img
img
img
img
img
img
img

Abonnement   |   Annonse- og mediainformasjon  |     BilNorge.no:  Bilnyheter   |   Biltester   |   Lanseringskalender   |   Nybilpriser & data 

bilde
img img img img img img
13 bilder i galleri
Dobler rekkevidden med ny Kia e-Soul
Når batterikapasiteten dobles i ny Kia e-Soul øker sannsynligvis interessen for en allerede svært populær bil.

Sett med norske øyne er tredje generasjon Kia Soul trolig den viktigste nyheten på Los Angeles Auto Show, og da snakker vi selvsagt om elbilutgaven som heretter skal hete e-Soul. 

Batterikapasiteten mer enn dobles fra 30 til 64 kWh, motoreffekten økes fra 111 til 204 hk og Kia skifter fra Chademo til CCS/Type 2 ladesystem.

Ny e-Soul lanseres i Norge i løpet av første halvår, i praksis betyr det nærmere sommeren.

– Vi vet ikke mer om bilen enn det Kia så langt har gått ut med, sier Kia Norges kommunikasjonsansvarlige Mette Simonsen Sauge.

Pris ikke klar
Siden prisen heller ikke er klar, har importøren ikke landet på hvordan køen av kunder skal organiseres.

For her kommer det til å bli kø fra første dag det åpnes for reservering, akkurat som det har vært på alle de andre små og store elbilmodellene hvor det er begrenset tilgang på biler.

BILTEST: Soul møter tre konkurrenter

Det fins mange eksempler - som de elektriske variantene av Hyundai Ioniq og Kona, Kia e-Niro og Opel Ampera-e. Men også mer eksklusive modeller som Jaguar I-Pace og Audi e-tron

Nesten alle elektriske bilmodeller er det i dag venteliste på, fra noen uker opp til et par år.

Kia har så langt ikke sagt noe om størrelsen på ny e-Soul, men den blir sannsynligvis litt større enn forgjengeren. Koreanerne har heller ikke sagt noe om e-Soul skal bygges på plattformen til den litt større e-Niro, men dataene på motor og batteripakke tyder på at disse elementene er identiske.

CCS som ladestandard
Dagens Kia Soul hurtiglades med japanske Chademo-teknologi. Siden Kia er en del av Hyundai-konsernet, og Hyundai har landet på den europeiske ladestandarden CCS, valgte Kia å ta i bruk CCS på e-Niro. Da var det naturlig å gjøre det samme i ny e-Soul. Men ladeporten blir fortsatt i fronten på bilen.

Så langt har Kia ikke sagt noe om hurtigladefarten i e-Soul, men regn ned at den vil ligge rundt 100 kW.

Om e-Soul blir tilgjengelig med tilhengerfeste er fortsatt et helt åpent spørsmål. Derimot er det klart at Kia ikke kommer til å selge noen bensinvariant av Soul i Europa.

Kia e-Soul får med 204 hk identisk motoreffekt med Hyundai Kona Electric, Kia e-Niro og Opel Ampera-e. Der vil også Nissan være når de rundt påsketider introduserer større batteripakke (cirka 60 kWh) i Leaf.

395 Nm i moment gir dessuten e-Soul 110 Nm mer kraft å dra med enn dagens modell. For å håndtere de økte ytelsene er kjøreegenskapene forbedret med uavhengig hjuloppheng bak og valg mellom fire ulike kjøremodus: Eco, Comfort, Sport og Eco+.

Doblet bruksrekkevidde
Kia har heller ikke sagt noe om rekkevidden, men med mer enn dobling av batterikapasiteten dobles sannsynligvis også bruksrekkevidden. Våre tester med Opel Ampera-e og Hyundai Kona Electric med omtrent samme batteristørrelse tilsier bruksrekkevidde i sommerhalvåret på minst 400 kilometer.

Soul har i dag 250 km som oppgitt rekkevidde, men det er etter den utgåtte og overoptimistiske NEDC-målemetoden. Våre tester av Soul viser at dagens modell knapt makter 200 brukskilometer.

Gjennom de ulike kjøremodi optimaliseres bruken av tilgjengelig energi ved å styre gasspådrag og klimaanlegget. Klimaanlegget vil, som på dagens modell, kunne styres slik at det kun betjener føreren.

Regenerering av energi styres med hendler på rattet, også det i fire ulike nivåer. Et «Brake and Hold» system gjør at man kan benytte hendlene til å stoppe bilen helt. Systemet justerer bremsenivået etter trafikk som avdekkes foran og instrumentpanelet viser hele tiden reelt energiforbruk.

Med ny e-Soul følger førerstøttesystemer som cruisekontroll, kollisjonsvarsel, filskiftvarsel og -holder, førervarsel ved tretthet og varsel for kryssende trafikk bak. 

Kjøpere kan velge mellom to utgaver; e-Soul og e-Soul Designer Collection. I tillegg til alt fra standardmodellen får man med Designer Collection tofarget lakk, Harman-Kardon lydsystem med 10 høyttalere og ekstern forsterker, trådløs lader for smarttelefon og skinnratt.

Girhjul
Der Hyundai sverger til knappestyrt girvelger, har Kia landet på «girhjul». Berøringsskjermen er nå på 10,25 tommer og inkluderer ryggekamera. Infotainmentsystemet støttes av Apple CarPlay og Android Auto, samt trådløs tilkobling via Bluetooth med stemmegjenkjenning. 

Det var med andre generasjon av Kia Soul i 2014 den elektriske varianten dukket opp og ble en umiddelbar suksess i Norge. Kia benyttet samtidig den norske suksessen til å pushe salget i Tyskland ved første å endagsregistrere mange av de norske bilene der før de ble sendt til Norge.

Fram til 25. november er det registrert 4.531 nye og 10.966 bruktimporterte Soul Electric i Norge.

Med ny modell endres navnet i Europa fra Soul Electric til e-Soul. I USA blir benevnelsen fortsatt Soul EV.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
BMW forbereder nytt flaggskip
Det er fortsatt et par år til BMW setter iNext i produksjon, men forberedelsene er godt i gang for det nye, selvkjørende flaggskipet-
Les mer
layid-bilde1
Audis nye familieracer
25 år etter originalen lanserer Audi en ny versjon av RS6 - familiebilen for dem som egentlig ønsker en sportsbil.
Les mer
layid-bilde2
Taycan knuser rekkeviddeangsten
For mye Taycan i det siste? Ta med dette: Med den kan du kjøre fra Trondheim til sydspissen av Italia på 24 timer.
Les mer
layid-bilde3
Kamiq er Skodas nye og lille crossover
For de mange som ladbare biler ikke er et alternativ for, velger en god del av dem en SUV fra Skoda. Derfor kan Skoda Kamiq bli en viktig bil de nærmeste årene.
Les mer
layid-bilde4
N Line gir sprekere utseende
Hyundai bruker N-betegnelsen på sine sportslige modeller. Men nå blir også N Line en utstyrsbetegnelse.
Les mer
Fritekstsøk
layid-bilde5
Lanseringskalender 2019
Her er de viktigste bilnyhetene som kommer til Norge i 2019.
Les mer
layid-bilde6
Her er T-Roc Cabriolet
Volkswagen viser de første offisielle bilder av T-Roc Cabriolet som skal premierevises i Frankfurt neste måned.
Les mer
layid-bilde7
Nye Cayenner med plugg
Porsche lanserer nå en ny generasjon ladbare hybrider i Cayenne-familien. Det kan bety salgsboost.
Les mer


layid-bilde8
Legendariske XJ13 i ny tapping
Les mer
toppsak-bilde9
Enda mer Stinger enn Stinger
Stol på engelskmennene. De er fremdeles lekne. Ikke noe er vel mer logisk og engelsk enn å bygge opp en banelysten utgave av Stinger?
Les mer
layid-bilde10
Nye Zoe - priset og klar
Les mer
layid-bilde11
Karma til Monterey
Les mer
layid-bilde12
En rimeligere e-tron
Les mer
layid-bilde13
911 Carrera i to karosserier
Porsche lanserer nå de nye innstegsmodellene i 911-serien. Noen direkte sinker blir de langt fra.
Les mer
layid-bilde14
Salgsklar Skoda med plugg
Denne uken åpner Skoda ordrebøkene for sin første ladbare hybrid. Superb iV blir attraktivt priset i kjent Skoda-stil.
Les mer
toppsak-bilde15
Audi med ny nisjemodell
Audi lanserer A1 Citycarver, en småtøff bil basert på A1 Sportback.
Les mer
layid-bilde16
Listers hårete føner
Les mer
layid-bilde17
Nytt navn hos Audi
Les mer
layid-bilde18
Monster fra Hennessey
Svart er tøft. Plan er tøft. 6x6 er ekstra tøft. Hennesseys Goliath har alt - ganger to!
Les mer
layid-bilde19
En Lotus som forvirrer
Selv om Lotus har vært innom mange blindveier og omveier i løpet av sine 70 år, er verdiene til merkevaren fremdeles smart, enkel og lett. Og et greit navn. Men ikke nå lenger.
Les mer
layid-bilde20
de Tomaso er tilbake - på et vis
En av de etterhånden altfor mange meningsløse såkalte superbilene dukket opp på Goodwood nylig. Med de Tomaso logoen på, selv om det er vanskelig å se forbindelsen mellom dagens bil og det muntre eventyret i Modena som ble startet i 1959 og som for lengst burde vært begravet.
Les mer
layid-bilde21
Ny Corvette med midtstilt motor
Chevrolet har introdusert åttende generasjon Corvette. For første gang får den midtstilt motor.
Les mer
layid-bilde22
Facelift for Mazda2
Mazda har i dag startet salget av en ny 2-er på hjemmemarkedet. En viktig nyhet er navnet.
Les mer
toppsak-bilde23
Skoda fornyer SUV-ene
Skoda foretar oppgraderinger av Karoq og Kodiaq foran modellåret 2020. Forskjellen oppdages lettest bakfra.
Les mer
layid-bilde24
Ny favoritt i oransje
Mazda er flinke til å markere jubileer. Nå er MX-5 30 år, og det markeres med en spesialutgave i frisk farge og begrenset opplag.
Les mer
layid-bilde25
Comeback (med en hake)
Etter nærmere et års opphold kommer nå Mercedes C-Klasse tilbake som ladbar hybrid. Men det spørs om den blir like pop som forgjengeren, nå må du nemlig innom andre pumper når tanken skal fylles.
Les mer
layid-bilde26
Kunderacere fra øst og vest
Audi og Toyota har presentert nye racerbiler med «Til salgs»-plakat i løpet av siste uke. De skal inn i hver sin kategori.
Les mer
layid-bilde27
Bentleys fremtidsvisjon
Les mer
toppsak-bilde28
Her er Minis nye elbil
Det har vært knyttet stor spenning til elbilen fra Mini. Nå er den endelig offentlig.
Les mer
layid-bilde29
Nok en BMW pick-up
Les mer
layid-bilde30
Porsche-debut på Goodwood
Porsche har i dag avduket sin nye 911 RSR på Goodwood Festival. Dette er en bil Dennis Olsen vil få mye glede av de neste årene.
Les mer
layid-bilde31
Den fine balansegangen
Når Audi nå lanserer sin nye S8 påstår de å ha funnet den rette formelen for dynamikk og komfort.
Les mer
layid-bilde32
Peugeot priser elbilen
De mange som står på venteliste for å sikre seg en Peugeot e-208 får i dag vite prisen på bilen.
Les mer
toppsak-bilde33
Opel oppgraderer Astra
Etter fire år på markedet får Opel Astra en midtlivsoppgradering med ny teknikk.
Les mer
layid-bilde34
Ny Captur får en fordel i Norge
Les mer
layid-bilde35
BMW lanserer ny X6
Les mer
layid-bilde36
Taycan på verdensturne
Det er fortsatt en stund til den offisielle debuten, men Porsche varmer opp med en liten runde på tre kontinenter.
Les mer
layid-bilde37
Volvo utvider VIP-programmet
Volvo har alltid vært gode på sikkerhet, men så sikre biler som disse har de aldri tidligere tilbudt.
Les mer
layid-bilde38
Oppgradering for Audi Q7
Fire år etter lanseringen får Audis store SUV en midtlivs-oppgradering slik at den kan holde koken noen år til.
Les mer