzhou står en ny fristelse fra Audi.
Les mer
toppsak-bilde23
F-Type i rally-løypa
I forbindelse med feiringen av 70 år med XK-motoren har Jaguar gjort noe såpass underlig som å bygge opp åpen F-Type til rally-bil. Hvorfor deltok de aldri i Safari?
Les mer
layid-bilde24
Første ladbare Subaru
Subaru lanserer sin Crosstrek Hybrid på LA Auto Show og starter salget i USA innen årets utløp. Det gir en forsmak på hva vi har i vente når XV får en tilsvarende drivlinje.
Les mer
layid-bilde25
Viktig Corolla
Vi har allerede fått ny Corolla servert i to karosseriformer. Men varianten som blir mest solgt på global basis vises først nå.
Les mer
layid-bilde26
Skoda SUV-bomber Kina
Skoda dobler nå modellutvalget i Kina sammenlignet med Europa. Man strekker seg langt for å tilfredsstille sine viktigste kunder.
Les mer
layid-bilde27
Her er nye Mazda3
Les mer
toppsak-bilde28
Denne blir norsk bestselger
BMW slipper nå detaljer angående 3-serie varianten som med all sannsynlighet blir bestselger i Norge. Men fortsatt ønsker vi oss flere alternativer.
Les mer
layid-bilde29
Aston Martins første SUV
Les mer
layid-bilde30
Norgesdebut for Tesla Model 3
Det var tilløp til kø da Tesla åpnet dørene til første Model 3-visning på norsk jord i dag. Men den er her bare for at potensielle kunder kan se og røre, ikke kjøre den. De første kundebilene kommer først i 2019.
Les mer
layid-bilde31
Ny hydrogenbil fra Mercedes
Den ser nesten ut som en vanlig GLC, men under skallet skjuler deg seg noe nytt og fremtidsrettet.
Les mer
layid-bilde32
Her er ny 3-serie i M-drakt
Vi møtte nye BMW 3-serie i Paris, men amerikanerne får nå se en spesialutgave i LosAngeles om et par uker.
Les mer
toppsak-bilde33
Barsk ny Ranger fra Ford
Nå åpner Ford for bestilling av den tøffe Ranger Raptor. Men fortsatt er det en stund til du kan plassere den på gårdsplassen.
Les mer
layid-bilde34
Snart kommer BMWs nye toppmodell
Les mer
layid-bilde35
Ladbar E-Klasse er bestillingsklar
Les mer
layid-bilde36
Tarok blir navnet på VWs livsstil-pickup
Tarok blir navnet på den fem meter lange pickupen som Volkswagen premiereviste i helgen som konsept i Brasil. Men dessverre, ha ikke for store forhåpninger om å se den i Norge.
Les mer
layid-bilde37
Lexus UX skal koster fra 383.800 kroner
Med startpris på 383.800 kroner går nye Lexus UX 250h rett i strupen på BMW X1, Jaguar E-Pace, Mercedes GLA og Volvo XC40.
Les mer
layid-bilde38
Salgsklar Mercedes GLE
Norske Mercedes-forhandlere åpner nå for salg av nye GLE. Prisene starter 914.000 kroner, men en rimeligere variant er på trappene.
Les mer